مجازات «بیحجابی»: تا ۲ ماه حبس عکس: رادیو زمانه

ایران: بیانیه گروهی از کنشگران جنبش زنان در مخالفت با جنگ، تحریم و فشار بر جامعه مدنی

بیدارزنی ـ گروهی از کنشگران جنبش زنان با امضای بیانیهای، تلاشهای دولت آمریکا و گروههای مختلف جنگطلب را برای شروع جنگی دیگر با ایران محکوم کرده و از سازمان ملل متحد و دولتهای اروپایی و جامعه مدنی جهانی خواستهاند تا تمام امکانات خود را به منظور توقف این رژه جنگطلبانه به کار گیرند. آنها در این بیانیه گفتهاند در حالیکه تحریمها زندگی شهروندان عادی ایرانی را هدف گرفته است، دولتمردان ایران به جای تلاش برای رفع فشارها، آزادی و حقوق مدنیشان را محدودتر کردهاند و فشار بر فعالان جامعه مدنی و سرکوب جنبشهای اجتماعی افزایش یافته است.

دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی: نه به جنگ، نه به تحریم، نه به اقتدارگرایی

دویچه وله ـ جمعی از دانشجویان دانشگاه علامه طباطبایی در تجمعی با جنگ و تحریمهای خارجی مخالفت کردند. دانشجویان بهحاکمان داخلینیز هشدار دادند که با زندگی و زیست هرروزهمردم قمار نکنند. بر روی پلاکاردهایی که دانشجویان در دست داشتند نوشته شده بود: «نه به جنگ، نه به تحریم، نه به اقتدارگرایی / حصر ناعادلانه باید شکسته شود / سیاست تحریم غیرانسانی است / فقر و فلاکت، حاصل سیاست تحریم / امنیت ملی بدون آزادی و عدالت بیمعناست» برخی شعارهای دانشجویان نیز از این قرار بود: «نه جنگ میخوایم نه باتوم، فقط رجوع به مردم / دانشجوی سیاسی آزاد باید گردد / دانشجو، میمیرد، ذلت نمیپذیرد / نه به جنگ، نه به تحریم، نه به اقتدارگرایی»

نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان: مرگ بر اثر گرسنگی در کمین کودکان

دویچه وله ـ یونیسف، نهاد حمایت از کودکان سازمان ملل میگوید ۶۰۰هزار بچه زیر پنج سال در افغانستان بخاطر سوءتغذیه مزمن در شرایط مرگبار قرار دارند. کشورهای کمک دهنده به تامین بودجه لازم برای نجات دو میلیون کودک گرسنه فراخوانده شدهاند. در گزارش این نهاد آمده که باید شش میلیون و ۳۰۰هزار یورو پول تا سه هفته آینده در دسترس قرار گیرد تا امکان تعذیه دستکم ۶۰ درصد کودکان فقیر به ویژه بچههایی که در خطر مرگ قرار دارند، فراهم شود. در افغانستان، دو میلیون کودک زیر پنج سال به گرسنگی مفرط و سوءتغذیه مبتلا هستند که۶۰۰ هزار نفرشان در شرایط خطرناک و مرگبار قرار دارند. سخنگوی یونیسف در ژنو میگوید: «این وضعیت، با یمن و سودان جنوبی قابل قیاس است که درگیر جنگ داخلی هستند

افغانستان: طالبان با زندانیان دربند بدرفتاری میکند

بیبیسی ـ سازمان ملل گفته است طالبان با زندانیان در بندش بد رفتاری میکند که به گفته این سازمان این اقدامات، شکنجه محسوب میشود. کار شاقه، ندادن غذای مناسب، عدم دسترسی به خدمات درمانی و نگهداری نامناسب آنان از جمله این موارد، ذکر شده است.

میانمار: ارتش دست به جنایت تازهای زده است

عفو بینالملل ـ حملات نیروهای نظامی میانمار به ایالت راخین از ماه ژانویه، بار دیگر کشته و زخمی بر جا گذاشته است. در تازهترین گزارش این سازمان آمده است: به ویژه اقلیت روهینگیا همچنان قربانی اقدامات نظامی ناقض حقوق بینالملل است و مسئولان این اقدامات تاکنون از مجازات در امان ماندهاند. در جریان تازهترین تنشها، بیش از ۳۰ هزار نفر مجبور به ترک شهر محل زندگی خود شدهاند، ۱۴ غیر نظامی کشته و دست کم ۲۹ تن زخمی شدهاند. در حملات نظامی، غیرنظامیان آگاهانه مورد هدف قرار گرفتهاند. در عین حال، مقامات و مسئولان به سازمانهای بشردوستانه اجازه دسترسی به مناطق جنوب غربی میانمار را نمیدهند.

آلمان: اخراج ۲۴ پناهجو به افغانستان

دویچه وله ـ گروهی دیگر از پناهجویان افغانی که تقاضای پناهندگی آنها در آلمان رد شده، به افغانستان بازگردانده شدند. پروازی با دست کم ۲۴ مرد از جمله متهم درگیریهای شهر آمبرگ، در فرودگاه کابل به زمین نشسته است.

مصر: ارتش و داعش متهم بهجنایت جنگیدر سینا

دویچه وله ـ  دیدهبان حقوق بشر اتهامهای سنگینی را متوجه نیروهای امنیتی و اسلامگرایان افراطی مصر کرد که سالهاست با یکدیگر در صحرای سینا میجنگند. این سازمان اسناد نقض حقوق بشر، از جمله شکنجه، بازداشتهای خودسرانه و حتی دستگیری کودکان، اجرای اعدام بدون حکم دادگاه و نیز احتمال حملات غیرقانونی به غیرنظامیان در شمال صحرای سینا را طی بیش از دو سال جمعآوری کرده است. همچنین از مجازاتهای جمعی و تخلیه اجباری ساکنان این منطقه خبر داده و برخی از موارد ثبتشده نقض حقوق بشر راجنایت جنگیتوصیف کرده است. بنا به این گزارش، در سالهای ۲۰۱۴ تا ژوئن ۲۰۱۸ سه هزار و ۷۶ تن از افراد مظنون به اسلامگرایی و هزار و ۲۲۶ تن از نیروهای امنیتی در جریان درگیریها کشته شدهاند. تحقیقات نشان میدهند که مقامهای مصری صدها زخمی یا کشتهشدهغیرنظامی را به عنوان شبهنظامی جا زدهاند. افزون بر این، بیش از ۱۲ هزار نفر نیز بازداشت شدهاند.

عراق: سه عضو فرانسویداعشبه اعدام محکوم شدند

بیبیسی ـ سه شهروند فرانسوی روز یکشنبه به اتهام عضویت در گروه داعش، در دادگاهی در عراق به اعدام محکوم شدند. خبرگزاری فرانسه نام این سه تن راکوین گونو، لئونارد لوپز و سلیم ماکائوگزارش کرده است. این سه تن بخشی از یک گروه ۱۲ نفره از شهروندان فرانسوی هستند که در سوریه توسط نیروهای آمریکایی دستگیر شدهاند. شمار فرانسویهای عضو داعش که در عراق محکوم به اعدام شدهاند، به شش نفر رسید

اتریش: وقتی تصاویر قربانیان هولوکاست مثله میشود

دویچه وله ـ پس از حمله نژادپرستان به نمایشگاهعلیه فراموشیدر پایتخت اتریش که به پاره پاره کردن تصاویر بازماندگان هولوکاست انجامید، جوانان شهر وین به صورت داوطلبانه، نگهبانی شبانهروزی از نمایشگاه را بر عهده گرفتهاند.

بنگلادش: ۱۶  نفر به قتل یک نوجوان و زنده زنده سوزاندن او متهم شدهاند

بیبیسی ـ ششم آوریل امسال یک روز پس از آن که نصرتجهان رفیع، ۱۹ ساله، گزارش داد مورد آزار جنسی قرار گرفته، متهمان، بالای بام مدرسه اسلامی روی او نفت چراغ ریختند و او را به آتش کشیدند. پلیس میگوید مدیر مدرسه دستور قتل این دختر را از زندان صادر کرده بود. نصرتجهان پیشتر تحت فشار قرار گرفته بود تا اتهامهای وارده به سراجالدوله را رد کند.

پاکستان: مطب دامپزشک هندو به اتهامکفرگوییبه آتش کشیده شد

بیبیسی ـ یک دامپزشک هندو در پاکستان بهکفرگوییمتهم شد و تظاهرکنندگان خشمگین مطب او را به آتش کشیدند. او متهم است که داروهای حیوانات را در صفحات کتابهای مدرسهایی که حاوی متون اسلامی و قرآنی بوده، میپیچیده است.

اسرائیل: تلاش نتانیاهو برای کسب مصونیت قضایی

بیبیسی ـ هزاران نفر در تلآویو با برگزاری تجمعی اعتراضی به تلاش بنیامین نتانیاهو برای کسب مصونیت قضایی اعتراض کردند. آقای نتانیاهو با دو پرونده فساد و دریافت رشوه روبروست اما با رد همه اتهامها اصلاحاتی را پیشنهاد کرده که در صورت تصویب اختیارات دیوان قضایی برای عزل نخستوزیر تا زمانی که در قدرت است را محدود میکند. تظاهراتکنندگان که در مقابل موزه تلآویو تجمع کرده بودند از سوی احزاب مخالف دولت و با عنوانحامیان دموکراسیبه خیابان آمده بودند. آنها بنیامین نتانیاهو را متهم کردند که با طرح چنین لایحهای قصد مصون کردن خود در برابر پروندههای فساد را که علیه او در جریان است دارد.

آمریکا: ترامپ با ذکرتهدید ایرانو بدون تائید کنگره، میلیاردها دلار سلاح به عربستان میفروشد

بیبیسی ـ دونالد ترامپ اجازه فروش میلیاردها دلار سلاح به عربستان سعودی را بدون کسب مجوز از کنگره و به دلیلتهدید ایرانصادر کرده است.

برونئی: گزارش جدید در خصوص قانون کیفری غیرانسانی

دیدهبان حقوق بشر ـ بنا به گزارش «قانون کیفری فاجعه بار در برونئی»، قانون مجازات کیفری (۲۰۱۳) برونئی به نام سیاریاه که در تاریخ ۳ آوریل سال ۲۰۱۹ به اجرا گذاشته شد مجازات اعدام به وسیله سنگسار را برای رابطه همجنسگرایانه، قطع عضو را برای سرقت و ۴۰ ضربه شلاق را برای رابطه لزبین ها تصریح کرده است. این قانون طیف گستردهای از محدودیتهای تبعیض آمیز را برای زنان، اقلیتهای جنسی و جنسیتی، آزادی بیان و مذهب درخود دارد.

سوریه: بازداشت، آزار و اذیت در مناطق بازپس گرفته شده

دیده بان حقوق بشر ـ شعبههای اداره اطلاعاتی سوریه به طور خودسرانه مردم را در مناطق بازپس گرفته شده از گروههای غیردولتی بازداشت، ناپدید و آزار و اذیت کردهاند. این سوء رفتارها حتی درزمانی که دولت با افراد درگیر، یک مصالحه نامه را امضا کرد نیز ادامه پیدا کرد. دیدهبان حقوق بشر ۱۱ مورد از موارد بازداشت خودسرانه و ناپدید شدن در درعا، غوطه شرقی و جنوب دمشق را مستند کرده است. دولت این مناطق را در آگوست ۲۰۱۸ از گروههای ضد دولتی بازپس گرفت. در همه موارد، مردمی هدف قرار گرفتهاند که شامل نظامیان سابق، رهبران مخالف سیاسی،فعالان رسانه، فراریها، خانواده اعضای فعال داعش و جنگجویان ضد دولتی سابق میشوند. سازمانهای محلی از جمله سوریها برای حقیقت و عدالت و دفتر شهدای درعا، دستکم ۵۰۰ بازداشت در این مناطق از ماه آگوست را ثبت کردهاند.

فلسطین: بازداشتهای خودسرانه و شکنجه بدون وقفه ادامه دارد

دیدهبان حقوق بشر ـ هردو سازمان اداره کننده فلسطینی تحت رهبری فتح در کرانه باختری و حماس در غزه به طور خودسرانه منتقدان و مخالفان مسالمتجو را دستگیر میکنند. از ژانویه ۲۰۱۸ تا ماه مارس ۲۰۱۹ تشکیلات خودگردان فلسطین به رهبری فتح بازداشت بیش از ۱۶۰۰ نفر را بهدلیل سخنان مسالمت آمیزشان پذیرفته است. این درحالی است که تشکیلات حماس بیش از ۱۰۰۰ نفر را تنها درطی اعتراضات ماه مارس ۲۰۱۹ علیه حکومت خود بازداشت کرد. دولت خودگردان فلسطینی و حماس مانع فعالیت مخالفان میشوند

خطر استفاده از سلاح اتمی «به بالاترین حد پس از جنگ جهانی دوم رسیده است»

کنیا: زن کشی؛ سازمان ملل میگوید خشونت علیه زنان بیشتر شده

سوریه: دهها غیرنظامی در حملات هوایی ارتش به ادلب کشته شدند

اسرائیل: حدود ۵۰ فلسطینی در تظاهرات سالگرد «نکبت» زخمی شدند

اسرائیل: عکاس خبری در خطر جدایی اجباری از خانوادهاش قرار دارد

فرانسه: محکومیت مدافع حقوق بشر به خاطر توییت کردن باید لغو شود

روسیه: تایید محکومیت زندان زندانی عقیدتی دانمارکی به خاطر باور دینی

آمریکا: تحویل مخفیانه ۳۰ فرد مظنون به همکاری با داعش به عراق

آمریکا: ارائه ۱۷ اتهام تازهعلیه آسانژ به دادگاه

تاجیکستان: رئیس جمهور درخواست عفو ۹۹ زندانی را رد کرد

ترکیه: حکم بازداشت ۲۵۰ تن از کارمندان سابق وزارت خارجه صادر شد

ترکیه: محکومیت مدافع حقوق بشر ارن کشکین به ۳ سال و ۹ ماه زندان

یمن: چندین غیرنظامی از جمله کودکان در حمله ائتلاف عربی به صنعا کشته شدند

افغانستان: حمله به مدارس حدود سه برابر افزایش یافته است

فیلیپین: در پی پیروزی کاندیداهای طرفدار رئیس جمهوری دوترته در انتخابات سنا، تهاجم علیه مدافعان حقوق بشر افزایش می یابد

ارمنستان: آزار قضایی و افترازنی علیه چندین مدافع محیط زیست

تایلند: تداوم آزار قضایی مدافع حقوق کارگران مهاجر

بنگلادش: حبس خودسرانه محمد عبدالقیوم، عضو شبکه مدافعان حقوق بشر ادیکار

هند: اقدامات آزاردهنده علیه دو وکیل حقوق بشری بنیانگذار سازمان غیر دولتی مجموعه وکلای دادگستری

ایران:

ماموران امنیتی نرگس محمدی را پس از انجام عمل و پیش از پایان روند مداوا از بیمارستان به زندان برگرداندند

رادیو زمانه ـ تقی رحمانی، فعال سیاسی مقیم فرانسه از بازگردانده شدن همسرش نرگس محمدی، روزنامهنگار و فعال مدنی، از بیمارستان به زندان پس از انجام عمل جراحی خبر داد؛ در حالی که او همچنان نیازمند مراقبتهای پزشکی بوده است. رحمانی در صفحه فیسبوک خود نوشت پزشکان معالج تصریح کردهاند نرگس محمدی به مراقبت نیاز داشته و روند مداوای او به نقطه مناسبی نرسیده بوده. این فعال سیاسی مقامهای قضایی و امنیتی را مسئول سلامت همسرش دانست و نوشت فشارها برای بازگرداندن او به زندان ۳ روز ادامه داشته است.

هجده سال زندان برای سه نویسنده

کانون نویسندگان ایران ـ ۲۵ اردیبهشت رای شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب به ناصر زرافشان و راضیه زیدی وکلای سه عضو کانون نویسندگان ایران ابلاغ شد. به حکم محمد مقیسه رییس دادگاه، رضا خندان (مهابادی) و بکتاش آبتین دو عضو هیئت دبیران کانون و کیوان باژن عضو سابق هیئت دبیران هر یک به شش سال زندان محکوم شدهاند.

پرونده ۷ متهم هفت تپه به دادگاه انقلاب تهران ارسال شد

اخبار روز ـ پرونده اسماعیل بخشی، سپیده قلیان، امیر امیرقلی، ساناز اله یاری، امیرحسین محمدی فر، عسل محمدی و علی نجاتی به دادگاه انقلاب تهران ارسال شده است. در این پرونده علیرغم صدور قرار وثیقه برای متهمین بازداشتی، سرپرست دادسرای اوین با آزادی موقت آنان مخالفت کرده است. جلسه آخرین دفاع این عده پیشتر در شعبه هفت بازپرسی دادسرای اوین برگزار شده بود.

وکیل مسعود کاظمی: قاضی گفت حکم صادر شده است اما دفاعیه را بیاورید

بیبیسی ـ علی مجتهدزاده، وکیل دادگستری درباره آخرین وضعیت پرونده مسعود کاظمی، روزنامهنگار ایرانی، گفتموکلم با بنده تماس گرفت و گفت قاضی اعلام کرده حکم را صادر کرده و منتظر لایحه دفاعی وکیل است در حالی که لایحه دفاعی پس از صدور حکم دیگر معنا ندارد“. این وکیل دادگستری یک هفته پیش گفته بود :اتهاماتی در جلسه دادگاه وارد کردند که پیشتر در دادسرا مطرح نشده بود و نوع برخورد امروز قاضی شعبه ۲۸ را در هیچ جلسه دادگاهی ندیده بودم“. مسعود کاظمی روزنامهنگار با دو اتهام جدید بازداشت شد

محسن اسدی استاد باستانشناسی در دانشگاه یزد بازداشت شد

حسین سلامی، عضو شورای هماهنگی تشکل های صنفی فرهنگیان بازداشت شد

محرومیت از دریافت خدمات پزشکی؛ گزارشی از آخرین وضعیت سعید شیرزاد

تداوم محرومیتهای درمانی؛ گزارشی از آخرین وضعیت آرش صادقی در زندان رجایی شهر کرج

توهین به اهل سنت؛ اخراج مدیر شبکه پنج، مداح با قرار تامین کیفری آزاد شد

بازداشت گردانندگان سه «شبکه» مدلینگ در استان مرکزی

مجازات «بیحجابی»: تا ۲ ماه حبس یا جزای نقدی تا ۵۰۰ هزار ریال

احضار رییس پیشین اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری و صدور قرار کفالت به دنبال شکایت شورای نگهبان

حمله مأموران امنیتی به «کلیسای انجیلی» آشوریان در تبریز

پلیس فتا صفحات اینستاگرام شماری از خوانندگان و نوازندگان خیابانی را مسدود کرد

حکم اعدام مرد ایرانی به جرم قتل یک زن آمریکایی در دیوان عالی کشور تایید شد

دو روحانی اهل سنت در سیستان و بلوچستان بازداشت شدند و یک روحانی احضار شده است

«لشگر فاطمیون»: سوء استفاده حکومت از فقر مهاجران افغانستانی

نماینده مجلس: خبر اعدام زیر ۱۸ سالهها از گوشه و کنار به گوش میرسد

بازداشت ۱۵ دختر و پسر در یک مهمانی خصوصی در کلاردشت

حدود ٣٠ زن و مرددر کلاس خصوصی یوگا در گرگان بازداشت شدند

اعدامها (از ۱۵ مه): همدانتن در انظار عمومی)

عدالت

کلمبیا: فقدان ارادهی دولت برای پیگرد جنایتهای ضد بشریت اِعمال صلاحیت قضایی دادگاه بینالمللی را ضروری میکند

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سه سازمان کلمبیایی گزارشی را به دادستانی دادگاه بینالمللی جزایی ارائه و از دادستان خواستند در مورد ضرورت حمایت ریاست جمهوری کلمبیا از قانون الزامی صلاحیت ویژهی قضایی برای صلح (JEP) و خودداری از ارتقاء مقام ماموران مرتبط با اعمالی که در چارچوب رسیدگی مقدماتی قرار میگیرد، موضع گیری کند. علاوه بر این، مانع شدن پیوستهی دولت از تحقیقات و پیگرد اعضای نیروهای امنیتی مظنون به ارتکاب جرایم جدی بایستی موجب اجرای صلاحیت قضایی دادگاه بینالمللی بشود. در این گزارش ۲۳ مورد اعدام فراقضایی ثبت شده که طی آنها ۳۹ غیرنظامی در فاصلهی بین دسامبر ۲۰۰۷ و ژوئن ۲۰۰۹ به دست گردان شماره ۲ توپخانه (لا پوپا)، به فرماندهی وقت سرهنگ دوم آدولفو لئون هرناندز مارتینز، کشته شدند. این اعدامهای فراقضایی همچنین به عنوان «اقدامهای مثبت دروغین» مشهور هستند. این رویه در دههی ۲۰۰۰ در سطحی گسترده به اجرا در آمد و طی آن در حدود ۵۰۰۰ غیر نظامی به دست ارتش اعدام شدند و ارتش به دروغ اعلام کرد که آنها «در جنگ کشته شدهاند

هندوراس: تعطیل شدن عدالت؛ رسیدگی به پرونده قتل برتا کاسرز باعث نگرانی است

سریلانکا: معافیت از مجازات زمینه بازگشت خشونت است

حقوق مدنی و سیاسی

ترکیه: رئیس کمیسیون انتخابات: ابطال انتخابات استانبول غلط بود

دویچه وله ـ رئیس کمیسیون انتخابات ترکیه با برگزاری انتخابات جدید برای تعیین شهردار استانبول مخالفت کرده است. او دلایل کمیسیون انتخابات برای لغو نتایج انتخابات قبلی را کافی ندانسته است. در انتخابات قبلی نامزد رقیب حزب حاکم پیروز شد.

از پارلمان اروپا چه میدانید؟

دویچه وله ـدر آستانه انتخابات پارلمان اروپا خبرنگار دویچهوله در بروکسل نگاهی انداخته است به وضعیت این پارلمان و وظایف آن. احتمال میرود سیاستمداران ملیگرا و پوپولیستبخش قابل توجهی از کرسیهای این پارلمان را تصاحب کنند.   

الجزایر: ادامه تظاهرات؛ معترضان خواستار استعفای رئیسجمهوری موقت شدند

ایران:

زمینهسازی برای سرکوب: هشدار یک مقام بسیج در مورد «نفوذ جریانات مارکسیست» در دانشگاهها

رادیو فردا ـ یک مقام بسیج، روز شنبه، حرکت اعتراضی اخیر در دانشگاه تهران نسبت به تشدید محدودیتهای مربوط به حجاب اجباری را به «جریانات مارکسیست» نسبت داد و گفت که این «جریانات» «در اتاقهای فکر غربی در حال طرحریزی هستندشماری از دانشجویان دانشگاه تهران روز دوشنبه ۲۳ اردیبهشت در اعتراض به برخوردهای اخیر حراست دانشگاه درباره نوع پوشش دانشجویان تجمع کردند اما شماری از «بسیجیها» و «لباس شخصیها» با حمله به این تجمع، مانع از ادامه آن شدند و درگیریها در سالن آمفیتئاتر دانشکده هنرهای زیبا نیز ادامه یافت.

رفع توقیف هفتهنامه صدا

ویدا موحد اولین دختر خیابان انقلابآزاد شد

اکرم نصیریان فعال مدنی با قرار وثیقه به صورت موقت آزاد شد

محمدرضا نسبعبداللهی، سردبیر سایتهای انار پرس و آبان پرس با قرار کفالت آزاد شد

خودداری فرهاد میثمی و رضا خندان از حضور در جلسه دادگاه تجدیدنظر

شش کارگر بازداشتی مجتمع نیشکر هفتتپه آزاد شدند ــ بخشی هنوز زندانی است

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بریتانیا: ۱۵میلیون فقیرند

دویچه وله ـ فیلیپ الستون، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر، سیاست اجتماعی بریتانیا رافاجعهبارخواند و گفت لندن با اقدامات سیستماتیک و ریاضتی، زیرساختهای تامین اجتماعی را از بین برده و یک پنجم جمعیت را به حاشیهرانده است. در این گزارش آمده که ۱۵ میلیون بریتانیایی یعنی حدود یک پنجم جمعیت این کشور در فقر به سر میبرند. حقوقدان استرالیایی میگوید رشد بیخانمانی، نیاز روز افزون شهروندان به مراکز توزیع رایگان غذا و کاهش شدید سطح زندگی گروههایی از جامعه بریتانیا، ناشی ازبیتوجهی سیستماتیک به بخش قابل توجهی از جمعیتاین کشور است. آلستون از دولت بریتانیا خواسته با تغییر این رویکرد، امنیت اقتصادی و اجتماعی این گروه از به حاشیه رانده شدگان را تامین کند.

بریتانیا: قطع کردن یارانهها به معنی گرسنگی خانوادههای متوسط است

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت در دهه گذشته یارانههای بسیاری را قطع کرده که در نتیجه اکنون دهها هزار خانواده فقیر در انگلستان بدون غذای کافی برای خوردن زندگی میکنند و این نقض صریح وظیفه دولت برای اطمینان از تامین غذای کافی است. این گزارش با عنوان «هیچ چیز در کابینت باقی نمانده: ریاضت اقتصادی، قطع یارانهها و حق برخورداری از غذا در بریتانیا»، چگونگی و میزان مشکلی که قطع کردن یارانهها با انگیزه ریاضت اقتصادی بر سیستم اعتبار جهانی ایجاد کرده و سایر تغییرات را مورد بررسی قرار میدهد. این موضوع باعث شده بسیاری از خانوادههای بچه دار در بریتانیا گرسنه بمانند و به کمکهای غذایی خیریهها وابسته شوند. بسیاری از این خانوادهها مادران تنها هستند. سازمان دیدهبان حقوق بشر دریافته است که دولت بریتانیا در انجام وظیفه خود بر اساس حقوق بشر در مورد اطمینان یابی از تامین غذای مردم شکست خورده است.

فیلیپین: زندگی با مردگان؛ آخرین راه گریز از فقر و بدبختی مردم تهیدست مانیل

دویچه وله ـ پیداکردن یک خانه مسکونی اجاره ای مناسب در مانیل کار ساده ای نیست. اگرهم پیدا شود، برای مردم فقیر و کم درآمد بسیار گران است. کمیابی و گرانی مسکن در این کلان شهر به حدی است که مردم تهیدست به گورستانها پناه آوردهاند.

کره شمالی: سازمان ملل متحد از حکومت خواست به منظور ادامه حیات اکثر مردم این کشور در قوانین اقتصادی تجدید نظر کند

استرالیا: نتیجه انتخابات باعث «موجی از خودکشی و خودزنی» در میان پناهجویان مانوس شد

ایران:

خط فقر دامنهدارتر شده است

دویچه وله ـ شاخص خط فقر ۳میلیون و ۴۰۰هزار تومان تعیین شده اما درآمد ماهیانه ۵۵درصد خانوارهای ایرانی کمتر از ۳میلیون و ۴۰۰هزارتومان است. مرکز پژوهشهای مجلس پیشتر نسبت به مخاطرات اجتماعی برخاسته از فقر و فقر مطلق هشدار داده است. مرکز پژوهشهای مجلس، پیشتر با در نظر گرفتن خط فقر ۲ میلیون و ۵۰۰هزار تومانی، آمار این خانوارها را ۴۰درصد اعلام کرده بود. طبق گزارشی که مرکز پژوهشهای مجلس در آذر ۹۷ تحت عنوانخط فقر ایران در سال ۱۳۹۵ و مروری بر روش محاسبه آن  ارائه کرد، در سال ۱۳۹۵، حدود ۳ میلیون و ۴۴۰ هزار خانواده با جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون و ۳۲۶ هزار نفر، یعنی نزدیک به ۱۶،۷ درصد کل جمعیت، زیر خط فقر مطلق زندگی میکردند.

مرکز آمار: نرخ تورم برخی کالاها و مواد غذایی در ایران تا ۱۳۶ درصد افزایش یافته است

۹۸ درصد مستاجران توان افزایش نرخ اجاره بهاء را ندارند

یک جامعهشناس: جناحهای سیاسی برای دستیابی به سود کلان، شبکههای غیرقابل نفوذ تشکیل دادهاند

گرانی کاغذ روزنامهها را تعطیل میکند

خطر بیکاری در کمین شش هزار کارگر استان قزوین

موج بیکاری کارگران در پارس جنوبی «در عسلویه نان خشک جمع میکنیم»

اعتراضها:

اعتراض مهمانداران قطار شرکت ماربین به پرداختنشدن دستمزدها

کارگران قطار شهری تهران و شهرداری اهواز در اعتراض به وضعیت شغلی و دستمزد معوق اعتصاب کردند

اعتصاب در پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان در اعتراض به طرح اخراج پنجهزار کارگر

اعتصاب کارگران کارخانه آذرآب در اراک

اعتصاب رانندگان شرکت مخابرات استان کردستان

اعتصاب کارگران راهآهن در شازند و تبریز

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی تهران در اعتراض به ادامه بازداشت مرضیه امیری تجمع کردند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

تایوان: میزبان چهلمین کنگرهی فدراسیون در اکتبر ۲۰۱۹

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن جامعهی حقوق بشر تایوان (TAHR) اعلام کردند: فدراسیون چهلامین (۴۰) کنگرهی خود را از تاریخ ۲۱ تا ۲۵ اکتبر در تایپه، تایوان برگزار خواهد کرد. این نخستین بار در تاریخ صد سالهی فدراسیون است که کنگرهی آن در آسیا برگزار میشود. طی دو روز نخست کنگره، در حدود ۴۰۰ مدافع حقوق بشر از بیش از ۱۰۰ کشور، به همراه کارشناسان بینالمللی، مسئولان محلی و مهمانان خارجی برای بحث دربارهی تهدیدهای رو به افزایش علیه جهانشمولی حقوق بشر، و راهبردها و واکنشهای ممکن در مقابل این گونه چالشها گرد هم خواهند آمد.

پنج تن از مدیران عفو بینالملل پس از انتشار گزارشی مبنی برفضا کار مسموماستعفا دادند

بیبیسی ـ پس از آنکه دو تن از کارمندان عفو بینالملل در سال گذشته خودکشی کردند، کومی نایدو، دبیرکل این سازمان حقوق بشری دستور داده تا تحقیقات مستقلی در این باره صورت بگیرد. در این تحقیقات، یکی از کارمندان این سازمان توصیف کرده که در عفو بینالملل یک فرهنگ مسموم بدگمانی و پنهانکاری وجود دارد. سازمان عفو بینالملل میگوید رئیس ارشد تیم کارمندان این سازمان مسئولیت خود را پذیرفته و تمام هفت مدیر این سازمان از سمت خود استعفا دادند. تا کنون پنج تن از مدیران یا این سازمان را ترک کردهاند یا در فرایند ترک این سازمان هستند. آنها برای کارفرمایان پرداختهایسخاوتمندانههزینه میکردند اما برای دیگر کارمندان پرداخت کافی انجام نمیدادند. در ماه مه سال ۲۰۱۸، گاتن موتو، ۶۵ ساله خودش را در دفتر کار این سازمان در پاریس کشت. او یادداشتی به جا گذاشته بود که درباره استرس و کار بیش از حد در آن گفته بود. شش هفته بعد رزالیند مک گرگور، کارآموز ۲۸ ساله این سازمان، خودش را در خانه والدینش کشت.

اسرائیل/ فلسطین: کنارهگیری آلستوم از پروژهی ریل سبک بیتالمقدس؛ پیروزی برای قانون و فعالیت جامعهی مدنی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ سازمانهای امضا کنندهی زیر از کنارهگیری شرکت حمل و نقل فرانسوی آلستوم از پروژهی ریل سبک در بیتالمقدس شرقی، در پی کمپین دادخواهی گسترده، استقبال میکنند. این پروژه ابزار سیاست اسرائیلی شهرک سازی و الحاق در این شهر است. خروج آلستوم از این پروژه در پی اقدام مشابه شرکت سیسترا، شرکت وابسته به SNCF  وRATP، در ماه ژوئن گذشته رخ میدهد. ما از تنها شرکت فرانسوی که در این پروژه باقی مانده است، یعنی شرکت اژی میخواهیم به اقدام مشابهی دست بزند و به این ترتیب از مشارکت در نقض حقوق بینالمللی پرهیز کند. ما از دولت فرانسه میخواهیم تا نقش خود را در زمینهی مسئولیت آن به عنوان سرمایهگذار و نیز یکی از طرفها در روابط بینالمللی بازی کند.

اسرائیل/فلسطین: با نزدیک شدن «طرح صلح»، جامعهی بینالمللی باید درمقابل راهبرد اسرائیلی ـ آمریکایی الحاق بایستد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ ایالات متحده یک سال پیش سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد. پیش از این حرکت، آمریکا بیت المقدس را در دسامبر ۲۰۱۷ به عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت شناخته بود و بدین ترتیب به مخالفت با چندین دهه سیاست مسلم امریکا و مقررات قاطع حقوق بینالمللی برخاسته بود. از آن پس و در شرایطی که جامعهی بینالمللی در انتظار انتشار طرح صلح تازهی آمریکا برای خاورمیانه است، آمریکا همچنین حاکمیت اسرائیل را بر جولان اشغالی سوریه به رسمیت شناخته و در مورد تهدید نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو در مبارزهی انتخاباتی سال ۲۰۱۹ نسبت به الحاق کرانهی باختری اشغالی به اسرائیل سکوت کرده است. کشورهای عضو سازمان ملل باید تعهدهای حقوقی خود را اجرا کنند و فوری به مسئلهی الحاق بیت المقدس و الحاق احتمالی کرانهی باختری توجه کنند.کشورهای عضو باید علیه به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل برسرزمینهای غیرقانونی الحاق شده، از سوی آمریکا و پیامدهای آن در زمینهی رعایت حقوق بینالمللی موضع قاطع بگیرند.

اسرائیل: دولت باید با شرکت مرتبط با جاسوسی در واتساپ برخورد کند

رادیو فردا ـ عفو بینالملل روز پنجشنبه ۲۶ اردیبهشت از دولت اسرائیل خواست با یک شرکت فناوری سایبری این کشور که ابزارهای جاسوسی آن با نفوذ در شبکه پیام رسانی واتس اپ ارتباط پیدا کرده برخورد قانونی کند. جاسوسی در واتس اپ ممکن است گروههای مدافع حقوق بشر را نیز هدف گرفته باشد. عفو بین الملل روز سه شنبه با صدور یک درخواست رسمی خواهان لغو جواز صادراتی گروه «ان اس او» شد و به خبرگزاری رویترز گفت این مسئولیت دولت اسرائیل است که در مورد جواز صادراتی که «به نقض حقوق بشر انجامیده» واکنش نشان دهد.

ایتالیا: طرحهای پیشنهادی ضد نجات مهاجران را رد کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت ایتالیا باید پیشنهاد جریمه ۵۵۰۰ یورویی به ازای هر فردی را که ناخداها نجات میدهند و به ایتالیا می آورند قاطعانه رد کند. ماتئو سالوینی، معاون نخست وزیر و وزیر کشور پیشنهاد دهنده این طرح و دیگر اقدامات حیرت آور ضد نجات مهاجران طی فرمانی بود که دولت از امروز بهصورت آزمایشی آغاز میکند. مجازاتهای کیفری می توانند موجب بازداشتن نجات انسانها در دریا شوند.

افغانستان: واکنش نویسندگان به حکم زندان برای سه نویسنده ایرانی

مکزیک: تصویب قوانین امنیت عمومی، حقوق بشر را در معرض خطر قرار میدهد

تایوان: نخستین کشور آسیایی موافق با ازدواج همجنسگرایان

تایلند: میراث پنج سال حکومت نظامی را لغو کنید

تایلند: شرکت تاماکاست باید به آزارهای قضایی علیه مدافعان حقوق بشر پایان دهد

پرو: به مجرم انگاشتن مدافعان حقوق زمین به خاطر اعتراض به پروژه معدنکاری خاتمه دهید

سوریه: ۴۴ سازمان غیردولتی بین المللی و محلی خواهان خاتمه فوری به غیر نظامیان و بیمارستانها در ادلب شدند

ایران:

بررسی جنبههای اجتماعی و حقوقی مجازات قطع دست یا انگشتان دست سارقان

رادیو بینالمللی فرانسه ـ ۲۳ متهم به سرقت هم اکنون در زندان تهران بزرگ، فشافویه، در انتظار اجرای حکم قطع دستشان بسر می برند. قرار است حکم یکی از آنان بزودی در روزهای آتی اجرا شود. او هفت سال پیش به اتهام سرقت بازداشت گردیده و بهای اموال مسروقه را نیز پرداخت کرده است. نوزده متهم به سرقت دیگر نیز که در زندان بزرگ تهران زندانیاند، در دادگاههای بدوی تا تجدید نظر به قطع دست محکوم شده اند. به گفتوگو با عبدالکریم لاهیجی، رئیس افتخاری فدراسیون و رئیس جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران گوش فرا دهید.

یک جایزه حقوق بشری دیگر برای نسرین ستوده

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ جایزه «لودویک تراریو» از سوی کانون وکلای دادگستری بروکسل به «نسرین ستوده»، وکیل دادگستری زندانی در زندان اوین، اهدا شد. این جایزه را پرستو فروهر، هنرمند و فعال مدنی ساکن آلمان و عبدالکریم لاهیجی، حقوقدان، رئیس افتخاری فدراسیون جهانی جامعه حقوق بشر و رئیس جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران بهنمایندگی از «نسرین ستوده» دریافت کردند.

پژوهشگر زندانی به مراقبتهای پزشکی فوری نیاز دارد

احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر زندانی در زندان اوین تهران از دسترسی به مراقبتهای پزشکی تخصصی و فوریکه به آن نیاز دارد محروم شده است. در سال گذشته، سه آزمایش خون جداگانه نشان داده که او به کمبود گلبولهای سفید خون مبتلا شده است. به گفتهی پزشکی که اوایل زمستان ۱۳۹۷ وی را در زندان مورد معاینه قرار داده، پزشکان متخصص بیماریهای خون و غدد باید در بیمارستانی بیرون از زندان به وضعیت او رسیدگی کنند. با این وجود، از آن زمان، مقامها و مسئولان احمدرضا جلالی را برای دریافت مراقبتهای پزشکی مورد نیاز به بیمارستان اعزام نکردهاند. او از زمان دستگیریاش در ۷ اردیبهشت ۱۳۹۵، بیست و چهار کیلوگرم وزن کم کرده است.

اعتراض شدید به مصوبه کمیسیون مجلس درباره دسترسی به وکیل

رادیو فردا ـ عفو بینالملل از مصوبه اخیر کمیسیون قضایی مجلس ایران که متهمان امنیتی را در ۲۰ روز نخست بازداشتشان از حق دسترسی به وکیل محروم میکند بشدت انتقاد کرد و آن را «پسرفت» خواند. عفو بینالملل روز پنجشنبه، ۲۶ اردیبهشت، علاوه بر انتشار گزارشی تحلیلی درباره جزئیات مصوبه جدید، در بیانیهای تأکید کرد تصویب نهایی این طرح «ناقض تعهدات ایران ذیل حقوق بینالملل» خواهد بود. این سازمان مدافع حقوق بشر تأکید کرد: اگر مصوبه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس به تصویب نهایی برسد، «آسیبی جدی به نظام قضایی ایران خواهد بود که در حال حاضر نیز سرشار از نقصان است».

دولتآبادی: تحریمدزدها را فربهتر و فقرا را فقیرتر میکند

دویچه وله ـ محمود دولتآبادی، نویسنده مطرح ایرانی در مقالهای برای روزنامه آلمانی زود دویچهنوشته است که تحریمها دزدها را در ایران فربهتر و فقرا را ندارتر میکند. او از معضلات مختلف، از جمله قیمت کاغذ و اقتصاد رانتی گفته است.

ادامه اعتراض به بیخبری از وضعیت بازداشتشدگان روز کارگر

دهها سندیکای کارگری جهان: فعالان کارگری زندانی در ایران را آزاد کنید

بیانیه ۲۰۰ نفر از فعالان جنبش زنان در حمایت از مبارزات کارگران

زنان

افغانستان: آیا حکومت ادعایسوءاستفاده جنسیرا جدی میگیرد؟

بیبیسی ـ چند روز قبل یک مشاور پیشین ریاست جمهوری افغانستان، در گفتگو با یک شبکه تلویزیونی خصوصی ادعا کرد که در حکومت افغانستان برای بانوان کرسی در بدل خواهشهای جنسی اعطاء میشود. به دنبال این اظهارات، مریم وردک، مشاور پیشین دیگری نهاد ریاست جمهوری، در گفتگو با یک رسانه هندی، این ادعا را تایید نمود؛ ادعاهایی که از سوی کاربران شبکههای اجتماعی خیلی جدی گرفته ورسوایی بزرگ اخلاقیبرای حکومت وحدت ملی خوانده شده است.

افغانستان: کمپین خط سرخ من در پیوند با صلح؛ امیدی در ناامیدی زنان

رادیو زمانه ـ زنان افغانستان کمپین گستردهای را برای حفظ جایگاه سیاسی، اجتماعی و حقوقی شان به راه انداختهاند. کمپینی زیر نام «خط سرخ من». در این کارزار، ارزشهای مهم مربوط به زنان در کشور برجسته شده است.

در معنای «خالهزنکی»

نقد ـ  «زنان ستون فقرات طبقهی کارگرند و هنگامی که طبقهی کارگر مجبور به سکوت شود، سرمایه پیروز میشود، از این روست که ما نباید هرگز ساکت شویم. باید همچنان خالهزنکی کنیماگر قرار باشد دریابیم سرکوب جنسیتی چگونه عمل، و خود را بازتولید، میکند، ترسیم تاریخ کلماتی که غالباً برای توصیف و خوارشماری زنان به کار میروند گامی ضروری است. در این زمینه تاریخ «خالهزنکی» نمادین است.

یک مقایسه: نتیجه ممنوعیت سقط جنین در دوران دیکتاتوری چائوشسکو در رومانی

رادیو زمانه ـ زمانی که کشوری سقط جنین را ممنوع میکند چه اتفاقی میافتد؟ بهتر است به تجربه رومانی در دوران دیکتاتوری چائوشسکو نگاهی بیندازیم. اخیرا، قانونگذاران در ایالت آلاباما امریکا قانونی را از تصویب گذراندند که سقط جنین را در آن ایالت از امریکا در تمام نواحی آن به طور کامل ممنوع می کنددر نتیجه قانون ممنوعیت سقط جنین در رومانی آمار نشان داد که در سال ۱۹۸۹ میلادی در حدود ۱۰ هزار زن بر اثر سقط جنین ناایمن جان خود را از دست دادند. شمار واقعی مرگ و میر احتمالا بسیار بیشتر بوده است چرا که طبق قانون آن زمان رومانی زنانی که سقط جنین انجام میدادند و کسانی که به آنان کمک کردند ممکن بود گرفتار سالهای طولانی زندان شوند. مرگ و میر مادران در فاصله سالهای ۱۹۶۵ تا ۱۹۸۹ میلادی افزایشی چشمگیر داشت و به میزان دو برابر افزایش یافت.

سوزان سانتاگ و مصائب مادر بودن: کتاب در برابر فرزند

دختران بیشترین شرکتکنندگان در جنبش محیط زیستی «جمعهها برای آینده» را تشکیل میدهند

مارکس و فمینیسم: بازتولید اجتماعی و سیاست اشتراکی

فمینیستهای آفریقا، زنانی که به چالشها لبخند میزنند

ایران:

گزارش از تاثیر حجاب اجباری بر زندگی زنان

بیبیسی ـ بهگفته عفو بینالمللقانون حجاب اجباری در ایران تبعیض علیه زنان است و بدن آنها را کنترل میکند. زنان باید حق انتخاب آنچه را که میخواهند بپوشند داشته باشند، بدون اینکه بازداشت، شکنجه و زندان شوند.” عفو بینالملل با اشاره به گشتهای ارشاد گفته است که به این ترتیب چهل میلیون زن تحت نظارت درآمدهاند. به گفته این نهاد، تنها دولت نیست که بر زنان نظارت میکنند بلکه قوانین حجاب اجباری به اراذل و اوباش اجازه میدهد که ارزشهای اسلامی را به زنان تحمیل و آنان را اذیت و آزار دهند.

به یاد فراموش شدگان زندان آگاهی کرج

دینداری بیواسطه و حجاب اجباری

روایت زنانه از اوضاع زمانه: جنگیدن در یک میدان نابرابر

مصائب نخستین راننده زن اتوبوسرانی تهران برای بازگشت به کار

فرهنگ

اسرائیل: فینال یوروویژن ۲۰۱۹ تحت تاثیر «همبستگی با فلسطین»

رادیو زمانه ـ حرکت گروه موسیقی راک هاتاری در شب پایانانی مسابقه آواز یوروویژن واکنشهای مختلفی را به همراه داشت. آنها هنگامی که نامشان از سوی مجریان اعلام شد، به نشانه «همبستگی با فلسطین» پرجم این کشور را به دوربینها نشان دادند. بایکوت اسرائیل و خودداری از سفر به تلآویو یا نمایش پرچم فلسطین در یکی از پربینندهترین مسابقات آواز اروپا؟ کدامیک از این دو حرکت میتواند حرکت موثری در اعلام همبستگی با مردم تحت ستم فلسطین محسوب شود؟ این سوالی است که کاربران شبکههای اجتماعی پس از پایان مسابقات آواز یوروویژن ۲۰۱۹ به بحث گذاشتند. «کارزار تحریم آکادمیک و فرهنگی اسرائیل» اما نمایش پرچم فلسطین از سوی هنرمندانی که بهرغم تقاضا برای بایکوت مسابقات تلآویو شرکت کردهبودند، را نپذیرفت. این کارزار در بیانیهای اعلام کرد؛ نمیتوان نمایش پرچم فلسطین را از سمت هنرمندانی که با سفر به تلآویو به بایکوت بیاعتنایی کردند، به عنوان حرکتی در اعلام همبستگی با فلسطین پذیرفت…. معنادارترین حرکت در اعلام همبستگی، خودداری از سفر و لغو برنامه در اسرائیل نژادپرست بود اعتراض فلسطین به مسابقه آواز یوروویژن

ایتالیا: مرگ شاعر سالهای سرخ و خشمی که نمرده است

رادیو زمانه ـ نانی بالسترینی، شاعر تجربهگرا و فرمالیست، نویسنده مارکسیست و هنرمند آوانگارد سیاسی ایتالیایی دو روز پیش ۱۹ مه در رم ایتالیا درگذشت.

بریتانیا: جایزه ادبیمن بوکربرای رمان نویسنده زن عمانی

دویچه وله ـ جوخه الحارثی اهل عمان است و نخستین نویسنده‌‌ زن از این کشور است که رمانش به انگلیسی ترجمه شده است. او برای کتاباجرام آسمانیجایزه ادبیمن بوکررا دریافت کرده است. داستان اجرام آسمانی (Celestial Bodies) داستان خاطرات سه خواهر سالخورده است در مورد روابط خانوادگی و سرنوشتها در عمان که با تاریخ پسااستعماری این کشور پیوند خورده است.

فرانسه: اهدای جایزه به دو فیلم فمینسیتی و سیاسی در «دو هفته کارگردانان» جشنواره کن

فرانسه: انتقاد از رهبران جهان به خاطرخشم و دروغدر آغاز جشنواره کن

ایتالیا: کشتی شکسته پناهجویان در بیینال ونیزیک اثر هنری؟

سودان: نقش انقلاب و مقاومت بر دیوارهای خارطوم

ایران:

زبان فارسی؛ گرفتار بازیهای سیاسی

بیبیسی ـ برخی روشنفکران تجددگرا که برای شباهت هرچه بیشتر به غرب تلاش داشتند موضوع تغییر الفبای زبان فارسی به حروف لاتین یا حذف شکلهای مختلف از یک آواها مانند ز، ض، ظ و ذ را مطرح کردند. ترکیه با تغییر رسم الخط زبان ترکی به دستور آتاتورک برای کمرنگ شدن نفوذ زبان عربی و حذف حروفی، آن ها مجبور شدند کلماتی را حتی تغییر بدهند و مثلا به گلخانه، گلهانه بگویند و نسل جدید ترکیه هم که دیگر نمی تواند متون قدیمی را بخواند از گنجینه غنی ادبیات نسل پیش از خود محروم شده است. از سوی دیگر جمهوری اسلامی واژههای غربی را دشمن زبان فارسی میداند اما ملیگرایان مخالفت نظام حاکم ایران در پی عربیزدایی از فارسیاند.

چهارمین دوره «نمایشگاه کتاب تهران، بدون سانسور»

هفته هنر و فرهنگ، با فیلم اعدام زیر۱۸ و نمایش کولبران

«اولیس» جویس به فارسی: بدون سانسور

اندیشه

چپ اروپا در آشفتگی

 رادیو زمانه ـ انتخابات پارلمان اروپا در شرایطی برگزار شد که جبهه چپ بین چندین «پروژه اتحاد» دچار انشقاق شده است. و هیچ کدام از آنها تصور روشنی از چگونگی ایجاد تغییر و تحول در اتحادیه اروپا ندارند.

شگردهای نئولیبرالیسم برای مسخ آزادی

رادیو زمانه ـ بهرام محیی: این مقاله بر نقد نئولیبرالیسم از دید بیونگ چول هان، استاد فلسفه در بازل، متمرکز است. به باور هان، نئولیبرالیسم آزادی را هم استثمار میکند. برخی رسانههای آلمانی، بیونگ چول هان را ستارهی تازهای در آسمان فلسفی آلمان میدانند و معتقدند که او میتواند با چند جملهی کوتاه ستونهای ساختمانفکری روزمرهی ما را فروریزد. بیونگ چول هان کرهایتبار استاز او تاکنون کتابهای گوناگونی به زبان آلمانی منتشر و آثارش به ۲۰ زبان برگردانده شده است. او هماکنون یکی از متفکران مطرح آلمان در عرصهی حیات رسانهای و از جدیترین منتقدان هنجارهای فرهنگی تجویز شده توسط نئولیبرالیسم است.

علل رشد پوپولیسم در اروپا و امریکای شمالی

نقد اقتصاد سیاسی ـ یکی از تأثیرگذارترین اسناد قرن نوزدهممانیفست حزب کمونیستبا این عبارت معروف آغاز میشود: «شبحی در اروپا در گشتوگذار است: شبح کمونیسم. همهی نیروهای اروپای کهنه، در تهاجمی مقدس برای تارومار کردن این شبح، متحد شدهاند: پاپ و تزار، مترنیخ و گیزو، رادیکالهای فرانسه وخبرچینهای پلیسهای آلمان. کو آن حزب اپوزیسیونی که از طرف حکومتیانِ مخالفاش، دشنام کمونیست بودن نخورده باشد» (مارکس و انگلس، ۱۸۴۸). در آغاز قرن بیستویکم میتوان سند مشابهی با همین بند مقدماتی تهیه کرد ولی بهجای «کمونیسم» باید «پوپولیسم» بگذاریم و همینطور نام مؤسسات اقتصادی، سیاسی و مذهبی را که از رشد این جنبش که قدرتشان را به پرسش گرفته واهمه دارند و این جنبش را پوپولیستی میخوانند تغییر بدهیم. این سند جدید با این پاراگراف مقدماتی میتواند آغاز شود: «درهر دو سوی اقیانوس اطلس شمالی شبحی سرمایهداری پیشرفته را محاصره کرده است: شبح پوپولیسم. اتحادی مقدس بین مؤسسات سیاسی و رسانهای در این کشورها بههمراه احزاب حاکمشان و همین طور نهادهای فراملیتیشان علیه این جنبش شکل گرفته است. کو آن حزب سیاسی که مؤسسات سیاسی و رسانهای موجود را به چالش گرفته باشند ولی دشنام پوپولیست بودن نخورده باشد؟»

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو بینالمللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، رکنا نیوز، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، نقد، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شمارههای گذشته