کودکان کار عکس: کانون مدافعان حقوق کارگر

نقض فاحش حقوق بشر

سودان: سرکوب خشونتبار معترضان اقدام فوری جامعهی بینالمللی را ضروری میسازد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ بنا به اعلام منابع پزشکی در خارطوم، از صبح روز دوشنبه ۴ جون در سرکوب خشونتبار به دست نیروهای امنیتی دستکم ۶۰ معترض مسالمت جو کشته و بیش از ۶۰۰ تن زخمی شدهاند. مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا، ناظر حقوق بشر سودان و فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر خواهان اعزام فوری هیئت حقیقتیاب بینالمللی به رهبری سازمان ملل و اتحادیهی آفریقا برای تحقیق دربارهی سرکوب و پاسخگو ساختن مسئولان آن هستند. جامعهی بینالمللی باید برقراری تحریمهای هدفمند و پاسخگو سازی مرتکبان را مد نظر قرار دهد. بحران سودان؛ عفو بینالملل خواهان سلب اختیاراتنیروی پشتیبانی سریعشد ؛ نظامیان سودان معترضان را به گلوله بستند ؛ لزوم پاسخگویی در مورد کشتار معترضان مسالمت جوی طرفدار دموکراسی؛ اقدام بین المللی برای جلوگیری از خشونت بیشتر ضروری است ؛ درخواست مداخله فوری برای جلوگیری از خونریزی بیشتر

سودان: دهها مورد تجاوز جنسی بعد از سرکوب معترضان

رادیو زمانه ـ با فراخوان ائتلاف «آزادی و تغییر» به نافرمانی مدنی در اعتراض به کشتار خارطوم و برای کنارهگیری نظامیان از قدرت، در سومین روز اعتصاب عمومی در سودان، زندگی اجتماعی همچنان در خارطوم و سایر شهرهای این کشور متوقف شده است. نظامیان اینترنت را قطع کردهاند و دسترسی و تلفنهای هوشمند هم محدود شده است. با اینحال گزارشهایی از تجاوزهای جنسی به زنان و مردان معترض به بیرون درز کرده است. جنازه ۴۰ تن از معترضان در رود نیل کشف شد

اسرائیل: حملات غیرقانونی به غزه در درگیریهای ماه مه

دیدهبان حقوق بشر ـ طی درگیریهای بین اسرائیل و گروههای مسلح فلسطینی که در اوایل ماه مه ۲۰۱۹ در غزه به وقوع پیوست، با حملات غیرقانونی از سوی دو طرف همراه بوده است. ۱۵ فلسطینی غیرنظامی و چهار اسرائیلی غیرنظامی کشته شدند. در چهار حمله هوایی اسرائیل مناطقی را مورد حمله قرار داد که ظاهرا هیچ هدف نظامی در آنها وجود ندارد و باعث کشته شدن بسیاری از غیرنظامیان شد که این خود نقض حقوق جنگی است. غیرنظامیان کشته شده شامل یک زن حامله فلسطینی، یک نوزاد و یک پسر ۱۱ ساله بودند. راکتهای بدون هدف که از سوی گروههای فلسطینی به سوی مراکز جمعیتی اسرائیل پرتاب شده نیز غیرقانونی بودهاند.

عراق: محکومیت شهروندان فرانسه به اعدام؛ مضحکهی عدالت

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ با صدور دو حکم تازه در روز دوشنبه ۳ جون ۲۰۱۹، تاکنون ۱۱ شهروند فرانسوی در محاکمههای سریع و ناعادلانه به خاطر «وابستگی به گروه دولت اسلامی (داعشدر دادگاههای عراق به اعدام محکوم شدهاند. اظهارات گمراه کنندهی وزیر امور خارجه فرانسه ژان ایو لو دریان در مورد رعایت «موازین دادرسی» در نظام دادگستری عراق با واقعیتها سازگار نیستند: استدلالهای ضعیف دادستانی، وکلای تسخیری که به پروندهی موکلان خود دسترسی کامل نداشتند یا با تأخیر دسترسی داشتند، محاکمههای شتابزده با نقض حق دفاع، شکنجه طی بازجویی، عدم حضور قربانیان و غیره. شهروندان فرانسوی میگویند شکنجه شده و تحت فشار قرار گرفتهاند

هنگکنگ: پلیس برای متفرق کردن تظاهرکنندگان گلوله لاستیکی شلیک کرد

بیبیسی ـ پلیس هنگکنگ برای متفرق کردن معترضان به تصمیم دولت برای اعزام مظنونین به برخی جرایم به سرزمین اصلی گلوله لاستیکی شلیک کرده است. تظاهرات علیه لایحه دولت محلی هنگکنگ برای استرداد مظنونان از جمله به سرزمین اصلی چین امروز چهارشنبه، ۲۲ خرداد (۱۲ جون) هم با حضور چند هزار نفر از مخالفان ادامه یافت. این تظاهرات با تجمع آرام در برابر ساختمان پارلمان محلی هنگکنگ آغاز شد اما زمانی که گروهی از معترضان در صدد برآمدند داخل ساختمان شوند، بین آنان و پلیس درگیری روی داد.

افغانستان: حمله به مدارس حدود سه برابر افزایش یافته است

رادیو زمانه ـ صندوق کودکان سازمان ملل (یونیسف) میگوید بر اثر افزایش حملات به مدارس افغانستان از ۷ میلیون کودک افغان نیمی از تحصیل محروم شدهاند که ۶۰ درصد این محرومان را دختران تشکیل میدهند.

عربستان سعودی: احتمال صدور حکم اعدام برای مرتجی القریریص «کوچکترین زندانی سیاسی»

رادیو زمانه ـ مرتجی القریریص، «کوچکترین زندانی سیاسی» در عربستان سعودی با خطر احتمال صدور حکم اعدام روبهروست. سازمانهای حقوق بشری از جمله سازمان عفو بینالملل به دادخواست دادستانی عربستان اعتراض کردهاند. این سازمان تایید کرده است دادستانی عمومی عربستان در ماه اوت سال ۲۰۱۸ برای القریریص به اتهام انجام شماری از جرایم درخواست مجازات مرگ کرده، در حالی که این موارد اتهامی به زمانی برمیگردد که او تنها حدود ۱۱ سال داشته است.

سازمان ملل: ۱۰ درصد جمعیت جهان قربانی کودکهمسری است

رادیو زمانه ـ صندوق بینالمللی کوکان سازمان ملل (یونیسف) گزارش تازهای از پدیده کودک همسری در سطح جهان ارائه داد. بر اساس این گزارش در سراسر جهان بیش از ۱۱۵ میلیون کودک قبل از آنکه به سن هجدهسالگی برسند وادار به ازدواج میشوند. ۲۰ درصد این کودکان قبل از پانزدهسالگی وادار به ازدواج شدهاند. کودکهمسری در وهله نخست در کشورهای آفریقایی، امریکای جنوبی، جزایر کارائیب و در جنوب و شرق آسیا پدیدهای رایج است. در افغانستان و ایران نیز کودکهمسری به ویژه در لایههای فقیر جامعه امری رایج است

سنگال: تعدیهای بدون کنترل در مدارس قرآنی

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان و پلتفرم ترویج و محافظت از حقوق بشر (PPDH) که ائتلافی از گروههای حقوق بشری است در گزارش مشترکی گفتند: سوءاستفاده شدید، استثمار و غفلت از کودکانی که به «طالب» معروف هستند در بسیاری از مدارس قرآنی سنگال بهصورت هشدار دهندهای ادامه دارد. این گزارش با عنوان «مصیبت عظیمی وجود دارد: سوء استفاده جدی از کودکان طالب در سنگال ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸»، مرگ ۱۶ کودک طالب را بر اثر ضرب و جرح، اهمال و یا در معرض خطر قرار دادن توسط معلمان خاص در مدارس قرآن محلی که به داراس معروف هستند، ثبت کرده است. این گزارش همچنین سوء رفتار با طالبهای ۸ ساله را در ۱۴ منطقه ثبت کرده که شامل ۶۱ مورد ضرب و جرح و یا خشونت فیزیکی؛ ۱۵ مورد تجاوز و یا تلاش برای تجاوز و یا سوء استفاده جنسی؛ ۱۴ مورد زندانی کردن کودکان، با طناب یا زنجیر در مدارس بستن و مجبور کردن به گدایی و اهمال میشود.

بحرین: تهدید و افترازنی علیه مدافعان حقوق بشر سید یوسف المحافظه و حسین الستری

ترکیه: دستگیری خودسرانه و آزادی مدافع حقوق بشر و روزنامهنگار نورجان بایسال

فرانسه: عفو بینالملل بدرفتاری مسئولان با پناهجویان را محکوم کرد

روسیه: پلیس صدها نفر را در مسکو بازداشت کرد

کره شمالی: صدها محل اعدام شناسایی شد

مالی: کشتار در روستا؛ دستکم صد نفر کشته شدند

ایران:

مراقبت مناسب پزشکی در اختیار مدافع حقوق بشر نرگس محمدی قرار دهید و او را فوری و بدون قید و شرط  آزاد کنید

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر) از وخامت وضعیت سلامتی خانم نرگس محمدی، روزنامهنگار، سخنگو و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر مطلع شده است. خانم محمدی که حکم ۱۶ سال زندان خود را می گذراند، دچار بیماریهای جدی از جمله فلج عضلانی و آمبولی ریوی است. وضعیت سلامتی او در پی سر باززدن دولتمردان از ارائهی مراقبت مناسب پزشکی در داخل یا خارج از زندان رو به وخامت رفته است. خانم محمدی روز ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ برای معاینهی پزشکی به بیمارستان مهر اعزام شد و او را در همان روز به زندان اوین بازگرداندند. خانم محمدی در روز ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ دوباره به بیمارستان اعزام شد و در آنجا مورد عمل جراحی هیسترکتومی قرار گرفت، ولی او را روز ۵ خرداد پیش از بهبودی کامل به زندان بازگرداندند. بنا به گزارشها در روز ۱۲ خرداد ۱۳۹۸، او دچار عفونت جدی شده است ولی داروهای مناسب (مثل آنتی بیوتیک) در زندان در اختیار وی قرار نمیگیرد.

ایران : روزنامهنگاران و شهروندخبرنگاران محروم از درمان رفتاری غیر انسانی و ظالمانه

گزارشگران بدون مرز ـ بار دیگر سیاست غیر انسانی مقامهای حکومت ایران را در برابر روزنامهنگاران زندانی و بیمار محکوم میکنیم. دست کم سه تن از آنها نرگس محمدی، سهیل عربی و ساناز اللهیاری به شدت بیمار از درمان لازم محروم هستند.

جای شاعر زندان نیست

دویچه وله ـ کاربران شبکههای اجتماعی از دستگیری شاعری مینویسند که با شکایت اطلاعات سپاه پاسداران ایران بازداشت شدهاست. حسین جنتی شاعر ساکن ورامین است که گفته میشود دلیل بازداشتش خواندن سرودهای در دانشگاه اصفهان باشد: «دین اگر مرا ز غم رها نمیکند، چه میکند؟ بند اگر زپای بسته وانمیکند، چه میکند؟ دین چه میکند که دزد و شحنه پای سفرهی هماند؟ باد اگر که کاه را سوا نمیکند، چه میکند؟»  حسین جنتی، شاعر غزل سرا با تودیع قرار آزاد شد

سپیده قلیان از زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شد

سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه ـ او دوشنبه ۱۳خردادماه به زندان قرچک ورامین منتقل شد. سپیده قلیان، فعال حوزه کارگری و دانشجویی در تاریخ ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷، همزمان با اسماعیل بخشی، فعال کارگری توسط نیروهای امنیتی در منزل شخصی خود بازداشت شده بودند. سپیده قلیان و اسماعیل بخشی، با دستور مقامات امنیتی جمهوری اسلامی روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ماه ۱۳۹۸ به همراه امیر (علی) امیرقلی از زندان سپیدار اهواز به زندان اوین منتقل شدند.

موج تازه بازداشت زنان معترض به حجاب اجباری در تهران

رادیو زمانه ـ در روزهای اخیر دستکم سه نفر از زنان معترض به حجاب اجباری بازداشت شدهاند. نیروی انتظامی میگوید که اکنون نه با بدحجابی بلکه با بیحجابی برخورد میکند. فرشته دیدنی، زنی که سایر زنان ایرانی به چالش «برداشتن حجاب در متروها» دعوت کرده بود به گفته پدرش بازداشت شده است. او در این چالش عکس مژگان کشاورز را با خود به خیابان برده و خواستار آزادی همه معترضان به حجاب اجباری شده بود. مژگان کشاورز اکنون در بازداشت است. ناهید شقاقی زن دیگری است که در روزهای اخیر به اتهام پیادهروی بدن حجاب بازداشت شده است.

«لشگر فاطمیون»: سوء استفاده حکومت از فقر مهاجران افغانستانی

رادیو زمانه ـ ایران به آنها گفت اگر زنده از جنگ باز نگشتند، خانوادهایشان صاحب شناسنامه ایرانی میشوند و برای همیشه تحت حمایت دولت قرار میگیرند. حالا اما از درمان مجروحان هم خودداری میکند. صدها مهاجر افغانستانی در ایران برای جنگ در سوریه به کار گرفته شدند. حالا ایران «به ناچار» یا خود خواسته نیروهایش را از این کشور خارج میکند و اعضای «لشگر فاطمیون» سرگردان میان بازگشت به افغانستان یا تحمل شرایط ایران ماندهاند.

چند نفر از بازداشت شده گان مرتبط با اعتصاب کارگران هفت تپه تفهیم اتهام شدند

وضعیت سلامت ساناز اللهیاری عضو نشریه گام در زندان اوین نگرانکننده است

عثمان اسماعیلی، کارگر نقاش در سقز به زندان احضار شد

چهار تن از کارگران معترض کارخانه سیمان کارون به دادگاه احضار شدند

دادگاه مطبوعات مدیر مسئول مجله ایران فردا را مجرم شناخت

احمد دغاغله، از بنیانگذاران مؤسسه فرهنگی الهلال در اهواز بازداشت شد

مسعود کاظمی روزنامهنگار به ۴ سال و نیم زندان محکوم شد؛ دو سال از حکم او قابل اجراست

امید شاه محمدی معلم وفعال صنفی معلمان دیواندره بازداشت وبه زندان سنندج منتقل شد

برای برخی بازداشتشدگان روز کارگر قرار وثیقه و برای برخی قرار بازداشت مجدد صادر شد

بازداشت دوباره صبا کرد افشاری، فعال مدنی؛ به زندان قرچک ورامین منتقل شد

رضا طالشیان جلودارزاده، روزنامه‌‌نگار و جامعه‌‌شناس از بازداشت تا آزادی با تودیع وثیقه

قتل یک زندانی سیاسی به دست دو زندانی بزهکار در زندان تهران بزرگ

سه نفر در ارتباط با انتشار تصاویر «سد لفور» مازندران بازداشت شدند

وعده برخورد شدید با قایقسواران سد لفور

فشار بر فعالان مدنی کرد ادامه دارد: ششروز بیخبری از زهرا محمدی پس از بازداشت

«آزار و اذیت خانوادههای بازداشتشدگان هفتتپه از سوی مقامهای قضایی»‌

فیلم رقص کردی یک مدرسه در مهاباد را به «تعطیلی» کشاند

اعدامها (از ۳۰ مه): زنجانتن)؛ رجاییشهرتن)؛ اردبیلتن)

عدالت

جمهوری دمکراتیک کنگو: از عدالت برای قتل عام ۲۰۱۴ خبری نیست

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت جمهوری دموکراتیک کنگو در اجرای عدالت برای قتل دستکم ۳۰ غیرنظامی در ماه جون ۲۰۱۴ در موتارول در جنوب استان کیوو ناموفق بوده است. قربانیان و خانوادههایشان پنج سال در جستجوی عدالت و غرامت بودند اما موفقیتی حاصل نکردند. تحقیقات دیدهبان حقوق بشر در آن زمان نشان داد که سربازان کنگویی و صلحبانان سازمان ملل متحد در این منطقه از حمله آگاه بودند اما مداخله نکردند. این قتلعام در اثر افزایش تنش بین گروههای قومی باروندی، بافولیرو و بانیامولنگ رخ داد.

افغانستان: دسترسی به عدالت برای قربانیان جنگ

آرمانشهر ـ مجموعه ای تحقیقی و چندرسانه ای برای کنشگران حقوق بشری وعدالت جو منتشر شد: فیلم و انیمیشن؛ گزارش های تحقیقی؛ کتاب؛ گزارش های تحقیقی و بیانیه؛ گزارش تحقیقی و قطعنامه های شورای امنیت.

فلسطین از سفیر آمریکا در اسرائیل به دیوان بینالمللی کیفری شکایت میکند

رادیو زمانه ـ وزارت امور خارجه فلسطین در بیانیهای اظهارات دیوید فریدمن، سفیر ایالات متحده آمریکا در اسرائیل را محکوم و اعلام کرد از او به دیوان بینالمللی کیفری شکایت خواهد کرد. فریدمن الحاق قسمتهایی از اراضی اشغالی کرانه باختری را «حق اسرائیل» خوانده است.

دادگاه بینالمللی جزایی: اظهارات فدراسیون دربارهی راهبرد پیشنهادی دادستان در ۲۰۲۱ ـ ۲۰۱۹

گواتمالا: رئیس جمهور آتی باید از پسرفت در پی ۱۰ سال پیشرفت در عدالت پرهیز کند

هلند: درخواست تشکیل دادگاه بینالمللی برای محاکمه برخی اعضای داعش

سوئد: دادگاه درخواست دادستانی این کشور برای بازداشت جولیان آسانژ را رد کرد

گروهی از وکلا در مورد مرگ پناهجویان از اتحادیه اروپا به دادگاه لاهه شکایت کردند

ایران:

محکومیت مانتوفروشی که ورود افغانها را به مغازهاش ممنوع کرده بود

دادگاه تجدید نظر محکومیت محمد علی زحمتکش، فعال صنفی معلمان را به هشت ماه حبس تقلیل داد

صادرکنندگان هزاران حکم «اعدام» در مقام وکالت

حقوق مدنی و سیاسی

قزاقستان: تظاهرات معترضان؛ انتخابات نامشروع است

ایران:

در زندانهای جمهوری اسلامی چه میگذرد؟

ماجرای اسنپ: حجاب اجباری، حقوق شهروندی و آتش به اختیاری

اسنپ و بدحجابی: مداخله قانون حجاب در کسب و کار و حریم خصوصی

اعزام اسماعیل عبدی، فعال صنفی معلمان زندانی در زندان اوین به مرخصی سه روزه

حسن سعیدی عضو زندانی سندیکای کارگران شرکت واحد با قراروثیقه پس از ۳۳ روز از بند ۲۰۹ زندان اوین آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

فقر؛ وجه مشترک ۱۵۲ میلیون کودک کار در جهان

دویچه وله ـ طبق آمار یونیسف هنوز هم ۱۵۲ میلیون دختر و پسر در جهان در گروه کودکان کار قرار میگیرند. در ایران، فقر، بدسرپرستی، حاشیهنشینی و نبود سیاستهای کارآمد یا عدم اجرای درست این سیاستها بر شمار کودکان کار افزوده است. بر پایه گزارشهای یونیسف بیشتر این کودکان، یعنی تقریبا نیمی از آنها (۷۲ میلیون نفر) در آفریقا و ۶۲ میلیون در آسیا زندگی میکنند و بیش از ۷۰ درصد این کودکان در بخش کشاورزی مشغول به کار هستند.

«جوانان، جنگ و مهاجرت»

آسو ـ شهرزاد مجاب در گفتوگو با افسانه هژبری: دکتر مجاب با همکاری گروه پژوهشیآموزشی خود در دانشگاه تورنتو، از سال ۲۰۱۶ سرگرم انجام پروژهای تعاملی با عنوان «جوانان، جنگ و مهاجرت» بوده است. در این پروژه  ۳۸ جوانی مشارکت دارند که درپنج سال گذشته از آفریقای شمالی و خاورمیانه به علت مشکلات ناشی از جنگ به کانادا رفتهاند

تشدید فزاینده بحران زیستمحیطی غرب آسیا تا ۲۰۳۰ ــ فقرا بیشترین آسیب را میبینند

ایران:

از رنج و رزم کارگران ایران گزارش سالانه

کارگران پیمانی، بیدفاع زیر گرمای سوزان جنوب

خطر بیکاری در کمین شش هزار کارگر استان قزوین

اعتراضها:

تجمع کارگران ایرکست شاونبرگ مقابل فرمانداری ماهشهر در اعتراض به تعویق مزد

چند تجمع اعتراضی ۲۰ و ۲۱ خرداد ۱۳۹۸

بازنشستگان مقابل صندوق بازنشستگی تجمع کردند

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست

افغانستان: جنگزدهترین کشور دنیا

رادیو زمانه ـ جهان برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ تاکنون بهشکل نامحسوسی صلحآمیزتر شده است. این نتیجه جدیدترین «شاخص صلح جهانی» است. بر این اساس، افغانستان و سوریه جنگزدهترین و ایسلند و نیوزلند صلحآمیزترین کشورها بهشمار میروند. مؤسسه بینالمللی صلح و اقتصاد (IEP) که دفتر آن در استرالیاست «شاخص صلح جهانی»  ۲۰۱۹ خود را در لندن منتشر کرد. شاخص جدید نشان میدهد که در سال ۲۰۱۸ برای اولین بار در پنج سال گذشته صلحجویی در جهان به میزان کمی افزایش داشته و جهان ۰،۰۹ درصد صلحآمیزتر شده است. بدینترتیب گرایش منفی به سوی جنگ، برای نخستین بار در پنج سال گذشته شکسته شد. شاخص نشان میدهد که در این زمینه وضعیت ۸۶ کشور بهبود یافته و وضعیت ۷۶ کشور وخیمتر شده است. افغانستان در آمار جدید به جای سوریه نشسته است و جنگزدهترین کشور محسوب میشود. سوریه که در سالهای گذشته در صدر خطرناکترین کشورها قرار داشت در حال حاضر جایگاه دوم را دارد و پس از این دو کشور بهترتیب سودان جنوبی، یمن و عراق قرار دارند.

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

اردن: سرکوب فعالان سیاسی

دیدهبان حقوق بشر ـ دولتمردان اردنی به طور فزایندهای فعالان سیاسی و فعالان ضد فساد را با اتهام هایی که ناقض حق آزادی بیان هستند، هدف قرار میدهند. آنها از نیمه مارچ ۲۰۱۹ تاکنون بیش از ۱۲ نفر را بازداشت کردهاند که بیشتر آنها با اتحادیه آزاد فعالان سیاسی در سراسر کشور مرتبط هستند که به ائتلاف «الحراک» مشهور شده است. همچنین در بین بازداشت شدگان روزنامه نگارانی نیز وجود دارد که به دلیل انتقاد علنی از رهبران اردن و پلیس بازداشت شدهاند.

فیلیپین: در پی اقدام تاریخی مجلس نمایندگان، مجلس سنا باید لایحه مدافعان حقوق بشر را تصویب کند

تایلند:  آزادی زندانی محکوم بر اساس قانون توهین به سلطنت پس از ۵ سال

آلمان: انتقاد کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان به اخراج پناهجویان افغان

مهمترین جایزه عفو بینالملل به گرتا تونبرگ فعال محیط زیست و جنبش «جمعهها برای آینده» تعلق گرفت

آمریکا: مجازات اعدام در ایالت نیو همپشایر لغو شد

مکزیک: افزایش نگرانی از امنیت مدافع حقوق بشر سولِداد خارکین، یک سال پس از قتل دختر او

کودکی فراتر از مرزها: محافظت از حقوق کودکان مهاجر در اروپای شرقی و آسیای مرکزی ضروری است

ایران:

هدف از محکومیتِ وکیل حقوق بشری امیرسالار داوودی تنبیه او به خاطر استفادهی بهحق از حقوق خویش است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر) از صدور حکم محکومیتِ وکیل حقوق بشری آقای امیر سالار داوودی مطلع شده است. در تاریخ ۱ جون ۲۰۱۹، شعبهی ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی تهران آقای امیرسالار داوودی را به مجموع ۳۰ سال زندان، ۱۱۱ ضربه شلاق، جریمهی نقدی به مبلغ ۶۰ میلیون ریال محکوم و او را به مدت دو سال از کلیهی حقوق اجتماعی محروم کرد. آقای داوودی به چندین اتهام مجرم شناخته و از جمله بر اساس مادهی ۴۹۸تشکیل گروه برای براندازی نظام») بهخاطر ایجاد کانال عمومی در تلگرام به ۱۵ سال زندان محکوم شد. آقای امیرسالار داوودی تصمیم گرفته است به این حکم اعتراض نکند.

به سرکوب فعالان محیط زیست پایان دهید

عفو بینالملل ـ هشت فعال محیط زیست به نامهای سام رجبی، امیرحسین خالقی، هومن جوکار، سپیده کاشانی، نیلوفر بیانی، طاهر قدیریان، عبدالرضا کوهپایه و مراد طاهباز بیش از یک سال است که در زندان به سر میبرند و ممکن است به خاطر اتهاماتی چون «جاسوسی برای بیگانه» و «افساد فی الارض» با محکومیت به حبس طولانی مدت و اعدام روبرو شوند. این در حالی است که آنها با اتهاماتی روبرو هستند که تنها مربوط به فعالیتهای زیستمحیطیشان، ازجمله تحقیق در زمینه حیات وحش در حال انقراض در ایران است. روند دادرسی این افراد آشکارا ناعادلانه بوده است. این فعالان از شکنجه و بدرفتاری در طول دوره بازداشت خبر دادهاند. بر اساس اخبار رسانهها، دستکم ۶۳ پژوهشگر و فعال حوزه محیط زیست در سال ۲۰۱۸ بازداشت شدند. بیش از ۱۰ تن از فعالان محیط زیست از جمله در کردستان نیز در سال جاری میلادی بازداشت شدهاند.

چهل روز بیخبری

بیدارزنی ـ آزاد نشدند. چهل روز از بازداشت ندا ناجی، مرضیه امیری، عاطفه رنگریز و کیوان صمیمی از بازداشتیان روز جهانی کارگر میگذرد و هنوز خبری از آزادی و خبری از وضعیت آنها نیست. چهل روز شد که خانوادهی آنها هرروز سربالایی اوین را بالا میروند و پشت دربهای همیشه بستهی زندان منتظر کوچکترین خبر و کوچکترین روزنهی امیدی برای آزادی عزیزانشان میایستند؛ اما هرروز به در بسته میخورند. انفرادی، بازجویی، زندان اوین، زندان قرچک و بیخبری و بیخبری قرار بازداشت مرضیه امیری برای یک ماهِ دیگر تمدید شده است. ندا ناجی که بعد از چندین روز انفرادی به سلولهای چند نفره منتقل شده بود دوباره به انفرادی بازگشته است برای بازجویی بیشتر لابد. عاطفه رنگریز که قرار بود دیروز با قرار کفالت ۵۰ و ۷۰ میلیونی آزاد شود؛ در مقابل سنگاندازیها و بهانهتراشیهای همیشگی آزاد نشد.

سپیده قلیان، از زندان قرچک ورامین: من ایستادهام

رادیو زمانه ـ سپیده قلیان، فعال مدنی در بازداشت که روز دوشنبه ۱۳ خرداد ۹۸ از بند زنان زندان اوین به زندان قرچک ورامین منتقل شده است، در نامهای که از این زندان نوشته، به جزییات این انتقال پرداخته و به شرح احوال خود پرداخته است. پس از بازداشت دوباره سپیده قلیان در صبح یکشنبه ۳۰ دی ماه ۹۷، پروندهای با چهار عنوان اتهامی برای او تشکیل شده است. این اتهامها عبارتند از: «فعالیت تبلیغی علیه نظام، اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت کشور، همکاری با گروهای معاند و اخلال در نظم عمومی».

بیانیه جمعی از وکلای دادگستری در رابطه با صدور بخشنامه منع استخدام اقلیتهای دینی در مهدهای کودک

اخبار روز ـ  چندی پیش سازمان بهزیستی کشور با صدور بخشنامه ای استخدام پرسنل از اقلیت های دینی در مهدهای کودک را ممنوع اعلام کرد. اعتراضات گسترده در پی صدور این بخشنامه منجر به اصلاح بخش هایی از آن شد. جمعی از وکلای دادگستری در محکومیت رویه تبعیض آمیز علیه اقلیت های دینی بیانیه ای امضا کردند، این بیانیه به همت کمپین کحما که یک پویش حمایت از حقوق مسیحیان است تهیه شده است. در این بیانیه به مصادیق متعدد تبعیض علیه اقلیت های دینی اشاره شده است.

آزادی بیان در تنگنای محاکمه

کانون نویسندگان ایران ـ مسعود کاظمی روزنامهنگار و سردبیر سابق ماهنامه صدای پارسی نیز روز ۱۲ خرداد در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به اتهام توهین به رهبری دو سال، توهین به مقامات دیگر شش ماه و برای نشر اکاذیب حکم دو سال حبس را دریافت کرده و درمجموع به چهار سال و شش ماه زندان و دو سال محرومیت از فعالیتهای مطبوعاتی محکومشده است. به گفتهی علی مجتهدزاده وکیل کاظمی: قاضی دادگاه، محمد مقیسه بدون اینکه به وکیل و موکل اجازه ی دفاع دهد، در طول جلسه دادگاه به مسعود کاظمی توهین و نفرینهایی از این قبیل کرده است: «شماها نفس کشیدنتان حرام است. الهی دستهاتون بشکنه. باروت باید ریخت در دهانتان و منفجرتان کرد. قلمهایتان را باید شکست». رحیم غلامی، شاعر، نویسنده و فعال اهل اردبیل روز دوشنبه ۱۳ خرداد جهت ارائه دفاعیات خود در شعبه اول دادگاه عمومی و انقلاب اردبیل حاضر و توسط قاضی خدادادی تفهیم اتهام شد

زنان

افغانستان: اصول اساسی جنبش زنان پس از طالبان

آسو ـ جنبش زنان در افغانستان پس از سقوط نظام طالبان، با روی کار آمدن ادارهی موقت و حضور گستردهی جامعهی جهانی وارد مرحلهای جدید و پرشتاب شد. تصویب چندین قانون به نفع زنان، پذیرش کنوانسیون ۱۳۲۵ سازمان ملل متحد، تبعیض مثبت به نفع زنان در مناصب و ادارات دولتی، مشارکت فعال در بخشهای گوناگون جامعه، از دستاوردهایی است که نصیب زنان افغانستان شده است. با این حال، جنبش زنان افغانستان منتقدان زیادی دارد و آن را به فعالیتهای پروژهای تقلیل میدهند. اما به باور نگارنده، جنبش زنان در افغانستان پس از طالبان، از نوع جنبشهای جدید اجتماعی است که هم از لحاظ ویژگیهایی چون «مبارزه برای ارزشها و آرمانهای بشری، ابراز هویت، سیال و فاقد مرکز، باز و مشارکتی بودن و تأثیر گذاری بر افکار عمومی» و هم از لحاظ زمینههای اجتماعی در ردیف چنین جنبشهایی قرار میگیرد.

تونس: مردان علیه زنان: زنآزاری

آسو ـ  کوثر بن هنیه، مستندساز تونسی، در نخستین فیلمسینماییاش به موضوع مناقشهانگیزی پرداخته که مبتنی بر داستانی واقعی است ــ زنی که چند پلیس محلی به او تجاوز کردهاند باید تصمیم بگیرد که خاموش بماند یا به پاسگاه محلی برود و از مجرمین شکایت کند. او برای پرداختن به این موضوع سبک دشواری را برگزیده است که از نظر سینمایی مزیت آشکاری دارد؛ او رویدادهای این شب دراز و هولناک را در ۹ فصل روایت میکند، و هر فصل تنها از یک سکانسِ بلند تشکیل میشود.

سیاست نامه شماره ۲۱ انتشارات آرمان شهر: خشونت جنسی و جنستی در جنگ

آرمانشهر ـ سیاست نامه شماره ۲۱ منتشر شد:‌ با بحثهایی مانند تعریف جنایتهای جنسی و جنسیتی، دادگاه بین المللی جزایی و پیگیری مواردی از این دست در آن، سیاست ها و استراتژی دادگاه در رابطه به جنایت های مرتبط با جنسیت، وارتباط با نهادهای مدنی و مصاحبههمراه رودولفو مارکز، وکیل و متخصص قوانین حقوق بشری و خشونت جنسیتی علیه زنان در مکزیک که به شرح مساله زن کشی و خشونت علیه زنان می پردازد.

شاخص پیشرفت در اهداف جنسیتی سند توسعه پایدار: کاهلی همه کشورها در رسیدن به  برابری

ماچولند ـ برگرفته از مجله گاردین و گزارش برابری جنسیتی سال ۲۰۱۹ نهاد Equal Measures 2030. اولین شاخص جهانی که میزان تلاش برای پایان دادن به نابرابری جنسیتی را اندازهگیری میکند، نشان میدهد که کشورها به میزانی که باید برای بهبود وضعیت زندگی زنان تلاش نمیکنند.  بر اساس اولین شاخص  منتخب برای اندازهگیری پیشرفت در رسیدن به اهدافی که بصورت بینالمللی بر آن توافق شده، هیچ کشوری حتی شروع به قدم برداشتن در مسیر دستیابی به برابری جنسیتی تا سال ۲۰۳۰، نکرده است. ملیندا گیتس، یکی از روسای بنیاد بیل و ملیندا گیتس اعلام کرده این شاخص روز دوشنبه برای اولین بار رونمایی شده و امیدوار است که یافتههای آن زنگ خطری  برای جهانیان باشد.

بوم فمینیسم: مجموعه مقاله

ماچولند ـ بخش نخست؛ گاو نر و مرد کهن (۲)؛ سبد غذایی ما در مبارزه با مردسالاری (۳)

زنانی که «تجاوز» را «سلاح جنگی» کردند

تا سال ۲۰۳۰ از برابری زن و مرد در هیچ جای جهان خبری نیست

ایران:

ازدواج بر اساس قوانین: زندانی برای زنان

آسو ـ اینها، روایت یک زن ایرانی است که براساس قوانین جمهوری اسلامی ایران، سند ازدواج را امضا کرده و تازه فهمیده که از نگاه قوانین کشورش چه جایگاهی به عنوان همسر دارد: «همه چیز از آن امضا شروع شد. یک دفتر بزرگ گذاشتند جلوی من و گفتند امضا کن. من هم امضا کردم. مثل همهی دیگرانی که میشناختم و قبل از من آن را امضا کرده بودند. چه میدانستم که این امضا یعنی چی. انگار هیچ‌‌کس نمیداند، وگرنه چطور میشود آدم بالغ و عاقل، به اختیار خودش سندی امضا کند که اجازهی عبور و مرورش را بدهد دست یکی دیگر و اگر با همان آدم صاحبِاجازه همخوابگی نکند، نان شب هم به او ندهند. چطور میشود آدم با ارادهی خودش امضا بدهد که از فردا کارکردنش در خارج از خانه مشروط به اجازهی دیگری باشد و مجبور باشد به زندگی کردن در هرجایی که آن دیگری صلاح بداند…»

عبور پلیس از برخورد با بدحجابی به مبارزه با بیحجابی

رادیو زمانه ـ حالا در اخبار مربوط به برخورد با زنان به دلیل حجاب، از عبارت بیحجابی بیشتر استفاده میشود. جانشین معاون حقوقی نیروی انتظامی میگوید برای دختران ۹ سال هم باید قانون اجرا شود.

پروانه سلحشوری: مردان اجازه نمیدهند حتی یک زن به هیات رییسه مجلس برسد

فرهنگ

آلمان: نقش پررنگ مهاجران در کارناوال فرهنگها در برلین

دویچه وله ـ پایتخت آلمان از سال ۱۹۹۶ به این سو هر سال شاهد برگزاری کارناوال فرهنگها است. امسال هم صدها هزار نفر در برلین شاهد هنرنمایی بیش از هفتاد گروه بودند که با رقص و آواز گوناگونی فرهنگی در این کلانشهر را جشن گرفتند.

زیبا و شورشی

اخبار روز ـ سی وسه داستان به قلم هرناندو کالوو اوسپینا بخش نخست؛ بخش دوم

افغانستان: بزرگترین برج قلعه تاریخی غزنی فرو ریخت

افغانستان: عصیانگری احمدظاهر در جامعه سنتی افغانستان

ایتالیا: مرگ شاعر سالهای سرخ و خشمی که نمرده است

ایران:

نفهمیدن زبان فارسی؛ ازتهدید برای هویّت ملّی و امنیّت کشورتامَرضی نیازمندِ دخالتِ بالینی

خانه نیما یوشیج پاتوق فرهنگی می‌‌‌شود

رمان «ازشرقبریده» اثر نگار جوادی برنده جایزهآلبرتین شد

اندیشه

به جای طرح صلح امریکا برای خاورمیانه، طرح صلح برای خود امریکا بهتر است

نقد اقتصاد سیاسی ـ وزیر خارجهی امریکا، مایک پمپئو، طرح دولت ترامپ برای صلح بین اسراییل و فلسطین را «غیر قابلاجرا» توصیف کرد و رییسجمهور ترامپ هم گفته است که پمپئو «احتمالاً درست میگوید». خیلی خب. همان طور که مشاوران اعتیاد میگویند، اولین قدم این است که شما قبول کنید مشکل دارید. در مورد اعتیاد، راه برونرفت این نیست که «اگر در ابتدا موفق نشدی، دوباره امتحان کن، دوباره». در واقع باید پذیرفت که اعتیاد مشکل شما را حل نمیکند و باید به آن پایان بدهید. حداقل از پایان جنگ جهانی دوم امریکا از یک اعتیاد درازمدت عذاب میکشد و آن این که میکوشد دنیا را اداره کند.

هند: وضع بسیار خطرناکتر از ۱۰ سال پیش است

رادیو زمانه ـ رماننویسها از جمله بهترین شاهدان تغییر به وجود آمده در جامعهاند؛ به ویژه اگر همچون ارونداتی روی، منتقد و فعال سیاسی هم باشند. در یک دهه گذشته چه اتفاقی در جامعه هند افتاده است؟ ارونداتی روی، نویسنده «خدای چیزهای کوچک» و «وزارت والاترین سعارت» در دهلی نو و در مصاحبه با دومینیک مولر به این پرسش پاسخ میدهد. «در رمان آخرتان، وزارت والاترین سعادت، نخستوزیران سابق هند را به سخره گرفتهاید؛ مانموهان سینگ را این طور توصیف کردهاید: «خرگوشی با دستاری به سر»؛ و در مورد ناراندرا مودی از دور سینه ۱,۴۲ متریاش نوشتهاید که او تقریباً در تمام سخنرانیهایش در طول کارزار انتخاباتی گذشته به آن به عنوان تجسم مردانگی و قدرتارجاع داد و اشاره کرد. آیا هنوز هم میتوانید به رهبران سیاسی هند بخندید؟»

ایالات متحده دیگر نمیتواند مناسبات جهانی را دیکته کند ــ گفتوگو با مایکل هارت

رادیو زمانه ـ مایکل هارت، فیلسوف آمریکایی، نگران تنش میان ایران و ایالات متحده است. اتحاد بهگفته او «تاکتیکی» ترامپ و نئوکانها میتواند به جنگ بینالمللی در خاورمیانه بینجامد.

آمریکا: ۴۰ درصد آمریکاییها سوسیالیسم را به سرمایهداری ترجیح میدهند

یورو نیوز ـ  این نظرسنجی که به صورت مشترک از سوی پایگاه خبری اکسیوس و شبکه تلویزیونی اچبیاو انجام شده نشان میدهد که از هر ده آمریکایی، چهار نفر زندگی در یک جامعه سوسیالیستی را به زندگی کردن در جامعه سرمایهداری ترجیح میدهند. کسانی که در این نظرسنجی شرکت کردهاند برخی از ویژگیهای نظام سوسیالیستی همچون آموزش رایگان، بیمه سلامت فراگیر و تضمین دستمزد کارگران را مهمترین نقاط مثبت یک نظام سوسالیسیتی دانستهاند. رادیو زمانه  نیز گزارش داد: در برخی نظرسنجیها، سوسیالیسم از ترامپ محبوبتر است. نظرسنجیهای کالج امرسون: فوریه ۲۰۱۹ برنی سندرز ۵۱ درصد/ دونالد ترامپ ۴۹ درصد. مه ۲۰۱۹ برنی سندرز ۵۴ درصد/ دونالد ترامپ ۴۶ درصد.

فروید و رخداد جنگ

رادیو زمانه ـ اندیشه فروید درباره جنگ هم رخداد جنگ را شامل می‌‏شود و هم «اختلال جنگزدگی» را که برآیندی از فاجعۀ جنگ در سطوح روانی و عصبی است.

تقابل علم و مذهب؛ واتیکان نظریه «سیالیت هویت جنسیتی» را رد کرد

ایران:

هویت ملی از گذشتهی مشترک و از میل به زندگی با یکدیگر تشکیل میشود

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـمفهوم ملت و تاریخ شکلگیری آن، مفهوم هویت ملی و سویههای متفاوت آن و نیز پیوندش با ناسیونالیسم، موضوع قومیتها، اهمیت زبان و مبانی حقوق شهروندی از جمله مباحثی است که با دکتر عبدالکریم لاهیجی، در میان گذاشته شد.                                                                                      

حشمت علوی؛ فعال مجازی و یادداشتنویس یا شخصیت ساختگی؟

بیبیسی ـ اخیرا سایت اینترسپت در گزارشی نوشت که یک فعال ایرانی شبکه های اجتماعی که برای رسانه های مختلف مقاله می نوشت، در واقع یک شخصیت ساختگی بوده است. اینترسپت نوشته که این شخصیت ساختگی را گروهی از اعضای سازمان مجاهدین خلق ایران ساخته بودند و مطالبی را به نام او منتشر می کردند. مجله فوربز مقالاتکارشناس ایرانی جعلیرا حذف کرد

بحران، نولیبرالیسم و انباشت سرمایه

رادیو زمانه ـ مراد فرهادپور، نویسنده و نظریهپرداز و پرویز صداقت،نویسنده و اقتصاددان در گفتگوی زیر به رابطه اقتصاد و سیاست، نولیبرالیسم در ایران، بحرانهای داخلی و خارجی و نسبت آنها با تغییر سیاسی، چشماندازهای کوتاهمدت و درازمدت و تحلیل جنبشهای اجتماعی امروز ایران میپردازند. هر دو معتقدند برونرفت از بحرانهای ساختاری فعلی بدون تغییر سیاسی ممکن نیست.

ناسیونالیسم و نامها: تغییر اسامی شهرها در ترکیه و ایران

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آرمانشهر، آسو، اخبار روز، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، کانون نویسندگان ایران، گزارشگران بدون مرز، ماچولند،  نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته