مرگ تکاندهنده یک پناهجو و فرزندش در مرز آمریکا عکس: لو دوک / آسوشیتد پرس / در وبگاه دویچه وله

نقض فاحش حقوق بشر

ایتالیا: مدیترانه «دریای خون» میشود؛ قانون جدید علیه نجات پناهجویان

ایران وایر ـ با وجود هشدارهای سازمان ملل متحد در امور پناهجویان، دولت ایتالیا قانون جدیدی تصویب کرد که طبق آن، مجازاتی برای گروههای نجات پناهجویان از دریا در نظر گرفته شده است. قانونی که به گفته سازمان ملل متحد باعث میشود مدیترانه به «دریای خون» تبدیل شود. بنا به قانون جدید ایتالیا هر قایق نجات پناهجویان از دریا بیش از ۵۰ هزار یورو (۴۴ هزار پوند) جریمه خواهد شد. این در شرایطی است که صدها نفر در سال جاری، در همین مسیر کشته شدهاند. همچنین قایقهایی که چند بار قانونشکنی کنند، توقیف خواهند شد. این قانون همچین به پلیس مخفی ایتالیا اجازه میدهد که درباره احتمال عملیات قاچاق انسان تحقیقات ویژهای کند و برای این اقدام از استراق سمع ابزارهای الکترونیکی افراد مشکوک به قاچاقبری انسان، بهرهگیرد.

آمریکا: مرگ تکاندهنده یک پناهجو و فرزندش در مرز

دویچه وله ـ یک مرد السالوادوری و دختر دو سالهاش هنگام فرار از مکزیک به ایالات متحده در رودخانه مرزی غرق شدند. انتشار عکس جنازههای آنها موجی از خشم و انتقاد را در شبکههای اجتماعی برانگیخته است. روزنامه مکزیکیلا ژورنادابه نقل از تانیا الف.، مادر دختربچه دو ساله و همسر اوسکار ر. که در رودریوگرانددر منطقه مرزی مکزیک و ایالات متحده جان باختند، مینویسد: آنها روز یکشنبه، دوم تیر (۲۳ ژوئن) تصمیم میگیرند که از رودریوگراندبگذرند. اوسکار دخترشان  والریا را بر پشت خود نشانده و از رودخانه گذشته و به خشکی رسیده بود و قصد داشت که برای کمک به همسرش برای گذر از رودخانه بازگردد، اما  ناگهان دختر در پی او میدود و به رودخانه میافتد. پدر به قصد نجات او برمیگردد اما به جای نجات فرزند، خودش هم غرق میشود. استعفای مقام آمریکایی در خلال اعتراض به نحوه رفتار با کودکان مهاجر

عربستان سعودی: خطر اعدام برای متفکر دینی در محاکمه

دیدهبان حقوق بشر ـ دادستانهای عربستان سعودی تلاش میکنند که یک متفکر اصلاح طلب مذهبی را بر اساس چند اتهام مبهم در ارتباط با تفکرات مذهبی صلحآمیز او به اعدام محکوم کنند. مقام های عربستان سعودی در سپتامبر ۲۰۱۷ حسن فرحان المالکی را بازداشت و در نهایت در اکتبر ۲۰۱۸ اتهاماتی را به وی وارد کردند. تعقیب قضایی المالکی برای بیان صلح آمیز نظرات مذهبی، با بیانیه شاهزاده محمد بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۷ در تضاد است. در آن بیانیهاو خواستار «بازگشت» این کشور به «یک اسلام معتدل و باز بسوی جهان و دیگر ادیان» شده بود. دادستان عمومی بهطور مستقیم زیر نظر دادگاه سلطنتی عربستان سعودی است.

ترکیه: محاکمه برای اعتراضهای قزی پارک آغاز می‌‌شود

دیدهبان حقوق بشر ـ قرار است از تاریخ ۲۴ جون ۲۰۱۹ محاکمه ۱۶ نفر از کسانی که به سازماندهی و تامین مالی اعتراضات صلح آمیز ۲۰۱۳ در قزی پارک استانبول متهم شدهاند برگزار شود. این ۱۶ نفر متهم به تلاش برای سرنگون کردن دولت هستند و اگر محکوم شوند احتمالا به حبس ابد بدون عفو محکوم خواهند شد.

عراق: حمله انتحاری به یک مسجد شیعیان در بغداد دستکم ۲۷ کشته و زخمی برجای گذاشت

افغانستان: داعش چگونه کودکان را به خدمت میگیرد

هند: پرونده کیفری علیه مجتمع وکلای دادگستری و نمایندگان آن از جمله آقای اناند گرُوِر

مصر: دستگیری دوباره وکیل حقوق کارگری هیثم محمدین

مصر: ناپدید کردن قهری مدافع حقوق بشر ابراهیم عزالدین

ایران:

نوجوان ایرانی در معرض خطر اعدام

عفو بینالملل ـ دانیال زینالعابدینی، نوجوان ایرانی، به دلیل جرمی که در زمان ۱۷ سالگی او رخ داده، در معرض خطر اعدام در زندان مهاباد قرار دارد. دانیال زینالعابدینی، که در حال حاضر ۱۸ سال سن دارد، در پی محکوم شناخته شدن در مورد مشارکت در قتل یک نفر، با همکاری چهار جوان دیگر، در ۱۳ خرداد ۱۳۹۷ در یک دادگاه رسیدگی به جرایم نوجوانان، در شهر مهاباد در استان آذربایجان غربی، به مرگ محکوم شد. حقوق بینالمللی، بدون استثنا، صدور حکم اعدام برای اشخاصی را که در زمان وقوع جرم کمتر از ۱۸ سال سن داشتهاند ممنوع میکند.

برخوردهای بیرحمانه حکومت ایران با خانوادههای قربانیان کشتار ۱۳۶۷ نقض ممنوعیت شکنجه است

عفو بینالملل ـ این سازمان در بیانیهای به مناسبت «روز جهانی حمایت از قربانیان شکنجه» اعلام کرده است که مقامها و مسئولان ایرانی با برخوردهای بیرحمانه با اعضای خانوادههای هزاران زندانی که در سال ۱۳۶۷ در زندانهای نقاط مختلف کشور قربانی ناپدیدسازیهای قهری و اعدامهای فراقضایی شدند، به شکل سازمانیافته به نقض «ممنوعیت مطلق شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه و غیرانسانی و ترذیلی» اقدام میکنند. ویدیو درباره برخوردهای بیرحمانه مقامهای ایرانی با خانوادههای قربانیان کشتارهای ۶۷

۲۶ جون: روز جهانی مبارزه با شکنجه

دویچه وله ـ شکنجه و مرگهای مشکوک در زندانهای جمهوری اسلامی

تداوم بازداشت دستگیرشدگان تجمع اعتراضی روز جهانی کارگر

سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه ـ سندیکای کارگران شرکت واحد اعلام کرد: با گذشت ۵۴ روز از تجمع اعتراضی روز کارگر در مقابل مجلس، فشار بر دستگیر شدگان همچنان ادامه دارد. آنیشا اسدالهی که پس از دستگیری در تجمع اعتراضی روز کارگر بعد از سه روز بازداشت موقت با کفالت ۳۰ میلیون تومانی از زندان آزاد شده بود، عصر ۲۸ خرداد هنگام بازگشت از محل کار در خیابان مجددا بازداشت شد و ماموران او را به بند ۲۰۹ زندان اوین منتقل کرده اند. ایشان مدرس زبان انگلیسی است. سه تن دیگر از دستگیرشدگان روز کارگر خانم ها عاطفه رنگریز، ندا ناجی و مرضیه امیری با وجود اینکه بازجویی آنها بیش از یک ماه است به پایان رسیده  و باید برابر قانون و رویه جاری قضایی، بازداشت موقت شان خاتمه و آزاد می شدند به دلیل آزار و اذیت بیشتر و ایجاد ارعاب برای کارگران همچنان بازداشت موقت آنها  تمدید شده و زندانی هستند. خانم ها عاطفه رنگریز و ندا ناجی از فارغ التحصیلان دانشگاه و جویای کار و حامی حقوق کارگران هستند و خانم مرضیه امیری دانشجو و خبرنگار است.

احضار یک فیلمساز به دادگاه

کانون نویسندگان ایران ـ روز دوشنبه سوم تیر محمد رسولاف کارگردان سینما به دادگاه انقلاب احضار شد. در ابلاغیهای که به رسولاف تحویل شده است او باید یازدهم تیر سال جاری در شعبهی ۲۶ دادگاه انقلاب حضور یابد. این فیلمساز چند سال است که ممنوعالخروج شده است. وقتی فیلملردکه از ساختههای رسولاف در سال ۱۳۹۵ است در فستیوال فیلم کن ۲۰۱۷ جایزهیبهترین فیلم بخش نوعی نگاهجشنواره را دریافت کرد، سازندهاش در ایران به اتهام فعالیت تبلیغی علیه نظام به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد. گستردگی فساد اداری در ایران موضوع فیلم لرد است.

اینجا دخترها جیغ میکشند؛ برخورد جنجالی پلیس تهران با دختری که آب بازی میکرد

دویچه وله ـ در فیلم تازهای که گفته میشود در یکی از پارکهای تهران گرفته شده، مأموران نیروی انتظامی تلاش میکنند به زور دختری را سوار خودرو پلیس کند. صدای جیغ و فریادهای دخترک و صدای دوستان/ رهگذرانی که تنها راه کمکشان به دخترک فریاد زدن است و تکرار عبارتولش کنو البته دشنامهایی به مأمورانی که به خشونت متوسل شدهاند، موزیک متن این فیلم است. در بسیاری از سایتهای ایرانی بهآببازیبه عنوان جرم این دختر جوان و همراهانش اشاره شده است. ویدیوی درگیری پلیس با دختری جوان: مأموران خاطی فعلا آزادند ؛ عزل دو مامور متخلف در ماجرای ضرب و شتم و بازداشت دختری در پارک پلیس تهرانپارس

دو سال حبس دیگر برای محمد نجفی، وکیل زندانی، به تایید دادگاه تجدیدنظر رسید

فعال ضد فساد در شهرداری شیراز: ۱سال حبس ۲ سال تبعید ؛ مقام سابق شهرداری شیراز از پرونده مهدی حاجتی میگوید

تأیید حکم زندان و تبعید عضو شورای شهر شیراز به دلیل حمایت از بهائیان

دادستانی کنسرتی در خراسان را لغو کرد

منابع خبری نزدیک به فعالان بلوچ از مفقود شدن حبیب سربازی در ترکیه خبر میدهند

محمد رسولاف کارگردان سینما به دادگاه انقلاب احضار شد

تشدید نظارت و برخورد با پوشش شهروندان

سندیکای کارگران شرکت واحد: فشار بر بازداشتشدگان روز کارگر ادامه دارد

سازمان قضایی نیروهای مسلح اعدام کارمند سابق وزارت دفاع را تائید کرد

اعتراض وکیل بخشی و نجاتی به دسترسینداشتن به پرونده موکلانش

از وضعیت بهائیان بازداشتشده در سمنان خبری در دست نیست

مریم اسدالهی، از بازداشتشدگان روز کارگر بار دیگر دستگیر شد

یک جوان در ایرانشهر در ملاء عام شلاق زده شد

رضا طالشیان جلودارزاده روزنامهنگار به سه سال حبس و چهل میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد

تداوم سرکوب کارگران نیشکر هفتتپه و حامیانشان

محکومیت قطعی لیلا حسینزاده، فعال دانشجویی به حبس و ممنوعیت خروج از کشور

رئیس قوهی قضاییه ابراهیم رئیسی ۳۵۰ مورد «اذن قصاص» صادر کرده است 

ابلاغ کیفرخواست چهارتن از متهمان اعتراضات هفتتپه

تعقیب قضایی چند نفر پس از انتشار فیلم درگیری دو زن درباره «حجاب»

وکیل علیرضا شیرمحمدعلی: موکلم را به داخل سلول کشیدند و با ۳۰ ضربه کشتند

صبا کردافشاری به زندان قرچک ورامین منتقل شد

اعدامها (از ۱۲ جون): گرگانتن)؛ اهوازتن)؛ بندر عباستن)؛ رجاییشهرتن: ۱ زن و ۱ مرد)؛ تهرانزندانی امنیتی)؛ رجاییشهرتن).

عدالت

سودان: پاسخگویی جزء اساسی در حرکت به سوی حل بحران است

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در پی ارائهی بیست و نهمین گزارش دادستان به دادگاه بین المللی جزایی فاتو بنسودا به شورای امنیت سازمان ملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، مرکز مطالعات صلح و عدالت آفریقا و ناظر حقوق بشر سودان از اعضای شورای امنیت سازمان ملل و جامعهی بین المللی به طور کلی میخواهند تا اهمیت پاسخ گویی را برای حل و فصل  بحران کنونی و گذشته در سودان شامل دارفور تشخیص دهند و گامهای مشخصی برای اجرای عدالت در مورد مرتکبان فجایع در سودان بردارند. شورای امنیت به ویژه باید برای حمایت از ماموریت دادگاه بین المللی جزایی اقدام کند و از جمله به عدم همکاری کشورها و به اجرا گذاشتن حکم دستگیری توجه نشان دهد. بدبینی مخالفان نسبت به محاکمه عمر البشیر در سودان ؛ معترضان سودان: ابتدا دادخواهی بعد شاید مذاکره مجدد با نظامیان ؛ دهها مورد تجاوز جنسی بعد از سرکوب معترضان در سودان

سرنوشت مبهم ۵۵هزار مظنون به عضویت در داعش

بیبیسی ـ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل می گوید، هزاران داعشی و خانوادههایشان که در سوریه و عراق زندانیاند، باید در دادگاههایی عادلانه، محاکمه و یا آزاد شوند. میشل باچله می گوید بیشتر این زندانیان، سوری یا عراقی هستند اما بسیاری هم از کشورهای دیگر آمدهاند. خانم باچله از کشورهای این زندانیان خواست مسئولیت آن ها را بپذیرند. او گفت ده ها زندانی متهم به عضویت در داعش که در عراق به مرگ محکوم شده اند، روند قضایی عادلانه را طی نکرده اند.

افغانستان: با زندانیان داعش چه خواهد کرد؟

بیبیسی ـ بیش از ۱۵۰ عضو نیروهای گروه موسوم به دولت اسلامی (داعش) در شمال افغانستان حدود یک سال پیش به نیروهای دولتی تسلیم و خواستار بازگشت به زندگی عادی شدند. اما مقامهای دولتی گفتند که با آنها مانند اسیران جنگی برخورد خواهد شد. به تازگی مقامهای محلی در ولایت جوزجان گفتند که شماری از زنان و کودکان این شورشیان به خویشاوندان شان در ولایتهای شمالی افغانستان سپرده شدهاند.

عربستان سعودی:  قتل خاشقجی یک جنایت بینالمللی است ـ سازمان ملل

رادیو زمانه ـ بر اساس یک گزارش سازمان ملل متحد، شواهد از مسئولبودن محمد بن سلمان، ولیعهد و دیگر مقامهای بلندپایه عربستان سعودی در قتل جمال خاشقجی، روزنامهنگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول حکایت دارد. آگنس کالامارد، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه اعدامهای فراقضایی روز چهارشنبه ۱۹ ژوئن / ۲۹ خرداد اعلام کرد که قتل جمال خاشقجی روزنامهنگار منتقد سعودی که سال گذشته در کنسولگری عربستان در استابول به قتل رسید یک جنایت بین المللی بود. کالامارد از کشورهای جهان خواست تا تحریمها را به نحوی گسترش بدهند که داراییهای ولیعهد عربستان و پرسنل او را نیز دربرگیرند، مگر آنکه ولیعهد بتواند ثابت کند که هیچ مسئولیتی در این ماجرا نداشته است. گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در گزارش صد صفحهای خود به این جمعبندی رسیده است. گزارشگر سازمان ملل: عربستان مسئول قتل جمال خاشقجی است ؛ بریتانیا خواستار حسابرسی و تحقیقات کامل عربستان شد

سودان: قربانیان خشونت جنسی حق دارند به عدالت دست یابند

مکزیک: نخستین بنای یادبود برای قربانیان جنایتهای ضد بشریت

مصر: سازمان ملل خواهان تحقیقات مستقل درباره مرگ مرسی شد

حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین: طرح آمریکا برای فلسطینیان سادهلوحانهاست

دویچه وله ـ در آستانه برپایی کنفرانس اقتصادی منامه در بحرین و ارائه طرح آمریکا برای استقرار صلح میان اسرائیل و فلسطینیان رئیس آژانس امداد برای پناهندگان فلسطینی گفت، امید چندانی به موفقیت این طرح ندارد. او در گفتوگو با رادیویی محلی در بایرن یادآور شد، این که آمریکا میخواهد ابتدا مشکلات اقتصادی فلسطینیان را با طرح خود حل کند و بعد به مشکلات سیاسی بپردازدسادهلوحانهاست. دولت اسرائیل نیز به این گردهمایی دعوت نشده و جناحهای مختلف فلسطینی هم کنفرانس را تحریم کردهاند. فلسطینیها آمریکا را متهم کرده‌‌اند که میخواهد مناقشهای سیاسی را تغییر ماهیت داده و موضوعی اقتصادی جلوه دهد. واکنش منفی به طرحمعامله قرنکوشنر در جهان عرب ؛ اعتصاب سراسری در غزه در اعتراض به نشست منامه

ترکیه: پیروزی قاطع نامزد مخالفان اردوغان در انتخابات شهرداری استانبول

اکوادور: دادگاه عالی ازدواج همجنسگرایان را بهرسمیت شناخت

هنگ کنگ: اصلاحات پیشنهادی در قانون را کنار بگذارید و حق گردهمایی صلحآمیز را تضمین کنید

ایران:

کیوان صمیمی روزنامهنگار با قرار وثیقه از زندان اوین آزاد شد

ناهید شقاقی فعال حقوق زنان با وثیقه از زندان آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هشدار کارشناس سازمان ملل نسبت به خطرآپارتاید اقلیمی

بیبیسی ـ یک کارشناس سازمان ملل نسبت به وقوع احتمالیآپارتاید اقلیمیکه در آن ثروتمندان با صرف هزینه اسباب رفاه خود را فراهم می کنند درحالیباقی جهان دچار رنج خواهد شدهشدار داده است. فیلیپ الستون گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور فقر شدید گفت که حتی اگر اهداف جاری مقابله با تغییرات اقلیمی برآورده شودفقر گریبان میلیون ها را خواهد گرفت.” یکی از هشدارهای اصلی گزارش این است که فقرای جهان احتمالا بیشترین ضربه را از افزایش دما خواهند خورد و این تغییرات به طور بالقوه باعث کمبود آذوقه و مناقشه خواهد شد. براساس این گزارش انتظار می رود حداقل ۷۵ درصد هزینه تغییرات اقلیمی به کشورهای درحال توسعه تحمیل شود؛ درحالی که نصف کم درآمدتر جمعیت جهان فقط مسئول انتشار ۱۰ درصد گازهای کربنی است.

سازمان بین المللی کار؛ معاهده جدید برای محافظت از کارگران در برابر خشونت و آزار و اذیت

دیده بان حقوق بشر ـ تصویب یک معاهده جهانی توسط سازمان بین المللی کار (ILO) در تاریخ ۲۱ جون ۲۰۱۹، محافظت از کارگرانی را که با خشونت و آزار و اذیت روبرو هستند بهبود میبخشد. دولت های عضو سازمان بین المللی کار، نمایندگان کارگران و تشکلات کارفرمایان دو سال را صرف شرکت در مذاکرات در خصوص مفاد آن کردند و در نهایت با اکثریت آرا کنوانسیون سازمان بین المللی کار در خصوص خشونت و آزار و اذیت و همچنین بیانیه غیرالزام آوری را که رهنمودی در خصوص تعهدات این کنوانسیون است تصویب کردند. دولت ها باید برای تأمین امنیت کارگران در جهان اقدام کنند.

سازمان ملل: شمار آوارگان جهان به ۷۱ میلیون نفر رسیده است

رادیو فردا ـ کمیسر عالی پناهندگان سازمان ملل در تازهترین گزارش خود از جابهجایی اجباری و آواره شدن ۷۰ میلیون و ۸۰۰ هزار نفر تا سال ۲۰۱۸ در پی وقوع جنگ، آزار و اذیت و همچنین مناقشات خبر داده و میگوید این رقم بالاترین میزان طی ۷۰ سال گذشته است. بر شمار پناهجویان و آوارگان جهان دو میلیون نفر افزوده شده ؛ آلمان: بیشترین تقاضای پناهندگی در اتحادیه اروپا

ارمنستان: دولت باید در معدن آمولسار از فاجعه محیط زیستی و انسانی پرهیز کند

ایران:

۴۰ کارگر معدن سرب کوشک اخراج شدند

مرگ پنج کارگر معدن در یک هفته

زنان صیاد در جنوب ایران از صیادی در فواصل دور منع شدهاند

افزایش روزافزون تورم و گذر هزینه سبد معیشت خانوار از شش میلیون تومان

تعطیلی ۵۵ کارخانه آسفالتسازی ــ ۱۵ هزار کارگر در معرض بیکاریاند

روز جهانی پناهندگان: بر پناهجویان ایرانی در ترکیه و یونان چه میگذرد؟

شکلهای جدید حاشیهنشینی در تهران

«۷۴۴ هزار کارگر طی ۹ ماه اخراج شدند»

اعتراضها:

کارگران پتروشیمی تندگویان ماهشهر اعتصاب کردند

تجمع اعتراضی کارگران بازنشسته هتل لاله تهران

برنجکاران حمیدیه در استان خوزستان در اعتراض به تامین نشدن حقآبه کشت تابستانی تجمع کردند

تجمع بازنشستگان در برابر مجلس: «تا حق خود نگیریم، از پا نمینشینیم»

اعتصاب کارگران شهرداری کوتعبدالله

تجمع کارگران سیمان سپاهان در اعتراض به تعویق دستمزد

مستاجران در کرمانشاه تجمع کردند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

بریتانیا: فروش اسلحه به عربستان سعودی پس از حکم دادگاه عالی تعلیق شد

دیدهبان حقوق بشر ـ دادگاه عالی در بریتانیا روز ۲۰ جون حکم داد که دولت این کشور با دادن اجازه صدور تسلیحات به عربستان سعودی که ممکن است در جنگ یمن به کار رفته باشد قانون را نقض کرده است. فروش اسلحه به عربستان سعودی پس از این حکم تعلیق شد. این دادگاه دولت را در خصوص رسیدگی به تخلفات صورت گرفته در یمن ناموفق تشخیص داد. برمبنای این حکم امتناع دولت از توجه به نقض قوانین جنگی عربستان سعودی در یمن پیش از صدور مجوز فروش اسلحه غیرقانونی بوده است. این تصمیم دادگاه عالی مستلزم آن است که دولت بریتانیا در خصوص تصمیمش درباره فروش سلاح به عربستان سعودی بازنگری کند. دولت بریتانیا موافقت کرده است که فروش سلاح به عربستان سعودی را تا زمانی که تصمیم قانونی جدیدی در خصوص فروش سلاح بگیرد و یا حکم جدیدی از دادگاه دریافت کند، متوقف کند. فرانسه و سایر کشورهای اروپایی نیز باید بلافاصله فروش سلاح به عربستان سعودی را متوقف کنند. دادگاه فروش اسلحه به عربستان سعودی را غیرقانونی دانست

بریتانیا: پنج سال فروش اسلحه به ارزش ۴.۷ بیلیون پاند؛ نقش دولت در جنگی با صد هزار کشته

ایندیپندنت ـ در حدود ۵ سال است که دولت بریتانیا نقشی اساسی در جنگی مرگبار بازی میکند که جان دهها هزار یمنی را گرفته است. بمب ها، موشک ها هواپیما و بالگردها در جنگی که سازمان ملل بدترین بحران انسانی جهان می نامد، نقش محوری بازی کردهاند. فعالان مدتهاست می گویند که ادامه صدور پروانه صادرات اسلحه به عربستان سعودی غیرقانونی است زیرا این خطر جدی وجود دارد که استفاده از این سلاح ها منجر به نقض حقوق بین المللی بشردوستانه بشود.

دیگر کافیست: بحرین باید نبیل رجب را که ۶ سال زندانی بوده آزاد کند!

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ نبیل رجب، مدافع سرشناس حقوق بشر و نایب دبیر کل فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، که به خاطر تعهد صلحآمیز خود به رعایت حقوق بشر به ۷ سال زندان محکوم شده، چهارمین سال حبس خود را آغاز میکند. نبیل یکی از بنیانگذاران و رئیس مرکز حقوق بشر بحرین، رئیس بنیانگذار مرکز حقوق بشر خلیج و عضو کمیتهی مشورتی خاورمیانه دیدهبان حقوق بشر است. او ۳ سال پیش دستگیر و در دو پروندهی مختلف بهخاطر محکوم کردن وضعیت حقوق بشر در بحرین و گلولهباران بی هدف یمن بهدست ائتلاف زیر رهبری عربستان، در پیامهای توییتری، مصاحبهها و سرمقالهها، به ۷ سال زندان محکوم شد. جامعهی بینالمللی به اتفاق آرا آزار قضایی و مضحکهی عدالت را که محاکمهها را خدشهدار کرده، محکوم کرده است. نبیل در شرایط بد زندان در کنار اعضای داعش با خشونت روبهرو بوده است. وضعیت سلامتی او رو به وخامت رفته و باعث نگرانی جدی در مورد سلامتی جسمی او شده است.

افغانستان : تهدید طالبان برای هدف نظامی اعلام کردن رسانهها را محکوم میکنیم

گزارشگران بدون مرز ـ این سازمان تهدید خطرآفرین طالبان علیه رسانهها را قویا محکوم میکند و دولت افغانستان و زلمی خلیلزاد نماینده ویژه آمریکا برای صلح در افغانستان را فرا میخواند که همه امکانات را برای حفاظت از رسانهها و خبرنگاران بکار گیرند. در تاریخ ۳ سرطان ١٣٩۸، طالبان با انتشار اطلاعیهای رسمی اعلام کردند: «اگر در ظرف یک هفته تمام رادیو های محلی، (اف ام و غیر اف ام)، تلویزیون ها و باقی رسانه ها از همچو عمل کره خود دست بردار نشوند، پس مجاهدین امارت اسلامی این رسانه ها را به حیث رسانه ها نه؛ بلکه به حیث لانهء های استخباراتی دشمن می شناسند و ازطرف مجاهدین در مرکز و ولایات، شهر ها و اطراف من حیث هدف نظامی قرار خواهد گرفتند، آن زمان مراکز، خبرنگاران، کارمندان و پرسونل همچو به اصطلاح رسانه هیچ نوع مصئونیت نخواهد داشتند

روسیه: آزادی مشروط مدافع حقوق بشر ایوب تیتیف پس از ۱۷ ماه زندان

موریتانی: نامه مشترک به رئیس جمهوری محمد اولد عبدالعزیز

مصر: فراخوان فوری برای آزادی فعال سیاسی ملک الکاشف

گروه دوستان قربانیان تروریسمدر سازمان ملل به ابتکار افغانستان و اسپانیا ایجاد شد

ایران:

۱۴ تن از فعالین مدنیسیاسی داخل کشور: رهبر جمهوری اسلامی استعفا دهد و قانون اساسی تغییر کند

رادیو زمانه ـ «تاریخ دهشتناک چهل سال گذشته نشان می دهد که نه تنها عزمی برای پاسخگوئی به مردم ایران وجود ندارد، بلکه نظام حاکم، هم بر اصلاح ناپذیری و کجروی هایش اصرار می ورزد و هم بر استبداد فردی اش! تغییر و بسط اصل ۱۱۰، و گسترش حدود اختیارات رهبری درمواد ۱۱۲ ؛ ۱۱۳ ؛و حتی ممانعت از درخواست بازنگری آن قوانین طبق اصول۱۷۶ و ۱۷۷ قانون اساسی گواه این مدعاست. از باب مثال، آنجا که قرار است دو قوه مجریه و مقننه به رأی و نظر مردم انتخاب شوند، بر اساس همین اختیارات بی در و پیکر رهبر، و با انتصاب شورای نگهبانی خمیرگون، انتخاب مجلسیان را نیز مقید به فرامین رهبری می کنند و کلیه اعضاء و ساختار این شورا می شوند نگهبانان حریم و حفظ قدرت رهبر

در همبستگی با نسرین ستوده که یک سال پیش در این روز به زندان افتاد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ پنجشنبه ۱۳ ژوئن در اعتراضی که عفو بینالملل فرانسه برگزار میکند فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و بسیاری سازمانهای حقوق بشری دیگر که در حدود یک دهه از نسرین ستوده پشتیبانی کردهاند و ایرانیان ساکن فرانسه نیز حضور خواهند داشت. روز ۱۳ ژوئن ۲۰۱۸ (۲۳ خرداد ۱۳۹۷)، وکیل سرشناس ایرانی نسرین ستوده که یکی از چهرههای مهم در مبارزه بهخاطر حقوق بشر بهشمار میرود، دستگیر و حکم پنج سال زندان به او ابلاغ شد. علاوه بر این، او چند ماه بعد، در مارچ ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷)، در پی محاکمهی ناعادلانه به ۳۳ سال و ۶ ماه زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد. تشویق به فحشا و اخلال در نظم عمومی و «گردهمایی و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» از جمله اتهامهای او هستند. در واقعیت، نسرین ستوده فقط از حقوق بشر دفاع کرده است. او سالهاست که به این رسالت خود تعهد دارد، به ویژه به دفاع از حقوق زنان ایران برای آزادی پوشش و بیان، و دفاع از زنان معترضی که در اعتراض به حجاب اجباری برای زنان روسریهای خود را از سر برداشتند. بیش از یک میلیون نفر به کارزار جهانی برای آزادی نسرین ستوده پیوستند

دانشگاهیان به رئیسی: ادامه بازداشت فعالان محیط زیست «به گسترش بیشتر ناامیدی میانجامد»

دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران در اعتراض به ادامه بازداشت مرضیه امیری روزنامهنگار تجمع کردند

اعتصاب غذای نازنین زاغری همزمان با پنج ساله شدن دخترش ؛ اعتصاب غذا برای آزادی شهروند دوملیتی نازنین زاغری جلوی سفارت ایران در لندن؛ بازدید شهردار لندن از همسر نازنین زاغری مقابل سفارت ایران

موفقیت کارزار مردمی برای جلوگیری از اعدام زندانی زن کُرد به جرم قتل همسر

زنان

آمریکا: بازیکنان تیم ملی فوتبال زنان دعوت ترامپ را نمی پذیرند

بی‌بی‌سی جهانی ـ مگان راپینو، کاپیتان تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، در گفتگویی ویدیویی گفته است که در صورت قهرمان شدن تیم آمریکا در جام جهانی فوتبال زنان قصد ندارد دعوت کاخ سفید را بپذیرد. او به مجله هشت در هشت گفته بود: «من به آن کاخ سفید لعنتی نمی‌روم.» راپینو در کلیه مسابقه هایی که در فرانسه برگزار شده از خواندن سرود آمریکا به همراه تیم خود در آغاز هر بازی سر باز زده است تا توجه را به بدرفتاری پلیس و بی عدالتی نژادی در آمریکا جلب کند. گفتگوی ویدیویی او خشم رئیس جمهور ترامپ را برانگیخته است. ترامپ او را در توییتر مورد حمله قرار داده است. در پی پیام های توییتری ترامپ، یکی دیگر از همبازیان راپینو به نام الی کریگر نیز حمایت خود را از او اعلام کرد و گفت او نیز به کاخ سفید نخواهد رفت. آلکس  مورگان، مهاجم تیم، پیش از آغاز بازی ها اعلام کرده بود که دعوت رئیس جمهور را نخواهد پذیرفت.

سازمان ملل: به نابرابری جنسیتی در خانواده پایان دهید

رادیو زمانه ـ گزارش جدید سازمان ملل درباره زنان که با عنوان «خانوادهها در جهان در حال تحول» منتشر شده، نشان میدهد که تغییرات در داخل خانوادهها بر حقوق زنان اثر میگذارد و تاکید میکند که در بیشتر کشورها میتوان سیاستهای دوستدار خانواده بیشتری را به کار بست. این گزارش، بر پایان دادن نابرابری در داخل ساختار خانواده تاکید میکند.

پیشآهنگ حق رأی برای زنان

دویچه وله ـ ۲۰ ژوئن ۱۸۴۷: ۱۷۲ سال پیش در چنین روزی گینا کروگ در فلاکستاد در شمال نروژ زاده شد. به همت او نروژ نخستین کشور مستقل جهان بود که زنان در آن حق رأی یافتند.

پاکستان: مسلمانان محافظهکار خواستار تحریم نوعی مایع رختشویی شدند که از توانمندسازی زنان حمایت میکند

افغانستان: نمایشگاه تولیدات زنان در کابل برگزار شد

سوئیس: دهها هزار زن خواهان برابری جنسیتی شدند

ایران:

حقوق زنان، اولین قربانی قاضیالقضات شدن ابراهیم رئیسی

رادیو زمانه ـ ابراهیم رئیسی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود در جایگاه رییس قوه قضاییه با اشاره به حجم بسیار بالای پروندههای قضایی و تبدیل شدن آن به چالش بزرگ قوه قضاییه، از لزوم «کاهش پروندههای ورودی به دستگاه قضایی» سخن گفت و راه حل آن را ممانعت از ورود برخی پروندهها از جمله «دعاوی خانوادگی» به دادسراها دانست. به جای آن «میتوان موضوع را به حکمیت ارجاع داد و ریشسفیدان و بزرگان برای حل و فصل موضوع اقدام کنند دستگاه قضایی ایران تاکنون بارها نشان داده که اساسا تمایلی به رسیدگی به دعاوی خانوادگی ندارد، به ویژه آنجا که بحث حقوق زنان در خانه پیش میآید. نمونه روشن این موضوع رویکرد این دستگاه در برخورد با «لایحه تامین امنیت زنان در مقابل خشونت» است که همچنان و پس از گذشت پنج سال از ارائه آن از سوی دولت به مجلس، به دلیل مخالفت دستگاه قضایی با آن بلاتکلیف مانده است. لایحهای که در آن «خشونت خانگی» به عنوان یکی از اصلیترین دعاوی خانوادگی مطرح شده از سوی زنان شناسایی شده و به عنوان یک جرم مستقل، مستحق مجازات دانسته شده است.

شورای نگهبان لایحه اعطای تابعیت از طریق مادر را به «دلایل امنیتی» رد کرد

رئیس فیفا خواهان حضور زنان ایرانی در ورزشگاهها تا قبل از بازیهای مقدماتی جام جهانی فوتبال شد

زنان ایرانی در عرصه تکنولوژی

زنان صیاد در جنوب ایران از صیادی در فواصل دور منع شدهاند

زنان کولبر در مبارزه با مین و آزارجنسی

مبارزه تعرضی زنان علیه حجاب اجباری و تلاش های مذبوحانه یک رژیم زن ستیز!

فرهنگ

آلمان: جایزه صلح ناشران به سالگادو، عکاس بزریلی تعلق گرفت

دویچه وله ـ برنده جایزه صلح ناشران آلمان در سال ۲۰۱۹ نه ادیب و نویسنده است، نه سیاستمدار و نه روزنامهنگار. “سباستیائو سالگادویک عکاس برزیلی است که به عنوان عکاس، برای نخستین بار این جایزه معتبر آلمانی را تصاحب میکند. او در سال ۲۰۰۰ مجموعهای از عکسهایش درباره پناهجویان را به کمک سازمان ملل و یونیسف به نمایش گذاشت. سالگادو در این پرترهها زنان و کودکانی را به تصویر کشیده بود که خانه و کاشانه خود را ترک کرده و در جستجوی پناهگاهی امن آواره شده بودند.

آلمان: عوامل و انگیزههای استعفای مدیر موزه یهود در برلین

دویچه وله ـ مدیر موزه یهود در برلین استعفا داده است. پتر شفر از سوی نیروهای گوناگون مورد انتقاد قرار گرفته بود که در اداره موزه ویژه قوم یهود به سیاستی مخالف با دولت اسرائیل روی آورده است.

فرانسه: جدال فرهنگی آرام و خاموش دو کتابفروشی در کارتیه لاتن پاریس

رادیو زمانه ـ در محلهای که خاستگاه فکری مه ۶۸ بود دو کتابفروشی در همسایگی هم قرار دارند: یکی مبلغ راست افراطی، دیگری طرفدار مقابله با نظام تبعیض.

افغانستان: انستیتوی موسیقی جزو ده نامزد جایزه مرکز جهانی کثرتگرایی در سال ۲۰۱۹ شد

بیبیسی ـ مرکز جهانی کثرتگرایی در اوتاوا پایتخت کانادا، انستیوی ملی موسیقی افغانستان را در فهرست نهایی ده تیم فینالیست از میان ۵۰۰ شرکت کننده از ۷۴ کشور قرار داد. در خبرنامه که در وبسایت این مرکز نشر شده آمده که این جایزه برای تقدیر از دستاوردهای سازمانها، افراد و حکومتهای اعطاء میشود که نمونه زندگی صلح آمیز و تکثر باشند. و از طریق صلحسازی، هنر، آموزش و همبستگی اجتماعی، ادغام آوارگان و مهاجران به گونه موثر کار کرده باشند.

افغانستان: احمدظاهر؛ عصارهذوقی چند نسل

بریتانیا: جایزه جرج اورول برای رمان «مرد شیرفروش»

ایران:

گام دیگری برای دولتی کردن هنر: تحمیل مجوز ارشاد اسلامی به مجسمهسازان

رادیو زمانه ـ وزارت ارشاد اسلامی میگوید هنرمندان آزادند. اما اگر میخواهند نهادهای دولتی آنها را به رسمیت بشناسند و از تسهیلات مالیاتی هم برخوردار شوند، درخواست مجوز بدهند.

مهیار بهراماصل: «تهمینه میلانی مرا به همان دادگاههایی کشاند که خودش به آنها اعتراض دارد»

رادیو زمانه ـ تهمینه میلانی، فیلمساز نام آشنای ایرانی، ۱۶ شهریور ۹۷ در گالری «ایوان» مجموعهای از نقاشیهایش را در نمایشگاهی به نام «فیلمهایی که نساختم» به نمایش عمومی گذاشت. در روز افتتاحیه، تعدادی از دانشجویان رشته هنر در نمایشگاه شرکت و از کپیبرداری نقاشیهای تهمینه میلانی از آثار هنرمندان دیگر انتقاد کردند. یکی از دانشجویان منتقد به برپایی این نمایشگاه، مهیار بهراماصل بود که در مصاحبهای که به صورت زنده از اینتساگرامش برای دیگر دوستانش پخش میشد، از تهمینه میلانی در مورد دغدغهاش برای ورود به دنیای نقاشی پرسید. مهیار بهراماصل، دانشجوی کارشناسی ارشد نقاشی میگوید هدفش از انتقاد به نمایشگاه خانم میلانی تخریب او نبوده است. او با شکایت تهمینه میلانی به ۳۵ ضربه شلاق تعلیقی محکوم شده است.

بازار ملتهب کتاب در ایران: افزایش قیمت کتاب و کاهش میزان نشر

رادیو بینالمللی فرانسه ـ افزایش و نوسانات نرخ کاغذ در ایران در ماه‌‍‌های اخیر، نه تنها کاهش میزان انتشار کتابهای چاپ اول و چاپ مجدد، بلکه رشد نجومی قیمت کتاب بر روی پیشخوان کتابفروشیها، در بازار نهچندان سلامت نشر ایران را به همراه داشته است.

اعطای نشان افتخار اتحادیه نویسندگان ترکیه به یک ایرانی

دویچه وله ـ اتحادیه نویسندگان اوراسیا در ترکیه به ولیمحمد خوجه، کاشف نسخه سوم کتاب حماسیدده قورقودبه زبان ترکی، نشان افتخار اعطا کرد. ولیمحمد خوجه ساکن گنبد کاووس و از پژوهشگران شناخته شده ترکمن صحراست.

فیروز گوران، روزنامهنگاری که هرگز تسلیم قدرت نشد

دویچه وله ـ انتشار خبر درگذشت فیروز گوران، روزنامهنگار خوشنام و قدیمی ایران در نخستین ساعات بامداد روز پنجشنبه ۳۰ خرداد موجی از اندوه در میان اعضای خانواده بزرگ مطبوعات ایران برانگیخت. فیروز گوران، با سابقه ۶۰ سال روزنامه نگاری، بهخاطر وفاداری به اصول حرفهای مطبوعات و ایستادگی در برابر سانسور حکومتی، در میان همکاران قدیمی و جدید خود از احترامی ویژه برخوردار بود. مهمان خیابان دلگشا؛ نوشتهای از فیروز گوران در باره تهران ؛ یاد فیروز گوران، روزنامهنگار عملگرا

انتشار مجلۀ «زنان امروز» از سر گرفته شد

رادیو فردا ـ مجله «زنان امروز» که سابقه سی سال فراز و فرود را پشت سر دارد، بهگفته سردبیر آن قرار است در دوره جدید، در کنار موضوعات زنان، به مسائل و مشکلات مردان نیز بپردازد. او درباره رویکرد جدید مجله میگوید: «در جهان امروز نمیشود یک جنس را بهتنهایی دید. برای هرگونه تغییر در مسائل زنان باید کلیشههای جنسیتی رایج در مورد مردان را نیز از میان برداشت تا آنان بتوانند با زنان تعامل داشته باشند، چنانکه پروژههای مربوط به زنان در چند دهه اخیر در دنیا بدون دیدن مردان موفقیت چندانی نداشتهاند

عکسهای دو عکاس ایرانی در بین برگزیدههای سال ۲۰۱۹

اندیشه

شیلی: امید کوتاهمدت به سوسیالیسم دموکراتیک

دویچه وله ـ سالوادور آلنده پیش از مرگ گفت: “زندهباد شیلی، زنده باد مردم، زندهباد کارگران، این آخرین کلام من است اما مطمئنم که این قربانی بیهوده نخواهد ماند“. آلنده با رأی سوسیالیستها و دموکراتمسیحیها به مقام ریاست جمهوری رسید. از آنجا که برنامه کار خود را تقسیم اراضی به کشاورزان و ملی کردن منابع به ویژه مس و بیشتر کارخانهها و نهادهای درآمدزای کشور قرار داد و با کشورهای سوسیالیستی به ویژه کوبا روابط خوبی ایجاد کرد، با مخالفت و مداخله آمریکاییها روبرو شد. تحریمهای اروپایی و آمریکایی اقتصاد شیلی را فلج کردند و تندروان چپگرا سرخود به مصادره کارخانهها دست زدند و حتا در ارتش نفوذ کردند و رئیس جمهور را در گرداب میان مخالفان چپ و راست فرو بردند. در روز ۱۱ سپتامبر ۱۹۷۳ ارتش کودتا و به کاخ ریاست جمهوری حمله کرد و آلنده که خود را تنها میدید در آنجا دست به خودکشی زد.

ترکیه: پروژه عکاسی «جهان موازی»؛ رویارویی جنگ و صلح در یک قاب

یورو نیوز ـ اوگار گالانکوش، عکاس اهل استانبول ترکیه خالق پروژه عکاسی «جهان موازی» است. او تصاویر دو جهان مختلف را در یک قاب نشان میدهد. وی در عکسهایش دنیای مدرن، آزاد و آرام را در یک سو و دنیای پرتنش همراه با جنگ و سختی را در سوی دیگر میگذارد. هدف او این است که مردم جهان را با تفاوتهای تلخ موجود در جهان آشنا کند.

۹۰ سالگی یورگن هابرماس نظریهپرداز «گفتار آزاد از سلطه»

فروید و رخداد جنگ

ایران:

آییننامه جدید اجرای احکام کیفری: آرامتر اعدام میکنیم

رادیو زمانه ـ ابلاغ آییننامه جدید اجرای احکام کیفری موسوم به «آییننامه اجرای احکام حدود، سلب حیات، قطع عضو، قصاص نفس و عضو و جرح، دیات، شلاق، تبعید، نفی بلد، اقامت اجباری و منع از اقامت در محل یا محلهای معین» از سوی دستگاه قضایی ایران، داغ دل فعالان حقوق بشر را در مورد اجرای مجازات مرگ (اعدام) و قطع عضو در ایران تازه کرده است.

بیانیه ۱۱۶ فعال مدنی و رسانهای درباره پیامدهای جنگ ایران و آمریکا

رادیو فردا ـ ۱۱۶ نفر از فعالان مدنی و سیاسی و روزنامهنگاران ساکن داخل و خارج از ایران در بیانیهای نسبت به پیامدهای منفی جنگ ایران و آمریکا هشدار دادهاند. در این بیانیه از نهادهای بینالمللی خواسته شده که «اقدامات ضروری و فوری را به منظور جلوگیری از این رویارویی صورت دهنددر بخشی از این بیانیه، از «درگیریهای خشونتآمیز داخلی» و «نقض گسترده حقوق بشر»، به عنوان دو پیامد مهم «اقدام نظامی علیه ایران» نام برده شده است. ایران در رسانههای آمریکا: پهپاد کبوتر سفالی نیست که به راحتی هدف قرار بگیرد ؛ یرواند آبراهامیان: رویارویی نظامی میان آمریکا وایران اجتنابناپذیر است

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بی‌بی‌سی جهانی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو بینالمللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سندیکای کارگران نیشکر هفت تپه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، کانون نویسندگان ایران، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گزارشگران بدون مرز، یورو نیوز

بایگانی شمارههای گذشته