طرح: مانا نیستانی / وبگاه دویچه وله

نقض فاحش حقوق بشر

آمریکا: وضعیت اسفناک مهاجران غیرقانونی در اردوگاههای مرزی

دویچه وله ـ نهاد وابسته به وزارت امنیت داخلی آمریکا گزارشی تکاندهنده از وضعیت نابسامان مهاجران در اردوگاههای مرزی آمریکا منتشر کرده است. مهاجران غیرقانونی و از جمله کودکان مهاجر حتی از حمام و خوراک مناسب محروم هستند. شمار پناهجویان کشورهای آمریکای جنوبی در منطقه مرزی دو کشور آمریکا و مکزیک افزایش بیسابقهای یافته است. در همین رابطه وزارت امنیت داخلی آمریکا گروهی را مامور سرکشی و رسیدگی به وضعیت پناهجویان و مهاجرانی کرده است که در خاک آمریکا و در ناحیه مرزی این کشور با مکزیک در اردوگاهها زندگی میکنند. در این گزارش وضعیت حاکم بر اردوگاهمهاجران غیرقانونیغیرقابل تحملاعلام شده است. تهیه کنندگان این گزارش نسبت به پر بودن این اردوگاهها ابراز نگرانی کردهاند. عفو بینالملل: آمریکا حامیان مهاجران در مرز خود با مکزیک را آزار میدهد ؛ آمریکا: اخراج جمعی مهاجران به زودی شروع میشود

آمریکا: پناهجویان به سوی خطر و ناامنی بازگردانده شدند

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان و انجمن مرز امید در گزارش مشترکی اعلام کردند: دولت ایالات متحده آمریکا باید بازگرداندن پناهجویان منتظر رسیدگی به پروندههایشان در دادگاه مهاجرتی ایالات متحده را به مکزیک متوقف کند. این گزارش که «ما نمیتوانیم به شما در اینجا کمک کنیم: آمریکا پناهجویان را به مکزیک بازمی گرداند» عنوان دارد، نشان میدهد که هزاران پناهجو از آمریکای مرکزی و مناطق دیگر، از جمله بیش از ۴۷۸۰ کودک در صورت بازگردانده شدن به مکزیک در معرض خطرهای بالقوه و زندگی در شرایط سخت قرار دارند.

عراق: هزاران تن از زندانیان، از جمله کودکان، در شرایط غیرانسانی به سر می برند

دیدهبان حقوق بشر ـ بازداشتگاه بسیار شلوغ نینوا در عراق هزاران زندانی را در خود جای داده که به بیشتر آنها اتهام های مربوط به تروریسم وارد شده است. این افراد مدت طولانی در شرایط غیرانسانی به سر بردهاند. دولتمردان باید اطمینان حاصل کنند که زندانیان در شرایط غیرانسانی نگهداری نشوند و مبنای قانونی مشخصی برای بازداشتگاهها ایجاد شود. به گفته یک کارشناس امور زندانهای عراقی که نخواست نامش فاش شود، زندان تل کیف، فیصلیه و تصفیرات (در مجموعه فیصلیه)، سه بازداشتگاه موقت در شمال عراق هستند که مجموع ظرفیت آنها ۲۵۰۰ نفر است. در اواخر ماه جون ۲۰۱۹ در این زندانها حدود ۴۵۰۰ نفر نگهداری میشدند. از این تعداد ۱۳۰۰ نفر محاکمه و محکوم شده بودند و باید به زندان بغداد منتقل میشدند.

ترکیه: دستگیریهای جدید

دویچه وله ـ از زمان کودتای نظامی در ترکیه حدود سه سال پیش، بیش از ۷۷ هزار نفر دستگیر و بیش از ۱۶۰ هزار نفر از کارشان اخراج شدهاند. هر هفته هم بر شمار دستگیرشدگان اضافه میشود. حال بار دیگر حکم بازداشت عدهای دیگر صادر شده است. دادستانیهای آنکارا، استانبول، ازمیر و قونیه دستور بازداشت ۱۵۲ نفر را صادر کردهاند. این افراد مظنون به داشتن رابطه با جنبش ممنوع مذهبیخدمتبه رهبری فتحالله گولن، واعظ و روحانی ترک مقیم آمریکا هستند.

افغانستان: یکی از خطرناکترین کشورها برای کودکان

بیبیسی ـ سازمان بین المللی نجات کودکان در واکنش به انفجار دیروز یک خودروی بمبگذاریشده در غزنی، جنوب افغانستان، اعلام کرده که این کشور یکی از خطرناکترین کشورها برای کودکان است. به گفته این سازمان از ده کودکی که در افغانستان میمیرند هشت نفر در انفجارها کشته می شوند. در انفجار دیروز غزنی، ۱۲ نفر کشته و نزدیک به ۱۸۰ نفر زخمی شدند که حدود ۵۰ نفر از زخمی ها کودکان دانشآموز بودند.

فلسطین: گروه حقوق بشری گزارشی دربارهی تعدی های حماس منتشر کرد

المُنیتور ـ مرکز حقوق بشر المیزان در ماه آپریل یک برگه اطلاع رسانی درباره نقض حقوق مردم در زمینه گردهمایی صلح آمیز، آزادی بیان و بازداشت های خودسرانه از اول مارچ ۲۰۱۸ تا اول مارچ ۲۰۱۹ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی دولت حماس در نوار غزه در این مدت ۷۴۲ تن از جمله پنج زن را به خاطر استفاده از حقوق خود و وابستگی های سیاسی آنها دستگیر کردند. همچنین بر اساس این گزارش رسانه ها از خبر رسانی درباره اعتراض ها منع شده اند و نمایش هایی که ضد دولتی محسوب می شدند ممنوع بودهاند.

لیبی: سازمان ملل ـ حمله به بازداشتگاه پناهجویان مصداق جنایت جنگی است

سوریه: در رقه یک گور دستهجمعی از زمان داعش کشف شد: اجساد ۲۰۰ نفر از جمله چند زن سنگسار شده و چندین اعدامی

کامبوج: تنگتر شدن فضای مدنی برای مدافعان حقوق بشر

ایتالیا: دستگیری خودسرانه و آزار قضایی ناخدای کشتی به خاطر نجات دادن مهاجران

روسیه: آزار قضایی مدافع حقوق محیط زیست آلکساندرا کُرُلِوا

ویتنام: طی رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در سازمان ملل دولت حاضر به دادن تعهدهای اساسی نشد

ترکیه: از عبور صدها پناهجو به سوی اروپا جلوگیری کردیم

سوریه: از ماه آپریل تاکنون حملات سوریه و روسیه به ادلب بیش از ۵۰۰ غیر نظامی را کشت و ۲۰۰۰ نفر را زخمی کرد

ایران:

عسل محمدی: خانوادههای زندانیان هفتتپه تاکنون چند بار احضار و بازجویی شدهاند

رادیو زمانه ـ عسل محمدی، عضو تحریریه نشریه گام به زمانه میگوید وقتی در مجلس شنیدند برای پیگیری آزادی زندانیان هفتتپه رفتهایم، حتی حاضر نشدند نامههای ما را تحویل بگیرند.

تلفنها و تماس ساناز الهیاری با خانواده نیز قطع شد

سندیکای کارگران.نیشکر هفت تپه ـ در پنجمین روز اعتصاب غذای ساناز الهیاری و امیرحسین محمدیفرد، طبق دستور عوامل زندان یا عوامل قضایی، ساناز الهیاری اجازه برقراری تماس با خانواده خود را ندارد.پیشتر تماسها و ملاقات بین ساناز الهیاری و همسرش امیرحسین محمدیفرد نیز قطع شده بود.

ادامه ی بازداشت چهار زن به دلیل حضور در تجمع روز جهانی کارگر

عفو بینالملل ـ سه فعال حقوق کارگران و یک روزنامهنگار هفته  هاست که به دلیل حضور در تجمع صلحآمیز روز جهانی کارگر در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بازداشت به سر میبرند وبه اتهامات ساختگی مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی متهم شدهاند. عاطفه رنگریز و ندا ناجی به دنبال دستگیریشان در روز ۱۱ اردیبهشت به مدت چند هفته بدون ارتباط با خانوادههایشان در سلولهای انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین ماندند. عاطفه رنگریز و ندا ناجی از اواسط خرداد ماه در زندان شهر ری به سر میبرند و هم به لحاظ امنیت و هم به لحاظ سلامت با خطرات جدی در آنجا مواجهاند. آنیشا اسداللهی که از ۲۸ خرداد، بدون ارتباط با خانواده و دسترسی به وکیل، در بند ۲۰۹ زندان اوین به سر میبرد، در معرض خطر شکنجه و سایر بدرفتاریها در این مکان قرار دارد. ندا ناجی و عاطفه رنگریز در زندان امنیت جانی ندارند

بازداشت سه خبرنگار برای پوشش خبری اعتراضات کارگران

عفو بینالملل ـ سه خبرنگار ایرانی به نامهای امیر امیرقلی، ساناز الهیاری و امیرحسین محمدیفر از دی ماه ۱۳۹۷ بدون دسترسی به وکلای خود، در زندان اوین تهران در بازداشت به سر میبرند. این سه خبرنگار، به اتهامات ساختگی امنیتی متهم شدهاند و در معرض محاکمه قرار دارند، تنها به این دلیل که دربارهی تجمعات کارگران در کارخانهی نیشکر هفتتپه در استان خوزستان، در اعتراض به عدم پرداخت حقوقشان و شرایط کاری نامناسب، خبررسانی کردهاند. دیدهبان حقوق بشر: فعالان کارگری بازداشتشده را آزاد کنید ؛

پدر ساناز الهیاری: هیچ کس جوابگوی ما نیست، فقط دروغ میگویند

قتلهای زنجیرهای خودسرانه نبود، در سیستم اتفاق افتاد

دویچه وله ـ مصطفی پورمحمدی، وزیر سابق دادگستری و از چهرههای اطلاعاتی امنیتی جمهوری اسلامی، در اظهاراتی جنجالی و برخلاف روایت رسمی حکومت ایران، گفته است که عاملان قتلهای سیاسی موسوم بهقتلهای زنجیرهایدر چارچوب وزارت اطلاعات فعالیت میکرده وهیچ خودسرنبودهاند. مصطفی پورمحمدی، وزیر پیشین دادگستری و وزیر اسبق کشور جمهوری اسلامی، دستکم ۱۲ سال میان سالهای ۱۳۶۶ تا ۱۳۷۸ معاون و جانشین وزیر اطلاعات بوده است. او در عین حال در جریان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ عضو هیأت موسوم بههیأت مرگو نماینده وقت وزارت اطلاعات در آن بود. چرا اغلب رسانهها با ذوقزدگی بسته ضداطلاعاتی پورمحمدی را «قورت» دادند؟

«ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی»؛ بیشترین تخلفات قاضیها

رادیو زمانه ـ در حالیکه قوه قضائیه ایران خود را پیشتاز مبارزه با فساد میداند، رئیس دیوان عالی کشور میگوید بیشترین تخلفات قاضیها در دستگاه قضائی ارتباطات غیراخلاقی و فساد مالی است.

راحله احمدی، مادر صبا کردافشاری، بازداشت شد

بی خبری از وضعیت صبا کردافشاری در زندان

با حکم دادگاهی در اهواز، یک متهم در ملاء عام شلاق زده شد

مریم محمدی، از فعالان «ندای زنان ایران» بازداشت شد

بازداشت زندانی سیاسی سابق صدیقه مرادی، همسرش و یک شهروند دیگر توسط نیروهای امنیتی در تهران

حمیدرضا رحمتی، عضو کانون صنفی معلمان اصفهان به حبس، شلاق و جزای نقدی محکوم شد

محکومیت محمدرضا خاتمی به دو سال حبس تعزیری در دادگاه بدوی

با شکایت سردفتر، روزنامهنگار افشا کننده ماجرای ازدواج دختر بچه ۱۰ ساله در سیرجان احضار شد

۲۶ آرایشگاه در تهران به دلیل ارائه خدمات به جنس مخالف پلمب شدند

پروین محمدی، نایبرئیس اتحادیه آزاد کارگران ایران به دادگاه انقلاب احضار شد

دادستان کل کشور: میخواهند از خطوط قرمز عبور کنند، باید با کشف حجاب تعمدی در خیابانها قاطعانه برخورد کرد

برخوردهای گسترده با بهاییان در ایران‌-‌گفتوگو با فرهاد ثابتان و سیمین فهندژ

لغو ناگهانی مجوز نمایش «عاشقانههای خیابان»

اعدام ۱۱۰ نفر در نیمه اول سال ۲۰۱۹

اعدامها (از ۲۷ جون): مهابادتن)؛ کاشانتن)؛ بندرعباستن).

عدالت

جمهوری دموکراتیک کنگو: اِنتاگاندا مجرم شناخته شد: روز شادی برای قربانیان، روز امید برای دیگران

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ شعبهی محاکمه شماره ۴ دادگاه بین المللی جزایی بوسکو اِنتاگاندا را در ۱۳ مورد جنایت جنگی و پنج مورد جنایت ضد بشریت که در درگیریهای ایتوری سال ۲۰۰۳ـ۲۰۰۲ در جمهوری دموکراتیک کنگو رخ داده است، مقصر شناخت. سازمانهای ما که جنایتهای رخ داده در ایتوری را ثبت کرده و مطالبی را به دادگاه بین المللی جزایی ارائه کردهاند، از این رای استقبال میکنند. این رای پیروزی برای هزاران قربانی «نیروهای میهنپرست برای آزادی کنگو» در ایتوری و به ویژه قربانیان جنایتهای جنسی و جنسیتی است. این حکم پیروزی مهمی علیه معافیت از مجازات است، اما دادگاه باید گامهایی را برای تضمین عدالت برای دیگر قربانیان در جمهوری دموکراتیک کنگو، از جمله منطقهی شرق و کاسای بردارد.

افغانستان/ آمریکا: درخواست تجدید نظر سازمانهای بینالمللی حقوق بشر از دادگاه بین المللی جزایی

مرکز حقوق اساسی ـ شعبه پیش محاکمه دادگاه بین المللی جزایی در ماه آپریل درخواست دادستان برای آغاز تحقیقات درباره وضعیت  افغانستان را رد کرد. این تحقیقات میتوانست جنایت های جنگی ارتش آمریکا و مسئولان سیآیاِی در افغانستان و کشورهای دیگر را در بر بگیرد. دادستان به تازگی درخواست تجدید نظر در این حکم را ارائه کرد. علاوه بر آن، این مرکز و نمایندگان دیگر قربانیان شکنجه درخواست مستقیم تجدید نظر را به شعبه تجدید نظر دادگاه بین المللی جزایی ارائه کردند. ما به همراه دیگر سازمانهای حقوق بشر مدتهاست که خواهان تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی بودهایم و رای شعبه محاکمه را محکوم کرده ایم. به نظر ما این رای از تهدید های دولت ترامپ علیه دادگاه تأثیر پذیرفته است. در این زمینه، نگاه کنید به شکایت ما از مداخله آمریکا در دادگاه بین المللی جزایی به گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد استقلال قاضی ها و وکلای دادگستری.

آلمان: محاکمه افسر سابق ارتش افغانستان به اتهام جنایت جنگی

دویچه وله ـ یک افسر سابق ارتش افغانستان به اتهام جنایت جنگی در شهر مونیح آلمان محاکمه میشود. او در آلمان تقاضای پناهندگی کرده است. در فیلمی که در دادگاه نشان داده شده بدرفتاری متهم با یک فرمانده طالبان نشان داده شده است. دادستانی آلمان این مرد جوان را متهم میکند که به عنوان عضو ارتش ملی افغانستان با جنگجویان طالبان بدرفتاری کرده است. او همچنین متهم است به اینکه جسد یک فرمانده طالبان را که آمریکا برای سرش جایزه تعیین کرده بود در روستایی گردانده و سپس آویزان کرده است. افسر پیشین ارتش افغانستان به خود میبالیده که فرمانده طالبان رامثل یک الاغکشته است. او همچنین گفته است که این فرمانده طالبان در درگیری مسلحانه کشته شده است. دادستانی آلمان این افسر سابق ارتش افغانستان را به رفتار تحقیرآمیز، شکنجه و جنایت جنگی متهم کرده است.

آلمان: راستگرایان افراطی قصد کشتن ۲۰۰ سیاستمدار را داشتند

دویچه وله ـ یک گروه راستگرای آلمانی که بیشتر اعضای آن ارتشی و پلیس بودند قصد کشتن ۲۰۰ سیاستمدار آلمانی داشتند. این گروه کیسههایی برای اجساد این سیاستمداران سفارش داده بودند. اسناد به دست آمده نشان میدهد در مورد بیش از ۳۰ نفر از اعضای این گروه  تحقیقات قضایی در دست انجام است. این عده متهم هستند که برای انجام عملیات تروریستی و قتل برنامهریزی کرده بودندآنها حتی برنامهریزی کرده بودند که چگونه اجساد قربانیان را نابود کنند و برای این منظور قرار بوده ۲۰۰ کیسه حمل جسد تهیه کنند. اقدام گروه راست گرای افراطی نوردکرویتس را رسانههای آلمانی شبیه روششبکه زیرزمینی ناسیونال سوسیالیست” (NSU) توصیف کردند. این شبکه که از دیدگاههای نازیها در دوران هیتلر الهام میگرفت، در فاصله سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۶ میلادی هشت شهروند ترکتبار، یک شهروند یونانیتبار و یک مامور پلیس آلمان را در شهرهای مختلف آلمان به قتل رساند.

دادگاه بین المللی جزایی: نخستین محاکمه جنایتهای ضد بشریت ارتکابی در شمال مالی؟

کامبوج: پس از سه سال هنوز تحقیقات موثری در مورد قتل مدافع حقوق بشر انجام نشده است

آلمان: حبس ابد برای پناهنده‌‌ای که دختری را به قتل رساند

ایران:

خانواده بازداشتشدگان محیطزیست خطاب به رئیسی: روندهای غیرقانونی در این پرونده را متوقف کنید

بیست سال بعد از ۱۸ تیر ۷۸؛ سعید زینالی کجاست؟

پروندههای باز شکایت از جمهوری اسلامی در سازمان بینالمللی کار

حقوق مدنی و سیاسی

بنگلادش:‌ آزادی مدافع حقوق بشر محمد عبدالقیوم به قید وثیقه

ایران: هم مخالف سیاسی داریم، هم زندانی سیاسی

دویچه وله ـ به گفته نایب رئیس پیشین مجلس شورای اسلامی،ارادهایدر ایران میخواهد منتقدان و مخالفان رامجرم امنیتیقلمداد کند. مطهری میگوید، نهادهای امنیتی و قوه قضائیه ایران جرم سیاسی را به جرم امنیتی تغییر نام دادهاند. این نماینده مجلس با بیان اینکهما در ایران هم مخالفان سیاسی داریم و هم زندانیان سیاسی، استفاده از عنوانمجرم امنیتیبرای مخالفان یا منتقدان جمهوری اسلامی راترفند نهادهای امنیتی، اطلاعاتی و قوه قضائیهایران میداند «برای آنکه همه منتقدان و مخالفان نظام را گروهها و متهمان امنیتی تلقی کنند تا قانون جرم سیاسی شامل حال آنها نشود و این ظلمی است که در حق منتقدان و مخالفان نظام صورت میگیرد».

دو عضو زندانی نشریه گام اعتصاب غذا کردند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هلند: یک روز با «شورش نابودی»: سوگوارِ اقلیم،شادمان علیه سرمایهداری

کره جنوبی: اتحادیه اروپا می گوید کره باید درمورد توافقنامه تجاری به مسائل دیرینه استانداردهای کارگری توجه کند

دریای مدیترانه اکنون «جزیره»ای از زباله پلاستیکی دارد

ایران:

سرپناه: حقی که به محاق رفت

نقد اقتصاد سیاسی ـ «مسکن» و سرپناه حقّ همهی مردم است. اما فرایند گستردهی «سلبحقوق از شهروندان» در چند دههی گذشته، این حق را بیش از پیش به امتیازی برای طبقات فرادست بدل کرده و بخشهای هرچه بزرگتری از مردم از آن محروم شده‌‌اند. یکی از مهمترین راههای این سلب حقوق از مردم از مسیرِ توزیع ناعادلانهی زمین و مسکن و کالاییشدن سرپناه صورت پذیرفته است. بهگونهای که سلبِ حق برخورداری از سرپناه بسیاری از خانوارهای ایرانی را به کوچ اجباری از محلات برخوردارتر به کمتربرخوردار و از متن شهر به حاشیه‌‌ها واداشته است.

«هزینه سبد معیشت کارگران در یک ماه ۵۷۵ هزار تومان افزایش یافته است»

معاون سازمان شهرداریها :تعداد حاشیهنشینان به یک پنجم جمعیت کشور رسیده است

اخراج دستهجمعی کارگران در پتروشیمی بندر امام

محرومیت کارگران نیشکر هفتتپه از خدمات درمانی بهدلیل نپرداختن حق بیمه توسط کارفرما

«کمتر از چهار درصد کارگران ایران قرارداد دائم دارند»

وزارت آموزش و پرورش از وجود هشت میلیون بیسواد در ایران خبر داد

۱۸۹ هزار کودک کار خارجی در تهران جمعآوری شدند

اعتراضها:

یازدهمین روز تجمع اعتراضی کارکنان متروی اهواز

در پی سه روز اعتصاب، یک ماه از حقوق معوقه کارگران کارخانه آذرآب پرداخت شد

رانندگان اخراجی شرکت واحد برای بازگشت به کار در برابر وزارت کار تحصن کردند

رانندگان نیشکر هفتتپه اعتصاب کردند

تجمع بازنشستگان مقابل ساختمان صندوق بازنشستگی در تهران

اعتصاب کارکنان اداره آب وفاضلاب شادگان

اعتصاب در پالایشگاه گاز بیدبلند بهبهان در اعتراض به اخراج دستهجمعی

دانشجویان دانشگاه علم و صنعت در اعتراض به تفکیک جنسیتی تجمع کردند

تجمع مردم محلی در اعتراض به واگذاری کشتوصنعت کارون به بخش خصوصی

دستفروشان تبریزی و برنجکاران شوشتری تجمع کردند

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

تاجیکستان: مدافعان حقوق بشر زیر فشار

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در شرایطی که کمیتهی حقوق بشر سازمان ملل در صدد رسیدگی به وضعیت حقوق بشر در تاجیکستان است، گزارش تازه برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) نشان میدهد که رژیم رئیسجمهوری رحمان چگونه آزادی تشکل و آزادی بیان منتقدان خود از جمله مدافعان حقوق بشر و وکلای دادگستری را به تدریج از میان برداشته است. این گزارش که فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه در چارچوب برنامهی نظارت با عنوان «آخرین موضع آنها؟ چگونه مدافعان حقوق بشر در تاجیکستان زیر فشار قرار دارند» منتشر کردهاند، نشان میدهد دولتمردان چگونه فضای قانونی برای سازمانهای حقوق بشری و وکلای مستقل را که به قربانیان نقض حقوق بشر، از جمله شکنجه، کمک میکنند به تدریج محدود کردهاند.

بلاروس: دستگیری دسته جمعی مردم رُما باید مورد تحقیق قرار بگیرد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و سازمان عضو آن در بلاروس، مرکز حقوق بشر ویاسنا، از دولتمردان بلاروس میخواهند فوری به کلیهی خشونتها و آزارها علیه جامعهی رُما پایان دهند و تحقیقات مستقل و غیر جانبدارانه در مورد نقض حقوق بشر در موگیلِف را آغاز کنند. در این شهر ۳۰۰ تن و از جمله ۱۰۰ تن در ماه گذشته در حملههایی که علیه این گروه اقلیت قومی انجام شد به طور خودسرانه دستگیر شدند. فدراسیون و مرکز حقوق بشر ویاسنا اطلاعاتی را از رسانهها و شاهدان عینی مورد اعتماد دریافت کردهاند که بر اساس آن مقامهای دولتی در موگیلِف در تاریخ ۱۶ مه ۲۰۱۹ شهروندانی را از قوم رُما به طور دسته جمعی دستگیر کردند. در حمله به مناطق مسکونی جامعهی رُما، اعضای نیروهای مجری قانون در حدود ۱۰۰ تن از جمله زنان، مردان و نوجوانان را بازداشت کردند. به گفتهی شاهدان عینی، دستگیریها با خشونت شدید، توهین و ترساندن اعضای این اقلیت  قومی انجام شد. زنان زودتر آزاد شدند، اما بیش از ۵۰ تن از مردان سه روز در بازداشت ماندند. هیچ اتهامی علیه این عده مطرح نشد.

آمریکا: ائتلاف به رهبری ایالات متحده باید دربارهی صدمه به غیرنظامیان در سوریه اقدام کند

دیدهبان حقوق بشر ـ ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه دولت اسلامی (داعش) باید آسیب به غیرنظامیان طی عملیات نظامی در سوریه را مشخص کند. محققان مستقل گزارش دادند که حملات هوایی نیروهای ائتلاف از سپتامبر ۲۰۱۴ دستکم باعث کشته شدن ۷۰۰۰ غیرنظامی در عراق و سوریه شده است. ظاهرا این ائتلاف حدود ۸۰۰۰۰ دلار به قربانیان یک حمله در ژانویه ۲۰۱۹ که طی آن ۱۱ غیرنظامی از جمله چهار کودک از یک خانواده کشته شدند پرداخت کرده است. تحقیقات دیدهبان حقوق بشر دربارهی ۴ حمله هوایی دیگر در استان حسکه در سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ که به نظر غیرقانونی می رسیدند و طی آنها ۶۳ غیرنظامی کشته شدند و به اموال بسیاری آسیب رسید نشان داد که هیچ پرداخت یا غرامتی به قربانیان پرداخت نشده است.

عربستان سعودی: خواننده معروف نیکی میناژ برنامه اجرایش را در حمایت از زنان و دگرباشان لغو کرد

گرجستان: فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و دو سازمانغیردولتی دیگر استفاده دولتمردان از خشونت شدید علیه معترضان صلحآمیز را محکوم کردند

قرقیزستان: نامه مشترک فدراسیون و ۶ سازمان بینالمللی دیگر به اتحادیهی اروپا دربارهی مدافع حقوق بشر زندانی عظیم جان عسکروف

میانمار: اظهارات شفاهی در گفتوگو با گزارشگر ویژه وضعیت حقوق بشر در این کشور

کامبوج: اظهارات شفاهی در مورد نتیجه بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر در سازمان ملل

ویتنام: اظهارات شفاهی در مورد نتیجه بررسی ادواری عمومی کارنامه حقوق بشر در سازمان ملل

ایران:

دولتمردان باید دربارهی مرگ زندانی عرب اهوازی تحقیق کنند

عفو بینالملل ـ دولتمردان ایران باید بلافاصله تحقیقات مؤثر و بیطرفانهای در مورد مرگ یک زندانی ۲۸ ساله، از اعضای اقلیت عرب اهوازی، انجام دهند که در شرایط مشکوکی درگذشته است. بنیامین البوغبیش ۵ خرداد بازداشت شده بود. یک ماه بعد، ۵ تیر، یک مقام اطلاعاتی که گمان میرود وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران بوده باشد به خانوادهی این زندانی اطلاع داده است که او در بازداشتگاهی در اهواز درگذشته است. مسئولان هنوز جنازهی او را به خانوادهاش تحویل ندادهاند. منابع محلی: یک جوان بر اثر شکنجه در اداره اطلاعات اهواز کشته شده است

اعتراض به قانون حجاب اجباری حق زنان است

عفو بینالملل ـ سه مدافع حقوق زنان در ایران به دلیل اعتراض به قانون تبعیض آمیز و تحقیرآمیز حجاب اجباری، به جرایمی شامل «تشویق و فراهم نمودن موجبات فساد و فحشا» از طریق تبلیغ «کشف حجاب» متهم شدهاند و از اوایل بهار امسال در بازداشت به سر میبرند. منیره عربشاهی، یاسمن آریانی و مژگان کشاورز در ارتباط با ویدئویی دستگیر شدهاند که در «روز جهانی زن» در سال گذشته ضبط و به طور گسترده در شبکههای اجتماعی پخش شده بود. در آن ویدئو، آنها، بدون روسری، در حال گل دادن به مسافران زن در یکی از قطارهای متروی تهران دیده میشوند و از امیدشان به احقاق حقوق زنان در ایران حرف میزنند.

کارشناسان سازمان ملل خواستار دسترسی زندانیان سیاسی در ایران به خدمات درمانی شدند

ادامه مخالفتها با طرح اهدای عضو افراد محکوم به اعدام

جامعه جراحان ایران: پیوند عضو از یک اعدامی، هرگز!

نامه جمعی از فعالان صنفی به رئیسی: احکام معلمان ظالمانه و غیرقانونیاست

زنان

سازمان ملل: دهها هزار زن و دختر در جهان به دلیل خشونتهای خانگی جان خود را از دست دادهاند

رادیو زمانه ـ دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل در گزارش خود که در وین منتشر شده از جمله به خشونتهای خانگی در سال ۲۰۱۷ پرداخته و گفته است که بیش از ۸۷ هزار زن و دختر قربانی این خشونتها شدهاند. حدود ۵۰ هزار نفر توسط همسر یا همراه زندگی خود و یا اعضای خانواده خود به قتل رسیدهاند. بیشتر قربانیان خشونت خانگی به ترتیب در آسیا، آفریقا و آمریکای شمالی و جنوبی بودهاند. گزارش سازمان ملل: قتل ۵۰ هزار زن و دختر توسط بستگان

امارات متحده عربی: زنهایی که از دست حاکم دبی فرار میکنند

دویچه وله ـ گفته میشود، هیا بنت حسین، یکی از چند همسرمحمد بن راشد آل مکتوم، نایب رئیس امارات متحده عربی و حاکم دبی از این کشور گریخته و در بریتانیا به سر میبرد. او نخستین زن از خانواده آل مکتوم نیست که میگریزد.

پاکستان: پاسخ صورتیمردانبه مزاحمت جنسی علیه زنان

دویچه وله ـ در شهر مردان در شمال پاکستان پروژهای با کمک ژاپن و سازمان ملل به راه افتاده که دستاندرکاران آن میگویند موفقیتآمیز بوده است. هدف این پروژه که اتوبوسهای صورتیرنگ نماد آن هستند، مقابله با ایجاد مزاحمت جنسی برای زنان است. ویدیو

گامبیا: زنان رییس جمهور پیشین را به خشونت جنسی متهم میکنند

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان و سازمان ترایال اینترنشنال در بیانیه مشترکی اعلام کردند: سه زن، یحیی جامع، رییس جمهور پیشین گامبیا را به تجاوز و آزار و اذیت جنسی در زمان تصدی پستش متهم کرده اند. دولتمردان پیشین گامبیا اظهار داشتند که کارمندان ریاست جمهوری بهطور مرتب زنان را برای ملاقات و یا کار برای یحیی جامع زیر فشار میگذاشتند که او بعدا از بسیاری از آنها سوء استفاده جنسی کرده است. پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ و پیروزی آداما بارو، جامع به گینه استوایی تبعید شد. کمیسیون اصلاح و ترمیم گامبیا، مستندات نقض حقوق بشر را که جامع طی ۲۲ سال قدرت مرتکب شده جمع آوری کرده که شامل ادعاهای خشونت جنسی نیز میشوند. این کمیسیون و دولت گامبیا باید اطمینان حاصل کنند که ادعاهای تجاوز و خشونت جنسی به وسیله جامع و دیگر مقامات بالای پیشین بهطور کامل مورد بررسی قرار گرفته و در صورت تایید، آنها تحت تعقیب قضایی قرار گیرند.

افغانستان: زنان لوگر؛ تلاش برای شکستن تابوی کار در بیرون از خانه

بیبیسی ـ چشمهای خانم جوان از میان جالیهای چادری (برقع) حجاب مخصوص زنان افغانستان برق میزند. اینجا ولایت لوگر در همسایگی کابل، پایتخت افغانستان و زادگاه محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری این کشور است. آرین یوسفی، یکی از کارمندان دولتی، سالها است که در جامعه سنتی، مردسالار و بشدت ناامن لوگر کار میکند. او مسیر خانه تا محل کار را مجبور است تا چادری بپوشد. خانم یوسفی را همین چادری از محیط ناامن لوگر به پشت دیوارهای بلند بتونی محل کارش میرساند و او در محیط به شدت محافظت شده محل کارش چادری را کنار گذاشته و پشت میز کارش مینشیند.

افغانستان: زنان در میدان جنگ با هراس افکنان؛ سلیمه مزاری نخستین ولسوال زن در جنگ با طالبان

رادیو زمانه ـ یک ماه و چند روزی میشود؛ سلیمه مزاری کمر به نبرد با طالبان بسته است. پیشینه نظامی هیچ ندارد. یک سال است ولسوال چهارکنت در بلخ، در شمال افغانستان شدهاست. فعالیتهای سخت و نفسگیر طالبان در چهارکنت پای این زن را به خط نخست جنگ کشیده است. زیردستان جنگی سلیمه مزاری، همه مردمان محلی هستند که در برابر طالبان، بسیج شدهاند. هیچ کدام این سلاح داران، عضو نیروهای مسلح افغانستان نیستند. پشتیبانی حکومت را نیز با خود ندارند.

زنان پناهنده چه تصوری از خانه دارند؟

بیبیسی ـ آثار هنری آماتور گروهی از زنان مهاجر و پناهنده در شهرهای لندن و ازمیر ترکیه اخیرا در نمایشگاهی در رویال آلبرت هال لندن به نمایش گذاشته شد. این نمایشگاه با عنوانمهاجرت، خانه و وابستگیبه مناسبت هفته پناهندگان در بریتانیا از سویانجمن افغانستان و آسیای میانهو دانشگاه رویال هالووی لندن برگزار شد. این زنان پناهنده در کارگاههای کوتاه مدت آموزش نقاشی شرکت کردند و بعد از آنها خواسته شد تا تصور خود را از مفهومخانهنقاشی کنند.

گزارش از جلسه نقد و بررسی کتابِ «مارکس در باره جنسیت و خانواده»

اخبار روز ـ روز سهشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ جلسه نقد و بررسی کتاب «مارکس در باره جنسیت و خانواده» اثر هِتِربراون، ترجمهی فرزانه راجی و فریدا آفاری در خانه گفتمان شهر (خانه وارطان) در تهران برگزار شد. فرزانه راجی، مترجم کتاب، گفت: مایلم دلایل خودم و دلایل احتمالی مترجم همکار، خانم فریدا آفاری را برای ترجمه این کتاب خدمتتان عرض کنم. قطعا و در درجه اول علت برگزیدن این کتاب برای ترجمه دلمشغولیهای خودمان در مورد موضوع کتاب بوده است. اما و در عین حال کتاب از چندین جنبه دیگر به نظرم مهم است:

١. به عنوان یک پژوهش علمی و تاریخی؛ ٢. به عنوان یکی از اولین پژوهشهای آثار مارکس و انگلس در مورد جنسیت و خانواده؛ ٣. به واسطهی نگاه نو وجدیدش به آثار مارکس و انگلس در رابطه با جنسیت و خانواده؛ ۴. به عنوان منبع و مرجعی برای نظریهپردازی در مورد ارتباط بین جنسیت و طبقه؛ و ۵. به واسطهی ارزشش برای جنبش زنان به طور کلی و جنبش زنان ایران به طور خاص.

شارلوت یاکوبس، فمینیست هلندی

آنتونیو گرامشی و فمینیسم: ماهیت غامض قدرتبخش اول

ایران:

برابری دیه؛ زنان پیروز شدند یاتحجرقانونی؟

بیبیسی ـ آنچه این روزها به عنوان برابری دیه زن و مرد در ایران مطرح شده در واقع حکم وحدت رویه دیوان عالی کشور به تکلیف صندوق تامین خسارتهای بدنی برای پرداخت مابهالتفاوت دیه زنان و رفع ابهام از قانون مجازات اسلامی جدید است که در سال ۱۳۹۲ تصویب شده بود. در ماده ۵۵۰ قانون جدید مجازات اسلامی همچنان دیه زن نصف دیه مرد است و بر اساس ماده ۵۶۰ همدیه زن و مرد در اعضا و منافع تا کمتر از ثلت دیه کامل مردم یکسان است و چنانچه ثلث یا بیشتر شود دیه زن به نصف تقلیل مییابد، این قانون در تبصرهای در ماده ۵۵۱ مقرر کردهدر کلیه جنایاتی که مجنیعلیه مرد نیست، معادل تفاوت دیه تا سقف دیه مرد از صندوق تأمین خساراتهای بدنی پرداخت میشود.”

کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان؛ نگاهی به ۳۰ سال کار جمعی پایدار

دویچه وله ـ سیامین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان ایران در روزهای هفتم تا نهم تیر (۲۸ تا ۳۰ جون) در شهر فلورانس ایتالیا برگزار شد. امسال موضوع محوری این کنفرانس سی سالگی بنیاد بود. به همین دلیل سخنرانان که همگی حداقل برای دومین بار به عنوان سخنران در این کنفرانس شرکت کرده بودند درباره بنیاد پژوهشهای زنان و نیز انتقادات و پیشنهاداتشان برای این نهاد ۳۰ ساله صحبت کردند. سخنرانان دومین روز کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان منیرو روانیپور، نویسنده، نیره توحیدی، پژوهشگر و استاد دانشگاه، مهناز متین، نویسنده و پژوهشگر و نیز دو سخنران از ایران بودند: دلارام علی و امیر یعقوبعلی کنشگران حقوق زنان. سخنان این دو نفر بسیار مورد توجه شرکت کنندگان در کنفرانس قرار گرفت. دلارام علی فعال حقوق زنان به نقد بنیاد پژوهشهای زنان از دید فعالان داخل کشور پرداخت. او مقالهاش را بر اساس گفتوگو با کسانی که در طول ۳۰ سال گذشته از داخل ایران در کنفرانسهای بنیاد شرکت کردهاند تهیه کرده بود و در پی پاسخ این پرسش بود که آیا بنیاد پژوهشهای زنان نهادی آکادمیک و پژوهشی است (آنگونه که در نامش آمده) یا نهادی جنبشی و اکتیویستی. خانم علی در نهایت به این نتیجه رسید که بنیاد نهادی تلفیقی  از کنشگری و آکادمیک است که لزوما برای این تلفیقی بودن برنامهریزی نکرده است. به نظر او بنیاد برای اینکه بتواند لزوما یک نهاد تلفیقی باشدباید در ۳۰ سالگیاش یک فکر جدید بکند و به فضاهای بینابینی برای قرار دادن اکتیویستها و آکادمیکها در کنار هم بیندیشد.” امیر یعقوبعلیبه مشکلاتی هم که برخی فعالیتهای خارج کشوری میتواند برای جنبش زنان در داخل به وجود آورد اشاره کرد و از جمله به فعالیتهای مسیح علینژاد در کمپین مبارزه با حجاب اجباری اشاره کرد و گفت دو سال پیش در اوج فعالیت کمپین مسیح علینژاد برای مبارزه با حجاب اجباری وقتی فعالان داخل ایران میخواستند مراسم هشت مارس (روز جهانی زن) را برگزار کنند به این نتیجه رسیدند که نمیشود هشت مارس را برگزار کرد و شعار مقابله با حجاب اجباری نداد اما به دلیل گره خوردن مبارزه با حجاب اجباری با نام مسیح علینژاد و فعالیتهایش و هزینه سنگینی که این حرکت میتواند برای جنبش زنان داشته باشد از آن صرف نظر کردند. بنیاد پژوهشهای زنان ایران: ۳۰ سال عشق و همدلی زنانه

جنبش زنان و وضعیت حقوق آنان در ایران و دیگر کشورهای اسلامی

رادیو زمانه ـ هایده مغیثی: بزرگترین دست آورد جنبش زنان در ۴۰ سال گذشته تکان سیاسی بیدار کنندهای بوده که توانسته به فرهنگ سیاسی و فضای روشنفکری ایران بدهد. در بیشتر جوامع تصورات فرهنگی، بهخصوص آنچه به مفاهیم و تفاوتهای زنانگی و مردانگی مربوط است، انتخابها و وضعیت اجتماعی زنان را تعیین میکنند. نقشهای جنسیتی که در طول تاریخ به کمک مذهب، خانواده، سنتها، آموزش رسمی، وسائل ارتباط جمعی و قانون، با واسطگی انتظارات فرهنگی و اجتماعی از زن و مرد، تکرار و نهادی شده، و انتظارات و باورها و ارزشهای اخلاقی و اجتماعی، با پشتیبانی اهرمهای قانونی جنس، یعنی تفاوتهای بیولوژیک را به جنسیت، یعنی روابط قدرت و امتیازات یک جنس به زیان جنس دیگر، تبدیل میکنند. طبعا آنکه قدرت اقتصادی و اجتماعی برتر دارد در کنشها و واکنشهای روزمره، در خانواده و در اجتماع، زن و زنانگی را در مقایسه با مردی و مردانگی کم ارزشتر ارزیابی میکند؛ کوچکتر بودن بدن زن و بزرگی و قدرت بدنی مرد را به عنوان دلیل و توجیهکننده نابرابری ارزش و قدرت اجتماعی دو جنس ارائه میکند. اما طبقه اجتماعی، نژاد، وابستگی ملی و تجربههای جنسی نیز بر تجارب و خواستههای زنان تأثیر دارد. تنوع و پیچیدگی مسائل زنان در کشورها، ملیتها، فرهنگها و مذاهب مختلف نباید بر این واقعیت سایه بیفکند که در میان مناسبات پیشمدرن هیچ ویژگی دیگری بهاندازهسلطهمردان جان سخت و مقاوم نبوده و نیست.

جنبش سبز، ماندگاریاش و مسأله زنان ــ گفتوگو

رادیو زمانه ـ یکدهه پیش خیابانهای پایتخت ایران و چند شهر دیگر هر چند روز یکبار صحنه اعتراضهای مردمی به حکومت بود. ۱۳۸۸ بدل به یک دوره عطف و برای بسیاری از مردم مبنای تقسیمبندی زمان تجربه زیسته شد: پیش از «جنبش سبز»،و پس از آن. اما آیا هنوز تأثیر پایداری از جنبش سبز باقی مانده است؟ آیا دستاوردهای آن، بهویژه در مسأله زنان، هنوز قابل اعتنا هستند؟ این پرسشها را با یگانه خویی، دانشآموخته فلسفه و مترجم در میان گذاشتیم

خوانشی از گفتمانهای فرودستساز زنان در ایران امروز

نقد اقتصاد سیاسی ـ مکانیسم رسانه در فرودستانگاریِ زنان پیچیده است اما از الگوهای مشخص و تکرارشوندهای تبعیت میکند (نک. Snow, 2015). برخی متون (برای مثال Bean, 2007) به گسترش نوعی ادبیات جنسیتزده در دهههای ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ در دنیای انگلیسیزبان اشاره کردهاند که با گسترش تلویزیون رشد یافته است. مثلاً جملهی «من فمینیست نیستم ولی…» با رشد فزایندهای در گزارشهای تحلیلی اخبار تلویزیون آمریکا در دههی ۱۹۸۰ (همان) مورد استفاده قرار گرفته است. استپین (۲۰۰۱) در مقالهای در مورد شواهدی از سکسوالیته در مدارس مینویسد گفتمانِ فرودستانگاری دختران در مدارس عمدتاً برمبنای دوگانهی دختران قهرمان/ قربانی شکل میگیرد به نظر میرسد این دوگانهانگاری وارد سیاستهای جنسی و جنسیتی هم میشود. کیت میله (۲۰۱۶) در کتابِ سیاستهای جنسی، تصویر زن قربانی/گولخورده را انگارهای مسلط در توصیف زنان مینامد.

نگاهی به مبارزات مدنی و جنبش آزادی خواهی زنان ایران

زنان دیروز امروز ـ مهناز همدانیان: وضعیت اجتماعی زنان ایرانی در دورههای مختلف تاریخی، متفاوت بوده است. زن ایرانی در دوره ساسانی حتی به مقام سلطنت نیز رسید. ولی در دوره های دیگر، بویژه در دوران قاجار، همپایه بهایم و وحوش شد؛ ارزش و جایگاه چندانی نداشت و از حقوق انسانی خود محروم بود.

سال گذشته دستمزد زنان در بخش کشاورزی تنها یکدوم دستمزد مردان بود

اتمام حجت فیفا: یا زنان را به ورزشگاه راه دهید یا قید میزبانی را بزنید

فرهنگ

آلمان: جایزه ادبی مهم برایکنکاشگر زندگی مدرن

دویچه وله ـ جایزه بوشنر، یکی از مهمترین جوایز ادبی در آلمان، امسال به لوکاس برفوس تعلق میگیرد. این درامنویس سوئیسی بارها به خاطر نگارش آثاری تعهدآمیز مورد ستایش قرار گرفته است. آکادمی ادبیات در اطلاعیهای گفته است که لوکاس برفوس مبرمترین مسائل اجتماعی و سیاسی روزگار را با بیانی صادقانه و صمیمانه و به زبانی فشرده و گویا در آثار خود بازتاب داده است.

اتریش: جایزه اینگهبورگ باخمن ۲۰۱۹ به بیرگیت بیرنباخر تعلق گرفت

دویچه وله ـ پس از بحثهای بسیار سرانجام جایزه اینگهبورگ باخمن امسال را بیرگیت بیرنباخر، نویسنده اتریشی، دریافت کرد. جایزه اینگهبورگ باخمن یکی از مهمترین جوایزی است که سالانه در حوزه ادبیات در کشورهای آلمانی زبان اهدا میشود.

افغانستان: نقش احمد ظاهر در گسترش زبان پارسی و شعرهایی که انتخاب کرد

بیبیسی ـ خدمتی که استاد محمد حسین سرآهنگ برای شعر سبک هندی و شاعرانی چون بیدل دهلوی، صائب تبریزی و کلیم کاشانی کرد، احم+د ظاهر برای شاعران معاصر زبان پارسی، از ایران تا تاجیکستان انجام داد. رسالت یک هنرمند راستین و مردمی هم همین است. بعدها؛ پیوند شعر فروغ با صدای احمد ظاهر

ایران:

آنور دیوارهای حلبی پالایشگاه آبادان (برای زادروز هفتاد و هشت سالگی ناصر تقوایی)

اندیشه

افغانستان: پیشرفت درگفتوگوهای بینالافغانی، نشست دوحه چه اهمیتی داشت؟

بیبیسی ـ نشستبینالافغانیدوحه در نوع خود از نظر ترکیب شرکتکنندهها متفاوت بود و این یکی از ویژگیهایی بود کهآن را با دیگر نشستهایبینالافغانیدر مسکو و اسلامآباد متمایز میکند. بیانیه پایانی نشست نیز در نوع خود دارای نکات تازه است. هم طالبان و هم تیمی که از افغانستان آمده بودند در یک مساله توافق نظر داشتند که جنگ غیرقابل تحمل شده و شرایط برای تغییر و پذیرش تغییر در افغانستان مساعد شده است. همدیگرپذیری روح بیانیه پایانی نشست دوحه را میسازد و بیانیه از طرفین درگیر میخواهد ادبیات تهدید و انتقامجویی را کنار بگذارند. زندانیان کهنسال و بیمار بدون قید و شرط رها شوند و جان و مال غیرنظامیان را محترم بشمارند و تلفات غیرنظامیان را در جنگ به صفر تقلیل دهند. زنان نقش کلیدی در تدوین بیانیه پایانی داشتند. حبیبه سرابی، معاون شورای عالی صلح افغانستان کمیته تهیه و تدارک بیانیه پایانی نشست دوحه را رهبری میکرد. فوزیه کوفی، از سیاستمداران برجسته زن در افغانستان در مورد کاربرد نظام اسلامی، حاکمیت اسلامی یا امارت اسلامی موضع روشن داشت و تاکید میکرد که باید نگاهها به آینده باشد. گفتوگوهای بین افغان؛ تمکین طالبان از حقوق و آزادیهای زنان؟ ؛ پایان نشست بین افغان در قطر: افزایش امید به صلح

سیاست آلترناتیو چپ در برابرغول های تکنولوژی

اخبار روز ـ تکنوکراتها برای تحدید قدرت شرکتهای بزرگ حوزه تکنولوژی امیدشان به جعبهابزار قانون ضدانحصار است، و اگر لازم باشد به دنبال آنند که با تجزیه شرکتهای بزرگ تکنولوژی آنها را کوچکتر کنند. این قبیل راهحلهای تکنوکراتها به رغم رادیکالبودن اهدافشان چون تجزیه فیسبوک یا گوگل قادر نیست چشماندازی پیشروی ما قرار بدهد که هم سیاسی و پساتکنولوژیکی باشد و هم جذاب، آنهم برای دنیایی که سرشار از اطلاعات است.

فرمانروای بدگمان و حق صدور فرمان مرگ

رادیو زمانه ـ کتاب «توده و قدرت» الیاس کانتی را «گنجینهی ایدهها» خواندهاند. او در این اثر با تمثیلهای بدیع و فکربرانگیز، مفاهیمی چون «قدرت»، «قهر»، «سلطه»، «فرمان» و «توده» را کاویده است.

بررسی جرم اسیدپاشی در قوانین کشورهای دیگر

رادیو زمانه ـ اسیدپاشی یا حمله با اسید شکل معاصر زیر پا گذاشتن حقوق انسانی است. افزایش تعداد اسیدپاشیها، لیست قربانیان منتظر اجرای عدالت را طولانی و طولانیتر میکند. برای غلبه بر این معضل اجتماعی نیاز است که این مساله به یک دغدغه عمومی تبدیل شود و مقامات رسمی کشورها نیز برای رفع این معضل دست به اقداماتی اساسی و عملی بزنند. اسیدپاشی جرمی علیه حقوق بشر است و رعایت حقوق بشر بر اساس اعلامیهها و قراردادهای بینالمللی برای همه افراد تضمین شده است؛ بنابراین جرم اسیدپاشی بسیاری از حقوق بشر بینالمللی مانند کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و اعلامیه رفع خشونت علیه زنان را نقض میکند. تلاشهای بینالمللی زیادی برای ریشهکن کردن اسیدپاشی انجام شده است. گزارشگر ویژه شکنجه و سایر رفتارهای بیرحمانه و بخشهای مختلفی در سازمانملل که برای رفع خشونتعلیه زنان، توانمندی زنان و رفع تبعیض جنسیتی فعالیت میکنند در این راستا گامهای مهمی برداشتهاند.

ایران:

دوجین به علاوۀ دو

رادیو زمانه ـ فعلاً وقت واگیر این اعلامیۀ چهارده نفره است. یکی تشویق میکند، یکی تأیید میکند، یکی هشدار میدهد، یکی تذکار میدهد، یکی نقد میکند، یکی امضأ میکند، یکی کولش سوار میشود، یکی زیر دوخمش را میگیرد خلاصه همه ریخته اند سرش و مشغول ابراز موضعند. از همین داستانهایی که هر چند وقت یک بار همه را به جنبش وامیدارد و در میدان گرد و خاک بلند میکند و بعد هم به همان سرعت که همه گیر شده، از یاد همه میرود و نوبت به دیگری می پردازد.

بحران ایرانی بودن در این روزگار

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، زنان دیروز امروز، سندیکای کارگران.نیشکر هفت تپه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، مرکز حقوق بشر المیزان (فلسطین)، نقد اقتصاد سیاسی

بایگانی شمارههای گذشته