«جایی که ترامپ باید به آن بازگردد»: چاه فاضلاب! در پی توییتهای نژادپرستانه ترامپ کاریکاتور: استیو سَک / استار تریبون

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: زندگی غیر نظامیان در معرض نابودی
فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گروه حقوق بشر موطنا در گزارش سالانه ۲۰۱۸ اعلام کرد: طرف های درگیر در جنگ برای پنجمین سال پیاپی زندگی غیرنظامیان را به خطر انداختهاند و اقدامی برای پاسخگو ساختن مرتکبان انجام نشده است. شمار بسیار زیاد موارد نقض حقوق بشر در یمن ضرورت فوری تشکیل کمیسیون تحقیق در اجلاس شورای حقوق بشر سازمان ملل در ماه سپتامبر را مشخص می کند. این گزارش با عنوان «زندگی در خطر نابودی: وضعیت حقوق بشر در یمن»، بر اساس ۲۰۶۵ گفتگو به زبان عربی قربانیان، بستگان قربانیان، شاهدان و کارکنان حرفه پزشکی و تهیه شده است. طرف های درگیری به شدت به بحران انسانی دامن زده اند. حمله های هوایی و گلوله باران به کشتار و زخمی کردن غیرنظامیان انجامیده و مدرسه ها، تاسیسات بهداشتی و کارکنان حرفه پزشکی را هدف قرار داده است. گروه مسلح انصار، نیروهای وابسته به امارات متحده عربی، نیروهای دولتی یمن ده ها تن را ناپدید، شکنجه و خودسرانه بازداشت کردهاند. عربستان سعودی ماهیگیران یمنی را در داخل عربستان بازداشت و با آنها بدرفتاری کرده است. گروه مسلح حوثی مین های ضد نفر نصب کرده است. هر دو طرف  کودکان را در درگیری به خدمت گرفته اند. پهپادهای آمریکایی غیرنظامیان را کشته یا زخمی کردهاند. مواردی از خشونت جنسی برملا شده است. بحران یمن به روایت هلن لاکنر

بریتانیا: تصویب فروش ۶۵۰ میلیون پوند اسلحه به عربستان پس از قتل خاشقجی

ایندیپندنت ـ درست زمانی که رژیم سعودی مشغول پنهان کردن قتل خاشقجی بود، وزرای انگلستان مشغول تایید فروش میلیونها پوند اسلحه به این کشور بودند. آنها طی ۶ ماهِ پس از قتل وحشیانه روزنامهنگار منتقد جمال خاشقجی صادرات حدود ۶۵۰ میلیون پوند اسلحه را به عربستان سعودی تایید کردند. منتقدان می گویند، باوجود اینکه وزیر خارجه جرمی هانت به شدت این قتل را محکوم کرد، دولت بریتانیا به تجارت به روش مرسوم با رژیم سعودی ادامه داد.

مصر: موج تازه سرکوب برای وحشت افکنی در جامعه مدنی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ از تاریخ ۲۵ جون تاکنون، دست کم ۸۳ تن، از جمله مخالفان سیاسی، روزنامهنگاران و مدافعان حقوق بشر به اتهام های تروریستی بر اساس مشارکت در توطئه علیه دولت دستگیر شدهاند. فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و موسسه مطالعات حقوق بشر با محکوم کردن این موج تازه سرکوب از دولتمردان مصری خواستند فوری آنها را آزاد کنند و به هرگونه اقدام آزارنده، از جمله در سطح قضایی، علیه فعالان مسالمت جو و به ویژه مخالفان سیاسی و مدافعان حقوق بشر خاتمه دهند.

مصر: تهدید وزیر بهبریدن گردنمنتقدان حکومت سیسی

بی بی سی فارسی ـ اظهارات وزیر امور مصریهای مقیم خارج در باره تهدید به بریدن گردن منتقدان حکومت با انتقاد مواجه شده است. نبیله مکرم در یک سخنرانی در جمع مصریهای مقیم کانادا گفتهر کس چیزی منفی درباره مصر بگوید، گردنش بریده خواهد شد.”

افغانستان: نیروهای ویژه به کلینیک پزشکی حمله کردند
دیدهبان حقوق بشر ـ نیروهای ویژه افغانستان در شب ۸۹ جولای ۲۰۱۹ به یک کلینیک پزشکی در ولایت وردک حمله کرده و چهار غیرنظامی را اعدام کردند. مقامات افغانستان باید بدون درنگ و بهطور کامل در خصوص این حمله تحقیق کنند و مسببان آن را تحت پیگرد قضایی قرار دهند. شاهدان گفتند که نیروهای امنیتی در ولسوالی دایمیرداد وارد این درمانگاه شدند. آنها یک مددکار خانواده را کشتند و سپس کارمندان و اعضای و خانوادههمراه بیماران را بازداشت و یا محدود کردند. آنها سپس مدیر کلینیک، کارمند آزمایشگاه، یک نگهبان و یک مددکار خانواده را برای پرس و جو از باقی جدا کردند. اجساد همه این افراد، به جز مدیر کلینیک بعداً درحالی که در اثر شلیک گلوله کشته شده بودند، پیدا شد. طبق حقوق جنگ، حمله عمدی به مراکز درمانی و قتل بدون محاکمه یا قتل افراد ناتوان، جنایت جنگی به حساب میآید.

ایالات متحده: قانون جدید، قواعد پناهندگی را به سخره میگیرد

دیدهبان حقوق بشر ـ ترامپ در تاریخ ۱۵ جولای ۲۰۱۹ قانون جدیدی را اعلام کرد که که بهطور موثری مانع پناهجویان و تقریبا هرکسی میشود که از طریق کشور ثالث وارد ایالات متحده میشود. «قانون پناهندگی در کشور ثالث» مستمسک جدیدی برای عدم پذیرش پناهجویان ایجاد می کند و اساسا کلمه «امن» را از مقررات «کشور ایمن ثالث» که پیش از این در قانون ایالات متحده وجود داشت، حذف میکند. مقررات موجود، مطابق با قوانین و مقررات بین المللی است و به مقام های مهاجرتی ایالات متحده اجازه میدهد تا پناهجویان را به کشور ثالثی که با دولت آمریکا موافقت نامه رسمی امضا کرده است بازگردانند. ولی طبق این قانون، در این مکان پناهجویان نباید تحت تعقیب قضایی قرار بگیرند و باید به رویه پناهجویی کامل و منصفانه دسترسی داشته باشند.

عراق: ارتش وارد اردوگاه آوارگان شد و یک مدرسه را برای «بررسی» اشغال کرد

دیدهبان حقوق بشر  ـ ارتش عراق پلیس را در ورود به یک اردوگاه آوارگان در جنوب موصل همراهی کرده و «بررسی» بیش از ۳۵۰۰ خانوار را در آنجا آغاز است. به نظر میرسد که این بررسی شامل تحقیق از ساکنان اردوگاه دربارهی اقدامات و محل اقامت بستگانشان که مظنون به وابستگی به دولت اسلامی (داعش) هستند است.

جمهوری آفریقای مرکزی: یک گروه مسلح ۴۶ غیرنظامی را کشت

دیدهبان حقوق بشر ـ جنگجویان گروه مسلح «بازگشت، آبادسازی و نوسازی» که به ۳آر معروف است، در تاریخ ۲۱ می ۲۰۱۹ دستکم ۴۶ غیرنظامی را در طی سه حمله در استان اوهام پنده در جمهوری آفریقای مرکزی کشتند. رهبر این گروه یکی از مشاوران نخست وزیر است. در ماه فوریه، ۱۴ گروه مسلح از جمله ۳آر توافقنامه صلح را با دولت آفریقای مرکزی امضا کردند و در ماه مارچ، ژنرال سدیکی عباس (که به بی سیدی سولیمانه نیز معروف است)، فرمانده ۳آر با حکم ریاست جمهوری به عنوان مشاور نظامی نخست وزیر منسوب شد.

کامرون: نیروهای امنیتی غیرنظامیان را کشتند و به یک زن تجاوز کردند

دیدهبان حقوق بشر ـ نیروهای امنیتی کامرون از اواسط ماه جون ۲۰۱۹ در عملیاتامنیتی در شمال غربی این منطقه، دستکم چهار غیرنظامی را کشته و به یک زن تجاوز کردهاند. درمیان کشته شدگان یک مرد سالخورده دارای معلولیت جسمی و یک مرد جوان دارای معلولیت ذهنی وجود دارند. باید درباره این جنایات تحقیق شود و نیروهای امنیتی پاسخگو شوند.

موسسه پیو: محدودیتهای دولتی بر مذهب و خصومت اجتماعی افزایش یافته است

یورو نیوز ـمرکز تحقیقات پیو (Pew Research Center) که یک اندیشکده آمریکایی مطالعه مسائل اجتماعی، باورهای عمومی و جمعیتشناسی است، این پژوهش را در فاصله زمانی سالهای ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۷ بر روی ۱۹۵ کشور جهان انجام داده است. در واقع، آخرین اطلاعات موجود نشان میدهد که ۵۲ حکومت از جمله برخی از کشورهای بسیار پرجمعیت مانند چین، اندونزی و روسیه میزان محدودیتهای مذهبی «زیاد» یا «بسیار زیاد»ی بر شهروندان خود از طریق قانون اعمال میکنندهمچنین خصومتهای اجتماعی به عنوان مثال آزار و اذیت زنان برای نقض کدهای لباس مذهبی همانند قانون حجاب اجباری در ایران، آزار افراد مربوط به گروههای مذهبی به عنوان مثال از سوی نئونازیها یا گروههای اسلامگرا مانند بوکوحرام و تنش و خشونت میان گروههای مذهبی مانند درگیریهای فرقهای یا جمعی بین هندوها و مسلمانان در هند نیز در سراسر جهان در حال افزایش است.

افغانستان: در حمله انتحاری کودک ۱۳ ساله به یک مراسم عروسی در ولایت ننگرهار چندین نفر کشته و زخمی شدند

پاکستان: تداوم آزار مدافع حقوق بشر خانم گلاله اسماعیل و بستگان او

پاکستان: در حمله تروریستی ۸ تن کشته و ۳۲ تن زخمی شدند

هند: تداوم آزار سازمان غیر دولتی مجتمع وکلای دادگستری و بنیانگذاران آن

روسیه: یک فعال برجسته حقوق دگرباشان کشته شده است

آلمان: پلیس در سال گذشته ۱۱ نفر را کشته است

اسرائیل خانههای فلسطینیها در شرق بیتالمقدس را تخریب کرد

ایران:

«اعتصاب غذای زوج خبرنگار در اعتراض به ادامهی بازداشتشان»

عفو بینالملل ـ ساناز الهیاری و امیرحسین محمدیفر از ۱۳ تیر اعتصاب غذا کردهاند. اعتصاب غذای آنان در اعتراض به ادامهی بازداشتشان و همچنین در اعتراض به استمرار اقدامات سرکوبگرایانه مسئولان علیه فعالان حقوق کارگران و خبرنگارانی است که دربارهی اعتراضات در کارخانهی نیشکر هفتتپه در استان خوزستان خبررسانی کردهاند. به گفتهی پزشکان زندان، ساناز الهیاری، با توجه به وضعیت جسمی بسیار نامناسبی که در زندان به آن دچار شده، در معرض خطر ایست تنفسی قرار دارد، که میتواند به ضایعات مغزی و حتی مرگ منجر شود. علائم حیاتی ساناز الهیاری در یازدهمین روز اعتصاب غذا در زندان اوین به حداقل رسیده است ؛ بازداشتشدگان روز کارگر: انتقال امیری به زندان و فشار بر خانواده اسداللهی

بازداشت اعضای انجمن سبز چیا در پی تشدید فشار بر فعالان کرد

رادیو زمانه ـ در روزهای اخیر دستکم پنج فعال مدنی و محیط زیست کرد بازداشت شدهاند. آیا موج جدیدی از بازداشتها در کردستان ایران آغاز شده؟ زمانه دراینباره با دو فعال حقوق بشر کرد گفتوگو کرد.

گلرخ ابراهیمی ایرایی و آتنا دائمی بار دیگر به حبس محکوم شدند

فرنگیس مظلوم مادر فعال مدنی زندانی سهیل عربی بازداشت شد

تمدید قرار بازداشت صبا کردافشاری و ضرب و جرح یاسمن آریانی در زندان قرچک

هوشنگ کوشکی از فعالان صنفی معلمان در ایران بازداشت شد

ارس امیری: ۱۰ سال زندان برای رد درخواست مأموران اطلاعاتی

حسین جنتی، شاعر ورامینی به اتهام «تبلیغ علیه نظام» به شش ماه حبس محکوم شد

مهدی مقدری عضو شورای شهر اصفهان به دلیل حمایت از حقوق صنفی معلمان و حقوق مدنی زنان به دو سال حبس محکوم شد

بازداشت یک نوکیش مسیحی ایرانی پس از اخراج از آلمان

بازداشت یک ایرانی دوتابعیتی دیگر: فریبا عادلخواه از خرداد ماه در بازداشت است

مأموران امنیتی بار دیگر از برگزاری مراسم بزرگداشت احمد شاملو جلوگیری کردند

محمد رسولاف: به خاطر فیلمهایم به یک سال زندان محکوم شدم 

نیروهای امنیتی نازنین زاغری را در بخش اعصاب و روان بیمارستانی بستری کردند

نازنین زاغری از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

آب زندان قرچک ورامین قطع شده است

شکل تازه کودک همسری: ازدواج دختران با مردان سالمند برای دریافت مستمری

مولود حاجیزاده، روزنامهنگار ایرانی بازداشت شد

محمد مهدویفر، فعال مدنی بازداشت شد

اعدامها (از ۱۱ جولای): زنجانتن)؛ ارومیهتن)؛ خندابتن در انظار عمومی)؛ ارومیهتن)؛ نوشهرزن)؛ ماهشهرتن)؛ مهابادزن)؛ زندان رجاییشهرتن)؛ مینابتن)؛ کاشانتن)؛ ارومیهزن)؛ بندر عباستن).

عدالت

افغانستان: اظهارات فدراسیون در مورد «نقش اساسی عدالت بین المللی کیفری در دستیابی به اهداف توسعه پایدار»

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ در نشست جانبی سازمان ملل در روز بین المللی عدالت، فدراسیون اعلام کرد: فدراسیون، به عنوان پشتیبان دیرینه دادگاه بین المللی جزایی و رسالت آن در مورد عرضه عدالت به قربانیان فجیع ترین جنایت ها، خوشحال است که می تواند در روز بین المللی عدالت  در این باره سخن بگوید. متاسفانه دلیل چندانی برای شادی قربانیان، از جمله صدها هزار قربانی در افغانستان، وجود ندارد. قرار بود دادگاه بین المللی جزایی نشان دهد که هیچ کس بالاتر از قانون نیست و همه قربانیان می توانند به آن برای دست یافتن به عدالت پناه ببرند. از سال ۱۹۷۸ افغانستان چندین دهه جنگ و درگیری بی امان را پشت سر گذاشته است. در سال ۲۰۱۸ سازمان ملل بالاترین شمار مرگ و میر غیر نظامیان در این کشور را ثبت کرد. به همین منوال، جنایت شکنجه مربوط به درگیری در افغانستان که نیروهای مسلح آمریکا و ماموران سیآیاِی متهم به انجام آن در قلمرو کشورهای عضو دادگاه هستند بدون مجازات مانده است. شکنجه، ستم به زنان و دختران و حمله های انتحاری روزمره به نگرانی از بازگشت طالبان دامن زده است که می تواند دستاوردهای شکننده زنان در ۱۸ سال گذشته را به خطر بیاندازد.

افغانستان: دادستانی کرامالدین کریم را در پرونده آزار جنسی فوتبالیستها مقصر دانست

بیبیسی ـ دادستانی کل افغانستان اعلام کرده که پرونده آزار و اذیت جنسی دختران فوتبالیست نهایی و به دادگاه فرستاده شده که هفت نفر در این پرونده مقصر شناخته شدهاند. در خبرنامه این نهاد که دوشنبه (۳۱ سرطان/تیر) منتشر شد، آمده است که کرامالدین کریم، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال افغانستان، دبیر فدراسیون فوتبال، مسئول کمیته دروازه بانان، مسئول ارتباط ولایتها، سکرتر رئیس فدراسیون و مسئول امنیتی او متهم شناخته شدهاند. ادعاهای تازه از آزار جنسی در دولت افغانستان ؛ رسوایی جنسی در قلب دولت افغانستان

آمریکا: شکایت رسمی گروهی از شهروندانآمریکایی و ایرانی از ممنوعیتهای مسافرتی ترامپ

استرالیا: سه عامل حمله به مسجد ملبورن به ۱۶ تا ۲۲ سال حبس محکوم شدند

روسیه/ چچن: گروههای حقوق بشری در دهمین سالگرد قتل ناتالیا استمیرووا خواهان عدالت شدند

ایران:

مولود حاجی زاده، روزنامه نگار با تودیع قرار وثیقه آزاد شد

حقوق مدنی و سیاسی

مصر: آزادی موقت مدافع حقوق بشر و فعال دگرباش جنسی ملک الکاشف

ایران:

اعتصاب غذای فعال مدنی سپیده قلیان در زندان قرچک ورامین

مسدود شدن حساب چندین رسانه دولتی ایران در توئیتر به دلیل «آزار بهائیان»

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

وضعیت بردهداری مدرن در عصر جدید؛ ایران و افغانستان در قعر جدول

یورو نیوز ـ برآوردهای گزارش سالیانه بنیاد واک فری (Walk Free Foundation) نشانگر آن است که بیش از ۴۰ میلیون نفر در جهان بردهای معاصر یا مدرن هستند و به کارهایی که به آن تمایل ندارند مجبور میشوند. بیش از ۷۰ درصد این افراد را زنان و دختران تشکیل میدهند. کره شمالی با ۱۰۴.۶ نفر، اریتره با ۹۳ نفر و بوروندی با ۴۰ نفر به ازای هر هزار نفر جمعیت در رتبه اول تا سوم بدترین وضعیت بردهداری در جهان هستند. افغانستان با ۲۲.۲ نفر و ایران با ۱۶.۲ نفر به ازای هر هزار نفر نیز در رتبه پنجم و دهم فهرست کشورهایی با بالاترین نرخ بهرهبرداری در جهان هستند.

اتحادیه اروپا: شهروندان خواهان برداشتن مانع از سر راه تصویب عهدنامه رعایت حقوق بشر در اقتصاد شدند

افغانستان: دهها مرکز درمانیِ یک نهاد غیردولتی سوئدی بسته شدند

شمار افراد دچار سوء تغذیه در جهان «۸۲۱ میلیون نفر»؛ در ایران «۴ میلیون نفر»

جلوگیری از ورود حدود نیم میلیون مهاجر به کشورهای اروپایی در سال گذشته

ایران:

کار زندانیان در زندانهای ایران: بدون دستمزد کافی و حقوق اجتماعی

رادیو زمانه ـ براساس آمار رسمی بیش از ۲۴ هزار و ۵۰۰ زندانی در زندانها کار میکنند و زندگی حدود ۸۱ هزار نفر به کارِ آنها وابسته است. دستمزد این زندانیان بسیار ناچیز است.

یک مقام ارشد وزارت بهداشت: ۱۲ و نیم میلیون ایرانی به اختلالات روانی مبتلا هستند

شماری از کارگران پتروشیمی اروند هنوز مطالبات سال گذشته را دریافت نکرده اند

بحران کاغذ: دکههای روزنامهفروشی به فروش تنقلات رویآوردند

بیماران صعبالعلاج ایران، قربانی چرخه فاسد توزیع دارو

اعتراضها:

تجمع ۲۰۰ کارگر کنتورسازی قزوین در اعتراض به اخراج

تجمع کارکنان دانشگاه آزاد پرند مقابل دفتر ریاستجمهوری در اعتراض به تعویق حقوق

اعتصاب کارکنان بیمارستان آریای رشت در اعتراض به کاهش حقوق

تجمع کارگران آزاد راه قزوین مقابل استانداری قزوین

تجمع کارکنان شرکتهای سهام عدالت مقابل مجلس

بازنشستگان شرکت مخابرات راه دور شیراز مقابل وزارت صمت تجمع کردند

رانندگان اخراجی شرکت واحد اتوبوسرانی تهران برای هشتمین روز پیاپی با خواست حق بازگشت به کار تجمع کردند

اعتراض کارگران شهرداری منجیل به عملی نشدن وعده پرداخت مزدها

تجمع کارگران شهرداری لوشان مقابل دادگستری رودبار در اعتراض به هفت ماه تعویق مزد

دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس به گران شدن غذای سلف و تعطیلی آن اعتراض کردند

اعتراض کارگران پیمانی پتروشیمی تندگویان و نفت آغاجاری به دائمینشدن قراردادهای کاری

اعتصاب کارگران آبمعدنی داماش در اعتراض به تعویق سه ماه مزد

یازدهمین روز تجمع اعتراضی کارکنان متروی اهواز

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

آمریکا: سازمان های حقوق بشری خواهان توقف کمک تسلیحاتی به اسرائیل شدند

مرکز حقوق اساسی ـ پروژه عدالت عداله، مرکز حقوقی عداله برای حقوق اقلیت عرب در اسرائیل، الحق، مرکز حقوق بشر المیزان (غزه)، عفو بین الملل آمریکا، مرکز حقوق اساسی، بین الملل دفاع از کودکان ـ فلسطین و مرکز حقوق بشر فلسطین در تاریخ ۱۵ می ۲۰۱۸ از وزارت خارجه آمریکا خواستند تا درباره استفاده اسرائیل از خشونت مرگبار علیه فلسطینیان در غزه پس از ۳۰ مارچ ۲۰۱۸ تحقیق کند. در همان نامه، سازمان ها از آمریکا خواستند تا بر اساس قانون آمریکا کمک بیشتر به واحدهای ارتش اسرائیل را که در تیراندازی شرکت دارند متوقف کند. پس از آن، سازمان ملل کمیسیون تحقیق مستقل بین المللی تشکیل داد تا درباره کشتار و زخمی کردن در غزه از ۳۰ مارچ تا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۸ تحقیق کند. این کمیسیون گزارش خود را در ۲۹ فوریه ۲۰۱۹ منتشر کرد. یافتههای کمیسیون نشان میدهد که ۱۸۳ تن به ضرب گلوله کشته و ۶۱۰۶ تن با استفاده از مهمات واقعی زخمی شدند. کودکان، امدادگران پزشکی، روزنامه نگاران و معلولان هدف گلوله قرار گرفته بودند.

آمریکا: اکثریت مجلس نمایندگان توئیت جنجالبرانگیز ترامپ را «نژادپرستانه» دانست

رادیو زمانه ـ مجلس نمایندگان آمریکا با ۲۴۰ رأی موافق در مقابل ۱۸۷ رأی مخالف، توئیت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری این کشور علیه چهار تن از نمایندگان دموکرات را محکوم کرد و آن را نژادپرستانه خواند. ترامپ یکشنبه ۱۴ جولای در پیامی توئیتری خواهان بازگشت نمایندگان زن کنگره که تباری خارجی دارند به کشورهایشان شد. چهار نماینده زن کنگره سخنان «بیگانه هراسانه و متعصبانه» ترامپ را محکوم کردند

بلاروس: سازمان ملل ماموریت گزارشگر ویژه حقوق بشر را تمدید کرد

نیکاراگوئه: اطلاع رسانی فدراسیون و سازمان عضو آن به معاون کمیسر حقوق بشر سازمان ملل

لائوس: کشورهای عضو سازمان ملل باید همواره بپرسند « فعال جامعه مدنی سُمبات کجاست؟»

ترکیه: تبرئه سه مدافع حقوق بشر

ایران:

حکومت به دنبال گرفتن اعتراف های اجباری از بازداشتیهای معترض به حجاب اجباری است

عفو بینالملل ـ مقامهای ایرانی با قطع ارتباط این بازداشتیها با دنیای بیرون، حبس انفرادی بلندمدت و تهدید خانوادههای بازداشتشدگان، میخواهند آنها را به «اعتراف» تلویزیونی وادار کنند. عفو بینالملل دست کم شش مورد از اینگونه تلاشهای سازمانیافته را از آغاز سال جاری خورشیدی شناسایی کرده است. در یک مورد، یکی از مدافعان جوان حقوق زنان از ۱۱ تا ۲۲ تیر ماه قهراً ناپدید شد.

فراخوان اقدام فوری برای آزادی بازداشت شدگان تجمع روز جهانی کارگر

عفو بینالملل ـ سه فعال حقوق کارگران و یک روزنامهنگار هفته  هاست که به دلیل حضور در تجمع صلحآمیز روز جهانی کارگر در ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ در بازداشت به سر میبرند وبه اتهامات ساختگی مبنی بر اقدام علیه امنیت ملی متهم شدهاند. عاطفه رنگریز و ندا ناجی به دنبال دستگیریشان در روز ۱۱ اردیبهشت به مدت چند هفته بدون ارتباط با خانوادههایشان در سلولهای انفرادی در بند ۲۰۹ زندان اوین نگهداری شدند، که مصداق شکنجه یا سایر برخوردهای بیرحمانه و غیرانسانی محسوب میشود.

پنج سندیکای کارگری فرانسه خواهان آزادی فعالان کارگری شدند

ابراز نگرانی کارشناسان سازمان ملل در مورد وضعیت سلامت زندانیان سیاسی

زنان

افغانستان: بررسی اهداف اجتماعی جنبش زنان در افغانستان پس از طالبان

بیدارزنی ـ جنبش زنان در افغانستان پس از طالبان وارد یک مرحلۀ تازه شده است. این جنبش توانسته است در بخشهای مهم جامعه خود را مطرح کند و به عنوان یک مبحث تازه ساختارها و روابط قدرت را به چالش بکشد. پرسش اصلی این مقاله این است که جنبش مذکور به دنبال چه چیزی است؟ برای یافتن پاسخ با ۸۰ تن از فعالین این جنبش مصاحبه شده است. تحلیل پاسخها نشان میدهد که فعالین جنبش زنان در افغانستان برای رسیدن به اهداف مشارکت سیاسی، برابری جنسیتی، تغییر دیدگاه جامعه نسبت به زنان، مصونیت و توانمندسازی زنان، رفع خشونت علیه زنان، صلح پایدار و حاکمیت قانون مبارزه میکنند.

یمن: «ما حاضریم اینجا بمیریم»: مبارزه برای حقوق زنان

بیدارزنی ـ بیدارزنی: وقتی داشتم خودم را برای رفتن به عدن، بندری در یمن جنوبی، آماده میکردم همکارم به من هشدار داد که «خودت را آماده کن»، به آنجا میرفتم تا تأثیر ویرانگر جنگ را در کشور بر زنان و کودکان پوشش دهم. «وضعیت آنجا بدترین چیزی بود که تا به حال دیدهام

نولیبرالیکردن فمینیسم

نقد اقتصاد سیاسی ـ در دهههای اخیر، جریان غالبی در فمینیسم از پروژهای معطوف به برابری جنسیتی به ابزاری برای تأمین و ترویج منافع اقتصادی شرکتهای بزرگ و فراملیتی تبدیل شده است. این شرکتها با بهرهجویی از برخی ایدههای فمینیستی مسلط تحت عناوین پرطمطراقی مانند توانمندسازی زنان (در قالب مسئولیت اجتماعی شرکتها CSR)، افراد را در خدمت گسترش شبکههای بازاریابی، فروش و کسب سودهای هنگفت قرار دهند. ارزیابی امتیازات و آسیبهای اجتماعی همدستی این گرایش فمینیستی با نولیبرالیسم شرکتی موضوع اصلی پژوهش حاضر است. [نویسنده: الیزابت پروگل؛ ترجمهو تلخیص: نیکزاد زنگنه]

وقتی زنکشی جرم نیست

نقد اقتصاد سیاسی ـ چندی پیش آقای شهردار سابق تهران به قتل همسرش با شلیک پنج گلوله اعتراف کرد. اکنون جلسات دادگاهاین پرونده در حال برگزاری است، اتفاق هنوز تازه است و ابهامها و حرف و حدیثها بسیار. مسئله اما بر سر کشتن زنان استاین مسئله خاصِ ایران نیست، کشتن زنان مسئلهای جهانی است؛ تراژدیِ جهانی است! از همین رو جورج یانسی، استاد فلسفه در دانشگاه اِمُوری در آتلانتای آمریکا در مکاتبهای ایمیلی نظرات جودیت باتلر، فیلسوف و فمینیست شناختهشده را دربارهی این مسئله پرسیده است. یانسی و باتلر پس از مکاتبه در مورد جنبشهای کنونی با موضوع مبارزه با خشونت بر ضد زنان به بحث کُشتن زنان میپردازند.

تعیین جنسیت قهرمانان ورزشی زن؛ از معاینه آلت جنسی تا تست ژنتیک مخاط دهان

بیبیسی ـ پروانه حسینی: این سری مقاله شامل سه قسمت است. قسمت اول دریاره زمینه تاریخی ورزشی سیاسی علمی به وجود آمدن آمدن تردید در جنسیت ورزشکاران است. قسمت دوم در مورد چگونگی شروع آزمایش های تعیین جنس زنان ورزشکار با روش معاینه بدنی و سپس آزمایش ژنتیک است. قسمت سوم به روند آزمون و خطاهای آزمایشات هورمونی و مناقشات حول آن خواهیم رسید. از آنجایی که منظور اصلی از این آزمایشات تعیین جنس است، نه جنسیت، از این به بعد در متن از عبارت تعیین جنس استفاده می کنم. برای اولین بار تقاضای انجام معاینه ورزشکاران زن برای اطمینان حاصل کردن از زن بودن آنها در طول مسابقات المپیک ۱۹۳۶ برلین شکل گرفت. درست بعد از مسابقات رئیس کمیته المپیک آمریکااوری براندجدر مقاله ای در نشریه تایمز نوشت که لازم است برای رفع آنچه او ابهاماتی در جنس برخی از ورزشکاران می خواند روشی برای معاینه زنان ورزشکاران در مسابقات بین المللی اتخاذ شود.

خشونت خانگی در عراق: «هربار احساس میکردم ایندفعه میمیرم»

رادیو زمانه ـ در مورد خشونت خانگی در عراق هیچ آمار تازهای وجود ندارد. آخرین اطلاعات و ارقام به سال ۲۰۱۲ برمیگردد که برپایه آن از هر پنج زن عراقی یک نفر قربانی خشونت خانگیست.

آیا تونس برای برابریِ جنسیتی آماده است؟

آسو ـدر ۱۴ ژانویه، هشتمین سالگرد انقلاب تونس، به جمعیتی پیوستم که از میان فلزیابها میگذشتند تا در خیابان حبیب بورقیبه در پایتخت این کشور تجمع کنند. بعضی از مردم تصویر معترضان کشتهشده در سال ۲۰۱۱ را در دست داشتند. کودکان پرچمهای کوچک تونس را در هوا تکان میدادند. در یک سرِ خیابان، کنسرتی برپا بود. اکثر احزاب سیاسی غرفههایی برپا کرده بودند و گروهی سرگرم سخنرانی بودند؛ اعضای احزابِ در قدرت از موفقیتهای انقلاب سخن میگفتند و اعضای اپوزیسیون از ناکامیهای انقلاب حرف میزدند. غریبهها درگیر بحثهای سیاسیِ مؤدبانه اما پرشوری بودند، و گروههای کوچکی دور آنها حلقه زده بودند و به حرفهایشان گوش میدادند. هشت سال پس از آغاز بهار عربی در تونس، این تنها کشور منطقه است که هنوز چنین بحثهای عمومیِ خودجوشی در آن به چشم میخورد. با این همه، بسیاری از تونسیها احساس میکنند که دستاوردهای انقلاب ناچیز بوده است. درسی که از فمینیستهای تونسی باید آموخت

آنتونیو گرامشی و فمینیسم: ماهیت غامض قدرتبخش دوم

ایران:

مادرانی که صدایشان شنیده نمیشود

بیدارزنی ـ روز شنبه بیست و چهارم تیرماه، جمعی از فعالین حقوق زنان با خانواده ندا ناجی و مرضیه امیری از بازداشتیان روز جهانی کارگر که باگذشت نزدیک به هشتاد روز همچنان در بازداشت به سر میبرند دیدار کردند. در ابتدا مادر ندا ناجی از وضعیت عمومی بند پنج زندان قرچک که ندا ناجی به همراه عاطفه رنگریز در این بند حضور دارند، صحبت کرد. او گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ تا ۱۳۰ نفر در بند پنج هستند، که بسیار بیش از ظرفیت بند است. هرروز در بند زندانیان شاهد زد و خورد شدید بین دیگر زندانیان هستند. مادر ندا از روند ضرب و شتم اخیر او صحبت کرد اینکه چگونه ندا یک بار توسط زندانیان و بار دوم به همراه عاطفه توسط زندانبانها هنگام بردن به بهداری به دلیل امتناع از سر کردن چادر مورد ضرب و شتم قرارگرفتهاند. مسئول بهداری گزارشی از میزان آسیبهای وارده به آنها تهیه کرده است.

سیامین کنفرانس بنیاد پژوهشهای زنان: فرصتی برای بازنگری گذشته

حقوق زنان در مطبوعات زننگار ایران از ۱۹۱۰ تا ۱۹۲۵م

زنان فقط برای مسابقات ملی میتوانند به ورزشگاه بروند

از هر ۴ زن دانشآموخته دانشگاه یک نفر بیکار است

فرهنگ

اسرائیل: استفاده موسیقیدان اسرائیلیاتیوپیاییاز صحنه موسیقی برای مبارزه مدنی

رادیو زمانه ـ تدی نگوس، خواننده رپ اسرائیلی در آهنگ «دست بند زده» خشونت پلیس در پیشزمینه تبعیض اجتماعی علیه یهودیان آفریقایی را مضمون قرار می‌‌دهد.

لِیلِیبازی در برابر چشمان فاشیسم

آسو ـهادی کیکاووسی:‌ نگاهی به سی و دومین نمایشگاه کتاب تورینو در ایتالیا:‌سی و دومین دورهی نمایشگاه کتاب تورینو در ایتالیا امسال در حالی نام «لِیلِیبازی» ــ رمان خولیو کورتاسار ــ را شعار امسال خود برگزیده بود که حواشی بهوجود آمده طی این روزهای ایتالیا خانههای این بازی را اسیر خود کرده بود. شهری که از سالیان دور مرکز فرهنگی ایتالیا خوانده میشود در این جشن مهم فرهنگی دچار وضعیتی شد که در تاریخ سی و دو سالهی نمایشگاه بیسابقه بود. ناشری که جریانهای مدافع حقوق مهاجران آن را به صراحت فاشیست میخوانند در نمایشگاه حضور مییابد و قصد معرفی کتاب کسی را دارد که از زمان روی کار آمدنش سیاستهای ضدمهاجرتی و نژادپرستانه را در دستور کار خود قرار داده است: «متئو سالوینی»، وزیر کشور ایتالیا، که در همان ابتدای بر مسندنشستن خطاب به مهاجران گفت که چمدانهایتان را ببندید و به مردم قول داد که کلیدهای خانهمان را دوباره از آنها پس میگیریم.

افغانستان:  چه کسی پشت دیوارهای حفاظتی کابل کشته میشود؟

رادیو زمانه ـ مروری بر کتاب «شهرکشی | پالیدن مرگ و زندگی در کابل» نوشته عتیق اروند: کتاب را مؤسسهٴ نشر واژه در کابل در هزار نسخه منتشر کرده است. کتاب، علاوه بر مقدمهای که امضای مشترک عتیق اروند و اسماعیل سراب را پای خود میبیند، شامل سه جستار بلند و بیشوکم بههمپیوسته میشود: اشباح کابل، جمعیتهای مازاد، و درجهٴ مرگ. اروند در این جستارها نشان میدهد چگونه در شهری چون کابل مرز میان رؤیاها و کابوسها مخدوش میشود، گذشته و آینده درهم میآمیزند و باشندگان به زندگی در جوار مرگ ادامه میدهند. در ادامه مروری بر این کتاب را خواهیم خواند.

افغانستان: قالیباف؛ قصه دو مرد افغان که عاشق هم شدند

«غرق شدن تمدنها» آخرین جلد از سهگانه امین معلوف

ایران:

لغو ناگهانی مجوز نمایش «عاشقانههای خیابان»

رادیو زمانه ـ عاشقانههای خیابان به کارگردانی شهرام گیلآبادی و نویسندگی محمد چرمشیر و بهمن عباسپور زندگی پیچیده و دشوار زنان دستفروش در خیابانها و مترو را روایت میکرد.

پولشویی در سینمای ایران: ما همه با هم هستیم؟

رادیو زمانه ـ فیلم پربازیگر «ما همه با هم هستیم» به کارگردانی کمال تبریزی به بحث پولهای کثیف در سینمای ایران دامن زده. اسپانسر این فیلم، هزینه برگزاری جشنواره فیلم فجر را نیز پرداخت کرده بود.

حکومت ایران سرانههای فرهنگی را کاهش میدهد

رادیو زمانه ـ بهای کتاب تا میزان ۴۰ درصد افزایش یافته است. ناشران اما همچنان متضرر میشوند زیرا هزینهتولید و بهای کالاهای مصرفی چاپ، بیش از اینها‌‌ افزایش پیدا کرده است.

«اهل خاورمیانه»، نوای خستگی و درد مشترک

رادیو زمانه ـ «اهل خاورمیانه» نام یک آلبوم موسیقی به تهیهکنندگی و آهنگسازی مهدی رجبیان، هنرمند ایرانی استاین آلبوم موسیقی با همکاری هنرمندانی از ۱۲ کشور مختلف تولید و توسط کمپانی صاحبنام سونی، درماه مارس ۲۰۱۹ وارد بازار موسیقی جهانی شد. به واسطه آلبوم «اهل خاورمیانه» شرکت سونی پس از ۱۰ سال مجددا با یک هنرمند ایرانی همکاری کرد.

اسناد بهجامانده از مصدق و کاشانی در آتشسوزی حسنآباد تهران سوختند

اندیشه

فرانسه: «اقتصاد سیاسی جلیقهزردها»

نقد اقتصاد سیاسی ـ شورش جلیقهزردها در فرانسه، مانند تمام جنبشهایی که از نیروی یک رخداد برخوردارند، هم پیشبینیشده و هم غیرمنتظره بود. نه تنها توسط رسولان ابدی شورش آتی، یا لفاظیهای تهدیدآمیز لوپن، بلکه در جلسات نظام سیاسی پیشبینی شده بود. خود مکرون تردید نداشت تا برای کتابی که کارزار ریاستجمهوری ۲۰۱۷ او را بهراه انداخته بود، عنوان انقلاب را غصب کند.

فرانسه: جنبش جلیقه سیاهها چیست؟

آمریکا: چرا نخستین پیشنهاد استیضاح ترامپ در مجلس نمایندگان رأی نیاورد؟

رادیو زمانه ـ در چند روز سپریشده از توئیت نژادپرستانه ترامپ علیه چهار نماینده زن غیرسفید در کنگره، محبوبیت او بین جمهوریخواهان پنج درصد افزایش یافته. آیا حزب جمهوریخواه به حزبی نژادپرست بدل شده است؟

زارا واگِنکنِشت: نجات اقتصاد بازار از دست سرمایهداری

رادیو زمانه ـ زارا واگنکنشت، اقتصاددان و سیاستمدار آلمانی، در تاریخ ۱۶ ژوئیهی ۱۹۶۹ در شهر گرا واقع در «جمهوری دموکراتیک آلمان» (آلمان شرقی) زاده شد و امسال پنجاه ساله میشود. پدرش دانشجویی ایرانی مقیم برلین غربی بود که با مادرش در آلمانشرقی آشنا شد و ثمرهی ازدواج آن دو زارا بود. واگنکنشت در مصاحبهای مطبوعاتی گفته که وقتی کودکی خردسال بود، پدرش به ایرانسفری کرد، اما هرگز بازنگشت و سرنوشت او تا امروز ناروشن مانده است. او میافزاید که نمیداند اگر پدرش بازمیگشت مسیر زندگی او چه تغییری میکرد.

افغانستان: آیا صلح با طالبان در غیاب جامعه مدنی ممکن است؟

آیا حکومت افغانستان به تنهایی صلاحیت گفتوگو با طالبان را دارد و میتواند مطالبات «همه مردم» و جامعه مدنی را نمایندگی کند؟

افغانستان/آمریکا: ترامپ: میتوانستم افغانستان را نابود کنم؛ کابل: هیچ قدرت خارجی نمیتواند سرنوشت ما را تعیین کند؛ اظهارات ترامپ؛ افغانها چه میگویند؟

یونان: چگونه سرسپردگی سیریزا، به راست اجازه داد از زبالهدان تاریخ بگریزد

رادیو زمانه ـ یانیس واروفاکیس،در مورد انتخابات پارلمانی یونان: سیریزا با تن دادن به سیاستهای ریاضت اقتصادی زمینه را برای بازگشت یک الیگارشی طفیلی و بیرحم مهیا کرد.

ایران:

انقلاب فرهنگی؛ خمینی و بنیصدر و سروش در یک جبهه

بیبیسی ـ فروردین امسال، سی و نهسال از شروع دورهای که به نامانقلاب فرهنگیدر تاریخ جمهوری اسلامی نامگذاری شده است، میگذرد.دورهای که در آن طی درگیریهایی خونبار، دانشگاهها اشغال و نیروهای مخالف تصفیه و روند گزینش برای دانشجویان، اساتید و حتی کارکنان دانشگاهها پایهگذاری، تلاش برای اسلامی کردن متون دانشگاهی، بهویژه علوم انسانی، آغاز شده تا به امروز ادامه دارد.

اقتصاد ایران در انسداد ساختاری

آموزش به زبان مادری و یا آموزش زبان مادری

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، استار تریبون، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، مرکز حقوق اساسی امریکا، نقد اقتصاد سیاسی، یورو نیوز.

بایگانی شمارههای گذشته