اسرائیل: تخریب خانههای فلسطینیها جنایت جنگی است

عکس: احمد غرابیل / خبرگزاری فرانسه در وبگاه الجزیره

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی/بریتانیا: گزارش تازه درباره  پوش گذاشتن بر جنایتهای جنگی در یمن

ایندیپندنت ـ گروهی از وکلای بین المللی و یک گروه حقوق بشری یمنی مدارک تازه ای درباره جنایتهای جنگی عربستان به دولت بریتانیا ارائه کرده و خواهان توقف فروش اسلحه به کشور شده اند. در این گزارش ۳۰۰ صفحه ای موارد پرشماری از نقض حقوق بین المللی به دست ائتلاف به رهبری عربستان در یمن ارائه شده است. به علاوه، گزارش ادعا کرده که عربستان در تحقیقات درباره حملههای مرگبار هوایی مدارک مربوط به جنایتهای جنگی را پنهان کرده است. مدارک را گروه مستقل حقوق بشر یمنی به نام الموطنا گرد آورده و از طریق شبکه اقدام حقوقی جهانی و یک موسسه حقوقی بریتانیا در اختیار وزیر تجارت بین المللی بریتانیا قرار داده است. پژوهشگران جزئیات دست کم ۱۲ مورد را ثبت کردهاند که طی آنها غیرنظامیان کشته شده اند در حالی که گروه مشترک ارزیابی وابسته به ائتلاف انجام حمله هوایی در این موارد را تکذیب کرده بود. بریتانیا از آغاز جنگ مجوز صدور بیلیونها پوند اسلحه به عربستان سعودی را صادر کرده است ؛ گزارش سازمان ملل از خشونت جنسی در یمن: دستهای همه آلوده است

راز کثیف اروپا؛ مقصر در همکاری در مورد شکنجه و تجاوز

قنطره ـبر اساس پژوهشی تازه، شمار رو به افزونی از پناهجویان در لیبی مورد شکنجه و تجاوز قرار می گیرند. همکاران محلی اتحادیه اروپا از جمله مرتکبان این جنایتها که انگیزه آنها سود جویی، سادیسم و حرص قدرت است، هستند. از چرخه اسارت و استثمار، خشونت و تعدی هیچ راه فراری نیست. این نتیجه ای است که تازه ترین پژوهش کمیسیون پناه زنان، سازمان غیردولتی بین المللی، درباره پناهجویان در لیبی گرفته است. کمیسر عالی سازمان ملل برای آوارگان برآورد می کند که در حدود ۶۷۰ هزار مهاجر در لیبی حضور دارند و گمان می رود که بین ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ از آنها در اردوگاهها به سر می برند. کارکنان این کمیسیون با شماری از پناهجویان در ایتالیا و نیز با کارکنان کشتیهای نجات گفتگو کردهاند. نویسنده این پژوهش میگوید: قاچاقچیان انسان و گروههای مسلح بسیاری از این پناهجویان را در حین سفر آنها در صحرا می ربایند یا اینکه آنها به زندانهای دولتی میافتند. او تایید کرد که خشونت و ازجمله شکنجه جنسی در این اردوگاهها رایج است. «از آنها فیلم می گیرند تا خانوادههای آنها را زیر فشار قرار دهند و آنها را وادار به ارسال پول برای آزادی بستگان خود کنند. کسانی که قادر به پرداخت پول نیستند دوباره فروخته میشوند یا به قتل می رسند  تصور جزئیات روشهای شکنجه بسیار دشوار است. مردان و زنان وادار به تجاوز به دیگران می شوند، آلت تناسلی مردان را می برند و به زنان به قدری تجاوز می شود تا در اثر خونریزی جان خود را از دست میدهند. پسرها مجبور می شوند به خواهران خود تجاوز کنند.

یمن: افزایش تلفات غیرنظامیان در جنگ کور

دیدهبان حقوق بشر ـ طی چند روز گذشته درگیری بین نیروهای طرفدار دولت و جدایی طلبان، شهر عدن در یمن را با ویرانیهایی مواجه ساخته و باعث تلفات بی شمار در شدیدترین نبردی شده است که این شهر از ابتدای جنگ داخلی تاکنون به خود دیده است. هرچند این جنگ فعلا متوقف شده است، هر آن ممکن است از سر گرفته شود. این نبردها بین نیروهای وفادار به «منصورهادی» رئیس جمهور یمن و شورای انتقالی جنوب (STC) که نیروی مورد حمایت امارات متحده عربی است و برای استقلال بخش جنوبی فشار می آورند، در محلههای پرجمعیت و غیرنظامی رخ داده است. حجم آتش با گلوله و خمپاره، موجب بالا رفتن آمار زخمیها و کشته شدن غیرنظامیانی شده است که در خانهها پناه می گیرند یا حین تلاش برای عبور از خیابانها مورد اصابت قرار می گیرند. محلههایی که درگیری در آنها گسترش یافته شامل مناطق کریتر، المعالا، دار سعد و خور مکسر در مرکز عدن و همچنین مناطقی در بوریکا است که ائتلاف نظامی تحت رهبری عربستان سعودی یک پایگاه نظامی را در آنجا در اختیار دارد.

یمن: کشتیهای جنگی ائتلاف به قایقهای ماهیگیری حمله می کنند

دیدهبان حقوق بشر ـ نیروهای دریایی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی، از سال ۲۰۱۸ تا کنون، حداقل پنج حمله مرگبار به قایقهای ماهیگیری یمن انجام داده اند. ناوهای جنگی و هلیکوپترهای ائتلاف درگیر در این حملات، موجب کشته شدن حداقل ۴۷ ماهیگیر یمنی از جمله ۷ کودک و بازداشت بیش از ۱۰۰ نفر دیگر شدند که برخی از آنها در زندان در عربستان تحت شکنجه قرار گرفته اند. این حملات ائتلاف به ماهیگیران و قایقهای ماهیگیری گویا حملاتی عمدی به غیرنظامیان و دارایی آنها با نقض حقوق جنگ است. مقام های ائتلاف که مسبب این حملات یا شکنجه بازداشت شدگان هستند، به احتمال زیاد مسئول جنایات جنگی به شمار می روند.

ژاپن: اعدام دلخراش دو مرد

عفو بینالملل ـ دو مرد اعدام شده ۵۰ و ۶۴ سال سن داشتند و هر دو به جرم قتل به اعدام محکوم شده بودند. در سال ۲۰۱۹ ژاپن برای اولین بار اعدامها را اجرا کرد. تعداد اعدامها در زمان نخستوزیری شینزو آبه به ۳۸ مورد رسید. در حال حاضر ۱۱۰ نفر در ژاپن در صف اعدام هستند. اعدامها در ژاپن محرمانه اجرا میشود و تنها چند ساعت قبل از اجرا به زندانیان اطلاع داده میشود. در برخی موارد ممکن است این اتفاق نیافتد. خانوادهها معمولا مدت کوتاهی بعد از اجرای اعدام از آن مطلع میشوند.

جمهوری کنگو: ۱۹۰۰ غیرنظامی طی ۲ سال در کیوُ کشته شدند

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان و گروه تحقیقاتی کنگو مستقر در دانشگاه نیویورک، در گزارشی که امروز منتشر شد، اعلام کردند که گروههای مسلح در ایالت کیوُ در جمهوری دموکراتیک کنگو، در ماه جون ۲۰۱۷ تا جون ۲۰۱۹، بالغ بر ۱۹۰۰ غیرنظامی را کشته و بیش از ۳۳۰۰ نفر را ربوده اند. «ردیاب امنیتی کیوُ» که پروژه مشترک دو سازمان است، بیش از ۳۰۰۰ برخورد خشونت آمیز توسط بیش از ۱۳۰ گروه مسلح را ثبت کرده است. این گزارش با عنوان «کنگوی فراموش شده؛ آماری از طولانی ترین بحران انسانی در آفریقا»، نتایج بررسیهای دو سال اول ردیابان در زمینه عوامل اصلی خشونت و درگیریها در شمال و جنوب کیوُ و چالشهای گستردهتر در زمینه تلاشهای صورت گرفته در جهت حفظ صلح را در بر می گیرد.

ترکیه: نگرانی از ناپدید شدن مردانی که در بازداشت پلیس هستند

دیدهبان حقوق بشر ـ اقدام مقامات ترکیه مبنی بر محرومیت چهار مرد بازداشت شده از دسترسی به وکیل که در فوریه ۲۰۱۹ قهری ناپدید شده بودند، و اکنون تأیید شده که در بازداشت پلیس در آنکارا به سر می برند، این نگرانی را تقویت می کند که احتمالا این مردان با هدف پنهان سازی اطلاعات مربوط به ناپدید شدنشان تحت فشار قرار گرفته اند. به خانوادههای این چهار مرد اجازه داده شده است که  تنها دو بار در حضور مأموران پلیس کوتاه ایشان را ملاقات نمایند، اما وکیلهای خانوادهها از ملاقات با آنها منع شده اند. و زمانی که خانوادهها سعی کردند از ایشان بپرسند که از ماه فوریه تاکنون کجا بوده اند، آنها تمایلی به ارائه پاسخ نداشتند و پلیس برای جلوگیری از سوالهای بیشتر مداخله کرده است.

روسیه: بیش از ۱۰۰۰ نفر در اعتراضات آخر هفته بازداشت شدند

دیدهبان حقوق بشر ـ بازداشت حداقل ۱۰۰۱ نفر در اعتراضات مسکو در تاریخ ۳ آگوست ۲۰۱۹ و استفاده بیش از حد از زور علیه اعتراضات مسالمت آمیز، شاهد دیگری بر ترجیح مقامات روسیه برای سرکوب اعتراضات به حق معترضان به شمار می رود. این آخرین تظاهرات بدون مجوز از مجموع اعتراضات مسالمت آمیز در پایتخت روسیه به دلیل محرومیت انتخاباتی نامزدهای مخالف در انتخابات آینده شورای شهر بوده است که بیش از ۸۰ کودک و ۱۴ روزنامه نگار در میان بازداشت شدگان بوده اند. یورش مقامات به دفاتر حقوق بشر و توقیف اسناد اساسی ؛ دولتمردان باید به سرکوب خشن اعتراضها پایان دهند

افغانستان: مدافعان حقوق بشر زیر حمله

عفو بینالملل ـ جامعه حقوق بشری افغانستان با حملههای تشدید یافته دولتمردان و گروههای مسلح روبرو است. مدافعان و فعالان حقوق بشر در معرض ارعاب، آزار، تهدید و خشونت قرار دارند. با وجود گسترش خشونت در افغانستان که سال گذشته بیشترین میزان تلفات غیر نظامی را به جا گذاشت و ماه گذشته را به پرخشونت ترین دوره در دو سال گذشته تبدیل کرد، دولت افغانستان و جامعه بین المللی مدافعان و فعالان حقوق بشر را نادیده گرفتهاند. این سازمان در گزارش خود با عنوان مدافعان بی دفاع حمله به جامعه حقوق بشر افغانستان نشان میدهد که دولت چگونه بارها از تحقیق درباره حمله به فعالان حقوق بشر سر باز زده، گاهی آنها را متهم به ساختگی بودن ادعاهایشان کرده و حتی به آنها گفته است برای دفاع از خود اسلحه در دست بگیرند.

افغانستان: تعلل در تحقیقات مربوط به سوءاستفادههای جنسی در فیفا

دیدهبان حقوق بشر ـ فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) باید با سرعت بیشتری به شکایات و شواهد ارائه شده توسط بازیکنان زن، در مورد سوءاستفادههای جنسی، جسمی و عاطفی، توسط مسؤلان فدراسیون فوتبال افغانستان رسیدگی کند. به ویژه، فیفا باید سریع و به طور عادلانه در مورد تمام اعضایی که متهم به تسهیل در وقوع این سوءاستفادهها هستند، تحقیق به عمل آورد و اقدامات مؤثری را برای اطمینان از ایمنی گزارش دهندگان این وقایع و قربانیانِ آن ترتیب دهد. دادستان کل افغانستان باید تضمین نماید که همه مقامات AFF که ظاهراً مسئول سوءاستفاده جنسی از بازیکنان زن هستند، و همچنین کسانی که متهم به تسهیل سوءاستفاده یا سرپوش گذاری بر آن هستند، از جمله اعضای ارشد فدراسیون فوتبال افغانستان، مورد تحقیقات کیفری قرار گیرند. آنهایی که مسئول شناخته شوند باید در هر موردی که شواهد حاکی از مقصر بودن آنها باشد، تحت پیگرد قانونی قرار گیرند.

موج تازهی حملات سایبری به روزنامهنگاران و مدافعان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا

عفو بینالملل ـ بنا به تحقیقات تازهای که بخش «فنآوری عفو بینالملل» منتشر کرده است، سازماندهندگان حملات سایبری (فیشینگ) که مدافعان حقوق بشر در خاورمیانه و شمال آفریقا را هدف قرار میدهند در حال طراحی تکنیکهای هرچهپیچیدهتری برای نفوذ و دستیابی به حسابهای کاربری این افراد و گذشتن از سد ابزارهای امنیت دیجیتالی اند. «عفو بینالملل» مشخصاً به سه شگردی اشاره میکند که سازماندهندگان این حملات برای به دام انداختن افرادی به کار میگیرند که برای حفظ امنیت حسابهای کاربری خود در فضای اینترنت از اقداماتِ تکمیلی کمک میگیرند. این شگردها شامل این موارد میشود: درخواست از کاربران برای ثبت رمز عبور (پسوورد) جدید در حسابهای کاربری گوگل؛ فریب دادن آنها و تشویق کردنشان به این که اجازهی نصب برنامکهایی (اَپها) را بدهند که ادعا میشود «امنیت» حسابهای کاربری آنها در اوتلوک را تضمین میکند؛ و بهرهبرداری غیرقانونی برنامکهای قانونیِ تأیید هویت و رمز عبور به منظور نفوذ به حسابهای کاربری.

یمن: قدرتهای غربی و ایران ممکن استمسئول جنایات جنگی شناخته شوند

بیبیسی ـ کارشناسان سازمان ملل می گویند بریتانیا، آمریکا، فرانسه و ایران ممکن است شریک جرم جنایات واقع شده در یمن شناخته شوند که به حمایت آنها از طرفهای درگیر در این جنگ مربوط می شود. یک گزارش تازه هشدار می دهد که این کشورها ممکن است به خاطر کمک یا یاری رساندن به ارتکاب موارد نقض حقوق بشر مسئول شناخته شوند. این گروه از قدرتهای غربی سلاح و کمکهای لجستیکی در اختیار عربستانکه هدایت ائتلافی نظامی در حمایت از دولت رسمی یمن را به عهده داردمی گذارند و در مقابل ایران متهم به حمایت از شورشیان حوثی است که با نیروهای دولتی می جنگند.کارشناسان سازمان ملل می گویند هر دو طرف بدون ترس از مجازات به ارتکاب جرایم ادامه می دهند.ذاین گزارش شواهدی از حملات هوایی به مراکز غیرنظامی، گلوله باران بدون تبعیض، فعالیت تک تیراندازان، مین گذاری، و همچنین کشتار و بازداشتهای خودسرانه، شکنجه، خشونت جنسی و ممانعت از دسترسی به کمکهای انساندوستانه در خلال بدترین بحران انسانی جهان ارائه می کند. سازمان ملل می گوید که این جنگ چهار ساله تاکنون جان ۷۲۹۰ غیرنظامی را گرفته و ۸۰ درصد جمعیت یمن۲۴ میلیون نفررا به کمکها یا حمایت انساندوستانه محتاج کرده است که از جمله ۱۰ میلیون نفر آنها برای بقا نیازمند کمک غذایی هستند.

ثبت رکورد تازه‌‌ای از تلفات کودکان در جنگ؛ افغانستان، یمن، سوریه در صدر

رادیو فردا ـ گزارش تازه سازمان ملل نشان میدهد در سال گذشته میلادی بیش از ۱۲ هزار کودک در جریان نبردها و کشمکشهای مسلحانه در جهان، کشته و زخمی شدهاند که بهمعنی ثبت رکورد تازهای از تلفات کودکان است. افغانستان، سوریه و یمن در صدر این گزارش قرار دارند. به گزارش آسوشیتدپرس، تلفات کودکان در سال ۲۰۱۸ از میان بیشتر از ۲۴ هزار مورد «نقض جدی» حقوق کودکان در گزارش سازمان ملل ثبت شدهاست: از کودکان سرباز، تا تجاوزات و خشونتهای جنسی و حملات پیدرپی به مدرسهها و بیمارستانها. بدترین جا برای کودکان افغانستان بود. کشوری که با ۳۰۶۲ مورد ثبتشده از کشتهها و زخمیها در صدر گزارش «کودکان در نبردهای مسلحانه» قرار دارد. کودکان نزدیک به ۳۰ درصد کل تلفات غیرنظامی در آن کشور را تشکیل میدهند. در سوریه، حملات هوایی، انفجار مین، بمباران مردم با بمبهای بشکهای و خوشهای، که بسیاری از آنها به دولت سوریه نسبت داده شده، به کشته و زخمیشدن ۱۸۵۴ کودک انجامیدهاست. در یمن نیز دستکم ۱۶۸۹ کودک در جریان نبردهای زمینی و حملات ائتلاف به رهبری عربستان، کشته و زخمی شدهاند.

میانمار: دو سال پس از آوارگی اقلیت روهینگا؛ معافیت از مجازات برای سران ارتش

بروندی: سازمانهای غیردولتی محلی و بین المللی به شدت تایید حکم مدافع حقوق بشر جرمن روکوکی را تقبیح کردند و خواهان آزادی فوری و بیقید و شرط او شدند

قرقیزستان: حبس ابد مدافع حقوق بشر عظیم جان عسکراُف در دادگاه منطقه چوی تایید شد

قبرس: حبس خودسرانه رئیس سازمان حمایت از مهاجران و بدرفتاری پلیس با او

چین: ۱۲ سال زندان برای مدافع حقوق بشر

برزیل: موج حمله علیه نهادهای حقوق بشری

روسیه: بلاگنویس محکوم به پنج سال حبس در اردوگاه کار شد

اسرائیل: ارتش سه فلسطینی را در مرز غزه کشت و یک نفر را زخمی کرد

یمن: آکسفام: در یک سال ۳۳۵ کودک در اثر انفجار مینها، حملات هوایی و حملات با خمپاره کشته شدند

آمریکا: میل ترامپ به اعدام: مجازات مرگ برمیگردد؟

یمن: حوثیها میگویند در حمله هوایی ائتلاف عربی دهها زندانی کشته شدهاند

ایران:

ایران: گزارش تازه دربارهی مجرمانگاری نظاممند مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ مدافعان حقوق بشر در ایران که از دیرباز هدف حملهی دولت قرار داشتهاند، از اواخر سال ۲۰۱۷ در معرض آزار بیشتر و نظاممند قضایی قرار گرفتهاند. برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، که مشارکت بین فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است، در گزارش تازهای که امروز منتشر شد دربارهی این موج سرکوب روشنگری میکند. این گزارش با عنوان غیرقابل دفاع‌: مجرمانگاری نظاممند مدافعان حقوق بشر در ایران، نشان میدهد که مدافعان حقوق بشر از جمله وکلای حقوق بشری چگونه مدام بدون اتهام دستگیر می‌‌شوند، بدون دسترسی به وکیل مدافع انتخابی خود در بازداشت پیش از محاکمه میمانند، در پی محاکمههای ناعادلانه به اتهامهای مبهم به حکمهای طولانی زندان محکوم و در شرایطی بد زندانی میشوند. هدف از این روند مجرمانگاری مهار کردن فعالیتهای حقوق بشری آنها و ضربه زدن به آزادی بیان آنها است. این گزارش بر اساس تحلیل ۲۸ پروندهی مورد توجه برنامهی نظارت در سال ۲۰۱۸ و نیمهی نخست ۲۰۱۹، از جمله فعالان و وکلای سرشناس نسرین ستوده رضا خندان و محمد نجفی، تهیه شده است. از این میان، ۱۵ تن مدافع حقوق زنان و ۱۳ تن وکلای حقوق بشری هستند. ۱۳ تن از آنها در حال حاضر در زندان به سر میبرند و ۱۵ تن دیگر با خطر دستگیری دوباره روبرو هستند. گزارش بر اساس گزارشی تنظیم شده است که فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون) در فروردین ۱۳۹۸ برای بررسی در سومین رسیدگی عمومی ادواری به کارنامهی حقوق بشر ایران به شورای حقوق بشر سازمان ملل ارائه کردند.

چهار مدافع حقوق زنان را فوری و بدون قید و شرط  آزاد کنید!

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران از محکومیت چهار مدافع حقوق زنان صبا کرد افشاری، یاسمن آریانی، منیره عربشاهی و مژگان کشاورز، که به خاطر دفاع از حقوق زنان و پشتیبانی از اعتراضهای ضد قانونهای حجاب اجباری مورد حمله قرار گرفتهاند، مطلع شده است. خانم صبا کرد افشاری در پی محاکمه در روز ۱۹ اوت ۲۰۱۹ به ۲۴ سال زندان محکوم شده است. شعبهی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران صبا کرد افشاری را به اتهام «تشویق مردم به فساد یا فحشا» به ۱۵ سال زندان، به اتهام گردهمایی و تبانی علیه امنیت ملی به هفت سال و شش ماه زندان و به اتهام تبلیغ علیه نظام به یک سال و نیم زندان، و محرومیت از فعالیتهای اجتماعی محکوم کرد. دادگاه نه تنها در هر مورد حداکثر مجازات مذکور در قانون مجازات اسلامی را صادر کرد بلکه به میزان یک و نیم برابر به آنها افزود. یاسمن آریانی، مادر او منیره عربشاهی و مژگان کشاورز روز ۳۱ ژوئیه ۲۰۱۹  از حکم ۱۶ سال زندان که شعبهی ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی علیه آنها صادر کرده است اطلاع یافتند.

۵۵ سال زندان برای سه معترض به حجاب اجباری

عفو بینالملل ـ مژگان کشاورز، منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، از معترضان به حجاب اجباری که در زندان قرچک بهسر میبرند، مجموعاً به ۵۵ سال زندان محکوم شدهاند. وکیل منیره عربشاهی و یاسمن آریانی، به وبسایت انصافنیوز گفته است که در صورت قطعیشدن حکم «مجازات اشد یعنی ۱۰ سال حبس در خصوص هر یک از آنها قابل اجرا خواهد بود». وکیل مژگان کشاورز، نیز پنجشنبه، ۱۰ مرداد، در گفتوگو با رادیو فردا ضمن تأیید این خبر گفت که این حکم قطعی نیست و برای موکلش تقاضای تجدیدنظر خواهد داد.

بزرگترین زندان جهان برای روزنامهنگاران زن

گزارشگران بدون مرز ـ با ۱۰ زندانی جمهوری اسلامی ایران امروز بزرگترین زندان جهان برای زنان روزنامهنگار و شهروندخبرنگار است. ایران که بیش از این یکی از پنج زندان بزرگ جهان برای روزنامه نگاران بود، امروز به بزرگترین زندان جهان برای فعالان رسانهای زن تبدیل شده است. جمهوری اسلامی ایران در ردهبندی جهانی آزادی رسانهها ۲۰۱۹ گزارشگران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده ۱۷۰ قرار دارد.

شکنجه آرش صادقی، زندانی عقیدتی مبتلا به سرطان

عفو بینالملل ـ شکنجه آرش صادقی، زندانی عقیدتی مبتلا به سرطان، از طریق محروم  کردن او از دسترسی به خدمات درمانی در حالی ادامه دارد که سازمان عفوبینالملل و کارشناسان سازمان ملل بارها از مقامات ایران خواستهاند که او را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند و تا زمان آزادی، دسترسی او به خدمات پزشکی کامل و مناسب را تضمین کنند. کارشناسان سازمان ملل متحد با انتشار بیانیهای در تاریخ ۱۰ جولای وضعیت سلامتی آرش صادقی را«بحرانی» اعلام کرده و گفتند محرومیت او و دیگر زندانیان عقیدتی در ایران از دسترسی به خدمات درمانی به یک «الگوی ثابت» تبدیل شده است. آنها از مقامات ایران خواستهاند که امکان دسترسی فوری آرش صادقی و دیگر زندانیان را به خدمات درمانی فراهم کنند.

شلاق زدن پیمان میرزازاده بیرحمی تکاندهنده نظام قضایی ایران را نشان میدهد

عفو بینالملل ـ مقامات ایرانی زندانی عقیدتی پیمان میرزازاده زندانی عقیدتی و آواز خوان کرد را روز یکشنبه ۶ مرداد بهخاطر نوشیدن مشروب الکلی ۱۰۰ ضربه شلاق زدند. در پی اجرای این مجازات، پیمان میرزازاده دچار درد شدید و تورم در ناحیه پشت و پاها شده است. او در اعتراض به رفتاری که با او شده دست به اعتصاب غذا زده است. پیمان میرزازاده به دوسال حبس و ۱۰۰ ضربه شلاق از بابت «شرب خمر» و «توهین به مقدسات اسلامی» محکوم شده بود.

حکم سنگین ۲۳ سال و ۹ ماه زندان برای کیومرث مرزبان طنزنویس

عاطفه رنگریز فعال کارگری زندانی به ۱۱ سال و نیم حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

مرضیه امیری روزنامهنگار به ۱۰ سال و نیم زندان و ۱۴۸ ضربه شلاق محکوم شد

دادگاه تجدید نظر حکم ۱۰ سال زندان ارس امیری فعال فرهنگی و دانشجو را تایید کرد

حکم ۶ سال زندان و ۷۴ ضربه شلاق سپیده فرهان، فعال مدنی در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد

تأیید محکومیت روزبه مشکینخط، روزنامهنگار و فعال سیاسی به مجموعاً ۲۸ سال زندان در دادگاه تجدیدنظر

صدور حکم ۶ سال حبس فعال کارگری، بهنام ابراهیمزاده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر

پنج سال زندان برای حسن سعیدی عضو سندیکای شرکت واحد تهران از بازداشت شدگان روز جهانی کارگر

رسول طالب مقدم، عضو سندیکای شرکت واحد تهران به دو سال حبس تعزیری، ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

۹ تن دیگر از کارگران هفتتپه به حبس و شلاق محکوم شدند

۴۱ کارگر فولاد اهواز به دادگاه احضار شدند

محکومیت فعالان کارگریهاله صفرزاده، علیرضا ثقفی و پروین محمدی به یک سال زندان

عسل محمدی فعال کارگری به خاطر وثیقه دو میلیارد تومانی هنوز در زندان به سر میبرد

فرهاد شیخی از بازداشتشدگان روز کارگر، به حبس تعلیقی و شلاق محکوم شد

آرام زندی فعال کارگری بازداشت شد

شاپور احسانیراد، فعال کارگری و عضو هیأت مدیره «اتحادیه آزاد کارگران ایران» دستگیر شد

ادامه حبس انفرادی سه حامی فعالان نیشکر هفتتپه ــ پیربداقی،یگانه و لطفآبادی

سندیکای نیشکر هفتتپه: دادگاه شوش کارگران معترض را به حبس و شلاق محکوم میکند

سپیده قلیان فعال کارگری: همه اعترافهایم زیر شکنجه گرفته شدهاند

محمد تقی فلاحی، دبیرکل کانون صنفی معلمان تهران به ۸ ماه حبس و شلاق محکوم شد

محکومیت محسن حق شناس، دانشجوی کارشناسی طراحی صحنه به ۱ سال زندان

۹ فعال مدنی در مجموع به ۵۴ سال زندان محکوم شدند

مرگ یک بازداشتی در استان فارس

تایید بازداشت نوشین جعفری عکاسخبرنگار: اتهامش توهین به مقدسات و تبلیغ علیه نظام است

بازداشت شهرزاد جعفری خواهر زندانی نوشین جعفری

اتهامات امنیتی به امضاکنندگان نامه حمایت از نوشین جعفری

۳۳ نفر در یک پارتی مختلط در قشم بازداشت شدند

دستگیری ۵۲ زن و مرد جوان در یک مهمانی خصوصی در ساری

تایید حکم ۱۳ سال حبس کمال جعفری یزدی در دادگاه تجدیدنظر

کمال جعفرییزدی، از امضاکنندگان بیانیه درخواست استعفای رهبر جمهوری اسلامی بازداشت شد

عباس واحدیان شاهرودی، یکی دیگر از امضاکنندگان «بیانیه ۱۴ نفر» بازداشت شد

بازداشت شهلا انتصاری فعال حقوق زنان

گیتی پورفاضل از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفره زنان بازداشت شد

شهلا جهانبین، از امضا کنندگان نامه ۱۴نفره فعالان مدنی بازداشت شد

بازداشت نرگس منصوری، از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی زن

رضا مهرگان، از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ نفر بازداشت شد

زرتشت احمدی راغب، یکی دیگر از امضاکنندگان بیانیه ۱۴ فعال مدنی بازداشت شد

گروهی از فعالان سیاسی در مقابل دادگستری مشهد بازداشت شدند

بازداشت فروغ علایی، عکاس، در رابطه با ورود زنان به ورزشگاه

بازداشت شش فعال حق ورود زنان به ورزشگاهها

حال امیرحسین محمدی فرد، زندانی سیاسی در اعتصاب غذا وخیم است

کامیل احمدی، پژوهشگر کُرد دو تابعیتی در تهران بازداشت شد

دادگاه تجدید نظر حکم شش سال حبس فرهاد میثمی را تایید کرد

سپاه انصار الحسین همدان به دورهمی زنان هجوم برد و عدهای از بانوان را بازداشت کرد

ماموران امنیتی لیلا حسینزاده دبیر شورای صنفی دانشجویان دانشگاه تهران را دستگیر کردند

ماموران امنیتی اسرین درکاله، عضو ندای زنان ایران را دستگیر کردند

نامه ۲۰۰ زندانی زن از قرچک ورامین: وضعیت ما اسفبار است

یک دختر و پسر جوان در حین صحبت در یکی از پارکهای تهران هدف اسیدپاشی قرار گرفتند

محمود صادقی: در پروندهترورهای هستهای ۵۳ فرد بیگناه بازداشت شدند

«دستکم هفت بهایی» طی ده روز گذشته در ایران بازداشت شدند

اعدام دستکم ۳۸ زندانی در ماه جولای

اعدامها (از ۲۵ جولای): رجایی شهر کرجتن)؛ شیرازتن)؛ کرجتن)؛ نجف آبادتن)؛ مشهدتن)؛ بابلتن)؛ قمتن)؛ دزفولعرب سنی؛ محاربه)؛ بندر عباسافغان)؛ کازرونتن)؛ بندر عباستن)؛ شیروانتن)؛ ساریتن)؛ مشهدافغان)؛ کاشمرتن)؛ تبریزتن)؛ گرگانتن)؛ رجایی شهر کرجتن)؛ رشتتن)؛ مشهدتن)؛ رجایی شهر کرجتن)؛ نورتن)؛ شیرازتن)؛ زنجانتن).

عدالت

گواتمالا: عدالت و دولت حقوق مدار بر سر دوراهی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ گزارش تازه فدراسیون و ائتلاف سازمانهای حقوق بشری با عنوان «گواتمالا: عدالت و دولت حقوق مدار بر سر دوراهی» با توجه به خاتمه ماموریت کمیسیون معافیت از مجازات در گواتمالا، چشم انداز عدالت و دولت حقوق مدار را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهد. این کمیسیون تحقیق مورد حمایت سازمان ملل در همکاری با وزارت امور عمومی در ۱۲ سال گذشته در پیشرفتهای بزرگی در مبارزه با فساد و معافیت از مجازات سهم داشت و از پشتیبانی گسترده مردم و جامعه بین المللی برخوردار شد. وزارت امور عمومی با پشتیبانی مهم این کمیسیون تحقیق ۶۶۰ تن را مورد پیگرد قضایی قرار داده و به محکومیت بیش از ۴۰۰ تن از آنها دست یافته است. کمیسیون همچنین وجود ۷۰ تشکیلات تبهکار زیرزمینی و پیوندهای آنها را با جریانهای سیاسی اقتصادی و نظامی نشان داده است.

سوریه: خانوادهها در پی یافتن جواب دربارهی عزیزان ناپدیدشده

عفو بینالملل ـ با گذشت هشت سال از شروع بحران سوریه، دولت سوریه، گروههای مخالف مسلح و کشورهای پرنفوذ در سوریه مثل روسیه، ترکیه و ایران همچنان حقوق خانوادههای ناپدیدشدگان و مفقودین را نادیده میگیرند. این خانوادهها سالهاست که در تلاشند تا بدانند عزیزانشان زندهاند یا خیر. بر اساس گزارش سازمان ملل، از سال ۲۰۱۱، در حدود صد هزار نفر  در سوریه بازداشت، ربوده یا ناپدید شدهاند. بر اساس گزارش شبکه حقوق بشر سوریه، دست کم ۹۰ هزار نفر مورد بازداشت خودسرانه و ناپدیدکردن قهری توسط دولت سوریه قرار گرفتهاند

میانمار: جنایات علیه مردم روهینگیا بدون مجازات باقی مانده است

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت میانمار باید ممانعت از تلاشهای بین المللی در مورد تحقیق دربارهی جنایات گسترده علیه مسلمانان روهینگیا را متوقف سازد. کمک کنندگان و دولتهای درگیر باید برای محافظت از حقوق اساسی و برقراری عدالت بین المللی برای قربانیان، میانمار را تحت فشار قرار داده و اطمینان حاصل کنند که هرگونه بازگشت پناهندگان روهینگیا به صورت داوطلبانه، ایمن و محترمانه صورت گیرد. با فرا رسیدن ۲۵ آگوست ۲۰۱۹، دو سال از آغاز پاکسازی قومی و جنایت علیه بشریت توسط ارتش میانمار می گذرد. حملاتی که به موجب آنها ۷۴۰۰۰۰ روهینگیایی به کشور همسایه بنگلادش رانده شدند. یک کمیته حقیقت یاب، وابسته به سازمان ملل متحد، اطلاعات کاملی در راستای تکمیل تحقیقات و پیگرد قانونیِ مقامات ارشد نظامی، برای جرایم عمده، از جمله نسل کشی در استان راخین به دست آورده است.

سودان: عمرالبشیر رئیس جمهور پیشین نباید از دست عدالت فرار کند

عفو بینالملل ـ عدالت باید در مورد رئیس جمهوری پیشین عمرالبشیر به خاطر جنایتهای مربوط به حقوق بین المللی، از جمله نسل کشی، جنایتهای ضد بشریت و جنایتهای جنگی که به ارتکاب آنها در متهم است، اجرا شود. البشیر که ۴ ماه پیش در پی اعتراضهای ادامه دار پس از ۳۰ سال حکومت از قدرت برکنار شد، به داشتن ارز خارجی، فساد و دریافت غیر قانونی متهم شده است. رئیس بخش شرق آفریقای این سازمان گفت: با وجود اینکه این محاکمه گام مثبتی در جهت پاسخگویی برای بعضی از جرائم اتهامی است، او به خاطر جنایت علیه مردم سودان تحت تعقیب است

آمریکا: شکایت علیه بازداشت نامحدود کودکان

دیدهبان حقوق بشر ـ این سازمان و عفو بین الملل آمریکا در تاریخ ۳۰ آگوست ۲۰۱۹ اعلام کردند: یکی از فرمانهای اجرایی دولت ترامپ میتواند به کودکان مهاجر بازداشت شده در ایالات متحده آسیب جدی وارد نماید. حقوق بین المللی حقوق بشر از وکلای کودکان بازداشت شده ای که با قانون جدید مواجه شوند، پشتیبانی مینماید. براساس مقررات جدید، دولت می تواند بطور نامحدود کودکان را به همراه خانوادههایشان بازداشت کند. این قانون همچنین فاقد بندِ مربوط به حفظ و تامین امنیت است که میتواند شرایط بازداشت را بدتر کند.

ترکیه: دادگاه حکم آزادی صلاحالدین دمیرتاش سیاستمدار کرد را صادر کرد

زیمبابوه: پلیس برای یورش هولناک به معترضان باید پاسخگو باشد

ایران:

کشتار ۶۷؛ «تحقق عدالت دیر یا زود دارد اما سوخت و سوز ندارد»

جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ در سالگرد کشتار جمعی زندانیان سیاسی در فرانکفورت شهره قنبری و ملکه مصطفی سلطانی از تجربههای خود از سرکوب سخن گفتند، عبدالکریم لاهیجی راهکاری برای دادخواهی ارائه داد وهادی خرسندی به نقد طنزآمیز استبداد دینی پرداخت. دویچه وله گزارشی از مراسم یادبود قربانیان کشتار زندانیان سیاسی در تابستان ۱۳۶۷ منتشر کرده است. سخنان آقای عبدالکریم لاهیجی (رئیس جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران و رئیس افتخاری فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر) در این مراسم را میخوانید. موسوی تبریزی: کلید معمای «کشتار ۶۷» نزد ریشهری است

«اسرار به خون آغشته: کشتار ۶۷جنایتی علیه بشریت که همچنان ادامه دارد»

عفو بینالملل ـ ترجمه فارسی گزارش عفو بینالملل «اسرار به خون آغشته: کشتار ۶۷جنایتی علیه بشریت که همچنان ادامه دارد» در ۳۰۰ صفحههمزمان با بیانیه عفو بینالملل به مناسبت «روز جهانی قربانیان ناپدیدسازی قهری» منتشر شد. عفو بینالملل در این گزارش، که نسخه انگلیسی آن در ماه دسامبر ۲۰۱۸ منتشر شده بود، نتیجه گرفته است که مقامها و مسئولان ایرانی، با ادامه دادن به پنهانکاریِ سازمانیافته در مورد سرنوشت و محل دفن قربانیان اعدامهای محرمانه و فراقضایی در سال ۱۳۶۷، همچنان در حال ارتکاب جرم «ناپدیدسازی قهری» در ابعاد گسترده و سازمانیافته هستند که به منزلهی «جنایت علیه بشریت» به شمار میرود. خانوادههای افرادی که به صورت مخفیانه در جریان کشتار زندانیان در سال ۱۳۶۷ اعدام شدند هنوز در اضطراب و هراس به سر میبرند. کابوس هزاران جنازهی ناپدیدشده، همراه خانوادهها و بسیاری دیگر است، همچنانکه مهر قساوت بر پیشانی سیستم قضایی کشور زده است. جهان چشم خود را به روی بحران گسترده ناپدیدسازیهای قهری در ایران بسته است

اظهارات مصطفی پورمحمدی درباره کشتار ۶۷ تاییدی است بر بی اعتنایی کامل ایران به حقوقبینالمللی حقوق بشر

عفو بینالملل ـ این سازمان در بیانیهای اظهارات اخیر مصطفی پورمحمدی، مشاور رئیس قوهی قضائیه و وزیر سابق دادگستری ایران، در دفاع از اعدامهای فراقضایی گسترده سال ۱۳۶۷ را گواه تکاندهندهای در تأیید این نکته دانسته است که مقامها و مسئولان ایرانی در آن زمان و تا به امروز عامدانه حقوق بینالمللی حقوق بشر را مورد بیاعتنایی آشکار قرار دادهاند. به گفتهی عفو بینالملل، این اظهارات همچنین بار دیگر به شکل برجسته نشان میدهد که مقامهای ارشد درگیر در آن کشتارها خود را مصون از محاکمه و مجازات میبینند. این سازمان به ویژه نگران آن بخش از اظهارات مصطفی پورمحمدی است که مدافعان کشف حقیقت و دادخواهی را به دفاع از «تروریسم» و «همدستی» با دشمنان ایران در منطقه متهم میکند و هشدار میدهد که این افراد مورد تعقیب کیفری و محاکمه قرار خواهند گرفت. این اظهارات، به موازات انتصاب ابراهیم رئیسی به سمت ریاست قوهی قضائیه در فروردین ۱۳۹۸ (کسی که همانند مصطفی پورمحمدی در اعدامهای فراقضایی گسترده سال ۱۳۶۷ دخالت داشته)، بازماندگان کشتارها، اعضای خانوادههای اعدامشدگان و مدافعان حقوق بشر را بیش از پیش در معرض این خطر قرار میدهد که صرفاً به دلیل تلاش برای کشف حقیقت و برقراری عدالت مورد آزار و تعقیب قضایی قرار گیرند.

معاون قوه قضائیه: تعیین فهرست وکلای مورد اعتماد «ننگ قانون است»

رادیو فردا ـ بر اساس تبصرهای که در دوران ریاست صادق لاریجانی به ماده ۴۸ قانون آیین دادرسی کیفری افزوده شد، متهمان «جرائم امنیتی» یا «جرائم سازمانیافته»، در مرحله تحقیقات مقدماتی باید وکیل خود را تنها از میان وکلای مورد تأیید رئیس قوه انتخاب کند. این مصوبه انتقادهای گسترده جامعه حقوقدانان و نهادهای مدافع حقوق بشر را برانگیخت. با این حال پس از تصویب این تبصره در مجلس، صادق لاریجانی ۲۱ خرداد ۹۷ فهرستی شامل ۸۶۰ وکیل را به عنوان وکلای «مورد اعتماد» قوه قضائیه اعلام کرد و اعتراضها را «غیر وارد»، «کاملاً بیمبنا» و «سخیف» خواند. با این حال، معاون فعلی قوه قضائیه گفته «تصویب این تبصره» و «ارائه لیست وکلا» اشتباه بوده و اعلام لیست سبب ایجاد «رانت» شده است.

حقوق مدنی و سیاسی

هند؛ محافظت از حقوق شهروندی در کشمیر را تضمین کنید

دیدهبان حقوق بشر ـ دولت هند پس از رفع محدودیتهای اعمال شده در جامو و کشمیر، محافظت از حقوق شهروندی در این ایالت را تضمین کند. دولت اعلام کرد که ارتباطات تلفن ثابت را تا اندازه ای به حال اول باز گردانده، مدارس را دوباره بازگشایی کرده و ممنوعیت اجتماعات بزرگ را لغو نموده است. دولت پس از ابطال وضعیت استقلال ویژه ایالت در ۵ آگوست ۲۰۱۹، این محدودیتها را وضع نمود و آن را به دو قلمرو تحت نظارت فدرال تقسیم کرد. مقامات اعتراضات خشونت آمیزی را گزارش داده اند که در روزهای ۱۷ و ۱۸ آگوست، ۸ نفر طی آن زخمی شده اند. صدها نفر از رهبران و فعالین سیاسی، از جمله بسیاری در خارج از کشمیر، بدون دسترسی به اعضای خانواده یا وکیل در بازداشت به سر می برند. دولت تنها «چند بازداشت پیشگیرانه» را تأیید کرده که برای حفظ «قانون و نظم، و پیشگیری از نقض صلح» به آن دست زده است. در حالی که مقامات در تاریخ ۱۶ آگوست ابراز داشتند که خطوط ثابت در مناطق مسلمانان نشین به حالت اولیه باز می گردند، دسترسی به تلفنهای همراه و اینترنت نیز هنوز در بیشتر مناطق محدود شده است.

هنگ کنگ: پلیس باید خویشتنداری نشان دهد

دیدهبان حقوق بشر ـ پلیس هنگ کنگ باید استفاده بیش از حد از قوای قهری در برابر معترضانِ طرفدار دموکراسی در این شهر را متوقف کند و از معیارهای بین المللی حاکم بر پلیس پیروی کند. مقامات همچنین باید تحقیقات جامع و مستقلی در مورد کنترل اعتراضات انجام دهند. در ۱۱ آگوست ۲۰۱۹، همزمان با هفته دهم تظاهرات گسترده خواهان دموکراسی و لغو کامل «لایحه استرداد»، پلیس هنگ کنگ سرکوب معترضان را شدت بخشید. هنگکنگ: راهپیمایی مسالمتآمیز صدها هزار نفر در اعترض به لایحه پیشنهادی تحویل مظنونان

اسرائیل/ سرزمینهای اشغالی فلسطین: کارزار افترا زنی به الحق و شعوان جبارین

هند: دولت باید فوری آزادیهای اساسی را در جامو و کشمیر دوباره برقرار کند

هند: نامه ۶۹ فعال و سازمان حقوق بشر به نخست وزیر مودی درباره وضعیت جامو و کشمیر

گرجستان: ۱۱ سال پس از جنگ ماه اوت؛ مشکلات کنونی

ایران:

افزایش نگرانیها درباره وضعیت فعال حقوق کارگران در اعتصاب غذا

عفو بینالملل ـ سپیده قلیان، فعال حقوق کارگران، به دلیل بدرفتاری مسئولان زندان با خانوادهاش و همچنین در اعتراض به شرایط ناگوار محل بازداشت خود، زندان شهر ری، از اول مرداد ۱۳۹۸ به اعتصاب غذا دست زده است. او بر اثر اعتصاب غذا به سرگیجه، افت شدید فشار خون و ضعف مفرط دچار شده تا حدی که توان راه رفتن از او سلب شده و همچنین اسید معده بالا میآورد. چهارم مرداد، در پی از هوش رفتن سپیده قلیان، او را به بهداری زندان منتقل کردند. اما او متعاقباً اعلام کرد که به دلیل برخورد ناشایست و توهینآمیز پرستار بهداری، دیگر حاضر به مراجعه به بهداری زندان نیست. مسئولان از او خواستهاند که برگهای مبنی بر این امضا کند که به خواست خودش از دریافت مراقبتهای پزشکی امتناع میکند. سپیده قلیان و اسماعیلی بخشی نباید حتی یک روز در زندان باشند

اعتصاب غذای زوج خبرنگار در اعتراض به ادامهی بازداشتشان

عفو بینالملل ـ ساناز الهیاری و امیرحسین محمدیفر، خبرنگاران ایرانی، از ۱۳ تیر در اعتراض به ادامهی بازداشتشان به اعتصاب غذا دست زدهاند. چنان که پزشکان زندان در ۲۳ تیر اعلام کردهاند، ساناز الهیاری، با توجه به وضعیت جسمی بسیار نامناسبی که در زندان به آن دچار شده، در معرض خطر ایست تنفسی قرار دارد، که میتواند به ضایعات مغزی و حتی مرگ منجر شود. ۲۳ تیر، امیرحسین محمدیفر مورد ضربوشتم زندانیانی قرار گرفت که محکوم به جرایم خشونتبار شدهاند. این واقعه نگرانیهای سابقهدار در این باره را تشدید میکند که نگهداری زندانیان عقیدتی در کنار زندانیانی که مرتکب جرایم خشونتبار شدهاند سلامت و امنیت آنان را به مخاطره میاندازد.

ایران: اعتصاب غذای فعالان محیط زیستیهای زندانی
دیدهبان حقوق بشر ـ حداقل دو کارشناس محیط زیست که از ژانویه ۲۰۱۸ در ایران در بازداشت به سر میبرند بعد از ماهها برزخ حقوقی احتمالا دست به اعتصاب غذا زده اند. مقامات باید دسترسی کافی آنها به مراقبت پزشکی را تضمین کنند. آنها جزو هشت کارشناس محیط زیستی هستند که ۱۸ ماه بدون ارائه مدرک مرتبط با جرایم ادعاییشان و با نقصهای جدی دادرسی عادلانه در بازداشت به سر میبرند. در چنین شرایطی مقامات باید فوری هر هشت نفر را آزاد کنند.

زندگی بهاییان در ایران: ترس مداوم از هجوم، دستگیری، بازداشت و حبس

رادیو زمانه ـ بر اساس اعلام گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در ۴۰ سال اخیر بهاییان به عنوان بزرگترین اقلیت دینی غیرمسلمان در ایران از «ناعادلانهترین نوع سرکوب، تضییقات و قربانی شدن» رنج بردهاند.

اعتصاب غذای یک زندانی در هجدهمین سال حبس

حمید بابایی، پژوهشگر زندانی با گذراندن دوران محکومیتش آزاد شد

آنیشا اسداللهی از دستگیرشدگان روز جهانی کارگر با قرار وثیقه ۲۰۰ میلیون تومانی آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ارمنستان: گزارش بررسی نقصهای جدی در گزارش ارزیابی و نظارت در شرکت معدنی را تایید می کند

لیبی: در جنگ داخلی بیش از ۱۰۵ هزار نفر آواره شدهاند

ایران:

کاهش قابل توجه رفاه اقتصادی خانوارهای ایرانی در یک سال گذشته

نرخ تورم در ایران به ۴۲ درصد رسید

وزارت کار: ۱۹ درصد مردان و حدود ۳۵ درصد زنان ایرانی جویای کار از یافتن کار ناامید شدهاند

اعتراضها:

دومین روز اعتراض خیابانی کارگران آذرآب

تجمع اعتراضی کارکنان دفاتر سهام عدالت مقابل وزارت کار

تداوم اجتماع کارگران کنتورسازی ایران مقابل استانداری قزوین

معلمان طرح «خرید خدمات» مقابل مجلس تجمع کردند

سومین روز اعتصاب کارگران هپکو در اراک

اعتصاب کارگران شهرداری رشت

تجمع دوباره بازنشستگان در اعتراض به فقر و تبعیض

تجمع معلمان در چند شهر ایران

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

فرانسه: در اجلاس گروه ۷، به جای رژیمهای سرکوبگر، جامعهی مدنی باید نابرابری را مورد بحث قرار دهد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ چهل و پنجمین اجلاس سران گروه ۷ در بیاریتزِ فرانسه در ساحل اقیانوس اطلس آغاز شد. رئیس جمهوری فرانسه امانوئل مکرون «شکل جدیدی» را برای توجه به مسائل مبرم جهانی همچون نابرابری و به ویژه برابری جنسیتی پیشنهاد کرده است. اما در اجلاس سال جاری، دولتهای سرکوبگر بدنام حضور دارند و عدم مشارکت جامعهی مدنی به شدت چشم گیر است. فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و ۷۳ سازمان عضو آن در سراسر جهان نامهای را به رئیس جمهوری مکرون نوشته و خواهان مبارزه علیه نابرابریها در کنار جامعهی مدنی ـ و نه به همراه رژیمهای سرکوبگر ـ  شدهاند. فرانسه در بیاریتز با موضوع «مبارزه با نابرابری» شامل نابرابری جنسیتی، میزبان اجلاس سران گروه ۷ است. فدراسیون و ۷۳ سازمان عضو آن در تعجب هستند که ریاست جمهوری فرانسه در تلاش برای گستردن مشارکت در اجلاس سران فراتر از اعضای ثروتمند اصلی گروه، دولتهایی را دعوت کرده است که به خاطر نقض نظام مند و فاحش حقوق بشر بدنام هستند، مثل هند و مصر، و تنها چند روز پیش از اجلاس سران با رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین دیدار کرده است. معترضان گروه ۷ نباید در معرض خشونت و بازداشت قرار گیرند

اتحادیهی اروپا: بیش از ۱۰۰ سازمان از فون در لاین خواستند تا به جرم انگاشتن همبستگی با مهاجران پایان دهد

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ فدراسیون و ۱۰۰ سازمان مستقل دیگر در بیانیهی مشترکی از کمیسیون اروپا خواستند تا به جرم انگاشتن همبستگی با مهاجران در اروپا پایان دهد. این سازمانها از کمیسیون اروپا و رئیسِ تازهمنتخب آن اورزولا فون در لاین خواستند تا فرمان تسهیل اتحادیهی اروپا را که در حال حاضر به کشورهای عضو اجازهی جرم انگاشتن امداد بشردوستانه را میدهد، اصلاح کند. امضاکنندگان، به ویژه اعلام کردند: «بیشترین تحقیقات و پیگردهای رسمی به تعریف از جرم در فرمان تسهیل اتحادیه اروپا مربوط است که  تفاوت درستی بین قاچاق انسان و فعالیتهای بشردوستانه قائل نمیشود. اما کمیسیون اروپا مایل نیست ارتباط بین فرمان تسهیل اتحادیهی اروپا و جرم انگاشتن همبستگی را مورد بررسی قرار دهد

سازمان ملل متحد: انتشار «فهرست شرم» دربارهی خشونت علیه کودکان

دیده بان حقوق بشر ـ دبیرکل سازمان ملل متحد تعدادی از کشورهایی را که مسئول ارتکاب خشونتهای وحشیانه بر علیه کودکان در برخی از درگیریهای مسلحانه بودند از «فهرست شرم» خود [فهرستی از کشورهای متهم در این باره] حذف کرد. در این لیست همچنین برخی دیگر از کشورها، علی رغم عدم اجرای موفق معاهداتشان در این زمینه و عدم صلاحیت به سطح مطلوبتر ارتقاء یافته اند. پیش از آنکه جلسه علنی شورای امنیت سازمان ملل در مورد این موضوع در دوم آگوست برگزار شود، دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش، گزارش سالانه خود را در مورد کودکان و درگیریهای مسلحانه در تاریخ ۳۰ جولای ۲۰۱۹ منتشر کرد. شورای امنیت لیست سالانه کشورهایی را که مسئول تخلفات سنگین بر علیه کودکان در درگیریهای مسلحانه از سال ۲۰۰۱ تا کنون هستند مطالبه کرده است. گوترش در گزارش جدید علی رغم شواهد و گزارشات قابل توجه از خشونت بارز علیه کودکان توسط نیروهای دفاعی اسراییل، ارتش ملی افغانستان و نیروهای نظامی بین المللی به رهبری ایالات متحده در افغانستان به عنوان مسئولان خشونتهای شدید علیه کودکان، از جمله کشتار و ضرب و جرح، نتوانسته این موارد را در لیست خود منعکس نماید. اگرچه او ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در یمن را در لیست خود ذکر کرده، اما علیرغم شواهد فراوان مبنی بر اینکه نیروهای ائتلافی، کودکان و نوجوانان را در مقیاس وسیع در سال ۲۰۱۸ کشته و به آنها آسیب رسانده اند، بار دیگر این ائتلاف را در ردیف گروههای در حال بهبود قرار داده است.

چین: مرکل در سفر خود بیپرده از نقض حقوقبشر انتقاد کند

دویچه وله ـ در آستانه سفر صدراعظم آلمان به چین دبیر سازمان عفو بینالملل از او خواسته در مورد وضعیت نگران کننده حقوق بشر به روشنی با مقامات چین گفتوگو کند. سرکوب معترضان هنگکنگی، ایغورها و فعالان حقوق بشر از جمله این موارد است.

بنگلادش: در پی گزارش کوبنده سازمان ملل، گروههای حقوق بشری از دولت خواستند توصیههای مربوط به شکنجه و بدرفتاریهای دیگر را به اجرا بگذارد

مصر: رامی شعث،هماهنگ کننده جنبش «تحریم، توقف سرمایهگذاری و مجازات» را آزاد کنید

مصر: ۲۰ سازمان حقوق بشری از مکرون خواستند در اجلاس گروه ۷ کارنامه حقوق بشر مصر را محکوم کند

مصر: در مورد مرگ زندانی در بازداشت در زندان العقرب تحقیق کنید

برزیل: قصور دولت به آتشسوزی در سراسر آمازون دامن می زند

هند: شورای امنیت سازمان ملل باید از صلح و امنیت در جامو و کشمیر حمایت کند

بروندی: مأموریت کمیسیون تحقیق را یک سال تمدید کنید

مالدیو: نامه سرگشاده به رئیس جمهور صالح؛ برای پایان دادن تهدیدها علیه مدافعان حقوق بشر اقدام کنید

بنگلادش: گزارش سالانه حقوق بشر ۲۰۱۸

ترکیه: گولدانه کیلیچ، رئیس جامعه حقوق بشر شاخه کارس را آزاد کنید

هنگ کنگ: فعالان طرفدار دموکراسی را فوری آزاد کنید

ایران:

دفاع از حقوق کارگران جرم نیست

عفو بینالملل ـ اسماعیل بخشی نخستین بار در ۲۷ آبان ۱۳۹۷ پس از شرکت در یک تجمع مسالمتآمیز در دفاع از حقوق کارگران در شهر شوش بازداشت شد. او پس از آزادی شجاعانه از شکنجهها در زمان بازداشت سخن گفت؛ او گفت که بارها و بارها مورد ضرب و جرح قرار گرفته؛ به دیوار کوبیده شده و به زمین پرت شده؛ مورد انواع دشنامها و توهینها و تحقیر قرار گرفته؛ به شلاق، تعرض جنسی و قتل تهدید شدهبه جای رسیدگی به ادعاهای اسماعیل بخشی در مورد شکنجه، او در ۳۰ دی ماه ۱۳۹۷ به طرز خشونتآمیزی بازداشت شد.

روزنامهنگاری جرم نیست؛ مسعود کاظمی را آزاد کنید!

عفو بینالملل ـ در آستانه  روز خبرنگار در ایران،حکم چهار سال و ۶ ماه زندان مسعود کاظمی، روزنامهنگار و زندانی عقیدتی، در شعبه ۳۶ دادگاه تجدیدنظر استان تهران تایید شد. این حکم ناعادلانه است و تنها به خاطر فعالیتهای حرفهای مسعود کاظمی به عنوان یک روزنامهنگار صادر شده است. عفو بینالملل از مقامهای ایرانی میخواهد که مسعود کاظمی را فورا و بدون قید و شرط آزاد کنند. مسعود کاظمی نخستین بار در روز ۱۴ آبان ۱۳۹۷ توسط سپاه پاسداران در منزل خود در تهران بازداشت و به محل نامعلومی منتقل شد. او پس از گذراندن یک هفته در انفرادی در تاریخ ۲۰ آبان ۱۳۹۷ با قرار کفالت آزاد شد. در طی این مدت او از حق دسترسی به وکیل و تماس منظم با خانوادهاش محروم شد و در رابطه با نوشتههای انتقادیاش در روزنامهها و شبکههای اجتماعی مورد بازجوییهای مکرر قرار گرفت. مسعود کاظمی برای بار دوم در روز یک خرداد ۱۳۹۸ بازداشت شد و از آن زمان تاکنون در زندان اوین به سر میبرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل: در یک سال گذشته نقض حقوق بشر در ایران ادامه یافت

رادیو فردا ـ جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر ایران، در تازهترین گزارش خود گفته است در یک سال اخیر آزادی بیان در جمهوری اسلامی محدودتر شد، نقض حقوق بشر، از جمله حق حیات، حق آزادی و حق دادرسی عادلانه، تداوم یافت و شمار اعدامها به ۲۵۳ نفر رسید.

زنان

وقتی حقوق زنان به یک سلاح ایدئولوژیک نئولیبرالی بدل میشود

رادیو زمانه ـ گفتوگوی سورین کوج‌-گراندوو (روزنامه لوموند) با فرانسواز ورژس: «یک فمینیسم استعمارزدا»، کتاب جدید فرانسواز ورژس مانیفستی است علیه «فمینسم سفید» و استعماری؛ و البته دستورالعملی برای برای فمینستی ناحیهزدایی شده و حقیقتاً جهانی. بله، یک «فمینیسم تراملی » که پیششرط تحقق آن، پردهبرداری از تاریخ استعماری فمینسم نهادگرای غربی است. هدف ورژس در این کتاب به نقل از خود او  این است: در اختیار قرار دادنِ کلیدهای لازم برای فهم این نکته که فمینیسم درصورت عدممبارزه همزمان با نژادپرستی، در یک ایدئولوژی امپریالیستی محبوس میشود و خود باعث تداوم نظام بهرهکشی خواهد شد.به نظر ورژس،فمینیسم نمیتواند رهاییبخش باشد، مگر نقطه تقاطع مبارزه علیه استثمار و استعمار باشد؛ و مفاهم جنسیت، طبقه و نژاد را به هم گره بزند.

فمینیسم ۹۹ درصدیها جایگزینی برای مبارزه طبقاتی نیست یک جبهه دیگر در درون آن است

اخبار روز ـ گفتگوی ربه کا مارتینز با نانسی فریزر: زنانی مانند هیلاری کلینتون فمینیسم را بدنام کرده و آن را به سیاستهای نئولیبرال و ضد طبقه کارگر پیوند می زنند. برای نانسی فریزر، فمینیسم به معنای سرنگونی قدرت سرمایه است، نه اینکه به آن چهره زنانه داده شود. جنبش زنان کارگر در سالهای اخیر، طغیانی را بخود دیده است، از اعتراضات چشمگیر علیه خشونت خانگی و تعرض در محیط کار گرفته تا اعتصابات گسترده در روز جهانی زن در اسپانیا، لهستان و غیره. این اقدامات، راه را به سوی یک فمینیسم ضد سیستمی نشان می دهد که از انواع لیبرال فردگرای آن، که توسط افرادی همچون هیلاری کلینتون ترویج می شود، فراتر می رود. مانیفست مشهور فمینیسم برای ۹۹ درصدیها یکی از تجلیات این موج جدید است. این مانیفست تأکید دارد که فمینیسم جایگزینی برای مبارزه طبقاتی نیست، بلکه یک جبهه مهم را در مبارزه برای یک دنیای عاری از سرمایه داری و همه اشکال ظلم و ستم، نمایندگی می کند. نانسی فریزر در گفتگو با ربه کا مارتینز از سایت Viento Sur، به این مانیفست، نقد خود بهنئولیبرالیسم پیشرفت خواهو درک از فمینیسمی که انعکاس صدای زنان طبقه کارگر و زنان در معرض تبعیض نژادی را در مرکز توجه خود قرار میدهد، می پردازد.

فلسفه اخلاق فمینیستی

بیدارزنی ـ  برجستهترین متفکران و حامیان نظریات اخلاقی که ما اندیشههای آنان را بررسی میکنیم در یک ویژگی مشترک هستند و آن این است که همگی مرد هستند. بسیاری از آنان در جوامعی زندگی میکنند که بهطور نظاممند نسبت به زنان تبعیض قائل میشوند و حتی در اندیشه متفکران بزرگ آنها میتوان انعکاس این دیدگاهها را مشاهده کرد. از اینرو جای شگفتی نیست که بسیاری از فیلسوفان برجسته دیدگاههایی را مطرح میکنند که در این زمان ما را محدود میسازند.

الجزایر و سودان: مدافعان حقوق زنان در کانون گذار سیاسی

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ برابری جنسیتی و بهطورکلی حقوق زنان مراحل اساسی در تحول هر جامعه به سوی حکومت حقوقمدار و دموکراسی هستند. اما در هر گذاری، خطرها و دشواریهای تازهای برای زنان و مدافعان حقوق آنها پدیدار میشود. به منظور تحکیم مشارکت زنان در فرایندهای گذار، بهویژه در الجزایر و سودان، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر سمیناری برگزار کرد که در آن مدافعان حقوق زنان از همه ملیتها گرد هم آمدند تا تجربههای خود را در میان بگذارند و نقشهی راهی برای پیشبرد حقوق زنان در هر مرحله از گذار ایجاد کنند. الجزایر، از زمان آغاز جنبش اعتراضی در فوریه ۲۰۱۹ که به «جنبش ۲۲ فوریه» نیز شهرت دارد، شاهد بسیج گستردهی عمومی مردم بوده است. این موج اعتراضی که با نامزدی عبدالعزیز بوتفلیقه برای پنجمین دورهی ریاستجمهوری آغاز شد، خواهان برقراری جمهوری دوم و کنارهگیری شخصیتهای بلندپایه‌‌ی رژیم استفدراسیون همچنین برای تقویت مشارکت مدافعان حقوق زنان در فرایند گذار سمیناری در تونس برگزار کرد که مدافعان الجزایری و سودانی و نیز مدافعانی را از کشورهایی مثل کنیا، اسپانیا، لیبی، عراق، ایران و تاجیکستان که با چالشهای مشابهی روبرو شدهاند گرد هم آورد.

عربستان سعودی: پیشرفتهای مهم برای زنان

دیده بان حقوق بشر ـ پیشرفتهای چشمگیر اعلام شده توسط دولت عربستان سعودی در زمینه حقوق زنان را می توان در راستای پایان بخشیدن به سیستم قیمومیت تبعیض آمیز مردان در این کشور به شمار آورد. این تغییرات در حالی اعلام شده که بسیاری از فعالان حقوق زن که حامی همین تغییرات بشمار میرفته اند همچنان در پاسخ به فعالیتهایشان در حال محاکمه و یا بازداشت بسر می برند. این تغییرات قانونی که توسط شورای وزیران تصویب و با حکم سلطنتی تایید شده است، به زنان عربستان اجازه می دهد تا بدون تایید از جانب یکی از بستگان ذکور، درخواست گذرنامه نموده و یا نسبت به ثبت تولد فرزندان خود اقدام نمایند و نیز از مزایای محافظتی در برابر شرایط تبعیض آمیز شغلی بهره مند شوند. منابع رسمی سعودی اعلام کردند که زنان بالای ۲۱ سال دیگر نیازی به اجازه سرپرست مرد در سفرهای برون مرزی ندارند، اما تصمیم شورای وزیران هیچ اشاره ای به آزادی زنان در سفرهای خارجی ندارد.

عربستان سعودی: فمینیست زندانی حاضر نیست در عوض آزادی ادعای شکنجه را پس بگیرد

گاردین ـ فعال سرشناس حقوق زنان لوجن الهذلول پیشنهاد آزادی از زندان را در ازای تکذیب گزارشهای مربوط به شکنجه در زندان را رد کرده است. او بیش از یک سال پیش با دست کم بیش از ۱۰ فعال دیگر حقوق زنان دستگیر شد. در همان زمان در عربستان سعودی به ممنوعیت رانندگی زنان پایان داد، در حالی که بسیاری از همان  بازداشت شدگان سالهای طولانی برای این حق مبارزه کرده بودند. بعضی از این زنان اوایل امسال به اتهام فعالیت حقوق بشری و تماس با روزنامه نگاران و دیپلماتهای خارجی در دادگاه حاضر شدند اما چند ماه است که محاکمه ای انجام نشده است. گروههای حقوق بشر می گویند دست کم سه تن از این زنان از جمله لوجن الهذلول ماها در سلول انفرادی به سر برده اند و در معرض تعدیهای مختلف از جمله شوک الکتریکی، شلاق و حملههای جنسی قرار داشتهاند.

مصر: زنان در اجلاس حجاب آزادانه درباره انتخابهای خود سخن می گویند

المُنیتور ـ در اجلاسی که جمع «زیستن با حجاب» برگزار کرد، بسیاری از زنان باحجاب و بی حجاب به بحث درباره ملاحظات و مشکلات ناشی از تصمیم شخصی به رعایت حجاب پرداختند. به نظر می رسد مصر جای عجیبی برای زنان با حجاب برای بحث درباره تبعیض یا فشار زنان دیگر به خاطر پوشاندن موهای خود باشد. این کشور در گذشته بر سر بالرینها، رهبران ارکستر، مجریان تلویزیون و وزرا حجاب کرده است. منال رستم، دونده و نخستین زن باحجاب در کارزار شرکت نایک در خاورمیانه، مخالف است. او ۴ سال پیش جمع «زیستن با حجاب» را در فیس بوک راه انداخت تا از زنانی پشتیبانی کند که برای برداشتن حجاب خود زیر فشار هستند.

قم علیه کربلا رقص زنان در ورزشگاه کربلا یادآور «فساد بنیامیه»

ایران:

نقش زنان در حرکتهای اعتراضی دو سال گذشته پررنگ‌‌تر شده

دویچه وله ـ سازمان گزارشگران بدون مرز ایران را بزرگترین زندان زنان روزنامهنگار و شهروندخبرنگار اعلام کرده است. شیوا نظرآهاری فعال حقوق زنان درباره علت فشارهای جدید بر زنان روزنامهنگار با دویچهوله گفت و گو کرده است. شیوا نظرآهاری، فعال حقوق بشر، معتقد است زنان در دو سال گذشته نقش پررنگی در حرکتهای اعتراضی داشتند و نهادهای حکومتی میخواهند با ایجاد فضای وحشت صدای آنها را خاموش کنند. نظرآهاری که خود بارها زندانی شده، میگوید که اطلاعرسانی در مورد وضعیت بازداشتشدگان، آنها را دلگرم میکند و تا حدی دست بازجوها را در زندان میبندد.

آن نیمه دیگر: نگاهی به کنفرانسهای بنیاد پژوهشهای زنان ایران

رادیو زمانه ـ پروین شهبازیاینجا به دنبال آن «نیمه دیگر» هستم، نه در مفهوم دوگانه جنس و جنسیتی آن، بلکه فضایی که تجلیگاه وحدت هویتهای چند گانه سیالم میشود.

زنی که قبلا به دلیل بدحجابی دستگیر شده بود، در مقابل دادسرا خودسوزی کرد

رادیو زمانه ـ این زن پس از خروج از دادگاه، در حالی که فریاد میکشید، با ریختن بنزین خودش را آتش زد. به گفته خواهرش او را قبلاً مقابل ورزشگاه آزادی بازداشت کرده بودند.

چرا با موتورسواری ما زنان مخالفت میکنند؟

بیدارزنی ـ هنوز در کلانشهری چون اصفهان، دوچرخهسواری ما زنان ممنوع است که پیرو شکایت زنی (از همین شهر) مبنیبر صادر نشدن گواهینامه موتورسواری ازسوی نیروی انتظامی، دیوان عدالت اداری حکم به صدور گواهینامه میدهد. طبق شرع اسلام، سواری کردن زنان حرام نیست؛ با این حال با لزوم حفظ حجاب و عفاف در جامعه اسلامی،دوچرخهسواری و صد البته موتورسواری نابهنجار تلقی میشود.

گسترش کارزارهای زنان؛ راهبردها و شیوههای عمل

بیدارزنی ـ جنبش زنان ایران به رغم انشعابها با محوریتهای مختلف نظری، راهبردی و مطالباتی یک واحد است. سرمایه جنبش زنان ایران کنشگرانی اند که چه مستقل (فردی) چه وابسته به جمع، به لحاظ نظری و عملی آن را پیش میبرند. از میان این کنشگران، عدهای به خارج از کشور مهاجرت کردهاند. کنشگران خارج از ایران با انگیزهها و اولویتهای مختلف چه راهبردها و روشهایی برای پیش بردن موتور جنبش زنان در ایران دارند و با امتیاز ارتباطاتی که با فمینیسم جهانی دارند، با چه ابداعاتی به گسترش کارزارهای زنان یاری میرسانند؟ با وجود محدودیتهای مکانی و امنیتی، آنها چگونه به بدنه جنبش در داخل راه پیدا میکنند و بر آن اثر میگذارند؟

فیفا: هدف ما حضور زنان در همه مسابقات فوتبال در ایران است

حضور زنان در ورزشگاهها: بازیهای ملی احتمالا، بازیهای باشگاهی نه

دادستان کل ایران با حضور زنان در ورزشگاههای فوتبال مخالفت کرد

۲۲ تا ۳۰ درصد تولید ناخالص داخلی کشور ارزش کار خانگی زنان است

مقام وزارت کشور: سهم زنان از مدیریت کشور فقط چهار درصد است

چهار مدافع حقوق زنان را فوری و بدون قید و شرط  آزاد کنید! (نگاه کنید در بالا)

فرهنگ

«آنها تنها میرقصند»

عفو بینالملل ـ این ترانه از گروه «پلیس» و با صدای خواننده  نامدار استینگ براى زنانى سروده و خوانده شده است که عزیزانشان در دوران حکومتهاى دیکتاتورى در شیلى و آرژانتین بازداشت، شکنجه و ناپدید شدند. در سال ٩٠ میلادى، استینگ این ترانه را در کنسرتى یه یاد ماندنى در شیلى که با حمایت عفو بینالملل برگزار شد اجرا کرد. کنسرت در استادیوم  ورزشى برگزار شد که در اوج دوران دیکتاتورى پینوشه شکنجهگاه و کشتارگاه هزاران زندانى سیاسى بود: «آنها تنها میرقصند» / این زنان، چرا این جا، تنها میرقصند؟ / چرا چنین اندوهی در چشمان آنهاست؟ / این سربازان چرا این جا هستند؟ / با چهرههای میخکوب شده، همچون سنگ؟ / آنچه را کزان بیزارند، نمی فهمم / آنها با گمشدگانشان میرقصند / آنها با مردگانشان میرقصند / آنها با خویشان نامرئیشان می رقصند / نگرانی و دلتنگیشان گفتنی نیست

کتاب «کیشوت» سلمان رشدی، نقدی تیز و طنزآمیز بر آمریکای ترامپ

دویچه وله ـ سلمان رشدی در کتاب جدیدشکیشوتآمریکایی را به تصویر کشیده است بافرهنگ ترامپی، با عوامگرایی، نژادپرستی و دوران پسا حقیقت. “کیشوتسلمان رشدی ماننددون کیشوتدر اثر مشهور میگل سروانتس دچار توهم است. کتاب جدید سلمان رشدی که در آمریکا منتشر شدهکیشوت” (Quichotte) نام دارد. رمان برداشت مدرنی است از رماندون کیشوتسروانتس که به عنوان نخستین رمان عصر جدید شناخته شده است. با این تفاوت کهکیشوترشدی نه در اسپانیا که در آمریکایی زندگی میکند که ترامپ بر آن حکومت میکند. در دورانی که همه چیز به نظر شدنی میرسد. رشدی از عوامگرایی، نژادپرستی و دوران پسا حقیقت مینویسد. کتاب داستان یک مرد هندی است. مردی مسن که فروشنده سیار لوازم پزشکی و دارویی است. او در جستجوی زنی است که هنرپیشه بالیوود بوده و او عاشقش شده و این هنرپیشه حالا یک مجری موفق تلویزیون در آمریکاست.

آمریکا: تونی موریسون، نویسنده پرآوازه، در ۸۸ سالگی درگذشت

رادیو فردا ـ تونی موریسون، نویسنده پرآوازهآمریکایی که تجربیات زندگی آفریقایی تبارهای آمریکا را در رمانهای خود منعکس میکرد، شامگاه دوشنبه ۱۴ مرداد در سن ۸۸ سالگی درگذشت.

ببرک ارغند، نویسنده نامدار افغان در تبعید هلند درگذشت

مکزیک: برپایی نمایشگاه به افتخار قربانیان خشونت در جشنواره بین المللی فیلم گواناخواتو

فرانسه: پایان نشریه ژان پلسارتر، پایان یک درک جهانی از جهان

آخرالزمان زنان پاکستانی

ایران:

رویارویی شاعران فارسیزبان آسیای میانه در نمایش تازه نیلوفر بیضایی

رادیو زمانه ـ «اگر که عشق گناه است» اواخر شهریور در فرانکفورت اجرا میشود. در این نمایش از طریق تئاتر به شناخت عمیقتری از شعر اجتماعی زنانه در حوزه زبان فارسی میرسیم.

خوانشی از داستان «سرخ و سیاه» نوشته پرتو نوری علا

رادیو زمانه ـ ملیحه تیرهگلدر بین داستانهای کوتاه ادبیات تبعید، داستانهایی هست که جزء آن طغیانی است بر مناسبات مردسالارانه. یک نمونه: سرخ و سیاه.

اولیس در هجرت خودخواسته: سیاست، مهاجرت، زنانگی و اروتیسم در رمان سندروم اولیس

مدرسهای که نامش پیروز بود: داستانی چندلایه درباره جنگ و زن

ادامه افتخارات ادبی برای پناهجوی ایرانی در مانوس

اندیشه

اسرائیل: انتقاد به حق از سیاستها و اقدامهای اسرائیل یهودی ستیزی و اسرائیل ستیزی یا جرم نیست

مدیوم ـ ادیت گاروود، کارشناس عفو بینالملل در آمریکا: اعضای کنگره آمریکا  رشیده طلایب و ایلهان عمر به تازگی به خاطر اعلام پشتیبانی خود از تحریمها برای ایجاد تغییر در سیاستهای اسرائیل از ورود به اسرائیل و کرانه باختری زیر اشغال اسرائیل منع شدند. آمریکاییها و رهبران سیاسی هر دو حزب از اینکه یکی از متحدان نزدیک آمریکا دست به چنین اقدامی زد به شدت تکان خوردند، اما این اقدام کسانی را که با رفتار دولت اسرائیل در گذشته آشنا هستند متعجب نکرد. دولتمردان اسرائیل سالیان طولانی است که از ورود افراد و از جمله شهروندان آمریکا بر اساس باورهای آنها یا فقط به خاطر شخصیت شان جلوگیری کردهاند. با وجود اینکه توییت رئیس جمهوری ترامپ به نخست وزیر اسرائیل نتانیاهو و تشویق او به جلوگیری از ورود اعضای کنگره آمریکا بی سابقه بود، اسرائیل از ورود آمریکاییها صرف نظر از اینکه کدام حزب در قدرت بوده جلوگیری کرده است. در سال ۲۰۱۲ زمانی که دولت اوباما در قدرت بود، جلوی ساندرا تمری را در یکی از مرزهای ورودی اسرائیل گرفتند. زمانی که او با سفارت آمریکا تماس گرفت، نخستین سوال این بود که آیا یهودی است. وقتی جواب داد، «خیر، من فلسطینی آمریکایی هستم»، پاسخ این بود: در این صورت، نمی توانیم به شما کمک کنیم.

دستگاه جهانی در پس گسترش ملیگرایی دست راستی

نیویورک تایمز ـ سوئد سالیان طولانی به عنوان آرمان شهری مترقی محسوب می شد تا اینکه امواج مهاجران از راه رسیدند و نیروهای پوپولیستی در این کشور و خارج به راه افتادند. نخست، ادعای دروغ رئیس جمهوری ترامپ مطرح شد دال بر اینکه استقبال از مهاجران دلیل حمله خشونتباری در رینکبی بوده است، در حالی که هیچ اتفاقی در آنجا رخ نداده بود. اما دو روز بعد و در حالی که مسئولان سوئدی اظهارات آقای ترامپ را به مسخره گرفته بودند، اتفاقی در این محل رخ داد: چندین مرد نقاب دار به ماموران پلیس که می خواستند شخصی را به اتهام حمل مواد مخدر دستگیر کنند با پرتاب سنگ و آتش زدن اتومبیلها حمله کردند. درست در همان زمان، سر و کله کارکنان تلویزیون روسیه پیدا شد که برای صحنه سازی در مقابل دوربینها به جوانان مهاجر پول میدادند. آنها میخواستند نظر رئیس جمهوری ترامپ را در مورد سوئد ثابت کننداین لفاظی بومی گرا که معتقد است مهاجران کشور را پر کردهاند، در زمانی که موجهای عظیم مهاجرت از خاورمیانه، آفریقا و آمریکای لاتین به راه افتاده، توجه و پذیرش سیاسی بیشتری را جلب کرده است. این توجه، در افراطی ترین شکل آن، در مانیفست متهم به کشتار در ال پاسو خود را نشان میدهد.

دیکتاتوری نظامی و نولیبرالیسم: چهرهی دوگانهی بربریت

نقد اقتصاد سیاسی ـ برزیل در سال ۱۹۶۴ پس از سپری کردن دورهای از توسعهی فشردهی سرمایهداری که فرایند صنعتیشدن را بهمیزان قابلتوجهی گسترش داد، دچار آسیب سیاسی ماندگاری شد. طبقهی حاکم که بهلحاظ سیاسی قادر به تضمین منافع خود درون حدومرزهای دموکراسی بورژوایی نبود، به نیروهای نظامی روی آورد. کودتای نظامی به وقوع پیوست و دیکتاتوری تا سال ۱۹۸۵ دوام آورد. دیکتاتوری در آن زمان منافع طبقات مسلط را تضمین میکرد که از پیشروی مبارزات مردمی و طبقهی کارگر که در دهههای ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ میلادی گسترش یافته و شدت گرفته بود، هراس داشتند.

افغانستان: پس از توافق طالبان با آمریکا؛ صلح پایدار یا جنگ داخلی؟

بیبیسی ـ با امضای توافقنامه میان تحریک طالبان و ایالات متحده آمریکا، فاز مهم، جدید و حساسی در تاریخ سیاسی افغانستان باز میشود. پس از این، دو سناریو برای آینده افغانستان محتمل است: ١. تامین صلح عادلانه و امنیت پایدار؛ ٢. سقوط افغانستان در کام آنارشیزم و آغاز جنگهای داخلی (حاکم شدن وضعیت پس از امضای توافقنامه ژنو درافغانستان). عملی شدن هرکدام از این سناریوها بستگی مستقیم به چگونگی و کیفیت اندیشه، اراده، تصمیم و رفتاربازیگردانانوبازیگرانسیاسی افغانستان دارد. پس از امضای این موافقتنامه، اکنون در کناربازیگرانسیاسی نام آشنای افغانستان، مجموعه مهم و تاثیرگذار دیگری به نامتحریک اسلامی طالباناضافه شده است.

افغانستان: روند صلح طی دوازده سال اخیر

بیبیسی ـ روند صلح افغانستان طولانی و پر از فراز و نشیب بوده است. تا اکنون دورههای مختلفی با تلاش کشورهای همسایه، دور و نزدیک این روند جریان داشته است. اما بیشتر این تلاشها نتیجه چشمگیری نداشت چرا که آمریکا یا برای چنین صلحی آماده نبود و یا هم آن را جدی نمیگرفت. در این مطلب به برخی از مهمترین رویدادهای مرتبط با صلح در دوازده سال اخیر اشاره شدهاست.

کارخانهی تولید حماقت

رادیو زمانه ـ بهرام محیی: مارکوس متس، سیاستشناس و روزنامهنگار، و گئورگ زسلن، فرهنگ‌‌شناس و روزنامهنگار را پس از چند کتابی که مشترکا منتشر کردهاند، میتوان جزو پیگیرترین منتقدان فرهنگ رسانهای در آلمان دانست. برخی آنان را «وجدان معذب ژورنالیسم» در آلمان نامیدهاند. آنان سازوکارهای گوناگونی را میکاوند که امروزه رسانهها با کمک آنها جامعه را تحمیق میکنند. متس و زسلن، رسانهها را «ماشینهای تحمیق پستمدرن» مینامند. نوک پیکان انتقاد آنان متوجه تلویزیون، روزنامه‌‌های زرد و اینترنت است، اما آگهیهای تجارتی، مد، ورزش و سیاست نیز در این میان بینصیب نمیمانند. معروفترین کتاب متس و زسلن «ماشین حمق یا تولید کارخانهای حماقت» نام دارد، یک نقد رادیکال و کوبندهی فرهنگی در کتابی قطور. آنان در این اثر از «تغییرات تصور از انسان و شکل جامعه» در جامعهی سیاستزدایی شدهی «پسادموکراتیک نئولیبرالی» سخن میگویند و با تحلیلی موشکافانه، فرهنگ تجویزشده توسط نئولیبرالیسم را میسنجند. برای آنان «صنعت فرهنگ» مکتب فرانکفورت، در زمانهی ما جای خود را به «صنعت تحمیق» داده است. در جوامع نئولیبرالی امروز، مؤثرترین روش مبارزه با اندیشه و تفکر، اینست که چیزی به نام «ماشین حمق» را جانشین آن کنند.

ایران:

فرار از ولایت فقیه، بازگشت به آغوش ولایت سلطانی

آرمان ایرانی دید جامعه یا جوانان امروز ایران غالبا بر ضد اسلام است. دست کم با اسلام حکومتی و حوزوی زاویه دارند. خوب، این امر را میشود خوب فهمید. چهل سال است که جمهوری اسلامی به نام الله جنایت کرده است و به بیانی دیگر الله مجوز داده و همکاران او با تأسیس حکومت دینی و خشنود کردن او مشغول همه جور جنایت هستند. یک واکنش جوانان امروزی پناه بردن به شکوهِ ایران باستان و یا حکومت پهلوی است که فکر میکنند حافظ چند هزار سال شاهنشاهی در ایران بوده است. مفهوم شکوهِ شاهنشاهی ایران باستان چندان واضح نیست. باستانگرایان چه چیزی را میخواهند احیا کنند؟ سعی میکنم تا حدی به جنبههایی از  واقعیت دوران باستان اشاره کنم تا روشن شود آنچه در شبکههای اجتماعی و برخی شبکههای ماهوارهای تبلیغ میشود حقایق را در مورد آن دوران پاستانی میگوید. اینکردیراست، آیت الله العظمای ساسانیان. از کتیبههای او خون میچکد. فرمان به سرکوب همه دگراندیشان داده است. باستانگرایان اینها را بدیل فقها قرار میدهند؟

کودک همسری؛ گره کور قانونگذاری یا مقاومت محافظهکاران؟

بیبیسی ـ ازدواج کودکان بار دیگر در ایران خبرساز شده است. اینبار انتشار ویدیویی از ازدواج یک دختر ۱۰ ساله با مردی بسیار بزرگتر از خود در شبکههای اجتماعی خشم و انتقاد بسیاری برانگیخت. انتقادهایی که در نهایت به ابطال این عقد با دخالت مقامهای قضایی ایران منجر شد. بازهم برخلاف آنچه تصور میشود تعداد این ازدواجها نه تنها روند نزولی ندارد که رو به افزایش است. شهلا اعزازی، مدیر بخش مطالعات زنان انجمن جامعهشناسی ایران پیشتر گفته بود ازدواج کودکان در شهرها بیشتر از روستاهاست و تعداد آن هم در حال افزایش است. هرچند این جامعهشناس علت افزایش این نوع ازدواجها راناآگاهی والدین و فقر فرهنگیدانسته بود. بر اساس آمارها سازمان ثبت احوال ایران از سال ۹۲ تا ۹۶ هزار دختر زیر ۱۰ در ایران ازدواج کردهاند. در همین بازه زمانی ۱۹۲هزار و ۸۴۰ دختر زیر ۱۴ساله ازدواج کردهاند. براساس آمارهای منتشر شده از طرف معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نسبت مردان و زنانی که در سن کمتر از ۱۵ سالگی ازدواج میکنند ـ در سال ۱۳۹۲ به ترتیب برای مردان ۰.۴ درصد و برای زنان ۵.۴ درصد است. این رقم با افزایش برای دختران در سال ۹۳ به ۵.۶ درصد رسیده و در سالهای ۹۴ و ۹۵ نیز به ترتیب رقمی معادل ۵.۴ و ۵.۵ را نشان می دهد. این رقم سال ۹۵، ۰.۰۵ درصد برای پسران و ۵.۵ درصد برای دختران است. کودک همسری؛ یک ویدیو و واکنشهای بسیار، عقد باطل شد ؛ عروسکی که لباسش از همان ابتدا سیاه است

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، ایندیپندنت، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، جامعهی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، سندیکای کارگران نیشکر هفتتپه،  عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، قنطره، کانون مدافعان حقوق کارگر، کمپین دفاع از زندانیان سیاسی و مدنی، گاردین، گزارشگران بدون مرز، مدیوم، ندای زنان ایران، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز

بایگانی شمارههای گذشته