اعتراض‌های مردمی در سراسر جهان در جریان است

عکس: وبگاه عفو بین‌الملل

ایران: تاکید گزارشگر ویژه سازمان ملل بر تداوم نقض حقوق بشر

رادیو زمانه ـ گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در گزارشی که در یک کنفرانس خبری ارائه داد، از تداوم نقض حقوق بشر در ایران گفت و از ادامه این روند ابراز نگرانی کرد. جاوید رحمان روز ۲۲ اکتبر، با اشاره به نقض حقوق مدنی و سیاسی در ایران گفت که در سال گذشته، شاهد ادامه تاثیر منفی وخامت اوضاع اقتصادی بر تحقق حقوق اقتصادی و اجتماعی در ایران بوده است. از جمله نکاتی که او مطرح کزد: جمهوری اسلامی حقوق مدنی و سیاسی شهروندان را به طور مداوم محدود می‌کند. مدافعان حقوق بشر، اعضای گروه‌های اقلیت، وکلا، روزنامه‌نگاران، فعالان حقوق کارگری و افراد معترض به حجاب اجباری، مورد تهدید، آزار، اذیت و بازداشت قرار گرفته‌اند. تعداد اعدام‌ها در سال ۲۰۱۸ نسبت به سال پیش از آن کاهش چشمگیری داشته است، اما این شمار همچنان یکی از بالاترین آمارهای جهانی است، چنانچه در سال ۲۰۱۸، ۲۵۳ نفر در ایران اعدام شده‌اند. زنان و مردان معترض به قوانین اجباری در مورد نقض قوانین حقوقی همچنان با دستگیری و بازداشت روبه‌رو هستند. سال گذشته دستکم هفت مجرم زیر ۱۸ سال و سال جاری نیز دو نوجوان اعدام شدند. از آغاز سال ۲۰۱۹ تاکنون ۱۷۳ نفر  در ایران اعدام شده اند. وضعیت اقلیت های دینی به خصوص آندسته که قانون جمهوری اسلامی آنها را به رسمیت نشناخته، نگران کننده است.

نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان: شبه نظامیان افغان تحت حمایت سیا مرتکب ‘جرایم جنگی’ شده‌اند

بی‌بی‌سی ـ دیدبان حقوق بشر در گزارشی اعلام کرد: نیروهای قطعات خاص امنیت ملی افغانستان تحت حمایت سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) تخطی‌های جدی از جمله کشتن غیرنظامیان در جریان عملیات‌های شبانه را مرتکب شده‌اند. در گزارش دیدبان حقوق بشر از این برخوردهای فراقانونی به عنوان ‘محاکمه صحرایی ‘ یاد شده و برخی از این تخطی‌ها ‘جرایم جنگی ‘ دانسته شده است. قربانیان غیرنظامی حملات شبانه و هوایی در دو سال اخیر به طور چشم‌گیری افزایش یافته است. گزارش دیدبان حقوق بشر به عنوان «”آنها به کسان زیادی شلیک کردند”: سوءاستفاده عملیات شبانه توسط نیروهای افغان مورد حمایت سیا» ۱۴ مورد از اواخر سال ۲۰۱۷ تا میانه سال ۲۰۱۹ را در بر می‌گیرد. دیدبان حقوق بشر از آمریکا و حکومت افغانستان خواسته که باید تمام گروه‌های شبه‌نظامی را که خارج از چارچوب فرماندهی نیروهای امنیتی هستند، فوری منحل و خلع سلاح کرده و با تحقیقات مستقل در باره تمام اتهامات جرایم جنگی و نقض حقوق بشر همکاری کنند.

ترکیه: شواهد محکم مبنی بر ارتکاب جرایم جنگی و دیگر موارد جدی نقض حقوق بشر

عفو بین‌الملل ـ نیروهای نظامی ترکیه و ائتلاف گروه‌های مسلح تحت حمایت ترکیه با ارتکاب تخلفات جدی و جنایات جنگی از جمله کشتارهای شتاب‌زده و حملات غیرقانونی که منجر به مرگ و مجروح شدن غیرنظامیان شده‌اند، ‌بی‌اعتنایی شرم‌آور خود را نسبت به زندگی و حیات غیرنظامیان به نمایش گذاشته‌اند. این سازمان با ۱۷ نفر از پزشکان، روزنامه‌نگاران، آوارگان و امدادرسان محلی و بین‌المللی مصاحبه انجام داده است و همچنین ویدیو‌های منتشر شده از منطقه را مورد تحلیل و اعتبار سنجی قرار داده و گزارش‌های پزشکی و سایر مستندات موجود را مطالعه و بررسی نموده است. اطلاعات جمع‌آوری شده حاکی از وجود شواهدی محکم ‌مبنی بر حملات غیرقانونی ارتش ترکیه و گروه‌های تحت حمایتش به مناطق مسکونی است. عفو‌ بین‌الملل همچنین اطلاعاتی هولناک درباره قتل خانم‌ ‌هورین خلف، سیاستمدار برجسته کرد سوری، توسط اعضای گروه مسلح «احرار الشرقیه» به دست آورده است. «احرار الشرقیه» یکی از گروه‌های مسلح عضو «ارتش آزادی بخش سوریه» و ائتلافی از گروه‌های مسلح است که ترکیه تجهیز و پشتیبانی می‌کند.

عراق: تعدادی از معترضان توسط برخورد نارنجک های گاز اشکاور کشته شدند

دیده‌بان حقوق بشر ـ نیروهای امنیتی علی رغم وعده های دولت از قوای قهریه بیش از حد استفاده می‌کنند. شلیک نارنجک های گاز اشک آور توسط نیروهای امنیتی عراق به سمت جمعیت، در جریان تظاهرات در تاریخ ۲۵ اکتبر سال ۲۰۱۹ در بغداد منجر به کشته شدن دست کم ۸ تن از معترضین گردید. هرچند نیروهای امنیتی از بکار بردن این نوع گلوله ها در اعتراضات شهرهای جنوبی خود داری می‌ورزند، لیکن حمله معترضین به منظور سوزاندن دفاتر نیروهای بسیج مردمی (حشد الشعبی)، پلیس‌های مستقر در این اماکن را وادار به گشودن آتش و کشتن معترضین کرد. در بصره نیز یک مامور پلیس با وسیله نقلیه خود به درون جمعیت معترضین راند که موجب آسیب و جرح چندین تن گردید. صدها کشته و زخمی در ناآرامی‌های کربلا

لبنان؛ استفاده بیش از حد نیروهای امنیتی از قوای قهریه علیه معترضین

دیده‌بان حقوق بشر ـ نیروهای امنیتی لبنان در ۱۸ اکتبر سال ۲۰۱۹، از قوای قهری بیش از حد و غیرضروری علیه معترضان در مرکز شهر بیروت استفاده کرده‌اند. پلیس ضد شورش نیروی امنیت داخلی، هزاران نفر از معترضان عمدتاً مسالمت جو، از جمله کودکان را، در مرکز شهر بیروت، با شلیک گاز اشک آور و گلوله های پلاستیکی مورد حمله قرار داد. ارتش نیز بعضاً با استفاده از نیروی قهریه بیش از حد، مناطق را پاکسازی می‌کرد. تظاهرات ضد دولتی، که از غروب روز ۱۷ اکتبر آغاز گردید، پس از اعلامیه دولت مبنی بر وضع مالیات های جدید از جمله در برنامه پیام رسان واتس‌اپ برانگیخته شده بود.

افغانستان: در حملات هوایی آمریکا ۳۰ غیرنظامی کشته شده‌اند

رادیو زمانه ـ پنج ماه پیش نیروهای آمریکایی به ولسوالی بکواه ولایت فراه و بخش‌هایی از ولسوالی دلارام ولایت نیمروز حمله هوایی کردند. شمار زیادی غیرنظامی در این حملات کشته شدند. نهادهای سازمان ملل پس از تحقیقات تأیید کردند که دست‌کم ۳۰ غیرنظامی در این حملات کشته شده‌اند.

ترکیه: آزار چندین مدافع حقوق بشر به تلافی فراخوان آنها برای صلح و رعایت حقوق بشر در «عملیات بهار صلح»

پاکستان: ربودن و ناپدید کردن قهری پدر مدافع حقوق زنان و حقوق قومی گلاله اسماعیل

مصر: حبس خودسرانه و آزار قضایی امر امام، وکیل دادگستری و عضو شبکه اطلاعات حقوق بشر عرب

مصر: ربودن امر امام و حمله جسمانی به جمال عید

مصر: آزار قضایی و تهدید خانم آیدا سیف الدوله، رئیس مرکز الندیم برای مبارزه با خشونت و شکنجه

مصر: بدرفتاری با علا عبدالفتاح و محمد الباقر در زندان

مصر: دادگاهی شش تن را به اتهام انجام اقدام تروریستی به مرگ محکوم کرد

عربستان سعودی: تداوم آزار قضایی و حبس خودسرانه مدافع حقوق بشر محمد العطیبی

روسیه: وزارت دادگستری می‌خواهد سازمان غیر دولتی «در راه حقوق بشر» را تعطیل کند

موزامبیک: قتل فعال حقوق بشر دکتر آنستاسیو ماتاول و محدودیت های علیه فضای مدنی بر انتخابات آتی سایه افکنده است

مالدیو: محدودیت های علیه شبکه دموکراسی را لغو و از اعضای آن در مقابل حمله محافظت کنید

عربستان سعودی: در دهمین سالگرد تشکیل جامعه حقوق مدنی و سیاسی عربستان، سازمان های غیردولتی از دولتمردان سعودی خواستار آزادی کلیه اعضای زندانی این جامعه شدند

لهستان به کجا می رود؟

آلمان: حمله مرگبار به کنیسه‌؛ مهاجم حمله را آن‌لاین پخش کرد

ایران:

حکم قطع دست یک متهم در زندان ساری با حضور مقامات قضائی اجرا شد

رادیو زمانه ـ اجرای این حکم قطع دست در حالی‌ست که بر اساس مفاد مندرج در کنوانسیون بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی، صدور و اجرای احکام ظالمانه مانند قطع عضو ممنوع است. با وجود این، قضات دادگستری در ایران با استناد به بندهای مختلف قانونی از جمله ماده ۱۹۸، ماده ۲۰۱ و همچنین ماده ۲۰۲ قانون مجازات اسلامی، اقدام به صدور و اجرای احکام قطع عضو برای متهمان می‌کنند. عفو بین‌الملل اعلام کرد: مقامات ایرانی با اجرای این مجازات به غایت بی‌رحمانه مرتکب شکنجه شده‌اند که مطابق قوانین بین‌المللی جرم است. ایران به عنوان یک عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی موظف است که اعمال شکنجه را در هر شرایطی و بدون استثناء منع کند. اصلاح قانون مجازات اسلامی برای توقف این اعمال شنیع باید سال‌ها پیش صورت می‌گرفته است. نمایندگان مجلس ایران باید فوری با اصلاح قانون همه اشکال مجازات‌های بدنی را لغو کنند و سیستم عدالت کیفری را به شکلی تغییر دهند که در آن با زندانیان به طور انسانی رفتار شود و بازپروری محکومان مورد تمرکز قرار گیرد.

آخرین وضعیت آرش صادقی در زندان ــ گفت‌و‌گو با گلرخ ایرایی

رادیو زمانه ـ گلرخ ایرایی که صبح سه‌شنبه یکم آبان با صادقی ملاقات کرده است، ازکارافتادگی و عفونت دست این زندانی سیاسی را تأیید کرد و گفت که مسئولان از اعزام او به بیمارستان خودداری کرده اند.

بازداشت طنزپردازان به اتهامات امنیتی و صدور حکم‌های سنگین

ایران وایر ـ به فاصله یک روز، خبر تایید حکم دو طنزنویس ایرانی در رسانه‌ها منتشر شد. یکی به یک سال حبس و دیگری به ۱۱ سال حبس قطعی محکوم‌شده است؛ «کیومرث مرزبان»، طنزنویس ۲۷ ساله از شهریور ۱۳۹۷ در زندان اوین است و دیگری «پوریا عالمی»، ۳۷ ساله، طنزنویس روزنامه شرق با تایید حکم یک سال زندانش و فشارهای وارده به روزنامه، ترجیح داد که از کارش استعفا دهد و خانه‌نشین شود تا زمانی ‌که برای اجرای حکم به زندان فراخوانده شود. بازداشت پوریا عالمی از سوی «وزارت اطلاعات ایران» و بازداشت کیومرث مرزبان از سوی «حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» صورت گرفته است.

تایید حکم فعالان کارگری علیرضا ثقفی، هاله صفرزاده و پروین محمدی

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ طبق دادنامه صادره از سوی شعبه ۶ دادگاه تجدیدنظر استان البرز حکم دادگاه بدوی مبنی بر یکسال حبس تعزیری به اتهام تبلیغ علیه نظام برای پروین محمدی، علیرضا ثقفی و هاله صفرزاده تأیید شده است. این سه تن در روز ششم اردیبهشت در پارک جهان نمای کرج دستگیر شده و پس از پانزده روز بازداشت به قید کفالت آزاد شده بودند. پروین محمدی فعال سندیکایی برای اجرای حکم یک سال زندان احضار شد

صدور حکم شش سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق برای فعال کارگری ناهید خداجو

کانون مدافعان حقوق کارگر ـ ناهید خداجو عضو هیأت مدیره اتحادیه آزاد کارگران ایران توسط قاضی افشاری قاضی شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران به اتهام اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور به ۵ سال حبس تعزیری، به اتهام اخلال در نظم عمومی به یکسال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم شده است. همچنین با عنوان مجازات تکمیلی به رونویسی دو جلد کتاب مشخص و دو سال محرومیت از عضویت در احزاب، گروه ها و دستجات سیاسی و اجتماعی محکوم گردیده است.

دستگیری ۱۵ دختر و پسر در یک مجموعه ساحلی در قشم به‌ دلیل «حضور با وضعیت نامناسب»

بازداشت چند بهایی به اتهام «تلاش برای تحت‌الشعاع قرار دادن» اربعین

 بازداشت چند بهائی دیگر در شیراز به اتهام «حرمت‌شکنی در ایام سوگواری شیعیان»

 تخریب گورستان بهاییان توسط افراد ناشناس در یزد

پلمپ پنج واحد صنفی متعلق به بهائیان در چابهار به دلیل “تعطیلی به مناسبت مذهبی”

 اعتراض حوزه علمیه قم به حضور زنان در ورزشگاه‌ها

دو شهروند کُرد در سردشت و کرمانشاه بازداشت شدند

۲۰ زباله‌گرد در نظرآباد که در اعتراض به واگذاری جمع‌آوری زباله به پیمانکار بخش خصوصی تجمع کرده بودند، بازداشت شدند

سه کارگر شرکت آذرآب اراک همچنان در بازداشت هستند، یک نفر هم احضار شد

بازجویی از رضا شهابی ــ بازپرس دادسرای اوین: دیگر فعالان سندیکایی نیز احضار خواهند شد

دادستانی تهران درخواست آزادی مشروط محمود بهشتی لنگرودی را رد کرد

مأموران امنیتی عماد کثیر از فعالان کارگری هفت تپه را بازداشت کردند

بازداشت ۱۳ تن از کارگران شهرداری کوت عبدالله تائید شد

محمد داوری، فعال مدنی اهل یاسوج به دلایل نامعلوم بازداشت شده است

دستگیری گسترده کارگران اعتصابی از اراک تا شوش؛ چه کسی قرار است پیگیر وضعیت کارگران باشد؟

پلیس به کارگران معترض آذر‌آب حمله کرد

تنبیه بی‌سابقه داوران زن در لیگ برتر فوتبال

 بازداشت سعید شیرزاد و انتقال وی به زندانی رجایی شهر

امین ماسوری، نویسنده و پژوهشگر جهت تحمل حبس بازداشت و به زندان منتقل شد‎

اعدام‌ها: ۲ تن در زندان عادل آباد شیراز ؛ ۱ زندانی «مواد مخدر» در زنجان ؛ ۱ زن و ۱ مرد در زندان رجایی شهر ؛ ۱ تن در زندان مرکزی بندرعباس ؛ ۱ تن در سنندج

عدالت

آلمان: محاکمه دو تبعه سوریه به اتهام “جنایت علیه بشریت”

دویچه وله ـ دادستانی آلمان علیه دو مأمور امنیتی سابق سوریه اقامه دعوا کرد. این دو مرد که در بازداشت هستند متهم به “جنایت علیه بشریت” شده‌اند. آنان متهم‌اند که مستقیم یا غیرمستقیم در شکنجه هزاران زندانی و قتل ده‌ها نفر دست داشته‌اند. متهمان که در سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ میلادی از سوریه گریخته‌اند، در ماه فوریه گذشته در برلین و ایالت راینلند−فالتس آلمان بازداشت شده‌اند. دادستانی آلمان در آن زمان سن این دو تبعه سوریه را ۵۶ و ۴۲ ساله اعلام کرده بود. بر اساس گزارش دادستانی فدرال آلمان، یکی از متهمان به نام “انور ر.” متهم به ۵۸ فقره قتل، تجاوز و تعرض جنسی است. طبق همین گزارش، این فرد در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ هدایت یک واحد اطلاعاتی ـ امنیتی علیه مخالفان حکومت بشار اسد را برعهده داشته است.

اسپانیا: جسد فرانکو دیکتاتور به گور دیگری منتقل شد

آمریکا: مجلس نمایندگان کشتار ارامنه در اوایل قرن بیستم را نسل‌کشی خواند

بازداشت صدها نفر در ارتباط با سوء استفاده جنسی از کودکان در ۱۲ کشور

ایران:

دادخواست خاوران

رادیو زمانه ـ در شامگاه روز ۵ آبان ۱۳۹۸ (۲۷ اکتبر ۲۰۱۹) همایشی با عنوان “دادخواهی و یاد” در برلین با حضور حدود ۱۲۰ نفر برگزار شد که شروع آن با نمایش فیلمی کوتاه ساختهٴ هنرمند عدالت‌خواه، پرستو فروهر بود: فیلمی با عنوان “او به یاد می‌آورد”. فیلم سندی است در باره یک نماد دادخواهی: گورستان خاوران، سندی شاخص از بایگانی داد و بیداد که در بحثی که در همایش برلین درگرفت تأکید شد که نبرد بر سر آن را می‌توان شاخص نبرد بر سر آزادی در ایران قلمداد کرد. گفته شد که نبرد داد و بیداد نبرد یاد و فراموشی است و خاوران در این میان سند یاد است؛ به ما می‌گوید که به یاد داشته باشیم. خاوران “به یاد می‌آورد”، خاوران به یاد ما می‌آورد. متن کامل سخنرانی محمدرضا نیکفر در این نشست: هشت قدم مانده به در، شانزده  قدم رو به دیوار – تعیین موضع و دادخواهی

از دادخواهی در تبعید: «دهه شصت و جستجوی یک حقیقت»

رادیو زمانه ـ گردهم‌آیی «دهه شصت: جستجوی یک حقیقت» ۱۱ اکتبر ۲۰۱۹ در مدرسه عالی مطالعات علوم اجتماعی پاریس برگزار شد. برگزارکنندگان این رویداد «برنامه پژوهشی آف‌ ـ‌ ‌سایت» و «انجمن دفاع از زندانیان سیاسی و عقیدتی ــ پاریس» بودند و پرستو فروهر، بهار مجدزاده و ایمان گنجی به عنوان سخنران در آن شرکت کردند. مدیریت برنامه بر عهده شورا مکارمی، مدیر برنامه آف‌سایت بود.

حقوق مدنی و سیاسی

آمریکا: رودی جولیانی وکیل ترامپ زیر ذره‌بین کارآگاهان پرونده اوکراین

ایران:

نوشین جعفری، عکاس و خبرنگار آزاد شد

سخنگوی قوه قضائیه تغییر اتهام «افساد فی‌الارض» را برای سه متهم محیط‌زیستی تأیید کرد

پرونده پنج نوکیش مسیحی کرج: چهار تن پس از تحمل حبس آزاد شدند، امین خاکی ۱۰ ماه دیگر زندانی خواهد بود

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ترکیه: اخراج غیرقانونی پناهجویان سوری

عفو بین‌الملل ـ این سازمان در گزارشی ترکیه را متهم کرده که پیش از آغاز حمله نظامی به شمال سوریه، اخراج پناهجویان سوری و انتقال آن‌ها به مناطق جنگی را آغاز کرده است. این گزارش بر پایه اظهارات ده‌ها پناهجوی سوریه در گفت‌وگو با همکاران سازمان عفو بین‌الملل تنظیم شده است. عفو بین‌الملل شمار پناهجویانی را که گفته می‌شود به طور غیرقانونی از ترکیه اخراج شده‌اند “صدها نفر” برآورد کرده و افزوده که در این مورد تا کنون هیچ آمار رسمی منتشر نشده است. ده‌ها پناهجو در گفت‌وگو با همکاران عفو بین‌الملل از ضرب و شتم، ارعاب و تهدید خود توسط پلیس ترکیه خبر داده‌اند. آنها گفته‌اند مجبور به امضای برگه‌هایی شده‌اند که در ظاهر داوطلبانه بودن بازگشت به سوریه را تائید می‌کنند. بازگرداندن اجباری پناهجویان به سوریه غیرقانونی است زیرا مطابق ارزیابی‌های این سازمان خطر این که این افراد قربانی نقض فاحش حقوق بشر شوند بسیار زیاد است.

ترکیه: الیف شافاک: خفقان شدت گرفته است

دویچه وله ـ نامدارترین زن ادبیات ترکیه با آخرین اثر خود به نمایشگاه کتاب فرانکفورت آمد. او از وضعیت نشر و بیان در ترکیه انتقاد کرد و گفت که حاکمیت، نظارت بر فعالیت ادبی و خلاقیت هنری را هر روز شدیدتر می‌کند.

یونیسف: یک‌سوم کودکان جهان دچار سوء تغذیه هستند

ایران:

مرکز آمار ایران: تورم مهر ماه به ۴۲ درصد رسید

نرخ تورم ۴۲ درصد، افزایش دستمزد ۱۵ درصد

کارگران شهرداری کاشان چهار ماه مزد نگرفته‌اند

مرکز آمار ایران: قیمت مسکن ۱۱۰ درصد و نرخ اجاره‌بهاء ۳۵ درصد افزایش یافت

نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ایران “دو برابر بی‌سوادان” است

«نیمی از میلیاردرهای ایران» مالیات نمی‌دهند‎

 اعتراض‌ها:

۹ اعتصاب و اعتراض کارگری در تنها ۲۴ ساعت

کارگران کارخانه روغن‌نباتی گلناز کرمان در اعتراض به پنج ماه دستمزد معوق تجمع کردند

معترضان به انتقال آب دریای خزر در گلوگاه مازندران تجمع کردند

ادامه اعتراض کارگران آذرآب به خصوصی‌سازی، فقدان امنیت شغلی و پرداخت‌نشدن دستمزدها

دفاع از حقوق بشر؛ دستاوردها

رئیس تازه‌ی فدراسیون، آلیس موخوِه: «همه‌جانبه‌گی حقوق بشر در خطر است؛ باید به مقابله برخیزیم!»

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ سازمان‌های عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در چهلمین کنگره‌ی فدراسیون در تایوان، فعال بُتسوانایی آلیس موخوِه را به‌عنوان رئیس تازه‌ی خود برگزیدند. آلیس موخوه، از فعالان پیگیر حقوق بشر و یکی از رهبران جامعه‌ی مدنی در سه سال آینده هدایت فدراسیون را در حرکت به سوی صدمین سالگرد تشکیل آن در سال ۲۰۲۲ به عهده خواهد داشت. دبیران کل و نایب رئیسان تازه نیز برای سه سال انتخاب شدند. گیسو جهانگیری، رئیس آرمان‌شهر نیز برای دومین دوره سه ساله نایب رئیس فدراسیون شد.

گیسو جهانگیری، برای دومین دوره، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر شد

ایران وایر ـ گیسو جهانگیری، نایب رئیس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، حوزه فعالیت خود را به دایره مرزهای سیاسی ایران محدود نکرده و با این ایده که جهان، دهکده و خواستگاه همه ما است، به تلاش برای احقاق حقوق بشر همت کرده است. البته به علت هم‌زبانی، با ساکنان مرزهای فرهنگی احساس هم‌دلی بیشتری داشته است. می‌گوید همواره خودش را فرزند این سرزمین‌ها دانسته است. او این روزها به ایده‌های تازه‌تری در مورد تحقق رویاهای بشر و اعتلای حقوق زنان فکر می‌کند و برای سه سال آتی برنامه‌هایی دارد. «ایران‌وایر» با گیسو جهانگیری در مورد آن‌چه گذشته و آن‌چه در پیش رو است، گفت‌وگویی انجام داده است که در ادامه می‌خوانید.

شیلی؛ در مواجهه با اعتراضات، به حقوق انسان‌ها احترام بگذارید
دیده‌بان حقوق بشر ـ در شرایطی که اعتراضات گاه به گاه خشونت آمیز در جریان است، دولت شیلی باید رعایت واحترام به حقوق شهروندان را توسط نیروهای امنیتی خود تضمین کند. دولت‌مردان شیلی باید هم معترضینی را که مرتکب جرائم سنگین و اَعمال خشونت آمیز شده بودند و هم آن دسته از نیروهای امنیتی که با قوای قهریه بیش از حد واکنش نشان داده بودند، مورد تحقیق قرار داده و ملزم به پاسخگویی کنند. از تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۱۹، هزاران شیلیایی برای اعتراض به اعلامیه دولت مبنی بر افزایش قیمت حمل و نقل عمومی به خیابانها ریختند. این اعتراضات به بازتابهای خشونت باری بر ضد افزایش هزینه های زندگی و نابرابری ها گسترش یافته و منتج به بروز روزهایی ناآرام شد. شمار کشته‌شدگان ناآرامی‌های شیلی به ۱۵ نفر رسید  ؛ «خیزش مردمی شیلی نتیجه چهل‌ سال سخت‌کیشی نئولیبرالی است»

امارات متحده عربی: نامه سرگشاده به دولتمردان با خواست آزادی مدافع حقوق بشر احمد منصور در پنجاهمین سالگرد تولد او

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ در آستانه تولد ۵۰ سالگی احمد منصور، فدراسیون و بیش از ۱۳۵ گروه خواستار آزادی او شدند. آنها در نامه ای به امیر امارات متحده عربی شیخ خلیفه بن زاید آل نهیان اعلام داشتند که امارات متحده عربی باید «احمد منصور» فعال برجسته حقوق بشر را که به ناحق زندانی شده است، در آستانه پنجاهمین سالگرد تولدش در ۲۲ اکتبر ۲۰۱۹ آزاد کند.

ترکیه/سوریه؛ غیرنظامیان در عملیات سوریه در معرض خطر هستند

دیده‌بان حقوق بشر ـ تهاجم ترکیه به شمال شرقی سوریه اقدام عاجل نیروهای مسلح ترکیه، نیروهای تحت رهبری کردها و سایر گروه‌های مسلح محلی را به منظور محافظت از غیرنظامیان و احترام به حقوق بشر ضروری می‌کند. اولویت های حقوق بشری برای نیروهای ترکیه و نیروهای تحت رهبری کردها، از جمله نیروهای دموکراتیک سوریه (SDF) و یگان های مدافع خلق(YPG)، باید شامل اقدامات احتیاطی برای جلوگیری از بروز تلفات درغیرنظامیان، تحقیق در مورد حملات هوایی که گفته شده غیرقانونی هستند و اطمینان از امکان گریز امن غیرنظامیان باشد. کلیه طرف‌هایی که مناطق شمال شرقی سوریه را به طور کارآمد کنترل می کنند، باید از آوارگان نیز حمایت کافی را به عمل آورند و اطمینان حاصل کنند که نیروهای زمینی در مواجهه با ساکنانی که تصمیم به باقی ماندن در محل سکونت خود را دارند، دست به آزار و اذیت، دستگیری خودسرانه، یا بدرفتاری، نمی‌زنند. همچنین حمله ترکیه نگرانی های شدیدی را مبنی بر احتمال گریختن آن دسته از کسانی که مسئول اصلی جنایات جنگی و یا جنایت علیه بشریت هستند مطرح ساخنه است؛ از جمله اعضای بازداشت شده دولت اسلامی (داعش) که در شمال شرقی سوریه زندانی شده اند.

افغانستان؛ کمک‌های اندک در خصوص آسیب‌های روحی روانی ناشی از مناقشات

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت افغانستان در فراهم آوردن حمایت کافی در جهت تأمین خدمات بهداشتی روانی و مشاوره‌ای، در خصوص افغان‌هایی که حوادث آسیب زا را تجربه کرده‌اند، ناکام بوده است. بیش از نیمی از جمعیت افغانستان، از جمله بسیاری از بازماندگان خشونت‌های مربوط به درگیری‌ها؛ با افسردگی، اضطراب و اختلال استرسی پس از حادثه دست به گریبانند. اما براساس اسناد دولتی، کمتر از ۱۰ درصد از این افراد از حمایت کافی دولت در زمینه تأمین بهداشت روانی برخوردار هستند. دولت افغانستان و کمک کنندگان بین المللی، باید خدمات بهداشت روان و کارزارهای تبلیغاتی در این زمینه را گسترش دهند.

اتیوپی: جایزه نوبل صلح باید برای ریاست جمهوری محرکی در مقابله با چالش‌های بزرگ حقوق بشری باشد

عفو بین‌الملل ـ ابی احمدعلی، نخست وزیر اتیوپی جایزه نوبل صلح را دریافت کرد. این جایزه باید برای او انگیزه و محرکی در مقابله با چالش‌های بزرگ حقوق بشری باشد که آن‌چه تاکنون به دست آمده را تهدید می‌کند.

اعتراض‌ها در سراسر جهان: برزیل، شیلی، لبنان، اکوادور، عراق، انگلیس، گینه، هنگ کنگ

عفو بین‌الملل ـ اعتراض‌ها در سراسر جهان در حال وقوع است و مردم خواستار اقدام دولت‌ها هستند. آن‌ها خواستار برابری، آزادی و عدالت هستند. در چند ماه گذشته اعتراض ها در سراسر جهان به شدت افزایش یافته اند. جای تاسف است که وجه مشترک همه این اعتراض ها واکنش بسیار خشن دولت ها بوده است که در بسیاری از موارد منجر به نقض فاحش حقوق بشر شده است. این سازمان در ماه اکتبر نشانه های نقض حقوق بشر در اعتراض ها را در بولیوی، لبنان، شیلی، اسپانیا، عراق، گینه، هنگ کنگ، بریتانیا، اکوادور، کامرون و مصر ثبت کرده است.

آمریکا: قاضی مانع از بازگشت قانون منع سقط جنین به آلاباما شد

بی‌بی‌سی ـ یک قاضی فدرال در ایالت آلاباما آمریکا با غیرقانونی خواندن یک مصوبه ایالتی، مانع از اجرایی شدن قانونی شده که بنا داشت سقط جنین را در این ایالت تقریبا به صورت کامل غیرقانونی کند. حامیان سقط جنین امیدوارند که سرنوشت این قانون به دیوان عالی آمریکا بکشد.

چین: اتهام «براندازی» را لغو و زن مدافع حقوق بشر چن جیانفنگ را آزاد کنید

جایزه حقوق بشر ساخاروف ۲۰۱۹ به اقتصاددان دربند اویغور رسید

ایران:

از آزادی پنج مدافع حقوق کارگری استقبال می‌کنیم؛ اصلاً نباید بازداشت می‌شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (عضو فدراسیون) از آزادی به قید وثیقه‌ی آقای اسماعیل بخشی، سخنگوی سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، خانم سپیده قلیان، فعال جوان حقوق کارگری، آقای امیر حسین محمدی‌فرد، خانم ساناز اللهیاری، و آقای امیر امیرقلی، سه روزنامه نگار و عضو هیئت تحریریه‌ی مجله اینترنتی به نام گام و تداوم حبس خودسرانه‌ی همکار آنها خانم عسل محمدی مطلع شده است. این شش مدافع حقوق بشر به‌خاطر فعالیت‌ها‌ی سندیکایی یا گزارش‌دهی درباره‌ی این گونه فعالیت‌ها‌ در چارچوب اعتصاب کارگران شرکت نیشکر هفت تپه در شوش، استان خوزستان در جنوب غربی ایران به حکم‌های بلندمدت زندان محکوم شدند. آقای محمد خنیفر، عضو دیگر سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، از ۷ تا ۹ اکتبر ۲۰۱۹ (۱۵ ـ ۱۷ مهر ۱۳۹۸) به‌طورِ خودسرانه دستگیر شد ولی در حال حاضر به قید وثیقه آزاد است. وثیقه نجومی برای آزادی موقت چهار روزنامه‌نگار و دو فعال کارگری ؛ شش زندانی سیاسی به قید وثیقه‌های سنگین آزاد شدند  

آمریکا باید معافیت‌های مؤثر بشردوستانه را تضمین کند

دیده‌بان حقوق بشر ـ تحریم‌های گسترده دولت ترامپ علیه ایران توان این کشور در تأمین مالی واردات بشردوستانه از جمله داروها را به شدت محدود کرده است و مشکلاتی جدی برای ایرانیان عادی ایجاد و حق سلامت آنها را تهدید می‌کند. دولت واشنگتن باید فوری روشن کند که شرکت‌ها و بانک‌های آمریکایی و دیگر کشورها در ارتباط با صادرات داروها یا دیگر کالاهای بشردوستانه معاف‌شده به ایران با ریسک حقوقی یا مالی مواجه نخواهند شد. گزارش «فشار حداکثری: آسیب تحریم‌های اقتصادی آمریکا به حق سلامت ایرانیان» نشان می‌دهد که محدودیت‌های گسترده روی تعاملات مالی، همراه با مواضع تهاجمی مقامات آمریکا توان نهادهای ایرانی برای تأمین مالی واردات بشردوستانه از جمله تجهیزات پزشکی و داروهای حیاتی را به شدت محدود کرده است. در حالی که دولت آمریکا معافیت‌هایی برای واردات بشردوستانه در رژیم تحریم‌هایش ایجاد کرده است دیده‌بان حقوق بشر به این نتیجه رسیده است که این معافیت‌ها در عمل منجر به این نشده است که بانک‌ها و شرکت‌های آمریکایی و اروپایی بی‌میلی شدید خود به ریسک تحریم و اقدام حقوقی به خاطر صادرات یا تأمین مالی کالاهای بشردوستانه معاف‌شده را تغییر دهند. نتیجه رد دسترسی ایرانیان به داروهای حیاتی و ضربه خوردن حق آنها برای سلامتی بوده است. دیده‌بان حقوق بشر: تحریم‌ها سلامتی ایرانیان را تهدید می‌کنند

زنان

افغانستان: نجوا عالمی، از میان جنگ و خشونت تا جایزه پرانگر سوئد

رادیو زمانه ـ صدای خاموش زنان، خشونت‌ها، نقض حقوق زنان و بسیاری از چالش‌های دیگر در برابر زنان افغانستان، نجوا عالمی را به عالم خبرنگاری می‌کشاند. سوژه‌های اصلی کار خبرنگاری نجوا را نیز بیشتر موضوعات مربوط به حقوق بشر به ویژه زنان ساخته‌اند. پرداختن به این موضوعات، سرانجام نجوا عالمی را تا بالای استیج بزرگ جایزه معتبر سالانه پر انگر سوئد آورد. جایزه امسال پر انگر را این خبرنگار از کشور جنگ زده افغانستان، به نام خودش رقم زده است؛ بانویی از میان دنیایی از چالش‌ها. گفتگو با دختر برنده جایزه پرانگر سوئد: زمانی حتی بلند خندیدنم گناه بود

چرا زنان قهرمان داستان‌ها و افسانه‌ها نمی‌شوند؟

بی‌بی‌سی ـ چرا در اغلب افسانه ها شخصیت دختربچه یا زن داستان در حد شخصیت باقی می‌ماند و تبدیل به قهرمان نمی‌شود؟ هدا حدادی در این مطلب در فیسبوک خود، نگاهی داشته به افسانه‌های قدیمی و نقشی که زنان در آن دارند و این نتیجه رسیده که باید هم درباره کلیشه های جنسیتی آگاه‌تر باشیم.

بیشترین شمار زنان در میان هنرمندان مهم دنیای فردا

ایران:

قدرت نرم زنان

رادیو زمانه ـ کنترل دولت بر سبک زندگی زنان  – به استثنای دو کشور ایران و عربستان – تقریبا دیگر از تمام کشورهای مسلمان رخت بر بسته و خریداری در میان سیاستمداران کشورهای مسلمان ندارد. در ایران و عربستان نیز نسیم تغییرات از بالا و پایین به وزیدن آغاز کرده است. با روی کار آمدن محمد بن سلمان – به عنوان ولیعهد جوان عربستان – اصلاحات اجتماعی نیز در عربستان از بالا آغاز شده است. زنان عربستانی اکنون دیگر می توانند رانندگی کنند، راساً به کشورهای خارج مسافرت کنند، خوانندگی کنند، در ادارات و ارتش استخدام شوند، در دانشگاه تحصیل کنند، به سینما و ورزشگاه بروند. در ایران پسا انقلاب اما مبارزه برای دستیابی به آزادی‌های اجتماعی در حوزه زنان – یعنی چیزی که زنان ایرانی در دو سال نخست انقلاب تا حدود زیادی از آن بهره‌مند بودند و بعدها دامنه این آزادی‌ها به طور روزافزون محدود شد – در چهار دهه اخیر (برخلاف نمونه عربستان) نه در قالب «اصلاحات اجتماعی از بالا» که در شکل «اصلاحات اجتماعی از پایین» تداوم یافته است. از این رو پویش‌های حمایت از حقوق زنان در ایران، همیشه پویش هایی غیر‌دولتی و برخاسته از دل جامعه مدنی ایران بوده است که البته در مقایسه با جامعه مدنی عربستان، قوی تر و پویاتر است. جنبش زنان ایران، از دل همین جامعه مدنی، جوشیده و بالیده است و اکنون تقریبا به درختی تنومند تبدیل شده است.

قتل زنان و شبکه پیچیده ناموس

اخبار روز ـ پدیده ای به نام «خودکشی ناموسی» نیز داریم! این که زنان به دلایل مرتبط با ناموس و خشونت های برخواسته از آن مجبور به خودکشی می شوند. آن قدر زن را آزار می‎دهند و عرصه را بر او تنگ می‌کنند که راهی جز خودکشی برایش نماند. اغلب خودکشی‌ ها به شکل خودسوزی است؛ دردناک ‌ترین راه در غرب ایران آمار این گونه خودسوزی ها بسیار بالا است و از این میان مریوان، سقز، پیرانشهر، کامیاران و ایلام بیشترین آمار را دارند. ایلام بیش ترین تعداد خودسوزی را از میان انواع روش های خودکشی دارا است و قتل زنان در کردستان، هم چنین خودسوزی و ناقص سازی جنسی زنان بسیار رایج شده است.

مدیران رادیو برای جلوگیری از گزارش فوتبال با صدای زن، مسابقه را پخش نکردند

دانشگاه تربیت مدرس: شیوه‌نامه اجرایی فرهنگ حجاب و عفاف از جمله در زمینه پوشش و نحوه معاشرت تصویب شد و لازم‌الاجراست

زنان کشاورز ایرانی تنها ۶۰ درصد حقوق مردان را می‌گیرند

فرهنگ                                                                       

افغانستان: روایتی از ‘کوه چهل دختران’؛ شاعر افغان برنده جایزه شعر فوروارد بریتانیا شد

بی‌بی‌سی ـ پروانه فیاض که ۲۹ سال دارد، از سال ۲۰۱۰ به یادگیری انگلیسی به عنوان زبان دوم و همزمان نوشتن شعر به این زبان پرداخت. او تنها نه سال پس از آن، اکنون برنده بهترین تک‌شعر امسال جایزه فوروارد بریتانیا شده است.

آلمان: جایزه صلح کتابفروشان برای عکاس نامدار سباستیائو سالگادو

دویچه وله ـ جایزه صلح کتابفروشان آلمان به سالگادو تعلق گرفت. او اولین عکاس حرفه‌ایست که این جایزه پراهمیت را دریافت می‌کند. اما او تنها عکاس نیست، وجدانی بیدار و آزاد است که با دوربین‌اش همواره در کنار فرودستان و ستمزدگان قرار دارد.  

کوبا: بانوی بزرگ باله درگذشت

همه چیز به عکس ختم می‌شود

جایزه فدراسیون به فیلم «خروج» در جشنواره آزادی‌ها

ایران:

روایت ۳۰ قتل در خانه پدری

ایران وایر ـ فیلم «خانه پدری» باز هم توقیف شد و شادی اکرانش پس از مدت‌ها توقیف، برای «کیانوش عیاری» به یک هفته هم نرسید.

مشابه این اتفاق پنج سال پیش نیز افتاده بود؛ زمانی که خبر اکران این فیلم پخش شد و برای دو روز روی پرد‌ه سینماها رفت. اما خیلی زود و بدون سروصدا از اکران کنار گذاشته شد. خانه پدری روایت کشتن یک دختر به دست پدر و برادرش است و تبعاتی که در طول زمان برای این خانواده دارد؛ روایت یک جنایت در ۷۰ سال پیش. حالا که بعد از ۱۰ سال فیلم اکران شده است، مخالفان می‌گویند این نمایش، ترویج خشونت و توهین به فرهنگ ایرانی است. دلیل توقیف «خانه پدری»؛ خشونت عریان یا ایران ویرانه؟ ؛ خانه‌ پدری عمارتی بناشده بر گور زنان

اندیشه                                                                         

هرگز فراموش نکنید فاشیست‌ها چه کردند

رادیو زمانه ـ یانا تسنوا: هیتلر و استالین دو روی یک سکه نیستند؛‌  هدف کارزارهایی که امروز در بلغارستان نازیسم را با کمونیسم برابر می‌خوانند نه دفاع از دموکراسی در برابر «مداخله روسیه»، بلکه اعاده حیثیت از فاشیسم و همدستی‌اش در هلوکاست است. چه دلیلی بهتر از هفتادوپنجمین سالگرد شکست نازیسم برای جشن و سرور؟ مرکز فرهنگی روسیه در صوفیه نیز هم این‌طور فکر می‌کرد، و از برپایی نمایشگاهی با عنوان «جاده‌ای به‌سوی پیروزی» در پایتخت بلغارستان خبر داد. اما این اقدام درعوض توفانی از اعتراضات را به راه انداخت… اما چرا باید جشنی به مناسبت شکست نازیسم یک دخالت نامطلوب و ناخواسته قلمداد شود؟ پاسخ به سالگردِ رویدادی بازمی‌گردد که همزمان و در این روز یادآوری می‌شود: رویدادهای ۹ سپتامبر ۱۹۴۴، روزی که جبهه میهن‌پرستی دولت را در دست گرفت… این برابردانستنِ و یکی کردن «تمامیت‌خواهی» نازی و سوسیالیستی بنابراین یک ادعای دیگر را نیز توجیه می‌کند: اینکه سوسیالیسم بدتر بود چون ۱) خیلی بیشتر عمر کرد، و ۲) برعکس نازیسم، حق مقدس مالکیت خصوصی را نقض کرد. البته که فاشیست‌های برقدرت هم مالکیت خصوصی را نقض کردند، مثلاً حق مالکیت خصوصی یهودیان، اما گویا این هزینه اندکی بود برای عضویت بلغارستان در متفقین و حفظ سرمایه‌داری به‌طور کلی… در این شرایط، تنها تأثیر پیشروی کمونیسم‌ستیزی و ضدتمامیت‌خواهی لیبرال آن است که به فاشیسم کمک می‌کند بتواند به‌تدریج از خود اعاده حیثیت کند.

چرا کاپیتالیسم و فمینیسم نمی‌توانند همزیستی داشته باشند؟

نقد اقتصاد سیاسی ـ متن زیر نسخه‌ی اندک ویرایش‌شده‌ی سخنان «نیکول ایشاف»، از اعضای تحریریه‌ نشریه‌ ژاکوبن، است که در مباحثه‌‌ای با عنوان «آیا سرمایه‌داری به زنان یاری می‌‌رساند یا آسیب می‌زند؟» در مؤسسه‌ی کِیتو در واشنگتن ارایه شد. مدت‌هاست که فمینیست‌ها و غیرفمینیست‌ها بر سر این پرسش بحث می‌کنند که آیا کاپیتالیسم برای زنان مفید بوده یا نه. ولی هر برآمد علاقه به این پرسش، در چارچوب ویژه‌­ای جای دارد. پس لحظه‌‌ی کنونی چه موقعیتی دارد که باعث طرح این پرسش می‌‌شود؟ از یک‌ منظر، سرمایه‌داری دچار بحران است. بحران اقتصادی لزوماً به معنای رکود تمام‌عیار نیست. اما بیش از یک دهه است که شاهد بسته‌‌های انگیزشی چند تریلیون دلاری بوده‌‌ایم که بانک‌‌های مرکزی ارائه کرده‌اند، سال‌‌های تزریق سهل‌‌گیرانه‌‌ی پول در اقتصاد، و وضعیتی که دیگر اکنون عادی تلقی می‌شود و در آن دولت‌ها نرخ‌های بهره‌ی بسیار پایینی را مهندسی کرده‌اند تا مانع از سقوط جمعی سرمایه‌گذاران شوند.

آلمان: خطر راست‌گرایی افراطی در یک سال اخیر به‌شکل قابل توجهی افزایش یافته است

ایران: مشق نئولیبرالیسم در مدرسه

نقد ـ یادگیری و آموزش حقِّ همۀ انسان‌هاست و باید همۀ انسان‌ها، جدای از زبان و نژاد و ثروت بتوانند آموزشی هم‌سطح داشته باشند و نباید این تفاوت‌ها باعث ایجاد وضعیتی شود که گروهی از آموزش بازداشته شوند و یا آموزشی بی‌کیفیت داشته باشند و در مقابل گروه اندکی به دلیل داشتن ثروت و سرمایۀ اقتصادی و یا به دلایل دیگر از آموزش باکیفتی نسبت به دیگران برخوردار باشند. این وظیفۀ خطیر به آموزش و پرورش سپرده شده است تا با ایجاد شرایط مطلوب امکان آموزش همۀ انسان‌ها را به وجود آورد تا هر کس بنا بر استعداد و توانایی و علایقش ‌رشد معقول و منطقی‌ای داشته باشد. در ایران نیز نهاد آموزش و پرورش وظیفه دارد امکانات لازم را فراهم کند تا هرکسی که خواستار تحصیل است، بتواند به امر یادگیری بپردازد. به عبارت دیگر دولت مؤظّف است امکانات لازم برای تحصیل همۀ مردم را در اختیار آنان قرار دهد و این اصل به صراحت در اصل سی قانون اساسی بیان شده است. طبق این اصل، نباید سیاست‌هایی را در پیش گرفت که آموزش، کالایی و پولی‌سازی شود و منطق بازار و سود و زیان بر آن غالب شود و افراد بتوانند آن‌را خریداری کنند. این وضعیت منجر به کالایی‌سازی و رقابت و در نهایت انحصارطلبی می‌شود و باعث دریافت آموزشی نابرابر خواهد شد که عدالت یکی از قربانیان آن است و مقوم جامعۀ طبقاتی است که در آن اصول انسانی پایمال و حقوق طبیعت و موجودات دیگر بازیچۀ سوداگران می‌شود.

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، حقوق بشر ایران، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، نقد، نقد اقتصاد سیاسی،

 

بایگانی شماره‌های گذشته