iran140406093405_gav_624x351_a_nocredit

نمایی از فیلم گاو ساخته داریوش مهرجویی که با انتخاب بهرام بیضایی، کاوه بختیاری، اصغر فرهادی، جعفر پناهی و شیرین نشاط بیشترین رای را در جشن واره فریبرگ برای انتخاب بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران آورد. منبع بی بی سی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

بازداشت یک شهروند کرد در سقز
کردپا ۱۱ فروردین ۱۳۹۳  یک فعال دانشجویی کُرد به نام سردار پرستار از سوی نیروهای ستاد خبری اداره‌ی اطلاعات شهرستان سقز بازداشت شد. بیشتر بخوانید: یک نفر در روانسر بازداشت شد

 احضار نسرین ستوده به اداره اطلاعات شهر دزفول
جرس ۱۰ فروردین ۱۳۹۳  رضا خندان از احضار”غیرقانونی” و “بی‌ادبانه” همسرش، نسرین ستوده به اداره اطلاعات شهر دزفول خبر داد.

 کیوان معصومی به ‌دلیل اثرات ناشی از دوران زندان درگذشت
رادیو زمانه ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ کیوان معصومی که به اتهام عقیدتی نزدیک به هشت ماه را در بازداشتگاه اداره اطلاعات شیراز، معروف به پلاک ۱۰۰، در بازداشت به‌ سر برده بود، بر اثر عوارض ناشی از فشار و شکنجه‌های روانی در طول دوران حبس، در شیراز درگذشت.

 یک دانشجوی دختر به حبس و محرومیت از تحصیل محکوم شد
کردپا ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ فسانه بایزیدی فرزند ابوبکر و دانشجوی دانشگاه پیام‌نور ـ واحد بوکان به اتهام “همکاری با یکی از احزاب کُرد” اپوزسیون حکومت اسلامی ایران توسط دستگاه قضایی به ٢ سال زندان تعلیقی محکوم شده است.

 مامور متهم در پرونده ستار بهشتی محاکمه می شود/ خانواده ستار: در دادگاه حاضر نمی شویم
کلمه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ پس از آن که نیروهای امنیتی با تمام توان خود، پرونده ی ستار بهشتی را علیرغم وجود مستندات کافی، از قتل عمد به قتل غیر عمد تغییر دادند، اینک ایرنا خبر داده که دادگاه مامور پلیس فتا متهم در این پرونده، روز سه شنبه (۱۹ فروردین ماه) به اتهام قتل شبه عمد در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کارکنان دولت برگزار می شود.

 وزارت کشور: چهار مرزبان ربوده‌شده به ایران بازگشتند
رادیو فردا ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران، روز یک‌شنبه ۱۷ فروردین با انتشار اطلاعیه‌ای بازگشت چهار تن از ۵ مرزبان ربوده‌شده را به خاک ایران تأیید کرد.

   زندان

همکاری یا زندانی بدون مرخصی: تهدید اداره اطلاعات مهاباد علیه یک زندانی و خانواده اش
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ فروردین ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که اداره‌ اطلاعات مهاباد در طی ماه های گذشته چندین بار یک زندانی سیاسی کُرد به نام عمرپیرنیا و خانواده‌اش را تهدید کرده است که اگر با نیروهای اداره اطلاعات همکاری نکند، از حق مرخصی و یا عفو احتمالی محروم خواهد ماند.

 درخواست دو خانواده عرب زندانی از مقامات قضایی: فقط می خواهیم بدانیم بچه های مان کجا هستند؟
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ یک منبع نزدیک به خانواده علی چبیشاط، زندانی عرب محکوم به اعدام گفت که از  روز سه شنبه ۲۷ اسفند ماه سال ۱۳۹۲ تا کنون از این زندانی به همراه زندانی عرب دیگر به نام سید خالد موسوی هیچ خبری در دست نیست. این دو زندانی در روز ۲۷ اسفند ماه از سوی ماموران زندان دزفول به جای نامعلومی منتقل شده اند و علیرغم پیگیری خانواده ها تا کنون از وضعیت سلامتی آن ها هیچ خبری در دست نیست. این منبع گفت خانواده این دو زندانی نگران هستند که مبادا آنها اعدام شده اند. بیشتر بخوانید: منبعی نزدیک به خانواده دو اعدامی اهوازی: نه جنازه ها را تحویل می دهند و نه اجازه برگزاری مراسم ختم

 یک زن ایرانی‌- بریتانیایی به دلیل «اظهارنظر در فیس‌بوک» بازداشت شده
رادیو فردا ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ یک زن ایرانی‌ شهروند بریتانیا در جریان سفر به شیراز به اتهام «توهین به مقدسات» بازداشت و روانه زندان اوین شده است. همسر وی می‌گوید دلیل این بازداشت «اظهارنظر در فیس‌بوک» بوده است.

 نامه مادر هنرور شجاعی به مردم ایران
جرس ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ مادر محمدصادق (آرش) هنرور شجاعی زندانی سیاسی محبوس در زندان اوین در نامه‌ای که خطاب به “مردم ایران” نوشته است، از مردم خواسته است “همگی با هم آزادی را فریاد کنیم.”

 مخالفت دادگاه با ورود وکیل تعینی به پرونده ۵ زندانی اهل‌سنت
هرانا ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب از ورود یک وکیل تعینی به پرونده ۵ زندانی محکوم به اعدام اهل‌سنت ممانعت به عمل آورد.

 لااقل برای زندانی حق زندگی قائل شوید
جرس ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ شاهرخ زمانی، فعال کارگری که از روز هفدهم اسفند ماه سال گذشته در اعتصاب غذا به سر می‌برد در شرایط جسمانی بسیار نامناسبی قرار دارد.

   دفاع از حقوق بشر

عفو بین‌الملل: کاظمینی بروجردی به شدت بیمار و نیازمند درمان است
امنستی ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ آقای کاظمینی بروجردی از بیماری‌های متعددی مانند دیابت، آسم، پارکینسون، مشکلات کلیوی و قلبی و پا درد و کمر درد رنج می‌برد و یکی از چشم‌هایش نیز بخشی از بینایی خود را از دست داده است.

 قطعنامه پارلمان اروپا: هر هیاتی که از ایران دیدار می کند باید به زندانیان سیاسی دسترسی داشته باشد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ کمیته سیاست خارجه اتحادیه اروپا با انتشار پیش نویس سندی تحت عنوان «استراتژی اتحادیه اروپا دربرابرایران» با درنظرگرفتن فصلی برای موضوعات مربوط به نقض حقوق بشر گفته است که هرهیاتی که در آینده از ایران دیدار می کند باید متعهد باشد که با ناراضیان سیاسی، فعالان جامعه مدنی دیدار کند و همچنین به زندانیان سیاسی دسترسی داشته باشد. این کمیته همچنین گفته که همراه با ۷۷۲ روزنامه نگار ایرانی خواستار بازگشایی انجمن صنفی روزنامه نگاران ایران است. بیشتر بخوانید: علی لاریجانی قطعنامه پارلمان اروپا را “طرح افکار منحط جنسی” دانست

    زنان

بیکاری زنان در ایران دو و نیم برابر مردان است
دویچه وله ۱۳ فروردین ۱۳۹۳ بر اساس اطلاعات جدید مرکز آمار ایران، مشارکت اقتصادی زنان ایران در حال کاهش است. میزان بیکاری زنان نیز دو و نیم برابر مردان برآورد شده است. به نظر می‌رسد مشکلات اقتصادی ایران به فعالیت اقتصادی زنان ضربه زده است.

 از هر پنج نماینده مجلس در جهان، یک نفر را زنان تشکیل می‌دهند/ زنان؛ ۱۰ درصد از مذاکره‌کنندگان صلح
مهرخانه ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ رئیس نهاد زنان ملل متحد در سمینار «توانمندسازی اقتصادی زنان و ارتقای مشارکت در تصمیم‌سازی سیاسی» که توسط موسسه تجارت کپنهاگ و وزارت امورخارجه دانمارک در کپنهاگ برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

 سهم زنان از رشته‌های پزشکی و پرستاری کمتر می‌شود
رادیو زمانه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش‌پزشکی، طرحی را به نام «تعادل‌سازی نسبت جنسیتی در دانشگاه‌های علوم‌پزشکی» معرفی کرد که بر اساس آن، پذیرش زنان در رشته‌های پزشکی محدود می‌شود.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

هشدار محققان دانشگاه شریف در مورد سوخت‌های مرگ آفرین
دویچه وله ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ محققان دانشگاه شریف تهران می‌گویند که برخی سوخت‌های عرضه شده در تهران بین ۲۰ تا ۸۰۰ برابر استاندارد، آلاینده گوگرد تولید می‌کنند. بر اساس گزارش‌ها سال گذشته خورشیدی، هوای تهران تنها سه روز را در شرایط پاک گذراند.

 سازمان حفاظت محیط زیست: بیش از ۵۰ درصد از تالاب‌های ایران در معرض نابودی هستند
رادیو فردا ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ سازمان حفاظت محیط زیست ایران اعلام کرد بیش از پنجاه درصد از تالاب‌ها و دریاچه‌های کشور خشک شده یا در معرض نابودی قرار دارند.

 ثبت بیش از دو هزار و ۴۸۸ مورد فرزند‌آزاری در ایران طی سال ۱۳۹۲
رادیو زمانه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ شیرین صدرنوری، یک مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان، گفت در سال ۱۳۹۲ در ایران دست‌کم دو هزار و ۴۸۸ فرزند مورد تنبیه قرار گرفتند.

 دریاچه سابق ارومیه / گزارش تصویری
خبرگزاری مهر ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ دریاچه ارومیه که در دو استان آذربایجان شرقی و غربی قرار دارد، بزرگ‌ترین دریاچهٔ داخلی ایران و دومین دریاچهٔ آب‌شور دنیا است. این دریاچه که زیستگاه گونه های مختلف گیاهی و جانوری است، در خطر خشک شدن کامل قراردارد. اختصاص ۹۰٪ منابع آبی منطقه به بخش کشاورزی، تبخیر زیاد در پی گرم شدن هوا و برداشت غیرمجاز از آب‌های زیرزمینی در پی حفر چاه از دلایل خشک شدن این دریاچه می‌باشند.

 قطعی آب در شهر یزد به روز دوم رسید
رادیو  زمانه ۱۷ فروردین ۱۳۹۳ محمدحسین شرعیاتی، مدیر روابط عمومی آب و فاضلاب استان یزد، گفت: «نزدیک به ساعت سه بامداد (شنبه ۱۶ فروردین) به دلیل فرسودگی لوله‌های خط انتقال آب در ورودی شهر، با قطعی آب در شهر یزد مواجه شده‌ایم.»

    فرهنگ

بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران به انتخاب فیلمسازان ایرانی
رادیو فردا ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ تیری ژوبن، مدیر جشنواره فریبورگ که شیفته سینمای ایران است از پانزده فیلمساز ایرانی خواسته تا بهترین فیلم های تاریخ سینمای ایران را انتخاب کنند. فیلم های منتخب این روزها در جشنواره فریبورگ به نمایش درمی آیند و برخی دیگر از آنها در جشنواره ادینبورگ در ماه ژوئن نمایش خواهند داشت.

 انتشارات مک ‌گراهیل همکاری با ایران را قطع کرد
بی‌بی‌سی فارسی ۱۶ فروردین ۱۳۹۳ کمتر از یک ماه مانده به نمایشگاه بین‌المللی تهران، انتشارات مک گراهیل، از نشرهای برجسته آمریکایی در زمینه کتاب‌های دانشگاهی، با ارسال نامه‌ای رسمی به دفتر نمایندگی خود در تهران اعلام کرده است که ارتباط‌ خود با ایران را قطع کرده است و دیگر هیچ کتابی را رسماً در این کشور به فروش نخواهد رساند.

   سیاست

دبیر شورای نگهبان: با مدعیان تقلب و عاملان آشوب‌های خیابانی ۸۸ مسامحه شد و حکم اعدام لحاظ نشد
جرس ۱۰ فروردین ۱۳۹۳  دبیر شورای نگهبان در اظهار عقیده‌ای تازه گفت: افرادی که مسئله تقلب در انتخابات را مطرح کرده بودند و عده‌ای را به خیابان‌ها کشاندند با مشخص شدن انتخابات سالم مجرم شناخته شدند اما با آنها مسامحه شد و حکم اعدام لحاظ نشد تا بتوانند توبه کنند.

 مجوز دولت آمریکا برای فروش قطعات یدکی هواپیما به ایران
رویترز ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ در چارچوب توافق هسته‌ای ژنو و کاهش تحریم‌ها علیه ایران، وزارت خزانه‌داری آمریکا به شرکت‌های بوئینگ و جنرال الکتریک اجازه داده که قطعات هواپیماهای مسافری به ایران بفروشند. بیشتر بخوانید:  پس از بوئینگ، جنرال الکتریک هم اجازه تعمیر موتور هواپیماهای فروخته شده به ایران را دریافت کردبا ورود قطعات از آمریکا، «۳۰ درصد از هواپیماهای خوابیده» به ناوگان ایران باز می گردند

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، رویترز، ایسنا، مهرخانه سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، خبرنگاران ایران، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ امنستی، کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران

پیوست‌ها: