رئیس نهاد زنان ملل متحد در سمینار «توانمندسازی اقتصادی زنان و ارتقای مشارکت در تصمیم‌سازی سیاسی» که توسط موسسه تجارت کپنهاگ و وزارت امورخارجه دانمارک در کپنهاگ برگزار شد، به ایراد سخنرانی پرداخت.

به گزارش مهرخانه، رئیس نهاد زنان ملل متحد در این سمینار ضمن ابراز خرسندی از همکاری کشورها با نهاد زنان ملل متحد، خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از ۲۰ سال از کنفرانس جهانی پکن در مورد زنان، اکنون شاهد آن هستیم که پیشرفت و تحولات بسیاری در عرصه جهانی به وقوع پیوسته است، اما با این وجود، هنوز هم خلأ و شکاف زیادی در تحقق برابری جنسیتی موجود است که نباید نادیده گرفته شود.

بنا به گزارش رئیس نهاد زنان ملل متحد، اکنون به‌طور متوسط میزان مشارکت زنان در مجالس قانون‌گذاری، یک‌پنجم است؛ یعنی از هر پنج نماینده مجلس، یک نفر را زنان تشکیل می‌دهند. در عرصه صلح و امنیت بین‌المللی نیز در طول دهه اخیر، ۱۰ درصد از مذاکره‌کنندگان پیرامون صلح را زنان تشکیل می‌دهند.

وی در خصوص میزان مشارکت سیاسی زنان در کشورها اذعان داشت: در برخی از کشورها به‌رغم آنکه مشارکت سیاسی زنان از جمله رأی دادن و کاندیدشدن برای مناصب مختلف به رسمیت شناخته شده است، اما در عمل، حق مشارکت سیاسی زنان مورد نقض قرار گرفته است.

برخی از برنامه‌های نهاد زنان ملل متحد در زمینه ارتقای مشارکت سیاسی زنان در سراسر جهان عبارتند از:

۱٫ اقدامات و فعالیت‌های برنامه عمران ملل متحد (UNDP) در رابطه با زنان و ارتقای دسترسی آنان به خدمات اجتماعی؛

۲٫ برگزاری برنامه‌های آموزشی در کشور پاکستان و ایجاد کمپین آموزش که بالغ بر ۲۶ میلیون زن در این کشور را تحت پوشش قرار داده و نتیجه این برنامه نیز این شده است که در انتخابات گذشته پاکستان، بالغ بر ۴۰ درصد از رأی‌دهندگان را زنان تشکیل می‌دهند؛

۳٫ در کشور مالی و کلمبیا، نهاد زنان ملل متحد، نشست‌ها و جلسات متعددی را جهت ارتقای مشارکت زنان در مذاکرات صلح و امنیت بین‌المللی برگزار کرده است.

رئیس نهاد زنان ملل متحد برخی از مهم‌ترین معضلات کنونی زنان را خشونت، فقر، تبعیض، عدم تخصیص بودجه و دسترسی به منابع مشارکت سیاسی کامل زنان دانسته و افزود: در زمینه ارتقای توانمندسازی اقتصادی زنان باید میزان مشارکت زنان در بازار کار، دسترسی به منابع و بودجه لازم و تحقق برابری و مقابله با هرگونه تبعیض جنسیتی تحقق یابد.