iranکولبران-3

مرگ در کمین ۱۵۰۰ کارگر مرزی

  موارد نقض حقوق بشر

در سال ۲۰۱۳ تعداد کمی از کشورها باعث افزایش اعدام ها در جهان شدند
عفو بین الملل ۲۷ مارچ ۲۰۱۴ بنا به یافته های عفو بین الملل در گزارش سالانه مجازات اعدام در جهان، دو کشور ایران و عراق باعث افزایش شدید تعداد اعدام ها در جهان در سال ۲۰۱۳ شده اند و مخالف روند جهانی حرکت به سوی الغای مجازات اعدام  ایستاده اند. شمار نگران کننده اعدام ها در این دو کشور در خاورمیانه باعث شد که در مقایسه با سال پیش در حدود ۱۰۰ نفر بیشتر در سراسر جهان اعدام شوند. این میزان در حدود ۱۵% افزایش نشان می دهد. سَلیل شِتی، دبیر کل عفو بین الملل، گفت: «تنها شمار کمی از کشورها اکثریت بزرگی از این کشتار بی معنی دولتی را انجام داده اند. آنها نمی توانند پیشرفت عمومی را که به سوی الغای مجازات اعدام انجام شده به عقب برگردانند.» شمار اعدام ها در ایران (۳۶۹) و عراق (۱۶۹) آنها را پس از چین که در صدر است، به مقام دوم و سوم جدول اتحادیه اعدام کنندگان رساند. شمار اعدام ها در چین از اسرار دولتی است، اما عفو بین الملل معتقد است سالانه هزاران نفر در این کشور اعدام می شوند. عربستان سعودی (۷۹ اعدام) و ایالات متحده امریکا (۳۹ اعدام) در مقام های چهارم و پنجم و سومالی (۳۴ اعدام) در رتبه ششم هستند.  صرفنظر از چین، انجام حداقل ۷۷۸ اعدام در سال ۲۰۱۳، در مقایسه با ۶۸۲ مورد در سال ۲۰۱۲، مشخص شده است.
جمعبندی گزارش را در پیام رسانه ای عفو بین الملل، گزارش کامل عفو بین الملل را به فارسی و احکام اعدام و اجرای مجازات اعدام در سال ۲۰۱۳را در اینجا بخوانید و ویدیوی مجازات اعدام، حقایق و ارقام در سال ۲۰۱۳ را تماشا کنید.

مرگ در کمین ۱۵۰۰ کارگر مرزی
رادیو زمانه ۶ فروردین ۱۳۹۳ یک فعال کارگری از فعالیت ۱۵۰۰ کارگر مرزی (کولبر) در مناطق مرزی استان‌های آذربایجان غربی و کردستان خبر داده است. تیراندازی مأموران مرزی و انفجار مین زندگی آن‌ها را تهدید می‌کند.

ضرب‌وشتم امین احمدیان پس از بازداشت در مقابل سفارت پاکستان
جرس ۹ فروردین ۱۳۹۲ محمد نوری زاد از ضرب و شتم شدید امین احمدیان، همسر بهاره هدایت پس از بازداشت در تجمع مقابل سفارت پاکستان خبر داد.

جیش‌العدل: یک مرزبان دیگر را ۱۳ فروردین می‌کشیم
دویچه وله ۶ فروردین ۱۳۹۳ جیش‌العدل  تهدید کرده در صورتی که حکومت ایران خواسته‌های این گروه را برآورده نکند، یکی دیگر از مرزبانان ربوده شده ایرانی را سیزدهم فروردین می‌کشد. این گروه سوم فروردین یکی از پنج گروگان ایرانی را کشت.

    زندان

یک جوان کُرد به ١٠ سال زندان محکوم شد
کردپا ۶ فروردین ۱۳۹۳ یک زندانی کُرد به نام سامرند فرهمندی ٢٣ ساله فرزند کامل به اتهام “امنیتی” حکم حبس طولانی برای وی صادر شد.

اعتصاب شاهرخ زمانی از زمان تبعید به زندان قزل‌حصار
هرانا ۶ فروردین ۱۳۹۳ شاهرخ زمانی فعال کارگری زندانی از زمان انتقال به زندان قزل‌حصار در اعتصاب غذا بسر می‌برد.

   دفاع از حقوق بشر

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر «کمپینِ برای آزادی» را برای سرعت بخشیدن به آزادی ۱۶ تن از اعضای زندانی خود در سراسر جهان آغاز کرد
آرمان شهر ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز «کمپینِ برای آزادی» (ForFreedom#) را برای سرعت بخشیدن به آزادی ۱۶ تن از اعضای زندانی خود در سراسر جهان آغاز کرد. «کمپینِ برای آزادی» دارای یک وبگاه, یک تصویر برانگیزنده و یک هشتگ است. «کمپینِ برای آزادی» قصد دارد صدای کسانی باشد که از تمام مدافعان حقوق بشر زندانی دفاع می کنند.

گزارش سالانه اعدام ۲۰۱۳
عفو بین الملل ۸ فرودین ۱۳۹۳ چین با بیش از ۱۰۰۰ اعدام منطقه قرمز جهان برای اجرای اعدام است. هر چند که آمار دقیقی از اعدام‌ها در آن‌جا در دست نیست. ایران نیز با دست کم ۳۶۹ اعدام در رتبه بعدی در جهان قرار دارد.

انتقاد کانون مدافعان حقوق بشر از لغو مرخصی نوروزی زندانیان سیاسی
کانون مدافعان حقوق‌بشر ۵ فروردین ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر” درادامه گزارش های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در اسفند‌ ماه سال ۱۳۹۲ پرداخت.

۵۸۱  وکیل دادگستری خواستار رسیدگی به تخلفات پرونده وکلای زندانی دراویش شدند
جرس ۵ فرودین ۱۳۹۳ ۵۸۱ وکیل دادگستری در طی دو نامهٔ جداگانه خطاب به محمد صادق لاریجانی، رییس قوه قضاییه، خواستار رسیدگی هرچه سریع‌تر وی به تخلفات صورت گرفته در پرونده وکلای زندانی دراویش گنابادی شدند.

دبیرکل سازمان ملل قتل مرزبان ایرانی را محکوم کرد
رادیو فردا ۶ فروردین ۱۳۹۳ بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز سه‌شنبه پنجم فروردین با انتشار بیانیه‌ای قتل یکی از پنج مرزبان ایرانی ربوده شده را محکوم کرده و «با دولت و مردم ایران» ابراز همدردی کرد.

نامه شیرین عبادی به احمد شهید در خصوص انفجار مین در شرق ایران
جرس ۶ فروردین ۱۳۹۳شیرین عبادی، مدافع حقوق بشر با ارسال نامه ای به احمد شهید، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص وضعیت حقوق بشر در ایران با اشاره به انفجار مین در کویر لوت ایران، از سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص چگونگی مواجه با مقوله مین انتقاد کرد.

ماموریت احمد شهید برای ایران یک‌سال تمدید شد
دویچه وله ۷ فروردین ۱۳۹۳ شورای حقوق بشر” سازمان ملل متحد در آخرین نشست خود با اکثریت آرا، ماموریت احمد شهید، گزارشگر ‌ویژه‌ی این سازمان برای ایران را برای یک سال دیگر تمدید کرد. نهادهای مدافع حقوق بشر در ایران از این تصمیم استقبال کردند.

عفو بین الملل از خطر اعدام قریب اولوقوع دو شهروند عرب خوزستانی خبر داد
رادیو فردا ۷ فروردین ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل در بیانیه ای در مورد خطر اعدام قریب اولوقوع دو شهروند عرب خوزستانی هشدار داد.

     زنان

بیانیه عفو بین‌الملل به پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن
مهرخانه ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ عفو بین‌الملل؛ به عنوان یک سازمان غیردولتی دارای مقام مشورتی در شورای اقتصادی و اجتماعی، بیانیه خود را به پنجاه و هشتمین اجلاس کمیسیون مقام زن ارائه کرد.

تبلیغات اسلامی و ترویج اینترنتی ازدواج
روز ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ سازمان تبلیغات اسلامی هم به موضوع ازدواج وارد شده و سامانه‌ای اینترنتی راه‌اندازی کرده تا با مشارکت عده‌ای “واسط معتمد”، جوانان را در “همسان‌گزینی” کمک کنند. طرح همسان گزینی از سوی موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان، وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی مدیریت می‌شود و وب‌سایت این موسسه خود را “جامع ترین سایت فرهنگی – دینی در ایران” می‌داند. تبیان در معرفی طرح جدید خود، ازدواج جوانان را مسئله مهم و خطیری معرفی کرده که فناوری اطلاعات می‌تواند بستر مناسبی در اختیار آن قرار بدهد.

    جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

معاون فرهنگی سپاه: سینما و ادبیات بهترین‌ محل برای رخنه‌ دشمن اند
بی بی سی ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ حمیدرضا مقدم‌فر، معاون فرهنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفته است: “غفلت فضا را برای نفوذ باز می‌کند و ابزار فرهنگی مانند سینما، کتاب، انواع رسانه‌ها و ادبیات از بهترین و موثرترین محل‌ها برای رخنه‌اند.”

 هنوز ۹ میلیون بی سواد در کشور وجود دارد
کلمه ۸ فروردین ۱۳۹۳ بیش از ۳ دهه از تلاش برای ریشه کنی بی سوادی می گذرد و باید تا پایان سال ۹۴ (برنامه پنجم توسعه) بی سوادی در کشور ریشه کن شود ولی بر اساس آماری که رئیس نهضت سواد آموزی اعلام کرده همچنان ۹ میلیون و ۷۱۹ هزار بی سواد در کشور وجود دارد.

فهرست کشورهایی که فیس‌بوک٬ توییتر و یوتیوب را فیلتر کرده‌اند
خبرنگاران ایران ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ ایران هم شبکه‌ها و سرویس‌های اجتماعی نظیر فیس‌بوک و توییتر و یوتیوب را در فواصل گوناگون فیلتر و رفع فیلتر کرده بود٬ اما پس از انتخابات جنجالی ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ این شبکه‌ها تا امروز اسیر تیغ فیلترینگ بوده‌اند.

    حقوق نسل سوم

 هشدار درباره کمبود آب در تهران
رادیو فردا ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران، نسبت به «افت شدید ذخیره آب در سدهای لار و لتیان» هشدار داده و گفته که اگر مردم استان‌های تهران و البرز در مصرف آب صرفه جویی نکنند، «با مشکل مواجه خواهیم شد.»

تغییرات آب و هوایی امنیت جهان را به خطر انداخته
نتایج گزارش جدید سازمان ملل متحد نشان می‌دهد خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی جهان را به سوی نا امنی و بی‌ثباتی بیشتر سوق می‌دهد و زندگی میلیون‌ها نفر در سراسر جهان را تهدید می‌کند. بیشتر بخوانید: سی و ششمین نشست رژیم حقوقی دریای خزر این هفته درعشق آبادبرگزار می شود

    فرهنگ

محمد ابراهیم باستانی پاریزی درگذشت
دویچه وله ۴ فروردین ۱۳۹۳ دکتر محمد ابراهیم باستانی پاریزی نویسنده، مورخ، پژوهشگر، شاعر و استاد بازنشسته دانشگاه تهران، در سن ۸۹ سالگی در تهران درگذشت. اولین کتاب باستانی پاریزی با نام “پیغمبر دزدان” در سال ۱۳۲۴ در کرمان چاپ شد. بیشتر بخوانید: پاریزی، متد به جای چهارچوب نوشته تقی رحمانی

ریچارد فرای (ایراندوست) درگذشت
صدای امریکا ۸ فروردین ۱۳۹۳ ریچارد نلسون فِرای، ایران شناس برجسته آمریکایی، روز پنجشنبه در سن ۹۴ سالگی در شهر بوستون درگذشت وی تحصیلات دانشگاهی  خود را  با رشته  فلسفه آغاز کرد اما  علاقه  اش  به  تاریخ او را  به ایران شناسی و  شرق  شناسی کشاند. او وصیت کرده بود در اصفهان به خاک سپرده شود. بیشتر بخوانید: زندگی نامه ریچارد فرای دانشنامه آزاد ویکی پیدیا / تقدیر از ریچارد نلسون فرای – ع. شاپور شهبازی

درمبخش: وضع کاریکاتور مطبوعاتی بسیار بد است
رادیو زمانه ۱۱ فروردین ۱۳۹۳ کامبیز درمبخش، طراح و کاریکاتوریست سرشناس ایرانی وضعیت کاریکاتور مطبوعاتی در ایران را «بسیار بد» ارزیابی کرده است. به نظر او، سطح پایین دستمزد کاریکاتوریست‌ها، بدفهمی کاریکاتورها و دخالت دادن سلایق شخصی و همچنین کم بودن تعداد مجلات و روزنامه‌هایی که کاریکاتور منتشر می‌کنند، کاریکاتور مطبوعاتی در ایران را با بحران‌هایی مواجه کرده است.

راه افتادن «خط ویژه» برای نجات زندگی جوان محکوم به اعدام
خبرگزاری مهر ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ کارگردان فیلم سینمایی «خط ویژه» از اکران خصوصی این فیلم سینمایی در روز ۱۶ فروردین‌ماه برای نجات جان یک جوان محکوم به اعدام خبر داد.

سیاست

 فرمانده سپاه: می‌توانیم در اقتصاد کمک کنیم ولی دولت باید از ما بخواهد
بی بی سی ۸ فروردین ۱۳۹۳ سرلشگر پاسدار محمد علی جعفری فرمانده سپاه پاسداران ایران گفته که در اقتصاد مقاومتی بسیج می تواند به دولت کمک کند “ولی دولت باید این مسئله را از ما بخواهد. به گفته فرمانده سپاه پاسداران، دولت علاوه بر درخواست کمک از سپاه باید “بعضی زمینه‌ها را فراهم کرده و در واقع مطالبه کند. بیشتر بخوانید: امنیت بخشی از مرزهای سیستان و بلوچستان به سپاه واگذار شد / هشدار دبیر شورای نگهبان در مورد ‘تصرف مجلس خبرگان’

 دادگاه فدرال مصادره کتیبه‌های باستانی ایران در شیکاگو را مجاز ندانست
رادیو فردا ۱۰ فروردین ۱۳۹۳ بر پایه حکم جدید دادگاه فدرال در شیکاگوی آمریکا به شاکیان پرونده بمب‌گذاری تروریستی ۱۹۹۷ در اسرائیل اجازه داده نمی‌شود تا اشیای باستانی ایران در موزه‌های شیکاگو را به عنوان غرامت تحویل بگیرند.

 روحانی: در حال برداشتن آوار خرابی هشت ساله هستیم
بی‌بی‌سی فارسی ۹ فروردین ۱۳۹۳ حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته ساختمانی که در هشت سال گذشته خراب شده است در چند ماه درست نمی شود اما جای امیدواری است که امروز کار به درستی آغاز شده و در حال برداشتن آوارها هستیم.

آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های مهر، ایسنا، سایت‌هایرادیو فردا، جرس، کلمه، روز، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا، هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، خبرنگاران ایران، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ امنستی، کانون مدافعان حقوق بشر

شماره ۳۹

پیوست‌ها: