زنان-690x259

0,,17546327_303,00 (1)

منبع عکس
شماره ۴۱-۴۰ / ۸ اپریل ۲۰۱۴ برابر با ۱۹ حمل/فرودین ۱۳۹۳

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

من از فرزندم «متنفرم»
بی بی سی، ۷ آپریل در جریان  نسل‌کشی سال ۱۹۹۴ روآندا که از آن تحت عنوان تاریکترین فاجعه انسانی نیم قرن گذشته یاد می‌شود، علاوه بر کشته شدن ۸۰۰ هزار مرد، زن و کودک، به ۲۰۰ تا ۵۰۰ هزار زن تجاوز شد. ۲۰ هزار جوان روآندایی که امسال ۲۰ ساله می‌شوند، فرزندان آن تجاوز جنسی گسترده‌اند. ماری از بازماندگان نسل کشی رواندا می گوید: «کف اتاق پر بود از خون. آنها همه، را کشته بودند. همه، به غیر از آن کودک را. او هنوز روی سینه مادرش بود و داشت پستان مادر مرده‌اش را می‌مکید.»

 عکس‌های یک تصویرگر قربانیان خشونت که خود قربانی خشونت شد
دویچه وله، ۶ اپریل عکاس جنگی آلمانی یک روز پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۴ افعانستان در این کشور ترور شد. آنیا نیدرینگ‌هاوس، روایتگر تصویر خشونت از سارایوو تا بغداد و کابل، خود در نهایت قربانی خشونت شد.

مادری در دوران کودکی
صندوق جمعیت سازمان ملل متحد هر روز در کشورهای در حال توسعه ۲۰۰۰۰ دختر زیر سن ۱۸ سال زایمان می کنند. این روند عواقب بسیاری در بهداشت، آموزش، اشتغال و حقوق چندین میلیون دختر نوجوان دارد.

دو زن و دو مرد در بغلان و جوزجان افغانستان به قتل رسیدند
پژواک، ۳۰ مارچ افراد مسلح غیرقانونى، یک خانم و شوهرش را در ولایت بغلان؛ و افراد ناشناس یک مرد و یک زن را در جوزجان به شکل فجیع کُشتند. 

    دفاع از حقوق بشر

سازمان ملل متحد پسرفت در حقوق زنان در ۲۰ سال گذشته را اندازه گیری می کند
سازمان ملل، ۴ آپریل پیشرفت در حقوق جنسی زنان که در ۲۰ سال گذشته در مرکز سیاست های توسعه قرارداشته، این هفته در جلسه سازمان ملل متحد در نیویورک ارزیابی خواهد شد.

زنان کنیایی برای خشونت های جنسی بعد از انتخابات عدالت می خواهند
گاردین، ۲۵ مارچ شش سال پس از موج خشونت های بعد از انتخابات در کنیا قربانیان زن در جستجوی عدالت هستند.

 معاونت زنان ریاست جمهوری ایران مشکلات زنان را حل نکرده است
خبرگزاری مهر، ۷ اپریل یک فعال حوزه زنان با انتقاد از عملکرد معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری در دولت های مختلف گفت: معاونت زنان و خانواده تشکیل شده تا مشکلات زنان در حوزه های مختلف حل شود، اما از زمان تشکیل این معاونت در دولت های مختلف مشکلات حل نشده و همچنان به قوت خود روی زمین باقی است.

کودک

تنبیه روانی؛ شکایت ۵۵ درصد کودکان آزاردیده ایرانی
رادیو زمانه، ۵ اپریل یک مددکار انجمن حمایت از حقوق کودکان اعلام کرده که در سال ۹۲ بر اساس تماس‌ های برقرار شده با خط مشاوره «صدای یارا»، ۲۴۸۸ کودک در ایران تنبیه شده‌اند. به گفته او، ۵۵ درصد کودکان تنبیه عاطفی، روانی شده‌اند و ۴۵ درصد مورد تنبیه بدنی قرار گرفته‌اند.

خیلی از نویسندگان کودک و نوجوان، مخاطب خود را نمی‌شناسند
خبرگزاری مهر، ۷ اپریل محبوبه نجف خانی مترجم مجموعه آثار رولد دال معتقد است: بسیاری از نویسندگان ما کودک و نوجوان امروز را نمی‌شناسد و تنها به مرور خاطرات خود می‌پردازند پس نمی‌توانند انتظار داشته باشند که داستان‌ هایشان با مخاطب امروز ارتباط برقرار کند.

افغانستان به روایت دیگر

اوتار سینگ، رئیس کمیته سرتاسری شورای اهل هنود و سیک افغانستان: حقوق اهل هنود و سیک‌ها هیچ وقت مراعات نشده است
 
ملک ستیز، نویسنده و پژوهشگر: باید منطق زمان را درک کنیم
 
داوود ناجی، روزنامه‌نگار: جامعه افغانستان دچار انقطاع فرهنگی است
 
نادر نادری، رئیس بنیاد آزاد و عادلانه افغانستان: آزادی‌های مدنی، زیباترین غنیمتی که نصیب مردم افغانستان شده است
هنگامه انوری، عضو کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان و فعال حقوق زنان: باید از دستاوردهای مردم افغانستان مراقبت کرد
 
مجیب مهرداد :جامعه به توانایی های زنان اعتماد ندارد
حوریه مصدق، پژوهشگر و مسوول بخش افغانستان در سازمان عفو بین الملل: اعتماد شخص من هنوز به دولت جلب نشده است

   حقوق مدنی و سیاسی

حضور زنان افغانستان در انتخابات و مسوولیت دولت
هشت صبح، ۷ اپریل  حضور برجسته و پرشور زنان در انتخابات ریاست‌ جمهوری افغانستان از نکات عمده و برجسته انتخابات دور سوم محسوب می‌شود. براساس گزارش ‌های رسانه‌ های داخلی و بین‌المللی، میزان حضور و مشارکت زنان در انتخابات شانزدهم حمل هم در کابل و هم در ولایت‌ های دیگر بسیار گسترده و وسیع بوده است.

تصاویری از حضور زنان افغانستان در انتخابات ۲۰۱۴ و ایستادگی در مقابل تهدیدات طالبان

پیشرفت زنان رواندا طی۲۰ سال اخیر پس از کشتارهای جمعی
گاردین، ۷ آپریل اکثریت اعضای پارلمان رواندا را زنان تشکیل می دهند. از حمایت قانون اساسی برخوردار هستند. به نظر میرسد رواندا در حال حاضرجای خوبی برای زنان است. اما واقعیت پیچیده تر از آن است.

۹ پیروزی محوری که تاریخ زنان را تغیر دادند
هافینگتون پست، ۲۷ مارچ از دستاورد های قرن گذشته در زمینه حقوق زنان، حق رای دهی، دسترسی به کنترل موالید وحقوق (معاش) برابر به ذهن می رسند. اما دستاوردهای دیگری نیز وجود دارند که زندگی زنان را تغیر داده اند.

عدم برخورداری زنان کشاورز از حمایت‌های اجتماعی در ایران
رادیو زمانه، ۲۸ مارچ غلام‌حسین فلاحتی، مسئول کانون شوراهای اسلامی کار استان گیلان: با وجود آنکه حدود ۶۰ درصد کشاورزی این استان بر دوش زنان است، اما زنان کشاورز از هیچ حمایت اجتماعی برخوردار نیستند.

اشتغال و زنان سرپرست خانواده
رادیو زمانه، ۷اپریل زنان سرپرست خانوار در ایران شامل زنان مطلقه‌، بیوه، دارای شوهر معتاد‌، همسران شهدای جنگ‌، زنان مهاجر بی‌سرپرست‌، زنان دارای شوهران زندانی‌، زنان دارای شوهران بی‌کار، زنان دارای شوهران بیمار، زنان مجرد، زنان خودسرپرست (زنان سالمند تنها)، همسران مردان از کار‌افتاده و زنان دارای شوهرانی مجهول المکان هستند. به این‌ها لازم است بیافزاییم زنانی را که از ازدواج موقت یا متعه، صاحب فرزند شده‌اند و هم زنان همجنسگرایی را که می‌توانند از زنان سرپرست خانوار باشند.

     قوانین و لوایح

حقوق زنان در عراق در خطر است
دیده بان حقوق بشر، ۲۶مارچ وزیر قوه قضائیه عراق پیش نویس قانونی را به شورای وزیران پیشنهاد کرده که ازدواج کودکان را قانونی کرده و برحقوق زنان در زمینه طلاق و حضانت فرزند تاثیر جدی می گذاراد. پیش نویس این قانون به طور قابل توجهی علیه زنان و تبعیض آمیز است.

   فرهنگ و جامعه

کشاورزی بار دوش زنان، مردان یا مهاجرند یا رئیس
رادیو آزادی، ۵ آپریل در استان ختلان تاجیکستان، ۱۸ هزار زن به کشاورزی مشغول هستند. اغلب زنان رهبر کشاورزی از بالا بودن مالیات، کمبود تجهیزات کشاورزی و کود و پایین بودن حقوق شکایت دارند. همچنین مسولین سازمان های کار با زنان می‌گویند در مزرعه ها حقوق های زنان نقض هم می شود. معمولاَ کار سخت کشاورزی برای سلامتی زنان پیامدهای ناخوشی دارد اما آن‌ها می‌گویند در رو به روی مشکلات اجتماعی راه دیگری جز کشاورزی ندارند. مشاهده های پزشکان حاکی است ۵۰ درصد زنان ودخترانی که از کمخونی و خستگی دایمی رنج می‌برند زنان کشاورز هستند.

پذیرش دانشجویان دختر ایرانی در رشته‌های پزشکی ‘محدود می‌شود’
بی بی سی، ۵ اپریل  بنا به آمار رسمی در دو دهه گذشته تعداد زنانی که در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند نسبت به مردان افزایش یافته و از نسبت ۴۲درصد به ۵۸ درصد در سال ۱۳۷۰، به ۶۸درصد دانشجوی دختر در مقابل ۳۲ درصد دانشجوی پسر در سال تحصیلی ۹۲-۹۳ رسیده است.

اوج بیکاری زنان ایرانی با نرخ ۸ /۴۶ درصد
رادیو زمانه، ۳۰ مارچ مرکز آمار ایران از نتایج آمارگیری از نیروی کار در پاییز سال ۹۲ نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در جمعیت ۱۰ ساله و بیش از آن در کل کشور ۷ /۳۶ درصد بوده است. این گزارش که در خبرگزاری «مهر» منتشر شده، شاخص مشارکت اقتصادی در میان مردان را ۶۲/۱ درصد و در بین زنان ۱۱/۳ درصد محاسبه کرده است. نتایج مرکز آمار ایران نشان می‌د‌هد که درصد جمعیت فعال ۱۰ ساله و بیشتر در نقاط روستایی ۶ /۳۸ درصد و در نقاط شهری ۳۶ درصد است.

زنان، ۴۰درصد از متقاضیان ورود به دوره دکترا در ایران
رادیو زمانه، ۲۴ مارچ بیش از ۴۰درصد متقاضیان ورود به دوره دکترای دانشگاه‌ های ایران را زنان تشکیل می‌دهند. به گزارش روزنامه «شرق»، موج پیشروی زنان برای تحصیل در دانشگاه پس از چهار سال از آغاز دولت نهم، به مقطع کار‌شناسی ‌ارشد رسید و دامنه آن در سال ۱۳۹۱ به آزمون دکترا نیز کشیده شد. آغاز فعالیت دولت نهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴ خورشیدی با حضور ۶۰ درصدی دانشجویان زن در دانشگاه‌ های کشور همزمان شد، اما واکنش تصمیم‌گیران آموزش‌ عالی نسبت به این موضوع، اجرای طرح‌های محدودکننده‌ای چون «سهمیه‌ بندی جنسیتی» و «تفکیک جنسیتی» بود.

۱۴ رشته ورزشی زنان ایران در بازی‌های آسیایی اینچئون
رادیو زمانه، ۷ اپریل ملی‌پوشان ۱۴ رشته ورزشی زنان ایران در هفدهمین دوره بازی‌ های آسیایی شرکت خواهند کرد. این رقابت‌های ورزشی از ۲۸ شهریورماه سال جاری به میزبانی کره جنوبی در شهر اینچئون برگزار خواهد شد.

فقط ۳ درصد پرستاران ایران از شغل خود راضی هستند
دویچه وله، ۵ اپریل دبیرکل خانه پرستار با بیان این که این میزان نارضایتی در میان هیچ صنف و حرفه ‌ای سابقه نداشته، گفت: اگر آمار ۱۰ درصدی پرستارانی را که از شغل خود رضایت نسبی دارند به آمار پرستاران ناراضی اضافه کنیم، وضعیت به مراتب «بغرنج‌تر» خواهد بود.

     سیاست

اشتراک زن افغان در قدرت برای حفظ دستاوردها
رویترز، ۳۰ مارچ حبیبه سرابی یکی از کاندید های انتخابات ریاست جمهوری افغانستان است امیدوار است که دستاوردهای کنونی در زمینه حقوق زنان پس از انتخابات قربانی معاملات سیاسی نشوند.

اهمیت مشارکت و نقش زنان در زندگی سیاسی
هشت صبح ، ۸ اپریل مشارکت سیاسی شهروندان در جوامع دموکراتیک امروزی برای توسعه سیاسی قابل اهمیت خوانده شده و از آن به‌عنوان یکی از پیش‌نیازهای توسعه سیاسی یاد شده است. مردم که سازندگان اصلی حیات سیاسی و اجتماعی هستند، با مشارکت سیاسی‌شان در تصمیم‌گیری‌های سیاسی و اداره جامعه سهیم شده و به مثابه تصمیم‌گیران واقعی سرنوشت سیاسی‌شان را رقم می‌زنند.

از هر پنج نماینده مجلس در جهان، یک نفر را زنان تشکیل می‌دهند/ زنان؛ ۱۰ درصد از مذاکره‌کنندگان صلح
مهر خانه، ۵ اپریل رئیس نهاد زنان ملل متحد در این سمینار ضمن ابراز خرسندی از همکاری کشورها با نهاد زنان ملل متحد، خاطرنشان کرد: با گذشت بیش از ۲۰ سال از کنفرانس جهانی پکن در مورد زنان، اکنون شاهد آن هستیم که پیشرفت و تحولات بسیاری در عرصه جهانی به وقوع پیوسته است، اما با این وجود، هنوز هم خلأ و شکاف زیادی در تحقق برابری جنسیتی موجود است که نباید نادیده گرفته شود. 

     گزارش، پژوهش و کتاب 

تجزیه و تحلیل: چالش های پیش و رو برای افزایش زنان درنهادهای قوه قضائیه در افغانستان
ایرین، ۲۸ مارچ  نمایندگی بهتر زنان در نهادهای قوه قضائیه افغانستان زنان را توانمند می سازد تا علیه مردانی که از آنها سوءاستفاده می کنند اقدام کنند. این نتجیه گزارش سازمان قانون توسعه بین المللی (IDLO) است که به تازگی منتشر شده است.

زن ایرانی در قاب تصویر خویش
مدرسه فمینیستی، ۶ آپریل بحث های پیرامون زنان غالباَ بنیان های مشخصی دارد که مسئله شناسی عمومی از آن نشات می گیرد. در کنار موضوعاتی مثل «توانمندسازی»، «اشتغال»، «جامعه پذیری»، «سلامت و بهداشت»، «جایگاه سیاسی و اجتماعی» و بسیاری از موضوعات دیگر، یکی از محورهای کانونی گفتمان های زنان را می توان «تصویر زن» برشمرد. با توجه به این واقعیت که تحولات وسیع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی و بالاخره تکنولوژی در ابعاد ملی و بین المللی سبب ایجاد تحول و دگرگونی در مفاهیم می شود دور از انتظار نیست که شاهد دگرگونی در مفهوم «تصویر زن» نیز باشیم.

ملکه ابر بهار: شاعر فرانسوی با اشعاری لطیف ولی ناشناخته
مدرسه فمینیستی، ۲۶ مارچ مارسلین دسبوردـ والمر[۱] (۱۷۸۶ـ۱۸۵۹)، یکی از زنان شاعر فرانسوی است که در آن زمان به او ملکه ابر بهار (یا قدیس اشک) داده بودند زیرا مرگ عزیزان خود را بویژه چهار فرزندش را پیش از خود دید و بسیار گریست.

آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: بی بی سی، دویچه وله، صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، پژواک، سازمان ملل، گاردین، خبرگزاری مهر، رادیو زمانه، آرمان شهر، دیده بان حقوق بشر، ایرین، ۸صبح، Policymic، هافینگتون پست، رادیو آزادی، رویترز، مهر خانه، مدرسه فمینیستی

پیوست‌ها: