زنان-690x259383281_239655856100260_1102075721_n-610x315

There is no honour in killing  منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

سنگ‌سار یک زن حامله در برابر دادگاه عالی لاهور پاکستان
خامه پرس ۲۸ می ۲۰۱۴ یک زن ۲۵ سالۀ پاکستانی، روز سه‌شنبه در حالی‌که باردار بود در مقابل ساختمان دادگاه عالی لاهور پاکستان سنگ‌سار شد. به گفتۀ مقام‌های پولیس و وکلای مدافع این زن، وی توسط حدود ۲۰ نفر از اعضای خانهواده و بستگانش به شمول پدرش به  علت خودداری از اردواج با پسر کاکایش و ازدواج با مرد دیگری سنگ‌سار گردیده جان باخت.
پرونده یک «قتل شرافتی» در پاکستان؛ زنان قربانی اصلی عشق‌های خونین
بیانیه کمیسیون حقوق بشر پاکستان
گزارش کامل سالانه کمیسیون حقوق بشر پاکستان
۲۰۱۳

  دو خواهر؛ قربانیان تازه تجاوز گروهی در هند
رادیو زمانه، ۳۰ می ۲۰۱۴ دو خواهر  ۱۴ و ۱۵ ساله در روستایی در اوتارپرادش هند، پس از یک تجاوز گروهی، به درخت آویخته شده‌اند. چهار نفر در پیوند با موضوع دستگیر شده‌اند که دو نفرشان پلیس هستند. این تجاوز گروهی افکار عمومی هند را تکان داده است.  جسد دخترها که پس از تحمل خشونت جنسی، خفه شده بودند، در حالی پیدا شد که از یک درخت انبه آویزان بودند.

 ایران محکومیت ۸ دختر و پسر فعال فیسبوکی به ۱۲۳ سال زندان
شهرزاد نیوز ۲۸ می ۲۰۱۴ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی به ریاست قاضی مقیسه با صدور حکم برای هشت تن از فعالان شبکه های اجتماعی مجازی که اواسط سال گذشته توسط واحد سایبری اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و در بند ۲ الف بازجویی شده بودند، آنها را مجموعا به بیش از ۱۲۳ سال حبس محکوم کرده است.

 ایران نرگس محمدی به دادسرای زندان اوین احضار شد
دویچه وله ۳۱ می ۲۰۱۴ نرگس محمدی فعال حقوق بشر به دادسرای زندان اوین احضار و تهدید شد که اگر تا ۱۱ خرداد به دادسرا مراجعه نکند بازداشت خواهد شد. او می‌گوید، دلیل این احضاریه “اتهامات مندرج در پرونده” ذکر شده است.

 افغانستان دو خانم در بغلان به قتل رسیدند
هشت صبح ۲ جون ۲۰۱۴ در دو رویداد جداگانه، شب یک‌شنبه دو خانم در ولایت بغلان به قتل رسیدند. به گزارش آژانس خبری باختر، در رویداد اول نوریه خانم سی‌ساله و مادر چهار فرزند در شهر پلخمری به شکل مرموزی در منزلش به قتل رسیده است.

 افغانستان یک زن جوان در جوزجان خودکشی کرد
کلید گروپ ۱۸ می ۲۰۱۴ یک زن جوان در شهر شبرغان مرکز ولایت جوزجان با نوشیدن ماده پاک کننده تیزاب خودکشی کرد. عبدالمنان رئوفی، سخنگویی قومندانی امنیه جوزجان امروز در مصاحبه با کلید، اظهار داشت: این زن جوان نظر به خشونت های خانوادگی و ناهنجارهای زندگی با نوشیدن ماده پاک کننده تیزاب خود کشی کرد.

     دفاع از حقوق بشر

تشکیل دادگاه ویژه برای محاکمه عاملان تجاوز و قتل دو دختر هندی
بی بی سی ۳۰ می ۲۰۱۴ دولت محلی ایالت اوتارپرادش هند که دو دختر نوجوان در آن مورد تجاوز گروهی قرار گرفتند و بعد از یک درخت آویزان شده بودند، وعده داده که برای محاکمه عاملان، یک دادگاه ویژه فوری تشکیل دهد. اعلام برگزاری این دادگاه پس از آن صورت گرفت که خانواده های قربانیان و ساکنان روستای کترا، محل قتل این دو دختر، به قصور و بی‌عملی پلیس در ماجرا واکنش خشم آمیزی نشان دادند.
دو پلیس به اتهام تجاوز گروهی به دو دختر نوجوان هندی دستگیر شدند

 یک زن سودانی محکوم به اعدام، تحت فشار بین المللی آزاد می شود
یورو نیوز، ۱ جون ۲۰۱۴ برخی مقامات حکومت سودان گفته اند مریم یحیی ابراهیم، زن سودانی که به خاطر ازدواج با یک مرد مسیحی آمریکایی و تغییر دین خود از اسلام به مسیحیت، به اتهام ارتداد به مرگ محکوم شده است، احتمالا آزاد خواهد شد. این زن که ۲۷ ساله است، هنگام صدور حکم اعدام باردار بود و هفته گذشته دختری در زندان به دنیا آورد. بنا به گزارش ها، افزایش فشار دیپلماتیک بین المللی بر خارتوم، به ویژه از سوی بریتانیا برای عدم اجرای حکم اعدام این زن، دلیل آزادی احتمالی اوست.
سودان اعدام زن متهم به ارتداد از اسلام به تعویق افتاد

 رسیدگی به پرونده شکنجه زن ایرانی در برلین
مهر خانه ۱ جون ۲۰۱۴  پرونده زن جوان ایرانی که در برلین آلمان از سوی مردی مورد آزار و اذیت قرار گرفته بود، به زودی در شعبه ۱۱۳ دادگاه کیفری استان تهران به ریاست قاضی اصغرزاده رسیدگی می‌شود. به نقل از ایسنا، زن جوانی به نام بنفشه که به تازگی از همسرش جدا شده بود، در سال ۹۱ به همراه دخترش برای زندگی به آلمان سفر می‌کند و از طریق عضویت در شبکه‌های اجتماعی با مردی به نام امید آشنا می‌شود.

 حقوق کودک
نیاز فوری میلیون‌ها زن و کودک به خدمات پزشکی و بهداشتی
مهر خانه ۲ جون ۲۰۱۴  بر طبق اخبار اخیر منتشرشده توسط صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف)، در حال حاضر، میلیون‌ها زن و کودک در کشور سومالی در وضعیت بحرانی به‌سر می‌برند و نیاز فوری و حیاتی به خدمات پزشکی و بهداشتی دارند. به گزارش مهرخانه، در ماه اخیر، وضعیت سلامت و بهداشت زنان و کودکان در کشور سومالی به مرز بحران رسیده است و نهادهای بین‌المللی در این رابطه، به طور جدی هشدار داده‌اند.

 نهادهای حمایت کننده حقوق کودکان: قانون حمایت از کودکان تطبیق شود
کلید گروپ ۲۵ می ۲۰۱۴ مسوولان بنیاد کودک و موسسه آینده برای کودکان کشور در بلخ می گویند: قانون حمایت از کودکان به گونه شایسته و درست تطبیق نگردیده است. مریم کریمی، مسوول این نهاد در ولایت بلخ می گوید که کودکان در این ولایت تا به حال از حقوق اولیه خود محروم هستند.
نیجریه شناسائی محل پنهان کردن دختران دانش آموز

 کمپین افغانستان به روایت دیگر
عادله محسنی، حقوق‌دان: بدون کارهای زیربنایی، دست‌آوردها شکننده است
عزیز رفیعی، فعال حقوق بشر: نتوانسته‌ایم آسیب‌شناسی دقیقی از افغانستان ارایه کنیم
محمد‌اسماعیل قاسم‌یار، حقوق‌دان: قانون اساسی بهترین و مهم‌ترین منبع قابل اتکا برای پیشبرد حقوق و مطالبات زنان است
مسعود حسن‌زاده، نویسنده و منتقد: فقدان نیروهای مترقی واقعی برای آغاز مبارزه علیه جهل و فساد و تحجر بزرگ‌ترین چالش پیش روی افغانستان است
عبدالحمید مبارز، رییس اتحادیه ملی خبرنگاران افغانستان: طالب دیگر توان تسلط بر کشور را ندارد

    حقوق مدنی و سیاسی

کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا تداوم جرایم خشونت جنسی را محکوم کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ مه ۲۰۱۴ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر که چندین سال است علیه جرایم خشونت جنسی مبارزه می کند از موضع کمیسیون حقوق بشر و مردم آفریقا استقبال می کند و از کشورهای عضو اتحادیه آفریقا می خواهد اقدامات لازم برای مبارزه با این مصیبت را در پیش بگیرند.

  مسئولان باید بی طرفانه در باره تجاوز گروهی به دختران در هند تحقیق کنند
عفو بین الملل ۳۰ مه ۲۰۱۴ عفو بین الملل هند امروز گفت تجاوز گروهی به دو دختر جوان دالیت در اوتار پرادش یادآوری وحشتناکی از خشونتی است که بر دختران و زنان دالیت در هند روا می شود. دیوا آیر، پژوهشگر ارشد عفو بین الملل در هند گفت: «با وجود تضمین های قانون اساسی و قوانین ویژه، دالیت ها در سراسر هند و به ویژه زنان دالیت با تبعیض ها و خشونت های گوناگون روبرو هستند. اعضای کاست های مسلط از خشونت جنسی به عنوان ابزار سیاسی برای مجازات، تحقیر و اعلام قدرت خود علیه زنان دالیت استفاده می کنند.

      فرهنگ و جامعه

آدمها متجاوز متولد نمی شوند؛ جامعه آنها را متجاوز می کند
مدرسه فمینیستی ۳۰ می ۲۰۱۴ مدرسه فمینیستی: “کاملا بهاسین” را مادر جنبش زنان هند می‌نامند، او اما این عنوان را دوست ندارد و می‌گوید من تنها صدایی از میان هزاران صدا هستم. این کنشگر حقوق زنان سرسختانه معتقد است که انسان تنها زمانی می‌تواند بر پدرسالاری غلبه کند که سرمایه داری را شکست داده باشد.”کاملا بهاسین” در خانه ای در جنوب دهلی نو زندگی می‌کند.

 سیاست افزایش جمعیت در ایران حقوق زنان را به خطر می اندازد
گاردین، ۳۰ می ۲۰۱۴ رهبر جمهوری اسلامی، سه شنبه، سیاست‌های کلی جمعیت با هدف افزایش جمعیت ایران را ابلاغ کرده است. به گزارش سایت دفتر آیت‌الله علی خامنه‌ای، این سیاست‌ها پس از مشورت با مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست اکبر هاشمی رفسنجانی، به رئیس این مجمع و روسای قوای سه‌گانه جمهوری اسلامی ابلاغ شده است. مهرداد درویش‌پور، جامعه شناس ساکن سوئد می‌گوید حتی در کشورهای پیشرفته غربی که مانند ایران با مشکل پیری تدریجی جمعیت مواجه‌اند، اولویت اول دولت‌ها همچنان رفاه، اشتغال، آموزش و بهداشت جمعیت موجود است و سیاست‌های جمعیتی متناسب با این اولویت تنظیم می‌شوند.

 زنان خشت‌مال در شمال افغانستان
بی بی سی ۲۸ می ۲۰۱۴ در ولایت جوزجان در شمال افغانستان کوره‌های خشت‌پزی افزایش یافته و در این کوره‌ها مردان و زنان دوشادوش هم کار می‌کنند. زنانی‌که در این کوره‌ها کار می‌کنند از سنگینی کار شکایت دارند. آنها می‌گویند که مجبورند به منظور گذراندن زندگی تن به کارهای شاقه‌ای همانند آجرزنی دهند.

 قیام پنهان در عربستان سعودی
بی بی سی ۱ ژوئن ۲۰۱۴ در استان شرقی عربستان سعودی، که از مناطق نفت‌خیز این کشور است، معترضان در سه سال گذشته با الهام گرفتن از بهار عربی خشم خود از حکومت را ابراز کرده‌اند. صفا الاحمد، خبرنگار عربستانی، در اقدامی بی‌سابقه برای تهیه گزارش به این منطقه سفر کرده است. حتی در خود عربستان سعودی هم اعتراضات در منطقه ساحلی قطیف به ندرت در خبرها انعکاس پیدا می‌کنند.

 پیروزی زن تاجیک در آزمون «زنان مخترع»
آرمان ۳۰ می ۲۰۱۴ استاد دانشگاه ملی تاجیکستان خانم رحیم اوا برنده آزمون «زن های مخترع» شد. این آزمون در کره جنوبی برگزار شد و خانم رحیم اوا یک مدال طلا، ۲ مدال نقره و یک مدال برنجی کسب کرد.

 قتل”ناموسی” و نقش حساس پلیس و دادگستری در پیشگیری از آن
شهرزاد نیوز ۲ ژوئن ۲۰۱۴ در پی قتل دختری ۱۸ ساله در کنگاور توسط پدرش، یک کارشناس حقوقی گفت که ضابطان قضایی و مسئولان دادگستری وظیفه دارند برای حفظ بنیان خانواده و جلوگیری از آسیب های اجتماعی از افشای برخی مسائل خودداری کنند وهنگامی که پلیس دختری را با پسری دستگیر می کند، نباید تعصبات قومی و مذهبی اعضای خانواده او را تحریک کند؛ زیرا ممکن است منجر به قتل شود و یا به رابطه فرد با خانواده برای تمامی عمر آسیب وارد کند.
پاکستان  پلیس “نظار‌ه‌گر” قتل ناموسی یک زن باردار
پاکستان  نگاه جامعه‌شناختی به قتل ناموسی در لاهور

   سیاست

یک زن ۳۸ ساله وزیر توسعه منابع انسانی در کابینه دولت جدید هند
شهرزاد نیوز ۳۱ می ۲۰۱۴ نارندرا مودی، نخست وزیر جدید هند، ۲۳ وزیر کابینه خود را معرفی کرد که ۶ نفر از آنان زن می باشند. یکی از اعضای کابینه زن ۳۸ ساله ای به نام “سمریتی زوبین ایرانی”، همسر “زوبین ایرانی” از خانواده های زرتشتیان ایرانی الاصل هند است که به عنوان وزیر توسعه منابع انسانی معرفی شده است.

 ایران بررسی جزئیات لایحه کاهش ساعت کاری زنان شاغل به هفته آینده موکول شد
مهر خانه ۱ جون ۲۰۱۴ عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: بررسی جزئیات لایحه تقلیل ساعت کاری زنان شاغل به هفته آینده موکول شد. به نقل از فارس، فاطمه آلیا گفت: کلیات لایحه کاهش ساعت کاری زنان قبلاً به تصویب رسیده بود و قرار بود جزئیات آن در جلسه روز یکشنبه چهارم خرداد مورد بررسی قرار گیرد که اولویت‌های دیگری در دستور بررسی آن روز کمیسیون اجتماعی مجلس قرار گرفت.
ایران نگرانی ها در مورد لایحه کاهش ساعات کار زنان و به خطر افتادن امنیت شغلی آنان

       گزارش، پژوهش و کتاب

کمال مطلوب زنانگی: چالش برانگیزترین ارزش های زیبایی شناختی
مدرسه فمینیستی ۲۸ می ۲۰۱۴  کتاب «فمینیسم و زیبایی شناسی» که تقریبا تنها کتاب مستقل ترجمه شده در باب مفهوم زیبایی شناسی در کالبد الگوی فمینیسم است قصد دارد جنسیت آلوده اندیشه درباره درون مایه های زیبایی شناختی را به تصویر بکشد. رویکرد فمینیست ها به هنر بسیار اثرگذار بوده و در رشته های گوناگونی مانند تئوری هنر، پژوهش های فرهنگی و دیداری (بصری)، و فلسفه بررسی شده است.

 سر برآوردن چین و چروک های اندوخته شده از موزه زنان نورنبرگ
مدرسه فمینیستی ۲ جون ۲۰۱۴ یک سال از برگزاری نمایشگاه «سالهای اندوخته شده» در موزه زنان نورنبرگ می گذرد. در این نمایشگاه ۶۰ زن از کشورهای مختلف جهان معرفی شدند. دلیل معرفی این زنان، ‌عزم آنان در انجام حرکتی نو در سنین سالخوردگی است

 زنان چه نقشی در تاریخ ایران باستان داشتند؟
زنان پرس، ۲ ژوئن ۲۰۱۴ نشان‌دادن نقش و حضور زن در دوره‌های مختلف و در عرصه‌های گوناگون اجتماع در ایران باستان به ویژه در عصر ساسانی موضوع محوری کتاب «زن در ایران باستان» است. «این‌که در گذشته درباره زن چگونه تفکر می‌شده و در دنیای باستان چه جایگاهی به او اختصاص داده می‌شد» و «نحوه نگرش ادیان به زن به چه صورت بوده است؟» سوالات عمده‌ای است که در این کتاب به آن‌ها پاسخ داده می‌شود.

 فمینیست های آفریقایی و سینما
دموکراسی باز، ۲۷ می ۲۰۱۴ فیلمسازان فمینیست آفریقایی و نظریه پردازان بر روی تغیرات نقش زنان شاغل در تمام سطوح صنعت فیلم و رسانه ها در قاره آفریقا و ساخت فیلم با وجود داستان هایی که تصویری غیر واقعی از زنان می دهند، می اندیشند.

      آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/ OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می‏رسانند.

شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمانشهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آنها را در

وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر(FIDH) نیز قابل دسترس است.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره: خامه پرس، رادیو فردا، کمیسیون حقوق بشر پاکستان، شهرزاد نیوز، رادیو زمانه، دویچه وله، هشت صبح، کلید گروپ، بی بی سی، یورو نیوز، مهرخانه، رادیو فرانسه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، عفو بین الملل، مدرسه فمینیستی، گاردین، آرمان، زنان پرس، دموکراسی باز و honourkilling.

 شماره ۴۹ هفت روز نامه زنان

پیوست‌ها: