افغانستان

140602111306_taliban_prisoners_464x261_bbc_nocredit

معاوضه پنج طالب با یک سرباز امریکایی در افغانستان/ منبع عکس

 انتخابات

سیاف: نامزدان از زشت گوی در برابر یک دیگر خود داری کنند
رادیو وطندار/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ عبدرب الرسول سیاف، نامزد دور اول انتخابات ریاست جمهوری با نشر خبرنامه‌، از هر دو نامزد ریاست جمهور خواسته است تا از هواداران شان بخواهند در مبارزات انتخاباتی، روحیه وطن دوستی و برادری را مراعات کنند. او گفت: هر دو نامزد باید از واژه هایی استفاده نکنند که به وحدت ملی و شخصیت افراد صدمه وارد شود.

 نامزدان فضای رقابت های انتخاباتی را زهراگین نسازند
صدای امریکا/ ۱۲/۳/۱۳۹۳ کمیسیون شکایات انتخاباتی از نامزدان خواست تا فضای رقابت های انتخاباتی را زهراگین نسازند و از برخوردهای تنش زا خودداری نمایند. در دور دوم انتخابات بعضا نامزدان و تیم های انتخاباتی شان در گردهمایی ها و نشست های رسانه ای، اخلاق انتخاباتی را مراعات نکرده و مبارزات شان شکل تهاجمی بر یکدیگر را گرفته است.

 حمایت حزب ملت متحد افغانستان از اشرف غنی احمدزی
طلوع نیوز/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ عبدالرحیم ایوبی نماینده مردم کندهار در مجلس نماینده گان و رییس حزب ملت متحد افغانستان، در یک همایش مردمی در برابر اعضای این حزب و شماری از بزرگان قوم حمایت اش را از نامزدی اشرف غنی احمدزی در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد.

 شکایات کاندیدان شوراهای ولایتی غور، زابل، ارزگان و قندهار بررسی شد
رادیو آزادی/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ در سومین روز جلسه علنی کمیسیون شکایات انتخاباتی، شکایات کاندیدان شوراهای ولایتی ولایات غور، زابل، ارزگان و قندهار به بررسی گرفته شد. کاندیدان شوراهای ولایتی بیشتر شکایت شان را روی مفقود شدن آرا، اجازه ندادن به ناظرین شان در روز انتخابات به محلات رای دهی و تقلب و تخطی ها مطرح کردند.

      موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیر دولتی
یک عضو برجسته شورای صلح در جوزجان کشته شد

رادیو وطندار/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ عبدالمنان رووفی سخنگوی فرمانده پولیس جوزجان گفت: یک متنفذ ولسوالی قوش تیپه که عضویت شورای مشورتی صلح را در این ولایت داشت، از سوی مخالفین مسلح به قتل رسیده است. به گفته‌ آقای رووفی، حاجی دستگیر، پس از اختطاف از سوی طالبان با شلیک گلوله کشته شده است.

 هفت نفر در یک مراسم عروسی در شمال افغانستان کشته شدند
بی بی سی/ ۷/۳/۱۳۹۳ امین الله امرخیل، فرمانده پلیس ولایت بغلان در شمال افغانستان تایید کرده که نیروهای وابسته به دو فرمانده مسلح غیر مسوول محلی به نام ‌های جمعه خان و سلیم در یک مراسم عروسی با هم درگیر شدند و هفت نفر در این درگیری کشته شدند. در این درگیری چهار نفر مسلح که دو نفر آن ها مربوط به سلیم و دو نفر دیگر وابسته به جمعه خان بودند، کشته شدند. علاوه بر آنان یک زن، یک کودک و یک دوکاندار نیز در این حادثه جان خود را از دست داده ‌اند.

     زنان

کشته شدن دو زن در ولایت بغلان
خبرگزاری رشد/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ مقامات در ولایت بغلان می گویند: دو زن در دو پرونده جداگانه در این ولایت به قتل رسیده اند. احمد جاوید بشارت سخنگوی فرماندهی پولیس ولایت بغلان می گوید: یکی از این زنان در ولسوالی دهنه غوری این ولایت، از سوی افراد مسلح ناشناس در منزلش اش به قتل رسیده است. زن دیگر در شهر پلخمری پس از مشاجره لفظی با شوهرش، دست به خودکشی زده است. اما خانواده این زن مدعی اند که وی از سوی شوهرش به قتل رسیده است.

 مسابقه‌ فاینل لیگ برتر فوتبال بانوان به زودی در کابل برگزار می‌ شود
تلویزیون یک/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ در ادامه‌ مسابقات لیگ برتر فوتبال بانوان، تیم‌ های افغان، عدالت، میهن و استقلال در مرحله‌ نیمه نهایی در برابر یکدیگر به میدان می ‌روند تا به زودی چهره‌ های فاینلیست‌ ها مشخص شود. این رقابت ها با اشتراک هشت تیم یک ماه پیش در میدان ورزشی فدراسیون فوتبال برگزار شده است.

 هیله نجیب: آرزو داشتم در انتخابات رای بدهم
صدای امریکا/ ۶/۳/۱۳۹۳ هیله نجیب، دختر داکتر نجیب، رییس جمهور فقید افغانستان گفت: او می خواست در انتخابات ریاست جمهوری افغانستان رای بدهد اما این فرصت برای افغان های بیرون از کشور فراهم نشده است. هیله ۳۴ ساله دو سند ماستری – یکی در اسلام شناسی و دیگری در حل منازعات – دارد و ده سال تجربه کار با سازمان های حامی حقوق بشری دارد.

 یک دختر سیزده ساله درکندز مورد تجاوز قرار گرفت
خبرگزاری باختر/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ یک دختر سیزده ساله در ولایت کندز مورد تجاوز قرار گرفت. سیدسرور حسینی سخنگوی پولیس کندز گفت: این دختر در ولسوالی خان آباد مورد تجاوز قرارگرفته است. فرد مظنون که سی و دو سال دارد، بازداشت گردیده و به نهادهای مربوطه تسلیم داده شده است.

  حامیان و فعالان

کمیته وکلای مدافع برای دفاع از حقوق خبرنگاران و رسانه ها در هرات ایجاد شد
خبرگزاری باختر/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ کمیته وکلای مدافع رسانه ای برای دفاع از حقوق رسانه ها و خبرنگاران در ولایت هرات اعلام موجودیت کرد. در این کمیته هفده تن از وکلای مدافع عضویت دارند. آریا رئوفیان رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات، ایجاد این کمیته را یک گام موثر بخاطر پیش برد موارد حقوقی رسانه ها خواند.

      حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی

۲۸۸۸ قضیه خشونت علیه اطفال، در سال ۱۳۹۲ ثبت شده است
خبرگزاری رشد/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ هنوز هم شماری از کودکان در کشور، مصروف کارهای شاقه هستند. فقر خانواده ها، باعث می شود تا اطفال شان دست به کارهای شاقه بزنند. در حال حاضر ۶.۵ میلیون کودک در کشور، از تعلیم بازمانده اند و حدود ۱.۹ میلیون کودک در سنین ۶ تا ۱۷ سالگی مصروف کار هستند و ۱.۲ میلیون دیگر آن ها مصروف کارهای شاقه می باشند.

 ده‌ ها پولیس از ولایت ارزگان فرار کردند
رادیو وطندار/ ۷/۳/۱۳۹۳ عبدالکریم ولسوال ولسوالی خاص ارزگان می گوید: بیش از دوصد پولیس از هفت پاسگاه امنیتی در منطقه شالی ولسوالی خاص ارزگان وظایف شان را ترک کرده اند. به گفته‌ آقای کریم پولیس های متواری، شماری از موترها، موتورسایکل ها و سایر وسایل را در پاسگاه‌ های شان آتش کشیده اند. هنوز معلوم نیست که آن ها به کجا گریخته اند.

 برای ۵۰۰ افغان که با قوای آسترالیایی کار می کردند، ویزه داده شد
رادیو آزادی/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ بیش از ۵۰۰ تبعه افغان که بعد از همکاری های شان با قوای دفاعی آسترالیا در افغانستان، با خطر مرگ در این کشور مواجه اند، در آسترلیا جاگزین می شوند. این ۵۰۰ افغان همراه با خانواده های شان که رقم آن تا حال مشخص نشده است، بعد از طی نمودن یک پروسه سخت گیرانه امنیتی و صحی که برای اخذ ویزه آسترالیا نیاز است، به این کشور خواهند رفت.

  نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

شکایت از بی کیفیت بودن عرضه خدمات صحی در دایکندی
صدای امریکا/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ با آن که مسوولان محلی ولایت دور افتاده و کوهستانی دایکندی، عرضه خدمات صحی در این ولایت را در حال پیشرفت می خوانند اما باشندگان این ولایت از عرضه پایین خدمات صحی شکایت دارند. شماری از باشندگان این ولایت از بی کیفیت بودن عرضه خدمات صحی، برخورد نادرست داکتران با مریضان، کمبود پرسونل طبی و ادویه در مراکز صحی این ولایت شکایت می کنند.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۳ انجینیر ترکی در نتیجه یک حمله انتحاری در ولایت ننگرهار کشته شدند. انفجار ماین کنار جاده ای در ولایت غزنی ۱۲ کشته برجا گذاشت. انفجار ماین در مربوطات ولایت ارزگان، باعث کشته شدن یک فرد ملکی گردید. سه تن به شمول دو کارمند دفتر انکشافی آغاخان در ولایت بدخشان کشته شدند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در حمله هوایی ناتو در شرق افغانستان ۱۸ عضو طالبان کشته شدند. یک سرباز آیساف در شرق کشور کشته شد. شش طالب مسلح در ولایت فراه کشته شدند. هشت طالب مسلح در ولایت پکتیا کشته شدند. پانزده طالب مسلح در ولایت ننگرهار کشته شدند. هشت طالب مسلح در ولایت خوست کشته شدند. سی و یک طالب مسلح در ولایت غزنی کشته شدند.

 نشست وزیران دفاع ناتو در مورد افغانستان در بروکسل برگزار می‌ شود
تلویزیون یک/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ اجلاس وزیران دفاع کشورهای عضو پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) در بروکسل برگزار می ‌شود. بسم‌الله محمدی، وزیر دفاع ملی افغانستان نیز در این اجلاس شرکت خواهد کرد. گفت‌ و گو در مورد امنیت افغانستان، خروج نیروهای بین ‌المللی و اوضاع اوکراین، از آجندای اصلی مورد بحث در این دور نشست وزیران دفاع ناتو دانسته شده است.

 ۹۸۰۰ نظامی آمریکا در افغانستان باقی می مانند
فارسی.رو/ ۵/۳/۱۳۹۳ رییس جمهور آمریکا از باقی ماندن ۹۸۰۰ نیروی آمریکایی در سال ۲۰۱۵ در افغانستان خبر داد. اوباما همچنین با پیش بینی انتقادها از تصمیم خود برای خارج کردن تقریبا همه نیروهای آمریکایی از افغانستان تا پایان سال ۲۰۱۶ افزود: نیروهای امنیتی افغان نشان داده اند قادر به دفاع از کشورشان هستند. در حال حاضر ۳۲ هزار نیروی آمریکایی در افغانستان مستقر اند.

        سیاست

پنج مقام مورد اعتماد ملامحمدعمر با یک سرباز امریکایی معاوضه می شوند
طلوع نیوز/ ۱۱/۳/۱۳۹۳ پنج مقام بلندپایه طالبان که در بدل رهایی یک سرباز امریکایی از زندان گوانتانامو آزاد شدند از افراد بسیار نزدیک به ملا محمدعمر رهبر گروه طالبان هستند. در معاوضه این پنج طالب سرشناس و یک سرباز امریکایی، قطر نقش میانجی را داشت و شورای عالی صلح هیچ نقشی در رهایی آنان نداشته است، اما این شورا از پیامدهای آزادی این طالبان در گفتگوهای صلح خوشبین است. بیشتر بخوانید: واکنش تند کابل در برابر انتقال زندانیان گوانتانامو به قطر  مخالفت جمهوری ‌خواهان با آزادی زندانیان طالبان از گوانتانامو  سفیر آمریکا: قرار نبود پنج زندانی طالبان را به افغانستان تحویل دهیم  ملاعمر، آزادی زندانیان طالبان را ‘پیروزی’ خواند

 هدف حملات راکتی پاکستان، اخلال دور دوم انتخابات است
خبرگزاری رشد/ ۱۲/۳/۱۳۹۳ جلسه شورای امنیت ملی تحت ریاست رییس جمهور کرزی در ارگ ریاست جمهوری دایر گردید. نخست وزرای سکتور امنیتی در مورد تشدید حملات راکتی و استفاده از نیروی هوایی توسط نظامیان پاکستانی علیه کشور و آسیب های وارده از آن، به جلسه گزارشات شان را ارایه کردند. شورای امنیت ملی تشدید این گونه حملات را شدیداً تقبیح کرده و تصریح نمود که هدف آن جز تلاش برای اخلال دور دوم انتخابات ریاست جمهوری چیزی دیگری نمی تواند باشد. بیشتر بخوانید: مستغنی: اگر تلاش های دیپلوماتیک با پاکستان نتیجه ندهد، پاسخ نظامی خواهیم داد

 طرح جدید اوباما برای افغانستان ‘گزینه صفر’ است؟
بی بی سی/ ۱۰/۳/۱۳۹۳ باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، سرانجام سرنوشت حضور نظامیانش را در افغانستان روشن کرد و برای خروج مرحله ‌ای آن ها از طرحش پرده برداشت. اما برای بسیاری در کابل سوال‌ هایی مطرح است که آیا برنامه اعلام‌ شده اوباما به معنای انتخاب گزینه صفر در سال ۲۰۱۶ میلادی است؟ بدون شک برای تحلیلگران نظامی افغانستان تعهد تازه آقای اوباما به افغانستان کمتر از حد انتظار است.

      فرهنگ

سیما بینا و دلربایی موسیقی افغانستان
بی بی سی/ ۱۲/۳/۱۳۹۳ کنسرت سیما بینا با همراهی سازهای افغانی در کدوگان هال لندن برگزار شد، عمدتا به موسیقی مردمی افغانستان اختصاص داده شده بود. سیما بینا، راوی ترانه‌های مردمی، دهه‌ها است از شمال به جنوب و از شرق به غرب، در جستجوی این نوع موسیقی بوده و برای ثبت و یادگیری آن ها از خانه این استاد به خانه آن نوازنده می رود. گذر او این بار از مرز افغانستان بسیار فراتر رفته و تا نواحی پشتون‌نشین رسیده است.

 آبده های تاریخی ولایت بلخ بازسازی می شود
خبرگزاری باختر/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ کار بازسازی چهار آبده تاریخی در ولسوالی بلخ ولایت بلخ آغاز گردید. صالح محمد خلیق رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت بلخ گفت: این آبده ها شامل آرامگاه های میر روزه دار، خواجه نظام الدین، ابن خضرویه بلخی و فاطمه بلخی می باشد که در ولسوالی بلخ به کمک کشور آلمان بازسازی می گردد. همچنان کار بازسازی آبده تاریخی تخته پل در ولسوالی نهرشاهی به کمک مالی کشور ناروی نیز آغاز شده است.

 جشن رونمایی ماهنامه درّ دری
۸صبح/ ۱۳/۳/۱۳۹۳ براساس رسم برنامه ‌های ادبی- هنری آقای عباس آرمان مدیر مسوول ماهنامه در دری، به نمایندگی از موسسه فرهنگی درّ دری به مهمانان خیر مقدم گفت و با اشاره به تعداد اندک رسانه‌ ها، از عدم توجه جدی به فرهنگ و ادب به تحلیل شرایط فرهنگی کشور پرداخت و در این میان به اهمیت ماهنامه در دری در این فضا اشاره کرد. نبود نگاه جدید به مقوله فرهنگ و مخصوصا در بخش ادبیات، یکی از مشکلات عمده عرصه فرهنگ و ادبیات در این سال ‌ها به‌ شمار می ‌رود.

     آرمان شهر

افغانستان به روایت دیگر
«افغانستان به روایت دیگر» کمپاینی است که به وسیله آرمان شهر/  OPEN ASIAو فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) به مدت ۱۰۰ روز تا انتخابات ریاست جمهوری در افغانستان جریان دارد. در این کمپاین شخصیت های برجسته اجتماعی، سیاسی و فرهنگی با گفتگو در مورد جامعه ای که در برگیرنده حقوق زنان و حقوق انسان باشد، صدای مترقی افغانستان را به گوش می ‏رسانند. تاکنون مصاحبه های حمیرا قادری، رهنورد زریاب، سیما ثمر، کاوه جبران، آزیتا رفعت، احمد ولی مسعود و شکریه حیدر، پرتو نادری، مژگان مصطفوی، امان پویامک، حبیبه سرابی، فرید حمیدی، عزیزه خیراندیش، فرید مزدک، خالده خرسند، صدیق الله توحیدی، ثریا پرلیکا، یاسین نگاه و ماریا بشیر به دری و انگلیسی منتشر شده است. شما می توانید هر روز یک مصاحبه از کمپاین «افغانستان به روایت دیگر» را در وبسایت آرمان شهر، روزنامه ۸ صبح و انگلیسی آن ها را در وبسایت روزنامه هافینگتون پست (Huffington Post) بخوانید. همچنین این مصاحبه ها در وبسایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) نیز قابل دسترس است.

 فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

شماره ۵۰ هفت روز نامه حقوق بشری افغانستان

پیوست‌ها: