iran50

جلوگیری از حضور زنان ایرانی در بازی والیبال ایران و برزیل

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

جلال محمدلو بازداشت شد
جرس ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در ادامه بازداشت ها و فشارهای امنیتی، جلال محمدلو، عضو جبهه مشارکت، ساعتی پیش در منزل خود، بازداشت شد.
ده ها تن از معترضان در تبریز بازداشت شدند
داوود روشنی، فعال اصلاح‌طلب بازداشت شد

 دو زندانی عرب اهل اهواز بدون اطلاع خانواده و مخفیانه اعدام شدند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ یک فعال حقوق بشر گفت که دو زندانی عرب اهل اهواز به نام های علی چبیشاط و خالد موسوی مخفیانه توسط ماموران اداره اطلاعات اهواز اعدام شده‌اند. جسد آنها در مکانی غیر از قبرستان عمومی دفن شده و تاریخ دقیق اعدام آنها به خانواده های شان ابلاغ نشده و نامشخص است.

    زندان

 بلاتکلیفی بهمن تفضلی، کاربر فیسبوک در زندان گچساران
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ بهمن تفضلی نسب فعال فیس‌بوکی بیش از سه هفته است که پس از بازداشت در بلاتکلیفی و همچنان در زیر بازجویی به سر می برد.

 پنج سال حبس تعزیری کاظم برجسته بدون حق دفاع٬ تأیید شد
ملی مذهبی ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ دادگاه تجدیدنظر تهران حکم پنج سال حبس تعزیری کاظم برجسته از فعالان جنبش سبز را عیناً تایید کرد. کاظم برجسته بهمن ماه سال گذشته به ایران بازگشت و بلافاصله در فرودگاه بازداشت شد.

 دادگاه حسین نورانی نژاد برگزار شد
جرس ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ سید محمود علیزاده طباطبایی در گفت‌وگو با ایلنا با اعلام اینکه روز گذشته جلسه رسیدگی به اتهام حسین نورانی‌نژاد برگزار شد، گفت: دیروز به همراه خانواده موکلم در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی حاضر شدیم.

 مهناز محمدی مستندساز برای ۵ سال به زندان اوین رفت
دویچه وله ۲۰ خرداد ۱۳۹۳ مهناز محمدی، مستندساز و از فعالان حقوق زنان، روز شنبه خود را برای گذراندن پنج سال حبس تعزیری به دایره اجرای احکام زندان اوین معرفی کرد. این فیلمساز متهم به “اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور” و “تبلیغ علیه نظام” شده است.
مهناز محمدی را آزاد کنید

 خانواده صبا آذرپیک را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کردند
خبرنگاران ایران ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ مقام‌های امنیتی ایران خانواده صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار زندانی را از گفت‌وگو با رسانه‌ها منع کرده‌اند.

 آخرین وضعیت زندانیان آذربایجانی: پنج نفر همچنان در زندان هستند
کمیته گزارشگران حقوق بشر ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ دادگاهی در تبریز برای شماری از بازداشت‌شدگان تجمع اعتراضی روز سه شنبه تبریز قرار بازداشت و وثیقه صادر کرد. فعالان آذربایجانی می گویند تعدادی از بازداشت شدگان در شرایط جسمانی نا مساعدی به سر می برند.

 پنج نفر از فعالان محیط زیست همچنان در بازداشت هستند
رادیو زمانه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ پنج نفر از فعالان محیط زیست آذربایجانی که در جریان تجمع ۲۰ خردادماه جاری بازداشت شده بودند، همچنان در زندان مرکزی تبریز نگهداری می شوند.

 حکم ١٣ سال زندان تعزیری برای ۵ فعال کارگری در بوکان تایید شد
کردپا ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ حکم ١٣ سال زندان تعزیری برای ۵ فعال کارگری کُرد به تأیید دادگاه تجدیدنظر در ارومیه رسید.

 حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو به مراکز تخصصی درمانی منتقل شدند
کلمه ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ حمیدرضا مرادی و مصطفی دانشجو پس از سه ماه انتظار، برای پیگیری درمان به مراکز تخصصی درمانی منتقل شدند.

 انتقال چهار زندانی اهل سنت به زندان قزل حصار
هرانا ۲۵ خرداد ۱۳۹۳ حامد احمدی، کمال ملایی، جمشید دهقانی و جهانگیر دهقانی، چهار زندانی محکوم به اعدام که نگرانی‌ها در خصوص اجرای حکم ایشان شدت یافته است، به زندان قزل حصار منتقل شده‌اند.

   دفاع از حقوق بشر

نامه استادان بهایی از زندان رجایی شهر به فرهیختگان کشور
جرس ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ جمعی از استادان، مدیران و همکاران موسسه آموزش عالی علمی بهایی در نامه ای از زندان رجایی شهر خواستار توجه دانشگاهیان، دانشجویان و دانش پژوهان ایرانی درباره وضعیت خود شده و خطاب به فرهیختگان ایران نوشتند :«سه سال پیش در در اقدامی سازمان یافته بیش از ۳۵ مکان در چندین شهر مورد یورش مامورین قرار گرفت و تعدادی از مدیران و استادان و همکاران موسسه آموزش عالی علمی بهایی دستگیر و به اتهام فعالیت و تدریس و همکاری در این موسسه دانشگاهی محکوم به حبس های سنگین شده اند و اکنون ده نفر از این استادان در زندان رجایی شهر و سه نفر از آنها در بند زنان زندان اوین به سر می برند و عده دیگری نیز در نوبت اجرای احکام صادره و یا تشکیل دادگاه هستند.»

 نهادهای حقوق بشری خواستار توقف اعدام ۳۳ سنی‌ در ایران شدند
دویچه وله ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ ۱۸ انجمن و نهاد حقوق‌بشری از جمهوری اسلامی خواستند که اجرای حکم اعدام ۳۳ شهروند سنی‌‌مذهب را متوقف کند. در بیانیه این نهادهای حقوق بشری آمده است که اغلب این افراد از وکیل مدافع و محاکمه منصفانه محروم بوده‌‌اند.

 عفو بین‌الملل از احتمال اعدام چهار زندانی سیاسی کرد در ایران ابراز نگرانی کرد
امنستی ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل از احتمال اعدام شدن چهار زندانی سیاسی کرد در ایران در بامداد یکشنبه ابراز نگرانی کرد.

    زنان

تفاهم‌نامه‌‌ای برای «بهبود» وضعیت زنان سرپرست خانوار
خبرگزاری ایرنا ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ در حالی که بر اساس آمارهای موجود ۸۲ درصد زنان سرپرست خانوار بیکار هستند، تفاهم‌نامه‌ای در زمینه بهبود وضعیت زنان و توان‌افزایی زنان سرپرست خانوار میان «معاونت امور زنان»،«خانواده ریاست جمهوری» و «صندوق جمعیت سازمان ملل» به امضا رسیده است.

 واکنش فعالان زن به بسته بودن ورزشگاه آزادی: همه محرم بودند به جز زنان ایرانی
جرس ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ زنان ایرانی بار دیگر پشت درهای بسته ورزشگاه آزادی ماندند. گروهی از زنان ایرانی که دیروز برای تماشای بازی والیبال ایران با برزیل به استادیوم آزادی رفتند، اجازه ورود به ورزشگاه را نیافتند.
جلوگیری از حضور زنان ایرانی در بازی والیبال ایران و برزیل
«شرایط حضور زنان در ورزشگاه‌ها باید فراهم شود»

 ۱۶درصد زنان سرپرست خانوار در سنین زیر ۴۰ سالگی
رادیو زمانه ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ به گفته رضا نوروزی، مدیرکل امور حمایت‌های اجتماعی کمیته امداد، ۱۶ درصد زنان سرپرست خانوار کمتر از ۴۰ سال سن دارند.

 دلواپس پوشش زنان بازیگر ایرانی
رادیو زمانه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ پس از انتشار تصاویر جشن حافظ، رسانه‌های حکومتی از جمله مشرق نیوز این جشن را «مانور تلخ ابتذال» خوانده‌اند و بار دیگر مساله حجاب زنان بازیگر بر لیست «دلواپسی‌های» رسانه‌های اصولگرا، اضافه شده است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

تنها یک چهارم فاضلاب تهران تصفیه می‌شود
رادیو زمانه  ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ آن‌چه محیط زیست میلیون‌ها نفر تهرانی را تهدید می‌کند، تنها هوای آلوده نیست. فاضلاب این کلانشهر نیز همچنان معضلی حل نشده باقی مانده است.

 انتقاد معاون وزیر کار از قراردادهای موقت کار:۱۱میلیون ایرانی امنیت شغلی ندارند
روزنامه شرق ۱۹ خرداد ۱۳۹۳ حسن هفده‌تن، معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ایران گفت ۹۰ درصد شاغلان بخش خصوصی که ۱۱میلیون برآورد شده‌اند، دارای قرارداد موقت کاری هستند. به‌ گفته وی «در این زمینه وضعیت انعقاد قرارداد کاری در ایران به بحران رسیده است.»

 گالوپ: ایران و عراق در صدر جدول شاخص تجربه منفی در سال ۲۰۱۳
رادیو فردا ۲۲ خرداد ۱۳۹۳ بر اساس نظرسنجی موسسه معتبر گالوپ٬ در سال ۲۰۱۳ مردم عراق و ایران به ترتیب بیشترین «تجربه منفی» اعم از فشار روحی٬ عصبانیت٬ غم٬ درد جسمی و نگرانی را داشته‌اند.

 یک مقام سازمان بهزیستی: ‌۶۵ درصد کودکان خیابانی در ایران، اتباع خارجی هستند
رادیو زمانه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ ولی‌الله نصر، مدیرکل دفتر آسیب‌دیدگان اجتماعی سازمان بهزیستی ایران گفت: «۶۵ درصد کودکان خیابانی اتباع بیگانه هستند.»

 عروس دریاچه‌های شرق داغدار خشکسالی
خبرگزاری مهر ۲۵ خرداد ۱۳۹۳  “بزنگان” به عنوان عروس دریاچه های شمال شرق ایران، هنوز پا به حجله نگذاشته بود که به خاطر کمبود بارش و سوء مدیریت در یک قدمی خشکسالی قرار گرفت و حال ترس از خشکیدن این عروس رویایی، خواب دوستداران محیط زیست را آشفته کرده است.
طرح اقدام ملی برای نجات دریاچه ارومیه نهایی شد

     فرهنگ

نیکی کریمی رئیس داوران جایزه بین‌الملل جشنواره ادینبورگ شد
کلمه ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ بازیگر و کارگردان سینمای ایران در شصت و هشتمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم ادینبورگ در اسکاتلند ریاست داوران بخش جایزه بین‌الملل را به عهده دارد.

 یک مترجم: گفتند کلمه «زیبا» حذف شود آن هم از خرچنگ
رادیو زمانه ۲۴ خرداد ۱۳۹۳ سمیه نوروزی، مترجم گفت مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایران به او گفته‌اند که کلمه «زیبا» از عبارت «خرچنگ زیبا» باید حذف شود.

   سیاست

 انتشار ویدئوی سخنرانی نماینده رهبر ایران در سپاه درباره احمدی‌نژاد و انتخابات ۸۸
بی بی سی فارسی ۲۱ خرداد ۱۳۹۳ ویدئوی تازه ای درباره وقایع پس از انتخابات ۱۳۸۸ ایران منتشر شده که در آن علی سعیدی، نماینده رهبر ایران در سپاه پاسداران، در جمع فرماندهان این نیرو در مورد نقش سپاه و بسیج در این انتخابات و وظیفه آنها در انتخابات‌های آینده می‌گوید.

 ایران به عراق نیرو اعزام کرده است
رادیو فردا ۲۳ خرداد ۱۳۹۳ روزنامه آمریکایی وال‌استریت جورنال در گزارشی تازه می‌گوید ایران «دو گردان از نیروهای سپاه» خود را «برای حمایت از بغداد و شهرهای کربلا و نجف، از مرزهای غربی به خاک عراق گسیل کرده است.»
ابراز آمادگی تلویحی حسن روحانی برای همکاری با آمریکا در بحران عراق

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایرنا، مهر، روزنامه شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، جرس، کلمه، ملی مذهبی، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, هرانا، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۰

پیوست‌ها: