شماره ۴۲ – ۲۵ خرداد / جوزا ‌۱۳۹۳ / ۱۵ ژوئن ۲۰۱۴

haft-690x259

Muhammad_Shakuri

تصویر محمد جان شکوری، یکی از مهم ترین شخصیت های علم و فرهنگ تاجیک منبع عکس

  سیاست

دیدبان حقوق بشر- تاجیکستان: ‘توهین’ حکمی علیه آسیا پلوس، یک رسانه خبری
۲ ژوئن، دیدبان حقوق بشر سازمان دیدبان حقوق بشر اعلام کرد تصمیم دادگاه علیه یک رسانه خبری مستقل، به  آزادی بیان در کشور آسیب می رساند. دادگاه  رسانه آسیا پلوس را برای چاپ یک مقاله انتقادی به جرم سنگینی متهم کرد.

 آیا بزرگترین منبع درامد دولت تاجیکستان درامد کافی دارد؟
۱۰ ژوئن، اوراسیا نت اوایل سال جاری، بزرگترین شرکت صنعتی در تاجیکستان حدود یک پنجم نیروی کاری خود را اخراج کرد و دستمزد  بقیه کارمندانش را به میزان ۳۰% کاهش داد. بر اساس آمار خود شرکت کارخانه آلومینیوم، تالکو، متعلق به دولت در سال گذشته ۴۰ میلیون دلار از دست داده است. با این حال، در سال ۲۰۱۱، این شرکت میلیون ها دلار از درآمد خود را برای ساخت بزرگترین پرچم جهان در شهر دوشنبه صرف کرد.

  جامعه

مجسمه غلامی؟
۱۳ ژوئن، فرج جنبش «مهاجران کاری تاجیک» لیست مهاجرین فوت شده را منتشر کرده است که در سردخانه مرکزی روسیه از ماه ژانویه ۲۰۱۳ تا ماه مارس ۲۰۱۴ به ثبت رسیده اند. در این راستا، جنبش مذکور مهاجران کاری تاجیک بار دیگر ضروری دانسته است که به خاطر گرامی داشت مهاجران در وطن برایشان مجسمه ای گذاشته شود. طبق اطلاع این سازمان تعداد فوت شدگان طی سالهای ۲۰۱۳-۲۰۱۴ به ۵۰۰ نفر می‌رسد که از این میان اکثر آن‌ها را جوانان تشکیل می دهند. در این لیست که از جانب مسئولین سردخانه ارائه شده است عوامل مرگ مهاجران از جمله مسموم شدن، صدمه های جسمی و بیماری های اعصاب و قلب دانسته شده است. اما علل مرگ اکثر مهاجرین این لیست که جوان هستند «نامعلوم» ثبت شده است. در صورت نصب مجسمه باید مرگ بر اثر «ضرب و شتم» پولیس روسیه نیز مد نظر گرفته شود تا حقیقت تلخ زندگی مهاجرین برای نسل های بعدی پوشیده نماند.

 پولیس از بازداشت ۵۰۰ روسپی در سه روز عملیات کارمندانش خبر داد
۱۲ ژوئن، بی بی سی وزارت کشور در این روزها از ساکنان تاجیکستان دعوت کرده که برای افشای «فساد اخلاقی» با پولیس همکاری کنند. به گزارش سایت رسمی این نهاد ۵۰۰ نفر از ساکنان تاجیکستان به جرم فساد اخلاقی بازداشت شده اند.

  زنان  و کودکان 

نمایشگاه عکس و هنر «زنان و کوه ها» در دوشنبه
۱۴ ژوئن، آسیا پلوس در گالری هنری «مینا» شهر دوشنبه نمایشگاهی از عکس و کار های هنری زنان تحت عنوان «زنان و کوه ها» برگزار شده است. این نمایشگاه به منظور آشنایی ساکنان شهر با زندگی زنان مقیم مناطق کوهستانی سازمان داده شده است.

شکایت خبرنگاران ختلانی از «توهین» به یک زن روزنامه‌نگار
۱۳ ژوئن، بی بی سی حدود ۴۰ روزنامه‌نگار محلی در جنوب تاجیکستان به دلیل توهین یک منصبدار محلی به یک خبرنگار زن، به وزیر معارف و استاندار ختلان شکایت کرده اند. خبرنگاران از این دو مقام دولتی خواسته اند که رفتار این منصبدار محلی مورد بررسی جدی و منصفانه قرار داده شود. خانم صالح اوا در روز «زنگ کمالات» در دبیرستان موسوم به «آریانا» در شهر قرغان تپه مشغول به جمع اوری اطلاعات برای نوشتن گزارشی بوده که با خوانعلی قربان زاده رئیس اداره معارف استان ختلان رو به رو شده است. عده‌ای از ساکنان محلی می‌گویند که در جامعه سنتی تاجیکستان رفتار اکثر مردم با زنانی که در مؤسسه در کنار مردان کار می‌کنند خوب نیست.

وزارت معارف و علوم: «کودکان باید بفهمند که وظیفه آن‌ها درس خواندن است، نه کار»
۱۴ ژوئن، رادیو آزادی از ابتدای سال تحصیلی ۲۰۱۴ در مدرسه‌های تاجیکستان درس‌های جدیدی راجع به کار سنگین کودکان و پیامدهای آن جاری خواهند شد. این درس‌ها در چارچوب یک طرح وزارت معارف و علوم تاجیکستان به منظور محو کار سنگین کودکان راه اندازی می شوند. این طرح با پشتیبانی مالی سازمان جهانی کار سرمایه به اجرا می رسد. با وجود تلاش‌های سازمان های داخلی و بین‌المللی، کار سنگین کودکان در تاجیکستان مشکلی عمده به شمار می رود. بنا بر آمارهای سازمان های مختلف، در حال حاضر در تاجیکستان حدود ۱۰ هزار کودک در کوچه و خیابان‌ها به کار سنگین مشغولند. ۵۰٪ این کودکان از خانواده‌هایی هستند که پدر و مادرانشان در مهاجرت کاری به سر می برند. همچنین ۷۰٪ کودکان کارگر پسر و ۳۰٪ دختر هستند.

  اقتصاد 

کاهش انتقال پول مهاجران از روسیه به تاجیکستان
۱۲ ژوئن، آزادگان بانک مرکزی روسیه می‌گوید انتقال مبلغ از این کشور به تاجیکستان توسط نظام انتقال پول به نسبت سال‌های قبل کاهش یافته است. به اطلاع این منبع، طی سه ماه اول سال جاری، ۶۴۴ میلیون دلار از روسیه به تاجیکستان انتقال یافته است که نسبت به همین دوره در سال ۲۰۱۳، ۳۵.۷ میلیون کمتر است. در همین دوره حجم انتقال پول از روسیه به قزاقستان افزایش یافته است.

آمادگی شرکت های بلاروس برای تأمین بخش کشاورزی با ماشین آلات
۱۴ ژوئن، آسیا پلوس ضمن بازدید هیات تاجیکستان از نمایشگاه بین‌المللی «بیل اگرو ۲۰۱۴» در بلاروس، شرکت های این کشور به بررسی مسایل افزایش تحویل تجهیزات کشاورزی به تاجیکستان اظهار آمادگی کردند.

ملاقات تجار تاجیکستان و بورسه ترکیه: همکاری در سرمایه‌گذاری بین ساختارهای تجاری
۱۳ ژوئن، اوستا روز ۱۲ ژوئن در اتاق بازرگانی و صنایع تاجیکستان، ملاقات تجار جوان استان بورسه (ترکیه) با تجار تاجیکستانی برگزار شد. هیات ترکی شامل نمایندگانی از صنایع نساجی، مصالح ساختمان، معماری، لوازم یدکی خودرو، بهداشتی و لوازم آرایشی و مواد خوراکی بود. در این  ملاقات، رشد و گسترش روابط اقتصادی تجاری دوجانبه مورد بررسی قرار گرفتند.

    روابط بین الملل

تاجیکستان پشت درب سازمان اوروآسیا: وارد شوم یا..؟
۱۲ ژوئن، رادیو آزادی دوشنبه می‌گوید به سیاست خارجی «درب های باز» صادق است اما همچنان نگران است که مسکو برای تشویق تاجیکستان به روندهای «همگرایی» مثل اتحاد اقتصادی اوروآسیا از ابزار فشار سیاسی نیز استفاده کند. همایش کارشناسان آسیای مرکزی – «رشد اوروآسیا» در نخستین جلسه خود در دوشنبه اعلام کرده است که هدف آن مساعدت به برنامه‌های همگرایی در فضای اوروآسیا است. تاجیکستان که پس از فروپاشی اتحاد شوروی مستقل شد، در سازمان های تحت نفوذ روسیه (اتحاد دولت های مشترک المنافع و سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی) باقی ‌مانده و میزبان بزرگترین پایگاه نظامی روسیه است. همزمان تاجیکستان عضو سازمان ملل متحد، سازمان امنیت و همکاری اروپا و سازمان جهانی تجارت است و با نهادهای در عمل مخالف روسیه مثل ناتو همکاری می کند. 

تاجیکستان و ایالات متده امریکا مسائل مورد توجه طرفین را مورد برسی قرار می دهند
۱۴ ژوئن، آسیا پلوس روز ۱۳ ژوئن  وزیر امور خارجه تاجیکستان و نماینده دولت امریکا، فاطمه سومار مسائل مورد توجه طرفین را بررسی کردند. بر اساس گزارش رسانه وزارت امور خارجه تاجیکستان، در باره جزییات این رویداد معلومات بیشتری داده نخواهد شد.  

    فرهنگ

اهدای کتابخانه شکوری به کتابخانه ملی
۱۳ ژوئن، خاور روز ۱۳ ژوئن در کتابخانه ملی تاجیکستان محفل یادبود و مراسم اهدای کتابخانه شخصی محمدجان شکوری برگزار شد. در این برنامه رئیس کتابخانه ناصرجان سلیم اف، پیرامون زندگی شکوری و خدمت وی در گسترش شناخت علم و فرهنگ تاجیک سخن گفتند. در این مراسم، همسر  محمد جان شکوری، دلافروز اکرامی ۸۰۰۰ جلد کتاب از کتاب‌هایی را که شکوری در طول زندگی خویش جمع اوری کرده بود به کتابخانه ملی تقدیم کرد. همچنین کتاب تازه به نشر رسیده تحت عنوان «حکایت های آکنده از حیات» که توسط رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در تاجیکستان منتشر شده است به حاضرین تقدیم شد.

 «تاریخ موسیقی تاجیک» فراگیر دوره های قدیمی موسیقی
۱۴ ژوئن، خاور کتاب دانشمند تاجیک اصل الدین نظامی تحت عنوان «تاریخ موسیقی تاجیک» منتشر شد. کتاب مذکور با استفاده از دست نویس های دوره های مختلف تاریخی تهیه شده است.

«ماتم گربه سیاه» ابرار ظاهر
۱۲ ژوئن، آزادگان کتاب جدید ابرار ظاهر تحت عنوان «ماتم گربه سیاه» منتشر شد. این کتاب شامل دو رومان «ماتم گربه سیاه» و «در جست‌و‌جوی انسان» می باشد.

مهناز افشار در فیلم تازه ناصر سعیداف نقش اجرا می‌کند
۱۲ ژوئن، بی بی سی ناصر سعیداف، کارگردان سرشناس تاجیک، به تهیه فیلمی شروع کرده که یکی از نقشهای اصلی آن را، مهناز افشار، هنرپیشه معروف ایرانی، اجرا می‌کند. فیلمبرداری این فیلم که عنوان موقتش “آموزگار” است، چندی است که در دره خوش‌منظره ورزاب، در شمال شهر دوشنبه، ادامه‌ دارد. اسم موقتی فیلم جدید استودیوی “تاجیک فیلم” “معلم” یا “آموزگار” است. داستان آن را صفر حقداد، کارگردان و فیلم‌نامه نویس از تاجیکستان نوشته است. فیلم “آموزگار” از سرنوشت یک آموزگار بزرگ سال و پسران او که شغل پدری را اختیار کرده‌اند، در سالهای بعد از فروپاشی اتحاد شوروی سابق در تاجیکستان حکایت می‌کند.

معرفی آثار شعرای جوان بدخشان در دوشنبه
۹ ژوئن، بی بی سی در شهر دوشنبه در محفلی آثار برخی از شعرای جوان بدخشی که به زبان‌های رایج در این منطقه شعر می‌گویند معرفی شده اند. این محفل به ابتکار سازمان فرهنگی موسوم به «روشن دلان» برگزار شد، هدف از آن زنده نگاه داشتن برخی از زبان‌های تاجیکستان عنوان شد.

گرامی داشت احمد ظاهر در دوشنبه
۱۴ ژوئن، رادیو آزادی در شهر دوشنبه همایشی به مناسبت ۶۸ مین سالگرد خواننده سرشناس شرق احمد ظاهر برگزار شد. احمد ظاهر ترانه «لاپالاما» را که تاریخ ۱۵۰ ساله دارد برای نخستین بار به زبان دری تحت عنوان «دلبرا گر تو یار ما باشی» اجرا کرد. 

 آرمان شهر

 صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن های آرمان شهر:

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

منابع این شماره

Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Eurasianet.org, Faraj.tj, Human Rights Watch, Khovar.tj, Ozodagon.com, Radio Ozodi

 

پیوست‌ها: