iran54

طرح حمایت قانونی از آمران به معروف و ناهیان از منکر / مانا نیستانی

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

 گشت موتورسوار «انصار» می‌آید
روزنامه شرق ۱۸ تیر ۱۳۹۳ دبیرکل انصار حزب‌الله خبر داد: فعالیت گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر انصار حزب‌الله تداوم پیدا می‌کند. محتشم با بیان اینکه این گروه‌های سیار امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر متشکل از اقشار مختلف و علاقه‌مند هستند که امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر را در اصلاح امور موثر می‌دانند، وی افزود: این گروه‌ها با ساماندهی انصار حزب‌الله فعالیت می‌کنند.

رسول ۱۱ روز و ۳۰۰ میلیون با چوبه دار فاصله دارد
ایسنا ۱۸ تیر ۱۳۹۳ از زندگی بعضی‌ها می‌توان کتاب‌ها نوشت اما داستان زندگی بعضی‌ها در چند خط خلاصه می‌شود، رسول یکی از آنهایی‌ست که داستانش خلاصه است و کوتاه، مانند سنش. تنها ۲۳ سال دارد، سنی که خیلی‌ها در آن فارغ‌التحصیل می‌شوند، سر کار می‌روند، ازدواج می‌کنند… و عده اندکی هم هستند مانند رسول که در ۲۳ سالگی منتظر حکم قصاص می‌مانند.

 کشته شدن یک جوان به دلیل مین در جاده اصلی پاکسازی شده چزابه
مرکز حامیان حقوق بشر ۱۸ تیر ۱۳۹۳ حمد جوان ۲۲ ساله ای بود که هشت ماه پیش ازدواج کرده و برای گذران زندگی با پراید شخصی اش مسافر کشی می کرد، او روز چهارشنبه یازدهم تیر در مسیر چزابه مسافرکشی می کرد که موقع برگشت به علت انحراف جزیی، ماشین در حاشیه جاده با مین ضد تانک برخورد می کند که در اثر این انفجار هم خودش و هم خودروی او تکه پاره می شوند.

 به دنبال احضار یک شهروند بهایی برای اجرای حکمش: در بازجویی ها به من می گفتند از ایران باید بروید!
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۹ تیر ۱۳۹۳ سارنگ اتحادی، شهروند بهایی که به یکسال حبس محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت روز ۱۵ تیرماه طی تماس تلفنی ازوی خواسته شده تا خود را طی یک هفته به دادسرای زندان اوین برای اجرای حکمش معرفی کند. این شهروند بهایی به اتهام تبلیغ علیه نظام از طریق شرکت در گروه های دعا و مناجات بهاییان به یک سال حبس تعزیری محکوم شده است. همسر این شهروند بهایی نیز از تاریخ ۱۶ اردبیهشت ماه امسال جهت اجرای حکمش به زندان اوین منتقل شده است.

 مادر سهراب اعرابی در پنجمین سالگرد فرزندش: ظلم و بیداد تا کی
کلمه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ مادر سهراب اعرابی از شهدای خرداد ۸۸ در یادداشتی به مناسبت پنجمین سالگرد خاکسپاری فرزندش می نویسد: خونهایی که در سال ۸۸ در خیابان ها ریخته شد و با تاسف باید بگویم به مرور به دست فراموشی سپرده می شود یک اخطار و یک اولتیماتوم بود برای ما مردم عادی. اگر تا آن روز کسانی که کشته و یا زندانی می شدند،‌ از افراد سیاسی بودند،‌ اما بعد از اعتراضات مردمی در سال ۸۸ مسوولین به این نتیجه رسیدند که باید اعتراضات مردم را در کوچه و خیابان ها سرکوب کنند و مقابل شما جوانان آزادیخواه بایستند.

 تهران امروز مجرم شناخته شد
خبرگزاری ایرنا ۲۲ تیر ۱۳۹۳ دادگاه رسیدگی به اتهامات مدیران مسئول نشریه های « تهران امروز»، «دنیای اقتصاد» و «عنوان» در دادگاه کیفری استان تهران برگزار شد که هیات منصفه مطبوعات مدیر مسئول تهران امروز را مجرم شناخت اما مدیران مسئول دو نشریه دیگر مجرم شناخته نشدند.

     زندان

 وضعیت نگران کننده رضا شهابی در سی و هشتمین روز اعتصاب غذا
کمیته گزارش‌گران حقوق‌بشر ۱۶ تیر ۱۳۹۳  رضا شهابی فعال کارگری محبوس در زندان رجایی شهر با گذشت ٣٧ روز از اعتصاب غذا بیش از ۱۵ کیلوگرم وزن کم کرده و در روزهای اخیر چندین بار بی‌هوش شده است.
رضا شهابی، زندانی سیاسی در پی اعتصاب غذا به بیمارستان انتقال یافت

 رسیدگی به پرونده صبا آذرپیک در اواخر تیرماه
خبرگزاری ایلنا ۱۸ تیر ۱۳۹۳ با توجه به این که در کیفر خواست مذکور جرائم نشر اکاذیب و تبلیغ علیه نظام برای موکلم اعلام شده است حداکثر محکومیت که سه سال است برای این جرائم مطرح شده و این یک احتمال است و قطعیت پیدا نکرده است.

 انتقال مرضیه رسولی به بند عمومی اوین برای گذراندن دوران حبس
خبرنگاران ایران ۱۸ تیر ۱۳۹۳ اتهامات مرضیه رسولی تبلیغ علیه نظام و اخلال در نظم عمومی از طریق شرکت در تجمعات است و به گفته ی وی پیش از آن که تایید حکم اولیه در دادگاه تجدیدنظر به او ابلاغ شود، اجرای حکم به او اعلام شده است.

 تاخیر برای معالجه یک زندانی در زندان بندرعباس منجر به مرگ او شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۸ تیر ۱۳۹۳ یک زندانی محبوس در بند ۲ زندان مرکزی بندرعباس به نام مصطفی نصرتی، ۳۰ ساله و ساکن شهر رودان استان هرمزگان دچار خونریزی داخلی شد و سه روز بعد از آن در تاریخ ۱۱ تیرماه به علت عدم انتقال او به بیمارستان و رسیدگی پزشکی فوت کرد.

 ۱۲۷ سال حبس برای هشت کاربر فیسبوک
کلمه ۲۲ تیر ۱۳۹۳ شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب هشت جوان فعال در فیس بوک را به اتهاماتی از جمله اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، فعالیت تبلیغی علیه نظام، توهین به مقدسات، توهین به سران قوا و توهین به اشخاص مجموعا به حدود ۱۲۷ سال حبس محکوم کرد.

   دفاع از حقوق بشر

قطعنامه شورای حقوق بشر: کشورها آزادی بیان، انجمن‌ها و حریم خصوصی آنلاین را تضمین کنند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۲۰ تیر ۱۳۹۳  شورای حقوق بشر سازمان ملل، به عنوان عالی ترین نهاد تصمیم گیری در زمینه حقوق بشر، با انتشارقطعنامه‌ای تاکید کرد که همان حقوقی که برای حفاظت از افراد خارج از دنیای اینترنت وجود دارد باید نسبت به حفاظت از افراد آنلاین نیز اقدام کرد واین حقوق شامل حال فعالین آنلاین نیز می شود.

 عفو بین‌الملل درباره اعدام قریب الوقوع رسول حلومی هشدار داد
امنستی ۲۱ تیر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل اعلام کرده حکم اعدام رسول حلومی جوان ۲۲ساله‌ای که گفته‌ می‌شود پنج سال پیش در ۱۷سالگی با ضربات کشنده‌ای باعث مرگ جوان دیگری شده است، به شعبه اجرای احکام فرستاده شد

    زنان

ازدواج ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال ایرانی در عرض ۹ ماه
دویچه وله ۱۶ تیر ۱۳۹۳ بر اساس آخرین آمار ارائه‌ شده از سوی سازمان ثبت احوال ایران، در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۲، ازدواج ۳۱ هزار دختربچه زیر ۱۵ سال ثبت شده است. بر مبنای این آمار بیش از یک سوم ازدواج‌های این مدت، مربوط به دختران زیر ۱۹ سال است.

 ائتلاف زنان منطقه، راهی برای مقابله با گفتمان خشونت سپاه داعش
مدرسه فمینیستی ۲۱ تیر ۱۳۹۳ دستهای قطع شده دزدان و بدن های از سرتا به پا سیاهپوش زنان، تصویر آرمانی آن اسلامی است که «ابونور» برای «لوراپاتیل» روزنامه نگار تایمز لندن ترسیم می کند.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 بحران آب در ایران:
خورموجی‌ها از مشکل کم آبی رنج می‌ برند/ شبکه آبرسانی خورموج فرسوده و نیازمند بازسازی است
بحران کم‌آبی در سدهای آب شیرین تهران
سناریوی نوبت‌بندی آب تهران روی میز
شهر کرمان در وضعیت بحرانی آب قرار دارد
قطع و جیره‌بندی حتمی آب در تهران طی ۲ سال آینده/ دلیل خشکسالی سوء مدیریت آب است
وضعیت زرد و قرمز آب و برق در شهرهای ایران
بروز بحران آبی از گیلان تا سیستان /جیره بندی و جابجایی آب با تانکر در استان های پر بارش
روستای دهک سراوان تنها نیم ساعت در طول هفته آب آشامیدنی دارد!

 اعتراض اجتماعی در میدان هفت تیر تهران
رادیو زمانه  ۱۷ تیر ۱۳۹۳ ظهر روز  سه‌شنبه ۱۷ تیر  یک جوان ۳۶ ساله که روی لباس خود با حروف درشت نوشته بود «فقر، اختناق و دروغ عامل خودکشی»، به بالای دکل مخابراتی مجاور پل عابر پیاده در میدان هفت تیر تهران رفت، اما با دخالت نیروهای آتش‌نشانی و نیروی انتظامی به پایین منتقل و دستگیر شد.

 ۱۵ درصد از جمعیت ایران بی‌سواد است
رادیو زمانه ۱۹ تیر ۱۳۹۳ آمارهای رسمی موجود از نرخ بی‌سوادی طی سال‌های گذشته، نشان می‌دهد با گذشت ۳۵ سال از تشکیل سازمان نهضت سوادآموزی، ایران در جایگاه مناسبی از نظر سوادآموزی قرار ندارد.

 مرگ تعداد زیادی پرنده مهاجر بر اثر تشنگی
خبرگزاری مهر ۲۰ تیر ۱۳۹۳ بادهای ۱۲۰ روزه سیستان رویای هزاران پرنده مهاجر را که با پر آب شدن هامون پس از سیلاب افغانستان زاداوری و جوجه اوری را در این مأمن خیالی آغاز کردند با تبخیر شدید آب و تلفات صدها قطعه از جوجه های این پرندگان در اثر تشنگی نقش بر آب کرد.

 آمار تکان‌دهنده: ۱۴ هزار واحد صنعتی در ایران تعطیل شده است
دویچه وله ۲۱ تیر ۱۳۹۳ چهارده هزار واحد صنعتی کوچک و متوسط در ایران تعطیل شده است. یک فعال کارگری می‌گوید: «ایران جایی است که در آن یک موسسه مالی با سود ۴۰ درصد سریال تلویزیونی می‌سازد درباره گناه نزول‌خواری با سود هفت درصد.

     فرهنگ

اگر قرار است یادداشت‌های جلال با ممیزی چاپ شود بهتر است که اصلا منتشر نشود
خبرگزاری مهر ۱۷ تیر ۱۳۹۳ احمد آل‌احمد با بیان اینکه خانواده وی به دنبال کسب نفع اقتصادی از انتشار یادداشت‌های پیدا شده از جلال آل‌احمد نیست، گفت: اگر قرار است که با دست بردن در آنها و به اصطلاح ممیزی در آنها چاپ شود بهتر است که اصلا چاپ نشود.

 توقیف دو موسسه طراحی و مد لباس در ایران
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ تیر ۱۳۹۳ فعالیت دو موسسه طراحی لباس “خانه مد” و “ویولت” به دلیل نمایش مانتوهایی که از طرح پرچم ایران طراحی شده بود توسط کارگروه ساماندهی مد و لباس ممنوع شد.

 حبیب، خواننده ایرانی ‘با وثیقه آزاد شد
بی‌بی‌سی فارسی ۲۱ تیر ۱۳۹۳ رسانه‌های ایران از آزادی حبیب محبیان، خواننده ایرانی بعد از یک روز بازداشت در استان گیلان خبر داده‌اند.

 انتشار کتاب تازه‌ای از علی‌اشرف درویشیان
ایسنا ۲۲ تیر ۱۳۹۳ کتاب تازه‌ای از علی‌اشرف درویشیان منتشر شد. این کتاب که «دانه و پیمانه» نام دارد از آثار پژوهشی مشترک درویشیان و رضا خندان مهابادی درباره داستان‌نویسی معاصر است.

 از کافه نادری تا کافه فیروز
خبرگزاری مهر ۲۲ تیر ۱۳۹۳ کتاب «از کافه نادری تا کافه فیروز» شامل برش‌هایی از خاطرات و تصاویری از حضور شاعران و نویسندگان دهه ۴۰ در کافه‌های معروف آن زمان یعنی کافه نادری و کافه فیروز، تجدید چاپ شد.

   سیاست

 تذکر ده نماینده مجلس به وزیر دادگستری: خاتمی را ممنوع البیان کنید
دویچه وله ۱۶ تیر ۱۳۹۳ به گزارش خبرگزاری‌های ایران ۱۰ نماینده وابسته به جبهه پایداری مجلس شورای اسلامی در تذکری کتبی به وزیر دادگستری ایران خواستار آن شده‌اند که “خروج از کشور، نمایش تصویر و آزادی بیان” برای محمد خاتمی ممنوع شود.

 توصیه رهبر ایران به نا امن شدن فضا برای خاتمی
جرس ۱۸ تیر ۱۳۹۳ جواد کریمی‌قدوسی امروز گفته است: پس از حوادث ۸۸ حکم ممنوع‌التصویری، ممنوع‌الخروجی و ممنوع‌البیان‌شدن خاتمی به شورای عالی امنیت‌ملی ابلاغ شد، مثل حکم حصر خانگی موسوی و کروبی که پیش‌تر به همان شورا ابلاغ شده بود.

 تصویب کلیات قانون جدید، محدودیت‌ بیشتر برای احزاب ایرانی
دویچه وله ۱۸ تیر ۱۳۹۳ کلیات طرح نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی ایران با رای موافق ۱۷۱ نماینده مجلس به تصویب رسید. این طرح در صورت تصویب نهایی جایگزین قانون احزاب سال ۱۳۶۰ می‌شود و احزاب را با محدودیت‌های تازه روبرو می‌کند.

 محکومیت ایران به پرداخت ۱/۷۵ میلیارد دلار غرامت از سوی دادگاه آمریکایی
دویچه وله ۱۹ تیر ۱۳۹۳ یک دادگاه تجدید نظر در نیویورک محکومیت ایران برای پرداخت یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار غرامت به بازماندگان بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ بیروت را تأیید کرد. این مبلغ قرار است از حساب بانک مرکزی ایران در سیتی‌بانک نیویورک برداشت شود.

 دو سناتور آمریکایی خواستار تحریم رهبر و رئیس جمهوری ایران شدند
بی‌بی‌سی فارسی ۲۰ تیر ۱۳۹۳ دو سناتور جمهوری‌خواه روز پنجشنبه (دهم ژوئیه – ۱۹ تیر) پیش نویس طرحی را برای تشدید تحریم‌های ایران ارائه کردند که نه درحوزه اتمی بلکه در عرصه حقوق بشر است.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، مهر، ایرنا روزنامه‌ی شرق سایت‌های رادیو فردا، خبرنگاران ایران، مدرسه فمینیستی، جرس، کلمه، ملی، رادیو زمانه، دویچه وله، کردپا, بی‌بی‌سی‌ فارسی،  ملی مذهبی سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی، کمیته گزارشگران حقوق بشر، فدراسیون جامعه‌های بین المللی حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۵۴

پیوست‌ها: