شماره ۴۵ – ۱۵ تیر/ سرطان ‌۱۳۹۳ – ۲۹ ژوئیه ۲۰۱۴

haft-690x259

rasadkhana

تصویری از شهر باستانی کران واقع در ناحیه درواز تاجیکستان منبع عکس

  سیاست

تقاضای رئیس جمهور تاجیکستان برای تقویت مراقبت از مرز با افغانستان
۱۰
ژوئیه، بی بی سی رئیس جمهوری تاجیکستان در جلسه هیئت مشاوره دادستانی کل کشور این اظهارات را کرد. او در همین ارتباط نهادهای نظامی و مرزبانی را موظف کرد که برای آماده‌باش فوری واحدهای نظامی، تحکیم انضباط جنگی، تحکیم سطح مالی و فنی واحدهای نظامی و بهبود تأمین اجتماعی نظامیان، تدابیر ضروری را ‌اتخاذ کنند. آقای رحمان گفت که با توجه به امکانات موجود، تعداد پاسگاه‌های مرزی باید بیشتر شده و آنها با تجهیزات معاصر فنی مجهز کرده شوند. وی تاکید کرد: که “با توجه به خروج نیروهای ائتلاف پاسدار صلح از افغانستان که در اواخر سال جاری پیش‌بینی شده است، حکومت، رهبران ساختارهای نظامی، پیش از همه کمیته دولتی امنیت ملی، مرزبانان، وزارت دفاع، شورای امنیت و دیگر ساختارها و مقامات وظیفه‌ دارند” تا “همه تدبیرهای ضروری را عملی کنند”.

 از اسپانیا دعوت شده است که گدایف را تحویل مقامات تاجیکستان ندهند
۱۲
ژوئیه، آسیا پلوس انجمن «حقوق انسان در آسیای میانه» از دولت اسپانیا خواسته است که از استرداد شهروند تاجیکستان شراف الدین گدایف به وطنش خودداری کند. در اظهارات این انجمن آمده است که در تاجیکستان تجربه استفاده از شکنجه رایج بوده مقامات دادگاهی تابع مقامات اجرایی هستند. همچنین، وکیلانی که نمایندگان مخالفین را حمایت می‌کنند از مجوز محروم شده حتی با جرم های ساختگی به دادگاه کشیده می شوند. در اظهارات آمده است که در تاریخ ۲ فوریه سال جاری، گدایف توسط مقامات پولس در شهر مادرید بازداشت شد. در اسپانیا وی به طور قانونی اقامت دارد. آقای گدایف متولد سال ۱۹۸۵ ناحیه فرخار تاجیکستان است.

  جامعه

کاهش فقر و کمبود آب آشامیدنی
۱۰
ژوئیه، تاج نیوز شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد می‌گوید منطقه قفقاز و کشورهای آسیای میانه در مبرازه با فقر و گرسنگی پیروز شده اند اما مشکل کمبود آب آشامیدنی همانا باقی‌مانده است. بر اساس این گزارش جدید شورای اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل متحد در مورد برنامه رشد هزاره، جمهوری های مناطق قفقاز و آسیای میانه حال وظیفه های خودرا در این زمینه انجام داده اند. در این گزارش همچنین آمده است که تعداد افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند کاهش یافته، سبد مصرف روزانه آن‌ها ۱.۲۵ دلار آمریکایی را تشکیل می دهد.

 طبقه میانه چیست و میانه حال کیست؟
۸
ژوئیه، رادیو آزادی مرکز تحقیقات استراتژیک ریاست جمهوری تاجیکستان در صدد است با انجام یک پژوهش سراسری شمار دقیق قشرهای دارا، فقیر و متوسط را در کشور مشخص نماید. در ماه سپتامبر جاری در سراسر تاجیکستان تحقیقاتی انجام خواهد شد که هدف اصلی آنها مشخص کردن جایگاه طبقه متوسط در کشور خواهد بود. طبقه متوسط ستون فقرات جامعه هر کشور  بوده و عامل رشد و ثبات آن محسوب می شود. از سوی پژوهشگران مشخص شده است که هر خانواده‌ای که در تاجیکستان سالانه مبلغ ۳۰ هزار سامانی یا بیشتر در‌آمد دارد، تحصیل کرده و دارای منزل، خودرو، پس انداز قابل ملاحظه و امکان مالی برای تفریح و تحصیل فرزندان در داخل و خارج از کشور است، قشر متوسط دانسته می شود.

 برگرد! پیام نزدیکان «ابو خالد کولابی» (ویدیو)
۷
ژوئیه، آزادی خانواده نصرت الله نظراف معروف به «مخصوم نصرت» و «ابو خالد کولابی» یک ساکن کولاب که به اختیار خودش در سوریه می‌جنگد، در یک پیام ویدیویی از او دعوت کرده‌اند که از «جهاد» دست کشیده پیش خانواده اش برگردد. احتملال می‌رود «مخصوم نصرت» در سوریه علیه رژیم بشار اسد می جنگد. قبلاَ در یک پیام ویدیویی به حاجی میرزا ابران اف، روحانی سرشناس در منطقه کولاب «مخصوم نصرت» که در احاطه ده‌ها نفر سراپا مسلح صحبت می‌کرد سخنان این روحانی را که جهاد بودن جنگ را زیر سؤال برد به تندی انتقاد کرده بود. مقامات تاجیکستان شمار شهروندان تاجیکستان را که در سوریه می جنگند حدود ۲۰۰ نفر اعلام کرده اند. گفته می شود تا کنون در جنگ علیه رژیم بشار اسد دست کم ۵ شهروند تاجیکستان کشته شده و ۶ نفر دیگر پس از بازگشت از سوریه بازداشت و زندانی شدند. پارلمان تاجیکستان روز ۲۱ می سال جاری ماده جدیدی در رابطه با نبرد مسلحانه در کشورهای دیگر به قانون جنایی وارد کرد.

  زنان 

سرکوب فحشا تاجیکستان فعالان حقوق بشر را نگران می کند
۱۲ ژوئیه،
اوراسیانت وزارت کشور تاجیکستان سرکوب فحشا را آغاز کرده است. بیش از ۵۰۰ نفر از کارگران جنسی در طول چند روز اول کمپین مبارزه با “فساد اخلاقی” بازداشت شده اند. فعالان می گویند بازداشت شدگان مورد ضرب و شتم و تهدید قرار می گیرند. رمضان رحیم زاده وزیر کشور عملیاتی را در اوایل ماه ژوئن، پس از ابراز نگرانی در باره “جنایت غیر اخلاقی” از جمله فحشا و قاچاق انسان، آغاز کرد.

  اقتصاد 

کاهش میزان انتقال پول از روسیه به تاجیکستان
۹ ژوئیه، آزادگان حجم مبالغ انتقالی مهاجران تاجیکستانی از روسیه در سه ماه اول سال جاری ۶۴۸ میلیون دلاررا تشکیل داده است که نسبت به همین دوره سال گذشته ۵.۳٪ کم‌ تر است. تعداد شهروندان تاجیکستانی که برای کار به روسیه رفته‌اند از یک میلیون بیشتر است. در سال ۲۰۱۳ از روسیه به تاجیکستان مبلغ ۴۱۷۳،۱ میلیارد دلار انتقال شده است که نسبت به سال ۲۰۱۲، ۱۴.۳ ٪ بیشتر است.

 نظام جدید انتقال مبلغ در کشورهای مشترک المنافع
۱۱ ژوئیه، خاور
در هماشی که در شهر مسکو با حضور نمایندگان نظام های بانکی، متخصصین و سفارت تاجیکستان در روسیه، نمایندگان وزارت کار و مهاجرت تاجیکستان برگزار شد، مسایل مربوط به تضمین دولتی نظام جدید انتقال مبلغ ها در قلمرو کشورهای مشترک المنافع مورد بررسی قرار گرفت. حال بازار بین‌المللی انتقال پول دوران رقابت‌های ناسالم را پشت سر می کند. سال جاری در نتیجه ورشکستگی بعضی شرکت های انتقال پول از جمله «میگام» و «کونتاکت» خسارات زیادی به میلیون‌ها مشتری از جمله مهاجران تاجیکستانی وارد شد.

 ۳۷ میلیون در‌آمد در بخش جهانگردی
۱۰
ژوئیه، خاور در نیم سال اول سال ۲۰۱۴ به تاجیکستان حدود ۹۳ هزار نفر شهروند خارجی وارد شدند که از این تعداد ۷۴ هزار نفر آن ها جهانگرد می باشند. در این دوره جهانگردان به اقتصاد کشور ۳۷ میلیون دلار آمریکایی پول واریز کردند. این مطلب را رئیس کمیته جوانان، ورزش و جهانگردی آقای احتم رستم ضمن نشست خبری در شهر دوشنبه بیان کرد.

 میزان تورم در نیمه اول سال ۲۰۱۴، ۴.۵ درصد را تشکیل داد
۱۲ ژوئیه، آسیا پلوس
به گزارش بانگ ملی تاجیکستان ماه ژوئیه سال جاری سرعت افزایش میزان تورم ۰.۱٪ کاهش یافته است.

 امضاء یادداشت تفاهم بین وزارت صنایع و شرکت هندی
۱۰ ژوئیه، آسیا پلوس
یادداشت تفاهم و همکاری بین وزارت صنایع و شرکت هندی «Heavy Engineering Corporation» روز ۹ ژوئیه در شهر دوشنبه به امضاء رسید. در این یادداشت تفاهم منافع طرف‌ها به آغاز همکاری در زمینه های مشخص از جمله رشد صنایع سنگین، ساخت کارخانه تولید سیمان در تاجیکستان، حمایت از پروژه راه اندازی معدن زغال سنگ «ضدی»، تبادل فناوری ها مطرح شده اند. همچنین ذکر گردید که در چهارچوب این توافقات، طرف‌ها در مورد آماده سازی کادر متخصص، تبادل اطلاعات و تجارب در بخش فناوری ها و اجرای پروژه های مشترک اقدام خواهند کرد.

 افزایش تولید سیمان در تاجیکستان
۹
ژوئیه، تاج نیوز بنا به گزارش وزارت صنایع و فناوری های جدید تاجیکستان، در نیمه اول سال جاری حجم تولید سیمان در کشور ۴۹۶.۶ هزار تن را تشکیل داد که نسبت به همین دوره سال گذشته ۴۷۳ هزار تن بیشتر است. به گزارش این منبع پیش صف تولید این محصول شرکت چینی می‌باشد که از حجم عمومی تولید شده، ۳۶۲.۸ هزار تن سیمان را این شرکت تولید کرده است.

    روابط بین الملل

کُشته شدن یک ساکن وارخ از سوی نیروهای ویژه غرقیز
۱۰ ژوئیه، بی بی سی نیروهای ویژه غرقیز یک ساکن جماعت وارخ ناحیه اسفره را کُشته و هشت نفر از ساکنان دیگر را زخمی کرده‌اند. مرزبانان غرقیزستان همچنین راه منتهی به شهر خجند، مرکز ولایت سغد را، مسدود کرده‌اند. این ساکنان در مزارع خود مشغول به کار بودند که نیروهای ویژه غرقیز به سوی آن ها گلوله شلیک کردند. این واقعه در موضع بیدک در حوالی روستای وارخ اتّفاق افتاده است. چندی پیش رسانه‌های غرقیزستان نوشته بودند که صبح روز ۱۰ ژوئیه در منطقه مرزی بین دو کشور تیراندازی رخ داده است. هر دو جانب همدیگر را به نقض مقررات مرزی و حمله به مرزبانان متهم کرده و دولت قرقیزستان به طور یک‌جانبه مرزهای خود با تاجیکستان را بست. پس از مذاکرات پیگیرانه هیئت های دولتی تاجیکستان و غرقیزستان گذرگاه های مرزی و راه ارتباطی در مسیر اسفره- وارخ باز شد.

 تاجیکستان شریک مهم سیاسی روسیه
۱۲ ژوئیه، تاجیک ایریب. ایر
نماینده شورای فدراسیون روسیه تأکید کرده است که تاجیکستان شریک مهم سیاسی این کشور می باشد. آقای لیسیتسین عضو کمیته امور بین الملل فدراسیون روسیه تأکید کرده است که موضوع ورود شهروندان تاجیکستان به قلمرو روسیه با گذرنامه های خارجی طوری حل گردد که کارگران مهاجر این کشور آسیب نبینند چرا که روسیه به کارگران مهاجر از جمله تاجیکان جهت رشد اقتصادی و جبران کاهش جمعیت خود نیاز دارد. برای روسیه و تاجیکستان حفظ همکاری‌های راهبردی مهم است زیرا مبلغ های انتقالی کارگران تاجیک برابر با نیمی از مجموع تولید محصولات ناخالص ملی این کشور است.

 زمان سفر روحانی به تاجیکستان
۱۶ تیر، الف
خبرگزاری آسیا پلوس از سفر روسای جمهوری ایران، چین و قرقیزستان به تاجیکستان در سپتامبر ۲۰۱۴ خبر داد. به گزارش خبرگزاری «آسیا پلوس»، قرار است «حسن روحانی»، رییس جمهور ایران، «شی جین‌پینگ»، رییس جمهور چین و «آلماز آتمبایف»، رییس جمهور قرقیزستان در ماه سپتامبر سال جاری (شهریور) دیدار رسمی از تاجیکستان داشته باشند. بر اساس این گزارش، این سفر به منظور شرکت در نشست سازمان همکاری های شانگهای که قرار است در ۱۲ تا ۱۳ دسامبر سال جاری در پایتخت تاجیکستان برگزار شود، صورت خواهد گرفت. انتظار می‌رود در دیدار روسای جمهور ایران و تاجیکستان چند قرارداد همکاری بین طرفین منعقد شود.

    علم و فرهنگ

کشف رسدخانه در شهر قدیمی کران
۱۲
ژوئیه، تاج نیوز محققان فرهنگستان علوم تاجیکستان در شهرک قدیمی کران واقع در ناحیه درواز رسدخانه ای را کشف کرده اند. آقای فرهاد رحیم اف رئیس فرهنگستان علوم ضمن نشست مطبوعاتی در شهر دوشنبه گفت: احتمالاَ عالمان آن زمان به تحقیقات مشغول بودند و برج های آسمانی را مورد آموزش قرار می دادند. حال گروه محققان این فرهنگستان که در رأس آن آقای یعقوب شاه یعقوب اف قرار دارد در شهر قدیمه کران مشغول به پژوهش هستند. به احتمال زیاد کران شهر اوستایی است. قبلاً در شهر قدیمی کران برج آتش، معبد آب، لوح سنگی کتاب، دژ، دخمه، میدان چوگان، دشت مناره و تئاتر کشف شده است. شهر باستانی کران تقریباَ ۴ هزار سال قدمت داشته متعلق به دوران تمدن ایران باستان می باشد.

 آزمون کتابخانه، کتاب‌دار و کتابخانه خصوصی سال
۱۲
ژوئیه، فرج روز ۴ سپتامبر سال جاری در تاجیکستان آزمون سراسری «کتابدار، کتابخانه و کتابخانه خصوصی سال» برگزار خواهد شد. این آزمون به مناسبت «روز کتاب» تدارک دیده شده است. به گزارش دبیرخانه این آزمون تا کنون جهت شرکت در این آزمون، ۴۱ درخواست برای شرکت در بخش‌های «کتابخانه سال»، «کتابدار سال» و ۳ درخواست در بخش «کتابخانه خصوصی سال» وارد شده است. اشتراک کنندگان آزمون توسط رأی های پیغام تلفنی (اس.ام.اس) و اسناد سپرده شده ارزیابی خواهند شد.

 فرهنگستان مطبوعات کی فعالیت های خود را آغاز می کند؟
۱۱
ژوئیه، خاور تا اواخر سال جاری در تاجیکستان فرهنگستان مطبوعات راه اندازی خواهد شد. این موضوع را آقای اسدالله رحمان رئیس کمیته تلویزیون و رادیوی تاجیکستان در نشست خبری روز ۱۱ ژوئیه بیان کرد. حال طبق قرار دولت تاجیکستان در مورد تأسیس فرهنگستان در بنای استودیو «تاجیک فیلم»، این ساختمان مورد ترمیم و بازسازی قرار گرفته است. به گفته رئیس کمیته تلویزیون و رادیوی تاجیکستان، آغاز فعالیت این فرهنگستان گامی جدی برای پرورش کادرهای متخصص است.

  آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن‌های آرمان‌شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

 منابع این شماره:

Alef.ir, Asia-Plus, Avesta, BBC (Persian, Tajik, English), Eurasianet.org, Faraj.tj, Khovar.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Tajik.irib.ir, Tojnews.tj

شماره ۴۶ هفت روز نامه تاجیکستان

پیوست‌ها: