زنان-690x259Untitled-1

منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

در مکانی که سلطه نظامی وجود دارد، زنان هرگز نمی تواند برابر باشند
ایروادی ۴ آگوست ۲۰۱۴ مصاحبه با دکتر کین مار مارکی، انسان‏شناس اجتماعی و مستندساز، متخصص منطقه آسیای جنوب شرقی و مسائل جنسیتی درباره نقش زنان در جامعه، سیاست و روند صلح کشور میانمار.
یمن ازدواج پایاپای؛ دردسرهای یک سنت
عراق ازدواج اجباری دختران موصل با اعضای داعش

نیمی از جمعیت زنان در ایران تجربه آزار جنسی داشته‌اند
رادیو زمانه ۲ آگوست ۲۰۱۴ به گفته جاوید سبحانی، عضو انجمن حمایت از حقوق کودکان در ایران، دست‌ کم ۳۲ درصد دختران راهنمایی و دبیرستانی در این کشور تجربه کودک‌آزاری جنسی داشته‌اند.دست‌کم ۳۲ درصد از دختران راهنمایی و دبیرستانی در ایران تجربه کودک‌آزاری جنسی داشته‌اند که در مکان‌هایی مانند پل هوایی، اتوبوس و به طور کل در فضاهای بی‌دفاع شهری اغلب توسط یک مرد غریبه صورت گرفته است.»

 ایران گزارشگران بدون مرز: ۱۰ زن روزنامه‌نگار و وب نگار در زندان های جمهوری اسلامی
شهرزدا نیوز ۳۰ جولای ۲۰۱۴ طبق این گزارش، تعداد روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی در ایران به ۶۵ تن افزایش یافته است. در میان آن‌ها ۱۰ تن زن هستند که سه نفر از آن‌ها نیز شهروندان خارجی هستند.
آمریکا خواستار آزادی جیسون رضائیان و همسرش شد
نگهداری جیسون رضاییان و یگانه صالحی، دو خبرنگار بازداشت شدۀ هفتۀ گذشته در خانۀ امن

امید کم برای عدالت برای قربانیان تجاوز در جنگ نپال
ایرین ۳۱ جولای ۲۰۱۴ برای چند هفته و به طور متداوم در ماه جولای سال جاری، فعالین حقوق زنان نپالی و از جمله رنو راجبهاندری در مقابل مجلس این کشور، قوه مقننه نپال در کاتماندو اعتصاب کردند و خواستار اصلاح قوانین تجاوز این کشور شدند.در ماه می سال جاری، کمیسیون حقیقت و آشتی نپال قانون عفو عمومی برای تجاوزگران در زمان جنگ داخلی این کشور را که در سال ۲۰۰۶ پایان یافت، تصویب کرد.

سؤالی از غزه: آیا من به اندازه کافی انسان نیستم؟
الجزیره ۳ آگوست ۲۰۱۴ نظرات بلاگ نویس فلسطینی میثم ابومر در باره ی حقوق بشر و وضعیت غزه. “به یاد دارم زمانی که در یک کارگاه آموزشی سه روزه در باره ی قوانین بین المللی و حقوق بشر کمیته ی بین المللی صلیب سرخ  (ICRC) در غزه حضور داشتم، یکی از شرکت کنندگان از مربی پرسید: “چه کار کنم تا سزاوار به دست آوردن این حقوق بشر باشم؟ مربی بدون بسیار فکر کردن پاسخ داد: “هیچ چیز، شما فقط باید یک انسان باشید، همین و بس”.

 بوکوحرام همسر معاون نخست وزیر کامرون را ربود
رادیو زمانه ۲۷ جولای ۲۰۱۴ در یورش شبه‌نظامیان «بوکوحرام» به اقامتگاه معاون نخست‌وزیر کامرون در شهر مرزی کولوفتا، سه نفر کشته شدند و همسر این مقام به اسارت گرفته شد . شهر شمالی کولوفتا در مرز کامرون و نیجریه قرار دارد و یکی از مراکز رویارویی سربازان کامرونی و نیجریایی با بوکوحرام است.

افغانستان خود کشی یک دختر جوان در ولسوالی خوست ولایت بغلان
کلید گروپ ۳ آگوست ۲۰۱۴ مسوولان در ولایت بغلان از خودکشی یک دختر جوان در این ولایت خبر میدهند. بر بنیاد گزارش ها، این دختر که ۲۲ سال سن دارد روز گذشته پس از آن دست به خودکشی زد که بعد از ربوده شدن توسط افراد مسلح ناشناس، مورد تجاوز جنسی قرار گرفته بود.

 افغانستان یک زن در دایکندی از سوی شوهرش به قتل رسید
کلید گروپ ۳ آگوست ۲۰۱۴ مسوولان کمسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی از قتل یک زن توسط شوهرش خبر می دهند. جواد دادگر، رئیس دفتر ساحوی کمسیون مستقل حقوق بشر در ولایت دایکندی امروز گفت: یک مرد همسر خود را با ضربات چاقو به طور بیرحمانه ای به قتل رسانده است. این خانم که ٣٢ سال سن داشت و مادر یک فرزند بود، در مرکز ولایت دایکندی زندگی می کرد.

        دفاع از حقوق بشر

ایران بیانیه کانون شهروندی زنان به مناسبت سالگرد انقلاب مشروطه
پایگاه خبری تحلیلی سلام نو ۴ آگوست ۲۰۱۴ کانون شهروندی زنان که نهادی مدنی در حوزه زنان است، به مناسبت ۱۴ مردادماه مصادف با سالگرد جنبش مشروطیت در ایران، بیانیه ای صادر کرده است. در بخشی از این بیانیه آمده: «تأسیس و برپایی نخستین مجلس شورای ملی، بدون رأی و حضور زنان در مجلس، تحقق یافت. طبعاَ تحمیل این تبعیض آشکار، سبب شد که زنان مشروطه خواه و دختران شان، سالیان سال برای رفع این بی عدالتی مبارزه کنند. مبارزات زنان ایران برای احقاق حق شان، بیش از نیم قرن پس از پیروزی جنبش مشروطه به درازا کشید تا بالاخره در ۲۱ شهریور ۱۳۴۲ توانستند راه شان را به پارلمان و نمایندگی مجلس شورای ملی، بگشایند. دستامد این گشایش، ورود شش زن به مجلس شورای ملی بود که برای نخستین بار در تاریخ ایران صورت می گرفت.»

 اروپا باید کنوانسیون استانبول درباره مبارزه با خشونت علیه زنان را تصویب کند
عفو بین الملل ۱ آگوست ۲۰۱۴ کنوانسیون استانبول که ابزاری برای پیشگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان در سراسر قاره اروپا است روز ۱ آگوست ۲۰۱۴ اجرایی می شود و تمام دولت های اروپا و اتحادیه‏ اروپا باید آن را امضا و تایید کنند. «زنان و دختران فراوانی در اروپا کتک می خورند، مورد تجاوز قرار می گیرند یا آلت تناسلی شان مثله می شود. اروپا باید بیدار شود و این واقعیت را ببیند.» تمامی ۴۷ کشور عضو شورای اروپا این کنوانسیون را که اولین عهدنامه مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی است در ۱۱ مه ۲۰۱۱ تصویب کردند.

بیانیه سازمان ملل متحد زنان به مناسبت روز جهانی مبارزه علیه قاچاق انسان
سازمان ملل متحد زنان ۳۰ جولای ۲۰۱۴ قاچاق انسان، نقض حقوق بشر و یک جنایت جدی است. قاچاق انسان زندگی میلیون ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد. اکثر قربانیان زنان و دختران می باشد. این تجارت بی رحمانه با نقض های دیگر، از جمله بهره کشی جنسی، ازدواج اجباری و کار اجباری همراه است.

یک زن در نورستان چهار طالب را کشت
خبرگزاری بخدی ۴ آگوست ۲۰۱۴ مقام های محلی در ولایت نورستان در شمال شرق کشور تایید کردند که در درگیری مسلحانه میان طالبان و یک زن در ولسوالی برگمتال این ولایت، چهار طالب کشته شده اند. عبدالباقی نورستانی، قوماندان امنیه ولایت نورستان به خبرگزاری بخدی گفت که درگیری میان این خانم و طالبان برای چندین ساعت ادامه داشته است. او تایید کرد که این خانم و سه فرزندش پس از اینکه چهار طالب را می کشد در جریان زدوخورد از سوی طالبان کشته می شود.

هشدار نهادهای بین‌المللی نسبت به سلامتی صبا آذرپیک در زندان
صدای امریکا ۴ آگوست ۲۰۱۴ عفو بین‌الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز، نسبت به وضعیت صبا آذرپیک، روزنامه‌نگار ایرانی، ابراز نگرانی کردند . سازمان گزارشگران بدون مرز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در ملاقات کوتاه خانواده خانم آذرپیک با او در روز محاکمه، وضعیت روحی و جسمی این خبرنگار تکان دهنده اعلام شده است.

قدمی به پیش برای حقوق زنان در اروپا
دیدبان حقوق بشر ۱ آگوست ۲۰۱۴ در حالی که جنگ در غزه، سوریه، عراق، و کشور های دیگر توجه جهان را به خود جلب می کند، مبارزه ای روزمره در اروپا شدت می گیرد: خشونت علیه زنان. از هر سه زن در اتحادیه اروپا یک زن نوعی از خشونت را از سن ۱۵ سالگی تجربه کرده است. اما امید وجود دارد، شورای اروپا کنوانسیون جلوگیری و مبارزه با خشونت علیه زنان و خشونت خانگی و یا “کنوانسیون استانبول” را به اجرا خواهد گذاشت.

واگن‌های ویژه زنان در قطارهای تایلند
بی بی سی ۲ آگوست ۲۰۱۴ شرکت راه‌آهن دولتی تایلند تعدادی از واگن‌های قطارهایش را فقط به زنان و کودکان اختصاص داده است. نزدیک به یک ماه پیش، یک دختر ۱۳ ساله هنگامی که شبانه در حال سفر با قطار بود، مورد تجاوز قرار گرفت و به قتل رسید. یک نظافتچی ۲۲ ساله قطار در ارتباط با تجاوز به این دختر بازداشت شد و بعد اعتراف کرد که بعد از مصرف مواد مخدر به او تجاوز کرده و جسدش را از قطار بیرون انداخته است.

بحث عجیب بیش آمده در ترکیه در مورد خنده زنان نشان می دهد که زنان ترکیه نیاز به یک پیمان جدیدی دارند
گاردین ۲ آگوست ۲۰۱۴ رسانه های اجتماعی سخنان معاون نخست وزیر ترکیه در باره ی خنده ی زنان در مکان های عمومی را  به تمسخر گرفتند، اما مشکلات دیگری از جمله نابرابری، زن ستیزی و خشونت علیه زنان همچنان در این کشور حاکم هستند.
زنان ترکیه به چه می‌خندند؟

کودکان
سازمان ملل: اسراییل به رغم هشدار در مورد حضور غیرنظامیان، به مدرسه‏ای در غزه حمله
کرد
بی بی سی ۳۰ جولای ۲۰۱۴ کریس گونِس، سخنگوی سازمان ملل اعلام کرد که ۱۷ بار به اسراییل گفته شده بود بیجاشدگان غزه در این مدرسه در اردوگاه پناهجویان جبالیه اسکان داده شده‌اند و “آخرین مورد آن چند ساعت قبل از این حمله مرگبار بود.” این سخنگو در پایان گفتگویی با تلویزیون الجزیره در باره تلفات کودکان در این حمله به گریه افتاد”. این ششمین مدرسه سازمان ملل بود که مورد حمله اسراییل قرار گرفت. آلبوم عکس: حمله هوایی به یک مدرسه دیگر سازمان ملل در غزه

انقراض حیات وحش به جنگ و برده‌داری کودکان دامن می‌زند
رادیو زمانه ۲۸ جولای ۲۰۱۴ تخریب منابع طبیعی و انقراض حیات وحش و آبزیان به گسترش برده‌داری کودکان، نزاع و درگیر‌ی‌های مسلحانه و همچنین رشد گروه‌های تبهکار می‌‌انجامد. نتیاج یک تحقیق جدید در دانشگاه کالیفرنیا در مورد انقراض گونه‌های مختلف جانوری و آبزیان نشان می‌دهد که از بین رفتن این منابع چگونه زندگی میلیون‌‌ها نفر به ویژه کودکان را تحت ثأثیر منفی قرار می‌دهد. این تحقیق جدید که در مجله «ساینس» یا «دانش» منتشر شده، بر این نکته کلیدی تاکید دارد که انقراض حیات وحش زاییده جنگ و گسترش فقر نیست، بلکه خود در اصل عاملی است برای دامن زدن به برده‌داری مدرن، درگیری‌های اجتماعی و بی‌عدالتی.

داستان شش کودک سوری: شاید زنده بمانیم شاید بمیریم
بی بی سی ۲ آگوست ۲۰۱۴ مناقشات در سوریه و غزه تاثیری ویرانگر و غیر قابل توصیف بر زندگی کودکان دارد. لیز دوست خبرنگار بی‌بی‌سی که زندگی شش کودک سوریه‌ای را دنبال کرده و تازه از گزارشگری جنگ در غزه بازگشته، تاثیر جنگ برشکل‌گیری آینده کودکان را روایت می کند.

افغانستان ۲ اختطاف چی بازداشت و یک طفل از قید شان آزاد شد
کلید گروپ ۲۷ جولای ۲۰۱۴ یک دختر هشت ساله از قید اختطاف گران در هرات آزاد شد و دو تن از آدم ربایان به اتهام این قضیه بازداشت شدند. پولیس هرات می گوید: این دختر که یاسمین نام دارد، روز جمعه توسط اختطاف گران از ولسوالی غوریان ربوده شد، اما پولیس بعد از چند ساعت توانست طفل اختطاف شده را آزاد و دو تن از اختطاف گران را بازداشت نماید.

افغانستان یک اختطافگر چادرى پوش دستگیر شد
پژواک ۴ آگوست ۲۰۱۴ یک طفل در ولایت نیمروز، از چنگ اختطافگران نجات داده شد و یک سردستۀ اختطافگران که چادرى پوشیده بود، در ولایت کندز بازداشت گردید.

     قوانین و لوایح

شهرداری وزارت کار را به “بی‌غیرتی دینی” متهم کرد
دویچه وله ۲ آگوست ۲۰۱۴ وزارت کار در نامه‌ای از شهرداری تهران خواست بخش‌نامه تفکیک جنسیتی در این مجموعه را لغو کند. شهرداری منکر وجود چنین تصمیمی شده و مسئولان وزارت کار را به “همنوایی با رسانه‌های بیگانه” متهم کرده است.

تفکیک جنسیتی در دیوان عدالت اداری هم اجرا شد
شهرزاد نیوز ۳۱ جولای ۲۰۱۴ در پی طرح تفکیک جنسیتی در شهرداری تهران، که با نظرات مخالف و موافق همراه شده و هنوز هم ادامه دارد، خبر اجرای این طرح در دیوان عدالت اداری، به بهانه «سالم سازی» فضای کار زنان، نیز رسانه ای شد.

      حقوق مدنی و سیاسی

وزارت کار درخواست لغو بخشنامه تفکیک جنسیتی را تکذیب کرد
بی بی سی ۳۰ جولای ۲۰۱۴ روابط عمومی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی درخواست برای لغو بخشنامه تفکیک جنسیتی در شهرداری را تکذیب کرده است. پیش از این نامه‌ای از معاون امور بین‌الملل وزارت کار خطاب به شهرداری منتشر شد که در آن آمده بود بخشنامه اخیر شهرداری تهران به صراحت با کنوانسیون‌های بین‌المللی مغایرت دارد.

        فرهنگ و جامعه

رخشان بنی اعتماد :کشتار بی‌رحمانه غزه مایه شرم بشریت است /بی‌شک تاریخ ، حیرت خود را از بی‌عملی جهان در مقابله با این قساوت غیر إنسانی ثبت خواهد کرد
پارس توریسم ۵ آگوست ۲۰۱۴ رخشان بنی‌اعتماد، فیلمساز زن ایرانی نمایش «گیلانه» در هیروشیما را با اعلام یک دقیقه سکوت به یاد بیش از هزار قربانی بی‌گناه غزه به «نشان شرمساری بشریت به مادران فلسطینی» تقدیم کرد.

زنانه شدن آسیب های اجتماعی با زنانه شدن فقر
شهرزاد نیوز ۲۸ جولای ۲۰۱۴ دکتر لیلا فاطمی، مدیرگروه مطالعات زنان پژوهشکده مطالعات فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، به خبرگزاری ایسنا، گفته است که از نظر مهارت‌های اقتصادی، زن در دوران جامعه‌پذیری در شرایط محروم تری تربیت می شود. نتیجه چنین رویکردی زنانه شدن فقر و نتیجه مستقیم چنین وضعیتی زنانه‌شدن آسیب‌های اجتماعی است.

بریتانیا نخستین بانک ملی اسپرم در جهان را راه‌اندازی می‌کند
دویچه وله ۳ آگوست ۲۰۱۴ بریتانیا از راه‌اندازی بانک ملی اسپرم در این کشور خبر داده است. انتظار می‌رود که زنان مجرد و زوج‌های زن همجنس‌گرا بیش از دیگران از خدمات این بانک ملی اسپرم بهره‌مند شوند. استفاده از خدمات این بانک ۳۷۰ یورو هزینه دارد.

ما نمی توانیم به یک زن گاوی بدهیم و از او انتظار داشته باشیم دنیا را تغییر بدهد
گاردین ۲۳ جولای ۲۰۱۴ در نظر گرفتن ابعاد جنسیتی در برنامه های توسعه در حال گسترش هستند. اما نویسنده ی این مقاله نشان می دهد که برای نجات دادن زنان از فقر راه حل های ساده کافی نیستند و باید به پیچیده گی های زندگی و نیاز های زنان اندیشید.

زندگی پنهان دلداده‌های بامیانی
بی بی سی ۲۶ جولای ۲۰۱۴ محمدعلی و زکیه، دلباختگان معروف بامیانی، پس از ماهها فرار از دست پلیس و اعضای خانواده، حالا به خانه بازگشته‌اند، اما هنوز هم زندگی پنهانی دارند. آنها به دلیل ازدواج فراقومی تهدید به مرگ شده‌اند. علی هزاره و زکیه تاجیک است. در این قسمت از مجموعه گزارشهای بی بی سی فارسی از بامیان، ایوب آروین که برای شنیدن داستان عشق پرماجرای آن دو به این ولایت رفته، می گوید آنها در سایه ترس آزادی خود را از دست داده‌اند.

      سیاست

ایران تغییر ۲۰ درصدی در نگرش به حجاب؛ به سوی دلواپسی یا خشنودی؟!
دویچه وله ۱ آگوست ۲۰۱۴ مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری از تغییر ۲۰ درصدی در وضعیت حجاب در کشور طی یک دهه گذشته حکایت دارد. درحالی که چندی پیش وزیر کشور به خاطر همین مسئله از مجلس کارت زرد دریافت کرده بود.

ایران مطالبات زنان در سایه اقتصاد و سیاست خارجی مانده است
شهرزاد نیوز ۴ آگوست ۲۰۱۴ آذر تشکر، جامعه شناس و فعال حقوق زنان، گفته است که در این مدت بارها از زبان مسئولان رسمی دولت شنیده شد، استفاده از فرصت حضور زنان به عنوان یک نیروی اجتماعی است که در جامعه ما حرفی تازه به شمار می رود، اما باید توجه داشت که وظیفه دولت گفتمان سازی نیست بلکه اجرای سیاست های منطبق با این گفتمان هاست.

ایران حمایت دولت و گروهی از نمایندگان مجلس از تفکیک جنسیتی
شهرزاد نیوز ۲۵ آگوست ۲۰۱۴ مصطفی پورمحمدی در پایان جلسه هیأت دولت، در جمع خبرنگاران از جمله در این رابطه گفته است که اگر در مجموعه ای این امکان وجود دارد که پرسنل خانم و آقا از یکدیگر جدا باشند، این مسئله باعث افزایش راندمان کاری می شود و علاوه بر این با ارزش‌ها، سنت و منطق اقتصادی نیز سازگار است.

        گزارش، پژوهش و کتاب

کتاب «قمر واقعا زن بود»
مدرسه فمینیستی ۴ اگوست ۲۰۱۴ کتاب «قمر واقعا زن بود»، سومین کتاب از مجموعه داستان هایی برای نوجوانان است که توسط نوشین احمدی خراسانی به نگارش درآمده و باوند بهپور تصویرگری آن را برعهده داشته است. این داستان را که به مناسبت سالروز خاموشی قمرالملوک وزیری، منتشر شده، به صورت آنلاین می توانید در این لینک بخوانید.

 زندگی مرده است؛ روایت‌هایی ناگفته از غزه
رادیو زمانه ۱ آگوست ۲۰۱۴ عاطف ابوسیف، نویسنده و روزنامه‌نگار فلسطینی قصد دارد با داستان‌های کوتاهش توجه جهانیان را به زندگی فلسطینیان در غزه جلب کند و تصویری به دست دهد از تلاش این مردم در حفظ کرامت انسانی‌شان در شرایط دشوار. کتاب او «حیاه میته – قصص من غزه» (زندگی مرده است؛ داستان‌هایی از غزه») نام دارد؛ کتابی درباره دشواری‌های زندگی در یک شهر محاصره شده با کمترین امکانات.

پژوهش: مادران مخالفان جدی روی آوردن دختران به ورزش رزمی
شهر زاد نیوز ۲۹ جولای ۲۰۱۴ در رابطه با انتخاب ورزش رزمی از سوی دختران، بازتاب‌های متفاوتی داشته است، از یک سو پایبندی به سنت‌ها و رعایت آداب زنانگی شخص را از رفتن به سمت چنین ورزش‌هایی منع می‌کند و از سوی دیگر بازتعریف هویت جنسیتی و تفکرات نوین زنان، از این عمل به عنوان عملی متهورانه یاد می‌کند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

شماره ۵۸ هفت روزنامه زنان

پیوست‌ها: