افغانستان

140728074459_624-1
مغاره‌نشینی در بامیان، موزه‌ای زنده از زندگی ۱۵۰۰ سال پیش
/ منبع عکس

 انتخابات

طولانی شدن روند انتخابات باعث کاهش درآمدهای داخلی افغانستان شده است
بی بی سی/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ وزارت مالیه افغانستان می‌گوید: تاخیر در اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری باعث شده است تا درآمدهای گمرکی این کشور در چند ماه گذشته، ۲۵ درصد کاهش یابد. مقام‌ های این وزارت ابراز نگرانی کرده ‌اند که طولانی شدن روند انتخابات اثرات ناگواری بر وضعیت اقتصادی افغانستان به جا بگذارد.

 روند ابطال آرا تا پایان همین هفته آغاز خواهد شد
طلوع نیوز/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ سخنگوی دفتر نمایندگی سازمان ملل متحد در افغانستان می گوید: روند بازرسی آرا ادامه خواهد داشت، اما پس از ایجاد یک ذخیره گاه اطلاعاتی روند قرنطین و ابطال آرا آغاز خواهد شد. دسته انتخاباتی عبدالله عبدالله می گوید: سازمان ملل متحد بسیاری از خواست های آنان را در لایحه ابطال آرا گنجانیده است و ابطال آرا بر بنیاد همین لایحه عملی خواهد شد.

 بیزاری مردم از نمایش خسته‌‌کننده‌ انتخابات
اطلاعات روز/ ۱۴/۵/۱۳۹۳ جنجال‌ های انتخاباتی پروسه‌ دموکراتیک انتخابات را به روند خسته ‌کننده ای بدل کرده و اعتماد مردم به نخبگان سیاسی ‌شان را به ‌شدت آسیب رسانده است. با گذشت بیش از چهار ماه از زمان برگزاری انتخابات، هنوز نتیجه‌ این پروسه معلوم نشده و چشم ‌انداز آن نیز نامعلوم است. دوامدار شدن بحران انتخاباتی افغانستان بر تمامی عرصه‌ های زندگی مردم افغانستان تأثیرات منفی به‌ جا گذاشته است.

 رییس دفتر خلیلی: فایل صوتی جعلی است
۸صبح/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله یکی از دو نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری دور دوم، با انتشار یک فایل صوتی منسوب به محمدکریم خلیلی، معاون دوم ریاست‌ جمهوری را متهم به مداخله در انتخابات و حمایت از تیم انتخاباتی اشرف ‌غنی احمدزی، دیگر نامزد انتخابات ریاست‌ جمهوری کرده است؛ اما رییس دفتر آقای خلیلی این فایل صوتی را جعلی خوانده است. براساس فایل صوتی منتشر شده، محمدکریم خلیلی در نشستی اطمینان داده که برنده انتخابات آقای احمدزی است.

 تیم تخنیکی عبدالله به روند تفتیش پیوست
صدای امریکا/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ روند تفتیش صددرصدی آرا با حضور تیم های انتخاباتی نامزدان ریاست جمهوری آغاز گردید. این روند با کمی تاخیر و با حضور تیم های تخنیکی نامزدان، بعد از آن آغاز گردید که این پروسه در چند روز گذشته بدون حضور ناظرین تیم عبدالله عبدالله از سر گرفته شد. ناظرین تیم عبدالله به دلیل پذیرفته نشدن بعضی از خواست های شان در این روند اشتراک نکرده بودند. اما بعد از گفتگوهای دو روزه میان تیم تخنیکی عبدالله با ملل متحد و تیم اشرف غنی احمدزی، اکنون سخنگوی تیم عبدالله می گوید: بعضی از پیشنهادات آن ها از سوی ملل متحد پذیرفته شده است.

 موارد نقض فاحش حقوق بشر

عاملان غیردولتی
مردان مسلح در غرب افغانستان یک نامزد شورای ولایتی با دو پسرش را کشتند

خبرگزاری بخدی/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ مقام های محلی در ولایت هرات، ترور عبدالشکور رباط میرزا، نامزد شورای ولایتی هرات را تایید کردند. عبدالشکور در زمان حکومت داکتر نجیب از ملیشه های مسلح در هرات بود. نثار احمد پوپل ولسوال گذره ولایت هرات گفت: آقای رباط میرزا در نزدیک خانه اش از سوی مردان مسلح ناشناس سوار بر موتور کشته شد. در این حمله دو پسر این نامزد شورای ولایتی نیز کشته شدند.

 یک فرد بینی و لب های خسرش را در هرات برید
خبرگزاری باختر/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ فردی که بینی و لب های پدر همسرش را در ولایت هرات بریده بود، ازسوی پولیس هرات بازداشت شد. عبدالغنی  باشنده قریۀ سیروان ولسوالی اوبه، خسرش را با فیر مرمی تفنگچه زخمی ساخته و سپس بینی و لب هایش را بریده است.

 سارنوال ولسوالی خوگیانی به ضرب گلوله کشته شد
خبرگزاری باختر/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ سارنوال ولسوالی خوگیانی ولایت ننگرهار از سوی افراد مسلح ناشناس کشته شد. احمد ضیا عبدالزی سخنگوی والی ننگرهار گفت: فضل مولا سارنوال ولسوالی خوگیانی  ولایت ننگرهار، در مسیر راه از سوی افراد مسلح ناشناس به ضرب گلوله کشته شد. عامل رویداد نیز پس از این حادثه از ساحه فرار کرده است.

 زنان

یک مرد در مرکز ولایت تخار آلت تناسلی زنش را برید
طلوع نیوز/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ نام این زن سعدیه است و بیست سال دارد، او هفده سال داشت که با شوهرش ازدواج کرد. شوهر این زن که نزدیک به پنجاه سال دارد از یک سال بدین سو او را مورد لت و کوب قرار می داده است. گفته می شود که پیش از رخ دادن این رویداد شوهر سعدیه چندین بار قصد کشتن او را کرده است و در آخرین مورد دست و پای سعدیه را بسته است و بخشی از آلت تناسلی او را بریده است. شوهر سعدیه به سارنوالی ولایت تخار گفته است که زنش قصد کشتن او را داشته است و چندین بار در کاسه آش او ریزه شیشه ریخته است، اما ریاست صحت عامه تخار این ادعای شوهر سعدیه را پس از معاینات رد کرده اند.

 جسد یک دختر جوان در ولایت بغلان پیدا شد
خبرگزاری رشد/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ فیض‌ محمد امیری ولسوال تاله و برفک ولایت بغلان می گوید: جسد یک دختر ۱۸ ساله در این ولایت یافت شده است. این دختر ۱۸ ساله یک‌ هفته قبل از خانه مفقود گردیده بود و مردم محل جسدش را از رودخانه این ولسوالی پیدا کرده ‌اند. آقای امیری در ادامه تصریح کرد که در بدن این دختر کدام نشانه‌ ای از قتل دیده نمی ‌شود و خانواده اش نیز تا کنون بالای کسی مشکوک نیستند.

 مردی زنش را با ضرب بیست و دو چاقو از پا درآورد
خبرگزاری باختر/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ غلام حیدر باشنده شهر نیلی مرکز ولایت دایکندی با بیست و دو ضربه چاقو زنش را کشته است. ذکیه رضایی رییس امور زنان ولایت دایکندی گفت: این زن قبلاً از سوی شوهرش طلاق داده شده بود؛ اما دوباره به خانه شوهر خود رفته و چهار روز از زندگی مجددشان می گذشت که کشته شد.

 حامیان و فعالان

اعتراض باشند‌گان شیندند به حملات هوایی نظامیان خارجی
رادیو مردم/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ ده ها تن از باشندگان ولسوالی شیندند ولایت هرات در یک تجمع اعتراضی، خواهان بررسی حمله اخیر نیروی های ایتلاف به آن ولسوالی شدند. این افراد حداقل چهار جنازه را با خود حمل می‌کردند و می‌ گویند: این افراد در یک حمله نیروهای خارجی در شیندند کشته شدند. این معترضان مدعی اند: هنگامی که این خانواده چهار نفری با موتور سایکل به طرف خانه شان در حرکت بودند از سوی یک هلی کوپتر مربوط به نیروهای خارجی هدف قرار گرفته و کشته شدند.

 علت حمله بر عزیز الله همدرد خبرنگار پژواک چه بود؟
رادیو آزادی/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ عزیز الله همدرد خبرنگار آژانس خبری پژواک می گوید: انتقادش بالای فعالیت های حکومت در جریان کار خبرنگاری، پرده برداشتن از اعمال غیر قانونی افراد و اشخاص، منجر به حمله بر وی شده است. آقای همدرد افزود: او و خانواده اش با هیچ کسی خصومت شخصی نداشته اند. عزیز الله همدرد خبرنگار آژانس خبری پژواک در مربوطات حوزه پانزدهم امنیتی شهر کابل، در منطقه خواجه بُغرا، مورد حمله افراد مسلح قرار گرفت.

 حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

سردسته آدم ربایان در قندوز با چادری زنانه بازداشت شد
خبرگزاری بخدی/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ مقام های محلی ولایت قندوز در شمال کشور اعلام کرده اند: سردسته آدم ربایان در این ولایت در حالی که لباس زنانه به تن داشت از سوی نیروهای امنیتی بازداشت شد. قوماندان امنیه ولایت قندوز می گوید: فرد بازداشت شده در چند مورد آدم ربایی از جمله اختطاف یک تاجر دست داشته است

 کشف ۴۷ کیلوگرام تریاک در تخار
۸صبح/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ منسوبین معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزارت امور داخله موفق به کشف و ضبط ۴۷ کیلوگرام مواد مخدر و بازداشت چند تن قاچاق بر در ولایت تخار شده ‌اند. در ارتباط با این قضیه، یک تن مظنون بازداشت و جهت تحقیقات بیشتر تحت نظارت پولیس قرار گرفته است. هم‌چنین بیش از ۲۲ کیلوگرام موادمخدر پس از تحقیقات ابتدایی از شخص دستگیر شده کشف و ضبط شده است.

 زعفران، یعنی طلای زراعتی در افغانستان
صدای امریکا/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ مقامات وزارت زراعت افغانستان آیندۀ کشت زعفران را در این کشور قناعت بخش دانسته می گویند: این محصول زراعتی در پهلوی جایگزین شدن مواد مخدر، می تواند زمینه اشتغال و رفاه دهقانان را فراهم کند. بشیر احمد احمدی، آمر امور زراعت هرات، کشت زعفران را در آن ولایت یک پدیده بسیار مفید دانست و گفت: اگر شرایط برای ترویج بیشتر این محصول فراهم شود، شاهد یک انقلاب زراعتی در کشور خواهید بود.

 اداره معارف هرات به صدها مرکز آموزشی این ولایت نظارت ندارد
رادیو وطندار/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ در ولایت هرات بیش از دوهزار مرکز آموزشی فعالیت دارند اما به گفته‌ مسوولان معارف این ولایت، آنان تنها از ۲۵۴ مرکز نظارت می ‌کنند و باقی یک هزار و هفصد مرکز آموزشی دیگر بدون نظارت در این ولایت فعالیت دارند. در این حال شماری از دانش ‌آموزان مراکز آموزشی هرات می‌ گویند: بیشتر این مراکز به مراکز تجارتی تبدیل شده ‌اند.

 والی غور عامل کشتار ۱۴ فرد ملکی در این ولایت را افشا کرد
رادیو آزادی/ ۱۱/۵/۱۳۹۳ پس از حدود ده روز از کشته شدن ۱۴ غیر نظامی از سوی مردان مسلح در غور، والی این ولایت می گوید: یکی از عاملین این رویداد یک قوماندان طالبان بوده که سه ماه قبل در نتیجه فشار برخی متنفذین و چند تن از اعضای شورای ملی از زندان رها شده است. سید انور رحمتی والی غور گفت: این قوماندان طالبان که قاری رحمت الله نام دارد سال گذشته از سوی ارگان های امنیتی در شهر چغچران این ولایت دستگیر شده بود.

 نسل سوم: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

نزدیک به یک میلیون نفر در شمال افغانستان بی خانمان اند
فارسی.رو/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ مقامات سازمان ملل متحد در افغانستان در گزارش مفصلی، میزان بی خانمان ها در شمال افغانستان را نزدیک به یک میلیون نفر اعلام کردند. طبق گفته های آنان، آمار دقیق نشان می دهد: ۶۳۰ هزار نفر آواره هستند. نادر فرهاد؛ سخنگوی کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان گفت: طی سال‎ های اخیر میزان بی‌خانمان ‌ها و آوارگان در افغانستان افزایش یافته است.

 رانش زمین در شمال افغانستان جان سه تن را گرفت
بی بی سی/ ۱۴/۵/۱۳۹۳ مقام‌ های محلی در ولایت تخار در شمال افغانستان گفته‌ اند: در اثر رانش زمین در این ولایت، ده ها خانواده مجبور به ترک خانه ‌های خود شده اند. سنت‌الله تیمور، سخنگوی والی تخار گفت: رانش زمین در منطقه ذکرآباد مربوط به ولسوالی چاه آب رخ داده است. در نتیجه این حادثه یک خانه کاملا ویران شده و در نتیجه آن سه نفر کشته و سه نفر دیگر زخمی شدند.

 صدها جریب زمین به اثر جاری شدن سیلاب ‌ها در لوگر ویران شدند
رادیو وطندار/ ۱۴/۵/۱۳۹۳ همایون عمر رییس زراعت لوگر گفت: جاری شدن سیلاب ‌های اخیر در ولسوالی‌ های محمد آغه و چرخ این ولایت خسارات زیادی از خود برجا گذاشته است. به گفته‌ آقای عمر، در این سیلاب‌ ها صدها جریب زمین زراعتی و باغ‌ های میوه از بین رفته و خسارات هنگفت مالی را برای باشندگان این مناطق نیز به بارآورده است.

 جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک انفجار در ولسوالی خاکریز ولایت قندهار، چهار کودک به شمول یک دختر زخمی شدند. در انفجار ولسوالی کوهسان ولایت هرات، پسر ۱۹ ساله مدیر امنیت این ولسوالی کشته شد.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
به دنبال یک درگیری چند ساعته میان نیروهای نظامی افغان و طالبان در ولایت جوزجان، یک فرمانده مشهور طالبان کشته شد. در نتیجه انفجار بمب کنار جاده، در جنوب کابل، دست کم چهار نظامی اردوی ملی کشته و چهار تن دیگر آنان زخمی شده ‌اند. سه طالب در ولایت جوزجان کشته و دوتن دیگر زخمی شدند. یک سرباز ناتو در شرق کشور کشته شد. دو پولیس ملی در نتیجه حمله مسلحانه طالبان در ولایت فاریاب شهید شدند. یک قوماندان گروه طالبان در میدان وردک کشته شد.

 شورای امنیت ملی: حملات موشکی پاکستان بی‌ پاسخ نخواهد ماند
تلویزیون یک/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ شورای امنیت ملی کشور هشدار داده است: حملات توپخانه ای ارتش پاکستان بر ولسوالی ‌های دانگام و شیگل ولایت کنر که اخیرا افزایش یافته است، بی ‌پاسخ نخواهد ماند. در خبرنامه‌ ارگ ریاست جمهوری آمده است: این شورا، تداوم حمله‌ های راکتی پاکستان را خلاف توافقات پیشین میان دو کشور و نقض ارزش ‌های حسن همجواری دانسته است. بیشتر بخوانید: حضور نظامیان و مشاوران پاکستانی در صفوف هراس‌ افگنان افزایش یافته است

 جنرال قطره: عاملان ترورهای اخیر در هرات سه نفر اند
صدای امریکا/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ جنرال سمیع الله قطره قوماندان امنیه هرات می گوید: عاملان ترور و قتل های زنجیره ای اخیر در ولایت هرات سه نفر می باشند که در کشور ایران حضور داشته و تمویل می شوند. قوماندان امنیه هرات افزود: شهروندان این ولایت مرزی، قربانی جنگ های استخباراتی و منطقوی شده اند.

 سه خلبان اوکراینی از افغانستان خارج می شوند
فارسی.رو/ ۱۲/۵/۱۳۹۳ مقامات ناتو در جنوب افغانستان اعلام کرده اند: سه خلبان اوکراینی که تا به حال با آنان همکار بودند به زودی به کشورشان بر می گردند. این سه خلبان اوکراینی در قندهار و با نیروهای نظامی لیتوانی خدمت می کردند. خلبان های اوکراینی گفته اند: به علت دفاع از کشورشان دیگر با نیروهای لیتوانی و ناتو در افغانستان نخواهند بود.

 سیاست

حزب اسلامی: چراغ سبزهایی برای شمولیت ما، در دولت آینده روشن شده است
تلویزیون یک/ ۱۳/۵/۱۳۹۳ گفتگوها میان حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار و تیم ‌های اصلاحات و همگرایی و تحول و تداوم، به هدف شامل شدن این حزب در حکومت آینده‌ افغانستان جریان دارد. یک مقام این حزب گفته است: این حزب می خواهد پس از بیرون شدن نیروهای خارجی از افغانستان، در حکومت آینده‌ افغانستان سهیم باشد. این مقام حزب اسلامی تاکید کرده است: پیش شرط‌ ها به خاطر شامل شدن این حزب در حکومت آینده و توافق کتبی تا اکنون صورت نگرفته است اما گفتگوها جریان دارد.

 امکان برگشت قوای بریتانیایی به افغانستان وجود دارد
رادیو آزادی/ ۱۴/۵/۱۳۹۳ لوی درستیز بریتانیا جنرال پیتر وال می گوید: اگر افغانستان بعد از سال ۲۰۱۴ بار دیگر به لانه تروریستان مبدل شود، امکان دارد قوای بریتانیوی به افغانستان برگردند. جنرال وال در مصاحبه با روزنامه دیلی تیلگراف، از توانایی های قوای امنیتی افغان اطمینان داده و گفته است: مطمینم که با خروج قوای جنگی بین المللی از افغانستان، نیروهای افغان خود توانایی تامین امنیت کشورشان را دارند.

 طرح مارشال و کمک ‌های امریکا به افغانستان: مقایسه گمراه ‌کننده
۸صبح/ ۱۴/۵/۱۳۹۳ در آخرین گزارش سه‌ ماهه اداره «بازرس خاص امریکا  برای بازسازی افغانستان» موسوم به «سیگار» مقایسه کوتاهی بین کمک‌ های ایالات متحده امریکا در افغانستان پس از سال ۲۰۰۱ و کمک ‌های این کشور به ۱۶ کشور اروپایی بعد از جنگ جهانی دوم، که به «طرح مارشال» موسوم می‌ باشد صورت گرفته است. براساس این گزارش بودجه کمک ‌های امریکا  برای افغانستان بیشتر از بودجه طرح مارشال بوده است؛

 فرهنگ

مغاره‌ نشینی در بامیان، موزه‌ ای زنده از زندگی ۱۵۰۰ سال پیش
بی بی سی/ ۶/۵/۱۳۹۳ شهر بامیان از سر تپه مشرف بر پیکره بودای ۵۳ متری، چشم‌ انداز وسیعی دارد، دره‌ ای پر از درخت و کشتزار، خانه ‌های قدیمی و ساختمان ‌های جدیدی که در اطراف فرودگاه ساخته شده، همه چشم نوازند. به درون مغاره ‌ای می ‌روم که احتمالا هزار و پانصد سال پیش تالار مجللی برای آموزش و نیایش راهبان بودایی بوده است. هوای خنک این مغاره در ظهر گرم تابستانی بامیان لذت بخش است. داخل مغاره اصلی بیش از بیست و پنج متر طول و ده متر عرض دارد. سقف آن هم بیش از پنج متر ارتفاع دارد.

 فرهنگ بلوچ‌ های افغانستان رو به نابودی است
رادیو فرانسه/ ۳/۵/۱۳۹۳ رسانه ‌های افغانستان به مناسبت عید فطر، از کمرنگ شدن برخى رسوم و آداب دیرینۀ بلوچ ‌هاى این کشور به ویژه بلوچ‌ های ولایت نیمروز، در زمینه جشن‌ های مربوط به عید فطر خبر داده‌ اند. این درحالی است که چند هفته دیگر روز همبستگی بلوچ‌ ها است و در اکثر ولایات این کشور از جمله شهر کابل مراسمی برای بزرگداشت این روز برگزار می ‌شود. برخی از فعالان بلوچ در افغانستان معتقدند که تا وقتی که سرنوشت بلوچ ها در عرصه سیاست افغانستان مشخص نشود، زبان و فرهنگ آنان نیز جایگاه خود را باز نخواهد یافت.

 استقبال گستردۀ مردم از نمایشگاه هنرهای اسلامی در هرات
خبرگزاری باختر/ ۳/۵/۱۳۹۳ نخستین نمایشگاه هنرهای اسلامی که در شهر هرات برگزار شده است با استقبال گستردۀ شهروندان مواجه گردیده است. این نمایشگاه از سوی ریاست عمومی اطلاعات و فرهنگ در ساختمان مرکزی این ریاست برگزار شده است. در این نمایشگاه، بیش از هشتاد اثر هنری خطاطی، میناتوری، تذهیب، شیشه و سرامیک به معرض دید علاقمندان قرار داده شده است.

 آرمان شهر

فستیوال فیلم زنان
نخستین جشنواره بین ‌المللی فیلم زنان توسط بنیاد آرمان ‌شهر و خانه فیلم رویا با ریاست گیسو جهانگیری و رویا سادات برای اولین بار در منطقه به مناسبت ۸ مارس، با حضور بیش از ۱۵۰۰ نفر در ارگ هرات برگزار شد. صد فیلم از ۲۰ کشور دنیا به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که پس از تایید هیات داوران،۱۰ فیلم از افغانستان و ۲۵ فیلم از دیگر کشورها به نمایش در آمد. این فستیوال به طور سالانه در شهرهای مختلف برگزار خواهد شد.

 کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روز نامه تاجیکستان

 منابع این هفته: خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۵۹

پیوست‌ها: