haft-690x259

sh

تمرین نیروهای سازمان همکاری شانگهای منبع عکس

  سیاست

شهردار کولاب: “کشورها و گروه‌هایی در پی ناآرامی اوضاع هستند
۲۸ ژوئیه،
رادیو آزادی آقای رحمان اف شهردار کولاب روز ۲۸ ژوئیه ضمن سخنرانی در مسجد مرکزی امام اعظم این شهر پیش از نماز عید گفت که کشورها و گروه‌های بدخواهی هستند که در پی ناآرام کردن اوضاع در تاجیکستان اند و می‌خواهند که از حساسیت مردم کولاب استفاده کنند. وی در این زمینه به شرکت جوانان کولابی در جنگ سوریه اشاره کرد و گفت که اسلام دین قتل و کشتار نیست اما گروه‌هایی فعالند که به جوانان ما اسلام را نادرست شرح می‌دهند و می‌خواهند آتش نزاع را در کشور بیافروزند.

آمادگی برای تظاهرات مهاجران تاجیک درمسکو
۳۱ ژوئیه، تاج نیوز
کرامت شریف اف می‌گوید باور دارد که شهرداری مسکو به تظاهرات مهاجران تاجیک با طلب آزادی شهرت درت اف و شهروندانی که به جرم سیاسی بازداشت شده‌اند اجازه خواهد داد. رئیس سازمان “حرکت مهاجران تاجیک” می‌گوید قرار است روز ۳۱ ژوئیه نامه سازمان برای دریافت مجوز برگزار نمودن تظاهرات به شهرداری مسکو برسد. ولی از همین حالا مقامات شهرداری به تقاضای مهاجران توجه نکرده اند.

    جامعه

بسته شدن لیسه های ترکی
۲۹ ژوئیه، تاج نیوز
در آذربایجان فعالیت لیسه های ترکی ممنوع گردیده جایگیزین آن‌ها لیسه های آلترناتیو ملی شده اند. در تاجیکستان نیز مؤسسات آموزشی ترکی مربوط به جنبش «خزمت» از سال ۱۹۹۳ فعالیت می کنند. از جمله شش لیسه در شهرهای دوشنبه، خجند، قرغان تپه، کولاب و تورسون زاده همچون دوره های آموزشی زبان‌های خارجی در دوشنبه فعالیت می کنند. مدرسه بین‌المللی دوشنبه نیز تحت سرپرستی مؤسسه ترکی «شلاله» می باشد. به گزارش وزارت معارف تاجیکستان مدت زمان توافقنامه این لیسه ها حدود  یک سال قبل به اتمام رسیده و  آن‌ها بدون مجوز فعالیت می کنند.

نوجوانان، عشق، آرزو، طلاق، خانه ویرانی
۳۰ ژوئیه، رادیو
آزادی نبود ارزش های خانوادگی از عوامل اصلی از هم پاشیدن خانواده‌های جوان در تاجیکستان باقی می ماند. مغفرت خدیراوا رئیس کمیته کار با زنان و خانواده های  تاجیکستان روز ۳۰ ژوئیه در نشست خبری در شهر دوشنبه در رابطه به یک پژوهش متخصصین کمیته گفت: “اغلب جوانان در حالی خانواده تشکیل  می دهند که برای زندگی مستقلانه آماده نیستند و قدرت تحمل بار مشکلات را ندارند. “عامل دوم از همپاشی دخالت والدین و فامیلان نزدیک به زندگی خانواده جوان است. پژوهش همچنین ثابت کرده است که مهاجرت کاری جوانان نیز باعث از هم پاشیدن خانواده‌ها می شود.

تخریب کنندگان جنگل بازداشت شدند
۱ اوت، فرج
رئیس مؤسسه دولتی اداره جنگل شهر پنجیکنت در یک نشست خبری گفت: در شش ماه سال جاری ۶۲ نفر به جرم نقض قانون جنگل بازداشت شدند که از روستا های مختلف پنجکنت بودند و میزان صدمات آن‌ها ۲۳۴۹۱ سامانی را تشکیل می‌دهد. در این مدت توسط مؤسسه ۴۲ هکتار جنگلزار از جمله ۱۱ هکتار بادام، ۳.۵ هکتار زردآلو، یک هکتار گردو و سایر نهال و درخت‌ها کاشته شد.

   زنان

باختر: عذاب واذیت زن برای حجاب
۲ اوت، فرج
دادستانی ناحیه باختر پرونده جنایی آغاز کرده است که طبق آن بختاور بابابیک اف ۲۱ ساله برای اذیت همسرش مجرم دانسته می شود. بابابیک اف همسرش زرینه دولت اوا را روز ۱۲ آوریل سال جاری برای رعایت نکردن حجاب، موی همسرش را با تیغ می تراشد. این زن هنگام بازپرسی گفته است: “ما قبل از ازدواج مدتی رابطه دوستی داشتیم و وی در مورد حجاب حرفی نگفته بود. در طول زندگی مشترک تحت ضرب شتم شوهرم قرار گرفتم.” بیش از یک دهه  است که موضوع حجاب (ستر) در جامعه تاجیکستان به موضوع داغ تبدیل شده است. کارشناسان این روند را به جهانی شدن و بدون نظارت گذاشتن موعظه های روحانیان در سال‌های ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۰ ربط می دهند.

تجارت نوزادان در تاجیکستان
۱ اوت، موسسه گزارش دهی جنگ و صلح کودکان نوزاد از بعضی بیمارستان ها ربوده و فروخته می شوند. چهار پرونده جنایی برای این موارد بین ماه های ژانویه و جون گشاده شده است.

 اقتصاد

دولتزاد: بحران اقتصادی تاجیکستان راتهدید نمی کند
۳۰ ژوئیه، بی بی سی
یک مسؤل وزارت رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت که با وجود کاهش جدی میزان صادرات و سایر مشکلات اقتصادی این کشور در معرض بحران قرار ندارد. طبق آمار رسمی در ظرف شش ماه سال میلادی جاری حجم عمومی تبادل کالا میان تاجیکستان و کشورهای خارجی ۲.۹ میلیارد دلار آمریکایی را تشکیل داده است که این رقم در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته ۱۵ درصد افزایش یافته است. میزان صادرات کالاها از تاجیکستان به کشورهای خارجی ۱۵۲ میلیون دلار و یا برابر ۱۸٪ از تبادل کالا بوده است. در همین حال، منابع وزارت رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفتند که اغلب نیروگاه های برقابی، کارخانه های نساجی و تالکو نیاز به نوسازی تجهیزات دارند و ورود تجهیزات جدید به تاجیکستان می‌تواند باعث افزایش میزان واردات گردد.

کاهش چشم گیر کمبود همه ساله برق در تاجیکستان
۲ اوت، آسیا پل
وس کمبود سالانه برق در تاجیکستان طی سال‌های اخیر ۴.۵ میلیارد تا ۱.۵ میلیارد کیلووات بر ساعت کاهش یافت. تقاضای برق در تاجیکستان به میزان ۱۶-۱۸٪ افزایش می یابد. برای مثال طی چند سال اخیر در شهر دوشنبه در یک شبانه‌روز مقدار ۵ میلیون کیلووات بر ساعت نیروی برق استفاده می شد. در موسم پاییز و زمستان در پایتخت میانگین مصرف برق در شبانه روز ۱۶ میلیون کیلووات بر ساعت است و این روند در کل مناطق کشور مشاهده می شود.

حکومت تاجیکستان پیشنهاد سرمایه گذاران را میآموزد
۱ اوت، فرج
حکومت تاجیکستان پیشنهاد شرکت های ایرانی، چینی و هندی را در مورد ساختمان نیروگاه ها در رودخانه های زرفشان و خنگاب می آموزد. قبلاَ قرار بود در مورد ساختمان نیروگاه عینی با اقتدار ۱۵۰ مگاوات بر ساعت در رودخانه زرافشان به امضاء برسد. در صورت به امضا رسیدن چنین توافقنامه این دومین نیروگاه در تاجیکستان با جذب سرمایه گذاران ایرانی خواهد بود. همچنین شرکت هندی Bharat Heavy Electricals Limited (BHEL) قصد دارد در رودخانه زرافشان به قدرت ۱۰۰ مگاوات بر ساعت ایستگاه برقی بنیاد نماید. باید متذکر شد که از جانب سرمایه گذاران چینی نیز پروژه ای به قدرت ۳۵۰ مگاوات بر ساعت در رودخانه خنگاب تهیه شده است.

      روابط بین الملل

پایان جلسه وزرای خارجه سازمان شانگهای در دوشنبه
۳۱ ژوئیه، بی بی سی
وزرای امور خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای به نقش کلیدی سازمان ملل متحد در هماهنگ سازی تلاش‌های جامعه جهانی برای حل و فصل مسایل افغانستان تأکید کردند. وزیر امور خارجه تاجیکستان گفت که بررسی مسایل تحکیم امنیت منطقه یکی از موضوعات مهم مطرح گردیده در جلسه وزرای امور خارجه کشورهای عضو این سازمان بود. در همین حال به باور برخی از کارشناسان مسائل سیاسی سازمان همکاری شانگهای ده سال قبل توسط روسیه و چین، دو کشور به گفته آن‌ها غیردموکراتیک تنها برای آن تاسیس شد که در مقابل ابرقدرت هایی مانند آمریکا و اتحادیه ی اروپا قدرت بگیرد.

دوشنبه و تاشکند به دنبال تقویت همکاریها هستند
۳۱ ژوئیه، تاج نیوز
در ملاقات وزرای امور خارجه تاجیکستان و ازبکستان آقای اصل اف و عبدال لزیز کامل اف ضرورت تقویت محاوره سیاسی و رشد همکاری‌ها در بخش‌های حمل و نقل، انرژی، فرهنگ، همکاری‌های مرزی و زمینه‌های دیگری که جوابگوی طلبات زمان و اصول حسنه می‌باشند مورد بررسی قرار گرفتند. قابل قید است که این اولین دیدار یک مقام عالی رتبه تاجیکستان و ازبکستان پس از سردشدن روابط دو کشور است.

از آستانه تا دوشنبه ازمسیر بروکسلوفور تا لزا
۲ اوت، آسیا پولس
مقاله تحلیلی تحلیل گر مسایل سیاسی در مورد نقش تاجیکستان در سازمان همکاری شانگهای. نتایج اجلاس دوشنبه دو دورنما را تعیین می کند: آغاز تشدید مخالفت با ساختارهای منطقه ای غربی (قبل از همه ناتو) و یا آغاز همکاری گسترده با تمام ساختارهای منطقه ای از جمله اروپایی. قدرت این دو گروه‌ سیاسی ایدیولوژیک در اجلاس تقریباَ همسان هستند بنابراین به میزبان این اجلاس تاریخی بستگی دارد که سازمان همکاری شانگهای کدام راه را انتخاب خواهد کرد.

لاوروف درباره مهاجران، زبان روسی، پایگاه ۲۰۱ همبستگی دوشنبه ومسکو در مسایل اوکراین
۳۰ ژوئیه، آزادگان
وزیر امور خارجه تاجیکستان در پی مذاکرات با همتای روسش سرگی لاوروف بیشتر مشکلات تاجیکان در روسیه را بررسی کردند. آقای اصل اف گفت حال تمام توافقات حاصل شده دوشنبه و مسکو در حال اجرا هستند و تاکید کرد که تلاش طرفین جهت حل مشکلات مهاجران کاری و دانشجویان بیشتر شود. سفر لاوروف در دایره همایش وزرای امور خارجه سازمان همکاری شانگهای صورت گرفته در نظر است تا ۳۱ ژوئیه هم ادامه یابد.

      علم و فرهنگ

گنج زبان
۱ اوت، خاور
به مناسبت پنجمین سالگرد روز زبان دولتی جمهوری تاجیکستان نخستین نشریه کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان تحت عنوان «گنج زبان» منتشر گردید. این نشریه مسائل مهم زبان دولتی با جذب دانشمندان، زبانشناس و محققین زبان تاجیک مورد بررسی قرار خواهد گرفت. اهداف اصلی «گنج زبان» انعکاس مسائل مبرم زبان دولتی، از جمله مسائل اصطلاح و اصطلاح شناسی، نام گذاری، تحلیل زبان مطبوعات، زبان آگهی و اعلامیه ها درج خواهد شد.

اصلاح اسامی خارجی برخی از بنگاه های تجاری در تاجیکستان
۳۰ ژوئیه، بی بی سی
کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان از اوایل سال جاری تا حال به بیش از ۲۰۰ فروشگاه، رستوران و موسسات دیگر دستور داده که اسامی خود را با قانون زبان دولتی این کشور مطابق سازند. نام‌‌گذاری و مواد اطلاعاتی ۲۰۵  مؤسسه بر خلاف مقررات تاجیکستان “درباره زبان دولتی” می‌باشد. در نشست مطبوعاتی روز چهارشنبه مسئولان کمیته زبان و اصطلاحات تاجیکستان از موارد نقض قانون زبان دولتی در آگهی ها و تبلیغات بازرگانی شرکت های خصوصی و مؤسسات دولتی انتقاد کرده و اظهار داشتند که به تلاش های خود برای رفع این نواقص ادامه‌ می‌دهند. بر اساس قانون زبان دولتی تاجیکستان که در پاییز سال ۲۰۰۹ تصویب شد، زبان تاجیکی (فارسی) زبان رسمی این کشور محسوب می شود و زبان های دیگر نیز تحت حمایت دولت هستند.

نشر خاطره های ادیب روس درباره تاجیکستان
۱ اوت، آزادگان
کتاب نو ادیب روس سرگی آموس اف تحت عنوان “ستوپنی” (زتبه ها) منتشر شده است. مؤلف کتاب یادداشت‌های خود را راجع به برخی از شخصیت‌ها، از جمله حوادثی که هنگام زندگی خود در تاجیکستان گذرانده بیان کرده است. رونمایی کتاب روز ۳۱ ژوئیه در رستوران «خیام» شهر مسکو برگزار شد که در آن سفیر تاجیکستان در روسیه حضور داشت و از خدمات‌ این نویسنده روس برای پیشرفت کشور قدردانی کرد. اماس اف تا سال‌های ۱۹۹۱ در تاجیکستان زندگی و کار کرده است.

سرود رو، سایت جدید موسیقی در تاجیکستان
۳۱ ژوئیه، آزادگان
دو جوان از استان سغد یک سایت موسیقی را فعال کرده اند. این سایت با نشانی Surud.ru در دسترس بوده و انتظار می‌رود با پسوند TJ هم فعال شود. آقای عبدالحکیم عبدالفتاح یف یکی از موسسان سایت می‌گوید: راه اندازی چنین سایتی از ماه می سال جاری به فکر ما رسید: “ما می‌خواهیم این سایت شناخته شود. شنیدن و دانلود موسیقی خیلی آسان تر می باشد”.

موج خنده و گریه نزدیک مرکز ملی سنجش
۱ اوت، رادیو آزادی 
مرکز ملی سنجش وابسته به ریاست جمهوری می‌گوید نزدیک به ۳۰ هزار داوطلب به عنوان دانشجو پذیرفته شده اند و بیشتر  از ۱۶ هزار نفر از این حق محروم شدندد. نتایج امتحانات که روز جمعه ۱ اوت از طریق سایت مرکز ملی سنجش اعلام شد هزاران نفر را شاد و هزاران نفر دیگر را اندوهگین نمود. در ضمن در مرحله ثبت نام جهت شرکت در امتحان های ورودی در مرکز سنجش ۵۲ هزار و ۶۲۶ نفر ثبت نام کردند  اما تنها  ۴۵ هزار و ۹۰۹ داوطلب قبول شدند.

    آرمان شهر

صفحه‌ی تاجیکستان در سایت آرمان‌شهر
تارنمای آرمان‌شهر مطالب مربوط به جغرافیای تاجیکستان را در این صفحه گردهم می‌آورد. برای بارور کردن آن ما را یاری دهید.

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر صفحه‌‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر بولتن های آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران
هفت روزنامه حقوق بشر افغانستان

منابع این شماره:

Asia-Plus, BBC (Persian, Tajik, English), Faraj.tj, Institute for War and Peace Reporting (IWPR), Khovar.tj, Ozodagon, Radio Ozodi, Tojnews.tj

شماره ۴۹ هفت روزنامه تاجیکستان

پیوست‌ها: