iran000000066102145

آزادی بهمن احمدی امویی بعد از پنج سال و چهارماه زندان

  موارد نقض فاحش حقوق بشر 

اعضای گروه «هپی» به شلاق محکوم شدند
رادیو زمانه ۸ مهر ۱۳۹۳ هفت عضو گروه «هپی» از سوی دادگاه به اتهام «رابطه نامشروع» به ۹۹ ضربه شلاق و به اتهام ساخت «کلیپ مبتذل» به ۶۰۰ هزار تومان جزای نقدی محکوم شدند.

 پرونده ریحانه جباری به اجرای احکام رفت
خبرگزاری ایسنا ۹ مهر ۱۳۹۳ ریسا قنبری در گفت‌وگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، اظهار کرد: امروز به دادسرا مراجعه کردم و متوجه شدم که پرونده ریحانه جباری به واحد اجرای احکام ارسال شده است.

آشفتگی و تعدد نهادهای سانسوراینترنتی؛ وزارت ارشاد نیز به نهادهای فیلترکننده وب سایت‌ها پیوست
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ مهر ۱۳۹۳ درحالی که هم اکنون چندین دستگاه حکومتی مسوولیت مسدود کردن پایگاه های خبری را به عهده دارند، وزارت ارشاد اعلام کرده است که از این پس قادر خواهد بود که به تنهایی با تصمیم مقامات این وزارت خانه به مسدود کردن پایگاه های خبری اقدام کند. این درحالی است که دیگر نهادهای تصمیم گیرنده درباره فیلترکردن وب سایت ها با این اقدام مخالفت کرده اند.

     زندان

اعتصاب غذای علیرضا رسولی زندانی سیاسی
کردپا ۷ مهر ۱۳۹۳ علیرضا رسولی زندانی سیاسی کُرد اهل مهاباد که در زندان مرکزی ارومیه در بازداشت بسر می‌برد دچار بیماری صعب‌العلاج شده و مسئولان زندان با معاینه و معالجه پزشکی وی مخالفت کرده و به همین دلیل وی دست به اعتصاب غذا زده است.

چهارمین هفته اعتصاب غذای دراویش؛ دستگاه قضایی بی‌اعتنا به نگرانی خانواده‌ها
مجذوبان نور ۷ مهر ۱۳۹۳ با گذشت ۴ هفته از اعتصاب غذای ۹ درویش در بند و وخامت حال جسمانی آنها٬ تاکنون عکس العملی از سوی مسوولان نشان داده نشده است. این بی‌توجهی در حالی صورت می‌گیرد که روز جمعه (۴ مهر) «امید بهروزی» به دلیل افت شدید فشار خون و تشنج دچار سکته خفیف شده و ابتدا به بهداری بند ۷ و سپس به بهداری مرکزی اوین منتقل شده است.

اتهام غنچه قوامی تبلیغ علیه نظام است
بی‌بی‌سی فارسی ۸ مهر ۱۳۹۳ وکیل غنچه قوامی، شهروند ایرانی-بریتانیایی که حدود سه ماه پیش در ایران بازداشت شد، گفته که اتهام او “تبلیغ علیه نظام” اعلام شده است.
غنچه قوامی دست به اعتصاب غذا زده است

سلامتی امید کوکبی در خطر است، نیاز به درمان پزشکی فوری
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۸ مهر ۱۳۹۳ کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت که قوۀ قضاییۀ ایران باید فورا فیزیکدان ایرانی و زندانی عقیدتی امید کوکبی را آزاد کند. کوکبی مشکلات متعدد سلامتی دارد و نیازمند توجه فوری پزشکی است. کمپین مطلع شده است که سلامتی امید کوکبی در خطر شدید میباشد و او از بیماریهای قلبی، کلیوی، معده، و دندان رنج میبرد.
اعتراض عفو بین‌الملل به عدم صدور مجوز برای درمان امید کوکبی

انتقال ناگهانی گروهی دیگر از زندانیان بند ۳۵۰ اوین به زندان رجایی شهر
جرس ۱۰ مهر ۱۳۹۳ رسول عبداللهی، علیرضا سیدیان، ابراهیم فیروزی (نوکیشان مسیحی)، سهیل بابادی، علی کاظم زاده، علی لویمی و آرش مقدم از بند ۳۵۰ زندان اوین به زندان رجایی‌شهر منتقل شدند.

بهمن احمدی‌، روزنامه‌نگار ایرانی بعد از پنج سال آزاد شد
بی بی سی فارسی ۱۲ مهر ۱۳۹۳ بهمن احمدی‌امویی، روزنامه‌نگار زندانی بعد از گذراندن پنج سال و چهار ماه دوران محکومیت از زندان آزاد شد.

نیاز شدید عبدالفتاح سلطانی به درمان و ممانعت مسولان قضایی از بستری شدن او
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۲ مهر ۱۳۹۳ فرزند عبدالفتاح سلطانی، وکیل و فعال حقوق بشر با اظهار نگرانی از وضعیت وخیم جسمی پدرش به کمپین بین اللملی حقوق بشر در ایران گفت: «پدرم باید در روز اول مهرماه  به دلیل عارضه قلبی در بیمارستان بستری می شد اما مسولان زندان از این امر خودداری کرده و آقای خدابخش، دادیار ناظر زندان نیز بستری شدن پدرم را به دستور پزشک قانونی موکول کرده است. یازده روز می گذرد در حالیکه پدرم قلبش درد می کند و نیاز به مراقبت پزشکی دارد.»

    دفاع از حقوق بشر

عفو بین الملل خواستار توقف اعدام ریحانه جباری شد
امنستی ۷ مهر ۱۳۹۳ سازمان عفو بین الملل خواستار توقف اعدام ریحانه جباری، زن ۲۶ ساله ایرانی شد.

     زنان

پیگیری قضایی علیه تک خوانی یک زن در تالار وحدت تهران آغاز شد
رادیو فردا ۷ مهر ۱۳۹۳ پرونده اعتراض خانواده شهدا به تک‌خوانی یک زن در شعبه ۴ بازپرسی تهران رسیدگی می‌شود.

فرهنگسراها مجوز برپایی نمایشگاه نقاشی با المان‌های «زن» و «ساز» را ندادند
رادیو زمانه ۷ مهر ۱۳۹۳ فرهنگسراها به نمایشگاه نقاشی گلایل همایی‌راد به‌دلیل وجود المان‌های «زن» و «ساز» در تابلوهایش  مجوز ندادند.

دو سوم بیسوادان ایران زن هستند
خبرگزاری تسنیم ۱۱ مهر ۱۳۹۳ رئیس سازمان نهضت سوادآموزی ایران اعلام کرد که عمده جمعیت بیسواد کشور بالای ۵۰ سال سن دارند. به گفته وی، یک سوم بیسوادان مرد و دو سوم آنها زن هستند. ایران ۲۱ میلیون نفر بیسواد و کم سواد دارد.

وزارت علوم «توقف صدور مجوز به دانشگاه‌های تک جنسیتی» را تکذیب کرد
رادیو زمانه ۱۳ مهر ۱۳۹۳ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ایران با انتشار اطلاعیه‌ای خبر «توقف صدور مجوز به دانشگاه‌های تک جنسیتی» را تکذیب کرد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بحران آب
نصف مصرف آب توسط ٢٨ درصد مشترکان است.
بحران آب در ایران: نتیجه ۳۰ سال اهمال
کم آبی در مشهد
شرایط جدی است؛ مسئولان جدیت نشان دهند
تاکید استاندار بر تشریح وضعیت بحرانی آب فارس ‌
تداوم کابوس کم آبی و خشکسالی در کشور
ذخایر آبی ۳۰۰ دشت کشور بحرانی شد
تالاب بین المللی شادگان دربحران کم آبی به سر می برد
گزارش تصویری: سمنان در چنگ خشکسالی
بحران آب باعث تخلیه ٢٠٠ روستای سیستان‌ و بلوچستان شد

هشدار درباره میزان نیترات در آب نوشیدنی تهران
رادیو زمانه ۹ مهر ۱۳۹۳ رحمت‌الله حافظی، رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران درباره وجود «بیش از حد» نیترات در آب نوشیدنی تهران هشدار داد.

سازمان محیط زیست: پارازیت باید حذف شود
رادیو زمانه ۱۰ مهر ۱۳۹۳ سازمان محیط زیست ایران اعلام کرد که به‌دلیل سرطان‌زا بودن پارازیت‌ها، پیشنهاد این سازمان بر حذف کامل پارازیت‌هاست.
تاثیر پارازیت‌ها بر تصاویر هواشناسی تهران

۵۳ میلیون نفر در ایران آفلاین هستند
ایسنا ۱۳ مهر ۱۳۹۳ بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۵۳ میلیون نفر در ایران از اینترنت استفاده نمی‌کنند.

     فرهنگ

صدای شاملو «غریبانه» در پاییز می‌پیچد
روزنامه شهروند ۷ مهر ۱۳۹۳ آلبوم «غریبانه» نخستین آلبوم از مجموعه‌ شب شعرهای شاملو، به‌زودی به بازار موسیقی می‌رسد.

از آزادی بهمن احمدی امویی جلوگیری شد
دویچه وله ۱۱ مهر ۱۳۹۳ بهمن احمدی امویی، روزنامه‌نگاری که قرار بود امروز پس از گذراندن ۵ سال و ۴ ماه حبس آزاد شود، همچنان در زندان است. مسئولان زندان رجایی شهر گفته‌اند دستوری برای آزادی این روزنامه‌نگار زندانی دریافت نکرده‌اند.

مأموران اطلاعات دانشجوی بازداشتی را به زندان مریوان منتقل کردند
کردپا ۱۱ مهر ۱۳۹۳ اطلاعات شهرستان مریوان، فرهاد شفیع‌زاده ٢٨ ساله را از بازداشتگاه این اداره به زندان مرکزی منتقل کرد.

   سیاست

اتهام تازه فساد مالی به دولت احمدی‌نژاد: ۷۰۰۰ میلیارد تومان
رادیو فردا ۹ مهر ۱۳۹۳ در ادامه موارد فساد مالی منتسب به دولت محمود احمدی‌نژاد، دو نماینده مجلس ایران مدعی شدند که سه صراف در سال ۱۳۹۰ با استفاده از «رانت و با همکاری بانک مرکزی» در دولت سابق هفت هزار میلیارد تومان سود برده‌اند.

بازرسان آژانس ۱۵ مهر به ایران می‌آیند
دنیای اقتصاد ۱۲ مهر ۱۳۹۳ در شرایطی که تازه‎ترین دور از مذاکرات هسته‎ای ایران و اعضای گروه ۱+۵ جمعه گذشته در میان اظهارنظرهای متناقض طرفین نسبت به پیشرفت مذاکرات در شهر نیویورک پایان یافت، اما شواهد و قرائن بیانگر نزدیک شدن ایران و اعضای گروه ۱+۵ به مرحله امضای توافق جامع است.  در این راستا روز پنج‌شنبه بیش از ۸۰ درصد از نمایندگان جمهوری‌خواه آمریکا در نامه‏ای خطاب به جان‌کری، وزیر امور خارجه آمریکا ضمن ابراز نگرانی نسبت به «عدم همکاری ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» خواستار اتخاذ مواضع سختگیرانه در مذاکرات شدند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، ایرنا، تسنیم، مهر روزنامه‌های شرق، آرمان، دنیای اقتصاد، سایت‌های رادیو فردا، ایران وایر، خبرنگاران ایران، جرس، مجذوبان نور، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، بی‌بی‌سی‌ فارسی،  سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، امنستی

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۶۶

پیوست‌ها: