haftRiot police fire teargas to disperse protesters after thousands of demonstrators blocked the main street to the financial Central district outside the government headquarters in Hong Kong

هنگ کنگ: پلیس ضدشورش به سوی هزاران تظاهرکننده در مرکز منطقه امور مالی گاز اشک آور شلیک می کند
عکس: رویترز

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین نیروهای دو طرف باید از تیراندازی به غیرنظامیان خودداری کنند
۱ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل امروز در پی کشته شدن  دست کم ۹ غیرنظامی در حمله به یک مدرسه و اتوبوس در دونتسک اعلام کرد که نیروهای اوکراین و شورشیان باید فوری به حمله های نامشخص در مناطق مسکونی پایان دهند. حمله های اخیر در منطقه کی یِفسکی شهر رخ داد. عفو بین الملل در ۱۰ روز گذشته حمله های موشکی و گلوله باران نامشخص نیروهای اوکراین را در این مناطق ثبت کرده است.

نهادهای دولتی
معاون رئیس جمهوری آمریکا: متحدان آمریکا عامل رشد داعش هستند
پاسخ رئیس جمهوری ترکیه به اتهامات مربوط به کمک به افراطیون اسلامی

عاملان غیردولتی
گزارش سازمان ملل در بارۀ “جنایات حیرت‌‌انگیز” داعش
“دولت اسلامی” چهارمین گروگان غربی را سر برید
ظرفیت‌های «خلافت اسلامی» در جذب نیرو در افغانستان و پاکستان

     عدالت

ساحل عاج رسیدگی به اتهامات چارلز بِله گود در دادگاه بین المللی جزایی: گامی به سوی حقیقت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ اکتبر ۲۰۱۴ هیئت مشترک فدراسیون و سازمان های عضو آن از ۲۹ سپتامبر تا ۲ اکتبر در جلسه دادگاه برای تایید رسیدگی به اتهامات چارلز بِله گود، رهبر نیروی شبه نظامی وزیر پیشین جوانان در کشور ساحل عاج شرکت کرد. چارلز بِله گود متهم است که نقشی اساسی در حلقه مرکزی گباگو داشته و به عنوان رابط بین او و جوانان وفادار به گباگو عمل کرده است. او به داشتن مسؤولیت در معاونت در جنایت های علیه بشریت (قتل، تجاوز و شکل های دیگر خشونت جنسی، آزار و اعمال غیرانسانی دیگر) در ساحل عاج بین دسامبر ۲۰۱۰ و آپریل ۲۰۱۱ متهم است. هیئت مشترک در دیداری با دادستان دادگاه در لاهه (هاگ) ضرورت پیگرد مرتکبان جرایم مهم از همه طرف های بحران را یادآوری کرد.

آمریکا پیروزی نادری برای عدالت در گوانتانامو
دیده بان حقوق بشر ۴ اکتبر ۲۰۱۴ دولت آمریکا سال هاست که به طور نسبی موفق شده بیشتر رویدادهای مربوط به افراد زندانی در خلیج گوانتانامو طی سالیان طولانی را از مردم پنهان کند. اما یک قاضی فدرال روز ۳ اکتبر ۲۰۱۴ ضربه سختی بر پنهانکاری دولت وارد کرد و به دولت اباما دستور داد ۲۸ نوار ویدیویی مربوط به تغذیه اجباری ابو وائل ذیاب اهل سوریه را در اختیار عموم قرار دهد. ذیاب یکی از بسیار زندانیان گوانتانامو است که طی سالیان گاهی در اعتراض به بازداشت بی انتهای خود اعتصاب غذا کرده اند. در اوج اعتصاب ها در تابستان ۲۰۱۳،  ۱۰۶ نفر دست به اعتصاب غذا زده بودند. مسوؤلان نظامی دیگر شمار آنها را اعلام نمی کنند.
چرا “مسؤولیت برای حفاظت” در باره فلسطین و به ویژه باریکه غزه اجرا نشد؟

       حقوق مدنی و سیاسی

چین بر سر دوراهی در بحران هنگ کنگ
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ اکتبر ۲۰۱۴ کمپین بین المللی تبت معتقد است که جنبش مسالمت آمیز کنونی شهروندان در هنگ کنگ که به طور عمده زیر رهبری دانشجویان است، در نتیجه بدقولی دولتمردان چین در مورد تعهد به مردم هنگ کنگ برای حفظ «یک کشور، دو نظام» به وجود آمده است؛ دولتمردان چین انتخابات عمومی دمکراتیک برای گزینش رییس اجرایی را در سال ۲۰۱۷ وعده داده بودند.

بریتانیا حمایت اساسی دادگاه حقوق بشر اروپا از آزادی بیان
شاخص سانسور ۳ اکتبر ۲۰۱۴ دادگاه حقوق بشر اروپا خط دفاعی نهایی از خود در حمایت از آزادی بیان و مطبوعات در بریتانیا ایجاد کرده است. این دادگاه بود که ممنوعیت دولت بر مطبوعات در مورد برنامه جاسوس گیری را غیرقانونی دانست؛ همین دادگاه بود که به نفع روزنامه نگاری رای داد که دادگاه های بریتانیا به خاطر خودداری از افشای منبع خود مجازات کرده بودند؛ در همین دادگاه است که به قانون بریتانیا در مورد تعقیب مردم اعتراض شده است تا حمایت از روزنامه نگاران و منابع آنها تضمین شود.

ترکیه گرایش به اقتدار گرایی تهدیدی برای حقوق بشر
دیده بان حقوق بشر ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ ترکیه زیر حاکمیت دولت رجب طیب اردوغان و حزب عدالت و توسعه گام های بلندی برای تضعیف حاکمیت قانون، کنترل بر رسانه ها و اینترنت و سرکوب منقدان و معترضان بر می دارد. گزارشی با عنوان پسروی حقوق بشر در ترکیه: توصیه هایی برای اصلاحات، پسرفت حقوق بشر و حاکمیت قانون در ترکیه را در ارتباط با اعتراض های گسترده ضد دولتی در ۲۰۱۳ و اتهام های فساد که به عمق دولت حزب حاکم عدالت و توسعه رسوخ کرده، شرح می دهد.

آمریکا مدفون در سلول های انزوای ظالمانه زندان
عفو بین الملل ۴ اکتبر ۲۰۱۴ گور بتونی ـ وقتی هرمان والاس ۷۱ ساله در پی چهار دهه انزوا در زندانی در لوئیزیانا یک سال پیش کمی پس از آزادی درگذشت، گستره غیرانسانی بودن سیستم یک بار دیگر آشکار شد. اما با وجود اعتراض بین المللی، هر روز در سراسر آمریکا ۸۰۰۰۰ نفر در شرایط غیرانسانی در سلول های خشن زندان به سر می برند. وقتی در سنگین فولادی پشت سر استیون بسته شد، او با بدترین کابوس خود روبرو شد. او می دانست که باید ۴ سال بعد را در سلولی به طول دو قدم از هر طرف بگذراند. تمام روز را باید در میان یک در و سه دیوار با یک تشک نازک، میز سیمانی و دستشویی کوچک می گذراند. بدبختی استیون اصلا غیرمعمول نیست. ۸۰۰۰۰ نفر همواره در بیش از ۴۰ ایالت آمریکا در میان دیوارهای بتونی حبس هستند و دسترسی محدودی به هوای آزاد یا نور و انسان های دیگر دارند. هیچ کشور دیگری بیشتر از آمریکا زندانی در انزوا ندارد. کارشناس اصلی سازمان ملل گفته است که این نوع انزوا می تواند معادل رفتار یا مجازات ظالمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز باشد.
هنگ‌ کنگ ناآرامی‌ها به کجا می‌رود؟
هنگ‌ کنگ آلبوم عکس: دموکراسی خواهان همچنان در خیابان ها
سوئد «کشور فلسطین» را به رسمیت خواهد شناخت

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

شمار تلفات در مدیترانه افزایش می یابد اما اروپا از آن رویگردان است
۳۰ سپتامبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل یک سال پس از غرق کشتی در لامپدوزا که به مرگ بیش از ۵۰۰ تن انجامید، گزارش تازه ای را منتشر کرده است که نشان می دهد در حالی که هزاران پناهجو و مهاجر در تلاشی ناشی از استیصال برای رسیدن به سواحل اروپا جان خود را از دست می دهند، چگونه انفعال شرم آور کشورهای اتحادیه‏ اروپا در افزایش تلفات سهم دارد. گزارش عفو بین الملل با عنوان جسم های شناور: پناهجویان و مهاجران در مرکز مدیترانه در خطر هستند، یافته های دیدارهای اخیر از ایتالیا و مالت و سفری بر روی یکی از کشتی های نیروی دریایی ایتالیا را شرح می دهد. گفتگو با بازماندگان، کارشناسان و مسوؤلان واقعیت خطرهای رویاروی فراریان از جنگ، آزار و فقر و واکنش تاسف بار بیشتر کشورهای اروپایی را به نمایش می گذارد.

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

آلمان دوباره به کشورهای عربی تسلیحات نظامی صادر می‌کند
 نیمی از جانوران وحشی، طی سال‌های ١٩٧٠ تا ٢٠١٠ ناپدید شده‌اند

    دفاع از حقوق بشر

سوریه کمپین «کوبانی را تنها نگذاریم»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳ اکتبر ۲۰۱۴ شماری از فعالان حقوق بشری، فرهنگی، مدنی و سیاسی در ایران کمپین «کوبانی را تنها نگذاریم» در حمایت از مردم کوبانی آغاز کردند. این کمپین هدف خود را اعتراض به توحش داعش و انجام فعالیت‌های مدنی انسان دوستانه برای کمک به مردم کوبانی اعلام می‌دارد.

چین حامیان معترضان هنگ کنگ را آزاد کنید
۱ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل اعلام کرد: چین باید فوری و بدون قید و شرط تمام افرادی را که به خاطر حمایت مسالمت آمیز از اعتراض های طرفدار دمکراسی بازداشت شده اند آزاد کند. پلیس دست کم ۲۰ تن را در دو روز گذشته به خاطر انتشار عکس با پیام های پشتیبانی، تراشیدن سر یا برنامه ریزی برای سفر به هنگ کنگ در چند شهر سرزمین اصلی چین بازداشت کرده است. مسوؤلان ۶۰ نفر دیگر را برای بازجویی که به عنوان «دعوت به صرف چای» توصیف می کنند، احضار کرده اند.

بحرین پیام توییتری جرم نیست!
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ اکتبر ۲۰۱۴ برای آزادی نبیل رجب از طریق ForFreedom#  اقدام کنید. نبیل رجب (نایب دبیر کل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر) به حکم دادستان ۷ روز به منظور تحقیقات بیشتر بازداشت شد. تحقیقات در باره پیام های توییت است که او در توییتر منتشر کرده و اداره تحقیقات کیفری، بخش فضای مجازی، با استناد به ماده ۲۱۶ قانون مجازات بحرین مدعی است به وزارت داخله در آنها اهانت شده است.  کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل نیز از دستگیری نبیل رجب ابراز نگرانی کرد.

بریتانیا احزاب باید تعهد به حقوق بشر را اعلام کنند
۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ دیده بان حقوق بشر امروز گفت: احزاب بریتانیایی باید تعهد خود به حمایت از قانون حقوق بشر و پایبندی به کنوانسیون حقوق بشر اروپا را در صورت پیروزی در انتخابات عمومی مه ۲۰۱۵ اعلام کنند. بعضی از اعضای ارشد دولت بریتانیا طی سال گذشته به شدت از چارچوب کنونی حقوق بشر انتقاد و به غلط ادعا کرده اند که این چارچوب بیشتر به نفع مجرمان،تروریست ها و مهاجران ثبت نشده است و گفته اند که بریتانیا باید منشور حقوق بشر بریتانیایی  را جایگزین قانون حقوق بشر کند. آنها همچنین گفته اند که بریتانیا باید از کنوانسیون حقوق بشر اروپا خارج شود تا بتواند اشخاص را آسانتر اخراج کند.

بلاروس گزارش در باره «بازداشت پیشگیرانه فعالان»
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ فدراسیون و سازمان عضو آن در بلاروس، مرکز حقوق بشر «ویاسنا»، در گزارشی که امروز با عنوان « بازداشت پیشگیرانه فعالان در بلاروس» منتشر شد، به این نتیجه رسیده اند که دولتمردان در بلاروس به منظور جلوگیری از اعتراض، به طور سامان مند فعالان را پیش از رویدادهای مهم عمومی دستگیر می کنند. این دستگیری ها را، که بدون هر گونه دلیل حقوقی است، می توان بازداشت خودسرانه و پیشگیرانه نامید. این گزارش در پی اعزام هیئت حقیقت یابی به بلاروس در ماه مه و ژوئن ۲۰۱۴ درست پس از دستگیری دست کم ۳۷ فعال سیاسی در آستانه برگزاری مسابقات قهرمانی هاکی روی یخ در مینسک تهیه شده است.

روسیه «در دفاع از آزادی سخن بگویید» ـ نمایش همبستگی علیه سرکوب
۲ اکتبر ۲۰۱۴ عفو بین الملل برای همبستگی با فعالان مستقل در روسیه که علیه سرکوب خزنده سخن می گویند، از ۶ تا ۱۲ اکتبر ۲۰۱۴ هفته اقدام برگزار می کند. فعالان در بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، فنلاند، آلمان، هلند، لهستان، اسپانیا، بریتانیا، اوکراین و روسیه با شعارهای «در دفاع از آزادی سخن بگویید» و «در حمایت از روسیه سخن بگویید» به تظاهرات و فعالیت های دیگر علیه سرکوب آزادی های اساسی در روسیه  خواهند پرداخت.
همجنس‌گراستیزی دولتی: کمپین «آزاد و برابر»
رادیو زمانه ۱ اکتبر ۲۰۱۴ پیام تصویری ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر

    زنان

مصر ۱۰ اقدام فوری برای پایان دادن به خشونت جنسی علیه زنان در حوزه عمومی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۴ در بیانیه مشترکی به امضای فدراسیون، عفو بین الملل و ۱۵ گروه و سازمان محلی حقوق بشر و حقوق زنان اعلام شد: زنان در خیابان ها، در وسایل نقلیه عمومی و محل کار روزانه قربانی آزار و حمله جنسی هستند. حمله به زنان تظاهرکننده در میدان تحریر نشانگر آشکارترین مشکل دیرین و سامان مند است. این جرایم از معافیت از مجازات کامل برخوردار بوده اند. دولت های پیاپی مصر به خشونت علیه زنان بی توجه بوده اند و این بی توجهی پیامدهایی مهمی برای مشارکت زنان در گذار سیاسی کشورشان داشته است. امضا کنندگان سپس فهرستی از ۱۰ اقدام ضروری از جمله اعلام استراتژی های دولت برای مقابله خشونت جنسی،  تحقیق مستقل در باره تمام جرایم جنسی، اصلاح قوانین، آموزش کارکنان نظام عدلی در تمام سطوح، دسترسی قربانیان زن به جبران و حمایت… را را برای دولت برشمردند.

هنگ کنگ حمله به زنان و دختران و کوتاهی پلیس از حمایت از معترضان مسالمت جو
عفو بین الملل ۳ اکتبر ۲۰۱۴ پلیس هنگ کنگ در انجام وظیفه خود برای حمایت از صدها معترض مسالمت جوی هوادار دمکراسی در مقابل حمله تظاهرکنندگان مخالف روز جمعه کوتاهی کرده است. زنان در میان قربانیان حمله های جنسی، آزار و ارعاب بودند. عفو بین الملل گزارش هایی از شاهدان دست اول در اختیار دارد که می گویند زنان مورد حمله جسمی و تهدید قرار گرفتند و پلیس بدون هرگونه اقدامی تماشا می کرد.
فروش زنان ایزدی ربوده شده توسط داعش 

   کودکان

فروش کودکان و زنان یکی از منابع مالی «داعش»است

    فرهنگ و اندیشه

ما زندگی را درس می‌دهیم
یوتیوب ۱۴ جولای ۲۰۱۴ شعرخوانی رفیف زیاده، شاعر فلسطینی در لندن با زیرنویس فارسی (ترجمه گروه ارغوان). برای مشاهده زیرنویس به قسمت CC زیر ویدئو بروید و زیرنویس فارسی را فعال کنید. رفیف زیاده، در زمان جنگ ۲۲ روزه غزه سخنگوی ائتلاف ضد جنگ در بریتانیا بود و در جواب روزنامه نگاری انگلیسی که از او پرسیده بود ‘اگر شما به کودکان خود نفرت نیاموزید، آیا همه چیز درست نمی شود؟’ شعر ‘ما زندگی را درس می دهیم، جناب!’ سروده است. شعر پر شور و پر کنایه او، هجو اساسی فضای تبعیض آمیز و نژادپرستانه روزنامه نگاری غربی در گزارش دهی در باره فجایعی مانند غزه است.

خاموشی سمیح القاسم، شاعر مقاومت فلسطین: نام مرا بر باد بنویس
اخبار روز ۱ اکتبر ۲۰۱۴ «محمود درویش»، «سمیح القاسم» و « معین توفیق بسیسو» را سه رأس مثلث شعر فلسطین عنوان کرده اند و انسان دردمندی که در میان این مثلث قرار گرفته است، انسانی است که به قول درویش «سردش می شود، عاشق می شود، دیوانه می شود، می خوابد و می پرسد و تنها شعاری روی دیوار نیست.»
وضعیت کوبانی و تغییر موضع ترکیه
چگونه آمریکا به خلق القاعده و داعش کمک کرد
داعش: بنیادگرایی اسلامی، سیاست‌‌‌ورزیِ دولتی
سوریه نابودی پنج محوطه تاریخی در جنگ
دموکراسی و دین در اندیشه هابرماس

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، العربیه فارسی، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، رویترز، شاخص سانسور، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل، یوتیوب، یورو نیوز

هفت روز نامه بین المللی – شماره ۶۸

پیوست‌ها: