منبع: ۸ صبح 

گروه هماهنگی عدالت انتقالی از تغییر موضع ایالات متحده امریکا در برابر گروه طالبان، انتقاد کرده می‌گوید که این تغییر، باعث تقویت مواضع طالبان در افغانستان می‌شود. گروه هماهنگی عدالت انتقالی که متشکل از چند نهاد مدنی است، تغییر موضع ایالات متحده امریکا در برابر طالبان را سوال‌برانگیز توصیف کرده می‌افزاید در صورتی‌که مبارزه امریکا علیه طالبان متوقف شود، گروه طالبان تقویت می‌شود.

اخیرا وزارت دفاع ایالات متحده امریکا اعلام کرد، در صورتی‌که اعضای گروه طالبان به شمول ملا عمر، رهبر این گروه، پس از روز دوم ماه جنوری سال آینده تهدیدی را علیه امنیت امریکا متوجه نسازند، مورد هدف نیروهای‌شان در افغانستان قرار نخواهند گرفت. هم‌چنین ایالات متحده امریکا، اخیرا چهار زندانی طالب را از زندان گوانتانامو آزاد کرد. به نقل از اعضای شورای عالی صلح، دولت افغانستان از ایالات متحده امریکا خواسته که هشت زندانی باقی‌مانده طالبان را نیز از زندان گوانتانامو آزاد کند.

شماری از اعضای گروه هماهنگی عدالت انتقالی که روز پنج‌شنبه، در یک کنفرانس خبری مواضع خود را در برابر افزایش تلفات غیرنظامیان، تغییر موضع ایالات متحده در برابر طالبان و هم‌چنین آزادی چهار تن از زندانیان طالبان، از زندان گوانتانامو بیان می‌کردند، از تغییر موضع ایالات متحده امریکا در برابر طالبان در افغانستان ابراز نگرانی کردند.
یونس اختر از اعضای گروه هماهنگی عدالت انتقالی، با ابراز تاسف از این‌که جنگ سیزده ساله امریکا در برابر تروریستان در افغانستان، بدون نتیجه پایان می‌یابد، گفت که آزادی زندانیان طالبان از گوانتانامو و اعلام خبر دست کشیدن امریکا از مبارزه علیه این گروه، نگرانی‌های زیادی را در افغانستان به‌وجود آورده است. آقای اختر افزود: «ما متاسف هستیم که امریکا طی سیزده سال در افغانستان جنگ کرد و بلاخره سر تمام عملکردهایی که در ارتباط مبارزه با تروریزم داشت، خط بطلان کشید. امروز امریکا می‌گوید که ملا عمر و دیگر سران طالبان تهدیدی علیه‌اش نیستند. این مساله و آزادی تعدادی از زندانیان طالبان از گوانتانامو، این نگرانی را خلق کرده که بازهم طالبان تقویت شوند.» وی هم‌چنین گفت: «اگر دولت امریکا جنگ علیه طالبان را حالا تایید نمی‌‌کند، پس چرا در افغانستان جنگ را شروع کرد؟ امریکایی‌ها تا چند روز پیش با طالبان می‌جنگیدند و آنان را تروریست می‌گفتند، اما حالا طالبان تروریست نیست. بنا این تغییر سیاست امریکا سوال‌برانگیز است.»

گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌افزاید که پس از امضای موافقت‌نامه امنیتی با امریکا و ناتو، انتظار می‌رفت تا نحوه مبارزه با طالبان و دیگر گروه‌های شورشی مسلح در افغانستان، جدی‌تر و موثرتر شود، اما با تغییر سیاست امریکا در قبال طالبان، مردم از به نتیجه رسیدن مبارزه با گروه‌های شورشی ناامید شده‌اند. گروه هماهنگی عدالت انتقالی در اعلامیه‌ای می‌گوید: «در چنین وضعیتی که هر روز شاهد قربانی شدن مردم افغانستان در حملات تروریستی هستیم و چشم امید مردم افغانستان به مفاد پیمان امنیتی با ایالات متحده امریکا و ناتو دوخته شده است، اقدام دولت امریکا مبنی بر رهایی چهار زندانی بلندپایه طالبان و حذف گروه طالبان از لیست سیاه، بر ناامیدهای مردم افزوده است.»

گروه هماهنگی عدالت انتقالی می‌گوید که سازمان‌های بین‌المللی باید در مورد تغییر موضع امریکا در برابر طالبان وضاحت بخواهند. به گفته‌ی این نهاد مدنی-حقوق بشری، با توقف جنگ امریکا علیه طالبان، خون‌ریزی در افغانستان ادامه خواهد یافت.

با این‌حال، گروه هماهنگی عدالت انتقالی، از نهادهای حقوق بشری بین‌المللی خواسته‌ است تا سیاست جدید دولت امریکا در قبال طالبان را تحت نظارت داشته باشند. این گروه در اعلامیه‌ای از ایالات متحده امریکا نیز خواسته است تا به اتهامات کشتار غیرنظامیان رسیدگی کرده و پاسخگویی کند.

گروه هماهنگی عدالت انتقالی در باره افزایش تلفات غیرنظامیان واکنش نشان داده می‌گوید که تداوم معافیت از مجازات، عدم پاسخگویی برای جنایت‌های گذشته و حال و بی‌اعتنایی به درخواست‌ها برای تامین عدالت، باعث شده تا ناامنی و جنگ در افغانستان هر روز قربانی بگیرد. در اعلامیه‌ گروه هماهنگی عدالت انتقالی آمده است: «تداوم معافیت از مجازات، عدم پاسخگویی برای جنایت‌های گذشته و حال و بی‌اعتنایی به درخواست عدالت خواهانه میلیون‌ها قربانی خشونت، سبب بی‌اعتمادی عمومی برای تحقق عدالت، مصالحه و صلح درافغانستان شده است. کوشش‌های مربوط به مصالحه در کشور با هزینه‌های سنگین مالی و انسانی و پیامدهای زیانبار تاکنون به نتیجه نرسیده است. تداوم نا‌امنی و جنگ در کشور اساسی‌ترین حقوق انسانی شهروندان افغانستان را به مخاطره انداخته است.»

گروه هماهنگی عدالت انتقالی که بر لغو قانون عفو و تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالی تاکید دارد، از دولت افغانستان خواسته تا با تطبیق برنامه عمل عدالت انتقالی، از قربانیان اعاده حیثیت کند.