زنان-690x259

2356

دختران دانش‏ آموز در افغانستان علی‏رغم تهدیدها و کمبود امکانات به مکتب می روند/منبع عکس

  موارد فاحش نقض حقوق بشر 

کمیسیون حقوق بشر افغانستان می گوید: در ۷ ماه ۳۰۱۷ مورد خشونت علیه زنان ثبت شده است
رادیو آزادی ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ ثریا صبحرنگ کمیشنر این کمیسیون گفت: از این میان ۳۰۱۷ مورد خشونت علیه زنان، تنها ۲۶۵ مورد آن را خشونت های جنسی تشکیل می دهد. مواردی که بیشتر باعث نگرانی ما هست، قتل های ناموسی و تجاوزارت جنسی می باشد. در این میان شماری از فعالان حقوق زن، از رییس جمهور و رییس اجرایی حکومت می خواهند به وعده های شان که در هنگام مبارزات انتخاباتی در زمینه کاهش خشونت علیه زنان داده بودند، عمل کنند.
افغانستان:کشته ‌شدن یک زن توسط شوهرش در لوگر
افغانستان:
دو زن در فاریاب به قتل رسیدند


ایران: پس از اسید پاشی اقدامی برای رفع خشونت علیه زنان نشد
شهرزاد نیوز ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ با آنکه پس از اسید پاشی روی زنان در اصفهان، جامعه بسیار آماده مقابله با خشونت علیه زنان شد، اما دستگاه‌های متولی هیچ اقدامی در این زمینه انجام ندادند.زهرا مینویی،  وکیل خانواده، در گفت‌و‌گو با ایلنا، اظهار داشت که نه رسانه‌ها، به ویژه رسانه ملی، و نه هیچ نهادی در راستای ارائه آموزش یا توزیع بروشور بین مردمی که شاهد بروز خشونت علیه زنان بودند و همچنین زنان خشونت دیده اقدامی نکردند.

 ایران: ریحانه طباطبایی، جرم: خبرنگاری (۱۵)
ایران وایر۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ چند ماه پیش، روزی که حسین نورانی نژاد به شش سال حبس محکوم شد، ریحانه طباطبایی در صفحه فیس‌بوکش نوشت: «پیام روشن است و شفاف». پیام روشن و شفاف بود و چندی بعد وقتی ریحانه که در ستاد جوانان روحانی فعال بود، برای تفهیم یک اتهام تازه به شعبه دو دادسرای شهید مقدسی اوین رجوع کرده بود، برای بار سوم بازداشت شد.

 ایران: ۱۶ زندانی سیاسی بند زنان اوین: تبعید حکیمه شکری غیرقانونی است؛ مسئولان پاسخگو باشند
کلمه ۲۴ دسامبر۲۰۱۴ نگهداری زندانیان سیاسی در شرایطی که به زندانیان عادی نیز روا نیست، غیرقابل چشم پوشی و سکوت است و از زاویه‌ای دیگر این تبعید، نقض حقوق حکیمه شکری محسوب شده و اجحاف مضاعفی است در قبال کسی که اساسا در زندان بودنش به جرم حمایت از جنبش سبز، ناحق و ناعادلانه بوده است.

 هند با چالش های عظیمی در زمینه حمایت از حق بهداشت و درمان  بیماران روانی مواجه است
گاردین ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ تیم دیده بان حقوق بشر از ۲۴ بیمارستان سلامت روانی و امکانات مراقبت های مسکونی دولتی بازدید کر ده و  با ۲۰۰ تن از زنان و دختران بیمار، خانواده ها و مراقبان بیماران، متخصصان سلامت روانی، ارائه دهندگان خدمات، مقامات دولتی و پلیس در شش شهرستان این کشور مصاحبه کرده است. این مطالعه ۱۰۴ صفحه ای از پذیرش های غیر ارادی و بازداشت های خودسرانه ی زنان، ازدحام بیش از حد مراکز مسکونی، عدم دسترسی به بهداشت، درمان اجباری، درمان با الکتروشوک و همچنین خشونت های جسمی، شفاهی و جنسی خبر می دهد. بر اساس این گزارش، با بیماران از “حیوانات” بدتر رفتار می شود.

 پایان دادن به سوء استفاده از کارگران خانگی در آسیا
سازمان بین المللی کار ۲۲ دسامبر ۲۰۱۴ اگر چه بیش از ۵۲ میلیون کارگر خانگی در سراسر جهان وجود دارد و بیش از ۲۱ میلیون نفر از آنها در آسیا و اقیانوسیه هستند، تنها یک اقلیت کوچکی از این کارگران تحت پوشش قوانین کلی کار هستند. این عدم حفاظت قانونی آنها را در مقابل سوء استفاده و استثمار آسیب پذیر می سازد. کارن امونس، روزنامه نگار همراه با عکاس استیو مک کوری در حال تهیه یک پروژه مستند به عنوان “هیچ کس نباید به این صورت کار کند” هستند تا برخی از موارد  سوء استفاده از کارگران خانگی را که بسیاری از آنها مهاجران آسیایی هستند افشا بسازند.

 عراق : زنان ایزدی برای فرار از تجاوز داعش دست به خودکشی میزنند
خبرگزاری خاورمیانه ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که اقدام گروه تروریستی داعش در بردگی گرفتن جنسی زنان و دختران ایزدی باعث شده است که آنها دست به خودکشی بزنند. به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، پیکارجویان تکفیری ضمن تصرف شهر سنجار در اوایل ماه اگوست، صدها تن از ساکنان این منطقه را کشتند و صدها تن از زنان و دختران ایزدی را ربوده و به بردگی گرفتند.

 پرونده دو زن ناقض ممنوعیت رانندگی در دادگاه ضدتروریسم عربستان
صدای امریکا ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴ دو زن اهل عربستان سعودی که از یک ماه پیش با اتهام نقض ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور در بازداشت به سرمی برند، روز پنج شنبه برای محاکمه به دادگاهی ارجاع شدند که به منظور رسیدگی به جرم های تروریستی ایجاد شده است. چهار تن از خویشان این دوزن به اسوشیتدپرس گفته اند که پرونده لوجین الحظلول و میسا العمودیبه دلیل نظرهایی که در توییتر و شبکه های اجتماعی ابراز کرده اند به دادگاه ضد تروریسم فرستاده شده است.

     دفاع از حقوق بشر

ائتلاف جهانی برای محافظت کردن “اموزش” از حمله در افغانستان
ائتلاف جهانی برای حمایت از آموزش بنا به گزارش سازمان ملل، در فاصله سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۲ بیش از ۱۰۰۰ حمله به “معارف” در افغانستان صورت گرفته است که شامل آتش زدن مدارس، حمله انتحاری، کشتن کارمندان، تهدید و ناپدید کردن کارمندان و دانش آموزان می شود. با توجه به چالش های جمع اوری و تصدیق گزارش ها، احتمال می رود تعداد حملات از این مقدار هم بیشتر باشد.

افغانستان: مسوولیتم در برابر مردم به پایان نرسیده
۸ صبح ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ به سلسله گفتگوها با زنان فعال، این بار با خانم ثریا دلیل وزیر پیشین وزارت صحت عامه مصاحبه شده است او می گوید: وقتی من وزیر شدم، آن زمان در هر ۲۷ دقیقه یک مادر جان می‌داد. بعد کارهایی صورت گرفت اکنون در هر دو ساعت یک مادر در اثر ولادت جان می‌دهد.

 افغانستان: سرهنگ جمیله بیاض، اولین رییس پلیس زن در افغانستان
تریبون زمانه ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ ۱۳ سال پس از سقوط “طالبان”، بهبود وضعیت زنان در افغانستان به بالانرین سطح خود از سال ۲۰۰۱ رسیده است. زنان سه مسند در دولت و یک‌چهارم کرسی‌های پارلمان را به خود اختصاص داده‌اند و والی ۳ ولایت نیز زن هستند.در آغاز سال ۲۰۱۴ اتفاق تاریخی دیگری روی داد و آن انتخاب اولین رییس پلیس زن در افغانستان بود.

 ایران: افزایش بودجه دستگاه‌های مربوط به زنان توجه دولت به حوزه زنان را نشان می‌دهد
مهرخانه ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ در خصوص بودجه‌ پیش‌بینی‌شده برای زنان در لایحه بودجه ۱۳۹۴، گفت: طبق بررسی‌های ما در لایحه‌ای که به مجلس ارایه شد، بودجه برخی بخش‌ها و دستگاه‌های مربوط به زنان افزایش چشمگیری نداشته است، اما افزایش بودجه برخی از معاونت‌ها و دستگاه‌ها بسیار قابل‌توجه بوده است.

 کودکان
افغانستان: چالشهای مسافرتهای غیر قانونی برای نوجوانان افغان
صدای آمریکا ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ یافته های یک گزارش مشترک واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان و کمیشنری عالی سازمان متحد در امور پناهندگان حاکی است که نوجوانان افغان که بدون همراه به کشور های خارج سفر می کنند با خطرات جدی به شمول تهدید، تجاوز جنسی و انواع آزار و اذیت مواجه می شوند.

        حقوق مدنی و سیاسی

 ایران : بیش از ۵۰ در صد داوطلبان هلال احمر را زنان تشکیل میدهند
شهرزاد نیوز ۲۳ دسامبر ۲۰۱۴ در حال حاضر بیش از۵۰  در صد داوطلبان هلال احمر در ایران زنان هستند و مشارکت آنها در بسیاری از اقدامات هلال احمر بالاست. فرحناز رافع، رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر، در این رابطه به خبرگزاری ایلنا گفته است که زنان، به ویژه ظرفیت خوبی در زمینه اقدامات پیشگیرانه و آموزش دارند و وقت بسیار خوبی را برای این کار می گذارند.

 حق باروری و کار خانگی زنان در خدمت ملت‌سازی
سازمان عدالت برای ایران ۲۵ نوامبر ۲۰۱۴ عدالت برای ایران این گزارش را که در رابطه با نقض حقوق زنان در دو طرح  جدید مجلس شورای اسلامی در رابطه با سیاست‌های جمعیتی است، به “کمیسیون مقام زنان سازمان ملل متحد” و  “گروه کاری سازمان ملل در رابطه با تبعیض علیه زنان در قانون و در عمل” ارائه داده است. این گزارش حاوی اطلاعات و جزئیاتی درباره “طرح افزایش باروری و پیشگیری از کاهش رشد جمعیت” و “طرح جامع جمعیت و تعالی خانواده”   است که در دستور کار نمایندگان مجلس ایران قرار دارند. گزارش کامل به فارسی

      فرهنگ و جامعه

افغانستان: سقوط بی سرو صدای تیم ملی کرکت زنان افغانستان
صدای آمریکا ۲۷ دسامبر ۲۰۱۴ در کنار دستآورد های کرکت در افغانستان یکی هم ایجاد تیم کرکت زنان است که در سال ۲۰۱۰ شکل گرفت. اما شماری از بازی های این تیم در جریان سال روان به دلیل تهدید طالبان، ناامنی و باور های محافظه کارانه فسخ شد که در نهایت منجر به کاهش بازیکنان در این تیم شد.

 افغانستان:”خود سانسوری نا آگاهانهء زنان و دختران افغان”
رادیو آزادی ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ بحث این هفته روی خود سانسوری نا آگاهانهء بیشتر زنان و دختران افغان است که راه تبارز و پیشرفت های سالم و درست زنده گی را به روی شان می بندد.

 شرکت خصوصی تنویر جایزه سال ۲۰۱۴ را در خصوص صنعت قالین زنان افغان بدست آورد
رادیو آزادی/ ۳ جدی ۱۳۹۳ اتاق تجارت و صنایع افغانستان می گوید: شرکت خصوصی تنویر جایزه سال ۲۰۱۴ را در خصوص صنعت قالین زنان افغان بدست آورده است. خانجان الکوزی معاون این اتاق می گوید: در این رقابت حدود ۴۰۰ شرکت سرمایه گذاری جهان در شهر ابوظبی امارات متحده عربی اشتراک کرده بودند و صنعت قالین زنان افغان توانست مقام اول را از آن خود کند.

 هشتم دی ماه، هشتادمین سالروز تولد فروغ فرخزاد
رادیو فردا ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ روز هشتم دیماه برابر است با هشتادمین سالروزتولد فروغ فرخزاد. شاعری که از زبان زنها می‌ گفت و می سرود و برابری حقوق اجتماعی زنان با مردان، آرزویش بود.این راوی سنت شکن وتاثیرگذار درسی و دو سالگی براثر یک سانحه رانندگی درتهران درگذشت وپیکرش درگورستان ظهیرالدوله به خاک سپرده شد.

  ایران: ده درصد زنان ایرانی اعتیاد به مواد مخدر دارند
مجله هفته ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴  به گزارش خبرنگار ایلنا از اصفهان، سهیلا اثنی‌عشران؛ عصرامروز در همایش «وقف و رسانه» که در امامزاده زینبیه اصفهان برگزار شد با اشاره به آمار۱۰ درصدی اعتیاد در بین زنان ادامه داد: وقوع اعتیاد در خانواده‌ای که زن به اعتیاد مبتلا می‌شود بسیار خطرناک و دارای عواقب ناگواری خواهد بود چرا که پذیرش اینگونه افراد توسط خانواده‌ها و یا همسر بسیار سخت و مشکل است، از این رو زنان معتاد پس از بهبودی برای برگشت به جامعه و روال عادی زندگی با مشکلات جدی روبه رو هستند.

 اولین زن برنده جایزه مسابقه رهبری ارکستر «دوناتلا فلیک» در لندن
یورو نیوز ۲۵ دسامبر ۲۰۱۴ جایزه امسال مسابقه رهبری ارکستر که با همکاری ارکستر سمفونیک لندن برگزار می شود، به “الیم چان” رسید. وی اولین زنی است که این جایزه را از آنِ خود می کند. برنده این جایزه می تواند بمدت دوازده ماه از امکانات ارکستر سمفونی مشهور لندن برخوردار شود. شاهزاده دوناتلا فلیک که متعلق به خاندان اشرافی اوستایاست، از ۲۴ سال پیش با همکاری ارکستر سمفونی لندن مسابقه ای برای رهبری ارکستر ترتیب داده است.

 حضور زنان در صنعت فیلم جهانی کمتر بوده و به طور کلیشه به تصویر کشیده می شوند
مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ بر اساس مطالعه سازمان ملل متحد در مورد شخصیت های زن در فیلم های محبوب، صنعت فیلم جهانی تبعیض علیه زنان را ادامه می دهد. دختران و زنان بیش از دو برابر بیشتر از پسران و مردان احتمال پیدایش در فیلم ها در لباس های تا حدی یا کاملا برهنه را دارند. بیست سال پیش، ۱۸۹ دولت جهان برنامه ی عمل پکن برای برابری جنسیتی را به تصویب رساندند، که خواستار جلوگیری از نمایش کلیشه ای و تحقیرآمیز زنان در رسانه ها بود.

      سیاست

افغانستان: دختران طالبان
الجزیره ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ کندز در شمال افغانستان پنجمین شهر بزرگ این کشور با جمعیت ۳۰۰،۰۰۰ نفر است. در گذشته کندز مقر گروه طالبان بود که در زمان آنها زنان از حقوق اساسی خود محروم بودند و تحصیل برای دختران ممنوع بود. امروز، به ویژه در شهرها و ولایات افغانستان، زنان می توانند بدون شوهر و یا پدران خود از خانه خارج شوند و کار کنند و دختران نیز می تواند در مدارس و یا حتی دانشگاه ها تحصیل کنند. اما با گشایش موج جدیدی از مدارس خصوصی – و یا مدارس مذهبی – در سراسر افغانستان، گروه های حقوق زنان احساس می کنند که این آزادی های زنان دوباره در معرض خطر قرار دارند. در حال حاضر ۱،۳۰۰ مدرسه ی مذهبی غیر رسمی در افغانستان فعال هستند که در آنها کودکان فقط به آموزش مذهبی می پردازند.

 افغانستان :تبلیغات منفی علیه مشارکت سیاسی زنان
۸ صبح ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ مسوولان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان، فیفا، می‌گویند که این نهاد ناظر بر روند انتخابات در بررسی‌های تازه خود دریافته است که در برخی از مناطق کشور، شماری از روحانیون و متنفذین قومی علیه مشارکت سیاسی زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای ولایتی سال جاری خورشیدی، تبلیغات منفی داشته‌اند و این مساله باعث پایین آمدن سطح مشارکت زنان در انتخابات شده است.

 افغانستان:’دختر نوجوان افغان قبل از حمله انتحاری خود را تسلیم کرد’
بی بی سی فارسی ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ مقام‌های پلیس در ولایت هلمند در جنوب افغانستان می‌گویند دختر نوجوانی که وادار به انجام حمله انتحاری شده بود، خود را به پلیس تسلیم کرده است.فرید احمد عبیدی، سخنگوی پلیس هلمند به بی‌بی‌سی گفت که نام این دختر زرمینه است و ظاهرا چهارده سال دارد که توسط پدر و ماما/دایی‌اش وادار به انجام یک حمله انتحاری شده بود.

 ایران: طرح های مجلس نهم و واقعیت زندگی زنان
مدرسه فمینیستی، ۲۲ دسامبر۲۰۱۴ بسیاری از سازمان های مردم نهاد، فعالان جنبش های زنان و زمامداران کشورها، سعی می کنند گزارش های آماری، تحقیقات و اعتراضات خود را در رابطه با خشونت علیه زنان به بانگ بلند به جهانیان اعلام کنند و برنامه های خود را برای کاهش این معضل تاریخی ارائه نمایند. ولیکن در ایران وضع به گونه ای دیگر است، به جای آن که ما در این ماه شاهد ارائه تحقیقات و پژوهش های جدیدی باشیم که مبنای سیاستگذاری ها برای کاهش خشونت علیه زنان قرار گیرد.

 ایران : دولت انگیزه‌ای برای ساماندهی زنان کارتن خواب ندارد
شهرزاد نیوز ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ در تهران ۱۲ هزار کارتن خواب وجود دارد که سه هزار نفر آنان را زنان  تشکیل می دهند، با این همه تنها یک سامان سرای لویزان با گنجایش ۲۰۰ نفر مخصوص زنان وجود دارد. فاطمه دانشور، رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران، در این رابطه به مشکلات زنان کارتن خواب باردار و دارای فرزند اشاره کرد و گفت که برای مثال در پارکهای محدوده انبار گندم، مادران معتاد به همراه کودکان در کنار مردان معتاد و کارتن خواب شب را سپری میکنند، ولی تاکنون مددکاران بهزیستی برای سرکشی به وضعیت این افراد اقدامی  نکرده اند.

  گزارش، پژوهش و کتاب

افغانستان : سال‌های دشوار تحصیل
روزنامه جامعه باز ۲۹ دسامبر ۲۰۱۴ چهار سال تجربه تحصیل در دانشگاه‌های دولتی افغانستان، به‌خوبی می‌تواند واقعیت تحصیل را  در افغانستان بیان، و رنج و دشواری‌های حاصل از آن را به نمایش بگذارد. دانشگاه کابل، فضای سبز و اندک امکانات تحصیلی که در آن وجود دارد، برای تازه‌واردان مکانی است رؤیایی و دلپذیر و جایی است برای تحقق خواهش‌ها‌ و اهداف دیرینه صدها جوانِ خواهان ادامه تحصیل.

 افغانستان: فضای شهری؛ فضایی که از آنِ زنان نیست
بیدار زنی ۲۴ دسامبر ۲۰۱۴ جنسیت عنصر مهمی است که باید هنگام برنامه‌ریزی و طراحی خدمات ضروری در جوامع در نظر گرفته شود. طراحی شهری قطعا تنها عامل تاثیرگذار بر احساس امنیت زنان نیست اما باید به‌عنوان بخشی مهم و اساسی از یک رویکرد چند سطحی توسعه امنیت اجتماعی مدنظر قرار بگیرد. امروزه برنامه‌ریزی شهری در پاسخ به رهیافت‌های گذشته – که در تعریف، تفسیر و اقدام برای برنامه‌ریزی، تجارب زنان را نادیده می‌گرفت، به‌شدت به ابعاد جنسیتی حساسیت نشان می‌دهد.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

 منابع این شماره:
بی بی سی فارسی ، مهرخانه، ، هشت صبح، ، صدای آمریکا،  رادیو زمانه، خامه پرس، رادیو آزادی، رادیو کلید، ایران وایر، شهرزاد نیوز، خبرگزاری خاورمیانه، کلمه، تریبون زمانه، گاردین، سازمان بین المللی کار، سازمان عدالت برای ایران، رادیو فردا، مجله هفته، یورو نیوز، مرکز رسانه ای سازمان ملل متحد، بیدار زنی، الجزیره، مدرسه فمینیستی، جامعه باز ، مهر خانه.

شماره ۷۶ هفت روزنامه زنان

 

پیوست‌ها: