iran782244532114656

 تفهیم اتهام – (مهدی طائب، رییس «قرارگاه عمار»: حصرشدگان در «شورای عالی امنیت‌ملی» تفهیم اتهام شده‌اند) / مانا نیستانی / ایران وایر

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

یغما فشخامی، خبرنگار روزان ‘بازداشت شد’
بی بی سی فارسی ۴ دی ۱۳۹۳ بر اساس گزارش رسانه‌ها در ایران یغما فشخامی، خبرنگار نشریه روزان بازداشت شد.
روزنامه ‘روزان’ توقیف شد

حمله به یک کلیسای خانگی و بازداشت تعدادی از نوکیشان مسیحی در استان تهران
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۵ دی ۱۳۹۳ ماموران امنیتی با حمله و ورود به یک کلیسای خانگی در شهر رودهن، واقع در شرق استان تهران، چند تن از نوکیشان مسیحی بنام های مهدی کیان، علی صدرالدین (برادر استفان)، محمد کاظمی، آذین فرودی، محمدحسین مریدیان، مریم نریمانی، علیرضا ناصری، برادر متین و یک تن دیگر (هویت نامعلوم) را بازداشت و به محلی نامعلوم منتقل کرده اند.

بازداشت موقت نسرین ستوده و نرگس محمدی در شهریار
سحام نیوز ۵ دی ۱۳۹۳ تعدادی از فعالین مدنی برای حضور در مراسم سالگرد شهادت مصطفی کریم بیگی به شهرستان شهریار رفته بودند که با اقدام خودسرانه ماموران امنیتی روبرو شدند.

احضار سحربهشتی به وزارت اطلاعات
سحام نیوز ۷ دی ۱۳۹۳ ماموران وزارت اطلاعات سحر بهشتی (خواهر ستار بهشتی) را به اداره اطلاعات احضار کردند.

     زندان

به علت فعالیت در فیسبوک یک دانشجوی ۲۱ ساله به ۲۰ سال زندان محکوم شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۳۰ آذر ۱۳۹۳ یک منبع آگاه به وضعیت مسعود سید طالبی، زندانی۲۱ ساله ای که به دلیل فعالیت در فیسبوک به ۲۰ سال حبس محکوم شده است به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت:«قاضی مقیسه حکم این جوان را با نقض فاحش قانون صادر کرده است. او در دادگاه روز ۲۹ آذر ماه که برای رفع نقص پرونده تشکیل شده بود اتهام توهین به مقدسات  که در حکم وجود ندارد را به اتهامات افزود و به این ترتیب پنج سال دیگر به حکم این جوان اضافه کرد.»

انتقال بهنام ابراهیم‌زاده به بهداری زندان رجایی‌شهر
رادیو زمانه ۲ دی ۱۳۹۳ بهنام ابراهیم‌زاده، زندانی سیاسی در بیستمین روز اعتصاب غذا در زندان رجایی‌شهر کرج، به دلیل کاهش قوای جسمانی از هوش رفت و به بهداری زندان منتقل شد.

بیش از سه هفته از بازداشت امیر امیرقلی گذشت
کمیته گزارش‌گران حقوق بشر ۳ دی ۱۳۹۳ امیر امیرقلی از فعالین طیف چپ، از تاریخ ۱۰ آذرماه به بازداشت نیروهای امنیتی در آمده و به زندان اوین منتقل شده است.

امیر حکمتی به اعتصاب‌ غذای خود به طور موقت پایان داد
دویچه وله ۳ دی ۱۳۹۳ شهروند آمریکایی ایرانی‌تبار، امیر میرزایی حکمتی، که به اتهام جاسوسی در زندان جمهوری اسلامی به سر می‌برد، به اعتصاب غذای خود به طور موقت پایان داد. مقام‌‌های قضایی ایران وعده داده‌اند پرونده او را مورد تجدیدنظر قرار دهند.

نیاز فوری کاظمینی بروجردی به درمان
سحام نیوز ۵ دی ۱۳۹۳ طبق آخرین اخبارکاظمینی بروجردی هنوز در «تحریم دارو و درمان» به سر می‌برد.

حکم ٣ سال حبس برای دبیر یک انجمن مردم‌نهاد در مهاباد
کردپا ۵ دی ۱۳۹۳ طی روزهای هفته جاری، خبات منگوری دبیر انجمن حفاظت محیط‌‌ زیست مهاباد و یکی از فعالان مدنی و محیط‌ زیست کُردستان در مهاباد که یک‌ماه قبل توسط نیروهای وابسته به حفاظت اطلاعات سپاه بازداشت شده بود به سه سال زندان تعزیری محکوم شد.

تمدید قرار بازداشت مهدیه گلرو
سحام نیوز ۷ دی ۱۳۹۳ قرار بازداشت مهدیه گلرو، فعال اجتماعی و دانشجوی محروم از تحصیل که نزدیک به دو ماه است در بازداشت به سر می‌برد، تمدید شد.

    دفاع از حقوق بشر

درخواست ۷۰۰ نفر از فعالان مدنی و سیاسی ایران برای آزادی مهدیه گلرو
بی بی سی فارسی ۲ دی ۱۳۹۳ ۷۰۰ نفر از فعالان سیاسی، مدنی و دانشجویی در نامه‌ای به حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، از او خواستند تا از تمامی امکانات قانونی برای آزادی مهدیه گلرو، فعال حقوق زنان از زندان استفاده کند.

مولوی عبدالحمید برنده جایزه تلاشگر حقوق بشر سال ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر
کانون مدافعان حقوق بشر ۲ دی ۱۳۹۳ مولوی عبدالحمید اسماعیل‌زهی از سوی کانون مدافعان حقوق بشر به عنوان برنده جایزه تلاشگر حقوق بشر سال ۱۳۹۳ هجری شمسی معرفی شد.

کمیته حمایت از خبرنگاران: دست کم ۶۰ روزنامه‌نگار در سال ۲۰۱۴ کشته شده‌اند
خبرنگاران ایران ۳ دی ۱۳۹۳ کمیته حمایت از خبرنگاران با انتشار گزارشی گفته است که در سال ۲۰۱۴ دستکم ۶۰ خبرنگار هنگام کار و یا رویدادهای مرتبط با کار در سراسر جهان کشته شده‌اند.

دعوت زندانیان سیاسی و فعالین مدنی؛ آری به اجرای بدون قیدوشرط اعلامیه حقوق بشر
سحام نیوز ۵ دی ۱۳۹۳ جمعی از زندانیان سیاسی و فعالین سیاسی – مدنی با امضای نامه‌ای خطاب به مردم ایران، خواستار پیوستن به کمپین اجرای بدون قید و شرط اعلامیه جهانی حقوق بشر شدند.

شرط تحقق شعارهای دولت، رفع تبعیض از اقوام است
مرکز حاکیان حقوق بشر ۵ دی ۱۳۹۳ کانون مدافعان حقوق بشر در ادامه گزارش‌های ماهانه خود به بررسی‌ وضعیت حقوق بشر در ایران در آذر ماه ۱۳۹۳ پرداخت.

     زنان

ممنوعیت اشتغال زنان خارجی در منازل ایرانی‌ها
جرس ۱ دی ۱۳۹۳ مدیرکل اشتغال اتباع خارجی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بکارگیری و اشتغال بانوان اتباع خارجی به عنوان خدمه و یا عناوین دیگر در منازل مسکونی غیرقانونی است.

معصومه قربانی اسیدپاشی: با وجود نامه رییس جمهوری تامین اجتماعی مرا بیمه نکرد
بیدارزنی ۳ دی ۱۳۹۳ دولت هیچ هزینه ای را تقبل نکرده است و من از بس نامه نگاری کردم و بی نتیجه ماند خسته شدم. بارها به رئیس جمهور وقت آقای احمدی نژاد نامه نوشتم و معاون ایشان به من نامه ای برای مراجعه به تامین اجتماعی دادند. من هنوز نامه ها را نگه داشته ام. تامین اجتماعی از بیمه کردن من سرباز زد و گفت در این وضعیت شما خرج زیادی دارید و ما شما را بیمه نمی کنیم. حتی خواستم خودم را به شکل خویش فرما بیمه کنم اما قبول نکردند گفتند باید سلامت کامل داشته باشید تا بتوانید خودتان را بیمه کنید!

دستگیری ۵۰ زن شهرکردی به جرم پوشیدن ساپورت و چکمه
ایران وایر ۶ دی ۱۳۹۳ پالتوی بلند و گشاد به تن دارد و چکمه مشکی به پا دارد. مامور گشت ارشاد جلویش را می‌گیرد و او را سوار ون می‌کند. او تنها نیست، روز پنجشنبه، همراه با پنجاه زن شهر کردی، حدفاصل سه راه سینما تا چهارراه فصیحی  به دلیل استفاده از ساپورت و یا پوشیدن چکمه ‌های  زمستانی بازداشت شد.

افزایش اعتیاد میان دختران بیانگر عدم موفقیت برنامه‌ها در حوزه جوانان است
ایلنا ۶ دی ۱۳۹۳ دختر جوان مصرف‌کننده مواد محرک؛ فردی غمگین، افسرده، ناراضی و ناشاد بوده و در نتیجه در پی فرار از این واقعیت تلخ است.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 وزیر بهداشت:‌ در ایران ۵۲ بیمارستان تعطیل و نیمه‌تمام وجود دارد
رادیو فردا ۱ دی ۱۳۹۳ وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران اعلام کرد که در حال حاضر ۱۷ بیمارستان در سطح ایران به خاطر نبود نیرو، تجهیزات و ردیف اعتباری تعطیل و بدون استفاده مانده‌اند و ۳۵ بیمارستان نیز نیمه‌تمام مانده‌اند.

آغاز فیلترینگ برخی صفحه های اینستاگرامی
خبرنگاران ایران ۳ دی ۱۳۹۳ خبرگزاری فارس روز چهارشنبه، سوم دی‌ماه، در گزارشی خبر داد که با آغاز «فیلترینگ هوشمند» در ایران از اوایل هفته جاری، صفحات «غیراخلاقی» شبکه اجتماعی اینستاگرام در ایران مسدود شده است. طبق این گزارش، دسترسی به دیگر صفحات اینستاگرام هم‌چنان ممکن است.

مرگ کارگر معدن بر اثر شرایط غیر استاندارد کار
ایران وایر ۵ دی ۱۳۹۳ معادن کرمان همچنان قربانی می‌گیرد. به گفتهٔ منابع خبری در معدن «همکار» واقع در شهرستان راور کرمان، یک کارگر بخش استخراج این معدن دوشنبهٔ هفته گذشته (۲۴ آذر ماه) بر اثر ریزش زِغال در دم جان باخت. «ابراهیم ضیاء‌الدینی» کارگر ۲۹ سالهٔ این معدن در حین کار در بخش استخراج بر اثر ریزش ناگهانی زغال سنگ کشته شد.

     فرهنگ 

نمایش فیلم «خانه پدری» متوقف شد
جرس ۷ دی ۱۳۹۳ نمایش فیلم سینمایی خانه پدری که از روز پنجشنبه (۴ دی ماه) به‌صورت آزمایشی آغاز شده و قرار بود از هشتم دی ماه به صورت رسمی آغاز شود؛ متوقف شد.

پنج هنرمند ایرانی در بین برترین‌های ٢٠١۴
روزنامه شرق ۷ دی ۱۳۹۳ نفس‌های سال ٢٠١۴ به شماره افتاده و موعدِ جمع‌بندی این سال است. ٢٠١۴، سال اتفاقات تلخ و شیرین بود. هم سال یورش تروریست‌های داعش، جنگ اوکراین و سقوط هواپیماها‌ بود، هم سال برگزاری جام جهانی فوتبال، مواجهه افتخار‌آمیز ایران مقابل آرژانتین و درخشش والیبالیست‌های جوان ایرانی. برای هنرمندان ایران هم با تلخی و شیرینی بسیاری همراه بود. از تلخی‌ها می‌گذریم و از یکی از شیرینی‌های این سال یاد می‌کنیم: اعلام قرار‌گرفتن نام پنج‌ایرانی در فهرست ۵٠٠ هنرمند برتر جهان.

   سیاست

میر حسین موسوی: برانداز کسانی هستند که فسادهای عظیم ایجاد کرده‌اند
بی بی سی فارسی ۱۳۹۳ در آستانه نهم دی ماه و هم‌زمان با افزایش حملات و اتهامات بعضی از مقام‌ها و رسانه‌های حکومت ایران به رهبران دربند اعتراض‌های انتخابات سال ۱۳۸۸، میرحسین موسوی و خانواده مهدی کروبی به این حملات واکنش نشان داده‌اند.

١۵٠٠میلیاردتومان فعل و انفعال اقتصادی با کدملی یک نفر
روزنامه شرق ۷ دی ۱۳۹۳ گزارش شده که در میان کسانی که زیرمجموعه نهادهای حمایتی مانند بهزیستی هستند با کد ملی یک نفر ١۵٠٠میلیاردتومان فعل‌وانفعال اقتصادی صورت گرفته است.»
پاسخ خانواده مهدی کروبی به اظهارات رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایلنا، مهر روزنامه‌های دنیای اقتصاد، شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، خبرنگاران ایران، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،  کمیته گزارشگران حقوق بشر، مرکز حامیان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق بشر

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۷۸

پیوست‌ها: