haftghalam_reza_20150108

جان دادن قلم
عکس: رادیو زمانه

  موارد نقض فاحش حقوق بشر

سوریه نشانه‌های تازه از وقوع حمله شیمیایی در جنگ داخلی

نهادهای دولتی

عربستان سعودی او ساکت بود اما درد از چهره اش آشکار بود
عفو بین الملل ۹ ژانویه ۲۰۱۵ یکی از شاهدان شلاق زدن به رائف بدوی به عفو بین الملل گفت: رایف بدوی را با پابند از اتوبوسی در جلوی مسجدی در یکی از میدان ها پیاده کردند ولی مردم نمی دانستند او چرا مجازات می شود و می پرسیدند: جانی است؟ نماز نمی خواند؟  یکی از ماموران امنیتی از پشت با چوب بزرگی به او نزدیک شد و شروع به زدن کرد. رائف سرش را به سوی آسمان بلند کرد، چشمانش بسته بود و پشتش خم شده بود. از چهره اش درد آشکار بود. این مامور ۵۰ ضربه به او زد. گزارش خبری: ۱۰۰۰ ضربه شلاق، مجازات وبلاگ نویس سعودی برای توهین به اسلام

سوریه مرگ دست‌کم ۲۱۰۰ نفر در زندان‌ها در سال ۲۰۱۴
ترکیه وزرای متهم به فساد ‘محاکمه نمی‌شوند’
اسراییل پرداخت سهم مالیاتی فلسطینی‌ها را «متوقف می‌کند»
اسراییل نتانیاهو: نمی‌گذاریم پای سربازان به دادگاه بین‌المللی کشیده شود
آمریکا طرح تازه در کنگره برای «مجازات» فلسطینی‌ها

عاملان غیردولتی

فرانسه ۱۲ کشته در حمله به دفتر هفته‌نامه در پاریس
فرانسه رهبر راستگرایان خواهان همه‌پرسی در مورد حکم اعدام شد
نیجریه عفو بین‌الملل: بوکو حرام بدترین کشتار جمعی خود را انجام داده است
نیجریه بوکو حرام شهری را با خاک یکسان کرد
یمن «ده‌ها نفر» در انفجار بمب در پایتخت کشته و زخمی شدند

     عدالت

گروه های حقوق بشری از حرکت فلسطین برای پیوستن به دادگاه بین المللی استقبال می کنند و اروپا را به پشتیبانی فرا می‏خوانند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل، برودرلیک دِلِن، امداد مسیحی، ائتلاف حمایت از دادگاه بین المللی جزایی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و پاکس کریستی فلاندرز امروز اعلام کردند: پیوستن فلسطین به اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی حرکت مطلوبی است که از جنایت های جنگی پیشگیری خواهد کرد و به معافیت از مجازات در منطقه پایان خواهد داد. کشورهای اروپا بایستی از آن پشتیبانی کنند. این گروه ها از تمام طرف ها، از جمله اسراییل و ایالات متحده امریکا، می خواهند اقدامات تلافی جویانه علیه فلسطین را متوقف یا لغو کنند و به جای آن مزایای ورود عنصر پاسخگویی را تشخیص دهند. اسراییل و ایالات متحده امریکا به جای تنبیه فلسطین خود باید به اساسنامه رُم بپیوندند. گزارش های مربوط: دبیرکل سازمان ملل درخواست عضویت فلسطین در دیوان بین المللی کیفری را پذیرفت ؛ ناتوانی اسراییل در برابر رویکرد تازه فلسطین برای عضویت در دیوان بین‌المللی کیفری

دو الجزایری متهم به ارتکاب شکنجه در «سال های سربی»، در فرانسه محاکمه می شوند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ ژانویه ۲۰۱۵ قاضی تحقیق دادگاه نیم Nîmes  (دادگاه عالی) در روز ۲۶ دسامبر ۲۰۱۴ حکم قطعی برای آغاز محاکمه دو الجزایری متهم به ارتکاب شکنجه ـ حسین محمد وعبدالقادر محمد ـ که فرانسه زندگی می کنند، صادر کرد.  دو نامبرده متهم هستند که در دهه ۱۹۹۰ در منطقه غلیزان الجزایر مرتکب جنایت شکنجه و ناپدیدکردن قهری به بهانه مبارزه با تروریسم شده اند. پاتریک بُدُوَن، رییس افتخاری فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و هماهنگ کننده گروه اقدام قضایی، گفت: «این اولین بار است که الجزایری ها به خاطر جرایم ارتکابی در “دهه تاریک” الجزایر محاکمه خواهند شد.» میشل توبیانا، رییس افتخاری جامعه حقوق بشر فرانسه، افزود: «امیدواریم این محاکمه نقطه عطفی اساسی در معافیت از مجازات به گرد این جرایم بشود.» دادگاه نیم پس از شکایت اکتبر ۲۰۰۳ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر فرانسه تحقیقات قضایی را آغاز کرد. به یُمن تحقیقات قضایی، شهادت های تعیین کننده ای علیه متهمان گردآوری شد. در ژوئیه ۲۰۱۳، دادستان عمومی نیم خواهان محاکمه برادران محمد در دادگاه کیفری شد. پرسش و پاسخ در باره پرونده غلیزان و گاه شمار دادرسی

جمهوری دمکراتیک کنگو اعلام جرم علیه پل مویلامبوه در سنگال بر اساس صلاحیت جهانی
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۹ ژانویه ۲۰۱۵ در پی شکایت فدراسیون در داکار پایتخت سنگال بر اساس صلاحیت قضایی جهانی، دادگاه های سنگال با طرح اتهام علیه پل مویلامبوه او را زیر نظارت قضایی قرار دادند و پرونده مربوط به قتل مدافعان حقوق بشر را که در جون ۲۰۱۰ در جمهوری دمکراتیک کنگو کشته شدند دوباره باز کردند. پل مویلامبوه یکی از متهمان اصلی در این پرونده است و اتهام بر اساس شکایت ۲ جون ۲۰۱۴ وکلای گروه اقدام قضایی فدراسیون و خانواده های دو تن از مدافعان حقوق بشر مقتول پیگیری می شود. پاتریک بُدُوَن، رییس افتخاری فدراسیون، گفت: «اولین بار پس از پرونده حسن هابره است که شکایتی بر اساس صلاحیت قضایی جهانی در سنگال به دادگاه می رود و نشان می دهد که قوه قضاییه سنگال می خواهد نقش فعالی در مبارزه با معافیت از مجازات در مورد جنایت های مهم در آفریقا بازی کند.»

بریتانیا تونی بلیر ممکن است در نتیجه تحقیقات مربوط به جنگ عراق با اتهام جنایت های جنگی روبرو شود
تلگراف ۶ ژانویه ۲۰۱۵ در مجلس لُردها عنوان شد که تونی بلیر ممکن است در نتیجه تحقیقات مربوط به جنگ عراق با اتهام جنایت های جنگی روبرو شود. یکی از مسؤولان دولتی لٌُرد والاس از سالتیر گفت که گفتگوهای مربوط به انتشار خلاصه مذاکرات بین بلیر و جرج بوش تکمیل شده است. این گفتگوها از انتشار گزارش جلوگیری کرده اند. او گفت که اگر گزارش تا آخر فوریه منتشر نشود، انتشار آن به پس از انتخابات موکول خواهد شد. در پی او لُرد دایک از هارو ویلد از حزب لیبرال دمکرات ادعا کرد که گزارش سر جان چیلکات به تاخیر افتاده و باعث شده که «مردم بیش از پیش فکر کنند که این کار نوعی کوشش برای طولانی کردن زجر آقای بلیر در رویارویی با اتهام جنایت های جنگی است».

نیجریه پیروزی پس از انتظار طولانی؛ شرکت شل سرانجام ۵۵ میلیون دلار به خاطر نشت نفت در دلتای نیجر پرداخت
۷ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل و مرکز محیط زیست، حقوق بشر و توسعه امروز اعلام کردند: پرداخت خسارت توسط شرکت عظیم نفتی شل به مردمی که محیطشان در اثر نشت نفت در دلتای نیجر ویران شده پیروزی مهمی برای قربانیان غفلت شرکت هاست. شش سال پس از این که دو بار نشت نفت زندگی مردم را در منطقه بودو تخریب کرد، اقدام قانونی در بریتانیا شل را وادار کرد در مصالحه ای در بیرون از دادگاه ۵۵ میلیون دلار به قربانیان بپردازد. ۳۵ میلیون دلار از این مبلغ به ۱۵۶۰۰ قربانی و ۲۰ میلیون دلار به جامعه محلی پرداخت خواهد شد.

آمریکا دادستان‌ها «خواستار محاکمه رئیس پیشین سیا به اتهام افشای اطلاعات شده‌اند»
آمریکا چچنی تبار متهم به بمبگذاری در بوستون محاکمه می شود 

       حقوق مدنی و سیاسی

کوبا آزادی ۳۵ زندانی سیاسی
دویچه وله  ۹ ژانویه ۲۰۱۵  الیزاردو سانچز، رئیس “کمیسیون حقوق بشر کوبا” اعلام کرد که دست‌کم ۳۵ زندانی سیاسی از زندان‌های استان‌های گوناگون کوبا آزاد شده‌اند. رئیس کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا گفته است در حال حاضر دست‌کم ۱۰۵ نفر به دلایل سیاسی در زندان‌های کوبا به‌سر می‌برند.

سری لانکا دولت تازه در پی انتخابات به نسبت آرام باید حقوق بشر را اولویت خود قرار دهد
۹ ژانویه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد که دولت تازه باید به مسایل جدی حقوق بشر باقی از دولت قبلی بپردازد. با وجود حمله هایی که علیه مخالفان شد، امیدوارکننده است که انتخابات به طور عمده بدون خشونت برگزار شد. این را باید مدیون هزاران ناظر انتخاباتی دانست که حق مشارکت سیاسی مردم سری لانکا را تضمین کردند.

روسیه تراجنسیتی‌ها اجازه گرفتن گواهینامه رانندگی را ندارند

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

آمریکا قرارداد تجارت دوطرف اقیانوس آرام را باید شکست داد
دیده بان اشتباهات بشر ۵ ژانویه ۲۰۱۵ سناتور برنی سندرز ـ قرارداد مشارکت دو طرف اقیانوس آرام قرارداد فاجعه باری است که به قصد حفظ منافع شرکت های بزرگ چند ملیتی به ضرر کارگران، مصرف کنندگان، محیط زیست و بنیادهای دمکراسی آمریکایی تنظیم شده است. این قرارداد تاثیر منفی بر بخشی از فقیرترین مردم جهان خواهد گذاشت. وال استریت، صنایع داروسازی، شرکت های بزرگ رسانه ای به طور کامل از مفاد این قرارداد اطلاع دارند، اما مردم آمریکا و نماینده های کنگره نمی دانند.

آمریکا در سال ۲۰۱۵  در باره اصلاحات مهاجرت اقدام کنید
دیده بان حقوق بشر ۸ ژانویه ۲۰۱۵ فرمان سال ۲۰۱۴ ریاست جمهوری اباما در باره مهاجرت از میلیون ها خانواده در آمریکا حمایت می کند اما به دغدغه های اساسی در باره حقوق مردم نمی پردازد. اباما و کنگره باید برای پایان دادن رفتار خشن در مرزها، بازداشت های غیرضروری و مجازات های ناعادلانه کیفری که خانواده ها را از هم جدا می سازند اقدام کنند.

آمریکا عدالت بر اساس سود به معنای مالیات گیری از فقراست
دیده بان حقوق بشر ۷ ژانویه ۲۰۱۵ زمانی که شرکت های انتفاعی از طریق خصوصی شدن زندان ها از نظام عدالت کیفری پول در می آورند، اغلب بحث عمومی به راه می افتد. اما کمتر توجهی به ادارات محلی می شود که از دادگاه ها برای درآمد خودشان استفاده می کنند. همه باید توجه بیشتری نشان بدهیم چون این نوع عدالت مبتنی بر سود به معنای انداختن هزینه های عمومی به گردن فقیرترین اعضای جامعه و ایجاد انگیزه های منحرف برای دادگاه هاست تا درد را افزایش دهند. بعضی از شهرها و استان ها دادگاه هایشان را به گاو شیرده تبدیل کرده اند. آنها از جریمه های زیاد برای کسب درآمد از مجرمان نوجوان استفاده می کنند چون نمی خواهند یا نمی توانند این درآمد را از طریق مالیات گیری به دست آورند. این روش به لحاظ سیاسی وسوسه انگیز ولی خطرناک و تعدی آمیز است.

سوری‌ها دومین جمعیت پناهنده جهان پس از فلسطینی‌ها
برزیل اعتراضات آرام در سائوپائلو به خشونت کشیده شد
آمریکا دست در دست یکدیگر در اعتراض به نیوز کورپوریشن

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

۱۰ جنگ که در سال ۲۰۱۵ باید زیر نظر داشت
گروه بین المللی بحران ۲ ژانویه ۲۰۱۵ ژان ماری گوئنو در مجله سیاست خارجی ـ از افغانستان تا یمن، درگیری ها و بحران هایی که جهان در سال آینده با آنها روبروست. سال گذشته سال بدی برای صلح و امنیت بین المللی بود. به یقین نقاط روشنی هم در سال ۲۰۱۴ وجود داشت. فرایند صلح کلمبیا امیدوارکننده است. آخرین دور گفتگوهای هسته ای با ایران موفقتر از آن بود که تصور می شد. تونس قدرت برتر گفتگو در مقایسه با خشونت را نشان داد. افغانستان تاریخ خود را به پیش برد و صرفنظر از چالش ها دارای دولت وحدت ملی است. برقراری روابط دیپلماتیک ریاست جمهوری اباما با کوبا فقط مثبت است. اما سال ۲۰۱۴ در بیشتر وقت ها مایوس کننده بود. پس از پایان جنگ سرد، درگیری ها باز رو به اوج هستند. در جهان عرب تلاطم بیشتر شده است. در آفریقا، رهبران سودان جنوبی کشورشان را به زیر می کشند. ابولا بخش هایی از غرب آفریقا را در هم کوبیده است. الحاق کریمه به روسیه نظام بین المللی حقوقی را به چالش کشیده است. جنگ به اروپا بازگشته و نبرد در اوکراین شرقی ادامه دارد. روابط چین با همسایگانش ناآرام است. با این توضیحات، ۱۰ جنگ را باید زیر نظر داشت: سوریه، عراق و داعش؛ اوکراین؛ سودان جنوبی؛ نیجریه؛ سومالی؛ جمهوری دمکراتیک کنگو؛ افغانستان؛ یمن؛ لیبی و ساحل؛ ونزوئلا. این آخری در مقایسه با بقیه منطقه جنگی نیست. آرامش بازگشته، اما دلایل بحران زا باقی است…

     دفاع از حقوق بشر

حمله به «شارلی اِبدو» را محکوم و بی قید و شرط از این نشریه پشتیبانی می کنیم
۷ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پشتیبانی کامل و بی قید و شرط خود را از هیأت تحریریه «شارلی ابدو» و خانواده های تمام قربانیان ابراز می کند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «اتفاقی که افتاد نفرت انگیز، تحمل ناپذیر و غیرانسانی است. با حمله به شارلی ِابدو که نشریه ای آزاد است و روزنامه نگاران آن، مهاجمان به تمام مدافعان آزادی حمله کرده اند.»

گردهمایی به یاد قربانیان کشتار «شارلی ابدو» ـ در پاریس
۸ ژانویه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)، از طریق سازمان عضو خود، جامعه حقوق بشر فرانسه (LDH)، تمام شهروندان را فرا می خواند در سراسر فرانسه روز یکشنبه ۱۱ ژانویه ۲۰۱۵ در ساعت ۱۵ خانه هایشان را به یاد قربانیان کشتار «شارلی ابدو» ترک کنند. جامعه حقوق بشر فرانسه (LDH) و سه سازمان دیگر حقوق بشری و ضد نژادپرستی فرانسوی (LICRA, MRAP وSOS Racism) در بیانیه ای مشترک اعلام کردند: از آنجا که تعصب و خشونت را نمی پذیریم، از آنجا که به دمکراسی و حاکمیت قانون متعهد هستیم، از آنجا که آزادی مطبوعات یکی از پرارزش ترین نعمت هایی است که به دست آورده ایم و می خواهیم به دور از نژادپرستی و بدون تبعیض، در صلح و همدلی، صرفنظر از تبارمان با یک دیگر زندگی کنیم، زنان و مردان ساکن فرانسه، اتحادیه ها و سازمان های سیاسی، انجمن ها و تمام کسانی را که به این آرمان متعهد هستند،  فرا می خوانیم بدون شعار، بدون پارچه نویسی، بدون پرچم به ما بپیوندند. یکشنبه ساعت ۱۵، پاریس، میدان جمهوری. گزارش مربوط: روز شنبه ۱۰ ژانویه  نیز صدها هزار فرانسوی، راهپیمائی «سکوت» برگزار کردند

عربستان سعودی شلاق زدن به رایف بدوی بی‏رحمی وحشیانه است
عفو بین الملل ۹ ژانویه ۲۰۱۵ نایب رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی عفو بین الملل امروز گفت: شلاق زدن به رائف بدوی به رحمی وحشیانه و در حقوق بین المللی ممنوع است. رایف بداوی زندانی عقیدتی است. تنها جرم او استفاده از آزادی بیان با به راه اندازی وبگاهی برای بحث عمومی است. او باید فوری و بدون قید و شرط آزاد شود. وی به ۱۰ سال زندان، ۱ میلیون ریال سعودی جریمه و ۱۰۰۰ ضربه شلاق محکوم شده که ظرف ۲۰ هفته اجرا خواهد شد. نماینده عالی امور سیاست خارجی اتحادیه‏ اروپا نیز گفت: مجازات شلاق مغایر با پیمان منع شکنجه است . همچنین نگاه کنید به گزارش شاهد عینی در بخش موارد نقض فاحش حقوق بشر در بالا

اوکراین گروه های حقوق بشر از دادگاه بین المللی جزایی خواستند در باره وقایع میدان تحقیق کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ ژانویه ۲۰۱۵ ائتلاف سازمان های عمومی مبارزه با معافیت از مجازات در مورد جنایت های علیه بشریت با حمایت فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و مشارکت بین المللی حقوق بشر امروز این درخواست را در نامه ای به دادستان دادگاه مطرح کرد. این نامه شرحی از جرایم متعدد به دست مسؤولان دولتی و گروه های شبه نظامی وابسته به دولت علیه غیرنظامیان را که جنایت های علیه بشریت به شمار می روند طی سه ماه شرح می دهد.

اوکراین غیرنظامیان به حمایت بیشتری نیاز دارند
دیده بان حقوق بشر ۶ ژانویه ۲۰۱۵ صدراعظم آنجلا مرکل در آلمان باید در دیدار ۸ ژانویه ۲۰۱۵ بر نخست وزیر اوکراین آرسنی یاتسنیوک فشار بیاورد تا نیروهای اوکراینی تمام احتیاط های ممکن را برای به حداقل رساندن خطر برای غیرنظامیان را به کار گیرند. مرکل باید تاکید کند که ضروریست وزارت دفاع اوکراین به طور مشخص و روشن به نیروهای در حال جنگ با شورشیان مورد حمایت روسیه دستور دهد از بعضی سلاح های انفجاری در مناطق غیرنظامیان استفاده نکنند. مرکل همچنین باید بر دولتمردان اوکراین فشار آورد تا در باره اتهام مسؤولیت نیروهای اوکراینی در حمله های شرق کشور بدون تفکیک بین اهداف نظامی و غیرنظامی که به تلفات غیرنظامیان منجر شد تحقیقات بیشتری انجام دهند.

سودان جنوبی اُباما باید از تحریم تسلیحاتی حمایت کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۸ ژانویه ۲۰۱۵ ـ ۲۹ گروه ملی از کشورهای آفریقایی و سازمان های بین المللی در نامه ای به ریاست جمهوری آمریکا اعلام کردند که وی باید خواهان تحریم کامل تسلیحاتی سازمان ملل علیه طرف های درگیری خونبار در سودان جنوبی شود و از آن حمایت کند. هزاران تن در این درگیری که یک سال پیش آغاز شد کشته شده اند و در بسیاری موارد تبار قومی یا وابستگی سیاسی شان دلیل آن بوده است. در حدود ۹/۱ میلیون تن آواره شده اند و نیروهای دولتی و مخالفان با غارت و به آتش کشیدن شهرها و روستاها آنها را ویران کرده اند.

     زنان

فمنیسم بازار آزاد
خشونت اقتصادی و ناکارآمدی زنان
درک فمینیسم؛ فراتر از بحث مرد در مقابل زن

     فرهنگ و اندیشه

فلسطینی ها کی یاد خواهند گرفت؟ روی آوردن به حقوق بین المللی چاره نیست: از آمریکا و اسراییل بپرسید
ایندیپندنت ۴ ژانویه ۲۰۱۵ رابرت فیسک ـ سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به جهانیان گفت که دولتش از درخواست فلسطین برای پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی «به شدت ناراحت» است. گرچه تصور می رفت که عضویت در یک نهاد عدلی به جهانیان نشان می دهد که فلسطینیان آماده پذیرش بارِ کشور شدن هستند چون باید آماده پاسخگویی در باره جرایم گذشته حماس و سازمان آزادیبخش فلسطین باشند. اما آمریکا خود از پیوستن به دادگاه بین المللی جزایی سر باز زده است. دلیل آن هم این است که آمریکا ـ مثل اسراییل ـ نگران است که سربازان و مسؤولان دولتی اش به خاطر جنایت های جنگی احضار شوند: ابوغریب، گزارش شکنجه سیا… توجه داشته باشید که عباس زمانی درخواست پیوستن به دادگاه را کرد که آمریکا علیه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل برای پایان دادن به اشغال در سال ۲۰۱۷ رای داد و در گذشته نیز بیش از ۴۰ بار به نفع اسراییل علیه حق تعیین سرنوشت فلسطین قطعنامه ها را وتو کرده است. نگرانی آنها از این است که اسراییل خودش باید در برابر عدالت بین المللی پاسخگو باشد و هیچ رای وتویی نمی تواند جلوی آن را بگیرد. چه بد شد! یک لحظه تصور کنید اسراییل و آمریکا می خواستند فلسطینیان اساسنامه رُم را امضا کنند تا واجد شرایط کشور شدن باشند. سر باز زدن عباس دلیل دیگری بر مقاصد «تروریستی» او می شد. اما حالا که او امضا می کند و فلسطینی ها می خواهند پایبند عهدنامه ای بین المللی باشند، باید آنها را مجازات کرد. به یقین، این «اولین» مورد از نوع خود در تاریخ مدرن است.

فرانسه حمله به نشریۀ “شارلی ابدو” و تاثیر آن بر صعود راست افراطی
رادیو بین المللی فرانسه ۷ ژانویه ۲۰۱۵ «… وقتی که در مواجهه با خشونت و تروریسم بنیادگرایی و جهادیون اسلامی، شهروندان اروپایی و آمریکایی احساس ناامنی بکنند، رویکرد و پاسخ امنیتی اجتناب ناپذیر خواهد شد. به این دلیل که شهروند عادی باید احساس کند که امنیت او در مقابل تهدیدها تأمین می شود و کسانی که دست به اقدام های تروریستی می زنند شناسایی و به اشد مجازات می رسند. ولی شکی نیست که در درازمدت پاسخ امنیتی پاسخی کافی نخواهد بود. باید بحران ها حل شوند : بحران فلسطین، بحران عراق، بحران سوریه، بحران کشورهایی نظیر سوریه و یمن و لیبی که در پی انقلاب های عربی فاقد دولت مرکزی شده اند. در واقع، مسائل کشورهای مسلمان یک بُعد فرااسلامی پیدا کرده که باید راه حل هایی در درازمدت و میان مدت برایشان در نظر گرفت.»

“شارلی ابدو”، زبان آختۀ انتقاد
چهار کاریکاتوریست به قتل رسیده فرانسوی
گزارشی دیگر در باره چهار طراح نامدار فرانسوی که در حمله به شارلی ابدو کشته شدند
حکایت دوازده کاریکاتوریست از ترسیم دموکراسی با قلم
تابوی طنز دینی و آزادی بیان در آمریکا
«شارلی ابدو» این‌ هفته در یک میلیون نسخه
ترکیه طبقه و سیاست در اعتراضات “گزی”
سوریه فریاد برای آزادی ـ گفتگو با ادونیس
تبار خیزش‌ عربی
آلمان مخاطرۀ یک مرثیه: در رثای اولریش بک
فیلم افتتاحیه برلیناله: در ستایش شجاعت و فداکاری زنان
زن زندانی / ویکتور هوگو

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: اخبار روز، ایران امروز، ایندیپندنت، بی بی سی، تلگراف، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، روشنگری، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، یورو نیوز