افغانستانnf00105360-1

کابینه افغانستان اعلام شد./ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حققو بشر

طالبان شش کارمند یک شرکت سرکسازی را در شمال افغانستان کشتند
فارسی.رو/ ۱۷ جدی ۱۳۹۳ گروهی از طالبان در یک کمین در ولایت بغلان، شش کارمند یک شرکت سرکسازی را هدف قرار دادند و آنان را کشتند. یک کارمند این شرکت سرکسازی به شدت زخمی شده و دو تن آنان هم به اسارت طالبان درآمده است. این کارمندان از ولایت بلخ راهی بدخشان  بوده اند.

 زنان

یک برادر بر خواهرش در شبرغان تجاوز کرد
رادیو کلید/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ یک زن توسط برادرش در ولایت جوزجان مورد تجاوز جنسی قرار گرفته است. مقامات امنیتی ولایت جوزجان می گویند: فرزانه ١٧ ساله باشنده شبرغان مرکز جوزجان، مورد تجاوز برادر خود قرار گرفته است. شوهر فرزانه سال گذشته فوت کرده بود. این زن از یک سال به این سو در خانه پدرش زندگی می کرده است. بهاء الدین، برادر این دختر دستگیر شده و به جرم خود اعتراف کرده است.

 دو زن در ولایت جوزجان کشته شدند
رادیو آزادی/ ۲۱ جدی ۱۳۹۳ مقامات محلی جوزجان از کشته شدن دو زن در این ولایت خبر می دهند. احمد فرید عزیزی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت جوزجان گفت: این زن سهیلا نام دارد و به ضرب گلوله کشته شده است. به گفته او خانواده این زن ادعا کرده که وی خودکشی کرده است. در یک خبر دیگر جسد یک زن بیست و نُه ساله بنام زرین گل از دشت صوفی قلعه شبرغان پیدا شده است. سخنگوی قوماندانی امنیه جوزجان گفته است که علایم لت و کوب در جسد این زن دیده شده و به نظر می رسد که خفه شده باشد.

 در ولایت غور تنها یک داکتر زن فعال است
بی بی سی/ ۱۹ جدی ۱۳۹۳ یک موسسه خصوصی در افغانستان به خاطر استخدام داکتران زن برای کار در ولایت غور هیاتی را به کشور تاجیکستان فرستاده است. مسوولان مرکز آموزشی و توسعه‌ ای افغانستان در ولایت غور می‌ گویند: در حال حاضر تنها یک دکتر زن در سراسر این ولایت فعالیت دارد و نبود دکتران زن در غور از چالش ‌های جدی به شمار می ‌رود. احسان ‌الله شینواری مسوول مرکز آموزشی و توسعه‌ ای افغانستان می‌ گوید: هیاتی که به تاجیکستان رفته قرار است دست‌کم ۱۸ دکتر زن را برای کار در غور استخدام کند.

افزایش سهم زنان درتصمیم گیری های سیاسی و روند فرهنگ سازی
خبرگزاری باختر/ ۱۹ جدی ۱۳۹۳ زنان افغانستان در طی سیزده سال به حقوق سیاسی و اجتماعی شان دست یافته و در حکومت وحدت ملی نیز از مشارکت وسیع و جایگاه ویژه برخوردار اند. زنان افغانستان که نقش سازندۀ شان را در تصمیم گیری های سیاسی و روند فرهنگ سازی در این سالیان اخیر به اثبات رسانیده اند، می توانند در همکاری با جامعه زنان ایران با اعلام مواضع صلح طلبانه شان بر روند تحکیم امنیت و ثبات در سطح ملی و منطقوی اثرگذار باشند.

  حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

اداره محیط زیست: افزایش بی سابقه آلودگی هوا در شهرهای بزرگ خطرناک است
خبرگزاری بخدی/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ مسوولان اداره ملی حفاظت از محیط زیست اعلام کرده اند در زمستان جاری آلودگی هوا در شهرهای بزرگ کشور به شمول پایتخت بیش از هر زمان دیگری افزایش یافته است. بیش از ۷۰ درصد آلودگی هوای کابل را گرد و خاک اطراف جاده و ذرات معلق تشکیل داده است. مصطفی ظاهر، رییس این اداره از آلودگی هوا ابراز نگرانی کرده و هشدار داد که این وضعیت برای صحت شهروندان کشور خطرناک است.

 افغانستان واردات بنزین و گازوییل ایران را متوقف کرد
بی بی سی/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ دولت افغانستان واردات فراورده های نفتی از جمله واردات بنزین و گازوئیل از ایران را متوقف کرده است. مسوولان گمرک ولایت نیمروز در غرب افغانستان می ‌گویند: بیست روز قبل با پایان یافتن سال مالی، مواد نفتی صادراتی ایران متوقف شده و افغانستان برای از سرگیری واردات مواد نفتی از ایران شرایط جدیدی گذاشته است. ویس سلطانی رییس گمرک نیمروز گفت: طبق تصمیم شورای وزیران، تا زمانی که ایران استانداردهای بنزیل و گازوییل صادراتی خود به افغانستان را بالا نبرد، افغانستان حاضر اجازه ورود به آن را نمی‌ دهد.

 سرنوشت دقیق کمک ۳۰۰ میلیون دالری امریکا به پولیس افغانستان معلوم نیست
خبرگزاری جمهور/ ۲۳ جدی ۱۳۹۳ دفتر بازرس ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان (سیگار) می گوید: امریکا سالانه بیش از ۳۰۰ میلیون دالر جهت معاشات پولیس افغانستان می پردازد. جان سوپکو سرمفتش ویژه امریکا برای بازسازی افغانستان تاکید می کند که معلوم نیست که این کمک ها به افراد مستحق آن می رسد یا خیر. در این گزارش از معاشات بلند برخی از منسوبین پولیس ابراز نگرانی شده و گفته شده که برخی از مقامات پولیس افغانستان بسیار معاش می گیرند.

 افغانستان هفتمین کشور آسیب ‌پذیر در جهان است
ماندگار/ ۲۳ جدی ۱۳۹۳ یک نهاد پژوهشی آموزشی امریکایی در گزارش تازه‌ ای، آسیب پذیرترین کشورهای جهان را دسته بندی کرده که بر بنیاد آن، افغانستان در رده‌ هفتم قرار گرفته است. این نهاد گزارش خود را زیر نام شاخص آسیب ‌پذیری کشورها منتشر کرده است. گزارش‌ این نهاد نشان می‌ دهد که افغانستان پس از کشور افریقایی چاد، در سال ۲۰۱۴ هفتمین کشور آسیب پذیر جهان بوده است.

 انترنت به زودی تمام افغانستان را زیر پوشش می گیرد
صدای امریکا/ ۲۱ جدی ۱۳۹۳ وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان می گوید: تا یک و نیم سال آینده سهولت انترنت در تمام ولایات آن کشور گسترش خواهد یافت. نصرت الله رحیمی، سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی گفت: مخابرات در افغانستان پیشرفت خوبی داشته است و در این بخش با کشورهای منطقه رقابت می کند. اما در بخش تکنالوژی معلوماتی پیشرفت های مورد نظر حاصل نشده است.

  جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
در یک حمله انتحاری، آمر تعلیم و تربیه قوماندانی امنیه ولایت خوست به شهادت رسید. مردی در داخل مسجد در ولایت کنر آماج حملۀ گروهی از طالبان مسلح قرار گرفت و کشته شد. طالبان مسلح در ولایت کنر یک غیر نظامی را به دلیل این که برادرش قاضی محکمه است، ابتدا گوش و بینی اش را بریدند و سپس تیرباران کردند.

 تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
ولسوال نوزاد هلمند و قوماندان یک پوسته امنیتی در حمله خودی کشته شدند. در حمله طیاره های بی پیلوت در ولایت ننگرهار سه طالب کشته شدند. در جریان یک عملیات در ولایت لغمان سه تن به شمول یک قوماندان مشهور طالبان کشته شدند. شش طالب مسلح در جریان عملیات تصفیوی نیروهای امنیتی در ناوه هلمند کشته شد.

 دمپسی: خوش بینی در مورد تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه تروریستان وجود ندارد
خبرگزاری بخدی/ ۲۳ جدی ۱۳۹۳ جنرال دمپسی، رییس ستاد ارتش ایالات متحده امریکا به تازگی به گفته های رییس جمهوری این کشور واکنش نشان داده و گفته است: پس از خروج تمامی سربازان امریکایی، در مورد تبدیل نشدن افغانستان به پناهگاه تروریستان خوش بینی وجود ندارد. مارتین دمپسی می افزاید: شکست گروه های تروریستی بر تلاش های بیش‌تر نیروهای نظامی امریکا و همکاری های استخباراتی نیاز دارد.

 حمایت اعضای مجلس نمایندگان از نیروهای امنیتی کشور با پوشیدن لباس نظامی
طلوع نیوز/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ شماری از اعضای مجلس نمایند‌گان با پوشیدن لباس‌ های نظامی، خود را هم ردۀ نیروهای امنیتی ساخته و حمایت خود را از نیروهای امنیتی افغانستان اعلام کردند. مسوولیت پذیری کامل نیروهای امنیتی کشور با استقبال زیاد مردم افغانستان روبرو شده است. شهروندان کشور در روزهای اخیر با اهدای خون و عیادت از زخمی شد‌گان با دادن شاخه ‌های گل از نیروهای امنیتی کشور ستایش کردند.

  سیاست

رییس استخبارات پاکستان به کابل سفر کرد
بی بی سی/ ۲۱ جدی ۱۳۹۳ ژنرال رضوان اختر، رییس اداره استخبارات پاکستان (آی ‌اس ‌آی) به کابل سفر کرده است. آقای اختر با محمد اشرف غنی، رییس جمهوری افغانستان دیدار کرده است. دو طرف در مورد موضوعاتی چون مبارزه با تروریسم و افرط‌ گرایی در دو کشور و منطقه صحبت کرده ‌اند.

 کابینه جدید اعلام شد
رادیو کلید/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ ریاست جمهوری فهرست ۲۵ تن از نامزد وزیران جدید را اعلام کرد. این فهرست از سوی عبدالسلام رحیمی، رییس عمومی اداره امور و دفتر ریاست جمهوری با حضور محمد اشرف غنی، رییس جمهور و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه به خوانش گرفته شد. بیشتر بخوانید: یوناما از معرفی اعضای کابینه و دو مقام ارشد حکومت افغانستان استقبال کرد

 ترکیب کابینه و آزمایش عدالت قومی
افغانستان/ ۲۲ جدی ۱۳۹۳ هرچند نزدیک به دو ماه از فرصت رییس جمهور برای اعلام کابینه و معرفی نمایندگان  حکومت وحدت ملی به مجلس و تشکیل منظومه حکومت و حدت ملی می گذرد، اما آن چه در نهایت مهم و قابل تامل است در نظرداشت ملاحظات و واقعیت های قومی و تامین عدالت اجتماعی در ترکیب کابینه است. تجربه زیسته و گذشته تاریخی افغانستان نشان داده است که دولت مردان نه تنها به واقعیت هایی از این دست بذل توجه نکرده اند که در بسیاری موارد با آن به مقابله نیز پرداخته اند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

 دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر:
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته : خبرگزاری خاورمیانه، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، روزنامه ماندگار، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری هریوا، ان پی نیوز، افغان ایرکا، یادگار افغان، خبرگزاری رشد، صدای افغان، رادیو وطندار.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۰

پیوست‌ها: