iran801321367461

 آتنا فرقدانی فعال حقوق کودک با ضرب و شتم بازداشت شد

     مواد نقض فاحش حقوق بشر

ضارب دختران جهرمی در دادگاه بدوی به اعدام محکوم شد
سحام نیوز ۱۵ دی ۱۳۹۳ سعید بهشتی فر ضارب ۲۲ ساله دختران جهرمی در دادگاه بدوی شهرستان جهرم به ریاست قاضی «اسمی» به اتهام محاربه به اعدام محکوم شد.

 ایران در جایگاه هفتم کشورهایی که مسیحیان در آن‌ها پیگرد می‌شوند
دویچه وله ۱۶ دی ۱۳۹۳ گزارش سال ۲۰۱۴ سازمان موسوم به “درهای باز” از وضعیت مسیحیان در ۵۰ کشور نشان می‌د‌هد که ۱۰۰ میلیون عیسوی به دلیل اعتقادات دینی خود تحت فشار و آزار قرار دارند. ایران در میان ده کشور نخست فهرست، در مقام هفتم قراردارد.

با راه اندازی فیلترینگ هوشمند، اینستاگرام مختل شد
ایران وایر ۱۸ دی ۱۳۹۳ تنها چند روز پس از راه‌اندازی پروژه «فیلترینگ هوشمند» در ایران که فاز نخست آن در شبکه‌ی اجتماعی «اینستاگرام» صورت گرفته، کاربران اینستاگرام از اختلال در دسترسی به این شبکه اجتماعی خبر داده‌اند.
گزارش‌های ضد و نقیض از فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی در ایران

کولبری در مرز شیخ‌صله با تیر مأموران نظامی سپاه جان سپرد
کردپا ۱۸ دی ۱۳۹۳ کولبر جوانی در مرز شهرستان ثلاث باباجانی بر اثر شلیک گلوله‌ی نظامیان حکومتی جان خود را از دست داد.

به مولانا عبدالحمید اجازه اقامه نماز جمعه را ندادند
ملی مذهبی ۲۰ دی ۱۳۹۳ در پی اطلاع رسانی گسترده مبنی بر حضور مولانا عبدالحمید در کنفرانس بین المللی وحدت در تهران و همچنین اقامه نماز جمعه این هفتهٔ نماز خانه مرکزی اهل سنت تهران (پونک) به امامت ایشان، موج نماز گزاران اهل سنت از نخستین ساعات روز جمعه ۹ دی ماه به سوی نماز خانه مربوطه سرازیر شدند که با کمال تعجب شاهد محاصره خیابانهای منتهی به نمازخانه پونک شدند.

     زندان

 وکیل امید کوکبی با توضیح یک «اشتباه محرز»: حکم ده سال حبس موکلم مجددا تایید شد
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۷ دی ۱۳۹۳ سعید خلیلی، وکیل امید کوکبی، زندانی محکوم به ده سال حبس که اخیرا پرونده اش برای رسیدگی مجدد به شعبه هم عرض فرستاده شده بود به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت شعبه هم عرض حکم ده سال حبس این زندانی را بدون توجه به استدلال های مندرج در پرونده و نظر دیوان عالی کشور مجددا تایید کرده است.

مهدی فراحی شاندیز، علیرغم دوماه گذشت از اتمام محکومیت، به انفرادی منتقل شد
سحام نیوز ۱۹ دی ۱۳۹۳ مهدی فراحی شاندیز، زندانی سیاسی زندان رجایی شهر که با اتمام پایان حکم، به دلیل تشکیل پرونده جدید، هم‌چنان در زندان به سر می‌برد، به سلول انفرادی منتقل شد.

مادر امید علی شناس: پس از گذشت چهار ماه بازداشت موقت هنوز با آزادی فرزندم با قرار وثیقه موافقت نکردند
کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران ۱۹ دی ۱۳۹۳ مادر امید علی شناس، فعال حقوق مدنی که از روز ۱۳ شهریور امسال (۱۳۹۳) در بازداشت موقت به سر می برد به کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران گفت او در تاریخ چهارم بهمن ماه در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه به اتهام تبلیغ علیه نظام دادگاهی می شود.

ممانعت از اعزام سید محمد سیف‌زاده به مراکز درمانی
جرس ۲۰ دی ۱۳۹۳ مسئولان دادستانی تهران از اعزام سید محمد سیف‌زاده وکیل دادگستری و عضو کانون مدافعان حقوق بشر به دندانپزشکی ممانعت کردند.
همسر محمد سیف زاده: همسرم برای درمان کلیه و دندان هایش نیاز به خروج از زندان دارد

آتنا فرقدانی در دادگاه کتک خورد و به زندان فرستاده شد
بی بی سی فارسی ۲۰ دی ۱۳۹۳ گروه‌های حقوق بشری ایرانی می‌گویند که آتنا فرقدانی، فعال مدنی، در دادگاه انقلاب کتک خورده و به زندان قرچک ورامین فرستاده شده است.
نگرانی از وضعیت آتنا فرقدانی و حکیمه شکری در زندان قرچک

پرونده «مهدیه گلرو» به دست قاضی صلواتی رسید
جرس ۲۱ دی ۱۳۹۳ بنا به اخبار رسیده از سوی وکیل «مهدیه گلرو»، پرونده وی از شعبه دوم بازپرسی مستقر در زندان اوین، به شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی ارسال شده است.

واشنگتن‌پست: اتهامات علیه جیسون رضائیان ‘همچنان مبهم’ است
بی بی سی فارسی ۲۱ دی ۱۳۹۳ به گزارش روزنامه واشنگتن پست، پنج هفته پس از تفهیم اتهام جیسون رضائیان، خبرنگار زندانی در ایران، او هنوز اطلاع دقیقی از ماهیت اتهام‌هایش ندارد

    دفاع از حقوق بشر

زندانی استمداد کننده از«بان کی مون» تحت فشار و اعتراف
سحام نیوز ۱۷ دی ۱۳۹۳ ماموران وزارت اطلاعات، زندانیان سیاسی و امنیتی بند ٧ زندان اوین را برای تکذیب نامه استمداد از بان کی مون و نهادهای حقوق بشری، تحت فشار نابود کننده ای قرار داده اند.

اد رویس: محکومیت سهیل عربی، نماد سرکوب آزادی بیان در اینترنت است
صدای آمریکا ۱۸ دی ۱۳۹۳ اد رویس، رییس کمیته امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در مقاله‌ای که روز دوشنبه در یکی از روزنامه‌های محلی کالیفرنیا منتشر کرد، خواستار اتحاد برای آزادی اینترنت در جهان شد.

۱۸۵ روزنامه‌نگار ایرانی: کنار قربانیان شارلی ابدو و آزادی‌خواهان می‌ایستیم
رادیو فردا ۱۹ دی ۱۳۹۳ ۱۸۵ روزنامه‌نگار ایرانی روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای حمله به مجله فکاهی«شارلی ابدو» در پاریس را محکوم و تاکید کردند که خشونت علیه آزادی بیان و فعالیت آزاد رسانه‌ای «به هرشکل و بهانه محکوم است.»
محکومیت حمله به شارلی ابدو توسط جمعی از طنزپردازان ایرانی و افغان

نامهٔ مشترک جمعی‌ از زندانیان سیاسی اوین و رجائی شهر به وجدان‌های بیدار
سحام‌نیوز ۲۱ دی ۱۳۹۳ ۲۱ نفر از زندانیان سیاسی رجایی‌شهر کرج و اوین، با نگارش نامه‌ای خواستار رسیدگی سریع به وضعیت آقای کاظمینی بروجردی زندانی عقیدتی شدند.

     زنان

دور نگهداشتن زنان از مناصب مدیریتی خشونت سیاسی است
ایسکانیوز ۱۷ دی ۱۳۹۳ مشارکت سیاسی زنان در سطوح مدیریتی و مراکز تصیم گیری و تصمیم سازی امری بدیهی در دنیای امروز است. در برخی از کشورها مانند افغانستان حداقل ۳۰ درصد نمایندگان مجلس زن هستند. حضور زنان در مراکز سیاست گذاری از آن رو مهم است که معمولا مردان به دلیل تفاوت شرایط زیستی و تجربه مشکلات و مسائل زنان را درک نمی کنند و لازم است زنانی به مراکز قدرت راه یابند که نماینده خواسته های نیمی از جامعه باشند.

جنگ مهریه و حضانت، از تهران تا نروژ
بیدارزنی ۲۱ دی ۱۳۹۳ در مواردی که نگهداری کودک با یکی از زن یا شوهر است، حق ملاقات طرف دیگری که کودک با او زندگی نمی کند به چه صورت خواهد بود؟ ۲. زن یا شوهری که حضانت فرزند با او است، ملزم به رعایت چه نکاتی در ارتباط با طرف دیگر است؟ ۳. در صورتی که یکی از طرفین برخلاف تعهدات خویش در زمینه حضانت فرزند عمل کند، طرف دیگر چه اقدامی می تواند انجام دهد؟ لیلا علی کرمی، حقوقدان در این بلاگ پرونده یکی‌ از موکل‌های خود را مرور کرده و به این سوال‌ها پاسخ می دهد.

   جهانی سازی، حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

۱۲۰ هزار کودک و نوجوان در سیستان و بلوچستان از تحصیل بازماندند
ملی مذهبی ۲۱ دی ۱۳۹۳ مدیر کل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان گفت: به دلیل کمبود فضای آموزشی و پراکندگی جغرافیایی تعداد ۱۲۰ هزار کودک و نوجوان بازمانده از تحصیل در استان وجود دارد.

ارزش‌قاچاق‌دوبرابر بودجه عمرانی
روزنامه آرمان ۲۱ دی ۱۳۹۳ یکی از مهم‌ترین معضلات و چالش‌های کشورهای درحال توسعه فساد مالی ناشی از اقتصاد زیرزمینی و مصداق بارز آن قاچاق می‌باشد. کشور ما نیز به‌عنوان یک کشور درحال توسعه، اخیراً با نوع جدیدی از قاچاق کالا در حوزه فرآورده‌های سوختی مواجه گشته، خطرات ناشی از قاچاق بی‌رویه این فرآورده نفتی ضمن تهدید اقتصاد ملی و ایجاد بحران در نظام‌های اجتماعی، مالی وغیره زمینه بروز خطرات امنیتی را نیز فراهم کرده است. از این‌رو، روز گذشته حبیب‌ا… حقیقی در همایش تخصصی پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: بدون مبارزه با قاچاق کالا و ارز خروج از رکود و توسعه مسائل اقتصادی بسیار دشوار خواهد بود. رئیس ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز از ارزش ۲۰ میلیارد دلاری قاچاق در سال ۹۲ خبر داد و گفت: این میزان معادل ۶۰ هزار میلیارد تومان است که دو برابر کل بودجه عمرانی کشور است.

برد «پدیده» در بازی با جیب مردم
روزنامه شهروند ۲۲ دی ۱۳۹۳ شدت گرفتن برخی فعالیت‌های اقتصادی عجیب و نامعمول در سال‌های گذشته باعث شد تا پرونده‌های قضایی خاصی در این سال‌ها رونمایی شود. در این ایام، هر از گاهی محافل اقتصادی با تبلیغ‌های گسترده شرکت‌های نوظهوری مواجه می‌شد که شرکتی تازه‌تأسیس به ناگاه وارد می‌شد و با حجم شگفت‌انگیزی از فعالیت خودنمایی می‌کرد. عمده این شرکت‌ها هم قصد ساختن یک منطقه اقتصادی رویایی را دارند و از مردم هم می‌خواهند که در سود احتمالی آنها شریک شوند!

     فرهنگ 

وزارت ارشاد: ممنوع‌الخروجی درخشانی به ما ربطی ندارد
دویچه وله ۱۵ دی ۱۳۹۳ از سفر مجید درخشانی، آهنگساز ایرانی به خارج جلوگیری شد. درخشانی احتمال می‌دهد علت ضبط گذرنامه او فعالیت گروه موسیقی “ماه بانو” و حضور زنان در این گروه باشد. وزارت ارشاد می‌گوید ممنوع‌الخروجی درخشانی به ما ربطی ندارد.

کنسرت «لیان» در شیراز لغو شد
خبرگزاری ایسنا ۱۷ دی ۱۳۹۳ محسن شریفیان گفت: هنوز چرایی این موضوع برای ما توضیح داده نشده، اما این‌که کنسرت لغو شده، حقیقت دارد. در این‌باره باید مسوولان مربوط پاسخگو باشند که چرا گروهی که مجوز داشته، کنسرتش لغو شده است.
فرماندار شیراز: نمی‌گذارم در این شهر کنسرت برگزار شود

کنسرت‌های موسیقی در ایران یکی بعد از دیگری لغو می‌شوند
دویچه وله ۱۹ دی ۱۳۹۳ کنسرت‌های موسیقی در شهرهای تهران، بوشهر، شیراز و اصفهان یکی پس از دیگری لغو شده‌اند. دفتر موسیقی وزارت ارشاد مدعی است بسیاری از مشکلات اجراها رفع شده. اما موج لغو کنسرت‌ها همچنان ادامه دارد.

   سیاست

احضار ٧٠ نفر از افراد مرتبط با پرونده سعید مرتضوی
جرس ۲۱ دی ۱۳۹۳ بالاخره احضار افراد مرتبط با پرونده مرضوی کلید خورد. تا همین هفته پیش، همه گله‌ها بر محور عدم احضار افراد مرتبط با پرونده سعید مرتضوی مطرح بود. اینکه یک سالی از ارایه اسناد گذشته و هیچ فردی به دادگاه احضار نشده است. حالا اعضای هیات تحقیق‌وتفحص مجلس از احضار افراد مرتبط با این پرونده به دادگاه می‌گویند.

سخنان مطهری مجلس را به تنفس واداشت
روزنامه شرق ۲۱ دی ۱۳۹۳ مجلس قدری عجیب شده. «علی مطهری» نطقش را به پایان نرسانده که دادوبیداد و دو-دو و مرگ بر فتنه از هرسو به گوش می‌رسد. اما او بر ادامه نطقش اصرار دارد. هنوز به میانه نطق هفت‌دقیقه‌ای نرسیده که به یک‌باره سخنان حجت‌الاسلام ابوترابی، جو مجلس را متفاوت می‌کند.

  آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرما‌ن‌شهر
در این بخش از تارنمای بنیاد آرمان‌شهر می‌توانید مجموعه‌ کتاب‌های منتشر شده توسط این بنیاد را که برخی از آن‌ها به شکل آنلاین قابل مطالعه است، مطالعه کنید. این کتاب‌ها در حوزه‌های شهروند و دموکراسی، حقوق بشر و عدالت، زنان، فرهنگ و ادبیات و کودک و نوجوان دسته‌بندی شده‌اند.

منابع بولتن این هفته؛ خبرگزاری‌های ایسنا، ایسکانیوز روزنامه‌های شهروند، آرمان، شرق سایت‌های رادیو فردا، سحام نیوز، ملی مذهبی، جرس، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدارزنی، کردپا، کردپا، ملی مذهبی، بی‌بی‌سی‌ فارسی، سازمان‌های حقوق‌بشری؛ کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران،  سازمان گزارشگران  بدون مرز

هفت روزنامه حقوق بشری ایران- شماره ۸۰

پیوست‌ها: