film festival

جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات در سال ۲۰۱۳ میلادی به ابتکار بنیاد آرمان شهر و خانه فیلم رویا اولین دور خود را در ارگ تاریخی شهر هرات برگزار کرد. این جشنواره به منظور تشویق و ترغیب فیلم سازان علاقه مند به موضوع جنسیت و زنان ایجاد شده است و بر علاوه آن می خواهد مشکلات، خواست ها و همین طور پیشرفت های زنان را در عرصه های مختلف اجتماعی بر پرده بزرگ بیاورد و تلاشش را در خدمت این قرار داده تا این مسایل را تبدیل به یک نگرانی عمومی کند. بدیهی است ایجاد این نگرانی می تواند راه های زیادی را بر روی زنان باز کند. این جشنواره یک جشنواره بین المللی است و این اقدام بر علاوه توجه به مشترکات فراوانی که بین دغدغه های زنان در سراسر دنیا وجود دارد زمینه را برای سینما گران جوان افغانستان فراهم می کند تا بتوانند رابطه ای را با دست اندرکاران سینما از دیگر کشورها فراهم کنند و از تجربیات آن ها استفاده نمایند و از زاویه ای دیگر توجه بیشتر فیلم سازان بین المللی را به وضعیت وخیم زنان افغانستان جلب کند.

تا کنون دو دور این فستیوال در سال های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی برگزار شده است. این فستیوال در دور اول خود میزبان بیش از ۱۵۰۰ تن از شهروندان هرات بود که برای تماشای فیلم حضور به هم رساندند و بیش از ۱۰۰ رسانه ملی و بین المللی در پوشش خبری آن کوشیدند. دومین دور جشنواره با حضور مهمان هایی از کشورهای ایتالیا، هندوستان، انگلستان، ایران و تاجیکستان و همین طور مهمان هایی از سراسر افغانستان در روزهای برگزاری فستیوال شاهد استقبال بیش از ده هزار تن از شهروندان علاقه مند به سینما در شهر هرات بود.

در دو دور گذشته این جشنواره دو کارگاه آموزشی برای علاقه مندان به سینما نیز برگزار شد. در کارگاه دور دوم شرکت کنندگان دو فیلم کوتاه به نام های “یک روز عکاسی” و “داستان خانم فرشته” نیز ساختند که در مراسم اختتامیه دومین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات نمایش داده شد.

دومین دور این جشنواره برخلاف دوره اول جنبه رقابتی نیز داشت و تندیس جشنواره در دو بخش ملی و بین المللی به سینماگران برگزیده اهدا شد.

در حاشیه برنامه های اصلی دو دور گذشته این جشنواره همچنان برنامه های فرهنگی دیگری از قبیل کنسرت موسیقی محلی هرات، کنسرت موسیقی پاپ، بازدید از اماکن باستانی و… نیز برگزار شد.

قرار است این جشنواره همه ساله در شهر باستانی هرات برگزار شود.

گزارش تصویری اولین دور جشنواره را این‌جا و دومین دور جشنواره را در این صفحه می توانید ببینید.

جایزه بین المللی صلح سیمرغ

جایزه بین المللی صلح سیمرغ در سال ۲۰۰۹ میلادی به ابتکار بنیاد آرمان شهر راه اندازی شد. هدف از راه اندازی این جشنواره تشویق و ترغیب هنرمندانی است که در راستای رسیدن به صلح پایدار و مبارزه با خشونت و نظامی گری با ابزاری زیبا و لطیف تلاش می کنند وارد قلب مخاطب شوند.

این جشنواره در اولین دور خود به استقبال شاعران و نویسندگان فارسی زبان رفت و با بیش از هزار شعر و قصه از این جغرافیای زبانی مواجه شد. در این دور جشنواره تعدادی از شاعران و نویسندگان شایسته دریافت تندیس لاجوردین جایزه صلح سیمرغ شناخته شدند و دور دوم این جشنواره نیز با اهدای تندیس به ناشران مستقل افغانستان برگزار شد.

مراسم اختتامیه دور اول و دوم این جشنواره در کتابخانه ملی تاجیکستان در شهر دوشنبه برگزار شد. برعلاوه، کتابخانه ملی تاجیکستان به دلیل این که خانه ای بزرگ و امن را برای کتاب در منطقه فراهم ساخته و وزارت فرهنگ این کشور به دلیل فعالیت های نشراتی خود نیز شایسته دریافت این تندیس شناخته شدند.

سومین دور جشنواره نیز به تقدیر از هنرمندان عرصه موسیقی اختصاص یافته بود و مراسم پایانی آن همزمان بود با برگزاری هفته گرامی داشت از حقوق بشر در سال ۲۰۱۴٫ در این مراسم نیز برندگان تندیس های لاجوردین سومین دور جایزه بین المللی صلح سیمرغ اعلام شدند.

این جشنواره هر سی ماه یک بار برگزار خواهد شد.