هفت‏روز نامه های آرمانشهر

در دورانی که داشتن اطلاعات معادل قدرت است، آرمان شهر ابزاری آموزنده و مفید را به شکل هفت‏روز نامه، در اختیار فارسی زبانان قرار می دهد. به دلیل کمبود زمان، افراد معمولا نمی توانند روزانه وقت زیادی را برای نظارت بر اخبار و یا منابع مختلف صرف کنند و از تمام وقایع مهم سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حقوق بشری کشور خود یا جهان آگاه باشند. تنها در جامعه ای برخوردار از شهروندان آگاه و توانمند است که پیشرفت اجتماعی، احترام به حقوق بشر، مشارکت سیاسی بالای زنان و مردان و همچنین حکومت پاسخگو را می توان به دست آورد. بالا بردن سطح آگاهی و توانمند سازی افراد از طریق به اشتراک گذاشتن اطلاعات یکی از اهداف اصلی هفت‏روز نامه های آرمان شهر است.

هفت‏روز نامه های آرمانشهر به صورت هفتگی منتشر می شوند و شامل مجموعه ای از اطلاعات جمع آوری شده از منابع مختلف همچون رسانه های خبری و تحلیلی، منابع علمی، منابع مربوط به سازمان های ملی و بین المللی، مقاله ها و گزارش های سازمان های غیر دولتی و حقوق بشری هستند. در هر خبرنامه هفتگی، می توان نمایی کلی از مهمترین وقایع هفته به دست آورد. چهار خبرنامه (تقسیم بندی شده بر اساس جغرافیا و موضوع) که هفت روزنامه های حقوق بشری افغانستان، زنان، بین المللی و ایران را تشکیل می دهند همه نتایج نظارت روزانه بر منابع مختلف و انتخاب دقیق مقالات هستند. تمامی اخبار هفت‏روز نامه ها به طور دقیق طوری دسته بندی و تقسیم شده اند که کار خوانندگان را در پیدا کردن اطلاعات مربوط به کار، تحقیق و یا علاقه شخصی آسان تر بسازد. هدف این است که مخاطبان با منابع تحلیلی و اطلاعاتی جدید نیز آشنا شوند و این در سطح آگاهی و دانش آنها از حقوق بشر نیز تاثیر گذار باشد.

باید در نظر داشت که هفت‏روز نامه های آرمان شهر تمرکز ویژه ای بر مسائل مربوط به حقوق بشر دارند. برای مدافعان حقوق بشر دسترسی به اطلاعات ابزاری مهم است. از طریق هفت‏روز نامه ها، تحولات مهم در زمینه حقوق بشر را می توان پیگیری کرد و از فعالیت های مدافعان حقوق بشر در دیگر کشورها و زمینه ها آگاه شد. برای افرادی که در باره موضوع های خاصی کار تحقیقی انجام می دهند، هفت‏روز نامه ها همچنین می توانند به آنها در دسترسی به مجموعه ای منسجم از اطلاعات کمک کنند. به عنوان مثال، از طریق هفت‏روز نامه ی حقوق بشری افغانستان می توان در باره پوشش رسانه ای انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ افغانستان اطلاعات بسیاری جمع آوری کرد. در تلاش برای ایجاد دسترسی به اطلاعات موجود به زبان های دیگر مثل انگلیسی برای فارسی زبانان، بخش هایی کوتاه از مقاله ها از زبان های دیگر به فارسی ترجمه می شوند، به ویژه در هفت‏روز نامه های بین المللی و زنان. ایجاد دسترسی به اخبار مهم، مقاله های تحلیلی و مقاله های دانشگاهی که به فارسی موجود نیستند، مخاطبان را تشویق می کند تا آنها را برای رسیدن به اهداف خود (کار، تحقیق یا علاقه شخصی) ترجمه کنند.

هفت‏روز نامه های آرمانشهر فقط با هدف اطلاع رسانی منتشر می شوند و هیچ گونه انگیزه سیاسی یا حزبی ندارند. مطالب منتشره در آنها، نتیجه نظارت روزانه بر منابع مهم و اطلاعاتی موجود در فضای عمومی هستند. استخراج اطلاعات و تجزیه و تحلیل روند های مهم در حوزه حقوق بشری، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی در جغرافیای مشخص (خبرنامه های بین المللی، افغانستان و ایران) یا در باره موضوع مشخص (خبرنامه زنان) به اختیار خود مخاطبان جستجوگر است.