haft188620_Refugees_from_Syria

کودکی در اردوگاه غیررسمی آوارگان چادرنشین در دره بقاع، لبنان

بیش از نیمی از آوارگان سوری در لبنان کودک هستند

عکس: عفو بین الملل

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

اوکراین سازمان ملل: آمار قربانیان جنگ به پنج هزار نفر رسید
اوکراین نگرانی عفو بین‌الملل از کشتار غیر نظامیان
عراق سازمان ملل: از شروع سال نو میلادی ۱۳۷۵ نفر کشته شدند

نهادهای دولتی
مصر تایید حکم اعدام ۱۸۳ تن وحشتناک است
۲ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: احکام اعدام ۱۸۳ تن که امروز در پی محاکمه ناعادلانه صادر شد نشانه دیگری از بی اعتنایی مصر به قوانین ملی و حقوق بین المللی است. نایب رییس بخش خاورمیانه و آفریقای شمالی این سازمان گفت: «حکم های اعدام امروز نمونه دیگری از جانبدارانه بودن نظام قضایی مصر است. این حکم ها باید لغو شود و تمام محکومان بر اساس موازین بین المللی عدل و بدون توسل به مجازات اعدام محاکمه شوند.» این احکام در پی  کارزار گسترده رسانه ای در جانبداری از اعدام افراد فعال در حمله به پلیس و ارتش صادر شده است. گزارش خبری: حکم اعدام ۱۸۳ نفر به اتهام قتل مأموران پلیس در مصر تایید شد

مصر حبس ابد برای ۲۳۰ تن از مخالفان سکولار حسنی مبارک
پاکستان دو اعدام دیگر، پانصد نفر در فهرست انتظار
بحرین تابعیت ۷۲ شهروندش را لغو کرد
اسراییل از سازمان ملل خواست تا تحقیقات درمورد جنگ غزه را مسکوت بگذارد

عاملان غیردولتی
نیجریه جزییاتی از حمله بوکو حرام به شهر باگا
مصر فتوای شیخ الازهر برای قتل و قطع دست و پای نیروهای داعش
داعش ویدیوی ‘سوزاندن خلبان اردنی’ را منتشر کرد
داعش تصاویر سر بریدن دومین گروگان ژاپنی را منتشر کرد

     عدالت

بریتانیا حکم تاریخی در باره مراقبت شراکت در اطلاعات را غیرقانونی اعلام کرد
عفو بین الملل ۶ فوریه ۲۰۱۵ با صدور حکمی در باره عملکرد نهادهای اطلاعات مخفی بریتانیا، چند سازمان حقوق بشری به پیروزی تاریخی در این مورد دست یافتند. «دیوان اختیارات تحقیقی» که از صلاحیت قضایی بر عملکرد ستاد ارتباطات دولت (GCHQ)، و سازمان های اطلاعات امور داخلی و خارجی (MI5 و MI6) برخوردار است اعلام کرد که رویه دولت بریتانیا در باره «کسب، دریافت، نگهداری و ارسال ارتباطات خصوصی افراد در بریتانیا، که به دست مسؤولان می رسید» تاکنون معیارهای بین المللی حقوق بشر را نقض کرده است. عفو بین الملل، لیبرتی، پرایوسی اینترنشنال، اتحادیه آزادی های مدنی آمریکا و دیگران این شکایت را طرح کرده بودند. اولین بار است که دیوان حکم به غیرقانونی بودن عملکرد دولت داده است.

فرانسه/رواندا گزارش تحلیلی در باره محاکمه پاسکال سیمبیکانگوا
۳ فوریه ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه حقوق بشر فرانسه گزارشی تحلیلی در باره محاکمه نمادین پاسکال سیمبیکانگوا منتشر کردند. سیمبیکانگوا اولین کسی است که به خاطر نقش خود در نسل کشی توتسی ها در رواندا در دادگاه کیفری فرانسه محکوم شده است. دادگاه این پرونده از ۴ فوریه تا ۱۴ مارس ۲۰۱۴ (۱۵ بهمن ـ ۲۳ اسفند ۱۳۹۲) در دادگاه کیفری پاریس برگزار شد. پاسکال سیمبیکانگوا به حکم اعتراض کرد. دادگاه استیناف در سال ۲۰۱۵ برگزار خواهد شد. این محاکمه اولین محاکمه برای نسل کشی توتسی ها در رواندا است که در فرانسه برگزار می شود. همچنین اولین دادگاه بر اساس صلاحیت قضایی فرامنطقه ای است که متهم در آن حضور یافته است. در پرونده های پیشین و حکم هایی که بر اساس صلاحیت جهانی به اتهام شکنجه در موریتانی و در تونس صادر شد، دادگاه به صورت غیابی برگزار شد زیرا متهمان فرار کرده بودند.

فلسطینی ها پرونده های مربوط به دادگاه بین المللی جزایی را آماده می کنند
المونیتور ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ پیوستن فلسطین به دادگاه بین المللی جزایی در اول آپریل که دبیرکل سازمان ملل روز ۶ ژانویه اعلام کرد، فرصتی برای تحقیق در باره اتهام جنایت های جنگی رهبران اسراییل فراهم خواهد کرد و به نوبه خود بر ماهیت درگیری فلسطین ـ اسراییل و ابزار آن تاثیر خواهد گذاشت. مشاور حقوقی رییس جمهوری محمود عباس به المونیتور گفت: «ما شکایتی در مورد شهرک های کوچ نشین طرح خواهیم کرد.» بر اساس اساسنامه رُم جنایت های جنگی «انتقال مستقیم یا غیرمستقیم جمعیت غیرنظامی قدرت اشغالگر به سرزمین های اشغالی یا اخراج یا انتقال تمام جمعیت یا بخشی از جمعیت سرزمین های اشغالی در محدوده یا خارج از این سرزمین» را در بر می گیرند.

فلسطین/اسراییل بیانیه پارلمانتاریست های طرفدار اقدام جهانی در باره دادگاه بین المللی جزایی
پارلمانتاریست های طرفدار اقدام جهانی ۲۲ ژانویه ۲۰۱۵ «مطلع شدیم که وزیر خارجه اسراییل از کشورهای عضو اساسنامه رُم دادگاه بین المللی جزایی که دوست اسراییل هستند، مثل استرالیا، کانادا و آلمان، خواسته تا از کمک مالی به دادگاه خودداری کنند. او این درخواست را در واکنش به تصمیم فلسطین برای پیوستن به دادگاه و تصمیم دادستان دادگاه برای گشایش تحقیق مقدماتی در فلسطین مطرح کرده است. به نظر ما این درخواست وزیر خارجه اسراییل قابل پذیرش نیست و اشتباه است، چون بر چند فرض اشتباه بنا شده است. هر کشوری حق دارد در باره رابطه خود با نظام سازمان ملل و از جمله دادگاه بین المللی جزایی تصمیم بگیرد…» این بیانیه در وبگاه آقای هلموت شولتز، رییس این گروه در پارلمان اروپا منتشر شده است.

روسیه دیوان عالی کشور شکایت علیه انجمن مموریال را رد کرد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۶ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از حکم دیوان عالی کشور در ردّ شکایت وزارت دادگستری از انجمن تاریخی، آموزشی، حقوق بشر و خیریه «مموریال» استقبال کرد. شبکه مموریال از زمان تشکیل در سال های آخر اتحاد شوروی با در برگرفتن شماری از سازمان های غیردولتی مستقل به افشای سرکوب دوران شوروی، یادبود قربانیان نقض حقوق بشر و نظارت بر وضعیت کنونی حقوق بشر در فدراسیون روسیه و دیگر کشورهای شوروی سابق پرداخته است.

اوکراین پارلمان از دادگاه بین المللی جزایی خواست در کریمه و شرق تحقیق کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ فوریه ۲۰۱۵ پارلمان اوکراین روز ۴ فوریه قطعنامه ای را تصویب کرد که صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی را در مورد جرایم بین المللی ارتکابی در اوکراین پس از ۲۰ فوریه ۲۰۱۴ به رسمیت می شناسد. فدراسیون و مرکز آزادی های مدنی در بیانیه مشترکی از این قطعنامه استقبال کردند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: با توجه به ناتوانی نظام قضایی کشور از تحقیق در باره جرایم در این مناطق، تعهد دولتمردان اوکراین به عدالتا بین المللی و پاسخگویی می تواند تاثیر بازدارنده ای بر درگیری کنونی بگذارد.

صربستان و کرواسی باید همه متهمان جنایت های جنگی را مورد پیگرد قرار دهند
عفو بین الملل ۳ فوریه ۲۰۱۵ امروز در پی حکم دیوان بین المللی دادگستری که صربستان و کرواسی نتوانسته اند ثابت کنند که طرف دیگر در درگیری های دهه ۱۹۹۰ قصد نسل کشی داشته، عفو بین الملل اعلام کرد که این دو کشور باید اکنون تلاش هایشان را بر تضمین پاسخگویی برای جنایت های علیه بشریت و جنایت های جنگی و غرامت برای قربانیان در سطح کشورها متمرکز کنند. رییس بخش اروپا و آسیای مرکزی این سازمان گفت: «این که دادگاه نتوانسته قصد دو طرف در ارتکاب نسل کشی را تشخیص دهد، همان طور که خود دادگاه تایید کرده، این واقعیت را تغییر نمی دهد که افرادی در هر دو طرف مرتکب جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت شده اند.» گزارش خبری: دادگاه سازمان ملل ادعای نسل‌کشی در صربستان و کرواسی را رد کرد
عراق ‘کشف گور دسته جمعی ایزدی‌ها’ در شمال

       حقوق مدنی و سیاسی

فلسطین تهدید به خشونت روزنامه نگاران را به خاموشی می کشاند
المونیتور ۴ فوریه ۲۰۱۵ تحقیق مرکز توسعه و آزادی های رسانه ای فلسطین در اواخر ۲۰۱۴ به این نتیجه رسید که ۸۰% روزنامه نگاران فلسطینی در کرانه باختری در نوشته هایشان به خودسانسوری می پردازند. غازی بنی اوده، روزنامه نگاری که این تحقیق را با عنوان «رسانه های رسمی و آزادی بیان» انجام داد، می گوید حمله ها و آزارها و ترس از آنها دلیل اصلی خودسانسوری روزنامه نگاران است. او گفت: «تفاوتی بین تعدی های علیه روزنامه نگاران در کرانه باختری و در غزه نیست.» اداره امنیت داخلی که زیر نظر وزارت کشور غزه فعالیت می کند در ۳۰ دسامبر ۲۰۱۴ احضاریه ای برای روزنامه نگار جوانی به نام یوسف حماد فرستاد. او که برای رادیو الوطن و بعضی از وبگاه های محلی کار می کند، پس از حضور در آنجا به المونیتور گفت: «آنها مرا تهدید کردند و گفتند این آخرین اخطار است و اگر در مقاله هایم باز از حماس انتقاد کنم زانوهایم را خرد می کنند.»

روسیه تهدید به تعطیلی ۱۱ رسانه به خاطر انتشار طرح های شارلی ابدو
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۵ فوریه ۲۰۱۵ نهاد نظارت بر رسانه ها در روسیه در ۲۶ ژانویه ۲۰۱۵ برای ۱۱ رسانه اطلاع رسانی روسیه که طرح های شارلی ابدو را منتشر کرده بودند، اخطاریه ای فرستاد. این حمله تهدیدی برای آزادی بیان در روسیه به شمار می رود. بر اساس قانون سال ۲۰۰۲ که این اخطار صادر شده، مقامات می توانند پس از سه اخطاریه، رسانه را تعطیل و کارت خبرنگاری روزنامه نگاران را لغو کنند. عبدالکریم لاهیجی، رییس فدراسیون، گفت: «پوتین در چند سال گذشته شماری از ابزارهای قضایی ایجاد کرده که او را قادر می سازد آزادی های مختلف را از بین ببرد. روسیه باید سر عقل بیاید. وضعیت نگران کننده است. دولتی که وزیر خارجه آن به تظاهرات عظیم ۱۱ ژانویه پاریس پیوست، چگونه می تواند این گونه موضع گیری کند؟»

بلژیک پارلمان کشور فلسطین را به‌شکل مشروط به‌رسمیت شناخت
اردن اتحادیه اروپا از اعدام دو جهادی در اردن انتقاد کرد
چین سانسور اینترنت تشدید شده است

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

یونان می خواهد عملیات ضد مهاجرت پلیس را برچیند
دیده بان حقوق بشر ۵ فوریه ۲۰۱۵ به اعلام وزیر سیاست مهاجرت، مسؤولان دولت تازه یونان عملیات بحث برانگیز به قصد سرکوب مهاجرت غیرمنظم و وقوع جرم را در آتن متوقف خواهند کرد. دو سال است که ایست بازرسی های پلیس از جمله واقعیت های روزمره پایتخت بوده است. پلیس ده ها هزار تن را بازداشت کرده است. افرادی که خارجی به نظر می رسند به طور منظم در معرض ایست و بازرسی، جستجوی وسایلشان، توهین و خشونت جسمانی قرار می گیرند. دیده بان حقوق بشر این موارد نقض حقوق بشر را در گزارش سال ۲۰۱۳ خود با عنوان «میهمانان ناخوشایند» ثبت کرده بود.

سوریه ناگفته ها در باره آسیب پذیرترین آوارگان سوری
عفو بین الملل ۴ فوریه ۲۰۱۵ گزارش تازه این سازمان با بیان مطالبی از هشت فرد و خانواده که از درگیری فرار کرده اند و برای بقا در لبنان تقلا می کنند، نور تازه ای بر بحران آوارگان سوریه می افکند. سختی، امید و اسکان دوباره: آوارگان سوریه قصه زندگی خود را روایت می کنند بر امکاناتی تاکید می کند که اسکان دوباره می تواند به بعضی از آسیب پذیرترین آوارگان عرضه کند. انتشار این گزارش به مناسبت آغاز کمپین #OpenToSyria عفو بین الملل انجام شده است. هدف این کمپین فشار آوردن بر کشورهای ثروتمند برای پذیرش شمار بیشتری از آوارگان آسیب پذیر از سوریه است. تاکنون واکنش بین المللی به این بحران ناچیز بوده و بعضی از ثروتمندترین کشورها کار چندانی نکرده اند.

یونان تظاهرات مخالفان ریاضت اقتصادی در آتن
راه حل سیاسی یا انسانی، پناهجویان سوری به کدامیک بیشتر نیاز دارند؟

   دفاع از حقوق بشر

اردن کشتن خلبان نفرت انگیز است اما پاسخ آن «اعدام انتقامی» نیست
۴ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: کشتن وحشیانه خلبان اردنی که زنده زنده سوزانده شد به دست گروه مسلح موسوم به حکومت اسلامی تهاجمی جنایتکارانه به بشریت است، اما پاسخ آن اعدام نیست. ویدیویی که سوزاندن زنده معاذ الکسبه را در قفسی نشان می داد موجی از بهت و حیرت را در سراسر جهان ایجاد کرده است. دولتمردان اردن امروز صبح دو عراقی را در انتقام آشکار از کشتن او اعدام کردند. مسؤولان اردنی به حق از این قتل زشت منزجر هستند اما پاسخ آن هرگز نباید توسل به اعدام باشد که بالاترین مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است.

بحرین ۱۰۳ نماینده پارلمان اروپا خواستار لغو اتهام های نبیل رجب شدند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲ فوریه ۲۰۱۵ صد و سه تن از نمایندگان پارلمان اروپا، یعنی بیش از ۱۰ درصد کل، از فراخوان لغو اتهام ها علیه نبیل رجب، رییس مرکز حقوق بشر بحرین، مدیر مرکز حقوق بشر خلیج و نایب دبیر کل فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، حمایت می کنند.

ترکیه تضعیف حقوق بشر  در نتیجه گرایش به استبداد
۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در گزارش سالانه ۲۰۱۵ خود اعلام کرد: سرکوب، فرایند صلح با کُردها را به خطر انداخته است. رییس جمهوری اردوغان و دولت حزب عدالت و توسعه دستاوردهای یک دهه گذشته را به خطر می اندازند و حقوق بشر و حاکمیت قانون را از بین می برند. در سال گذشته، دولت اقدام های بی سابقه ای را برای برقراری کنترل بر قوه قضاییه ترکیه، به سکوت کشاندن رسانه های اجتماعی، افزایش سانسور رسانه ها و اینترنت و پیگرد روزنامه نگاران در پیش گرفته است.

کوبا اتحادیه اروپا باید جامعه مدنی را کانون گفتگوها قرار دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۴ فوریه ۲۰۱۵ آب شدن ناگهانی یخ در روابط آمریکا و کوبا در دسامبر ۲۰۱۴ هیجانی را در دستگاه های دیپلماتیک جهان برانگیخت و باعث شد نماینده سیاست خارجی اروپا اعلام کند که «فروریزی دیوار دیگری آغاز شده است.» با وجود این، چشم انداز گشایش در کوبا خودبه خود به این معنا نیست که فرایند دمکراسی در جریان است. با وجود آزادی اخیر ۵۳ زندانی سیاسی، ده ها تن دیگر به دلایل سیاسی در زندان به سر می برند. جامعه مدنی مستقل هنوز زیر آزار قضایی و سیاسی قرار دارد و نمی تواند آزادانه اظهار نظر کند. در این چارچوب، نقش اروپا مهم است. اتحادیه اروپا در حدود یک سال است که در باره توافق سیاسی و همکاری در آینده به گفتگو با کوبا مشغول است. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان عضو آن، کمیسیون حقوق بشر و آشتی ملی کوبا گزارش مشترکی با توصیه هایی خطاب به اتحادیه اروپا منتشر کرده اند.

رهبران جهان اغلب حقوق بین المللی را نقض می کنند و اصول اخلاقی را کنار می گذارند
مرکز خبر سازمان ملل ۵ فوریه ۲۰۱۵ کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل زید رعد الحسین امروز علیه «سقوط به وضعیت فلج» هشدار داد و خواهان آموزشی عمیقتر برای تجهیز مردم به شجاعت اخلاقی شد تا نسبت به یک دیگر با مسؤولیت و مراقبت رفتار کنند. او گفت: رهبران جهان اغلب حقوق بین المللی را نقض می کنند و اصول اخلاقی را کنار می گذارند. آقای زید در سخنرانی خود در موزه یادبود هولوکاست در واشنگتن، یک هفته پس از هفتادمین سالگشت آزادی آشویتس، تاکید کرد که آموزش عاری از حقوق بشر جهانشمول بی ارزش است به ویژه در شرایط بحرانی. «این منطق فراوان به چشم می خورد: شکنجه می کنم چون جنگ آن را توجیه می کند؛ علیه شهروندانم جاسوسی می کنم چون تروریسم که تنفرآور است آن را لازم کرده است؛ مهاجران تازه نمی خواهم یا علیه اقلیت ها تبعیض قایل می شوم چون هویت ملی یا شیوه زندگی من مورد تهدید قرار گرفته. دیگران را می کشم چون دیگران مرا خواهند کشت؛ و الی آخر.»

     زنان

روز بین المللی مبارزه با ناقص سازی جنسی زنان
سازمان ملل ۶ فوریه ۲۰۱۵ امروز روز بین المللی مبارزه با ناقص سازی جنسی زنان است. این ناقص سازی تمام رویه های شامل تغییر در اندام تناسلی زنان یا ایجاد جراحت در آن به دلایل غیرپزشکی را در بر می گیرد و در سطح بین المللی نقض حقوق بشر زنان به شمار می رود. این کار در نابرابری عمیق بین زنان و مردان ریشه دارد و تبعیض شدیدی علیه زنان است که حق سلامتی، امنیت و یکپارچگی جسمانی، حق آزادی از شکنجه و رفتار ظالمانه و غیرانسانی و در صورت مرگ حق زندگی آنها را نقض می کند. گرچه این کار در ۲۹ کشور آفریقا و خاورمیانه بیشتر رایج است، در عین حال مشکلی جهانشمول است که در بعضی کشورهای آسیا و آمریکای لاتین نیز اجرا می شود. این رویه در میان بعضی جماعت های مهاجر در اروپای غربی، آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزیلند هم رایج است.

یونان کارگران زن نظافتچی سیریزا نشان میدهند که چرا اقتصاد به یک جاروب جدید نیاز دارد
ترکیه زنان کُرد و پروسه صلح

کودکان
سازمان ملل خواستار پایان خشونت داعش نسبت به کودکان شد
پاپ سیلی زدن ملایم به کودکان را طبیعی دانست
؛ انتقاد از سخنان پاپ درباره تنبیه بدنی کودکان
افزایش پورنوگرافی کودکان و قاچاق مواد مخدر در واتیکان
پرهیز از خشونت نسبت به زنان را به کودکان یاد بدهید

     فرهنگ و اندیشه

«اول آتن را می گیریم، بعد مادرید را»
دمکراسی باز ۳ فوریه ۲۰۱۵ پس از این که آلکسیس تسیپراس به عنوان نخست وزیر یونان سوگند یاد کرد، توجه بسیاری در اروپا و فرای آن به سوی رهبر پودِموس در اسپانیا، پابلو ایگلسیاس، چرخیده است. جالب است که اولین پیام توییتری تسیپراس پس از بازگشت به خانه در شب انتخابات این بود: «اول آتن را می گیریم، بعد مادرید را.» این اشاره ای است به آواز سال ۱۹۸۷ لئونارد کوهن: «اول منهتن را می گیریم، بعد برلین را.» تسیپراس هم این را به شعار خود تبدیل کرد که ضرورت تغییر سیاست های ریاضتی در آلمان را نشان می داد. هدف اصلی پودموس در اسپانیا این است که اکثریت بزرگی را کسب کند. در عمل، این به معنای ساختن حزب طبقه متوسط و کنار گذاشتن محور سنتی چپ/راست است.

ادعای علیه سعودی ها باعث توجه دوباره به صفحات مخفی گزارش ۱۱ سپتامبر شده است
نیویورک تایمز ۴ فوریه ۲۰۱۵ بخشی از تحقیق کمیسیون های اطلاعات امنیتی کنگره آمریکا در باره حمله ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ۱۳ سال گذشته از وضعیت رازآلودی برخوردار بوده است. در این ۲۸ صفحه حمایت اساسی از هواپیماربایان مورد بررسی قرار گرفته و تمام گزارش ها حاکی است که اشخاص برجسته ای از عربستان سعودی در تامین مالی تروریسم شرکت دارند. ادعاهای تازه زکریا موسوی، عضو محکوم القاعده، که پیش از ۱۱ سپتامبر با مسؤولان بالارتبه عربستان سعودی تماس داشته، دوباره توجه به یافته های گزارش را جلب کرده است. تلاش قانونگذاران و اعضای خانواده های کشته شدگان برای دستیابی به این صفحات از گزارش ناموفق مانده است. نماینده کنگره استفن لینچ یکی از نویسندگان قطعنامه مشترکی است که از اباما می خواهد این بخش از گزارش را آشکار کند. مسؤولان کاخ سفید می گویند دولت انتشار این صفحات را بررسی کرده ولی هنوز برنامه ای برای این کار ندارد. گزارش خبری: عضو پیشین القاعده: برخی از مقام‌های آل‌سعود حامی ما بودند

پاکستان نوای رو به خاموشی؛ وقتی موسیقی از ترس افراطیون کم‌صدا می‌شود
بر آستانه‌ی جنگ صد ساله ایستاده‌ایم: گفتگوی “دی سایت” با آدونیس شاعر بزرگ عرب
یونان؛ آغار تغییرات سراسری در اروپا؟
رئیس گروه‌ بین‌المللی بحران:  رشد داعش «به کمک معیارهای دوگانه دولت های غربی»
بررسی علل نژادپرستی نوین؛ مورد اروپا

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.
«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

 منابع این شماره: اخبار روز، المونیتور، بی بی سی، پارلمانتاریست های طرفدار اقدام جهانی، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، سازمان ملل، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز، یورو نیوز

شماره ۸۶ هفت روز نامه بین المللی

پیوست‌ها: