افغانستان

82fgtf

آثار تاریخی آرشیو ملی افغانستان در خطر فرسودگی/ منبع عکس

  موارد نقض فاحش حققو بشر

جسد سه ‘آدم‎ربا’ را در نیمروز آویزان کردند
بی بی سی/ ۱۶ دلو ۱۳۹۳ مقام‌های محلی ولایت نیمروز در جنوب غرب افغانستان می‌گویند سه آدم‌ربا در یک درگیری مسلحانه کشته شده‌اند. تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که جسد این سه نفر را نشان می‌دهد که از یک لوحه تبلیغاتی در بازار ولسوالی دلارام ولایت نمیروز آویزان شده‌است.
دادگاه صحرایی در قلمرو نظام دموکراتیک

افراد ناشناس جنازه ولسوال نام نهاد طالبان در ولسوالی شیندند را به آتش کشیدند
کلید گروپ/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳ خبرهای رسیده از ولسوالی شیندند هرات حاکی از آن است که صبح امروز گروهی از افراد مسلح ناشناس بالای انتقال دهندگان جنازه ولسوال نام نهاد طالبان در آن ولسوالی حمله نمودند که در نتیجه دو تن را کشته و جنازه ولسوال خودخوانده طالبان را به آتش کشیدند.

 زنان

بی‌سوادی دختران؛محرومیتی که نسل اندر نسل تکرار می‌شود
دویچه وله/ ۱۶ دلو ۱۳۹۳ محرومیت دختران از رفتن به مکتب در افغانستان به امری عادی تبدیل شده است. مقام های دولتی تنها ابراز نگرانی می کنند ولی درعمل برنامه ای برای پایان دادن به این محرومیت وجود ندارد.

 ارزیابی تازه: دسترسی زنان افغان به حقوق‌شان محدود شده است
اطلاعات روز/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ سازمان حقوق بشر و دموکراسی افغانستان با نشر تحقیق تازه‌ا‌ی، وضعیت زنان در کشور را نگران‌کننده خواند و اعلام کرد، دسترسی زنان افغان به حقوق‌شان محدود شده‌ است.

 زنان معترض در کابل: اگر به خواست‏مان توجه نشود، در انتخابات آینده شرکت نمی‏کنیم
رادیو کلید/ ۱۴ دلو ۱۳۹۳ شماری از زنان در شهر کابل در یک راه‏پیمایى از رد شدن نامزد وزیران زن از سوى مجلس نمایندگان انتقاد کرده، خواهان چهار وزارت در ترکیب کابینۀ جدید هستند.

زنان در کجای کابینه قرار دارند؟
حداقل چهار وزیر کابینه باید زن باشد

دختران بهسود از مکتب محروم ‌اند
۸صبح/ ۵ دلو ۱۳۹۳ سیاسی شدن معارف، فساداداری، ضعف مدیرت، عدم حمایت دولت، نبود مکتب‏های دخترانه و سنتی بودن جامعه در ولسوالی حصه اول بهسود سبب شده که دانش‌ آموزان دختر در این ولسوالی نتوانند به درس و تعلیم‌‏شان ادامه دهند. صدها دختر دانش‌ آموز در این ولسوالی که یکی از ولسوالی‏‌های امن ولایت میدان ‌وردک است، از ادامه درس و تعلیم باز مانده‌اند.

قتل پنج عضو خانواده دختر بعد از جواب رد به خواستگار در افغانستان
بی بی سی/ ۱۰ دلو ۱۳۹۳مردی در افغانستان پس از خواستگاری و شنیدن جواب رد از خانواده دختر مورد علاقه‌اش، پنج عضو این خانواده را کشت. در این حادثه که ۹دلو در ولایت پروان در شمال کابل رخ داده است، پدر، دو کودک و دو زن از خانواده دختر کشته شده‏اند.

قتل یک زن از سوی شوهرش در قندهار
اطلاعات روز/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ یک مرد در ولایت قندهار زنش را که صاحب پنج فزنده بوده، به قتل رسانده است. ضیا درانی، سخنگوی فرماندهی پولیس قندهار دیروز به رسانه‌ها گفت، این مرد عتیق‌الله نام دارد و ‌پس از کشتن زنش، با پنج فرزند خود از محل فرار کرده است. این مرد باشنده‌‌ی اصلی ولایت ارزگان است.

کمیسیون حقوق بشر: خشونت‌های روانی علیه زنان افزایش یافته است
روزنامه افغانستان/ ۱۲ دلو ۱۳۹۳ آمار کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان در رابطه به خشونت علیه زنان نشان می‏دهد که در سال جاری خشونت‏های فزیکی علیه زنان با تفاوت اندکی کمتر از خشونت‏های روانی است. براساس آمار این کمیسیون در سال جاری ۴۲۵۹ قضیه خشونت علیه زنان در دفاتر ساحوی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان ثبت شده است.

   حامیان و فعالان

گزارش سالانه دیده بان حقوق بشر درباره افغانستان
آرمان شهر/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی وارد دور جدیدی از بی ثباتی ها گردید که این بی ثباتی ها تاثیرات مهمی بر حقوق بشر داشت.  دور اخیر انتخابات ریاست جمهوری ماه جون ۲۰۱۴ پس از این که  هردو کاندید این دور، هریک آقای اشرف غنی و عبدالله عبدالله با متهم کردن تیم های انتخاباتی یکدیگر به دست داشتن در تقلب، ادعای پیروزی در انتخابات را نمودند، منجر به یک بن بست سیاسی شد.

زندگی کودکان یتیم به تصویر کشیده می‌شود
روزنامه ۸ صبح/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ برای نخستین‌بار ریاست پرورشگاه‌ها تصمیم گرفته تا از طریق تولید برنامه‌های مستند تلویزیونی و رادیویی، زندگی کودکان یتیم در پرورشگاه‌ها را با همکاری موسسه «پارسا» به تصویر بکشد. به گزارش رادیو آزادی، سید عبدالله هاشمی رییس عمومی پرورشگاه‌های کشور، روز پنجشنبه تفاهم‌نامه‌ای را به همین منظور به ارزش یک میلیون و چهارصد هزار دالر با موسسه «پارسا» در کابل امضا کرد.

تظاهرکنندگان جاغوری: کشتار در راه‌های مواصلاتی پایان یابد
روزنامه ۸صبح/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ صدها تن از باشندگان ولسوالی جاغوری ولایت غزنی روز گذشته در اعتراض به کشتار، بازداشت و باج‌گیری‌ها در مسیر راه‌های این ولسوالی دست به تظاهرات زدند. این تظاهرات به صورت مسالمت‌آمیز در بازار سنگماشه مرکز این ولسوالی راه‌اندازی شد.

   حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

دفاتر شوراهای ولایتی افغانستان در بسیاری از ولایات بسته شد
بی بی سی/ ۹ دلو ۱۳۹۳ اعضای شوراهای ولایتی افغانستان در اعتراضی به لغو صلاحیت نظارت بر کار ادارات دولتی، در بسیاری از ولایات این کشور دفاترشان را بستند. مجلس نمایندگان افغانستان، روز چهارشنبه ۸ دلو/بهمن قانون شوراهای ولایتی را بعد از حذف صلاحیت نظارتی آنها تصویب کرد. به اساس این قانون تنها مشورت دهی وظیفه این شوراهاست.

امتحان کنکور و جذب ٩٢ هزار دانشجو در سال تحصیلی ٩۴
رادیو فرانسه/ ۹ دلو ۱۳۹۳ وزارت تحصیلات عالی افغانستان اعلام کرد در سال جدید تحصیلی ٩٢هزار دانشجو در مؤسسات عالی و نیمه‌عالی کشور جذب خواهند شد.

هند برای دانشگاه هرات مرکز تحقیقات علمی می ‌سازد
۸صبح/ ۷ دلو ۱۳۹۳ مسوولان دانشگاه هرات از توافق کنسولگری هندوستان در هرات، جهت ایجاد یک مرکز بزرگ تحقیقاتی در این دانشگاه خبر می‏دهند. احمدغنی خسروی، معاون امور دانشجویان دانشگاه هرات می‌‏گوید: کنسولگری هندوستان مقیم هرات توافق کرده است تا یک مرکز تحقیقات علمی را در این دانشگاه ایجاد کند.

اتاق تجارت افغانستان: خوشبینی به وضعیت کار و بار در افغانستان افزایش یافته
بی بی سی/ ۱۱ دلو ۱۳۹۳ اتاق تجارت و صنایع افغانستان براساس گزارش تازه خود گفته که هرچند امیدواری‏ها برای بهبود وضعیت کار و بار افزایش یافته، اما در عمل تغییری در وضعیت سرمایه‌گذاری دیده نمی‌شود.عتیق‌الله نصرت، رئیس هیئت عامل این اتاق به خبرنگاران گفت که این گزارش براساس مصاحبه با مسئولان ۱۲۰۹ شرکت در پنج ولایت بزرگ و پرجمعیت کابل، بلخ، هرات، قندهار و ننگرهار انجام شده است.

راه های موصلاتی ۱۶ ولسوالی ولایت بدخشان مسدود شده است
رادیو کلید/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ برف باری‏های پی هم چند روز اخیر در ولایت بدخشان راه‏های موصلاتی ۱۶ ولسوالی این ولایت  را مسدود نموده است. عبدالله همایون دهقان، رئیس اداره مبارزه با حوادث بدخشان  امروز به کلید گفت: این ولسوالی ها شامل ولسوالی های “راغستان، کوهستان، یاوان، شهربزرگ، ارگو ، درایم،  تیشکان، ارغنچخواه، شغنان، زیباک، اشکاشم، مای می، نُسی، شُکی، کوفاب و خواهان” اند.

حکومت: در سیستم انتخاباتی افغانستان اصلاحات اساسی به میان می آید
روزنامه افغانستان/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ در حالی که اعتماد جامعه مدنی و مردم بر سیستم انتخاباتی افغانستان به شدت خدشه دار شده است اما مقامات حکومتی بار دیگر تعهد کردند که در دستگاه انتخاباتی این کشور اصلاحات گسترده و اساسی صورت خواهد گرفت. سروردانش معاون دوم رییس جمهور غنی می‏گوید که حکومت اراده دارد تا مطابق تعهدات قبلی سیستم انتخاباتی را اصلاح کرده و افرادی را که قابل اعتماد همه باشد در دستگاه انتخاباتی به کار بگمارد.

  نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار،محیط زیست سالم و ارتباطات

شمار معتادان در بلخ افزایش یافته است
هشت صبح/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ شماری از فعالان مدنی در ولایت بلخ می‌گویند که شمار معتادان به مواد مخدر در این ولایت نسبت به سال‌های قبل افزایش چشمگیری یافته است و این موضوع باعث نگرانی شهروندان شهر مزارشریف و ولسوالی‌های آن گردیده است.این فعالان مدنی هم‌چنان می‌گویند که اگر این معتادان درمان نشوند و به حال خود رها گردند، در آینده خیلی نزدیک ولایت بلخ و شهر مزارشریف با یک فاجعه بزرگ انسانی مواجه خواهد شد.

حادثه ترافیکی در هرات جان هفت نفر را گرفت
خبرگزاری بخدی/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳ مقام‌های محلی ولایت هرات در غرب افغانستان می‌گویند که در نتیجه حادثه ترافیکی در این ولایت، دست‌کم هفت نفر کشته و دوازده تن دیگر زخمی شده‌اند.

اعتراض به افزایش قیمت برق در هرات
روزنامه ۸صبح/ ۱۵ دلو ۱۳۹۳ وزارت انرژی و آب کشور از بالا رفتن قیمت برق در هرات خبر داده است. غلام‌فاروق قاضی‌زاده، سرپرست وزارت انرژی با تایید این خبر گفته است که برق هرات از ابتدای ماه جاری با قیمت ۵٫۲۰ افغانی در هر کیلوات برای باشندگان این ولایت توزیع خواهد شد.

   جنگ

تلفات ملکی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
۱۶ نفر در حملات پیکارجویان در ولایت لغمان کشته شدند.

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
دو پلیس افغان هفت همکار خود را در ولسوالی میوند ولایت قندهار به قتل رسانده‌‏اند. در نتیجه یک حمله “خودی” در میدان هوایی نظامی کابل سه پیمانکار آمریکایی کشته شدند. ۴ پولیس در ولسوالی چشت هرات کشته شدند. درگیری میان ۲ گروه طالبان در ولسوالی اندر ولایت غزنی ۴ کشته بر جا گذاشت. هفت عسکر اردوی ملی درهنگام اجرای وظایف با ماین کنار جاده مواجه شده و به شهادت رسیدند. پانزده طالب مسلح در قندز کشته شدند.

رادیو پولیس تبلیغات دشمن را خنثا می‏سازد
۸صبح/ ۶ دلو ۱۳۹۳ وزارت امور داخله به ‌منظور خنثاسازی تبلیغات دشمن علیه نیروهای امنیتی، تحکیم روابط بیشتر میان مردم و نیروهای پولیس و هم‌چنین آگاهی‌ دهی از کارکرد این نیروها، رادیویی را به نام «پولیس اف ‌ام» با شعار «صدای قهرمانان» تاسیس کرده است. به‌گفته‌ مقام‏های وزارت امور داخله، این رادیو فعلا ولایت کابل و ساحات نزدیک به این ولایت را تحت پوشش نشراتی خود قرار می‏دهد.

ادامۀ نبردهای گروه دولت اسلامی (داعش) و طالبان
رادیو سلام وطندار/ ۱۲ دلو ۱۳۹۳ مقام‌ها در افغانستان می‌گویند در یک ماه اخیر در مناطق مختلف این کشور، میان طالبان و نیروهای دولت اسلامی نبردهای خونینی رخ داده است. به گفتۀ منابع، این تنش‏ها در ابتدا از اختلافات فکری و جنگی منشا گرفته است و بیش‏تر ریشۀ مذهبی دارند. اعضای گروه دولت اسلامی وهابی، و اعضای گروه طالبان حنفی‌مذهب‏اند.

کارتر: خروج عساکر ما از افغانستان وابسته به شرایط امنیتی این کشور خواهد بود
رادیو آزادی/ ۱۴ دلو ۱۳۹۳ نامزد وزارت دفاع امریکا می‏گوید، اگر وضعیت امنیتی افغانستان ناگوارتر شود دربارهء طرح خارج ساختن همۀ سربازان امریکایی از این کشور تجدید نظر می‏کند. آشتن کارتر در پاسخ به این پرسش کمیتهء نظامی مجلس سنا که آیا آماده است که برای مقابله با نگرانی های امنیتی در پلان خارج ساختن عساکر امریکایی از افغانستان و تعداد آنها تغییر وارد کند گفت بلی برای تغییرات آمادگی دارد.

   سیاست

کمسیون انتخابات: به زودی تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه اعلام خواهد شد
کلید گروپ/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳ مقامات در کمسیون مستقل انتخابات از  اعلام زود هنگام تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه در کشور خبر می دهند. نور محمد نور، سخنگوی این کمسیون روز جمعه به کلید گفت: کمسیون مستقل انتخابات طرح برگزاری انتخابات ولسی جرگه را آماده کرده و به زودترین فرصت پس از ملاقات رئیس و اعضای  این کمسیون با رئیس جمهور کشور، اعلام خواهد شد.

جدال بر سر چگونگی اصلاح نظام انتخاباتی
روزنامه ۸ صبح/ ۱۸ دلو ۱۳۹۳ آصف آشنا، از سخنگویان ریاست اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید اعلامیه‌ای که اخیرا توسط دفتر ریاست‌جمهوری به‌منظور تشخیص مسایلی که در نهادهای انتخاباتی نیازمند اصلاحات است صادر شده، به مفهوم فرمان الزام‌آوری که در توافق‌نامه سیاسی هر دو رهبر حکومت وحدت ملی پیش از تشکیل حکومت روی آن توافق کرده‌ بودند، نیست. بیشتر بخوانید:غنی: نظام انتخاباتی در زودترین فرصت اصلاح خواهد شد

هشت وزیر جدید افغانستان سوگند خوردند
بی بی سی/ ۱۲ دلو ۱۳۹۳ هشت تن از وزرای کابینه دولت وحدت ملی افغانستان با حضور در ارگ ریاست جمهوری این کشور مراسم سوگند وفاداری را بجا آوردند. هفته گذشته از میان ۱۸ نامزد وزیری که به مجلس نمایندگان معرفی شدند، تنها هشت تن آنها توانستند، رای اعتماد مجلس را به دست آورند. بیشتر بخوانید: داکتر عبدالله: حکومت آماده معرفی چهره‏های جدید است

سیاست خارجی افغانستان چه اهدافی را دنبال می کند؟
رایو فرانسه/ ۱۳ دلو ۱۳۹۳ جلسۀ معارفۀ وزیر امور خارجۀ جدید افغانستان، آقای صلاح الدین ربانی، امروز با حضور دکتر عبدالله عبدالله، رییس حکومت اجرایی افغانستان، و حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری، و شمار دیگری از مقام های بلندپایۀ دولتی برگزار شد. صلاح الدین ربانی در سخنانش سیاست خارجی را عرصۀ “تعهد و تخصص” توصیف کرد و افزود که از اهداف او در مسئولیت جدید ایجاد ثبات در سیاست خارجی افغانستان است.

توافق امریکا و پاکستان بر بازداشت و یا کشتن ملافضل‌الله
تلویزیون یک/ ۶ دلو ۱۳۹۳ امریکا از بازداشت و یا هدف قراردادن ملافضل‌الله رهبر تحریک طالبان پاکستان، به مقام‌‏های نظامی این کشور اطمینان داده است. کمیته‌ دفاعی سنای پاکستان گفته است، مقام‏های امریکایی اطمینان داده‏‌اند که ملافضل‌الله به زودی از سوی نیروهای امریکایی در افغانستان بازداشت و به پاکستان تحویل داده خواهد شد.

انتظار افغانستان از اجلاس امنیتی مونیخ
آوا/ ۱۷ دلو ۱۳۹۳اشرف غنی؛ رییس جمهور روز جمعه، برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ، کابل را به مقصد مونیخ آلمان ترک کرد. رییس جمهور غنی در این سفر رسمی سه روزه، در کنفرانس امنیتی مونیخ سخنرانی و دیدگاه افغانستان در رابطه با مسائل امنیتی را بیان می ‌کند.

بخش تدارکات وزارت دفاع افغانستان تعلیق و کارمندانش ممنوع‌الخروج شدند
بی بی سی/ ۱۲ دلو ۱۳۹۳ محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان وظایف کارمندان بخش تدارکات و خریداری وزارت دفاع افغانستان را به حالت تعلیق در آورده و دستور داده کارمندان این بخش حق خروج از کشور را ندارند. بیشتر بخوانید: واکنش تند رئیس‌جمهور به اختلاف ۲۱۵ میلیون دالری در قراردادهای نفتی وزارت دفاع، ناخشنودی اداره بازرسی عمومی آمریکا از طبقه‌بندی بخش عمده اطلاعات جنگ این کشور در افغانستان

   فرهنگ

آثار تاریخى آرشیف ملى در خطر فرسودگى قرار دارد
خبر گزاری پژواک/ ١١دلو ۱۳٩٣ با آنکه آرشیف ملى، با کُتب ارزشمند تاریخى و تابلوهاى خطاطى که قبلا به خارج قاچاق می‏شد، غنامندتر شده؛ اما نبود لابراتوار و بخش صحافى براى نگهدارى و ترمیم آثار، از چالش‏هاى عمدۀ آن محسوب می‏گردد.

فیلم “مدرسه” و عبور از سانسور
رادیو فرانسه/ ۱۱ دلو ۱۳۹۳ در این هفته، طلوع، فیلم “مدرسه” را پخش کرد؛ فیلمی که در آن صحبت از مشکلات مهاجرین افغان در ایران است و در گذشته به درخواست مسئولین ایرانی، مورد سانسور حکومت افغانستان قرار گرفته بود.

در باب ضرورت روشنفکری و روشنگری
۸ صبح/ شنبه ۱۱ دلو ۱۳۹۳ یک سال از مرگ قسیم اخگر، روشنفکر سرشناس افغانستان، می‏‌گذرد و در این یک سال طبقه قلم‌به‌دست از او توصیف‌های زیادی کرده‌اند. آن زمان، من او را «روشنفکر عیار» گفتم و بیشتر به ویژگی شخصیتی و چارچوب ذهنی او از تاریخ و پدیده روشنفکر پرداختم. بیشتر بخوانید: پایان تاریخ روشنفکر آرمان‌گرا و شبه‌عمل‌گرا

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه ‌ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته :
بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، سایت آرمان شهر، خبرگزاری پژواک، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، تلویزیون یک، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، اطلاعات روز، خبرگزاری رشد، رادیو وطندار، خبرگزاری آوا، خبرگزاری بخدی.

 ۸۲ (۱)

پیوست‌ها: