haft89

دسترسی میلیون‌ها سوری به آب و برق قطع شده است
عکس: رویترز در وبگاه دویچه وله

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی
امارات متحده عربی سه زن در بازداشت مخفی به خاطر پیام های توییتری

۲۷ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل اعلام کرد: سه زن که از حدود ۲ هفته پیش در انزوای کامل در بازداشت به سر می برند در خطر شکنجه یا بدرفتاری هستند و باید فوری آزاد شوند. این سه زن که خواهر هستند پس از اظهاراتی در شبکه های اجتماعی در باره برادرشان که زندانی عقیدتی است روز ۱۵ فوریه برای بازجویی در ابوظبی به کلانتری احضار شدند و از آن پس ناپدید شده اند.
ترکیه مقابله با داعش در اولویت نیست
بحرین ۳ شهروند را به اعدام محکوم کرد
پنج سال زندان برای فعال مصری
اندونزی ۱۱ خارجی را اعدام می کند
مصر دادگاه ۴ نفر از سران “اخوان‌المسلمین” را به اعدام محکوم کرد
سوریه اعتراض دیدبان حقوق بشر به ادامه استفاده از بمب بشکه‌ای

عاملان غیردولتی
بنگلادش وبلاگ‌نویس معروف بنگلادشی- آمریکایی به ضرب چاقو و ساطور کشته شد
سوریه حکومت اسلامی در سه روز بیش از ۲۰۰ مسیحی ربود
عراق داعش آثار موزه موصل را نابود کرد
عراق سازمان‌های حقوق بشری: داعش در صدد نابودی اقلیت‌های قومی است
عراق دیده‌بان حقوق بشر: کردها مانع بازگشت عرب‌ها به خانه‌هایشان می‌شوند

     عدالت

اوکراین آقای پوروشنکو، دادگاه بین المللی جزایی باید در مورد جرایم در دُنباسا و کریمه تحقیق کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ فوریه ۲۰۱۵ مقاله از تولکان اسماعیلوا، نایب رییس فدراسیون: یک سال تمام سپری شده است. تصاویر جنگ داخلی در خیابان های کیف هنوز تازه است. به کارگیری گلوله های واقعی، بازداشت های خودسرانه، شکنجه و بدرفتاری به مرگ بیش از ۱۰۰ تن انجامید. رسانه ها علاوه بر تاکید بر تعدی های نیروهای امنیتی اوکراین به حضور عناصر رادیکال خشونت گرا در صفوف مخالفان یانوکویچ توجه نشان داده اند. با وجود این که دولت اوکراین موضوع را به دادگاه بین المللی جزایی در لاهه ارجاع کرده، اختیار بسیار محدودی به این دادگاه داده است. دادستانی دادگاه فقط به تحلیل رویدادهای بین ۲۱ نوامبر ۲۰۱۳ تا ۲۲ فوریه ۲۰۱۴ و تنها رویدادهای میدان استقلال پرداخته است. با اختیار کنونی، این دادگاه نمی تواند به جرایم ارتکابی در کریمه یا دُنباس ـ که ممکن است جنایت های جنگی یا جنایت های علیه بشریت باشند ـ بپردازد.
آلمان پیگرد قضایی یکی از متهمین جنگ دوم جهانی
آمریکا ایالت ویرجینیا به قربانیان سیاست ‘به‌نژادی’ غرامت‌ می‌پردازد
هنگ کنگ شش سال زندان برای کارفرمای شکنجه گر 

     حقوق مدنی و سیاسی

شورای حقوق بشر  باید دوباره اجماع بین المللی در باره آزادی بیان و آزادی دین را تایید کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ آزادی بیان در مخالفت با آزادی دین یا اعتقاد نیست. این آزادی ها مکمل یک دیگر هستند، یک دیگر را تقویت می کنند و تحقق همزمان آنها آزادی بیان عقاید، باورها و اعتقادهای گوناگونی را تضمین می کند. در این چارچوب، آزادی بیان «فقط به اطلاعات یا نظریات مساعد یا غیربرخورنده یا بی تفاوت مربوط نمی شود بلکه نظریات برخورنده، تکان دهنده یا رنجاننده هر بخشی از مردم را نیز در بر می گیرد. اینها الزام های تکثرگرایی، رواداری و بلندنظری است و بدون آنها جامعه دمکراتیکی در کار نخواهد بود. محدوده آزادی بیان را حقوق بین المللی مشخص کرده است، ولی نظر به مخالفت های تازه یا حمله های آشکار ـ به ویژه این استدلال که «کفرگویی» باید منع شود و دین باید از هر انتقادی محفوظ بماند ـ  این حق باید از پشتیبانی قوی تر جامعه بین المللی برخوردار شود.

کامرون مدافعان حقوق دگرباشان جنسی با خشونت روبرو هستند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ برنامه نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، شبکه مدافعان حقوق بشر در آفریقای مرکزی، خانه حقوق بشر کامرون و گروه مردان آفریقایی طرفدار سلامت و حقوق جنسی امروز با انتشار گزارشی در دوالا تهدیدها و حمله های فیزیکی علیه دگرباشان مدافعان حقوق دگرباشان جنسی را در کامرون محکوم کردند. از سال ۲۰۱۱ تاکنون، دست کم ۲۸ تن به خاطر گرایش جنسی شان در کامرون محکوم شده اند.

تاجیکستان  بدون آزادی اطلاع رسانی انتخاب دمکراتیک ممکن نیست
گزارشگران بدون مرز ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ در روز نخست ماه مارچ ۲۰۱۵، بیش از چهار میلیون شهروند تاجیکستانی برای گزینش ۶٣ نماینده از میان ٢٨٨ نامزد نمایندگی مجلس تاجیکستان به پای صندوق های رأی می‌روند. ورای ظاهر دمکراتیک این انتخابات، آزادی اطلاع رسانی بر اثر گژروی آزادی‌ستیزانه امام علی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان، که از سال ١٩٩٢ قدرت را قبضه کرده در وضعیت بحرانی قرار دارد. تاجیکستان در رده بندی ۲۰۱۵ گزارش‌گران بدون مرز در میان ١٨٠ کشور در رده ١١۶ قرار دارد.
مجلس ایتالیا هم دولت مستقل فلسطین را به رسمیت شناخت

       جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

اسراییل/فلسطین «تکمیل کردن ساختمان خانه ها، مدارس و امکانات بهداشتی در غزه صدسال طول می کشد»
دیده بان اشتباهات بشر ۲۶ فوریه ۲۰۱۵ به نقل از اکسفام: با روال کنونی کار، بیش از صد سال طول می کشد تا ساختمان خانه ها، مدارس و امکانات بهداشتی در غزه کامل شود مگر این که محاصره اسراییل به پایان برسد. کمتر از ۲۵/۰ درصد از بار کامیون های مصالح ساختمانی مورد نیاز در سه ماه گذشته وارد غزه شده است. غزه بیش از ۸۰۰۰۰۰ کامیون مصالح ساختمانی لازم دارد. اما در ژانویه تنها ۵۷۹ کامیون وارد شد. در حدود ۱۰۰۰۰۰ تن ـ بیش از نیمی از آنها کودک هستند ـ پس از تخریب خانه هایشان هنوز در پناهگاه ها یا مسکن موقت یا با خویشان دورتر زندگی می کنند.

آمریکا از میان ۸/۳ میلیون آواره سوری، ۳۳۵ تن را پذیرفته
دیده بان حقوق بشر ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ پس از چهار سال درگیری، بحران در سوریه نشانه ای از پایان بروز نمی دهد بلکه بیش از پیش در منطقه گسترش می یابد. اردن بمباران سوریه را در تلافی اعدام وحشتناک خلبان خود به دست داعش افزایش داده است. حضور داعش در عراق درگیری های فرقه ای را باز دامن زده و ۲ میلیون تن را آواره کرده است. جنگ در اطراف کوبانی در مرز سوریه و ترکیه، ۲۰۰۰۰۰ تن دیگر را به ۵/۱ میلیون نفری که در ترکیه بودند افزوده است و به احساسات کُردهای ترکیه بیشتر دامن زده است. لبنان زیر بار ۲/۱ میلیون پناهنده سوری کمر خم کرده و تعادل میان فرقه های خود لبنان به حد از هم فروپاشی رسیده است. با ۸/۳ میلیون آواره سوری در منطقه، سهیم شدن در این مشکل ضروری است. آمریکا از ژانویه ۲۰۱۲ تا دسامبر ۲۰۱۴ تنها ۳۳۵ آواره سوری را پذیرفته است و بریتانیا ۱۴۳ تن را. آلمان با سخاوت بیشتری برخورد کرده و پذیرش ۳۰۰۰۰ تن را اعلام کرده، اما معلوم نیست تاکنون چند تن را پذیرفته است.
سوریه دسترسی میلیون‌ها سوری به آب و برق قطع شده است

اتحادیه اروپا کنار می ایستد تا مهاجران در دریای مدیترانه غرق شوند
دیده بان حقوق بشر ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ در جزیره لامپدوزا در مدیترانه، گورستانی با صلیب های ساده چوبی قرار دارد. نام دفن شدگان و قصه شان را نمی دانیم به جز این که می دانیم طی تلاش برای رسیدن به اروپا، پس از فرار از درگیری در سوریه، یا از نقض حقوق بشر در سومالی و اریتره یا فقر در غرب آفریقا، جان باخته اند. در یک دهه گذشته، در حدود ۲۰۰۰۰ تن در تلاش برای گذر از دریا درگذشته اند. سال پیش مرگبارترین سال بود که بیش از ۳۵۰۰ تن غرق شدند یا در اثر گرسنگی، تشنگی یا سرما جان خود را از دست دادند.

مراکش حمله به مهاجران:‌ پایان سیاست وعده دهی؟
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۳ فوریه ۲۰۱۵ شبکه حقوق بشر اروپایی مدیترانه و فدراسیون به شدت دستگیری های گسترده بیش از ۱۲۰۰ تن را در شمال مراکش محکوم کردند. این دو سازمان خواهان پایان یافتن فوری رویه های خودسرانه و غیرقانونی و احترام به حقوق بشر تمام افراد صرفنظر از وضع قانونی آنها شدند. بازداشت شدگان به شهرهای مختلف اعزام شده اند و دست کم ۴۵۰ تن هنوز بدون دسترسی به موازین قانونی در اردوگاه های مختلف در مراکش، در کلانتری ها و حتا سرپناه های بی خانمان ها به سر می برند.

   حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

وتوی مصوبه کنگره برای ساخت خط لوله نفت بین آمریکا و کانادا
سازمان بهداشت جهانی نگران گسترش بیماری سرخک است

   دفاع از حقوق بشر

حقایق و آمار در باره حقوق بشر در سال ۲۰۱۴ ـ گزارش سال عفو بین الملل
۲۵ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین الملل در سال ۲۰۱۴ نقض حقوق بشر را در ۱۶۰ کشور و منطقه سراسر جهان پیگیری کرد. با وجود پیشرفت در بعضی نقاط، حقوق بشر برای بسیاری از مردم بدتر شده است. این آمار جامع و کامل نیستند. جنایت های جنگی یا موارد دیگر نقض «حقوق جنگ» در ۱۸ کشور رخ داد. گروه های مسلح در دست کم ۳۵ کشور مرتکب نقض حق شدند که بیش از ۲۰ درصد کشورهای مورد تحقیق است. پناهجویان و مهاجران به ویژه در خطر بودند. بیش از ۳۴۰۰ تن گویا در تلاش برای رسیدن به اروپا در دریای مدیترانه غرق شده اند. از ۴ میلیون نفری که از درگیری در سوریه گریخته اند، ۹۵% در کشورهای همسایه آن به سر می برند. در حدود سه چهارم دولت ها (۱۱۹ دولت از مجموع ۱۶۰) آزادی بیان را خودسرانه محدود کردند. آزادی مطبوعات در بسیاری از کشورها سرکوب شد، روزنامه ها بسته و روزنامه نگاران تهدید شدند. بیش از یک سوم دولت ها (۶۲ مورد) زندانیان عقیدتی داشتند، یعنی کسانی که فقط از حقوق و آزادی هایشان استفاده می کنند. ۵۸% از کشورها (۹۳ مورد) محاکمه های ناعادلانه برگزار کردند که در آنها متهم، قربانی جنایت یا عامه مردم از عدالت برخوردار نمی شوند. ۸۲% از کشورها (۱۳۱ مورد) شکنجه یا بدرفتاری را به کار گرفتند. ۲۸ کشور در سراسر جهان دارای قوانینی هستند که سقط جنین را به طور کامل ممنوع می کنند حتا در مورد تجاوز و مواردی که زندگی یا سلامت زن در خطر است. به اعلام انجمن بین المللی زنان و مردان همجنس گرا، افراد دوجنسی، تراجنسی و بین جنسی، ۷۸ کشور دارای قوانینی هستند که برای جرم انگاری روابط توافقی جنسی بین بزرگسالان همجنس به کار می رود.

عفو بین الملل خواستار لغو حق وتو در برخورد با جنایت علیه بشریت شد
بی بی سی ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ عفو بین‌الملل پنج عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل را متهم کرده است که در مواردی، به جای حمایت از حقوق بشر از جمله حقوق غیرنظامیان در مناطق درگیری نظامی، از حق وتو برای پیشبرد منافع و پیگیری اهداف سیاسی خود بهره برداری کرده‌اند. سازمان عفو بین الملل تصویر تاریکی از وضعیت حقوق بشر در جهان ترسیم کرده. این نهاد بین المللی در گزارش سالانه‌ ۲۰۱۴ واکنش‌های جهانی را به جنایاتی که دولت‌ها و گروه‌های شبه نظامی مرتکب می‌شوند، ناکارآمد و شرم آور خوانده و از سوریه، عراق، غزه، نیجریه و لیبی نام آورده. گزارش های خبری دیگر در باره گزارش سال عفو بین الملل: سال ۲۰۱۴؛ سالی سیاه در زمینه حقوق بشر؛ عفو بین‌الملل ۲۰۱۴ را «سالی دهشتناک» برای حقوق بشر توصیف کرد؛ ویدیوی گفتار دبیر کل عفو بین الملل: چشم‌انداز حقوق بشر در سال آینده مبهم است

سودان جنوبی شورای حقوق بشر  باید به وخامت اوضاع توجه نشان دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ از زمان آغاز درگیری در سودان جنوبی در دسامبر ۲۰۱۳، موارد نقض فاحش حقوق بشر و حقوق بین المللی بشردوستانه به دست تمام طرف های درگیر آثار مخربی بر مردم غیرنظامی داشته و هزاران تن کشته و در حدود دو میلیون تن آواره شده اند. غیرنظامیان هدف اصلی قتل های غیرقضایی، ناپدید شدن قهری، تجاوز و خشونت های دیگر جنسی، غارت، تخریب اموال، بسیج اجباری کودکان بوده اند و این موارد جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت به شمار می آیند. طی بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر، فدراسیون همراه با عفو بین الملل، سازمان توانمندی جامعه برای پیشرفت، پروژه مدافعان حقوق بشر شرق و شاخ آفریقا، دیده بان حقوق بشر و کمیسیون بین المللی حقوقدانان در فعالیت هایی برای پایان دادن به چرخه معافیت از مجازات در سودان جنوبی شرکت خواهد داشت.

آذربایجان توجه به وضع حقوق بشر در ۲۸امین نشست شورای حقوق بشر
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۴ فوریه ۲۰۱۵ سیزده سازمان از جمله فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، دیده بان حقوق بشر، سرویس بین المللی حقوق بشر، اصل ۱۹ با امضای نامه ای خطاب به کشورهای عضو شورای حقوق بشر  از آنها خواستند در ۲۸امین نشست شورای حقوق بشر  به وضع رو به وخامت مدافعان حقوق بشر، سازمان های جامعه مدنی و رسانه های مستقل در آذربایجان توجه نشان دهند. دولت آذربایجان از اوایل ۲۰۱۴ برنامه بی سابقه ای برای سرکوب صدای منتقدان به راه انداخته است. در نتیجه ده های مدافع حقوق بشر از جمله وبلاگ نگاران، روزنامه نگاران، فعالان مسالمت جوی سیاسی و دیگران در زندان هستند.

بلاروس شورای حقوق بشر باید به انجام مسؤولیت در مورد حقوق بشر ادامه دهد
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ وضعیت نقض حقوق بشر در بلاروس هنوز جدی، گسترده و سامان مند است. به گفته گزارشگر ویژه سازمان ملل، میکلوش هاراشتی، نقض حقوق بشر در این کشور «منظم و سامان مند» است. فدراسیون در ۲۰۱۴ـ۲۰۱۳، نقض حقوق اقتصادی و اجتماعی از جمله حقوق کارگران را ثبت کرد که به همان میزان حقوق مدنی و سیاسی وخیم بود. طی بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر، فدراسیون با تماس های دیپلماتیک در سطح عالی و گزارش دهی آلس بیالیاتسکی فعالیت در این زمینه را پی خواهد گرفت.

برمه شورای حقوق بشر  باید به پسرفت در زمینه حقوق بشر توجه کند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۷ فوریه ۲۰۱۵ حقوق بشر در برمه در سال گذشته پس رفته است. با ورود این کشور به سال انتخابات، وضعیت بدتر شده است. حمله به غیرنظامیان، خشونت جنسی به دست نیروهای امنیتی در درگیری های نظامی، وجود زندانیان سیاسی، آزار مدافعان حقوق بشر، فعالان و کارکنان رسانه ها، قتل های غیرقضایی، مصادره زمین و حمله به اقلیت های دینی و قومی مشکلات اساسی حقوق بشری هستند که به آنها توجه نشده است. در آستانه بیست و هشتمین نشست شورای حقوق بشر، فدراسیون به همراه مجمع اسیا و دیده بان حقوق بشر جلسه ای جانبی در باره وضع حقوق بشر در برمه برگزار خواهد کرد.

سری لانکا نامه به رییس جمهوری در باره وضعیت حقوق بشر
۲۶ فوریه ۲۰۱۵ دیده بان حقوق بشر در نامه ای به رییس جمهوری سری لانکا با تبریک انتخاب او، توجه را به بعضی از مسایل مهم حقوق بشری جلب کرد. شکنجه و بدرفتاری به دست پلیس: تحقیقات اخیر نشان می دهد که پلیس به طور منظم به شکنجه و بدرفتاری با بازداشت شدگان می پردازد. شکنجه گاهی به منظور اعتراف و گاهی نیز به دلایل اختلاف های شخصی یا دریافت پول صورت می گیرد. حقوق اقلیت ها: با توجه به سخنرانی ۴ فوریه شما در پذیرش اشتباه دولت در جلب حمایت همه سری لانکاهایی باید به سوی همه اقلیت های دست دراز کنید. جامعه مدنی و رسانه ها: شما قول داده اید به سانسور و تهدید و خشونت دولت قبلی پایان دهید. قانون جلوگیری از تروریسم و شکنجه با انگیزه سیاسی: این قانون برای بازداشت شمار نامعلومی از مخالفان بدون تفهیم اتهام برای سالیان طولانی به کار رفته. بسیاری از خانواده ها و وکلا هنوز نمی دانند عزیزانشان در کجا در حبس هستند. دیگر مسایل مطرح شده در نامه عبارتند از: مسأله پناهندگان و پاسخگویی در باره مسایل مربوط به درگیری ها.
سوریه دیده‌بان حقوق بشر خواهان مجازات حکومت بشار اسد شد
عراق یونسکو از شورای امنیت خواست برای حفظ میراث فرهنگی مداخله کند
سنودن: قوانین از ما دفاع نمی‌کنند، ما از قوانین دفاع می‌کنیم
جایزه “آزادی بیان” دویچه وله به رائف بدوی تعلق گرفت

     زنان

ترکیه زنانی که در دفاع از خود کسی را می کشند از عدالت بی بهره اند
المونیتور ۲۵ فوریه ۲۰۱۵ کشتن زنان در ترکیه مشکلی اساسی شده است. به گفته گروه ما قتل زنان را متوقف خواهیم کرد دست کم ۲۹۴ زن در سال ۲۰۱۴ کشته شدند. ۶۰% از آنها را همسران و دوستانشان کشتند. روی دیگر سکه، زنانی هستند که شوهرانشان را می کشند. آماری در این زمینه وجود ندارد، اما پژوهش هایی انجام شده. در یکی از پژوهش ها که نگارنده (استاد علوم سیاسی) با یک روانشناس در سال ۲۰۱۱ در میان زنان محکوم انجام دادند، با ۳۰ زن  مصاحبه کردیم که شوهر یا دوستشان را کشته بودند. همه آنها گفتند مردان مقتول آزارشان می دادند. بعضی از آنها از خشونت جسمانی و بعضی از تعدی جنسی سخن گفتند. همه در سن جوانی ازدواج کرده بودند، تحصیل نکرده و بی مهارت بودند. فقط یکی از آنها توانسته بود شوهرش را به خاطر آزار جسمانی به دادگاه ببرد. این بار قاضی زن را به خانه فرستاده و توصیه کرده بود: «روبوسی و آشتی کنید.» بعضی از زنان سعی کرده بودند خودکشی کنند.
راه و روش زن بودن در “دولت اسلامی”
پاکستان آسیه بی‌بی، قربانی دیگری از قانون کفرگویی
بریتانیا ۷۰درصد کارگران جنسی پیش از این معلم یا پرستار بودند

     کودکان

استرالیا کودکان در مراکز پناهجویان در معرض آزار جنسی قرار گرفته‌اند

     فرهنگ و اندیشه

ضد چی؟
دیده بان اشتباهات بشر ۲۱ فوریه ۲۰۱۵ یوری آونری نویسنده اسراییلی: ضد سامی گری رو به رشد است. یهودی ها همه جا در خطرند. باید بشتابند و پیش از این که دیر شود به اسراییل بیایند. این اظهارات حقیقت دارد؟ یا ندارد؟ خیر، مزخرف است. هیچ یک از وقایعی که به تازگی در اروپا رخ داده و در حمله ها یهودیان کشته شده اند، به ویژه در پاریس و کپنهاگ، ربطی به ضدسامی گری نداشته است. همه اینها به دست مسلمانان جوان و اغلب عرب رخ داده است. عرب ها خودشان سامی هستند. در حقیقت شاید بیش از یهودیان سامی باشند. هیتلر از عرب ها هم نفرت داشت. پس چرا مسلمانان جوان در اروپا یهودیان را می کشند؟ کارشناسان می گویند دلیل اصلی نفرت عمیقشان از کشورهای میزبان است که در آنها (به حق) احساس می کنند مورد تنفر و تحقیر و تبعیض هستند. در کشورهایی مثل فرانسه، بلژیک و دانمارک و بسیاری دیگر، آنها راهی برای بیرون ریختن خشم لازم دارند. اما چرا یهودیان؟ دو دلیل دارد. اولی محلی است. مسلمانان فرانسوی بیشتر اهل شمال آفریقا هستند. در مبارزه الجزایر برای استقلال، تقریبا تمام یهودیان الجزایر طرفدار رژیم استعماری فرانسه و علیه آزادیخواهان بودند. دلیل دوم، درگیری ادامه دار عرب ها و صهیونیست هاست. زمانی که بنیامین نتانیاهو دایم مدعی می شود که نماینده تمام یهودیان جهان است، همه یهودیان جهان را مسؤول سیاست ها و اقدامات اسراییل می کند.
درخشش «شهروند شماره ۴» در اسکار
پیکر پابلو نرودا به گور باز می‌گردد
استیون هاوکینگ: خشونت بشر دیگر برایش سودی ندارد
سکولاریسم و دین ـ۱ـ هابرماس
چگونه طبقه متوسط یونان رادیکالیزه شد
«فرهنگ و دمکراسی فرانسه بر اساس امکان شوخی با مذهب شکل گرفته»
نگرانی گونتر گراس از گسترش بحران‌های منطقه‌ای
روزی‌ که استعمار آفریقا در برلین رقم خورد

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.
«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، ایران، بین المللی، تاجیکستان، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.»

منابع این شماره: المونیتور، بی بی سی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر،  دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، یورو نیوز

هفت روزنامه بین المللی ۸۹

پیوست‌ها: