افغانستان

 0,,6416566_4,00

کمپاین غرس یک میلیون نهال در کابل

  موارد نقض فاحش حققو بشر

افراد ناشناس ۳۰ مسافر را در بزرگراه کابل-قندهار ربودند
بی بی سی/ ۳ حوت ۱۳۹۳ افراد مسلح ناشناس، ۳۰ مسافر افغان را در بزرگراه کابل- قندهار ربوده‌اند. گفته می‌شود که ربوده ‌شدگان مهاجران هزاره بودند که از ایران به وطن خود باز می‌گشتند. مسئولان محلی می‌گویند این مسافران با دو بس مسافربری به طرف کابل در حرکت بودند که ناوقت دیروز دوشنبه ۴ حوت در راه ولسوالی شاه‌جوی زابل به چنگ افراد ناشناس افتادند.

سازمان بین‌المللی پناهندگان: قاچاق انسان در افغانستان افزایش یافته است
اطلاعات روز/ ۳ حوت ۱۳۹۳ سازمان بین‌المللی مهاجرت با ابراز نگرانی از افزایش قاچاق انسان در افغانستان، اعلام کرده که‌ از سال ۲۰۰۲ تا کنون قاچاق حدود ۱۳۰۰ تن از افغانستان به کشورهای دیگر را ثبت کرده‌ایم. مسئولان این سازمان گفتند، در میان این تعداد زنان و کودکان نیز شامل بوده‌‌ و اکثر آنان به کشورهای اروپایی انتقال داده شده‌اند.

شماری از زندانیان بیشتر از مدت حبس در زندان مانده اند
خبرگزاری رشد/ ۳ حوت ۱۳۹۳ عدم رسیدگی به دوسیه های زندانیان و رعایت نکردن حقوق آنان در زندان های افغانستان همواره یکی از نگرانی های نهاد های دفاع از حقوق بشر بوده است و تا هنوز نیز این مشکل باقی مانده است. کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان نیز وزارت امور داخله و دادستانی کل افغانستان را از نداشتن نظارت درست و عدم رسیدگی به دوسیه های زندانیانی که مدت حبس شان پایان یافته است به بی پروایی متهم می کند.

سال ۲۰۱۴ یک سال فاجعه بار برای افغان ها بود
خبرگزاری جمهور/ ۳ حوت ۱۳۹۳ سازمان عفو بین المللی سال ۲۰۱۴ میلادی را یک سال فاجعه بار برای افغان ها خواند. این سازمان در گزارش سالانه خود که وضعیت حقوق بشر در کشورها را به بررسی گرفته آورده است که میلیون ها افغان در سال ۲۰۱۴ میلادی با خشونت های گوناگون دست به گریبان بوده اند.

  زنان

کنفرانس (زنان در تجارت) در کابل برگزار شد
ودصم/ ۵حوت ۱۳۹۳ فدراسیون زنان تجارت پیشه افغانستان با همکاری اتاق تجارت و صنایع افغانستان و حمایت مالی سفارت اتحادیه اروپا در کابل، پروژه توسعه مارکیت های جدید و اتاق تجارت امریکا در افغانستان کنفرانس “زنان در تجارت” و همچنان یک نمایشگاه دو روزه صنایع دستی با حضور ۵۰ شرکت، را به تاریخ ۴ – ۵ حوت ۱۳۹۳ در هوتل سرینای کابل دایر کرد.

 از تجاوز بریک دختر خردسال جلوگیرى شد
خبرگزاری رشد/ ۵حوت ۱۳۹۳ ولیس کندز، یک پسر ۱۷ ساله را هنگامی بازداشت کرد که قصد تجاوز جنسی بر یک دختر هفت ساله را در مربوطات شهر کندز داشت. مل پاسوال عبدالصبور “نصرتی” قوماندان امنیه کندز می گوید که عصر دیروز، این جوان ابتدا دخترک را از کوچه به زور داخل یک چهار دیواری برده، و پس از برهنه کردن، قصد تجاوز بر وى را داشت که بعد از ناله و فریاد دختر، مردم محل خبر شده و به پولیس اطلاع دادند.

برای مقابله با خشونت‌های رایج علیه زنان افغانستان چه موانعی باید از سر راه برداشته شوند؟
رادیو فرانسه/ ۲۳ حوت ۱۳۹۳ بصیر سیرت، فعال حقوق بشر در سویدن ضمن اظهار بدبینی نسبت به فعالیت دادگاه ها در افغانستان، بویژه در ایالات دور از مرکز و نیز اظهار بدبینی نسبت به برخی از ماموران پلیس افغانستان، می گوید فکر نمی کند که آنها بتوانند در مبارزه علیه خشونت به زنان کمک زیادی بکنند.

    حامیان و فعالان

تظاهرات فعالان جامعۀ مدنی در اعتراض به افزایش خشونت‌ها در کشور
سلام وطندار/ ۳حوت ۱۳۹۳ فعالان جامعۀ مدنی، با حمل شعارهایی، با حمایت از قربانیان خشونت های اخیر در کشور، خواهان لغو فرهنگ معافیت و مجازات عاملان این خشونت‌ها شده اند.این تظاهرات در حالی به راه انداخته شده که در طی چند روز اخیر، گراف خشنونت‌ها علیه زنان بالا رفته و هر روز خبری از خشونت‌های خانواده‌گی در رسانه‌ها پخش می‌شود.

قانون حق دسترسی به اطلاعات تعدیل شود
۸صبح/ ۲ حوت ۱۳۹۳ شماری از نهادهای جامعه مدنی و رسانه‌ای در افغانستان از رییس‌جمهور غنی می‌خواهند تا قانون حق دسترسی به اطلاعات را بر بنیاد پیش‌نویس آماده شده از سوی این نهادها تعدیل کند. قانون حق دسترسی به اطلاعات طی سال روان پس از تصویب نهایی در شورای ملی از سوی رییس‌جمهور ‌غنی توشیح شد اما به باور بسیاری از فعالان مدنی و رسانه‌ای قانون یادشده دشواری‌هایی در زمینه دسترسی خبرنگاران به اطلاعات دارد.

درخواست دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان از دولت برای اجرایی شدن قانون دسترسی آزاد به اطلاعات
رادیو فرانسه/ ۳ حوت ۱۳۹۳ صدیق‌الله توحیدی، رییس دیده‌بان رسانه‌های آزاد افغانستان (نی) هفته گذشته خواستار اجرایی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات شد و گفت که به احتمال زیاد، این قانون در جریان تطبیق با نواقص روبرو می‌شود که نیاز به تعدیل خواهد داشت. به گفته او، با اجرایی شدن قانون حق دسترسی به اطلاعات، همه ارگان‌های دولتی مکلف به ایجاد دفترهایی به نام اطلاع‌رسانی خواهند شد.

دیدبان حقوق بشر: پاکستان روند اخراج مهاجران افغان را متوقف کندپ
بخدی/ ۳ حوت ۱۳۹۳ این سازمان در گزارشی از وضعیت مهاجران افغان در شهرهای مختلف پاکستان به شدت ابراز نگرانی کرده است. فلیم کین، معاون مدیر آسیایی دیدبان حقوق بشر گفته است که دولت پاکستان نیابد مهاجرانی که اسناد قانونی ندارند را مورد آزار و اذیت قرار دهد. او گفته است: «حکومت مرکزی باید بر مقام‌های محلی در ایالت‌های پاکستان فشار وارد کند تا مهاجران را به زور اخراج نکنند.»

پیشنهادهای گروه هماهنگی عدالت انتقالی به ریاست جمهوری‏ اسلامی افغانستان در پیوند با پروسه صلح
آرمان شهر/ ۶ حوت ۱۳۹۳ گروه هماهنگی عدالت انتقالی طی نامه ای از دولت افغانستان خواسته است تا در مذاکرات صلح حقوق مردم افغانستان به ویژه حقوق از دست رفته قربانیان را در نظر بگیرد و نباید با حقوق زنان معامله صورت گیرد.

     حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

برف کوچ در بدخشان جان ۱۲ تن را گرفت
سلام وطندار/ ۴ حوت ۱۳۹۳ به دلیل ریزش برف‌ در روستای کجلر ولسوالی راغستانِ بدخشان، ۱۲ تن جان باختند. نوید فروتن سخن‌گوی والی بدخشان می‌گوید که این رویداد ساعت ۳ صبح رخ داد و بیش‌تر کشته ‌شدگان کودکان و زنان اند.

یک زندانی در زندان هرات دست به خود سوزی زد
خبرگزاری رشد / ۳ حوت ۱۳۹۳ یک زندانی در زندان مرکزی ولایت هرات که ۱۵ درصد دچار سوختگی شده بود به شفاخانه حوزوی هرات انتقال داده شد. محمد رفیق شیرزی، سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات می گوید: این زندانی که روز گذشته به این شفاخانه منتقل گردید، ۱۵ درصد وجودش در آتش سوخته است.

ایجاد کمسیون ویژه مبارزه با آسیب های خشکسالی در کشور
کلید / ۵ حوت ۱۳۹۳ قامات حکومت وحدت ملی از ایجاد کمسیون ویژه برای مبارزه با آسیب های خشک‏سالی در کشور خبر می دهند. احمدضیا مسعود، نماینده ویژه رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت داری خوب امروز در یک نشست مشورتی گفت: در تلاش ایم برای جلوگیری از آسیب های خشک سالی در کشور، یک  کمیسیون مشترک از سازمان های داخلی و بین المللی  را ایجاد کنیم.

امتحان رقابتی دوره ماستری در دانشگاه هرات برگزار شد
کلید / ۵ حوت ۱۳۹۳ برای اولین بار، امروز دانشگاه هرات امتحان رقابتی را برای دوره ماستری برگزار کرد. عبدالظاهر محتسب زاده، رییس دانشگاه هرات گفت: در این امتحان ۸۱ تن از متقاضیان دوره ماستری اشتراک کردند که از آن جمله ۱۶ تن در این دوره جذب خواهند شد.

افراد وابسته به داعش زیارتگاهی را در ولایت لوگر آتش زدند
طلوع نیوز / ۵ حوت ۱۳۹۳ ولسوال ولسوالی چرخ ولایت لوگر می‌گوید که این مردان دیشب زیارت خواجه علی را آتش زدند و از طالبان محلی خواسته‌اند تا از ابوبکر البغدادی پشتیبانی کنند. درهمین حال رییس شورای ولایتی لوگر فعالیت گروه داعش را در ولسوالی‌های ناامن این ولایت تأیید می‌کند و می‌گوید که مردان وابسته به این گروه سرگرم سربازگیری هستند.

 نسل سوم حقوق بشر: همبستگی، صلح پایدار، محیط زیست سالم و ارتباطات

یک میلیون نهال در کابل غرس می‌شود
پژواک / ۵ حوت ۱۳۹۳ سر از فردا کمپاین غرس یک میلیون نهال غیر مثمر در شهر کابل آغاز می‌شود. مسئولان، از مردم می‌خواهند که نهال بنشانند و از آن حفاظت کنند. کاظم همایون رییس پلان ادارۀ حفاظت از محیط زیست، به آژانس خبرى پژواک گفت که قرار است فردا ( ۶حوت) از سوى این اداره، کمپاین نهال شانى را از دانشگاه مارشال محمدقسیم فهیم آغاز کنند.

    جنگ

تلفات نظامی (کشته و زخمی) در هفته گذشته
وزارت امور داخلۀ افغانستان از کشته‌شدن ۳۳ مخالف مسلح طی ۲۴ساعت گذشته خبر می‌دهد. در گزارش دیگر وزارت امور داخله آمده است که  بیش از ۶۰ شورشی کشته و زخمی شدند. یک فرمانده طالبان، با ۷ تن دیگر در ننگرهار کشته شد. شش مخالف مسلح در میدان‌وردک کشته و زخمی شدند.

 رییس جمهور: از این پس قاتلان نیروهای امنیتی از سوی حکومت عفو نخواهند شد
طلوع نیوز/ ۱ حوت ۱۳۹۳ قاتلان نیروهای امنیتی کشور پس از این هیچگاه از سوی حکومت عفو نخواهند شد؛ رییس جمهور غنی در دیدار با فرماندهان ارتش و پولیس اطمینان داده است که از این پس آن زندانیانی که به اتهام قتل نظامی پوشان کشور در بند هستند مشمول فرمان‌های عفو رئیس جمهور نخواهند گرفت. این درحالی است که رییس جمهور هر سال در روزهای ویژه‌ی ملی و دینی شماری از زندانیان را می‌بخشد.

 عملیات ذوالفقار در هلمند، انتقاد برانگیز شد
تلویزیون یک/ ۳ حوت ۱۳۹۳ شماری از باشندگان ولسوالی سنگین و برخی مناطق شمالی این ولایت از کُندی جریان عملیات ذوالفقار در مناطق مسکونی‌شان انتقاد کرده اند. آنان تاکید کرده اند که با آغاز این عملیات صدها خانواده خانه‌های خود را ترک کرده اند؛ اما دولت هیچ توجهی به آنان نکرده است.
عملیات ذوالفقار بزرگترین عملیات نیروهای بومی افغان در ۱۴سال گذشته

 بازداشت ۲۱۶ متهم در ننگرهار
خبرگزاری خامه/ ۳ حوت ۱۳۹۳ مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار از بازداشت ۲۱۶ متهم طی یازده ماه گذشته در این ولایت خبر می‌دهند. فضل احمد شیرزاد، فرمان‌ده پولیس ننگرهار طی یک نشست خبری در شهر جلال‌آباد گفت که این افراد در ۱۵۷ روی‌داد جداگانه بازداشت گردیده‌اند.

   سیاست

شوراى وزیران در مورد خطر داعش در افغانستان بحث می کند
پژواک/ ۴حوت ۱۳۹۳ داکترعبدالله رییس اجرایى حکومت می گوید که در مورد خطر داعش در افغانستان بعضاً مبالغه؛ اما در بعضى موارد این خطر نادیده گرفته می شود. دراین اواخر، در باره فعالیت هاى افراد وابسته به داعش در ولایات هلمند، فراه، زابل، غزنى، فاریاب، سرپل و لوگر گزارش های نشر شده است.

 عبدالله: مذاکرات صلح در روزهای نزدیک آغاز می شود
کلید/ ۴حوت ۱۳۹۳ رییس اجرائیه حکومت می گوید که مذاکرات صلح در روزهای نزدیک آغاز خواهد شد. عبدالله عبدالله امروز در نشست شورای وزیران در کابل گفت: در روند صلح افغانستان هیچ معامله‌ای صورت نخواهد گرفت. رییس اجرائیه امیدوار است موقف تازه‌ای که برای آغاز و ادامه مذاکرات گرفته شده، بتواند موجب تامین صلح وثبات در کشور شود.

 سفر اتمر به قطر در آستانه‌ی آغاز گفت‌وگوها با طالبان
اطلاعات روز/ ۵ حوت ۱۳۹۳ هم‌زمان با داغ شدن موضوع آغاز گفت‌و‌گوهای صلح با طالبان، محمد‌حنیف اتمر، مشاور امنیت ملی در رأس یک هیأت بلند‌پایه‌ی دولتی به دوحه، پایتخت قطر سفر کرده است. هدف اساسی این سفر آقای اتمر، گفت‌وگو با شماری از مقام‌های قطر، از جمله نخست‌وزیر این کشور در مورد مذاکرات صلح عنوان شده است.

   فرهنگ

جای خالی نقد ادبی در ادبیات افغانستان: نگاهی معرفتی به کتاب «مواجهه با متن» اثر یامان حکمت
سلام وطندار/ ۲حوت ۱۳۹۳ «مواجهه با متن»، با درک غیبت چند ضرورت اساسی در ادبیات افغانستان، پیرامون مسایل ذیل نگاشته شده:جای خالی نقد و اندیشه انتقادی در افغانستان، نقد عملی از متن با رویکردی معاصر، ضرورت گفتمان‌سازی در نقد ادبی ادبیات افغانستان.

   آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر
هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، رادیو آزادی، روزنامه ۸ صبح، فارسی.رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، آژانس خبری باختر، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار و وبسایت آرمان شهر.

هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۸۵

پیوست‌ها: