افغانستانbikaran 8

جوانان در کابل: ما کار می‌خواهیم / منبع عکس

   موارد نقض فاحش حقوق بشر

‘افراد وابسته به گروه دولت اسلامی’ چندین روستا را در ننگرهار آتش زدند
بی بی سی ۱۲ سنبله ۱۳۹۴ ساکنان محل در ولسوالی پچیرآگام ولایت ننگرهار گفته‌اند افراد وابسته به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش امروز چند روستا را در ولسوالی آتش زده‌اند. یکی از بزرگان قومی گفت که مردم محل با این شورشیان درگیر شده‌اند. بزرگان محل می‌گویند در درگیری میان مردم و شورشیان داعش که عصر دیروز صورت گرفت، دست کم ۱۴غیر نظامی از ساکنان محل کشته شده‌اند.

۷۰ نفر در طی یک سال در مرکز شهر غزنی ترور شده‌اند
اطلاعات روز ۱۵ سنبله ۱۳۹۴ شماری از اعضای شورای ولایتی غزنی با اظهار نگرانی می‌گویند که در طی یک سال اخیر دست‌کم ۷۰ نفر از کارمندان حکومتی، شخصیت‌های بانفوذ و افراد ملکی در مرکز شهر غزنی ترور شده‌اند. آن‌ها می‌افزایند که افراد مسلح ناشناس با تفنگچه‌های بی‌صدا معمولاً مأموران حکومتی، سرمایه‌داران و افراد با نفوذ ملکی را در داخل شهر غزنی هدف قرار داده‌اند. آن‌ها با اظهار نگرانی می‌گویند که تا کنون هیچ یک از عاملان این قتل‌ها شناسایی و مورد پیگرد قرار نگرفته است.

۱۷ پولیس مبارزه با مواد مخدر در حمله‌ی هوایی نیروهای ناتو در ولایت هلمند کشته شده‌اند
بی بی سی ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ مقام‌های امنیتی در ولایت هلمند خبر داده‌اند که در یک حمله هوایی نیروهای ناتو در منطقه‌ی ریگی ولسوالی گرمسیر این ولایت، ۱۷ پولیس مبارزه با مواد مخدر کشته شده‌اند. تاکنون رسانه‌ها گزارش‌های مختلف از شمار تلفات و محل این رویداد منتشر کرده‌اند. سید مهدى کاظمى سخن‌گوى معینیت مبارزه با مواد مخدر وزارت امور داخله، با تایید این رویداد گفته که این حمله، یک شنبه شب در ولسوالى گرمسیر ولایت هلمند صورت گرفته است. به گفته‌ی کاظمی در این حمله هوایى نیروهاى ناتو، ١٧ سرباز افغان کشته شده اند.
افزایش قتل‌های مرموز پولیس در هلمند

انفجار انتحاری در ولایت لوگر هشت نفر را زخمی کرد
بی بی سی ۱۴ سنبله ۱۳۹۴ داوود احمدی، فرمانده پلیس ولایت لوگر در جنوب کابل اعلام کرد که در انفجار انتحاری که حوالی ساعت ۸ صبح امروز به وقت محلی در مرکز این ولایت رخ داد، هشت نفر غیر نظامی زخمی شده‌اند. فرمانده پلیس لوگر به بی‌بی‌سی گفت که فرد انتحار کننده قصد داشت که خودرو بمب‌گذاری شده نوع تویوتا را به ولایت خوست در جنوب شرق افغانستان منتقل کند.

افراد مسلح ۱۳ غیرنظامی را در شمال افغانستان کشتند
بی بی سی ۱۴ سنبله ۱۳۹۴ مقامات امنیتی ولایت بلخ در شمال افغانستان اعلام کردند که افراد مسلح عصر امروز، شنبه ۱۴ سنبله ۱۳ غیر نظامی را در مسیر راه با شلیک گلوله کشته‌اند. عبدالرزاق قادری، مسئول امنیتی پلیس بلخ گفت که این افراد در حد فاصل ولسوالی کشنده و زارع در حال سفر بودند که افراد مسلح آنان را از خودرو پایین کرده و بعد به گلوله بسته‌اند. آقای قادری گفت که این حادثه ساعت یک به وقت محلی رخ داده و تمام کشته شدگان افراد غیرنظامی بوده‌اند.
داعش مسئول قتل ۱۳ هزاره در بلخ است

طالبان هفت پلیس افغان را مسموم و تیرباران کردند
بی بی سی ۱۲ سنبله ۱۳۹۴ در هلمند در جنوب افغانستان مخالفان مسلح دولت، ۷ عضو پلیس محلی افغان را کشته اند. این رویداد در ولسوالی گرمسیر در یکی از پاسگاه‌های پلیس اتفاق افتاده است. مسئولان محلی در این ولسوالی گفته‌اند که هفت عضو پلیس محلی ابتدا مسموم و بعدا به ضرب گلوله کشته شده اند. یک منبع معتبر در هلمند می‌گوید که این رویداد شام گذشته چهارشنبه ۱۰ میزان اتفاق افتاده و مهاجمان اسلحه و مهمات جنگی پاسگاه را با خود برده اند. این منبع گفت که شورشیان یک موتر پلیس و موتر شخصی را از نزدیک این پاسگاه برده اند.

     زنان

مسمومیت۷۰۰ شاگرد دختر طی هشت روز در هرات
صدای امریکا ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ برای ششمین مرتبه در روز دوشنبه، ولایت هرات شاهد مسمومیت بیشتر از ۳۰۰ شاگرد سه مکتب دخترانه بود. مقام های صحی در ولایت هرات می‏گویند این دختران مربوط به مکاتب احمدی در شاهراه هرات- اسلام قلعه، قریه نوین سفلی و خواجه ابوالولید در ولسوالی انجیل این ولایت می‏باشند. رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزوی هرات می‏گوید این شاگردان نیز همانند واقعات قبلی در این ولایت با یک گاز ناشناخته مسموم شده اند که در حال حاضر وضعیت صحی شان مناسب است.
هراتی‏ها: علم را مسموم نکنید، از آزموش دست نمی‌کشیم

زن بى سرپناه: جنگ شوهرم را از من گرفت و مرا آواره کرد
پژواک ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ شوهرم در جنگ کشته شد و من بى سرپرست شدم، تا به کى جنگ و خونریزى باشد، دولت و طالبان به حال بیوه و یتیم رحم کنند و دیگه جنگ نکنند.” این گفتۀ محبوبه، خانمى است که از قریۀ کوبه یى در حومۀ مرکز کندز، مجبور به ترک خانۀ خود شده و در شهر کندز زندگى می کند. این مادر از جمله دو هزار خانواده‏اى است که اخیراً از ولسوالى خان آباد وقرای قچی، کوبه یی، کنم، حضرت سلطان، خواجه غلتان و دیگر مناطق اطراف به مرکز کندز بیجا گردیده است.

پلیس سمنگان: مردی که دخترش را با تیشه کشت، بازداشت شد
بی بی سی ۱۵ سنبله ۱۳۹۴ پلیس ولایت سمنگان در شمال افغانستان گفته است که مردی را به اتهام قتل دختر جوانش به ضرب تیشه بازداشت کرده است. پلیس می‌گوید که این مرد پنجشنبه گذشته (۱۲ سنبله) دختر هجده ساله خود را به قتل رساند و امروز ۱۵ سنبله بازداشت شد. بازداشت این مرد پس از آن صورت می‌گیرد که خبر کشته شدن این دختر جوان به صورت گسترده‌ای در رسانه‌های اجتماعی افغانستان بازتاب یافت.

جساد یک زن و مرد از درون چاه در جوزجان یافت شد
رشد ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ نیروهای امنیتی ولایت جوزجان می‌گویند جسد یک زن و مرد را از درون یک چاه کشف کرده اند. به گزارش رشد؛ فقیر محمد جوزجانی فرمانده امنیه ولایت جوزجان به خبرنگاران گفته است حوالی ساعت ۹ شب گذشته پولیس مبارزه با جرایم این ولایت جسد یک زن و مرد را در شهرشبرغان این ولایت یافته اند. به گفته او تحقیق‌های ابتدایی پیرامون آن معلوم شده است که جسد مرد متعلق به فردم به نام حمیدالله است که شوهر زنی که جسدش در چاه یافت شده ده روز پیش ادعا کرده بود که حمیدلله خانم‌اش را باخود برده است.
یک پدر در سمنگان دختر ۱۸ ساله خود را به قتل رساند
یک زن در جوزجان توسط طالبان تیر باران شد
نبود دانشگاه و محرومیت دختران از تحصیل در ولایت زابل

         حامیان و فعالان

جوانان در کابل: ما کار می‌خواهیم
بی بی سی ۱۷ سنبله ۱۳۹۴ شماری از جوانان که از بی‌کاری به ستوه آمده‌اند، روز گذشته در یک راهپیمایی اعتراضی از دولت به دلیل نبود زمینه‌ی کار در کشور انتقاد کرده و خواهان ایجاد زمینه‌های اشتغال برای جوان در کشور شدند. این جوانان که شمار شان به صدها تن می‌رسید، شعارهای چون؛ ما کار می‌خواهیم، بی‌کاری مساوی با ناامنی، بی‌کاری بیماری است، بی‌کاری عامل فرار ماست، ما بی‌کاریم از تبعیض بیزاریم، دولت بیمار ۱۳ میلیون بی‌کار و… را سر می‌دادند.

نگرانی کمیسیون مستقل حقوق بشر از بیکاری در شمال افغانستان
یک ۱۴ سنبله ۱۳۹۴ مسوولان کمیسیون مستقل حقوق بشر در شمال کشور، از افزایش بیش از حد بیکاری در ولایات شمالی ابراز نگرانی می‌کنند. به گفته‌ی آنان نبود زمینه‌های کار ناامنی‌ها را افزایش داده و برخی جوانان را وادار کرده است که به صفوف مخالفان مسلح دولت بروند. رییس کمیسیون حقوق بشر در شمال با ابراز نگرانی از این وضعیت می‌گوید که اگر حکومت وحدت ملی زمینه‌‎های ایجاد شغل را فراهم نکند، تامین امنیت و مبارزه با فساد ممکن نخواهد بود.

فعالان مدنی در بلخ، کشته شدن ۱۳ مسافر هزاره را محکوم کردند
کلید ۱۵ سنبله ۱۳۹۴ چاشت شنبه ۱۳ مسافر هزاره که عازم ولسوالی زارع ولایت بلخ بودند، توسط افراد مسلح ناشناس در مربوطات ولسوالی یاد شده به قتل رسیدند. یک روز پس از این رویداد، شماری از فعالان مدنی در ولایت بلخ، در کنار این که رویداد یاد شده را یک جنایت خواندند، از مسوولان محلی خواستار به کیفر رساندن عاملان این رویداد شدند. به باور فعالان مدنی، حکومت باید هدف قرار گرفتن افراد یک قوم خاص را جدی بگیرد و نتایج کارکردهایش در این راستا را نیز با مردم شریک سازد.

مسلمیار: اگر تا دو هفته امنیت شرق کشور تامین نشود، علیه نظام قیام می‌کنیم
یک ۱۵ سنبله ۱۳۹۴ فضل الهادی مسلمیار، رییس مجلس سنا هشدار می دهد، اگر تا دو هفتۀ دیگر به امنیت ولایت های مشرقی توجه نشود، مردم این بخش ها بر ضد نظام خواهند ایستاد. او می‌گوید که، مردم ولایات شرقی از گسترش ناامنی‌ها به ستوه آمده اند. شماری از باشند‌گان ولایات شرقی کشور دیروز در کابل نشستی برگزار کردند و از افزایش ناامنی‌ها و حضور داعش در این ولایات ابراز نگرانی کردند.

         حقوق مدنی، سیاسی، اجتماعی، اقتصادی  و فرهنگی

افغانستان و ایران بررسی طرح قانونمند شدن اقامت مهاجران افغان را آغاز کردند
بی بی سی ۱۴ سنبله ۱۳۹۴ وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان اعلام کرده که هیئت های کارشناسی افغانستان و ایران از دیروز جمعه ۱۳ شهریور در کابل بررسی طرح ثبت نام افغان‌های فاقد مدرک اقامت در ایران را آغاز کرده‌اند. در خبرنامه این وزارت آمده است که هیئت افغانستان را سیدحسین عالمی بلخی، وزیر امور مهاجرین و عودت کنندگان و هیئت ایران را حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی-انتظامی وزیر کشور ایران رهبری می‌کند.
موج بازگشت مهاجران افغان از پاکستان به کشورشان

ایجاد صدها مرکز پرورش ماهی در افغانستان در پی افزایش تقاضا
بی بی سی ۱۱ سنبله ۱۳۹۴ افغانستان سالانه حدود ۱ درصد ماهی مورد ضرورتش را در داخل تولید می‌کند. این در حالی‌ است که در ۸ سال اخیر ۳۵۰ مرکز پرورش ماهی در افغانستان تاسیس شده است. مسئولان بخش پرورش ماهی در وزارت زراعت/کشاورزی می‌‎گویند که با در نظر داشت افزایش مصرف گوشت ماهی در کشور، علاقمندی برای پرورش ماهی نیز بیشتر شده است. از گذشته تا به حال مصرف گوشت ماهی در میان افغانها بیشتر فصلی بوده است. در افغانستان به دلیل دسترسی بیشتر به منابع آبی در فصل‌های بهار و تابستان، گوشت ماهی بیشتری تولید می‌شود.
“برخی کارمندان دولتی در تلاش نابود کردن صنایع کشور هستند”

وعده‌های افغانستان به جامعۀ جهانی تا نشست بعدی سام عملی خواهند شد
سلام وطندار ۱۱ سنبله ۱۳۹۴ حکومت افغانستان در دومین نشست سام (Senior Official Meeting) به جامعۀ جهانی وعده سپرده است که تا برگزاری دور سوم این نشست در بروکسل، تعهداتش را در زمینه‌های مبارزه با فساد، حکومت‌داری خوب، جذب سرمایه‌گذاری‌های جهانی در بخش‌های کشاورزی و استخراج معادن و هم‌چنان اشتعال‌زایی عملی می‌کند. اکلیل حکیمی، وزیر مالیه/دارایی کشور امروز در نشستی در کابل گفت که طرح اجرایی‌ شدن این تعهدات تا چهار یا شش ماه آینده آماده خواهد شد.
نشست سام و بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در افغانستان
افغانستان و ملل متحد به همکاری های دوجانبه تاکید کردند

انتخابات
اشرف غنی: تاریخ برگزاری انتخابات پارلمانی مشخص شود
باید کار کمیسیون جدید انتخابات آغاز شود
رئیس جمهوری افغانستان بخشی از پیشنهادهای کمیسیون اصلاحات انتخاباتی را پذیرفت

       جنگ

تلفات سنگین طالبان در کندهار در حملات هوایی نظامیان خارجی
یک ۱۶ سنبله ۱۳۹۴ گزارش‌ها از ولایت کندهار در جنوب کشور حاکی است که نیروهای خارجی دیروز ساحاتی از ولسوالی میوند این ولایت را مورد حمله قرار دادند. مسوولان محلی می‌گویند که طیاره‌های خارجی یک کاروان طالبان را که قصد داشتند بر چند پاسگاه امنیتی حمله کنند را هدف قرار داده اند. پولیس ولایت کندهار در مورد شمار دقیق تلفات طالبان در این حمله چیزی نگفته؛ اما گفته می‌شود که حمله سنگین طالبان به پاسگاه‌های ولسوالی میوند خنثا شده است.

وزارت دفاع: طالبان این روزها آخرین شب و روزهای جنگی‌شان را سپری می‌کنند
طلوع نیوز ۱۶ سنبله ۱۳۹۴دولت وزیری معاون سخنگوی وزارت دفاع ملی می‌گوید که طالبان در سال روان اراده‌ داشتند تا اداره‌ی هشت ولایت و ۶۰ ولسوالی را به دست گیرند؛ اما درحال حاضر آخرین شب و روزهای جنگی‌شان را سپری می‌کنند. طالبان در روزهای پسین فعالیت‌هایشان را به بیشترین ولایت‌ها گسترش داده‌اند و درحال حاضر عملیات‌های نظامی در برابر مخالفان در ۱۶ ولایت جریان دارد و بیش از ۳۰عملیات نظامی برای سرکوب مخالفان مسلح راه اندازی شده است.
ملامنصور دادالله: استخبارات نظامی پاکستان رهبران طالبان را تعیین می‌کنند

تلفات
درگیری خونین میان افراد مسلح غیر مسوول در کندز، کشته و زخمی شدن دو پولیس در ولایت غور، ۶ سرباز ارتش ملی در ولایت نیمروز کشته شدند. شش فرد ملکی وپنج پولیس محلی درغزنی کشته شد. ۴ پولیس و ۱۳ طالب در درگیری در ولایت جوزجان کشته شدند. اردوی ملی افغانستان در ۲۰ عملیات ۱۰۰ شورشی را از پای درآرود.

     فرهنگ

بامیان؛ جایی بیرون از جغرافیای افغانستان
سلام وطندار ۸ سنبله ۱۳۹۴ به بهانۀ هفتمین جشنوارۀ راه ابریشم، حوالی ساعت چهار صبح روز یک‌شنبه (۱ سنبله/شهریور)، چهار نفری کابل را به قصد بامیان ترک می‌کنیم. ترس و واهمه همه را فراگرفته است. همراهانم همزمان با حرکت کردن موتر، زیر لب دعاهایی را زمزمه می‌کنند. همه نگران هستیم. راننده به ما اطمینان می‌دهد که وضعیت امنیتی این روزها در شاهراه کابل ـ بامیان بهتر است، اما این چیزی از نگرانی ما نمی‌کاهد. همین چند مدت پیش بود که فاجعه‌یی در جلریز اتفاق افتاد و حتا فکر این‌که قرار است از همین مسیر به بامیان برویم، آدم را کلافه می‌کند.
عکس‌هایی از نمایشگاه صنایع دستی در بامیان
پازل زنده‌گی بشر در «گرداب سیاه»

     آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان
آرمان‌ شهر، صفحه‏ای از کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه ‌اندازی «کتاب‏خانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است.

دیگر هفت روز نامه های حقوق بشر آرمان شهر

هفت روز نامه حقوق بشر بین المللی
هفت روز نامه حقوق بشر زنان
هفت روز نامه حقوق بشر ایران

منابع این هفته: خبرگزاری باختر، یورونیوز، بی بی سی فارسی، رادیو کلید، طلوع نیوز، تلویزیون یک، روزنامه ۸ صبح، افغانستان.رو، خبرگزاری بخدی، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری جمهور، خبرگزاری رشد، رادیو بین‏ المللی فرانسه، روزنامه افغانستان، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد آرمان شهر
هفت روزنامه حقوق بشری افغانستان شماره ۱۱۲

پیوست‌ها: