lebanon-you-stink-protestshaft

لبنان: اعتراض‌های ضد دولتی علیه فساد و زباله: «بویتان بلند شده»
عکس: محمد ازاکیر/رویترز در وبگاهِ اینترنشنال بیزنس تایمز

    موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

یمن کشتار انسانی در جنگ عربستان سعودی
عفو بین الملل ۲۷ آگوست ۲۰۱۵ رحما، ۵ ساله، در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان در عدن بی هوش است. صورت او سوخته است. زمانی که او به هوش بیاید، خواهد دانست که مادرش را هرگز نخواهد دید… حوثی ها و متحدان آنها هدف اعلام شده بمباران هوایی ۵ ماه ائتلاف هستند. اما در واقعیت، اغلب غیرنظامیانی مثل رحما و خانواده اش بهای این جنگ را می پردازند. در این گونه حمله ها، صدها تن در خواب در خانه هایشان یا در سرپناه ها کشته شده اند. ایالات متحد آمریکا سلاح هایی را تامین کرده که بسیاری از این کشتارها را ممکن کرده است. با وخامت شدید اوضاع انسانی، زدوخورد در فقیرترین کشور خاورمیانه شدت یافته است. بیش از نیمی از جمعیت یمن پیش از جنگ نیازمند کمک انسان دوستانه بود. این میزان اکنون به ۸۰ درصد رسیده و محاصره ائتلاف برای جلوگیری از واردات در بخش اعظم کشور باقی است و درگیری به نهادهای بین المللی امدادگر اجازه کمک نمی دهد. برنامه غذایی سازمان ملل هفته گذشته درباره امکان بروز قحطی در یمن به ویژه برای زنان و کودکان هشدار داد. دیدبان حقوق بشر: عربستان همچنان علیه یمن بمب خوشه‌ای استفاده می‌کند؛ کشته شدن دست‌کم ۳۶ غیرنظامی در حملات عربستان به یمن

ترکیه افشای انتقال اسلحه به داعش در روزنامه ترک
المُنیتور ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ امروز پلیس به چند رسانه خبری حمله کرد از جمله به روزنامه ای که در همین روز گزارشی در باره اسناد حمل اسلحه از ترکیه به داعش در سوریه با اطلاع رئیس گمرک محلی را منتشر کرده بود. پلیس دفاتر بیش از ۲۰ سازمان خبری و شرکت تجاری کوزا ایپک را جستجو کرد و آکین ایپک مالک شرکت را متهم کرد که رهبر تروریست هاست. بعضی از موسسه های آکین ایپک از یکی از دوستان سابق رئیس جمهوری اردوغان حمایت می کنند. دادستان عمومی گفت، آکین ایپک «یکی از رهبران سازمان ترور فتح اللهیست» است. ایپک مالک روزنامه های بوگون و ملت و دو کانال تلویزیونی است که درباره جنبش گولن نظر مثبت دارند. رهبر این جنبش محقق سنی فتح الله گولن دشمن اردوغان است. در همان روز، روزنامه بوگون مدعی شد که اسناد انتقال اسلحه از ترکیه به سوریه را منتشر کرده است. عنوان اصلی روزنامه «سلاح های جنگی [برای داعش] در آق قلعه» بود و دو صفحه روزنامه پر از عکس های رنگی «تکان دهنده» بود.

ترکیه پن خواستار آزادی فوری روزنامه نگاران وایس نیوز شد
پن اینترنشنال ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ دولت ترکیه سه تن از روزنامه نگاران وایس نیوز را متهم به «فعالیت از طرف سازمانی تروریستی» کرده است. آنها در بازداشت هستند. نفر چهارم که پنج شنبه گذشته بازداشت شد، آزاد شده است. این روزنامه نگاران روز پنج شنبه  در جنوب شرقی ترکیه بازداشت شدند. این تیم پیشتر در  ژانویه در باره حزب کارگران کردستان پ کا کا و ارتش ترکیه گزارش داده بود.

مصر احکام زندان برای روزنامه نگاران الجزیره نشان از زوال آزادی بیان دارد
پن اینترنشنال ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ آن هریسون، رئیس کمیته نویسندگانِ دربند پن اینترنشنال در واکنش به خبر محکومیت سه روزنامه نگار الجزیره به سه سال زندان گفت: «حیرت آور است که این سه تن محکوم شده اند و دو تن از آنها به زندان بازگشته اند. در وهله اول، آنها نباید زندانی می شدند و این محکومیت نشان از زوال آزادی بیان در مصر دارد. ما از دولتمردان مصر می خواهیم محمد فهمی و باهر محمد را فوری و بدون قید و شرط آزاد کنند.»

آمریکا فیلم تلفن همراه نشان می دهد: پلیس تگزاس مردی را که دست هایش را بالا برده بود کشت
ایندیپندنت ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ فیلمی که تازه به دست آمده، نشان می دهد که دو افسر پلیس با  تیر مردی ۴۱ ساله را که دست هایش را بالا برده بود با گلوله کشته اند. دو افسر که ۱۰ سال برای پلیس کار کرده اند اکنون در مرخصی با حقوق به سر می برند. اداره پلیس محل ادعا کرده بود که مرد مذکور مسلح به چاقو بود و وقتی ماموران وارد منزل او شدند و خواستند او را دستگیر کنند مقاومت کرده است.
اسراییل یورش نیروهای نظامی به اردوگاه جنین
مجارستان پلیس به روی پناهجویان گاز اشک‌آور شلیک کرد
آذربایجان خدیجه اسماعیلووا، روزنامه‌نگار جمهوری آذربایجان به بیش از هفت سال زندان محکوم شد

ایران
دفاع پورمحمدی وزیر دادگستری از اعدام های ۶۷
مأموران امنیتی مانع از برگزاری مراسم در گورستان خاوران برای کشتارهای دهه ۱۳۶۰ شدند
نرگس محمدی همچنان محروم از مداوای پزشکی است
دادستانی تهران مانع آزادی بهاره هدایت شد
دو فعال صنفی حقوق معلمان به زندان اوین منتقل شدند
محمدرضا پورشجری از تبعید خود به طبس خبر داد

عاملان غیردولتی
داعش ۱۸۴۱ غیرنظامی را طی یک سال اعدام کرده است
آلمان یکی از مکان های اسکان پناهجویان در برلین در پی آتش سوزی تخریب شد
یمن دو کارمند صلیب سرخ بین‌الملل کشته شدند
ایران زن حامی حیوانات به همراه ۲۰۰ گربه قربانی آتش‌سوزی شد

      عدالت

محاکمه رهبر شورشی کنگویی، بوسکو اِنتاگاندا به اتهام جنایت های جنگی و جنایت های علیه بشریت
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۲۸ آگوست ۲۰۱۵ روز ۲ سپتامبر ۲۰۱۵، محاکمه رهبر پیشین شورشی کنگویی، بوسکو اِنتاگاندا، در دادگاه بین المللی جزایی در لاهه، هلند، آغاز می شود. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن در جمهوری دمکراتیک کنگو از آغاز این محاکمه به عنوان گامی به سوی عدالت برای قربانیان، از جمله قربانیان جرایم جنسی و مرتبط با جنسیت به دست اِنتاگاندا و سربازانش استقبال می کنند. سازمان های ما اعلام کردند: «محاکمه اِنتاگاندا در دادگاه بین المللی جزایی پیروزی بزرگی برای گروه های قربانیان در جمهوری دمکراتیک کنگو است که بدون خستگی برای دستگیری او مبارزه کرده اند، حتا زمانی که او به طور آشکار به عنوان عضو ارتش کنگو آزادی خود را به رخ می کشید. توانایی او در سالها فرار از دستگیری، نماد معافیت از مجازات شده بود؛ نمادی که اکنون می تواند به نماد عدالت و جبران تبدیل شود.» پرسش و پاسخ: بوسکو اِنتاگاندا و دادگاه بین المللی جزایی.

سودان رهبران جهان نباید از البشیر در رویداد یادبود در چین استقبال کنند
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ چندین نمایندهء بلندپایه دولتی از کشورهای عضو اساسنامه رُم و مسؤولان بلندپایه سازمان ملل از جمله بان کی مون حضور خود را در رژه نظامی در چین در روز ۳ سپتامبر تایید کرده اند، با وجود این که متهم فراری از دادگاه بین المللی جزایی عمر البشیر نیز در آنجا حضور خواهد داشت. فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و سازمان های عضو آن، مرکز مطالعات عدالت و صلح آفریقا و حقوق بشر در چین، از این روسای کشورها و مسؤولان سازمان ملل خواسته اند دعوت به هر مراسمی با حضور عمر البشیر را بر اساس تعهدات خود در رهنمودهای سازمان ملل  و مجمع کشورهای اساسنامه رُم رد کنند. ما از چین، به عنوان عضو شورای امنیت سازمان ملل ـ که وضعیت سودان را به دادگاه بین المللی جزایی ارجاع کرده و مسؤول حفظ صلح بین المللی است ـ می خواهیم دعوت از البشیر را پس بگیرد و در صورت ورود او به خاک چین او را دستگیر کند. نامه های سرگشاده ما به دولتمردان چین، روسای کشورها، نمایندگان دولت ها و مسؤولان سازمان ملل را بخوانید.
ایران حسین رفیعی، زندانی سیاسی: دادستان تهران مجری خواست نیروهای امنیتی است

       حقوق مدنی و سیاسی

قزاقستان دوران سخت برای رسانه ها
دیده بان حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ دادگاه های قزاقستان هفته گذشته علیه دو رسانه خبری مستقل رای صادر کردند و زنگ خطر را برای ناظران آزادی رسانه ها به صدا درآوردند، به ویژه این که اولین بار نیست که روزنامه نگاران خود را آماج حمله یافته اند. در یکی از دو مورد، روزنامه نگاری که مالک وبگاه خبری ناکانونه است با شکایت یکی از بزرگترین بانک ها روبرو است که از او با ادعای نشر اخبار دروغ درباره فساد در این بانک شکایت کرده بود. او محکوم به پرداخت بیش از ۱۰۰۰۰۰ دلار خسارت به بانک شد. در مورد دیگر، نشریه مستقل آدم پس از شکایت شورای شهر با ادعای نقض قانون «زبان ها» به خاطر انتشار فقط به زبان روسی (به جای دو زبانه: روسی و قزاق) در حدود ۸۰۰ دلار جریمه شد و انتشار آن سه ماه لغو شد.

نپال هشدار در مورد خطر درگیری
گروه بین المللی بحران ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ اعتراض های رو به رشد علیه پیش نویس قانون اساسی طی دو هفته ۲۳ کشته و صدها زخمی در نپال به جا گذاشته است. واکنش به شدت نظامی و واکنش ناکافی سیاسی خطر گسترش رقابت های قومی، کاستی و منطقه ای را نزدیک به یک دهه پس از پایان جنگ داخلی را افزایش داده است. طرف های اصلی باید عمق نارضایتی و مشکلات اساسی آن برای قانون اساسی پیشنهادی را تشخیص دهند. سندی شتاب آلود که پس از چندین هفته بسیج نیروهای امنیتی برای مقابله با اعتراض های شهروندان علیه آن تصویب شده، نمی تواند قرارداد اجتماعی مورد نیاز نپال باشد.

پیشرفت بیشتری در زمینه تصویب معاهده مربوط به ناپدیدشدن قهری در جنوب شرق آسیا لازم است
۳۰ آگوست ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر امروز به مناسبت روز بین المللی قربانیان ناپدیدشدن قهری اعلام کرد: اعضای کشورهای ASEAN  باید فرایند تصویب کنوانسیون بین المللی حمایت از همه اشخاص علیه ناپدیدشدن قهری (ICPPED) را تسریع کنند. از ۱۹۸۰ تا ۲۰۱۴، گروه تحقیق درباره ناپدیدشدن قهری یا غیرداوطلبانه، ۱۰۶۵ مورد مربوط را به ۸ کشور از ۱۰ کشور عضو ASEAN  (به جز برونئی و سنگاپور) اعلام کرده است. ۸۷۵ مورد هنوز حل نشده باقی مانده است. فیلیپین با ۶۲۵ مورد در راس این کشورهاست و اندونزی با ۱۶۳ مورد و تایلند با ۸۱ مورد پس از آن قرار دارند.

بنگلادش سرکوب و ارعاب دولتی خانواده های قربانیان ناپدید شدن های قهری
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ به مناسبت روز بین المللی ناپدید شدگان در ۳۰ آگوست، خانواده های قربانیان ناپدید شدن های قهری، فدراسیون آسیایی ضد ناپدیدشدن غیرداوطلبانه (AFAD)، مرکز منابع حقوقی آسیا (ALRC)، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر و ادیکار، مراسم یادبودی در داکا، پایتخت بنگلادش، ترتیب داده بودند تا از اشخاصی یاد کنند که به زور بازداشت شده اند و از محل نگه داری و سرنوشتشان خبری در دست نیست. اما ۲۴ ساعت پیش از این مراسم، کلوب ملی مطبوعات که محل برگزاری بود آن را لغو کرد. خانواده های ناپدیدشدگان تلفن های تهدیدآمیزی دریافت کردند و پلیس هم به محل اعزام شد. به اعتقاد سازمان های مذکور، این اقدامات بخشی از کوشش های دولت بنگلادش برای حفظ معافیت از مجازات برای جرایمی است که بسیاری ادعا می کنند مسؤولان دولتی مرتکب شده اند. به گزارش مدافعان حقوق بشر، از ژانویه ۲۰۰۹ تا ۲۹ آگوست ۲۰۱۵، ۲۱۲ تن در بنگلادش قربانی ناپدیدشدن قهری شده اند. خانواده های قربانیان می گویند نهادی اجرای قانون مسؤول هستند. در بسیاری از موارد، ربایندگان اونیفورم به تن داشتند و در خودروهای متعلق به این نهادها آمده و مدارک شناسایی ارائه کرده اند.

روز ناپدیدشدگان: ناپدیدشدن قهری بی وقفه در تمام مناطق ادامه دارد
۲۷ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل به مناسبت ۳۰ آگوست، روز بین المللی ناپدیدشدگان، گفت: استفاده دولت ها از ناپدیدکردن قهری برای به سکوت کشاندن منتقدان خود و ترساندن گروه های مختلف در تمام مناطق جهان بی وقفه در جریان است. این سازمان فعالانه در مورد ۵۰۰ تن از قربانیان ناپدیدشدن قهری مبارزه می کند و فشار بر دولت ها را برای مشخص کردن سرنوشت و محل این ناپدیدشدگان ادامه می دهد. بیشتر بخوانید: روز بین المللی “ناپدید شدن‌های قهری”

روسیه حذف شده؟
دیده بان حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ اگر کودکی معلول هستید که در روسیه زندگی می کنید، امکان این که از آموزش باکیفیت برخوردار نشوید یا اصلا از آموزش برخوردار نشوید زیاد است. بسیاری از دانش آموزان از کودکان در مدارس ویژه کودکان معلول جدا می شوند. ده ها هزار کودک دارای معلولیت که در پرورشگاه های دولتی زندگی می کنند، به ویژه با موانع شدیدی برای دریافت آموزش رسمی روبرو هستند. کودکان دارای معلولیت و فعالانی که دیده بان حقوق بشر با آنها مصاحبه کرده گفته اند که این کودکان و والدین آنها در سالهای اخیر با مشکلات مختلفی برای ورود به مدارس معمولی روبرو بوده اند. بعضی از کودکان در دسترسی به مدارس مورد تبعیض واقع شده اند. نظام آموزشی روسیه مدارس اختصاصی زیادی برای کودکان معلول دارد. این مدارس اغلب به دور از محل زندگی کودکان واقع شده اند.

         جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

غزه/اسراییل سازمان ملل: غزه در کمتر از پنج سال ممکن است غیرقابل سکونت شود
مرکز خبر سازمان ملل ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ گزارش تازه ای که کنفرانس سازمان ملل درباره تجارت و توسعه برای کمک به مردم فلسطین منتشر کرده هشدار می دهد که در صورت ادامه روند کنونی اقتصادی، نوار غزه تا سال ۲۰۲۰ می تواند «غیرقابل سکونت» شود. غزه هشت سال محاصره اقتصادی و سه عملیات نظامی در شش سال پشت سر گذاشته که بازار داخلی را درهم کوبیده و زیرساخت آن را ویران کرده است. به گزارش انکتاد، درگیری «توسعه در جهت معکوس» سرزمین های اشغالی فلسطین را تسریع کرده است. این گزارش بر بحران های جدی آب و برق و تخریب زیرساخت اساسی طی عملیات نظامی در غزه در جولای و آگوست ۲۰۱۴ تاکید کرده است. ۹۵ درصد از آب مورد استفادهء ۱،۸ میلیون جمعیت غزه سالم نیست. به علاوه، ۵۰۰۰۰۰ تن در اثر آخرین عملیات نظامی آواره شده اند. بیش از ۲۰۰۰۰ خانه فلسطینیان، ۱۴۸ مدرسه و ۱۵ بیمارستان تخریب شده یا به شدت صدمه دیده اند. گزارش خبری: سازمان ملل: نوار غزه به زودی غیرقابل سکونت می‌شود

نیجریه ۹۲ خانه تخریب شد، صدها خانه دیگر در خطر است
عفو بین الملل ۲۷ آگوست ۲۰۱۵ هزاران تن در ایالت کادونا در نیجریه در پی دریافت اطلاعیه تخریب خانه با مهلت ۲۱ روزه در خطر اخراج به زور از خانه هایشان هستند. در صورتی که آنها از تخلیه خانه سر باز زنند، دولت خانه را تخریب خواهد کرد و آنها باید هزینه را بپردازند. هم اکنون ۹۲ خانه تخریب شده و ۲۶۷ خانه دیگر در خطر است. ساکنان خانه ها می گویند با آنها مشورت نشده و جبران خسارت یا مسکن جایگزین عرضه نشده است. رئیس انجمنی که سه محله را دربر می گیرد، می گوید، بعضی از باشندگان در حدود ۳۰ سال در آنجا زندگی کرده اند. مدارک باشندگان نشان می دهد که آنها بنا به قانون حق اقامت در آنجا را دارند.

آمریکا ساکت کردن مهاجران بازداشت شده
دیده بان حقوق بشر ۳۱ آگوست ۲۰۱۵ روز ۲۷ جولای، نهاد دولتی تنظیم مهاجرت دادن اجازه به بازدیدکنندگان از بازداشتگاه مهاجران آلاباما را متوقف کرد. این واقعه کمی پس از این رخ داد که شکایتی در باره ترساندن و تعدی فیزیکی ماموران بازداشتگاه به زندانیان مطرح شد. شکایت را CIVIC برگزارکننده بازدید مطرح کرده بود. این اولین بار نیست که نهادهای دولتی برنامه CIVIC را تعطیل کرده اند. یک بار در سان دیگو، CIVIC گزارش داده بود که بازداشت شدگان مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته اند. یک بار دیگر هم، هماهنگ کننده برنامه در فلوریدا در جلسه ای در کنگره درباره تعدی ها نسبت به بازداشت شدگان در این ایالت شهادت داد.
لبنان تظاهرات ضددولتی؛ ‘بویتان بلند شده’
مجموعه ای از خبرهای بحران پناه جویان در اروپا
در هشت ماه ۳۰۰ هزار نفر از طریق دریای مدیترانه گریخته‌اند
یونان مرگ چند پناهجو در دریای اژه، هرج‌ومرج در جزایر
اتریش پناهجویان کشته‌شده در کامیون ۷۱ نفر بودند
زمان سیاسی است: پیکار برای به دست گرفتن روزِ کاری

ایران
افزایش حوادث ناشی از کار
شمار بیکاران حدود ۱۰ میلیون نفر است

    حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

ایران
«دولت عامل اصلی تخریب محیط زیست است»
آنچه از جنگل‌های ایران بر جای مانده است
انزلی؛ تالابی در آستانه پایان

   دفاع از حقوق بشر

بلاروس آزادی شش زندانی سیاسی نبایستی بر نقض حقوق بشر سایه بیافکند
۲ سپتامبر ۲۰۱۵ فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر پس از بیش از پنج سال مبارزه برای آزادی شش زندانی سیاسی در بلاروس، از خبر آزادی آنها خوشحال شد. آزادی آنها باید جامعه بین المللی را به افزایش فشار بر رژیم بلاروس برای انجام اصلاحاتی وادارد که از حقوق بشر در این کشور حمایت کند. فدراسیون از جامعه بین المللی می خواهد به جای اتکا به عفو اخیر، تحلیل خود را بر پیشرفت واقعی در حمایت از حقوق بشر بنا کند، از جمله اصلاحات قانونی، جرم زدایی از سازمان های غیردولتی ثبت نشده، ممنوعیت بازداشت های پیشگیرانه و اشکال دیگر آزار فعالان مدنی و روزنامه نگاران مستقل و پایان دادن به کار اجباری.

عربستان سعودی نامه تاکنون منتشر نشده از سازمان های حقوق بشری به رهبری کشور
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۱ سپتامبر ۲۰۱۵ امروز ۹ سازمان حقوق بشری نامه ای را که در تاریخ ۱۶ جولای ۲۰۱۵ برای دولتمردان عربستان سعودی فرستادند منتشر کردند. در این نامه، آنها نگرانی خود را از وضعیت مدافعان حقوق بشر ابراز کردند. این دولتمردان تاکنون جوابی به این نامه نداده اند. در این نامه آمده است: ما به شدت از وخامت وضعیت مدافعان حقوق بشر در عربستان سعودی نگرانیم. آنها به خاطر فعالیت صلح آمیزشان با خطرهای جدی روبرو هستند. بسیاری از آنها هنوز به اتهام های ساختگی در حبس هستند و از حمایت کافی علیه شکنجه و بدرفتاری های دیگر محروم هستند و در شرایط غیرانسانی به سر می برند. آزادی بیان نقض می شود، زیرا آنها از بیان آزاد نظریاتشان در اینترنت یا از طریق رسانه های دیگر محروم هستند و در معرض تهدید، ارعاب، دستگیری های خودسرانه، پیگرد و آزار قرار دارند. این نامه را علاوه بر فدراسیون، عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه و چند گروه دیگر امضا کرده اند.

سوریه نامه مشترک به اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره زندانیان
فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر ۳۱ آگوست ۲۰۱۵ پانزده سازمان بین المللی و سوری در نامه ای به شورای امنیت سازمان ملل از اعضای این شورا خواستند برای آزادی همه زندانیانی دستگیر شده به خاطر استفاده صلح آمیز از حقوق بشر اقدام کنند و لغو اتهام های مازن درویش و دو همکار او در مرکز رسانه ها و آزادی بیان تضمین کنند. با وجود قطعنامه ۲۱۳۹ شورای امنیت، هزاران تن هنوز در حبس خودسرانه به سر می برند یا قربانی ناپدید شدن قهری شده اند. بعضی از آنها مدافعان حقوق بشر هستند.

لبنان نیروهای امنیتی به خاطر استفاده افراطی از زور علیه معترضان باید پاسخ‌گویی باشند
۲۰ آگوست ۲۰۱۵ عفو بین الملل امروز اعلام کرد: دولتمردان لبنان بایستی درباره اتهام استفاده افراطی نیروهای امنیتی از زور را برای پراکندن مردم معترض به نبودِ خدمات عمومی، بحران زباله و فساد در بیروت تحقیق کنند. دست کم ۳۴۳ زخمی مورد معالجه قرار گرفته و ۵۹ تن بستری شده اند. اعضای نیروهای امنیتی بایستی در استفاده نیروهای اجرای قانون از زور به موازین بین المللی پایبند باشند.
ژاپن تظاهرات در توکیو در اعتراض به گسترش نقش نظامی این کشور در جهان

ایران
خاوران و بحران پاسخ‌گویی و مسئولیت‌پذیری حکومت
شیرین عبادی: آقای روحانی مسوول بسیاری از حوادث است
حمایت از حق مرخصی، مداوای فوری و آزادی زینب جلالیان
فراخوان ۳۶ هنرمند و نویسنده جهان برای آزادی نویسنده و تهیه‌کنندگان تلویزیونی مصطفی عزیزی

    زنان

آمریکا «در اینجا حقوق بشر نیست»
دیده بان حقوق بشر ۲۹ آگوست ۲۰۱۵ ناتالی که اشک می ریخت و صدایش می لرزید، گفت: «من قبلا هیچ وقت در زندان نبوده ام.» او گفت چند هفته پیش از ورود او به آمریکا از مکزیک، دو مرد به او در نزدیکی مرز تجاوز کرده اند. او سپس به آمریکا فرار کرده و اداره مهاجرت و گمرک در کالیفرنیای جنوبی او را در زندان شهر سانتا آنا در محلی جدا مخصوص مردان همجنس گرا و زنان دگرباش بازداشت کرده است. «وقتی به من تجاوز شد، گفتم بدتر از این فقط می تواند زندان باشد. اینها با ما مثل زندانی رفتار می کنند. در اینجا حقوق بشر نیست.» هزاران باشنده قانونی، پناه جو و مهاجران بدون مدرک اکنون در ۲۵۰ زندان و بازداشتگاه خصوصی در سراسر آمریکا نگه داری می شوند. این وضع تاثیر به ویژه بد روانی بر زنان، کودکان و دگرباشان می گذارد که بسیاری از آنها برای فرار از آزار بی رحمانه به آمریکا فرار می کنند.
هند یک شورای محلی دو خواهر را به تجاوز گروهی محکوم کرد
مبارزه زنان یکی از مبارزات محوری ضدسرمایه‌داری است ـ گفت‌وگو با سیلویا فدریچی فیلسوف و فمینیست ایتالیایی
فمینیسم و دغدغه علمی بودن
سیاست خارجی فمینیستی: ضرورتی برای صلح پایدار

ایران
بیستمین سالگرد اعلامیه پکن: بهاره هدایت در فهرست بیست نفره‌ زندانیان سیاسی زن
اصرار مجلس برای برخورد با “بدحجابی” به‌رغم مخالفت مرکز پژوهش‌ها
مقایسه پوشش و حجاب دختران طرفدار حزب‌الله در لبنان و ایران
«ختنه زنان»، ریشه ای جز جهل و بیسوادی ندارد

    کودکان

یمن فرستاده حقوق کودکان سازمان ملل خواهان پایان تعدی علیه کودکان شد
 مرکز خبر سازمان ملل ۲۵ آگوست ۲۰۱۵ نماینده ویژه سازمان ملل برای کودکان و درگیری های مسلحانه با نگرانی از افزایش شدید تعدی های علیه کودکان در یمن، از تمام طرف ها خواست به تعهدات خود بر اساس حقوق بین المللی برای حفظ غیرنظامیان از جمله کودکان از صدمه احترام بگذارند. لیلا زروقی در بیانیه ای گفت: یمن «مثال بارز دیگری از خطر درگیری در منطقه برای نسل از دست رفته ای از کودکان شده است که از نظر جسمانی و روانی صدمه می بینند، از فرصت های آموزشی محروم می شوند و آینده ای نامطمئن پیش رو دارند.» از زمان اوج گیری درگیری در مارچ، دست کم ۴۰۲ کودک کشته شده اند و ۶۰۶ کودک زخمی شده اند. بنا به تحلیل سازمان ملل، شمار کودکان کشته و زخمی شده از ۱ آپریل ۲۰۱۵ تا ۳۰ جون سه برابر شده است و ۷۳ درصد این موارد در اثر حمله های هوایی رخ داده است.

    فرهنگ و اندیشه

سوریه رهیافتِ تازه در جنوب سوریه
گروه بین المللی بحران ۲ سپتامبر ۲۰۱۵ جنگ در سوریه در جریان است و تلفات غیرنظامیان به شدت رو به افزایش است بدون این که راه حل سیاسی مناسبی قابل تصور باشد. مواضع آشتی ناپذیر طرف های جنگ که در اثر بن بست بین حامیان خارجی آنها تقویت می شود، مانع راه حل دیپلماتیک است. ایالات متحد آمریکا در بهترین موقعیت برای تغییر وضع موجود قرار دارد. تغییر مهم ولی واقعگرایانه ای در سیاست که رژیم را از انجام حمله های هوایی در داخل مناطق زیر کنترل مخالفان بازدارد می تواند امکان مصالحه سیاسی را افزایش دهد. این تغییر در سیاست می تواند در جنوب سوریه آغاز شود که وضع برای آن مناسب تر است. کاخ سفید تمایل خود را به پایان یافتن حکومت رئیس جمهوری بشار اسد اعلام کرده است، اما از اقدامات عملی در این زمینه دوری جسته و به جای آن راهبرد «تضعیف و در نهایت نابودی» داعش را دنبال کرده که خطری جدی تر برای منافع آمریکا تلقی می شود. با وجود این، یک سال پس از آغاز این راهبرد، قدرت گروه های سلفی ـ جهادی در سوریه (و عراق نیز) به طور کلی افزایش یافته است. گزارش کامل را بخوانید.
ماکس وبر و دموکراسی
صد رمان برتر انگلیسی‌زبان در گاردین؛ از «جین‌ایر» تا «بلندی‌های بادگیر»
اسراییل در باره فیلم “گت:محاکمه ویوین امسالم” ـ فیلمی در نقد مردسالاری
یونان تنها هدفشان تحقیر ما بود: گزارش وزیر سابق دارائی از مذاکرا ت با ترویکا
سوریه داعش یکی دیگر از معابد پالمیرا را نابود کرد

ایران
کمپین یک خاطره از اوین
من مرگ را دیدم! خاطرهء اصغر ایزدی

    آرمان شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: اخبار روز، المُنیتور، بی بی سی فارسی، بیدار زنی، دویچه وله، دیده بان اشتباهات بشر، دیده بان حقوق بشر، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، قنطره، گاردین، گویا نیوز، مرکز خبر سازمان ملل، نیویورک تایمز

هفت روزنامه بین المللی ۱۱۵

پیوست‌ها: