زنان-690x259
hope

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک زن در پلخمری در محضر عام کشته شد

رادیو آزادی ۲۳آگست ۲۰۱۶ دیروز یک زن در بازار شهر پلخمری بغلان در محضر عام به ضرب چاقو کشته شده‎است. جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان به رادیو آزادی گفت، این زن مادر یک طفل و ۲۰ سال عمر داشت. به گفته وی شوهر سابق این زن او را در بازار شهر پلخمری با ضرب چاقو به قتل رسانده‎است.

افغانستان زنی که به خاطر به دنیاآوردن نوزاد دختر کشته شد

سلام وطندار ۲۰ آگست ۲۰۱۶ یک زن ۱۷ ساله به نام نورجمال در ولسوالی گذرگاه نورِ ولایت بغلان به خاطر به دنیاآوردن نوزاد دختر، زیر شکنجۀ خانوادۀ خسرش کشته شد. خدیجه یقین، رییس امروز زنان این ولایت می‌گوید که این زن جوان حدود ۲۰ روز پیش دختری را به دنیا آورد و خانوادۀ خسرش به این «جرم» او را زیر لت‌وکوب کشتند.

عراق بیش از ۲۰۰۰ زن ایزدی همچنان اسیر داعش هستند

خبرگزاری رشد ۲۱ آگست ۲۰۱۶ سازمان ملل اعلام کرد که داعش همچنان حدود ۲۰۰۰ زن عراقی را همچون برده نگه داشته است که بیشتر آنها از ایزدی‌ها هستند. سازمان ملل تاکید کرد که از سال ۲۰۱۴ و از زمانی که داعش به شهرستان سنجار در شمال عراق یورش برد، حدود ۳۰۰ هزار ایزدی آواره شدند. طبق برآوردهای سازمان ملل، حدود ۲۵۰۰ تا ۵۵۰۰ ایزدی در حمله داعش به شهرستان سنجار کشته شدند و همچنین ۶۳۰۰ ایزدی از جمله ۵۳۷۳ زن و ۲۸۵۹ مرد ربوده شدند.

آمریکا پیرزن ۱۰۰ ساله در پی تجاوز جنسی جان باخت

دویچه وله ۲۱ آگست ۲۰۱۶ روزنامه “واشنگن پست” گزارش داده است که یک جوان ۳۷ ساله امریکایی که ماه گذشته به تجاوز به زنی ۱۰۰ ساله متهم شده بود، در ایالت کانزاس امریکا محاکمه شد و محکمه ابتدایی وی را مجرم شناخت.این روزنامه روز شنبه گزارش داده که این جوان به قصد سرقت وارد خانه این زن کهنسال شده بود. این زن در خانه اش در شهر سجویک در ایالت کانزاس امریکا تنها زندگی می کرد و به دلیل کهولت سن نمی توانست راه برود و برای حرکت کردن نیاز به چهارپایه داشت. جوان سارق بر این زن کهنسال تجاوز جنسی کرد و در پی آن، این زن که فقط یک حوله سفید برای پوشش دور بدنش داشت، برای دریافت کمک به نزدیکترین همسایه اش مراجعه کرد.

دختر ۱۲ ساله افغان به دلیل ‘بی‌توجهی بیمارستان’ در شیراز درگذشت

بی بی سی فارسی ۲۰ آگست ۲۰۱۶ رسانه‌های ایرانی گزارش داده‌اند که لطیفه رحمانی، یک دختر ۱۲ ساله افغان در بیمارستانی در شهر شیراز به دلیل “بی‌توجهی مسئولان بیمارستان” درگذشته است. بی‌بی‌سی با بیمارستان نمازی شیراز، جایی‌ که این کودک بستری بوده، تماس گرفت. یکی از مسئولان بیمارستان گفت که گزارش این موضوع را به دانشگاه علوم پزشکی شیراز فرستاده‌اند اما او حاضر نشد جزییات بیشتری در مورد مرگ لطیفه ارائه کند.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان فعالان مدنی: زن «سیاسر و ضعیفه» نیست!

سلام وطندار ۲۰ آگست ۲۰۱۶ شماری از فعالان مدنی با راه‌انداری یک گردهماییِ اعتراضی در پل‌سرخِ کابل از شهروندان کشور می‌خواهند که از این پس از واژه‌های تحقیر‌آمیزی چون «سیاسر، ضعیفه، عاجزه و…» برای زنان استفاده نکنند. آنان می‌گویند، حکومت باید به وعده‌هایش برای تأمین حقوق زنان متعهد باشد.

کودکان

افغانستان برگشت حدود ۷۰ کودک بیمار پس از تداوی به کشور

کلید گروپ ۲۱ آگست ۲۰۱۶ برگشت حدود ۷۰ کودک بیمار پس از تداوی به کشور مسولان در ریاست هلال احمر افغانی( سره میاشت) می گویند: از مجموع ۱۴۰ کودک که به هدف تداوی به آلمان اعزام شده بودند، حدود ۷۰ تن شان صبح امروز به کابل برگشتند.میرام صداقت،  سخنگوی  این اداره به کلید می گوید: آنان اخیراً  ۱۴۰ کودک افغان را که به بیماری های سوختگی و شکستگی استخوان مبتلا بودند به  منظور تداوی به آلمان اعزام کرده بودند که ۶۹ تن از این کودکان  امروز پس از تداوی دوباره وارد کشور شدند.

اردوغان: یک کودک عامل انفجار در مراسم عروسی در ترکیه بود

طلوع نیوز ۲۲ آگست ۲۰۱۶ رجب طیب اردوغان، رییس جمهوری ترکیه می‌گوید که یک کودک ۱۲ ساله عامل حملۀ انتحاری در یک مراسم عروسی در این کشور بوده است که در نتیجۀ آن ۵۱ تن جان باختند.

افزایش شمار پناهجویان کودک و نوجوان در مرزهای آمریکا

رادیو زمانه ۲۳ آگست ۲۰۱۶ صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در گزارش خود آورده است که در شش ماهه نخست سال جاری میلادی حدود ۲۶ هزار کودک و نوجوان در مرز آمریکا و مکزیک یافت شده‌اند. سال گذشته این تعداد ۱۸ هزار و ۵۰۰ نفر بود.

رنج کودکی در ایران: ۹۰‌ درصد کودکان کار در تهران خانواده دارند

رادیو زمانه ۲۳ آگست ۲۰۱۶ پسر پنج-شش ساله به نظر می‌رسد. همراه پدرش وارد بخش زنانه مترو می‌شود. پدر جوراب می‌فروشد و پسر آدامس. پدر به پسر می‌گوید که برو تبلیغ کن! پسر به سختی از بین جمعیت رد می‌شود و بعد برمی‌گردد، اما هیچ‌کس از او چیزی نمی‌خرد. ایستگاه بعد پدر که همچنان در بخش زنانه ایستاده است و او هم ناکام مانده، صدایش می‌زند تا پیاده شوند.

سیاست

افغانستان سمت های با صلاحیت برای زنان پولیس افغانستان

صدای آمریکا ۲۰ آگست ۲۰۱۶ اولین زن افغان در سال ۱۳۴۶ خورشیدی لباس نظامی به تن کرد و به صفوف پولیس افغانستان پیوست. از آن پس ارقام زنان در نهادهای امنیتی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اما پس از به میان آمدن حکومت حامد کرزی این وضعیت تغییر کرد.سمونمل ناهید عیار، در سطح ولایات افغانستان اولین زنی است که در بامیان به صفوف پولیس به کار آغاز کرد.ناهید اکنون، مدیریت جندر و حقوق بشر و هم‌چنان معاونت قوماندانی ولایت بامیان را به دوش دارد. او زمانی را به یاد می‌آورد که هنگام پیوستن وی به صفوف پولیس دچار مشکلات شده بود.

حقوق مدنی سیاسی و اقتصادی

افغانستان رادیو ‘بانو’، صدای رسای دختران مزار شریف

بی بی سی فارسی ۱۸ اگست ۲۰۱۶ یک گروه ده نفری دختران جوان در ولایت بلخ رادیویی ساخته‌اند که ویژه زنان است. پیش از این نیز، یک فعال زن، یک رادیوی ویژه زن را در این ولایت راه انداخته بود اما بنابر مشکلات مالی، اجتماعی و امنیتی، امورات این رسانه صوتی را در حال حاضر، مردان و زنان به گونه مشترک پیش می برند.

افغانستان افزایش تقاضا برای صنایع دستی زنان بامیان در خارج

دویچه وله ۲۳ آگست ۲۰۱۶ صدها تن از زنان تجارت‌پیشه در بامیان روز دوشنبه صنایع دستی‌شان را در نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشتند. این بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در بامیان است که با حضور زنان تجارت‌‌پیشه از سراسر این ولایت برگزار شده است.اشتراک مردم در این نمایشگاه سه روزه که از سوی “برنامه ملی انکشاف صنایع روستایی” در بازارچه هنر در مرکز بامیان و با هدف بهبود وضعیت اقتصادی خانواده‌ها از طریق توسعه و انکشاف صنایع روستایی برگزار شده است، پررنگ به‌چشم می خورد.

افغانستان رفتار خشونت آمیز با زنان افغان هنگام رانندگی

رادیو آزادی ۲۲ آگست ۲۰۱۶ آیا زن حق دارد برای حل مشکلات به اصطلاح در جلو موتر بنشیند و خود رانندگی نماید؟ چرا زنان در جامعۀ افغانی هنگام رانندگی مورد آزار و اذیت و خشونت های لفظی و حتی فیزیکی از سوی مردان قرار می‌گیرند؟ امروزه در افغانستان نمی‌توان منکر فعال بودن نسبی زنان در عرصه‌های گونان گون زندگی بود. سهم زنان در عرصه‌های تعلیمی، تحصیلی، اقتصادی و فرهنگی را می‌توان از پیشرفت‌ها و کامیابی های مثبت زندگی زنان افغان در جامعه دانست.

فرهنگ و جامعه

افغانستان زنان بر سکوی قهرمانی در بامیان

تساوری ۲۲ آگست ۲۰۱۶ بامیان ۲۹ اسد سال جاری میزبان مسابقه ملی بایسکل رانی با حضور ۱۰۰ بایسکل ران جوان از بامیان، کابل و پروان بود که آنان ۱۲ کیلومتر راه را رکاب زدند.این رکاب زنان، صبح روز جمعه مسابقه خود را از منطقه خواجه علی شروع تا چوک اریکن که خط پایانی مسابقه بود، ختم کردند. در این میان طاهره شایگان بانوی جوانی بود که توانست مقام اول را از آن خود کند، کسی که به گفته ی خودش در گذشته با تمسخر و توهین مردم رو به رو شده بود، اما حال برنده این مسابقه است، او گفت:« خوشحالم که توانسته ام در این مسابقه مقام اول را ازان خود سازم  و نشان دهم که زنان هم توانایی هرکاری را دارند»

اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک بر گردن کیمیا علیزاده

رادیو زمانه ۱۹ آگست ۲۰۱۶ کیمیا علیزاده، تکواندوکار ایرانی اولین مدال تاریخ زنان ایران در المپیک را به دست آورد. تیم ایران در المپیک ریو ۲۰۱۶، ۹ ورزشکار زن داشت که از سال ۱۹۹۶ در المپیک آتلانتا تاکنون بزرگ‌ترین گروه ورزشکاران زن ایران بوده است اما از این گروه تنها یک نفر مدال کسب کرد.

افغانستان دختران دمبوره نواز در تلاش احیای موسیقی سنتی بامیان

بی بی سی فارسی ۲۲ آگست ۲۰۱۶ بی‌بی‌سی طی یک سلسله گزارش‌ها از ولایت بامیان در مرکز افغانستان، نگاهی کرده به تحولات اجتماعی- فرهنگی در این ولایت. نصیر بهزاد، خبرنگار بی‌بی‌سی، در پنج گزارش ویژه سعی کرده است ابعاد تحولات در این ولایت را فراتر از خبر پوشش دهد. این دومین گزارش از این سلسله گزارش‌هاست.

افغانستان مفهوم ناشناخته؛ دختر افغان حریم خصوصی را با اجرای نمایش سفید برجسته کرد

خبرنامه ۲۰ آگست ۲۰۱۶ فاطمه حسینی، دانشجوی عکاسی دانشگاه تهران است. او پیش از روی آوردن به عکاسی دو سال درس انجینری خوانده است. اما در عکاسی توانسته استعداد خود را بیابد. فاطمه حسینی پنج نمایشگاه انفرادی در تهران، کابل و شهرهای دیگر برگزار کرده است. او در عین حال در بیش از ده نمایشگاه گروهی نیز شرکت داشته است. حسینی در کنار عکاسی، نقاشی نیز کرده است و اخیرا، در مدرن آرت (هنر مدرن) شامل آرت پرفورمینس، ویدیو آرت و انستالشن نیز داخل شده و کار کرده است. حوزه تخصصی این دخترخانم افغان در عکاسی، ستیج فوتوگرافی می‌باشد. فاطمه اخیرا با نمایش فضای سفید که تمرکز بر آشنایی شهروندان افغان با حریم خصوصی داشته، در کابل خبرساز شده است. خبرنامه این مصاحبه را با خانم حسینی در غرب کابل انجام داده است.

قره‌العین؛ شکوفه‌ای میان خاک و آتش

رادیو زمانه ۲۱ آگست ۲۰۱۶ فیلم کنار رودخانه “سن” آغاز می‌شود. مادری که سخت مشغول کاغذهایش است و پسر کوچکی که تلاش می‌کند مادر را متوجه شیرین‌کاری‌هایش بکند. مادر اما در حال دست و پا زدن در تاریخ زندگی پر فراز و نشیب زنی است که از کودکی اسطوره‌اش بوده.

وزیر کشور آلمان: برقع با جامعه ما سازگاری ندارد

رادیو زمانه ۱۸ آگست ۲۰۱۶ حزب اصلی ائتلاف حاکم در آلمان خواهان ممنوع شدن برقع در مدارس، دانشگاه‌ها و هنگام رانندگی است.آنگلا مرکل و حزب او، حزب دموکرات مسیحی و متحد آن در ایالت باواریا (بایرن)، حزب سوسیال‌مسیحی، به دنبال ممنوع کردن پوشش کامل صورت زنان در مدارس و دانشگاه‌ها، هنگام رانندگی، در ملاقات با مقامات، هنگام حضور در دادگاه و همچنین هنگام کار در حوزه خدمات عمومی هستند.

کتاب،‌گزارش و تحقیق

ایران من یا خانواده ات؛ باید یکی را انتخاب کنی!

بیدارزنی ۲۳ آگست ۲۰۱۶ در این مجموعه، داستان زندگی شش قربانی خشونت خانگی را بازگو می‌کنیم و دلایل آن‌ها را در پاسخ به این سؤال که «چرا زودتر رابطه را ترک نکرده‌اند»، می‌شنویم.

گفت‌وگویی با ریموندا ابراهیم و نوبت خود را انتظار می‌کشیم بی‌هیچ خنده‌ای

بیدارزنی ۲۹ آگست ۲۰۱۶ ریموندا بیست و هفت سال دارد و معلم زبان انگلیسی است. او با مادر و خواهر کوچک‌ترش در «حمص» زندگی می‌کند. حمص زمان شروع اعتراض‌ها یکی از مراکز اصلی تجمع‌های مخالفان رژیم اسد بود. بعد از شروع جنگ داخلی حمص سه سال تحت محاصره‌ی نیروهای دولت بود.هزاران هزار کشته شدند و بیشتر شهر تخریب شد. در نهایت نیروهای طرفدار دولت  توانستند به طور کامل کنترل شهر را در دست بگیرند. گفت‌وگوی پیش رو خلاصه‌ی گفت‌وگویی است که بنا بود برای پرونده ی «زنان، جنگ و پناهندگی» به مناسبت هشت مارس گذشته منتشر کنیم. تا ریموندا وقت کند جواب‌ها را در گیر و دار کار و کار خانه و قطع برق و اینترنت بفرستد، زمان پرونده گذشت. حالا حلب نیز مانند بسیاری از شهرهای سوریه به سرنوشت حمص دچار شده است و جنگ همچنان بر پیکر سوریه زخم می‌زند. ما اما چشم‌هایمان را بسته‌ایم و خاطرمان جمع است که جنگ آن دورهاست.

ایران کمیته امداد: صیغه شو تا کمک بگیری

رادیوزمانه ۱۷ آگست ۲۰۱۶ کمیته امداد امام خمینی قرار است به نیازهای اقتصادی نیازمندان برسد اما برخی از کارمندان کمیته امداد از نیاز مالی زنان و دختران تحت پوشش به این کمیته برای سوءاستفاده جنسی از آنان استفاده می‌کنند.کمیته امداد امداد خمینی نام نهادی تحت کنترل رهبر جمهوری اسلامی است که وظیفه دارد به فقرا، مستمندان و افراد درمانده یا نیازمند کمک کند. هدفی که بر روی کاغذ بسیار زیبا و انسانی جلوه می‌کند اما واقعیت این است که از آن چیزی که روی کاغذ است تا آن چیزی که در واقعیت اتفاق می‌افتد ممکن است فاصله‌ای بسیار زیاد وجود داشته باشد.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: بی بی سی فارسی، دویجه وله، رادیو آزادی، سلام وطندار، رادیو زمانه، خبرگزاری رشد، کلید گروپ، طلوع نیوز،صدای آمریکا، سایت تساوی، خبرنامه، بیدار زنی .

پیوست‌ها: