افغانستان

FB9F48F7-2F75-4955-961B-AFD0B45D0EB1_cx0_cy10_cw0_w987_r1_s_r1

وزارت معارف افغانستان: مکاتب نباید به حیث مراکز نظامی استفاده شوند/منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

وزارت معارف افغانستان: مکاتب نباید به حیث مراکز نظامی استفاده شوند
رادیو آزادی ۲۸ اسد ۱۳۹۵ وزارت معارف افغانستان تائید می‌کند که هنوز هم در برخی موارد از مکاتب این کشور استفاده نظامی صورت می‌گیرد. سازمان بین‌المللی دیده‌بان حقوق بشر نیز به تازه‌گی با نشر گزارشی گفته که قوای امنیتی افغانستان از برخی مکاتب همچون سنگر، پناه گاه و پوسته‎های نظامی استفاده می‎‌کنند. کبیر حقمل رئیس نشرات وزارت معارف روز پنجشنبه در صحبت با رادیو آزادی گفت بزودی لیست مشخص مکاتبی را که از آن استفاده نظامی صورت می‌گیرد به ادارات مربوط تسلیم خواهند کرد.

فلج بودن و پارچه‌پارچه شدن خانواده؛ سهم یک افغان از درد جنگ دایمی
اطلاعات روز ۱ سنبله ۱۳۹۵ مدت‌ها قبل خمپاره‌ی هاون فرود آمد و نیمی از اعضای خانواده‌ی عزت‌الله خان را کشت و آن‌ها حیات‌شان را در یک مسابقه‌ی بی‌رحمانه و طولانی با مرگ از دست دادند. خانواده‌ی خان که سال‌ها در ولایت هلمند کشت و زرع کرده بودند، ابتدا به‌سختی از خشک‌سالی بی‌رحمانه جان سالم به‌در بردند. سپس، جنگ بی‌امان میان نیروهای ناتو و طالبان این خانواده را از روستای اجدادی‌شان در ولسوالی کجکی بی‌جا کرد و وادارشان کرد که در یکی از جنگ‌زده‌ترین مناطق محله‌به‌محله تغییر مکان بدهند. [اعضای این خانواده] برادران، برادرزاده‌ها و دوستان‌شان را در امتداد راه از دست دادند. حدود سه سال قبل، خان و خانواده‌اش سرانجام در جایی‌که پناهگاهش فکر کرده بودند، در خانه‌ی گلین سه‌اتاقه در محله‌ی چاه انجیر در نزدیکی لشکرگاه، اسکان گزیدند. خانواده‌ی او بخشی از جریان مداوم افغان‌های بیجاشده به‌سمت این شهر بودند که همزمان با حضور سنگین نیروهای امنیتی در آن‌جا، به دنبال پناهگاه بودند.

یک زن در پلخمری در محضر عام کشته شد
رادیو آزادی ۲ سنبله ۱۳۹۵ دیروز یک زن در بازار شهر پلخمری بغلان در محضر عام به ضرب چاقو کشته شده‎است. جاوید بشارت سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان به رادیو آزادی گفت، این زن مادر یک طفل و ۲۰ سال عمر داشت. به گفته وی شوهر سابق این زن او را در بازار شهر پلخمری با ضرب چاقو به قتل رسانده‎است. سخنگوی قوماندانی امنیه بغلان گفت، شخص حمله کننده دستگیر شده‎است.
یک دختر ۱۸ ساله بطور مرموز در جوزجان کشته شد

یک بانو در ننگرهار سوختانده شد
یک ۱ سنبله ۱۳۹۵ از ننگرهار خبر رسیده که یک بانوی جوان پس از به دارآویختن، سوختانده شده و به اتهام این رویداد، شوهر و خسرش بازداشت شده اند. سخنگوی والی ننگرهای عطاوالله خوگیانی به تلویزیون یک گفت که این بانو دیروز جمعه در بخشی از ولسوالی بهسود ننگرهار سوختانده شده است. آقای خوگیانی افزود که در پیوند به این رویداد، شوهر و خسر این بانو بازداشت شده و تحقیقات از آنان جریان دارد.

یک داعشی در جوزجان خانمش را وادار به حمله‌ی انتحاری کرده است
یک ۲۷ اسد ۱۳۹۵ بنابر گزارش‌های رسیده از جوزجان، یک فرمانده گروه داعش در این ولایت خانمش را بارها وادار به انجام حمله‌ی انتحاری کرده است. این خانم ۳۲ ساله گفته است که شوهرش در ننگرهار برای داعش فعالیت می‌کند. این خانم افزود که شوهرش از او خواسته است که در شفاخانه‌ی ملکی جوزجان حمله‌ی انتحاری انجام دهد.

زنان

افزایش تقاضا برای صنایع دستی زنان بامیان در خارج
صدای آلمان ۴ سنبله ۱۳۹۵ صدها تن از زنان تجارت‌پیشه در بامیان روز دوشنبه صنایع دستی‌شان را در نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشتند. این بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در بامیان است که با حضور زنان تجارت‌‌پیشه از سراسر این ولایت برگزار شده است. صدها تن از زنان تجارت‌پیشه در بامیان روز دوشنبه صنایع دستی‌شان را در نمایشگاه بزرگی به نمایش گذاشتند. این بزرگترین نمایشگاه صنایع دستی در بامیان است که با حضور زنان تجارت‌‌پیشه از سراسر این ولایت برگزار شده است.

سرنوشت یک مهاجر؛ واکنش گسترده به مرگ دختربچه مهاجر افغان
خبرنامه ۳۱ اسد ۱۳۹۵ درگذشت یک دختر افغان به خاطر ممنوعیت پیوند اعضای مهاجرین در ایران، واکنش های گسترده در رسانه های اجتماعی داشته است. گزارش شده که یک دختر افغان با وجود این که پدرش حاضر بوده تا کبد خود را برای پیوند به دخترش اهدا کند اما به دلیل قانون که در سال ۱۳۹۳ تصویب شده و مطابق به آن جراهی پیوند اعضای بدن اتباع غیرایرانی در هر شرایطی در ایران ممنوع اعلام شده، نتوانسته پیوند عضو داشته باشد، و به همین جهت، اخیرا در شیراز جان داده است.

سمت های با صلاحیت برای زنان پولیس افغانستان
صدای امریکا  ۳۱ اسد ۱۳۹۵ اولین زن افغان در سال ۱۳۴۶ خورشیدی لباس نظامی به تن کرد و به صفوف پولیس افغانستان پیوست. از آن پس ارقام زنان در نهادهای امنیتی با فراز و نشیب‌هایی همراه بود، اما پس از به میان آمدن حکومت حامد کرزی این وضعیت تغییر کرد. سمونمل ناهید عیار، در سطح ولایات افغانستان اولین زنی است که در بامیان به صفوف پولیس به کار آغاز کرد.

سایر عنوان ها:
مردی که با دختر شش ساله نکاح کرده بود، به هفت سال زندان محکوم شد

دفاع از حقوق بشر

والی هلمند: توزیع کمک‎ها برای بی‌جا شده‎های جنگ آغاز می‌شود
رادیو آزادی ۲ سنبله ۱۳۹۵ والی هلمند می‎گوید، سلسله از کمک‎های بشری برای کمک به خانواده‎های بی‌جا شده‎های جنگ، امروز (سه شنبه) آغاز می‎شود. حیات‎الله حیات می‎گوید، قبل از این به دلیل مسدود بودن شاهراه بین کندهار و لشکرگاه مرکز ولایت هلمند در رساندن، کمک به این خانواده‎ها تأخیر آمده‌بود. بگفته والی هلمند، حدود ۸۰۰ تُن مواد خوراکه از مرکز کابل راهی این ولایت می‎باشند که با مجرد رسیدن توزیع خواهند شد.

مشکلات فراگیر روانی، نگرانی پس از جنگ در افغانستان
صدای امریکا ۳۰ اسد ۱۳۹۵ بافت سنتی و اجتماعی افغانستان نیز مشکل پیچیدۀ را سر راه خدمات روان درمانی در آن کشور خلق کرده است. با دراز شدن جنگ و ناامنی، دامنۀ بیماری‌های روانی در افغانستان نیز گسترش یافته است. سهیلا هاشمی از ماه گذشته به اینسو، زمانیکه حملۀ انتحاری بر مظاهره کننده‌گان جنبش روشنایی در کابل جان ۸۰ نفر را گرفت، به مشکل خواب می‌رود.

ابتکار خلاق؛ جنبش روشنایی دومین تظاهرات مجازی را راه اندازی کرد
خبرنامه ۳۰ اسد ۱۳۹۵ شاید طوفانی از کامنت‌های شهروندان افغانستان، گرداننده‌گان صفحه رسمی فیس‌بوک سازمان ملل متحد را شگفتی زده کرده باشد. نزدیک به ۷۷ هزار کامنت/دیدگاه، آنهم تنها در طول ۱۲ ساعت و به زبان انگلیسی. این کار را جنبش روشنایی یک روز پس از یورش به صفحات کاربری فیس‌بوک ارگ ریاست جمهوری و قصر سپیدار انجام داده است. به احتمال خیلی زیاد، فیس‌بوک سازمان ملل متحد پیش از این با چنین اعتراضی رو به رو نشده است؛ اما  هواداران جنبش روشنایی، در یک اقدام که بی سابقه عنوان شده، صفحه فیس بوک سازمان ملل متحد را آماج دیدگاه‌های اعتراضی شان قرار دادند.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

عودت کنندگان افغان از پاکستان به کمک عاجل نیاز دارند
صدای آلمان ۳ سنبله ۱۳۹۵ امدادگران نسبت به پیامدهای مرگبار برای صدها هزار آواره افغان که از پاکستان خارج شده و به کشورشان بازگشته اند، هشدار داده اند. در این اواخر با بیشتر شدن فشارهای حکومت پاکستان، عودت مهاجران افغان افزایش یافته است. کیت او رورک، مدیر سازمان غیردولتی «شورای مهاجران ناروی» در بیانیه ای که روز یکشنبه نشر شد، گفته است که تا به حال فقط شمار اندکی از عودت کنندگان افغان از حمایت برخوردار شده اند.

ترویج معماری سنتی؛ نجات بامیان از فهرست سرخ یونسکو
بی بی سی ۲ سنبله ۱۳۹۵ بی‌بی‌سی طی یک سلسله گزارش‌ها از ولایت بامیان در مرکز افغانستان، نگاهی کرده به تحولات اجتماعی- فرهنگی در این ولایت. نصیر بهزاد، خبرنگار بی‌بی‌سی، در پنج گزارش ویژه سعی کرده است ابعاد تحولات در این ولایت را فراتر از خبر پوشش دهد. این دومین گزارش از این سلسله گزارش‌هاست.

وزارت زراعت: نباید انگور افغانستان به نام سایر کشور ها فروخته شود
صدای امریکا ۲ سنبله ۱۳۹۵ وزیر زراعت و مالداری افغانستان می‌گوید در تلاشند با ثبت انواع مختلف انگور این کشور در یک کتاب؛ از فروش این میوه با کیفیت دهقانان افغان با نام سایر کشورها جلوگیری کنند. وزیر زراعت همچنان بزرگترین فارم تولید جوجه زنده را در ولایت هرات افتتاح کرد و آن را راهکاری مناسب برای خودکفایی بیشتر مالداران در راستای تولید گوشت مرغ در افغانستان خواند.

انتخابات
کابینه افغانستان پیش‌نویس قانون انتخابات را تایید کرد

بی بی سی ۱ سنبله ۱۳۹۵ ارگ ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرده است که پیش‌نویس قانون انتخابات از سوی کابینه این کشور تایید شده است. در خبرنامه‌ منتشر شده از سوی ارگ گفته شده که “کابینه افغانستان بعد از بحث مفصل و ابراز نظر پیرامون مواد قانون انتخابات، طرح قانون انتخابات را در پرنسیپ مورد تایید قرار داده است.” قرار است این پیش‌نویس پس از تغییرات پیشنهاد شده در جلسه کابینه، به شکل فرمان تقنینی از سوی اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان امضا شود.

ابهام در برنامه جدید حکومت برای برگذاری انتخابات شورای ملی
طلوع نیوز ۱ سنبله ۱۳۹۵ شاه سلطان عاکفی، رییس کمیسیون ویژۀ اصلاح نظام انتخابات برگذاری انتخابات را به گونه تک کرسی بهتر می داند اما می گوید که برگذاری انتخابات به گونه تک کرسی در افغانستان مناسب نیست و شفافیت و سراسری بودن انتخابات را زیر پرسش قرار می دهد و نیز انتخابات به گونه عادلانه برگذار نخواهد شد. در همین حال نهاد های ناظر انتخابات و اعضای شورای ملی نیز ار برگذاری انتخابات به گونه تک کرسی ابراز نگرانی می کنند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

نوای پس از ظلمت نگاهی به آینده روشن افغانستان
۸ صبح  ۳ سنبله ۱۳۹۵ پرورش حیوان از طریق برنامه‌ی مساعدت به خانواده‌های نهایت فقیر، برای روستاییان این فرصت را میسر می‌سازد تا آن‌ها امرار معیشت کرده و در آینده، خود به کار‌آفرینان تبدیل شوند. هدف برنامه «تی.یو.پی» یا «مساعدت برای خانواده‌های فوق‌العاده فقیر» بخشی از دست‌آورد‌های افغانستان در پروژه‌های مالی می‌باشد، تا از این طریق مردم فقیر روستایی به قرضه‌های کوچک دسترسی پیدا کنند. هدف برنامه این است تا تمام اشتراک‌کنند‌گان در آن، از طریق یک شبکه محفوظ به فعالیت‌های درآمدزا تشویق شوند و آن‌ها را به برنامه‌ی قرضه‌های کوچک وصل سازد.

زعفران هرات با نشان افغانستان به جهان عرضه می‌شود

صدای امریکا  ۳۱ اسد ۱۳۹۵ شش شرکت تولید کنندۀ زعفران در هرات به همکاری وزارت زراعت افغانستان جواز سازمان معیاری سازی جهانی یا “ISO” را به دست آوردند و اکنون می‌توانند این محصول گرانبها را به گونۀ قانونی، معیاری و با نام و نشان افغانستان به جهان صادر کنند همه ساله زعفران کاران هرات مقدار زیادی زعفران برداشت می‌کنند که به‌گفته اداره زراعت این ولایت میزان اندکی از این گیاه به صورت قانونی به خارج از افغانستان صادرات می‌شود.
صنعت قالین بافی در جوزجان با رکود مواجه شده‌است

جنگ

۱۰۰ سرباز امریکایی در لشکرگاه مستقر شده اند
صدای آلمان ۳ سنبله ۱۳۹۵ سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید حدود ۱۰۰ سرباز امریکایی به ولایت هلمند در جنوب افغانستان فرستاده شده اند. این شهر از چندی به این سو در خطر سقوط به دست جنگجویان طالبان قرار دارد.
وارد شدن تلفات سنگین به طالبان در ولسوالی خواجه‌غار تخار
ارتش افغانستان: مسئولان مقصر در مقابله با طالبان مجازات می‎شوند
تلفات
بیست‌وشش طالب به شمول دو فرمانده این گروه در کندز کشته‌ شدند. ده‌ها هراس‌افگن در پی حمله بر ولسوالی حصارک ننگرهار کشته شدند. ۲۴ طالب وداعشی در ولسوالی های شیرزاد و حصارک ولایت ننگرهار کشته شدند. نیروهای ویژه مرکز طالبان را در ولایت بغلان هدف قرار دادند. مراد: طالبان در کندز بیش از انتظار شکست خورده اند. یک سرباز امریکایی در هلمند کشته شد.

فرهنگ

بیش از ۱۴۰ اثر باستانی مس عینک در کابل به نمایش گذاشته شد
یک ۲ سنبله ۱۳۹۵ اثرهای تاریخی تخریب شده‌ی کشور پس از بازسازی در کشور چک دوباره به کشور برگشاتنده و امروز(دوشنبه) در موزیم ملی کابل به نمایش گذاشته شد. وزارت اطلاعات و فرهنگ چندی پیش شماری از اثرهای تخریب شده را برای بازسازی به این کشور فرستاده بود. هارون حکیمی، سخنگوی این وزارت گفت: “بیش از ۱۴۰ اثر باستانی مس عینک که از جمهوری چک آورده شده بود، به نمایش گذاشته شده است.”

همایش بین المللی خداوندگار بلخ در مزار شریف برگزار شد
صدای آلمان ۲ سنبله ۱۳۹۵ همایش بین المللی خداوندگار بلخ، مولانا جلال الدین محمد بلخی، با اشتراک و حضور مهمانان داخلی و خارجی در شهر مزار شریف در شمال افغانستان برگزار گردید. روز آخر این برنامه در کابل برگزار می شود.

با ترجمه ادبی نمی‌شود هزینه زندگی را تامین کرد
۸ صبح ۳ سنبله ۱۳۹۵ ترجمه بزرگ‌ترین نقبی است که می‌توان در جهان زبان دیگری زد و در آیینه آن دنیای دیگری را به تماشا نشست؛ اما ترجمه در افغانستان، آن قدر سست و کند بوده که هنوز هم نمی‌توان از شمار انگشتان یک دست بیشتر مترجم یافت. مجیب مهرداد با حضرت وهریز از مترجمان نامدار کشور به گفتگو در باره وضعیت و چندی و چونی ترجمه در افغانستان پرداخته است.

برگزاری جشنواره علمی – فرهنگی خلم در باغ جهان نمای بلخ
بی بی سی ۳۰ اسد ۱۳۹۵ نخستین «جشنواره علمى – فرهنگى خلم» در باغ تاریخى جهان نما در شهر تاشقرغان ولسوالی خلم ولایت بلخ برگزار شد. این جشنواره علمى و فرهنگى یک ماه پیش به هدف کشف جوانه‌ها و استعدادها در این شهرستان آغاز شده بود. این جشنواره به همکاری مالی «کام ایر»، «دفتر سمیع حامد» و اسدالله شریفی نماینده مردم در شورای ملی برگزار شد و دفتر مجما در هم آهنگی با دفتر توسعه بین‌المللی آلمان (جی آی زید) در زمینه آموزش عکاسی و نمایش ویدیویی تیاتر عروسکی همکار بودند.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، رادیو کلید، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری رصد، خبرنامه، خبرگزاری آسیا، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸ صبح، خبرگزاری خامه، افغانستان رو، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان، روزنامه اطلاعات روز، رادیو سلام وطندار  و آرمان شهر

هفت روزنامه افغانستان شماره ۱۵۹-۱۶۰

پیوست‌ها: