international

بریتانیا، دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان، جت های جنگنده و موشک به عربستان سعودی می فروشد

yemen-1

عکس: خالد عبدالله/رویترز، در تارنمای ایندیپندنت

بخش ویژه کنگره ۳۹ فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر

قطعنامه‌های مصوب کنگره‌ی ۳۹
در سی‌ونهمین کنگره‌ی فدراسیون در ژوهانسبورگ، از ۲۳ تا ۲۷ آگوست ۲۰۱۶، ۱۷۸ سازمان عضو فدراسیون قطعنامه‌های متعددی را به تصویب رسانیدند:  انتخابات و حکومت‌داری در آفریقا؛  عدالت در آفریقا؛ بروندی؛  وضعیت مدافعان حقوق بشر در اروپا شرقی و آسیای مرکزی؛ قرقیزستان؛  نقض حقوق و تهدید علیه حقوق جنسی و تولید مثل زنان؛  مجازات اعدام؛  حقوق مهاجران در اتحادیه‌ی اروپا؛  فلسطین؛  نیکاراگوئه؛ بیانیه‌ در همبستگی با مدافعان حقوق بشر در خطر؛ سودان جنوبی؛  ترکیه؛ چین؛  نقض فاحش و نظام‌مندِ حقوق بشر در ایران.

بیانیه‌ی کنگره‌ی فدراسیون در همبستگی با مدافعان حقوق بشر در خطر
سی‌ونهمین کنگره‌ی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر همبستگی خود را با مدافعان حقوق بشر که به‌خاطر ترویج حقوق بشر در سراسر جهان در معرض خطر، حمله، سرکوب و مجرم‌انگاری هستند ابراز و حمایت خود را از آنها اعلام کرد. در این قطعنامه‌ از مدافعان حقوق بشر در کشورهای ازبکستان، قرقیزستان، کلمبیا، ایران، بحرین، تایلند، لائوس، سوریه، بنگلادش، مصر، جمهوری دمکراتیک کنگو، ترکیه، کامبوج، سودان، اتیوپی، زیمبابوه، آذربایجان، برزیل، برمه، بروندی، کامرون، گواتمالا، هندوراس، عراق، کنیا، لیبی، پاکستان، آفریقای جنوبی و فیلیپین، آنگولا، چاد، قزاقستان، موریتانی، مکزیک، عربستان سعودی، ویتنام یاد شده است.

دیمیتریس کریستوپولوس رئیس تازه فدراسیون؛ عبدالکریم لاهیجی رئیس افتخاری
کنگره‌ی فدراسیون دیمیتریس کریستوپولوس ازیونان را به ریاست فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر انتخاب کرد. او جانشین عبدالکریم لاهیجی حقوقدان شد که مدت سه سال ریاست این سازمان بین‌المللی غیردولتی را به عهده داشت و در کنگره رئیس افتخاری فدراسیون شد.

همکاری کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا  با فدراسیون برای تنظیم رهنمودهای مقابله با خشونت جنسی
کمیسیون حقوق بشر و حقوق مردم آفریقا، با فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و وکلای مدافع حقوق بشر (آفریقای جنوبی) در تدوین رهنمودهایی برای مقابله با خشونت جنسی و پیامدهای آن خطاب به دولت‌ها همکاری می‌کند. این رهنمودها کشورهای عضو اتحادیه‌ی آفریقا را در تدوین قوانین و راه‌کارهایی برای عملی کردن تعهدات منطقه‌ای و بین‌المللی آنها راهنمایی خواهد کرد. به این خاطر، روز دوشنبه ۲۲ آگوست ۲۰۱۶ در آستانه سی‌ونهمین کنگره فدراسیون، سمیناری بسته با شرکت کارشناسان بلندپایه آفریقا علیه خشونت جنسی و قربانیان این خشونت برگزار شد.

رییس سازمان آرمان‌شهر به عنوان نایب رییس فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر انتخاب شد
گیسو جهانگیری، رییس سازمان حقوق بشری و جامعه مدنی آرمان‌شهر، در انتخابات سی‌ونهمین‌ کنگره فدراسیون‌، قدیمی‌ترین سازمان حقوق بشری جهان، به عنوان نایب رییس آن انتخاب شد. نایب رییس جدید فدراسیون سه اولویت اصلی‌ خود را برای ادامه فعالیت‌های حقوق بشری با توجه به وظایف تازه‌اش چنین دسته‌بندی می‌کند: لزوم و تقویت رابطه با جامعه‌های مدنی مترقی و نسل جوان با هدف یاری رساندن به مدافعان حقوق بشر برای دسترسی به فضاهای جدید و ترویج فرهنگ حقوق بشری، چون همان‌طور که ماینا کیای، کارشناس مستقل و گزارش‌گر ویژه سازمان ملل در خصوص زمینه آزادی‌ تشکل‌ها، اشاره می‌کند امروز مبارزات در برخی جغرافیاها تغییر شکل یافته‌اند و از خیابان و درگیری‌ها و حضور فیزیکی به دنیای مجازی تغییر محل داده‌اند. اما باید از پروژه‌ای شدن و دنیای مجازی به فعالیت‌هایی به سبک دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ بازگردیم و جوان‌ها را جلب کنیم. دوم، ایجاد پیوندهای نزدیک‌تر و همکاری عملی میان تجارب حقوق بشری کشورهای قاره‌های گوناگون، و در نهایت عمده کردن مسایل مربوط به حقوق زنان و شریک‌سازی آن‌ها در تمامی حوزه‌های خرد و کلان. گفت‌وگو رادیو بین‌المللی فرانسه با جهانگیری: فعالان مدنی در ایران، افغانستان و تاجیکستان، به هم نگاه می کنند و از هم می آموزند

موارد نقض فاحش حقوق بشر

نهادهای دولتی

ایران

قطعنامه در باره نقض فاحش و نظام‌مندِ حقوق بشر در ایران

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ قطعنامه‌ی ابرازی جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران که در کنگره ۳۹ فدراسیون در ژوهانسبورگ/آفریقای جنوبی به تصویب رسید، زیر چند عنوان موارد نقض حقوق بشر را شرح داده است: وخامت شدید وضعیت حقوق بشر در ایران در سه سال گذشته؛ اجرای مجازات اعدام در سطحی گسترده و به شمار زیاد؛ نادیده  گرفتن منظم موازین دادرسی؛ نبود آزادی وجدان و اعتقاد، بیان، گردهمایی و تشکل در عمل؛ سرکوب خشن مدافعان حقوق بشر، از جمله وکلای حقوق بشری، فعالان حقوق زن، فعالان حقوق کارگری قربانی و صدور حکم‌های طولانی زندان برای آنها؛ نقض منظم حقوق زنان؛ محرومیت هزاران قربانی و خانواده‌های قربانیان موارد نقضِ فاحشِ حقوق بشر به دست حکومت نزدیک به چهار دهه از عدالت؛ سرکوب پیوسته جوامع قومی؛ سرکوب شدید اقلیت‌های دینی؛ جلوگیری پیوسته از انجام انتخابات آزاد پارلمانی. سپس کنگره پشتیبانی خود را از مدافعان حقوق بشر، زندانیان عقیدتی و قربانیان نقض حقوق بشر اعلام کرده و خواست هایی را خطاب به دولت جمهوری اسلامی ابراز کرده و سازمان ملل، اتحادیه‌ی اروپا و دولت‌های مختلف را فراخوانده تا موارد مختلف را با حکومت ایران مطرح و پیگیری کنند.

فشار به زندانیان در پی رسانه‌ای شدن خبر اعدام‌های کرج

رادیو زمانه ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ نیروهای امنیتی در روزهای گذشته به بند ۵ زندان مرکزی کرج یورش برده و ضمن کتک زدن زندانیان و تهدید آن‌ها، دست‌کم ۶ تن از آن‌ها را برای بازجویی به انفرادی منتقل کردند.

برخورد با مدلینگ در مشهد: ۳۰ نفر احضار و شش نفر دستگیر شده‌اند

جهانگیر کوثری: خودم، همسرم و دخترم را در تلویزیون ممنوع التصویر کردند

دادستان تهران برگزاری کنسرت را به ‘ضبط رسمی’ مشروط کرد

۹۰۰ نفر طی دو روز در شیراز بازداشت شدند

ممانعت نیروی انتظامی از برگزاری برنامه دوچرخه‌سواری جمعی در تهران

پلمب ۸۲۵ فروشگاه لباس‌های «نامتعارف»

برخی از فعالان جبهه مشارکت به دادگاه احضار شدند

گزارش‌گران بدون مرز: فیلترینگ و سانسور در ایران شدت گرفته است

وزیر کشور: ۲۸ درخواست برگزاری کنسرت را تائید نکردیم

همزمان با بخشش سه تن از سوی شاکیان دستگاه قضایی دو تن را اعدام کرد

کیفرخواست قطع دست برای چهار متهم به سرقت

اوکرایین نخبه‏گان سیاسی ترور علیه روزنامه‌نگاران را دامن می‌زنند

دمکراسی باز ۶ سپتامبر ۲۰۱۶ بی عملی نهادهای مجری قانون و نفرت پراکنی مسؤولان بالارتبه خشونت بیشتر علیه روزنامه‌نگاران اوکرایین را ممکن می سازد. دیدن ویدیویی در باره‌ی روزنامه‌نگارانی که در میان دود در ساختمانی سوزان در کیف برای نجات جان خود می دوند، وحشتناک است. افزایش خشونت علیه روزنامه‌نگاران اوکرایین به بلندشدن صدای بسیاری علیه گسترش تفکر مشابه اتحاد شوروی است که در ۲۵ سال گذشته این کشور را گرفتار کرده است. روز یکشنبه که به‌طورِ معمول روز شلوغی برای گروه تولید برنامه خبری پرتماشاگر هفتگی است، با صدمه به ستون فقرات یک تن و فرار ده ها تن از ساختمانی پایان یافت که شبه نظامیان دست راستی به آتش کشیده بودند. محاصره تلویزیون متهم به طرفداری از روسیه عاملان غیردولتی

آمریکا نابرابری نژادی و جنسی در هالیوود ‘نهادینه شده است’

عدالت

فرانسه درخواست محاکمه سارکوزی به اتهام نقض قوانین مالی انتخابات

ایران از دستیابی به حقیقت تا تحقّق عدالت: دادگستری در دوران گذار

فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر  ۱ سپتامبر ۲۰۱۶ آب در خوابگه مورچگان: یک بار دیگر در روزها و هفته‌های سالگرد کشتار زندان‌ها در سال ۱۳۶۷ هستیم. تفاوت امسال با سال‌های گذشته، نشر و پخش نوار گفتگوی آیت‌الله منتظری با عاملان این کشتار است. گرچه در این نوار مطلب تازه‌ای وجود ندارد و تمام مطالب آن پیش‌تر در خاطرات آقای منتظری منتشر شده، اهمیت درجه اول آن، تأیید آن متن با صدای قاتلان و اعتراف آنها با صدای خود به ارتکاب بدترین جنایت‌هاست. حمله‌های شدیدی از هر سو علیه فرزند آقای منتظری در جریان است و روزی نیست که یکی از دست‌اندرکاران آن زمان و بعضاً این زمان در این باره اظهار نظر نکند: مجلس خبرگان رفسنجانی، ری‌شهری، فلاحیان، حسینیان، محمدعلی انصاری … و پورمحمدی (که به طنزی بسیار تلخ عنوان وزیر «دادگستری» را یدک می‌کشد) «به اجرای دستور خدا» افتخار می‌کند. علی مطهری که جرأت کرده از نیری، پورمحمدی و رئیسی توضیح بخواهد، مورد حمله قرار می‌گیرد. نکته‌ی دیگر این که، تا چندی پیش وقوع این جنایت‌ها را انکار می‌کردند، اما اکنون ناگزیر از اعتراف شده‌اند و اینک باید با پرسش‌های به‌حق خانواده‌ها روبرو شوند. آب در خوابگه مورچگان افتاده است، چون می‌دانند دیر یا زود باید پاسخ بدهند. مردم کشورهای مختلف ـ شیلی، آرژانتین، گواتمالا، چاد، کنگو، کامبوج…. ـ در اجرای نسبی عدالت و پیگرد جنایتکاران علیه بشریت موفق شده‌اند، و ما نیز در ایران خواهیم شد. ادای حق مطلب در باره‌ی اهمیت موضوع و مبارزه برای دادخواهی در این راه بسیار دشوار است، اما به‌عنوان ادای سهم و نظر به اهمیت اساسی موضوع، مقاله‌‌ی آقای عبدالکریم لاهیجی (رئیس افتخاری فدراسیون) را در این زمینه بازنشر می‌کنیم.

تابستان ۶۷؛ پی‌جویی حقیقت

رادیو زمانه ۲۶ آگوست ۲۰۱۶ پرونده ویژه قتل‌عام زندانیان سیاسی در تابستان ۶۷ که در بیست و هشتمین سالگرد این کشتار منتشر می‌شود، مجموعه‌ای‌ست از مصاحبه‌ها و گزیده‌ای از مقاله‌های منتشر شده در رادیو زمانه درباره این فاجعه. اعدام‌های ۶۷ و رازداری اصلاح‌طلبان؛ ۲۸‌مین سالگرد اعدام‌های تابستان ۶۷ در خاوران برگزار شد

حقوق مدنی و سیاسی

تاجیکستان آزادی تنها فعال زن نهضت اسلامی از زندان

ترکیه مصادره فایل مصاحبه ویدیویی دویچه‌وله

ایران

معاون اجتماعی قوه قضائیه: اعدام قاچاقیان مواد مخدر بازدارندگی نداشته است

جامعه جهانی بهایی خواستار پایان سرکوب اقتصادی بهاییان ایران شد

بهاره هدایت، فعال دانشجویی آزاد شد

امید کوکبی از زندان آزاد شد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

ایران «لایحه اصلاح قانون کار مهندسی‌شده و ضد کارگری است»

حقوق نسل سوم: توسعه، صلح، محیط زیست…

کلمبیا گام های نخستین در راه پایان دادن جنگ

گروه بین المللی بحران ۷ سپتامبر ۲۰۱۶ گفت‌وگوهای سخت کلمبیا را به آستانه صلح با گروه اصلی شورشی نیروهای مسلح انقلابی کلمبیا (فارک) رسانده است. بیش از نیم قرن درگیری مسلحانه که ۲۲۰۰۰۰ کشته، شش میلیون آواره به جا گذاشته و مناطق فقیر و دولت مرکزی را با شکاف های عمیق روبرو کرده، نزدیک به پایان است. روز ۲۳ جون، دو طرف طرحی مشروح را برای گردآوری مبارزان فارک در ۲۸ منطقه و زمین گذاشتن سلاح ها اعلام کردند. ۱۵۰۰۰ جنگنده و اعضای گروه‌های شبه نظامی به زودی به زندگی غیرنظامی باز می گردند و این گروه می کوشد در نظام دمکراتیک رقابت کند. توافق نهایی صلح روز ۲۴ آگوست اختلاف های آخر را حل کرد و به موافقت هایی در باره‌ی عدالت در دوره‌ی گذار، نجات دادن مناطق روستایی کلمبیا از نابرابری شدید، دمکراتیک تر کردن کشور و برنامه ای برای جایگزین کردن کشت کوک با گیاهان مجاز دست یافت. اما صلح با خطرهایی روبروست. هنوز مردم به‌طورِ کلی یا بخش هایی از فارک از آن پشتیبانی کامل نمی‌کنند. گروه‌های مخالف با استفاده از محبوبیت کم رئیس جمهوری و زیر نفوذ رئیس جمهوری پیشین که مخالف اصلی فرایند صلح است، پا گرفته اند. اگر توافق صلح در همه پرسی روز ۲ اکتبر تایید نشود، کلمبیا دچار آشوب های سیاسی و بازگشت به جنگ خواهد شد. سلاح‌ها را ذوب می‌کنند تا تندیس صلح بسازند

بریتانیا دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان

ایندیپندنت ۵ سپتامبر ۲۰۱۶ بنا به آمار دولتی بریتانیا دومین صادرکننده بزرگ سلاح در جهان است و بیشتر سلاح ها به درگیری های مرگبار در خاورمیانه دامن می‌زنند. از سال ۲۰۱۰ دو سوم سلاح های بریتانیایی به کشورهای خاورمیانه فروخته شده‌اند. ۳۹ کشور از ۵۱ کشور خریدار این سلاح ها از جمله «کشورهای آزاد» نیستند و ۲۲ کشور در لیست توجه حقوق بشری خود بریتانیا قرار دارند. دولت فراخوان های مربوط به توقف فروش اسلحه به رژیم های سرکوبگر مثل عربستان سعودی را که نهادهای سازمان ملل متهم به ارتکاب جنایت‌های جنگی در یمن کرده‌اند، نادیده گرفته است. تحلیل مشترک ایندیپندنت و کمپین ضد تجارت اسلحه نشان می‌دهد که در فاصله ۲۰۱۰ و ۲۰۱۵، ۱۰ بیلیون پوند اسلحه به کشورهای «غیرآزاد» ـ از جمله چین، عمان، ترکمنستان و امارات متحده عربی ـ فروخته شده است. نمایندگان پارلمان بریتانیا خواستار تعلیق فروش اسلحه به عربستان سعودی شدند

ائتلاف بین المللی علیه بمب‌های خوشه‌ای

دفاع از حقوق بشر

بیانیه‌ی هیأت بین‌المللی فدراسیون: فوری به ناپدیدکردنِ‌های قهری پایان دهید

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۰ آگوست ۲۰۱۶ در روز بین‌المللی قربانیان ناپدیدکردن قهری (۳۰ آگوست)، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر و سازمان‌های عضو آن خواهان پایان یافتن ناپدیدشدن ناخواسته و ناپدیدکردن‌های قهری در سراسر جهان و عدالت برای قربانیان و خانواده‌های آنها شدند. هیأت بین‌المللی تازه‌برگزیده‌ی فدراسیون در نخستین نشست خود (که در پی سی‌ونهمین کنگره‌ی فدراسیون در آفریقای جنوبی، ۲۷ـ۲۵ اوت ۲۰۱۶ برگزار شد)، خواهان توجه افزوده‌ی بین‌المللی به تداوم رویه‌ی وحشتناک ناپدیدکردن قهری شد. با وجود این‌که ناپدیدکردن قهری در حقوق بین‌المللی جرم است، هزاران مورد آن در سراسر جهان با معافیت از مجازات کامل در جریان است. به علاوه، صدها تن، به‌ویژه مدافعان حقوق بشر و دگراندیشان سیاسی، هر سال به‌دست نیروهای غیردولتی و نیروهای امنیتی دولتی ناپدید می‌شوند.

اسراییل/سرزمین‌های اشغالی فلسطین افزایش حمله ها علیه سازمان‌های سرشناس حقوق بشری فلسطین

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲۲ آگوست ۲۰۱۶ یکی از اعضای مرکز حقوق بشر المیزان تهدید به مرگ شده است. برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر مطلع شده که در ماه های گذشته بارها تهدیدها و حمله‌هایی علیه اعضای المیزان رخ داده است. به نظر می رسد، کمپینی برای بدنام سازی این سازمان در نگاه همکاران بین‌المللی و اهداکنندگان کمک مالی به آن در جریان است.

لائوس دبیرکل سازمان ملل باید درمورد زندانیان سیاسی و ناپدیدکردن های قهری به دولت فشار آورد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان عضو آن جنبش حقوق بشر لائوس اعلام کردند: دبیر کل سازمان ملل باید در سفر خود از دولت لائوس خواهان آزادی کلیه زندانیان سیاسی و تحقیق در باره‌ی ناپدیدکردن های قهری شود. این دو سازمان، دو گزارش کوتاه در باره محدودیت آزادی بیان و رعایت نشدن اصول دمکراتیک و حقوق مدنی و سیاسی منتشر کرده‌اند.

ویتنام نامه سرگشاده به رئیس جمهوری فرانسه در باره‌ی وضع حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ فدراسیون و سازمان های عضو آن، کمیته حقوق بشر ویتنام و جامعه‌ی حقوق بشر فرانسه در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهوری فرانسه با ابراز نگرانی شدید از نقض جدی حقوق بشر در ویتنام در باره‌ی افزایش سرکوب منتقدان و اعضای جامعه‌ی مدنی گزارش دادند.

بحرین موانع روش‌مند علیه آزادی تحرک مدافعان حقوق بشر

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ به گزارش برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر، خانم نظال السلمان، رئیس روابط بین‌المللی مرکز حقوق بشر بحرین، محکوم کردند التاجر، وکیل سرشناس حقوق بشری، ابتصام السایق، عضو سازمان سلام برای دمکراسی و حقوق بشر، عیسی الغایب، رئیس مرکز حقوق بشر لوالوا، احمد السفار، عضو سازمان حقوق بشر اروپایی بحرین، خانم اناث عون، رئیس بخش نظارت و اسناد مرکز حقوق بشر بحرین، آقای حسین رازی، عضو همان بخش و خانم جلیله السلمان، رئیس سازمان نظارت بر حقوق بشر بحرین با ممنوعیت سفر روبرو شده‌اند و خانم غاده جمشیر، نویسنده و رئیس کمیته عریضه های زنان و نبیل رجب، رئیس مرکز حقوق بشر بحرین و نایب رئیس فدراسیون هنوز در زندان به سر می‌برند.

بحرین فراخوان فوری برای آزادی مدافع حقوق بشر نبیل رجب

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۲ سپتامبر ۲۰۱۶ سی و چهار سازمان از جمله فدراسیون، سازمان جهانی مبارزه با شکنجه، گزارشگران بدون مرز، موسسه بین‌المللی مطبوعات…  در نامه ای به پادشاه بحرین، با رونوشت به وزرای خارجه بریتانیا و آمریکا، نماینده عالی اتحادیه‌ی اروپا و کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل به تداوم بازداشت نبیل رجب اعتراض کردند و خواهان آزادی فوری و بدون‌قیدوشرط او شدند. در این میان، در پی انتشار نامه ای از نبیل رجب به روزنامه نیویورک تایمز، دادستانی عمومی بحرین اتهام های تازه «انتشار عمدی اخبار دروغ» را علیه او مطرح کرد.

اتیوپی گروه‌های جامعه‌ی مدنی خواهان تحقیق بین‌المللی در باره‌ی تداوم نقض حقوق بشر شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ۳۱ آگوست ۲۰۱۶ گروهی از سازمان‌های جامعه‌ی مدنی خواهان تحقیق مستقل و غیرجانبدارانه در باره‌ی نقض حقوق بشر در اتیوپی از جمله قتل غیرقانونی معترضان مسالمت‌جو و افزایش دستگیری اعضای جامعه‌ی مدنی شدند. عفو بین‌الملل، فدراسیون و گروه‌های دیگر این فراخوان را امضا کرده‌اند.

ایران

درخواست از سازمان ملل برای به رسمیت شناختن اعدام های ۶۷ به عنوان جنایت علیه بشریت

طومار ‘سه هزار امضایی’ در اعتراض به لغو کنسرت‌ها

کودک

یونیسف: جنگ ۲۸ میلیون کودک را آواره کرده‌است

ایران ۱۵۰ هزار کودک ایرانی گرسنه‌اند

فرهنگ و اندیشه

ازبکستان امیدهای شکننده در مورد جانشینی کنترل شده

گروه بین المللی بحران ۳۰ آگوست ۲۰۱۶ مرگ رهبر مستبد ازبکستان اسلام کریم‌اف که از پیش از فروپاشی اتحاد شوروی بر این کشور حکومت کرده، ازبکستان را به دوره نامشخصی رانده است، اما حلقه اطرافیان نزدیک او خواهد کوشید قدرت را حفظ و از آشفتگی در گذار جلوگیری کند. نخست وزیر، معاون نخست وزیر، وزیر دارایی و رئیس ترسناک سازمان امنیت ملی دوره گذار را به پیش خواهند برد. کشور همسایه ترکمنستان پس از مرگ نیازاف در سال ۲۰۰۶ نمونه خوبی برای ازبکستان است. در آنجا، دو ماه پس از مرگ نیازاف، رهبر جدید بدون اختلال جدی به قدرت رسید.

ایران

جایزه بین‌المللی کاریکاتور برای پناهجوی ایرانی بازداشتی

رهبر مستعفی ارکستر ملی: اگر موسیقی بد است از آن استفاده نکنید

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

منابع این شماره: ایندیپندنت، بی بی سی فارسی، دمکراسی باز، دویچه وله، رادیو بین المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، گروه بین المللی بحران، گزارشگران بدون مرز، موسسه حقوق بشر و دمکراسی بحرین، نیویورک تایمز

پیوست‌ها: