زنان-690x259

«چادر نیم تنه» مهمانداران تایلندی؛ عکس یادگاری یا تصور آنها از پوشش زنان ایرانی

bbae3175-f1b5-4e82-8cd6-f2ae36789df1_cx0_cy2_cw0_w987_r1_s_r1

موارد نقض فاحش حقوق بشر

افغانستان یک زن جوان در فاریاب تیرباران گردید

خبرگزاری پژواک ۳ اکتبر ۲۰۱۶ مقامات محلى در فاریاب مى گویند که یک مخالف مسلح دولت، در یک عمل انتقام جویانه، یک زن جوان را شب گذشته در منطقۀ بندر ولسوالى کوهستان این ولایت به قتل رساند.

ایران بدنسازی زنان در تعلیق: فدراسیون از حکم دادگاه تبعیت می‌کند

رادیو زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۶ رییس فدراسیون بدنسازی خبر داده که فعالیت‌های دختران بدنساز و چهار مربی مرد که بدون هماهنگی فدراسیون به مسابقه‌های بین‌المللی رفته‌اند، تعلیق شده است. او همچنین گفته: «از هر حکمی که دادگاه اعلام کند، تبعیت می‌کنیم.» زنان بدنساز ایرانی می‌گویند هرکس قصد شرکت در این مسابقات را داشته باشد باید قید ایران را بزند.

ایران بالاخره قرار شد زنان کارتن‌خواب عقیم شوند

روزنامه کیهان ۲۸ سپتامبر ۲۰۱۶ عقیم‌سازی اجباری زنان کارتن خواب معتاد سال گذشته مطرح شد اما با واکنش منفی فعالان حقوق زنان و وزارت بهداشت روبرو گردید. هاشمی وزیر بهداشت این عمل را مخالف «کرامت انسانی» دانست.اما به دنبال سخنان شهیندخت مولاوردی، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری بار دیگر این مسأله مورد توجه قرار گرفته است. مولاوردی می‌گوید: این طرح باید به طور اساسی برنامه‌ریزی شود و به طور تخصصی و کارشناسی بررسی گردد و عقیم شدن با رضایت خود زنان معتاد صورت بگیرد.

افغانستان زنان و کودکان در جمع اعضای کشته شدۀ یک خانه واده در انفجاری در هلمند

خامه پرس ۲ اکتبر ۲۰۱۶ گزارش‌ها از جنوب افغانستان در ولایت هلمند از کشته‌شدن هفت عضو یک خانه‌واده به شمول زنان و کودکان در یک انفجار خبر می‌دهند.دفتر رسانه‌های ولایت هلمند با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید این روی‌داد روز گذشته در شهر لشکرگاه زمانی رخ داده که موتر حامل قربانیان این روی‌داد از ولسوالی مارچه به طرف مرکز هلمند روان بوده، صورت گرفته‌است.

دفاع از حقوق بشر

دوشنبه سیاه لهستان: بدن من، حق من

رادیو زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۶ دیروز خیابان‌های لهستان شاهد اعتراض گسترده مردم به تصویب پیش‌نویس قانون ممنوعیت تقریبا مطلق سقط جنین بود. این تظاهرات را فمینیست‌ها، گروه‌های اپوزوسیون و فعالان مدنی سازمان‌دهی کرده بودند. این متن ترجمه گزارش‌های دو روزنامه‌ آلمانی، تاتس و فرانکفورتر آلگماینه در مورد تظاهرات روز دوشنبه است. بسیج فعالان حقوق زنان در لهستان علیه دولت

آمریکاابتکاری برای کاستن از اسیدپاشی به روی زنان، با استفاده از هنر و فناوری

بی بی سی فارسی ۵ اکتبر ۲۰۱۶ هر سال هزاران زن در گوشه و کنار جهان قربانی اسیدپاشی می شوند و روح و بدنشان تا آخر عمر زخم بر می دارد. حالا فناوری به کمک چند هنرمند خلاق آمده تا مردان جوان را از آن چه این حمله ها به روز زنان می آورد آگاه کنند. حاصلش یک کتاب انیمیشن است که امسال در جشنواره فیلم نیویورک رو نمایی شد.

اشرف غنی در بروکسل: زنان افغانستان نگهبان ارزش‌های دموکراتیک هستند

بی بی سی فارسی ۴ اکتبر ۲۰۱۶ رئیس جمهوری غنی در نشستی در مورد تقویت حقوق زنان در بروکسل گفت قول‌هایی را که در قانونی اساسی در راستای تساوی جنسیتی داده شده باید عملی شوند.اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان در مراسم افتتاحیه نشستی در مورد حقوق زنان افغانستان در بروکسل گفت زنان افغانستان نگهبان ارزش‌های دموکراتیک در این کشور بوده و حقوق آنها قابل مذاکره و فروش نیست.دولت افغانستان امروز (سه شنبه، ۱۳ مهر/میزان) در کنفرانسی زیر عنوان “جنسیت- زنان توانمند، افغانستان مرفه” که در حاشیه نشست بروکسل برگزار شده بود، برنامه‌های خود را با هدف حفظ حقوق زنان و توانمندسازی آنها ارائه کرد. نقش زنان و انکشاف اقتصادی محور اصلی گفتگوها در روز نخست نشست بروکسل

ایران: حکم سنگین زندان علیه مدافع حقوق بشر نرگس محمدی باید لغو شود

فدراسیون بین المللی حقوق بشر ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر حکم سنگین زندان را که دادگاه تجدید نظر علیه خانم نرگس محمدی، مدافع حقوق بشر زندانی ـ سخنگو و نایب رییس کانون مدافعان حقوق بشر و گیرنده‌ی مدال «شهر پاریس» ـ که در حبس خودسرانه‌ به‌سر می‌برد، تأیید کرده به‌شدت محکوم می‌کند و خواهان پایان یافتن آزار قضایی اوست. برنامه‌ی نظارت برنامه‌ی مشترک فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر  و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه است.

دختران کابل تیاتر صلح را در قصر دارالامان اجرا کردند

سلام وطندار ۲۹ سپتامبر ۲۰۱۶ جمعی از زنان هنرپیشۀ کابل، تیاتری را زیر نام «صلح قدرت است» در خرابه‌های قصر دارالامان به نمایش گذاشتند. تدویرکننده‌گان برنامه می‌گویند که هدف از این تیاتر، نشان‌دادن نقش زنان در تأمین و تحکیم صلح و امنیت و همچنین نمایش چهرۀ هولناک جنگ و درگیری است.

معاونت دادستانی کل در امور منع خشونت علیه بانوان گشایش یافت

سلام وطندار ۳ اکتبر ۲۰۱۶ معاونت دادستانی کل در امور منع خشونت علیه بانوان، تخلفات کودکان و حقوق بشر امروز (شنبه) در ساختمان دادستانی کل گشایش یافت. مسؤولان دادستانی کل می‌گویند که از این پس تمامی قوانین عدلی و قضایی کشور، به صورت یکسان، منصفانه و با در نظرداشت اصل برابری جنسیتی تطبیق خواهد شد.

کانادا «آزادی هودفر اهمیت طرح مسائل حقوق بشر در مذاکرات با ایران را مشخص کرد»

رادیو فردا ۳ اکتبر ۲۰۱۶ وزارت امور خارجه ایران اعلام کرد که هما هودفر، شهروند ایرانی کانادایی که در ایران زندانی بود «به دلایل انساندوستانه از جمله بیماری» آزاد شده است.

کودکان

یمن یمن مراد سُبیع، هنرمندِ نگران آینده کودکان

شاخص سانسور ۲۲ سپتامبر ۲۰۱۶ گروهی از شورشیان حوثی روز ۳ سپتامبر ۲۰۱۶ نشستی در مدرسه النجاه در منطقه حیما در شهر بنی ولید برگزار کردند. یک شاهد عینی به مراد سُبیع، هنرمند خیابانی و برنده جایزه شاخص سانسور برای هنر در سال ۲۰۱۶ ،گفت که این عده بدون اجازه وارد مدرسه شدند. این شاهد گفت: ما با هیچ یک از طرفین نیستیم. در وسط گیر کرده‌ایم.» کمی پس از ورود آنها، مدرسه در حمله‌ هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی ویران شد. یک دانش آموز کشته شد و ۱۲۰۰ دانش آموز به بیش از ۳٫۴ میلیون دانش آموز محروم از آموزش اضافه شدند. بیش از ۳۶۰۰ مدرسه در اثر جنگ ناگزیر تعطیل شده‌اند. روز ۴ سپتامبر مراد سُبیع به بنی ولید رفت تا نقاشی دیواری بر روی ویرانه های مدرسه النجاه بکشد. او به شاخص سانسور گفت: «اینها سربازان جنگ های بعدی هستند. کودکان بدون آموزش جنگجویان فردا و ابزار دست افراطیون هستند. بازسازی مدارس بمباران شده در یمن ـ به‌ویژه مدارس بزرگی مثل الحیما ـ سالها طول می کشد.»

افغانستان بازداشت یک خانم در میان چهار اختطاف کنندۀ یک کودک در هلمند

خامه پرس ۱ اکتبر ۲۰۱۶ نیروهای امنیت ملی یک گروه چهارنفری آدم‌ربایان را در ولایت هلمند بازداشت کرده‌اند که در میان آنان یک خانم نیز شامل است.ریاست عمومی امنیت ملی روز شنبه(۱۰ میزان) با نشر خبرنامه‌یی می‌گوید که این گروه به سرکرده‌گی قدرت‌الله مشهور به شیر آقا چندی پیش یک کودک را در شهر لشکرگاه ربوده بودند.این کودک به نام شفیع الله که چهارسال عمر دارد در منطقۀ صافیان مرکز ولایت هلمند از سوی این چهار نفر ربوده شده‌است.

شهروند کوچک شهرکرایست در نیوزیلند پس ازآنکه یک ملیون دالر نیوزیلاندی را برنده شدجوانترین برنده لاتری ملی شد .

خبرگزاری دری ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۶ به گزارش دیلی میل پدر و مادراو بلا فاصله پس از تولد او برایش اوراق سهم کمپنی   رابه مقدار ۲۵۰ دالر نیوزیلاندی خریداری کردند.هر دارنده این سهام حق دارد در قرعه کشی که در ماه یک بار برگزار میشود شرکت کنند.

سیاست

احزاب کردستان ایران؛ سکسیسم و مبارزات زنان

بی بی سی فارسی ۳ اگتبر ۲۰۱۶ انتشار ویدیوهایی مربوط به پیشمرگه‌های دو حزب کردستان ایران که حاوی الفاظ و شوخی‌های سکسیستی و ضد زن هستند، با انتقاد گسترده طیف‌های متنوعی از فعالان برابری‌خواه جنسیتی در کردستان روبه‌رو شده است.این دسته از فعالان، رواج چنین ادبیاتی را معلول کاستی‌های احزاب کُرد در مواجه با مساله زن دانسته و از زنان درون این احزاب انتقاد کرده اند که با فضای “مردسالار” این احزاب مدارا می‌کنند. اما نمایندگان زن برخی این احزاب، چنین تلاش‌هایی را “هدفمند” می‌دانند و هدف آن را مخالفت با “جنبش ملی کُرد” و مشخصا حزب دموکرات ارزیابی می‌کنند.

افغانستان روایت تلخ زنی که دو بار در جنگ‌های تنظیمی بیوه شد

سلام وطندار ۲ اکتبر ۲۰۱۶ زیباگل ۴۵ ساله در ۱۷ ساله‌گی بار نخست با عضوی از حزب اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار در یکی از مناطق دوردست ازدواج کرد؛ اما فقط چهار سال از زنده‌گی مشترک‌شان گذشته بود که شوهرش در جنگ‌های تنظیمی کشته شد.

دستگیری ۱۰ زن تروریست در مراکش

خبرگزاری دری ۳ اکتبر ۲۰۱۶ به گزارش رویترز روز دوشنبه سوم اکتبر نیروی های امنیتی مراکش ده زن را که احتمالن وابسته به داعش بوده و در حال آماده کردن عملیات های تروریستی در شهر های مختلف مراکش بودند دستگیر کردند. نیروی های امنیتی مراکش عملیات های ضد تروریستی را در شهر های طنجه و قنیطره   انجام دادند که در طول جستجو مواد شیمیایی و لوازم جانبی برای تولید مواد منفجره کشف و ضبط شد.   

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

نگاهی به زندگی کارگران روزمزد زن در شهر مزار در شمال افغانستان

بی بی سی فارسی ۴ اکتبر ۲۰۱۶ کارگر روزمزد بودن، کاری‌است که مردان در افغانستان انجام می‌دهند، اما به تازگی گروهی از زنان در شهر مزار نیز برای روزمزدکاری به جاده می‌برآیند.این زنان در برابر مزد اندک حدود ۱۰۰ الی ۱۲۰ افغانی (کمتر از دو دلار) برای یک روز کار می‌کنند.این زنان صبح زود در سه راه “یولمرب” در جنوب غرب مزارشریف جمع شده و به امید رسیدن کارفرمایان چشم انتظار می‌نشینند.

ایران این زنان زیر خط فلاکت زندگی می‌کنند

رادیو زمانه ۴ اکتبر ۲۰۱۶ گزارشی از وضعیت زنانی‌ که حقوق‌هایی زیر ۵۰۰ هزار تومان می‌گیرند، «همین بیخ گوش دولت و ما، جایی در همین پایتخت شلوغ که خیلی‌ها برای درآمد بیشتر به آن مهاجرت می‌کنند، تمام آن چیزی که بعد از یک ماه کار کردن نصیب بعضی‌ها می‌شود، همین ۵۰۰ هزار تومان است و از قضا بیشتر کسانی که چشمشان به دست کارفرماست تا حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومانشان را واریز کند، زنان هستند. انگار آنها راحت‌تر کنار می‌آیند، مقایسه نمی‌کنند، غر نمی‌زنند، شاخ و شانه نمی‌کشند، حقوق بخور و نمیرشان را می‌گیرند و ممنون کارفرما هم هستند.»

فرهنگ و جامعه

ایران نیکزاد زنگنه: فضای شهری، فضایی که از آن زنان نیست

اخبار روز ۲۳ سپتامبر ۲۰۱۶ ارتقای امنیت در فضای شهری مستلزم تغییر رویکرد نسبت به حضور شهروندان در فضای عمومی است. مستلزم آن است که فشارهای امنیتی از روی فعالان حقوق زنان برداشته شود. نیکزاد در سخنان خود خطاب به مسئولان این پرسش را طرح می کند که چه ایرادی دارد فضایی فراهم کنیم که فعالان حقوق زنان در محلات مستقر شوند و در تعامل با زنان محلی که ساکن آن محل هستند با هدف مشخص مبارزه با خشونت علیه زنان کار کنند. تصویب قوانینی با محتوی خانه نشین کردن زنان، اعمال فشار برای پایان دادن به انتشار مجله و سایت های مطرح زنان دگر اندیش، پاسخ مسئولان به این پرسش بوده که حضور و فعالیت آزادانه فعالان حقوق زنان در عرصه عمومی چه ایرادی دارد. فیلم سخنان نیکزاد زنگنه را می بینید. این فیلم پیش تر به همت «چهار راه» در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.

افغانستان نمایش تیاتر زنان افغان از زینب ننداری تا فضای باز

رادیو آزادی ۴ اکتبر ۲۰۱۶ طوریکه به همگان معلوم است زنان افغان در جریان چندین دهه در بخش‌های گوناگون هنر و فرهنگ نقش داشته و از خود کارنامه های نیز به جا گذاشته اند.از جمله یکی هم حضور زنان افغان را در بخش هنر تیاتر می‌توان نام برد.

افغانستان داستان‌های شگفت‌انگیز خانم روس‌تبار افغانی

افغانستان رو ۴ اکتبر ۲۰۱۶ یادداشت: کابل را بر زندگی پر زرق و برقش در روسیه ترجیح داده است. برای این انتخابش دلایل جالب و شگفت‌آوری دارد. می‌گوید که عاشق فرهنگ و جامعۀ افغانستان است. اجتماعی‌بودن سبب شده است که به دور از دو فرزندش و به تنهایی در کابل زندگی کند. به دلیل حضورش در انزار عمومی در کابل شهرت یافته است. دیگر کسی به چشم یک بیگانه به او نگاه نمی‌کند. همه او را به حیث عروس روس‌تبارشان دوست دارند! از

کتاب، گزارش و تحقیق

ایران زن مقهور یا پیروز؟

بیدارزنی ۲۶ دسامبر ۲۰۱۶  نمایشگاه گروهی هویت در گالری شیرین از ۲۹ مرداد تا ۱۰ شهریور برگزار شد. در این نمایشگاه آثار زنان و مردان با موضوع هویت در معرض دید عموم قرار گرفت.تقریبا در همه‌ی آثار مضمون زن و طبیعت به اشکال مختلف تکرار شده بود. گویا این یگانگی، مفروض همه‌ی نقاشان چه زن و چه مرد است.

زندان زنان قرچک، بزرگترین زندان زنان در ایران

اخبار روز ۲۵ سپتامبر ۲۰۱۶ زنان در این زندان در معرض انواع فشارها و تعدیات جنسی قرار دارند. رفتار ناشایست زندانبانان با زندانیان که همراه با توهین و تحقیر و هتک حرمت و گاهی ضرب و شتم می‌باشد، آثار روانی مخربی را بر روی زندانیان گذاشته است. خبرگزاری هرانا – ندامتگاه شهرری که با نام «زندان زنان قرچک» شناخته و هم‌چنین به «کهریزک زنان» شهرت دارد، در کیلومتر ۱۷ بزرگراه تهران-ورامین و قبل از شهر قرچک واقع شده است. این زندان به دلیل موقعیت جغرافیایی بیابانی، مساحت کم، جمعیت بالا، آب شور و کمبود امکانات بهداشتی، خشونت و عدم تفکیک زندانیان، شرایط غیرقابل تحملی را برای زندانیان خود از جمله «شیوع بیماری‌های خطرناک» بوجود آورده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: فدراسیون بین المللی حقوق بشر، صدای آمریکا، بی بی سی فارسی، رادیو آزادی، رادیو زمانه، خبرگزاری پژواک، روزنامه کیهان، خامه پرس، سلام وطندار، رادیو فردا، شاخص سانسور، خبرگزاری دری، افغانستان رو، بیدار زنی ، اخبار روز.

پیوست‌ها: