افغانستان

dostum-1

دوستم: جنگ های حزبی گذشته اشتباه بزرگی بود/ منبع عکس

موارد نقض فاحش حقوق بشر

مقامات: در نتیجه جنگ جاری در کندز یک تن کشته و ۳۵ تن زخمی شدند
رادیو آزادی ۱۲ میزان ۱۳۹۵مقام‎های صحی شفاخانه حوزوی کندز می‎گویند در نتیجه جنگ جاری امروز در شهر کندز، سی و پنج زخمی و یک جسد به این شفاخانه انتقال یافته‎است. داکترنعیم منگل رئیس این شفاخانه به رادیوآزادی گفت که بیشتر زخمی‎ها افراد ملکی‎اند. از سوی هم محمد معصوم هاشمی قوماندان امنیه کندز به رادیو آزادی گفته‎است که در حال حاضر در چهار بخش کندز جنگ جریان دارد اما در مورد تلفات آن جزئیات نداده‎است.

شورای ولایتی: در قندوز جنگ کوچه به کوچه جریان دارد
بخدی ۱۳ میزان ۱۳۹۵ اعضای شورای ولایتی قندوز می گویند که طالبان در شهر حضور دارند و جنگ بین شورشیان و نیروهای امنیتی کوچه به کوچه جریان دارد. طالبان در شهر حضور دارند و جنگ بین این گروه و نیروهای امنیتی کشور در کوچه ها جریان دارد. طالبان در شهر حضور دارند و جنگ بین این گروه و نیروهای امنیتی کشور در کوچه ها جریان دارد. امرالدین ولی، عضو شورای ولایتی قندوز به خبرگزاری بخدی گفت: از شب گذشته تا کنون (سه شنبه ۱۳ میزان) جنگ شدت بیشتر گرفته و نیروهای امنیتی در صدد پاکسازی قندوز از وجود طالبان هستند. آقای ولی می گوید که در حال حاضر طالبان ساختمان امنیت ملی و چند ساختمان کلیدی دولتی را در کنترل دارند.

۱۵غیرنظامی افغان در حملات هوایی آمریکا کشته شدند
افغانستان رو ۱۰ میزان ۱۳۹۵ دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که در حمله هوایی نیروهای آمریکا به ولایت شرقی ننگرهار دست کم ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۳ نفر دیگر زخمی شدند. دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان اعلام کرد که در حمله هوایی نیروهای آمریکا به استان شرقی ننگرهار افغانستان دست کم ۱۵ غیرنظامی کشته و ۱۳ تن دیگر زخمی شدند.|

در پی یک انفجار در جوزجان ۴۱ غیرنظامی کشته و زخمی شدند
کلید ۱۲ میزان ۱۳۹۵ قوع یک انفجار نیرومند در بازار ولسوالی قوش‌تپه ولایت جوزجان، ۴۱ کشته و زخمی برجا گذاشت. در این رویداد که حوالی ساعت ده و سی دقیقه پیش از چاشت امروز رخ داده است، شش غیرنظامی کشته شده و ۳۵ تن دیگر زخم برداشتند. در میان کشته و زخمیان این رویداد، زنان و کودکان نیز شامل اند. محمد رضا غفوری، سخنگوی والی جوزجان، می‌گوید: “این انفجار ناشی از یک ماین جاسازی شده، بر یک عراده موترسایکل بوده است.” غفوری، تاکید دارد که، انفجار زمانی صورت گرفت که مردم مصروف خرید و فروش در بازار این ولسوالی بودند.
در نتیجۀ یک انفجار در کابل دو تن جان باختند
انفجار مین کنار جاده در ولایت هلمند جان هفت غیر نظامی را گرفت

‘ ۷۲ درصد خشونت علیه خبرنگاران افغان در زمان دسترسی به اطلاعات رخ داده است’

بی بی سی ۷ میزان ۱۳۹۵ نهاد حمایت کننده رسانه‌های آزاد افغانستان موسوم به نی اعلام کرده که سال ۲۰۱۶ بدترین سال برای خبرنگاران در بخش دسترسی به اطلاعات بوده است. مجیب خلوتگر رئیس دفتر نی در روز جهانی حق دسترسی به اطلاعات می‌گوید در سال جاری ۷۲ درصد خشونت علیه خبرنگاران در زمان دسترسی به اطلاعات رخ داده است.

طالبان نیمی از مدارس ولایت قندوز در شمال افغانستان را اداره می‌کند
آُسیا ۱۲ میزان ۱۳۹۵ معاون شورای ولایتی قندوز در شمال افغانستان اعلام کرد که گروه طالبان با تسلط بر بیشتر مناطق این ولایت، بیش از نیمی از مدارس را اداره می‌کند. شورای ولایتی قندوز در شمال افغانستان اعلام کرد که بیش از نیمی از مواد درسی مدارس قندوز توسط طالبان تعیین و تدریس می‌شود.

جنگ فاریاب؛ طالبان خانواده‌های نیروهای خیزش مردمی را کوچ اجباری دادند
سلام وطندار ۱۲ میزان ۱۳۹۵ شماری از بیجاشده‌گان ولسوالی المار فاریاب می‌گویند، به دلیل حمایت از دولت، طالبان آنان را مجبور کرده اند تا مناطق‌شان را ترک کنند. این بیجاشده‌گان که شامل ده‌ها خانواده می‌شوند، به سلام‌وطندار می‌گویند، در منطقۀ قرایی ولسوالی المار در چوکات نیروهای خیزش مردمی می‌جنگیدند؛ اما به علت بی‌توجهی حکومت، این منطقه از سوی طالبان تصرف شد.
سه سرباز ارتش افغانستان از پایگا‌ه‌های نظامی امریکا ناپدید شده‌اند

زنان

معاونت دادستانی کل در امور منع خشونت علیه بانوان گشایش یافت
سلام وطندار ۱۰ میزان ۱۳۹۵ معاونت دادستانی کل در امور منع خشونت علیه بانوان، تخلفات کودکان و حقوق بشر امروز (شنبه) در ساختمان دادستانی کل گشایش یافت. مسؤولان دادستانی کل می‌گویند که از این پس تمامی قوانین عدلی و قضایی کشور، به صورت یکسان، منصفانه و با در نظرداشت اصل برابری جنسیتی تطبیق خواهد شد. فرید حمیدی، دادستان کل کشور می‌گوید، گشایش این معاونت برای رسیده‌گی به قضایای خشونت علیه زنان و تخلفات کودکان یک گام بسیار مهم است و سطح خشونت‌های خانواده‌گی را کاهش خواهد داد.

قانون منع پیوند گرده به شهروندان خارجی در ایران جان یک دختر افغان را گرفت
یک ۱۰ میزان ۱۳۹۵ قانون منع پیوند گرده به شهروندان خارجی در ایران سبب مرگ لطیفه عزیزی، دختر سیزده ساله‌ی افغان در یکی از شفاخانه‌های این کشور شد. بر بنیاد گزارش‌ها، وزیر بهداشت ایران دستور پیوند گرده به این دختر بیمار افغان را نداده بود. حسن غازی زاده هاشمی، وزیر بهداشت ایران گفته بود که خدمت‌های صحی و پیوند گرده به شهروندان خارجی درایران ممنوع است.

دفاع از حقوق بشر

دوستم: جنگ های حزبی گذشته اشتباه بزرگی بود
افغانستان رو ۱۰ میزان ۱۳۹۵ معاون اول ریاست جمهوری افغانستان جنگ‌های گذشته میان احزاب در افغانستان را اشتباه دانسته و بر عدم تکرار آن تأکید کرده است. جنرال عبدالرشید دوستم، معاون اول ریاست جمهوری افغانستان در پیامی که به مناسبت گرامی‌داشت از پنجمین سالروز ترور برهان‌الدین ربانی، رییس پیشین شورای عالی صلح افغانستان، فرستاده بود گفته است: جنگ‌های ما در برابر هم اشتباهی بزرگ بود و تکرار آن اشتباه بزرگ‌تر است.

ملل متحد حمله هوایی در اچین را محکوم کرد
صدای امریکا ۹ میزان ۱۳۹۵ دفتر سازمان ملل متحد در افغانستان( یوناما) حمله طیاره بدون پیلوت امریکایی در ولایت ننگرهار را محکوم کرد. در این حمله که به روز چهارشنبه در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار صورت گرفته بود ١۵ تن کشته و به شمول یک نوجوان ١٣ تن دیگر مجروح گردیده اند. یوناما با نشر اعلامیه ای به روز پنجشنبه از حکومت افغانستان و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان خواسته است که به طور عاجل در مورد این حادثه تحقیقات شفاف، موثر، بیطرفانه و مستقل را انجام دهد.

فعالیت سازمان داکتران بدون مرز در کندز از سر گرفته خواهد شد
کلید ۱۲ میزان ۱۳۹۵ سازمان داکتران بدون مرز، اعلام کرد، در صورتی‌که امنیت جانی کارمندان این سازمان در کندز تامین شود، فعالیت‌هایش را در این ولایت از سر خواهد گرفت. گلهیم مولینی، نماینده سازمان داکتران بدون مرز در افغانستان، گفته است که، در صورتی‌که طرف‌های درگیر در نبرد افغانستان، از مصوونیت جان کارمندان این سازمان اطمینان دهند، سازمان داکتران بدون مرز، فعالیت‌هایش را در کندز از سر خواهد گرفت.

جنبش روشنایی: با کارشکنی‌های حکومت، روند مذاکره با بن‌بست مواجه می‌شود
رصد ۱۲ میزان ۱۳۹۵ جنبش روشنایی با نشر اعلامیه‌ی تازه‌ای از هواداران خود خواسته است که به مبارزات‌شان ادامه دهند و کارشکنی‌های حکومت روند مذاکره را که با پا درمیانی سازمان ملل، نهادهای مدنی و کمیسیون حقوق‌بشر قرار بود شروع شود، با بن بست مواجه می‌شود. در اعلامیه‌ای که جنبش روشنایی امروز دوشنبه ۱۲ میزان منتشر کرده، چنین نوشته شده است: «حکومت با رویکرد فریبکارانه مشابه قبل از ٢ اسد، هر روز طرح تازه‌ای پیش کشیده و شرایط تازه‌ای را مطرح کرده که نشان می‌دهد اراده‌ای برای حل این مساله ندارد».

سازمان ملل استفاده از بمب جاده ای در افغانستان را محکوم کرد
صدای آلمان ۱۲ میزان ۱۳۹۵ تادامیشی یاماموتو، نماینده ویژه سازمان ملل متحد و رئیس یوناما در افغانستان گفت: «شمار وحشتناک قربانیان ملکی بر اثر انفجار کور ماین های فشاری غیر قابل گذشت است و استفاده از آنها می تواند مصداق جرایم جنگی باشد». روز پنجشنبه، ۱۰ عضو یک خانواده در اثر برخورد موترشان با یک ماین جاسازی شده در ولایت بادغیس کشته شدند. یوناما گفته است که “سه زن، دو دختر و دو پسر” در بین کشته های این واقعه بودند. یوناما همچنان افزوده است که “این ماین توسط عناصر مخالف حکومت” جاسازی شده بود.

خواست‌ها بر حفظ دستاوردها در بخش حقوق بشر در افغانستان
طلوع نیوز ۱۲ میزان ۱۳۹۵ دیده‌بان حقوق بشر از کمک‌کننده‌گان جهانی می‌خواهد که در نشست بروکسل بر حکومت افغانستان فشار بیاورند تا این حکومت بر حفظ و تقویت دستاوردها در بخش حقوق بشر تعهد بسپارد. براد آدمس، مسؤول بخش آسیایی دیده‌بان حقوق بشر از آماده‌گی جامعۀ جهانی برای اعلام ادامۀ کمک‌های مالی در نشست بروکسل استقبال می‌کند، اما تأکید می‌ورزد که حکومت افغانستان در این نشست باید بر حفظ و تقویت دستاوردها در زمینۀ آموزش و حقوق بشری تعهد بسپارد.

مجددی با اشاره به صلح با حکمتیار: هیچ کسی نمی‌تواند حق‌العبد را ببخشد

یک ۱۲ میزان ۱۳۹۵ جبهه‌ی ملی نجات افغانستان به رهبری صبغت‌الله مجددی امروز (یکشنبه) در یک نشست خبری در کابل مخالف خود را با شماری از ماده‌های توافقنامه‌ی صلح با حزب اسلامی اعلام کرد. در خبرنامه‌ی این جبهه آمده است که در توافقنامه‌ی صلح به حکمتیار مصوونیت قضایی بدون قید داده شده است که این مورد خلاف اصل‌های شریعت اسلامی است.

حقوق مدنی، سیاسی و حقوق اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی

دولت افغانستان برنامه ثبت ملکیت‌های زمین‌های روستایی و شهری را آغاز کرد
بی بی سی ۱۰ میزان ۱۳۹۵ دولت افغانستان برنامه ثبت ملکیت‌های زمین‌های روستایی و شهری را از شهر کابل آغاز کرده است و مقام‌های دولتی اعلام کرده‌اند که این برنامه را در سراسر کشور گسترش می‌دهند. اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان که تحقق این امر را در آغاز کارش به عنوان رئیس جمهوری وعده داده بود، در این مراسم گفت که رسمیت بخشیدن به ملکیت مردم، یکی از مشکلات مهم اجتماعی را حل می‌کند. آقای غنی در این مراسم امروز شنبه (۱۰ میزان/مهر) برگزار شده بود، گفت که در حال حاضر ملکیت زمین در کابل به دلیل عرفی بودن آن مصونیت ندارد و با صدور اسناد رسمی مالکیت صاحبان آنها تثبیت خواهد شد.

انتقاد ناشنوایان از عدم توجه حکومت افغانستان
صدای امریکا ۱۱ میزان ۱۳۹۵ مسوولان لیسه مسلکی ناشنوایان در هرات می گویند نبود یک نصاب تعلیمی ویژه و زمینۀ کار برای افراد ناشنوا و فاقد توانایی گفتار در جامعه؛ باعث شده شمار زیادی از دختران و پسران ناشنوا در آن ولایت خانه نشین شوند.افرادی که توانایی سخن گفتن و شنیدن را ندارند، اینبار با برگزاری یک مراسم و دعوت کردن از فعالان مدنی به همراه شماری از مردم در ولایت هرات، سعی دارند جای پای خود را در جامعه محکم سازند.

انتخابات

فعالان جامعه‌ی مدنی: حکومت و گروه‌های سیاسی در امور کاری کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی مداخله نکنند
اطلاعات روز ۱۲ میزان ۱۳۹۵ شماری از فعالان جامعه‌ی مدنی زیر نام گروه کاری مشترک با برگزاری یک نشست خبری در کابل خواهان عدم مداخله‌ی حکومت و گروه‌های سیاسی در امور کاری کمیته‌ی گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی شدند. این گروه از آغاز به کار کمیته‌ی گزینش استقال کرده و به روز دوشنبه در نشستی اعلام کردد که حکومت و گروه‌های سیاسی به استقلالیت این روند احترام بگذارند.

نسل سوم: محیط زیست، توسعه…

ظرفیت تولید انرژی بند کجکی به ۱۵۱ میگاوات افزایش میابد
صدای امریکا ۱۰ میزان ۱۳۹۵ قرار داد فاز دوم بند کجکی، امروز در ارگ ریاست جمهوری با حضور رئیس جمهور غنی، میان وزیر انرژی و آب افغانستان و رئیس شرکت “هفتادوهفت” ترکی به امضا رسید. فاز دوم بند کجکی ظرفیت تولید صد میگاوات برق را دارد. پس از تکمیل شدن آن،ظرفیت ذخیرۀ دومیلیارد و سی‌‍وچهار میلیون آب را نیز خواهد داشت، که با استفاده از آن، صد هزار جریب زمین آبیاری می‌شود.

سرمایه‌گذاری دوم روی گاز شبرغان؛ شرکت بیات نیز وارد میدان شد
خبرنامه ۱۲ میزان ۱۳۹۵ قرارداد تولید ۱۹۲ میگاوات برق از گاز شبرغان، میان وزارت انرژی و آب افغانستان و شرکت برق بیات در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به امضا رسید. قرار است این شرکت خصوصی از گاز شبرغان، ۱۹۲ میگاوات برق با هزینه ۲۵۲ میلیون دالر در سه فاز تولید کند. مقام‌های وزارت انرژی و آب افغانستان می‌گویند که در فاز اول ۵۰ میگاوات برق، در فاز دوم ۱۰۰ میگاوات برق و سرانجام در فاز سوم تولید برق از این گاز به ۱۹۲ میگاوات برق خواهد رسید.

جنگ

وزیر داخله: جنگ افغانستان جنگی اعلام ناشده است
۸صبح ۱۳ میزان ۱۳۹۵ تاج‌محمد جاهد وزیر امور داخله، در مراسم افتتاح دوره‌ی آموزشی سه روزه پولیس مردمی درکابل گفت که جنگ افغانستان جنگ اعلام ناشده‌ای است که دامن‌گیر مردم شده است. وی طالبان را متجاوز خوانده و گفت: «هم اکنون در سال‌های تجاوز قشون سرخ شوروی به کشور خود قرار داریم. آن زمان شوروی برما حمله کرده بود اما اینک طالبان به خاک ما حمله می‌کنند ما باید در مبارزه با آنان هم‌دست و متحد باشیم. تفاوت این زمان با آن سال‌ها در این است که آنان به شکل بیگانه‌گان وارد جنگ شدند، اما طالبان در پوشش اسلامی آمده و به خاک و مال مردم ما تعرض می‌کنند. مردم باید پولیس افغانستان را در این مبارزه یاری کنند.»

حمله هوایی قوای هوایی افغانستان شش سرباز دولتی را کشت
صدای آلمان ۱۲ میزان ۱۳۹۵ پنج سرباز ارتش و یک افسر پولیس افغانستان در حمله هوایی هلیکوپتر جنگی ارتش این کشور کشته شدند. مقامات تایید کردند که این حمله در ولایت فراه در غرب این کشور به خاطر هدف قرار دادن شورشیان انجام شده بود. دولت وزیری سخنگوی وزارت دفاع افغانستان گفت که در این حمله هوایی، یک هلیکوپتر جنگی ارتش افغانستان “اشتباهی” یک پوسته نیروهای خودی را هدف قرار داد.

تلفات
۱۱ طالب در پی حمله هوایی نیروهای خارجی در ننگرهار کشته شدند. چهار فرد مسلح به شمول یک پاکستانی در کندز بازداشت شدند. در پی سقوط ولسوالی ناوه‌ی هلمند فرمانده پولیس ولسوالی کشته شد. طالبان به مراکز حزب اسلامی در میدان‌وردک حمله کردند. دستگیری مسوول تهیه جنگ افزار برای طالبان در تخار افغانستان.

فرهنگ

تدویر هشتمین جشنوارۀ فرهنگی راه ابرایشم در بامیان
صدای امریکا ۱۱ میزان ۱۳۹۵ جشنواره فرهنگی، هنری وموسیقی راه ابریشم با برنامه های مختلف چون کنسرت موسیقی، نمایشگاه صنایع دستی، نمایش بازی های محلی در ولایت بامیان برگزار شد. جشنواره راه ابریشم به دلیل اهمیت تاریخی آن از سال ۲۰۰۹ میلادی به اینسو در ولایت امن که آبده های تاریخی آن مثل مجسمه‌های تخریب شده بودا، شهرغلغله، شهرضحاک ومناظرطبیعی ودل پذیرآن چون بند امیر، دره فولادی، دره هاجر شهرت جهانی یافته است؛ برگزارشد.

یادبود از بیست‌ودومین سالروز مرگ قهار عاصی، شاعر نامدار کشور
سلام وطندار ۹ میزان ۱۳۹۵ از بیست‌ودومین سالروز مرگ قهار عاصی، شاعر پرآوازۀ کشور با حضور احمدضیا مسعود، نمایندۀ ویژۀ رییس جمهور در امور اصلاحات و حکومت‌داری خوب، امرالله صالح، رییس پیشین امنیت ملی و شماری از فرهنگیان، شاعران و نویسنده‌گان در کابل یادبود به عمل آمد. سخنرانان این مراسم، قهار عاصی را از پیشگامان شعر مقاومت افغانستان خواندند که واقعیت زمانش را به گونۀ درست بیان کرده است. اما آنچه بیشتر بر فضای این محفل حاکم شد، اظهارات سیاسی مقام‌های برحال و پیشین حکومتی و نویسنده‌گان بود.

نمایشگاه آثار هنرمندان فرانسه در مورد بامیان در پاریس برگزار می‌شود

رصد ۱۲ میزان ۱۳۹۵ سفیر فرانسه در کابل می‌گوید که قرار است در ماه آینده میلادی، نمایشگاه آثار هنرمندان فرانسه در مورد بامیان در شهر پاریس برگزار ‌شود. به گفته فرانسوا ریشر، سفیر فرانسه در کابل، هدف از برگزاری این نمایشگاه، معرفی ولایت بامیان و جذب بیشتر گردشگر در این ولایت خوانده شده است. فرانسوا ریشر، سفیر فرانسه در افغانستان روز گذشته (یکشنبه ۱۱ میزان) به‌منظور نظارت از پروژه‌های دولت فرانسه در ولایت بامیان، به این ولایت سفر کرده بود.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت
در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره جهان
در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه های حقوق بشر» (افغانستان، بین المللی، و زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام بر می‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

 منابع این هفته: بی بی سی فارسی، تلویزیون یک، طلوع نیوز، ۸صبح، صدای امریکا، رادیو آزادی، صدای آلمان،

روزنامه اطلاعات، رادیو کلید، خبرگزاری آسیا، خبرگزاری رصد، خبرنامه، روز و آرمان شهر

هفت-روزنامه-افغانستان-شماره-۱۶۵

پیوست‌ها: