زنان-690x259
رخشان بنی‌اعتماد در چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان 

14712622_1824811321093701_7545291075184364817_o

ویژه چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات

مراسم افتتاحیه چهارمین دوره جشنواره بین المللی زنان ـ هرات در کابل

جشنواره بین المللی فیلم زنان چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان ـ هرات، چهارشنبه شب، ۲۸ مهر/میزان ۱۳۹۵ برابر با ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶، در باغ بابر کابل و با حضور هنرمندان، فیلمسازان، مسؤولان سازمان‌های ملی و بین المللی و اقشار مختلف مردم بطور رسمی افتتاح شد. این جشنواره را همه ساله بنیاد آرمان شهر/ OPEN ASIA و خانه فیلم رویا برگزار می کنند.رویا سادات، رییس خانه فیلم رویا و یکی از بنیانگذاران جشنواره، در سخنرانی افتتاحیه بعد از خوش‏آمدگویی به میهمانان، گفت: ما در فضای شدیدا ناامن و اختناق‏زا از طریق دانش و فرهنگ برای آینده تابناک خود و فرزندانمان می کوشیم. من عمیقا به تعامل فرهنگی برای زدودن خشونت‎‏ها باور دارم. ما در جهانی هستیم که سرنوشت همه ما آدم‏ها به هم گره خورده است و در دنیایی که در نابرابری مطلق حقوق انسانی است و مخصوصا کشور من که متاثر از جنگ است، بیشتر زنان از تبعیض و نابرابری رنج ‏می برند. در چنین شرایطی برای این که همه ما سرنوشتی عادلانه و سعادتمند داشته باشیم، چاره ای جز گفتگو میان فرهنگ‏ها و تمدن ها نداریم. زنان و مردان و همه شهروندان جهان باید از امکانات جهانی به طور برابر برخوردار باشند. سهم ما خشونت نیست، سهم ما نابرابری نیست. سهم ما جنگ نیست. این را همه جهان باید بداند. ما امروز از روی فرش سیاه عبور کردیم که بگوییم معترضیم و مبارز.

«چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات» در کابل افتتاح شد

اطلاعات روز ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ رخشان بنی‌اعتماد کارگردان و مهناز افشار بازیگر سینما به‌عنوان مهمانان ویژه و فاطمه متعمد آریا عضو هیأت داوران چهارمین جشنواره بین‌المللی زنان، از کشور ایران نیز در این جشنواره حضور دارنداطلاعات روز: «چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان-هرات» شام روز چهارشنبه، ۲۸ میزان، با حضور فیلم‌سازان ایرانی، هندی، امریکایی و ایتالیایی در باغ بابر کابل افتتاح شد.این جشنواره از سوی بنیاد آرمان‌شهر و موسسه خانه فیلم رویا برای چهار روز برگزار شده است که در آن بیش از ۲۰۰ فیلم داخلی و خارجی با تمرکز بر مسأله زنان شرکت کرده‌اند و ۶۰ فیلم برتر برای رقابت در این جشنواره انتخاب شده است.

جشنواره بین المللی فیلم زنان در پایتخت افغانستان

بی بی سی فارسی ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات، با حضور فیملسازانی از ایران، هند، آمریکا، ایرلند و ایتالیا در کابل آغاز به کار کرد. در این جشنواره، دویست فیلم با موضوع «زن»، از ۲۰ کشور، به نمایش در می آید.اسماعیل شهامت، از کابل گزارش می دهد.

گشایش چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات در کابل

خبرگزاری آوا ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ دبیرخانۀ «جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات» اعلام کرد: چهارمین دوره این جشنواره در تاریخ ۲۸ میزان در باغ بابر کابل افتتاح می ‏شود.به گزارش خبرگزاری آوا ، در این دوره، جشنواره میزبان بیش از ۲۰۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان است که منتخب آنها در روزهای برگزاری جشنواره به نمایش در خواهد آمد و هیأت داوران متشکل از دست اندرکاران سینما و فعالان حقوق زن از کشورهای (افغانستان، هند، ایران، امریکا و ایرلند) تندیس و لوح تقدیر این جشنواره را به فیلم های برگزیده اهدا خواهند کرد.

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات با حضور سوپراستارهای ایرانی در کابل افتتاح شد

خبرگزاری فارس ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ دبیرخانه «جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات» اعلام کرد: چهارمین دوره این جشنواره از امروز تاریخ ۲۸ میزان در باغ بابر کابل برگزار شد. به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، دبیرخانه «جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات» اعلام کرد: چهارمین دوره این جشنواره در تاریخ ۲۸ میزان در باغ بابر کابل افتتاح شد.در این دوره، جشنواره میزبان بیش از ۲۰۰ فیلم از کشورهای مختلف جهان است که منتخب آنها در روزهای برگزاری جشنواره به نمایش در خواهد آمد و هیأت داوران متشکل از دست اندرکاران سینما و فعالان حقوق زن از کشورهای  افغانستان، هند، ایران، امریکا و ایرلند تندیس و لوح تقدیر این جشنواره را به فیلم‌های برگزیده اهدا خواهند کرد.

چهارمین دور جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات با حضور سینماگران خارجی در کابل برگزارشد

اف نیوز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین دور ‘جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات ‘با حضور فیلم سازانی از ایران، هند، آمریکا، ایرلند و ایتالیا روز چهاشنبه ۱۹ اکتبر در کابل آغاز شد.در این جشنواره که برای ۴ روز ادامه دارد، ۲۰۰ فیلم از ۲۰ کشور جهان با موضوع زن به رقابت گذاشته شده است.در جشنواره امسال که در باغ بابر در کابل برگزار شده، از ایران رخشان بنی‌ اعتماد، کارگردان و مهناز افشار، بازیگر به عنوان مهمانان ویژه و فاطمه معتمد آریا، بازیگر به عنوان عضو هیات داوران شرکت دارد.

برگزاری چهارمین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان-هرات در کابل

دری نیوز ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین دور جشنوارۀ جهانی فیلم زنان هرات (چهارشنبه‌ شب) با حضور چهره‌های سرشناسِ سینمای افغانستان، ایران، هند، امریکا و فنلند در (قصرملکۀ باغ‌بابر) درکابل گشایش یافت.در این جشنواره از میان ۲۰۰ فیلمی که از سراسر جهان فرستاده شده است ۷۶ فیلم در ردۀ فیلم‌های بلند داستانی، مستند، کوتاه و انمیشن به نمایش گذاشته می‌شوند و در مرحلۀ نهایی ۱۲ تندیس برای هنرمندان برتر و یک تندیس هم زیرنام ( تندیس ویژۀ افغانستان) به بهترین فیلم افغانی اهدا می‌گردد.

چهارمین دور جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات با حضور سینماگران خارجی در کابل برگزارشد

خرد آنلاین ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین دور ‘جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات ‘با حضور فیلم سازانی از ایران، هند، آمریکا، ایرلند و ایتالیا روز چهاشنبه ۱۹ اکتبر در کابل آغاز شد.در این جشنواره که برای ۴ روز ادامه دارد، ۲۰۰ فیلم از ۲۰ کشور جهان با موضوع زن به رقابت گذاشته شده است.در جشنواره امسال که در باغ بابر در کابل برگزار شده، از ایران رخشان بنی‌ اعتماد، کارگردان و مهناز افشار، بازیگر به عنوان مهمانان ویژه و فاطمه معتمد آریا، بازیگر به عنوان عضو هیات داوران شرکت دارد.

پایان جشنوارۀ بین‌المللی فیلم زنان هرات در کابل

بی بی سی فارسی ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین جشنوارۀ بین‌المللی فیلم زنان هرات در کابل با اهدای جوایز به سینماگران برتر، پایان یافت. ارشاد هنریار خبرنگار ما در کابل می گوید که در این جشنواره از میان فیلم‌سازان بیش از ۲۰ کشور؛ سینماگرانی از ایران، افغانستان، هند، فرانسه، روسیه، لبنان و آلمان در بخش‌های مختلف جایزه گرفتند..

چهارمین جشنواره بین‌المللی “فیلم زنان افغانستان” در هرات به کار خود پایان داد

مجله هنری طاووس ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ تندیس ویژه جشنواره فیلم هرات به کارگردان ایرانی رخشان بنی‌اعتماد رسیدږتندیس ویژه جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات برای مجموعه آثار به «رخشان بنی‌اعتماد» کارگردان زن ایرانی تعلق گرفت و فیلم روسری آبی از ساخته‌های بنی‌اعتماد امروز در این جشنواره به نمایش در می‌آید، چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات در باغ بابر در کابل در حال برگزاری است و در این جشنواره ۲۰۰ فیلم با موضوع زنان از چندین کشور جهان به رقابت گذاشته می‌شوند که بهترین فیلم از سوی داوران روز شنبه اول عقرب  برگزیده خواهد شد.

چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات به پایان رسید

راه فردا ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ لحظات حساس و نفس گیر برای اشتراک کنندگان چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات اینجا در هوتل انترکانتینینتال. در این جشنواره دوصد فیلم از بیست کشور جهان که موضوع آنان زنان می باشد به رقابت گذاشته شده بودند. چندین فیلم از افغانستان نیز در میان این دوصد فیلم به رقابت گذاشته شده بود. تندیس ویژه بهترین فیلم افغان به ویگا مقربی سازنده فیلم آینه و ایستگاه داده شد.

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات از معدود اتفاقات سینمایی افغانستان

بی بی سی فارس ۲۵  اکتبر ۲۰۱۶ هنوز هم درد جنگ و خطر ناامنی تا مغز استخوان مردم افغانستان نفوذ دارد. در یک چنین فضای خبر از راه رسیدن جشنواره فیلم اتفاق خوبیست، نه تنها برای من بلکه برای خیلی‌ها و بهانه‌ای خوب‌تر برای علاقمندان سینما و فیلم، در بین نسل جدید افغانها که به دور از سنت‌های دست و پا گیر و مشکلات روزمره این روزهای شهر کابل به دنبال یکدیگرند. چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات بر خلاف روال هر سال، امسال برای اولین بار از هرات به کابل آمد تا دل شیفتگان و علاقمندان خود را بیش از پیش به وجد آورد. این جشنواره تنها اتفاق سینمایی مهم افغانستان است که همه ساله در هرات به کمک آرمان شهر و خانه فیلم رویا و افغان فیلم برگزار می‌شد.

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات در کابل

‌آرمان شهر ۲۴ اکتبر ۲۰۱۶ شنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۱ عقرب ۱۳۹۵ در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات در هتل انترکانتیننتال کابل جوایز برگزیدگان این جشنواره نیز اهدا شد.

آلبوم عکس: جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات با حضور سینماگران ایرانی در کابل

بی بی سی فارسی ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین دور “جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات” با حضور فیملسازانی از ایران، هند، آمریکا، ایرلند و ایتالیا روز چهاشنبه ۱۹ اکتبر/۲۸ میزان (مهر) در کابل، پایتخت، برگزار شد. در این جشنواره که برای ۴ روز ادامه داشت، ۲۰۰ فیلم از ۲۰ کشور جهان با موضوع زن به رقابت گذاشته شد. در جشنواره امسال که در باغ بابر در کابل برگزار شد، از ایران رخشان بنی‌‌اعتماد، کارگردان و مهناز افشار، بازیگر به عنوان مهمانان ویژه و فاطمه معتمد آریا، بازیگر، به عنوان عضو هیات داوران شرکت کردند.

تصاویری از چهارمین «جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات»

دویچه وله  ۲۱ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین «جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات» در باغ بابر کابل برگزار شد. این جشنواره از تاریخ ۱۹ اکتوبر آغاز شد و تا ۲۲ اکتوبرادامه دارد. بخش‌هایی از این جشنواره به روایت تصویر.

چهارمین جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات؛ خارجی‌ها جوایز را درو کردند

۸ صبح ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین جشنواره بین‌المللی فلم زنان هرات، شب یک‌شنبه با برگزاری مراسم اختتامی این جشنواره به پایان رسید. در این جشنواره، بیش از دوصد فلم از کشور های مختلف جهان و افغانستان برای رقابت انتخاب شدند و پس از دو روز نمایش این فلم‌ها در باغ بابر مراسم اختتامیه آن در هوتل انترکانتنینتال تدویر یافت.رویا سادات از موسسان جشنواره فلم زنان هرات در مراسم اختتامی گفت که با تمام چالش‌ها و مشکلات آن‌ها باز هم توانستند این جشنواره را به راه بیندازند. او گفت هرچند شهرهای زیادی در افغانستان سالون سینما ندارند و هرچند ناامنی زمینه‌ی نمایش فلم در هرگوشه و کنار افغانستان را از بین برده، ولی استقبال از جشنواره فلم نشان‌دهنده علاقمندی مردم افغانستان به هنر سینما است..

تندیس ویژه جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات به رخشان بنی اعتماد اهداء شد

خبرگزاری جمهوری اسلامی ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ کابل – ایرنا – تندیس ویژه چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات به «رخشان بنی اعتماد» کارگردان ایرانی اهداء شد. بنی اعتماد یکی از میهمانان ویژه این جشنواره است.به گزارش ایرنا، «رویا سادات»، مدیراین جشنواره به خبرنگار ایرنا افزود که بنی اعتماد و«مهناز افشار» به عنوان میهمانان ویژه به جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات دعوت شده بودند و «فاطمه معتمدآریا» نیز به عنوان یکی از ۵ داور این جشنواره به کابل دعوت شده بود.

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره بین المللی فیلم زنان- هرات در کابل

جشنواره فیلم زنان ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶  شنبه ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ برابر با ۱ عقرب ۱۳۹۵ همزمان با مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات در هتل کنتیننتال کابل جوایز برگزیدگان این جشنواره نیز اهدا شد.

اهدا شدن تندیس ویژه چهارمین جشنواره جهانی فیلم زنان هرات به رخشان بنی اعتماد

نت شهر ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ تندیس ویژه چهارمین جشنواره جهانی فیلم زنان هرات در کابل امشب ۲۸ مهرماه برای مجموعه آثار به رخشان بنی اعتماد تعلق گرفت.نت شهر: به گزارش خبرنگار مهر، تندیس ویژه چهارمین جشنواره جهانی فیلم زنان هرات در کابل امشب ۲۸ مهرماه برای مجموعه آثار به رخشان بنی اعتماد تعلق گرفت که بنی اعتماد با حضور روی سن این جایزه را دریافت کرد.

“آبجی” بهترین فیلم جشنواره زنان هرات شد

خبرگزاری جمهوری اسلامی ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ تهران-ایرنا- فیلم سینمایی «آبجی» نخستین تجربه سینمایی مرجان اشرفی زاده جایزه بهترین فیلم داستانی بلند را از چهارمین جشنواره فیلم زنان «هرات» به خود اختصاص داد.به گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا، در چهارمین جشنواره فیلم زنان «هرات» فیلم سینمایی «آبجی» به کارگردانی مرجان اشرفی زاده موفق شد عنوان بهترین فیلم را از این جشنواره سینمایی از آن خود کند.

مهناز افشار در چهارمین جشنواره بین المللی فیلم زنان در کابل+ عکس

آکا ایران ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ چهارمین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان,مهناز افشار در جشنواره فیلم زنان,مهناز افشار در کابل

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان در هرات فایل صوتی

چهارمین دوره “جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات” در کابل آغاز شد

نمایش مستند « ۷۴ » در جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات

چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم زنان – هرات در کابل آغاز شد

ویدیو از چهارمین دور جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات

“آبجی” بهترین فیلم جشنواره زنان هرات شد

جشنواره بین‌المللی فیلم زنان هرات در کابل افتتاح شد

حضور بازیگر سرشناس ایرانی در جشنواره فیلم زنان در کابل

تقدیر ویژه جشنواره فیلم زنان هرات از رخشان بنی‌اعتماد

تقدیر ویژه جشنواره فیلم زنان هرات از رخشان بنی اعتماد

تندیس ویژه جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات به رخشان بنی اعتماد اهداء شد

نمایش مستند « ۷۴ » در جشنواره بین المللی فیلم زنان هرات

آبجی | بهترین فیلم جشنواره زنان هرات

موارد نقض فاحش حقوق بشر

هند یک زن ازبک توسط افغان ها در هند زخمی شد r

خبرگزاری دری ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ این خانم زرینا نام داشت و دوشنبه‌شب از سوی دختر پانزده ساله همراه با دو دوست پسرش هر یک عبدالله و سهراب با ضرب چاقو زخمی ساختند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از طلوع نیوز پولیس هند روز سه‌شنبه گفت که گروهی از افغانان در هند یک زن ازبیک را با ضرب چاقو زخمی ساختند. پولیس هند گفت که سه شهروند افغانستان، مشمول یک دختر ۱۵ ساله یک زن ۳۵ ساله را که از ازبکستان است در منطقه لاجپت‌نگر دهلی نو با کارد زخمی کردند.

افغانستان آزار و اذیت جنسی مانع کار زنان در نهادهای دولتی

۸ صبح ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ وزارت امور زنان با انتشار گزارشی، از آزار و اذیت‌ جنسی زنان به‌عنوان عامل بازدارنده‌ی کار زنان در نهادهای دولتی یاد کرده می‌گوید که این مشکل در نهادهای دولتی شایع است.در این گزارش از نبود فرصت‌های کاری برای زنان در رهبری، واسطه‌بازی‌ها در روند استخدام، سطح پایین تحصیل، تخصصی‌بودن وظایف، غیبت و شایعه‌پراکنی در محل کار، نبود امکانات لازم برای زنان و هم‌چنین مختلط‌ بودن محیط کار برای زنان و مردان از دیگر عوامل بازدارنده برای کارکردن زنان در نهادهای دولتی یاد شده است.

افغانستان داعش دو زن و یک نظامی را در جوزجان به قتل رساندند

افغانستان رو ۲۶  اکتبر ۲۰۱۶ رضا غفوری سخنگوی والی جوزجان در تماس به ” افغانستان رو ” گفت که جنگجویان وابسته به گروه داعش صبح امروز در جریان یک کمین در ولسوالی درزاب دو زن و یک مامور پولیس محلی را به قتل رساندند.

افغانستان رییس شورای علمای تخار: زنان نباید ورزش کنند

سلام وطندار ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ ابوطیب عبدالصمد محمد، رییس شورای علمای تخار می‏‌گوید، از نظر دین اسلام ورزش برای زنان جواز ندارد. او با آن که برای توجیه این فتوایش از قرآن و حدیث حجت نمی‌آورد، اما می‌گوید، در هیچ یک از منابع دینی در مورد ورزش زنان صحبت نشده و بنابر این ورزش برای آنان ممنوع است.

افغانستان آزار و اذیت زنان در اردوگاه آوارگان کابل

آریانا نیوز ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ بانوان در اردوگاه آواره گان قندز در کابل هنگام دریافت کمک ها مورد آزار و اذیت قرار می گیرند.برخی این بانوان آواره در گفتگو با آریانانیوز ادعا می کنند که افراد دولتی با بانوان برخورد زشت و غیراخلاقی انجام می دهند و حتا که گاه گاهی کمک ها  توام  با آزار و اذیت به آنان توزیع می شود.روز های دشوار و لحظه های  زشت، کسانی که به شکلی بهای جنگ را می پردازند.

بازداشت زن “چشم سبز” معروف افغان در پاکستان

دویچه وله فارسی ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ یک زن روستایی افغان که تصویرش در دهه ۱۹۸۰ شهرت جهانی یافت به ویژه شیوه نگاه و چشمان سبز او، اکنون در شهر پیشاور در شمال غرب پاکستان بازداشت گردیده است.شربت گل یا شربت بی بی به اتهام جعل اسناد هویت بازداشت گردیده و بر اساس قوانین پاکستان او را تا هفت سال زندان تهدید می کند.

افغانستان شوهری که خانم جوانش را آتش زد

خبرگزاری خامه ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶ یک مرد در ولسوالی انجیل ولایت هرات خانمش را در آغاز با تیل پترول آغشته ساخته و سپس او را آتش زده‌است. مسؤولان محلی در ولایت هرات می‌گویند شیما ۲۳سال عمر دارد و دو روز پیش، پس از درگیری لفظی با شوهرش توسط او آتش زده شده‌است. عبدالرؤوف احمدی، سخن‌گوی فرمان‌دهی پولیس ولایت هرات می‌گوید شوهر این خانم در حال حاضر از ساحه فرار کرده ولی پولیس به دنبالش است.

افغانستان یک مرد در شینکوت شبرغان زن خود را به قتل رسانده است

خبرگزاری پژواک  ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ مقامات ولایت جوزجان میگویند که یک مرد، زن خود را خفک کرده و به قتل رسانده است.

افغانستان زندانیان زن در پکتیکا حبس را خارج از زندان سپری میکنند

برخی زنان در ولایت پکتیکا که به فرار از منزل و یا داشتن روابط جنسی محکوم می شوند، به جای حبس در زندان، در منزل بزرگان قوم بسر میبرند.بی بی حوا رئیس امور زنان ولایت پکتیکا می گوید “تا زمانی که دوسیه های زنان متهم حل و فصل می شود، آنان در خانۀ بزرگ قوم و یا هم به خانۀ افسران پولیس فرستاده می شوند.” بی بی حوا همچنان می افزاید که دوسیه های زنان متهم معمولاً طور فیصله می شوند که به ضرر شان تمام می گردد.

دفاع از حقوق بشر

افغانستان نرم‌افزار جلوگیری از آزارواذیت زنان ساخته شد

سلام وطندار ۲۴ اکتبر ۲۰۱۶ اپلیکیشنی به هدف جلوگیری از آزارواذیت خیابانی زنان ساخته شده است. هر زمانی که زنان احساس خطر کرده و یا هم مورد آزار جنسی قرار گرفتند می‌توانند با استفاده از این نرم‌افزار به زودترین فرصت با خانواده و یا نیروهای امنیتی تماس گرفته و خواستار کمک شوند. این اپلیکیشن را «محافظ» نام‌گذاری کرده اند.

سرود دختر از ساخته های انستیتیوت ملی موسیقی افغانستان پخش شد

دری نیوز ۲۶  اکتبر ۲۰۱۶ «سرود دختر» که از سوی انستیتیوت ملی موسیقی ساخته شده‌است، همه‌گانی شد. شعر این سرود از سمیع حامد است و این آهنگ از سوی فرید شیفته، یکی‌از آموزگاران انستیتوت ملی موسیقی افغانستان ساخته شده‌است. گروهی از جوانان دختر و پسر «سرود دختر» را به‌گونه مشترک اجرا کرده‌اند و هدف از آن مبارزه با مشکلاتی گفته می‌شود که دختران در افغانستان با آنها دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

آمار مرگ و میر مادران در مناطق ناامن افغانستان هنوز بالا است

بی بی سی فارسی ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ هنوز آمار مرگ و میر نوزدان و ماداران در مناطق ناامن و دور افتاده افغانستان بالا استوزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که با توجه به کاهش قابل توجه مرگ و میر مادران در هنگام زایمان، آمار این میزان هنوز در مناطق ناامن و دور افتاده افغانستان بالا است.زلیخا انوری، رئیس بخش بارداری وزارت بهداشت افغانستان به بی‌بی‌سی گفت به رغم دست‌آوردهای زیادی که افغانستان دراین بخش داشته ولی مرگ و میر مادران در مناطق دور دست و ناامن هنوز یک چالش است.

کودکان

یونیسف: مرگ ۲۲ کودک در بمباران یک مدرسه در سوریه

رادیو زمانه ۲۷ سپتامبر ۲۰۱۶ به‌گفته صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) در بمباران یک مدرسه در سوریه ۲۲ کودک و ۶ آموزگار جان خود را از دست دادند.به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، آنتونی لیک، مدیر اجرایی صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) با اعلام این خبر گزارش‌هایی را که روز چهارشنبه ۲۶ اکتبر / ۵ آبان در این‌باره منتشر شده بود تأیید کرد.دیده‌بان حقوق بشر سوریه تعداد کشته‌شدگان در این حمله هوایی را بیشتر اعلام کرده و گفته است دست‌کم ۳۵ نفر در این بمباران جان باخته‌اند.

افغانستان پدران گریزان از کودکان

۸ صبح ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ مرد میان‌سالی در حالی‌که دست عبدالله‌ی سیزده ساله را محکم گرفته بود، از حمام بیرون شد. او که آستین‌های پیراهن و پاچه‌های تنبانش را بالا زده بود، تلاش می‌کرد تا هرچه زودتر، موهای این کودک را با جان‌پاک آبی‌رنگ خشک کند. با سرعت تمام عبدالله را به اتاقی که سه تخت خواب در آن قرار داشت داخل برد. پسرک را که تا آن‌دم از سردی هوا بدنش می‌لرزید، با کمپل سبزرنگ پوشانید. بعد دوباره وارد حمام شد تا پسر دومی‌ای‌که احمد نام دارد را نیز حمام دهد.

مهاجری که نوزادش را در آلمان به فروش گذاشته بود اعتراف کرد

دویچه وله ۱۷ اکتبر ۲۰۱۶ مرد مهاجری که متهم بود دختر نوزاد خود را در یک فروشگاه انترنتی به فروش گذاشته است، به این عمل خود اعتراف کرده است. اما او گفته است که هدف‌اش از این کار فروش نوزاد نه، بلکه شوخی بوده است.

در جزایر یونان، کودکان آواره مشتاق رفتن به مکتب هستند

دویچه وله فارسی ۱۸ اکتبر ۲۰۱۶  در جزایر یونان، کودکان آواره هنوز هم شانس رفتن به مکاتب عادی را ندارند. یک سازمان غیردولتی سویسی سعی می کند این وضعیت را حداقل برای شمار اندکی از آن ها تغییر دهد و به این منظور صنف های درسی دائر کرده است.

آلمان اعلان فروش طفل پناهجو در انترنت با واکنش تند مواجه شد

دویچه وله ۱۵ اگتبر ۲۰۱۶ پولیس شهر دویسبورگ آلمان در جستجوی دریافت حقایق چگونگی نمایش یک طفل پناهجو برای فروش در صفحه انترنت است. والدین این کودک چهل روزه که قرار بود در بدل ۵ هزار یورو به فروش برسد، نشر تصویر او را نپذیرفته اند.

سه‌صد کودک افغان و سوری از اردوگاه جنگل به بریتانیا منتقل می‌شوند

۸ صبح ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ مقام‌های بریتانیایی و فرانسوی می‌گویند که کودکان و نوجوانان بدون‌همراه در اردوگاه «جنگل» ثبت نام می‌شوند.به گزارش بی بی سی، شمار قابل‌توجهی از این کودکان و نوجوانان اردوگاه پناهندگان کاله در مرز بریتانیا و فرانسه، ظرف همین چند روز آینده وارد بریتانیا می‌شوند.کمیشنر کودکان برای انگلستان گفته است که ۳۰۰ کودک از اردوگاه جنگل از کشورهای سوریه و افغانستان به بریتانیا می‌روند. اولویت به کودکان و نوجوانانی داده شده است که کسی همراه‌شان نیست و طبق قوانین اتحادیه اروپا حق دارند به بستگانشان در بریتانیا بپیوندند.

کودکان اردوگاه جنگل ‘ظرف چند روز آینده’ وارد بریتانیا می‌شوند

بی بی سی فارسی ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ مقام‌های بریتانیایی و فرانسوی شروع کرده‌اند کودکان و نوجوانان بدون‌همراه اردوگاه ‘جنگل’ را ثبت‌نام کنند. بی‌بی‌سی در یافته است که شمار قابل‌توجهی از این کودکان و نوجوانان اردوگاه پناهندگان کاله در مرز بریتانیا و فرانسه، ظرف همین چند روز آینده وارد بریتانیا می‌شوند.

سیاست

افغانستان عبدالله: نقش زنان در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در نظر گرفته می‌شود

خبرگزاری رصد ۲۷ اکتر ۲۰۱۶  عبدالله عبدالله، رییس اجراییه کشور در دیدار با برخی از نمایندگان موسسه انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا)، گفت که حکومت نقش زنان را در گزینش کمیشنران کمیسیون‌های انتخاباتی در نظر می‌گیرد.در خبرنامه‌ای که دفتر رسانه‌ای ریاست اجراییه منتشر کرده، از قول مسوولان بخش زنان و جوانان موسسه فیفا نوشته است که این موسسه یک تحقیق همه جانبه را در تمامی ولایات انجام داده و موانع مشارکت زنان در انتخابات آینده را آسیب‌شناسی کرده است.

افغانستان سازمان ملل: به زنان برای جلوگیری افراط‌گرایی خشونت‌بار نقش داده شود

دری نیوز ۲۶ اکتبر ۲۰۱۶ مقام‌های سازمان ملل متحد در افغانستان، از دولت این کشور خواسته‌اند تا برای زنان به منظور جلوگیری از افراط‌گرایی خشونت‌بار نقش داده و حفاظت و توانمندسازی زنان را در محور استراتژی‌های مبارزه با افراط گرایی‌ خشونت‌بار قرار دهند. این مقام‌ها که امروز در یک گردهمایی با حضور شماری از فعالان جامعه مدنی در کابل به مناست گرامی‌داشت از «روز جهانی باز» در باره امنیت و کار صحبت می‌کردند، افزودند زنان که می‌توانند نقش مهمی در مبارزه با افراط گرایی بازی کنند.

حقوق مدنی، سیاسی و اقتصادی

فعالیت چند مهاجر زن خبرنگار در روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل

دویچه وله ۱۶ اگتبر ۲۰۱۶ زنان جوان خبرنگار از افغانستان، سوریه و ایران، مجبور به ترک کشور های شان شده اند. آنها می خواهند در آلمان نیز به فعالیت در شغل شان ادامه دهند، اما این کاری آسانی برای آنها نیست.

ایران چرا سهم زنان در دانش کم است؟

رادیو زمانه ۱۹ اکتبر ۲۰۱۶ تعداد زنان در حوزه دانش بسیار بیشتر از مردان است اما آنها برای یافتن کار در حوزه خود با موانع غیر قابل عبوری روبه‌رو می‌شوند.چرا تعداد زنانی که مقالات علمی و پژوهشی منتشر می‌کنند این قدر کم است؟ این پرسشی است که پس از انتشار آماری درباره کاهش تعداد نویسندگان زن در حوزه علوم پزشکی، در مجله نیوساینتیست مطرح شد. از سال ۲۰۰۹، نسبت زنان به عنوان نویسنده اصلی مقالات در حال کاهش است.

فرهنگ و جامعه

اولین زن فاتح اورست درگذشت

صدای آمریکا ۲۷ اکتبر ۲۰۱۶ اولین زنی که به قله کوه اورست صعود کرد در سن ۷۷ سالگی درگذشت.بنا به گزارش نشریه تایم، خانم جونکو تابی، کوهنورد ژاپنی و اولین زنی که به قله اورست صعود کرد در سن ۷۷ سالگی و در اثر سرطان جان خود را از دست داد.

افغانستان تلاش دختران افغان برای فتح قله ‘شاه فولادی’، بلندترین نقطه ‘کوه بابا’

بی بی سی فارس ۱۳ اکتبر ۲۰۱۶ هفده تن از دختران کوهنورد افغان هزاران متر از “کوه بابا” بالا رفتند اما به دلیل سردی هوا و نبود وسایل کافی نتوانستند تا به بلندترین نقطه آن موسوم به “شاه فولادی” صعود کنند.شاه فولادی در ارتفاعات کوه بابا در ولایت بامیان واقع است و حدود پنج هزار متر از سطح دریا ارتفاع دارد.

ایران روسری سر کردن زنان روسیه برای مسابقه با تیم ایران: حجاب اجباری یا فرهنگ ملی؟

رادیو زمانه ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ هفته گذشته تیم ملی فوتسال زنان روسیه به تهران سفر کرد و در مقابل تیم ملی فوتبال زنان ایران یک مسابقه دوستانه انجام داد اما مسابقات این دو تیم چند بار خبرساز شد: یک بار به دلیل راه ندادن خبرنگاران ایرانی به سالن به دلیل حجاب نداشتن بازیکنان و یک بار هم به خاطر روسری بر سر کردن زنان تیم روسیه.

کتاب، گزارش و تحقیق

هفته سلامت زنان: بیماری‌های جسمی و روحی در کمین زنان ایرانی

رادیو زمانه ۱۶ اکتبر ۲۰۱۶ هفته ملی سلامت زنان در ایران هرسال مهرماه برگزار می‌شود. امسال هم از ۲۴ تا ۳۰ مهرماه را تابع سیاست‌های ابلاغی سلامت و جمعیت و با تاکید بر سیاست‌های کلی خانواده که از سوی رهبر جمهوری اسلامی ابلاغ شده، هفته «سلامت زنان، خانواده سالم، جامعه پویا» نامیده‌اند.

سالانه ۱۷۰۰ زن در اثر سرطان پستان می‌میرند

سلام وطندار ۲۳ اکتبر ۲۰۱۶ مسؤولان وزارت صحت عامه می‌گویند، با این که مبارزه با بیماری‌های غیرواگیر چون سرطان یکی از اولویت‌های بهداشت و درمان در سراسر جهان است، اما در افغانستان هنوز هم آمار مرگ‌ومیر در اثر بیماری سرطان بسیار بالاست.

روز جهانی دختر؛ گفت و گو با کامیل احمدی درباره ازدواج زودهنگام دختران در ایران

بی بی سی فارس ۱۱ اکتبر ۲۰۱۶ امروز روز جهانی دختر است و به همین مناسبت سازمان نجات کودکان گزارشی را منتشر کرده که در آن آمارهای تکان دهنده ای از وضعیت دخترهای خردسال به چشم می خورد. این سازمان می گوید بیش از ۷۰۰ میلیون زن در سراسر جهان وقتی که زیر ۱۸ سال سن داشتند مجبور به ازدواج شده اند. همچنین در خاورمیانه جنگ باعث شده تا خانواده ها دخترهایشان را زودتر شوهر دهند. گزارش سعیده هاشمی و گفت و گو با کامیل احمدی پژوهشگر در باره ازدواج زودهنگام دختران در ایران را ببینید.

ایران در شکاف جنسیتی رکورد زد

اخبار روز ۹ اکتبر ۲۰۱۶ براساس گزارش مجمع جهانی اقتصاد در دهمین و جدیدترین گزارش خود، ایران با شاخص شکاف جنسیتی ۰,۵۸۰ در رده‌بندی جهانی رتبه ۱۴۱ را در اختیار دارد که چهار پله نسبت به گزارش سال قبل (۲۰۱۴) پایین‌تر است. براساس این گزارش شکاف جنسیتی میان مردان و زنان در سال‌های اخیر در بسیاری از کشورها کمتر شده است؛ اما این وضعیت در ایران نه‌تنها بهتر نشده، بلکه بدتر هم شده است.

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر
هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.»

منابع این هفته: جشنواره بین المللی فیلم زنان – هرات، بی بی سی فارسی ،دویچه وله فارسی، رادیو زمانه، آرمان شهر، ۸ صبح، اطلاعات روز، خبرگزاری آوا، خبرگزاری فارس، آف نیوز، دری نیوز، خرد آنلاین، مجله هنری طاووس، راه فردا، خبرگزاری جمهوری اسلامی، نت شهر، خبرگزاری دری، آکا ایران، باشگاه خبرنگاران جوان، خبر، شفقنا مانیتورف خبرگزاری فرهنگ، کوکچه،  واؤه، مجله انترنتی کهلیک، تی نیوز، خبرگزاری دانا، پرسیار، افغانستان رو، خبرگزاری خامه، خبرگزاری رصد، خبرگزاری دری، اخبار روز.

پیوست‌ها: