زنان-690x259

این روزها زنان افغانستان در فضای مجازی کمپاینی با عنوان “نام من کجاست؟” راه انداخته اند که با حمایت تعداد زیادی از مردان نیز مواجه شده است.

نقض حقوق بشر

زنان افغانستانی زیادی در لندن با نژادپرستی، سکسیم و بارداری های ناخواسته مواجه اند

دموکراسی باز، ۲۷ ژوین ۲۰۱۷ پژوهش جدید درباره زنان مهاجر افغانستانی در لندن بحرانهایی زیادی  راکه این زنان در سطوح مختلف با ان مواجه هستند، آشکار کرده است. بر اساس یافته های این پژوهش زنان مهاجر، از اپیدمی بارداری ناخواسته رنج می برند. دولت در ارایه تصویری واقعی از وضعیت این افراد شکست خورده است و طبق یافته های سازمان سلامت جنسی آسیای جنوبی، نااگاهی در زمینه سلامت جنسی در میان خانوادهه ای مهاجر نسل اول فراگیر است.

خشکسالی در کنیا دختران نوجوان را مجبور به داشتن رابطه جنسی در ازای پول کرده است

گاردین، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ بر اساس گزارش کمیته بین المللی نجات، خانواده های نیازمند در مناطق روستایی کنیا برای زنده ماندن و تامین غذای خود، دختران کم سن- ۱۲ ساله- خود را به مراکز فحشا در شهرها می فرستند.

دفاع از حقوق بشر

نامه سرگشاده زنان افغانستان به جهان: استراتژی های شکست خورده نهاد زنان سازمان ملل در حمایت از زنان افغانستان

جنوب اسیا برای حقوق بشر، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ جمعی از فعالان حقوق زنان افغانستان در اعتراض به تصمیم اخیر نهاد رنان سازمان ملل در افغانستان در باره واگذاری مدیریت و کنترل سه سرپناه Shelter زنان از یک سازمان تحت رهبری زنان به سازمان های مردان که در زمینه های دیگری به غیر از حقوق زنان فعالیت دارند، نامه سرگشاده ای را منتشر کردند. در این نامه امده است:

در کشوری مانند افغانستان، که زنان به صورت فیزیکی و جنسی مورد آزار قرار می گیرند، قربانیان به سختی می توانند از یک مرد کمک بخواهند یا حتی وضعیت خود را به او توضیح دهند. ما می ترسیم با این اقدام نهادهای بین المللی –واگذاری اداره سرپناه های زنان به سازمانهای مردان- جامعه مجددا واکنش نشان داده و در سال های آینده درب مراکز حفاظت از زنان نیز بسته شود. چنین ریسکی نه تنها نقش سازمان های زنان را تضعیف می کند، بلکه امیدهای عدالت برای قربانیان مانند لال بی بی را نیز از بین می برد. نا امید کننده این است که در افغانستان این روندها تحت تاثیر پروژه های بین المللی از جمله او برای او – He for She- و توسط افرادی که به حقوق زنان اعتقاد ندارند، صورت می پذیرد. امری که زندگی بسیاری از زنان را در معرض خطر قرار می دهد.

آغاز کمپین “صلح همین حالا برای همیشه” در پاکستان و هند

جنوب اسیا برای حقوق بشر، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ در یک اقدام هماهنگ، فعالان حقوق بشر و سازمانهای فعال در زمینه صلح منطقه ای کمپینی تحت عنوان “صلح همین حالا برای همیشه” را  بطور همزمان در شهرهای مختلف هند و پاکستان آغاز کردند. در مراسم افتتاح این کمپین، اسد اقبال بوت، رییس کمیسون حقوق بشر پاکستان گفت: این کمپین با هدف زدودن روابط تیره بین هند و پاکستان و ایجاد پلاتفرمی برای شهروندان عادی برای مطالبه صلح راه اندازی شده است.

فعالان زن افغانستان در راه مبارزه علیه تبعیض به هم پیوسته‌اند

بیدارزنی، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ از انفجار کابل که منجر به کشته و زخمی شدن تعدادی از شهروندان افغانستانی شد، مدت زمان زیادی نمی‌گذرد. یکی از گروه‌هایی که این اقدام تروریستی را محکوم کرد «حرکت انسجام زنان مبارز افغانستان» است، گروهی که خواستار حضور زنان در عرصه‌های تصمیمی سازی برای ریشه‌کن کردن تروریسم از افغانستان است. این حرکت که چند ماهی است تشکیل‌شده در نظر دارد محملی باشد برای کمک به زنان رنج دیده سرزمین افغانستان. مصاحبه با فرشته نوری یکی از فعالان زن افغانستان در مورد این حرکت و خواسته‌های آن را در لینک بالا بخوانید.

نامم کجاست؟ کمپاین زنان افغان

بی بی سی، ۸ ژوئیه ۲۰۱۷ در یک کارزار فرهنگی در شبکه‌های اجتماعی امروز، شنبه ۱۷ سرطان/تیر، زنان افغانستان با راه‌اندازی هشتگی از جامعه افغانستان پرسیده‌اند، “نامم_کجاست!” در افغانستان گرفتن نام زن تقریبا به صورت عموم تابو است. در بعضی مناطق دانستن نام خواهر، مادر یا یکی از زنان اقارب برای مردان یک نوع “دشنام و بی‌شرمی” تلقی می‌شود.

عفو بین الملل: اروپا به پناهجویان پشت کرده است

یورونیوز، ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ عفو بین الملل سیاست های قاره سبز در قبال پناهجویان را مورد انتقاد قرار داد و سرنوشت دهشتناک آنها را در دریا و مراکز بازداشت در خاک لیبی مرتبط با سیاست های غلط اتحادیه اروپا دانست.

در گزارشی که عفو بین الملل در پایگاه اینترنتی خود منتشر کرده آمده است دولت های اروپایی با کوتاهی در مسئولیت خود و واگذاری بخش عمده ای از عملیات جستجو و کمک رسانی به سازمان های مردم نهاد و نیز با تقویت همکاری با گارد ساحلی لیبی به نوعی سعی کرده اند چشمان خود را بر روی این بحران ببندند.

صلح سازی و نقش زنان

آرمان شهر، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ صلح چگونه تحقق می یابد؟ چرا باید نقش زنان در این فرایند پررنگ باشد؟ قربانیان اصلی جنگ و خشونت چه کسانی هستند؟ عدالت چگونه تحقق می یابد؟ این ها سوال هاییست که پاسخ شان مرز میان صلح پایدار و آتش بس را روشن می کند هر تلاشی برای تحقق صلح پایدار مستلزم مشارکت معنی‌دار زنان به عنوان بخشی از قربانیان جنگ و خشونت است. زنان زخم هایی را می شناسند که مردان از آن آگاهی ندارند تا این زخم ها مداوا نشود صلح پایدار رویایی دست نیافتنی خواهد بود.

اگر می خواهید بدانید چگونه می توان صلح سازی را از یک فرایند سیاسی نظامی تقسیم قدرت به یک فرایند همگانی تقسیم مسوولیت تبدیل کرد این ویدیو را ببینید.

حقوق مدنی، سیاسی، اقتصادی

آیا پرده‌نشینی زنان رهبران افغانستان پایان یافته؟

بی بی سی، ۴ ژوئیه ۲۰۱۷  برای جامعه سنتی و محافظه‌کار افغانستان نشر عکس با اعضای زن خانواده، به خصوص عکس زنان جوان خانواده در صفحات اجتماعی یک تابو تلقی می‌شود. اما وقتی این تابو از سوی یک رهبر سیاسی و یک “شیخ” شکسته می‌شود، بیشتر اهمیت پیدا می‌کند و مورد توجه قرار می‌گیرد.

بار اول نبود که محمد محقق، از رهبران سیاسی افغانستان و درس‌خوانده مکاتب مذهبی، در صفحات اجتماعی با همسرش عکس نشر می‌کرد، اینبار اما نشر عکسی از او با یکی از چهار همسرش در جریان سفرش به ترکیه با موجی از واکنش‌های گوناکون روبه‌رو شد. تا حدی که او را مجبور کرد به پاسخ “اعتراض”ها بپردازد.

افزایش شکاف جنسیتی در بازار کار ایران: اشتغال «مردانه‌تر» شد

رادیو زمانه، ۶ ژوئیه ۲۰۱۷ سهم زنان در بازار کار ایران طی یک دوره ۱۰ ساله کاهش یافته است. نتایج آمارگیری از نیروی کار و مشارکت اقتصادی نشان می‌دهد که در برابر افزایش ۱۱.۱ درصدی سهم مردان در بازار کار، اشتغال زنان ۱۲.۶ درصد کاهش یافته است.

گفتگو با دو دختر محجبه در فرانسه درباره ممنوعیت پوشیدن حجاب بر زندگی آنان

Broadly، ۲۹ ژوین ۲۰۱۷ در سال ۲۰۰۴ مجلس ملی فرانسه به ممنوعیت استفاده از سمبلهای مذهبی در مدارس و سازمانهای عمومی و دولتی رای داد. بسیاری این ممنوعیت را که به نام “روسری ممنوع” می نامیدند، حمله به حجاب زنان مسلمان و زنان مسلمان عنوان کردند. در این سالها فرانسه پوشیدن برقع و نقاب را ممنوع کرده و سال گذشته نیز کوشید تا بورکینی – لباس شنای پوشیده برای زنان مسلمان را ممنون کند. در این مقاله با دو دختر مسلمان محجبه درباره اثار این ممنوعیت بر زندگی انان در مدرسه و خارج از مدرسه گفتگو شده است.

سخنان “بدون سانسور” زنان مسلمان در مورد حقوق زنان

دویچه وله، ۵ ژوئیه۲۰۱۷ بریگیته سی‌هویت‌فلد، خبرنگار و نویسنده نروژی در کتابی جدید به نام “بدون سانسور” به زندگی زنان مسلمان در جوامع اسلامی پرداخته است. زنان تأثیرگذار از چالش‌هایی گفته‌اند که در جوامع مردسالارانه با آنها روبرو هستند.

سیاست

جرگه های پاکستان: خرید صلح به قیمت حقوق زنان

دموکراسی باز، ۳۰ ژوئن ۲۰۱۷ بیش از یک دهه است که فعالان حقوق زنان در پاکستان برای جلوگیری از طالبانی سازی جامعه مبارزه می کنند. اما در این میان اقدامات دولت، بازیگران غیردولتی قدرتمند و حامیان بین المللی در تضاد با منافع و حقوق زنان قرار می گیرد.

از سال ۲۰۰۲ بدین سو، نه عملیات نظامی به منظور پاکسازی مناطق مرزی و قبیله ای پاکستان از طالبان صورت گرفته و میلیون ها نفر بیش از یکبار از خانه هایشان آواره شده اند. پاکستانی ها هزینه زیادی را برای رشد افراط گرایی مذهبی در خاک خود پرداخته اند.  بین سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۷ بیش از ۲۱۰۰۰ غیرنظامی و از این تعداد بیشتر ستیزه جو در درگیریها کشته شده اند.

بیش از یک دهه است که زنان در این مناطق جنگی، با خشونت و آواره گی مواجه اند. آنها با محدودیت های بسیاری از جمله عدم دسترسی به فضاهای عمومی، حمله به ارائه دهندگان خدمات بهداشتی زنان و بستن مدارس دخترانه – با اعتراض عمومی اندک در کشورهایی که مایل به محکوم کردن دستور کار طالبان نیستند، زندگی می کنند.

خلاصه ای از ترجمه این مقاله به فارسی را در اینجا و متن کامل انگلیسی را در لینک بالا بخوانید.

با چهره مردانه احزاب سیاسی چه کنیم؟

کانون زنان ایرانی، ۳ ژوئیه۲۰۱۷ چه باید کرد تا احزاب را وادار کرد حضور زنان را نه «امر تزئینی»، بلکه موضوعی ضروری و اصلی بدانند؟ خانم جونی لوونداسکی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه لندن، با بررسی تجربه‌ی بعضی از کشورها که موفق شدند چهره‌ی احزاب را تغییر بدهند و سطح حضور و مشارکت سیاسی زنان را بالا ببرند، ۴ استراتژی را برمی‌شمرد که زنان در کشورهای گوناگون به‌کار بردند. ادامه مطلب را در لینک بالا بخوانید.

ترسیم چهره ضد فمینیستی احزاب پوپولیست راست گرا در اروپا

دموکراسی باز، می ۲۰۱۷ پوپولیسم ضد فمینستی در سراسر اروپا در حال گسترش است؛ با اینکه چهره آن در جاهای مختلف، متفاوت است. برخی پوپولیست ها ادعا می کنند که مدافع حقوق زنان و همجنسگرایان هستند، در حالی که برخی دیگر، با افکار ضد فمینیستی بطور صریح برای درهم شکستن “ایدئولوژی جنسیتی”  و بازگرداندن نقش های جنسیتی سنتی در سراسر جامعه می کوشند.

در این مقاله، سازمان “لابی زنان اروپایی” می کوشد اقدامات ضد فمینیستی احزاب پوپولیستی راست اروپا را بر ملا کرده و نشان دهد که چگونه این احزاب بر خلاف منافع زنان عمل می کنند. سه حزب بزرگی که روی انها تمرکز شده است عبارتند از: حزب جبهه ملی فرانسه (از احزاب راست افراطی) به رهبری مارین لوپن، حزب برای آزادی هلند (از احزاب پوپولیست جناح راست ملی‌گرا) به رهبری خیرت ویلدرس و حزب آلترناتیور برای آلمان (از احزاب محافظه کار) به رهبری فراوکه پتری. این احزاب به این دلیل انتخاب شده اند که انتخابات اخیری که در این کشورها برگزار شده یا برگزار خواهد شد، اثرات مهمی در سراسر اروپا خواهد داشت. هر سه این احزاب دستورالعمل مشترک ضد اتحادیه اروپا بعد از برکزیت دارند. در این مقاله برنامه ها و بیانیه های این سه حزب مورد بررسی قرار گرفته اند تا نشان داده شود که چگونه سیاست های این احزاب بر خلاف برابری جنسیتی و حقوق زنان است.

فرهنگ و جامعه

فمینیسم و جنبش هیپ هاپ

کانون زنان ایرانی، ۵ ژوئیه ۲۰۱۷ هیپ هاپ جنبش فرهنگی است که در دهه ۸۰ و ۹۰ میلادی به اوج شهرت خود رسید. با وجود اینکه اغلب مردم هیپ هاپ را با موسیقی رپ یکی می‌دانند، اما جنبش هیپ هاپ به غیر از موسیقی رپ شامل گرافیتی، رقص هیپ هاپ و دی جینگ نیز می‌شود.

این جنبش طی دهه‌های گذشته بسیار مورد توجه قرار گرفت و موسیقی رپ به دلیل لحن اعتراضی‌اش تبدیل به یکی از محبوب‌ترین ژانرهای موسیقی مخصوصاً در میان جوانان شد.

به باور علاقمندان به این سبک، هیپ هاپ فقط نژاد و قومیت نیست، بلکه بیان باورها و عقاید است؛ سبکی که دیدگاه نسل امروز را نسبت به جامعه و جهان تحت تأثیر قرار داده و این مسئله در لباس پوشیدن و طرز صحبت کردنشان نیز به وضوح دیده می‌شود.

گزارش، پژوهش و کتاب

بیست سال بعد از «خدای چیزهای کوچک»

اخبار روز، ۲۹ ژوئن ۲۰۱۷  آرونداتی روی، نویسنده و فعال سیاسی هندی، با اولین رمان خود، «خدای چیزهای کوچک»، به شهرت بین‌المللی رسید. او از آن پس تلاش خود را صرف کارزارهای جنجالی و مداخلات چپ‌گرایانه در عرصه‌ی سیاسی کرد. اکنون دومین رمان او، «وزارت منتهای خوشبختی»، بعد از بیست سال منتشر شده است….

تابوشکنی در شعر زنان افغانستان

هشت صبح، ۱ ژوئیه۲۰۱۷ بسیاری از آثار هنری به این دلیل ارزش هنری دارند که قادر اند در عمق به یک رفتار جنسیتی کلیشه‌شده در سطح اجتماع اعتراض کنند و هم‌زمان با آن در سطح، به فرم جدیدی از اثر هنری در آثار شان برسند. وقتی به کلمه‌ی عصیان در شعر زنان برمی‌خوریم به ناگاه شعر فروغ فرخزاد را به یاد می‌آوریم که در این باب سخن بسیار گفته شده است. و اما زنان شاعر افغانستان در کجای این عرصه ایستاده اند و چه قدر توانسته‌اند تابو‌ها را بشکنند؟

آرمان شهر

کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: دموکراسی باز، گاردین، جنوب اسیا برای حقوق بشر، بی بی سی، یورو نیوز، آرمان شهر، رادیو زمانه، دویچه وله، بیدار زنی، هشت صبح، اخبار روز