تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمندی در زمینه‌ی های گوناگون حقوق بشر گرد هم می آورد.

 

اول ماه مه، روز جهانی کارگر

عکس: اخبار روز

نقض فاحش حقوق بشر

ترکیه: روزنامه‌نگاران به خاطر انجام کارشان محکوم می‌شوند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  ۱۴ روزنامه‌نگار، کارمند و عضو هیئت مدیره روزنامه جمهوریت که در تاریخ ۲۵ آپریل محکوم شدند، به خاطر انجام کارشان مجازات می‌شوند. مدارکی که در کیفرخواست مطرح شده شامل کارهای روزنامه نگاری است: مقاله های خبری، گزارش، مقاله های نظری، مصاحبه‌ها  تماس با حامیان فتح الله گولن. کیفرخواست همچنین به مطالب متهمان در رسانه های اجتماعی اشاره می کند. کارهای روزنامه نگاری و مطالب مورد اشاره قرار گرفته از دولت و سیاست‌های دولت انتقاد می‌کنند اما هیچ یک از آنها از خشونت تجلیل یا آن را تبلیغ نمی‌کند.

ترکیه: سرکوب دولتی از طریق ایجاد فضای ترسناک جامعه مدنی را خفه می کند

عفو بین‌الملل ـ گزارش تازه این سازمان آشکار می‌کند که سرکوب ادامه‌دار و رو به افزایش فعالیت اساسی مدافعان حقوق بشر را در ترکیه کاهش داده و بخش های بزرگی از جامعه را در فضای ترس مداوم نگه داشته است. این گزارش با عنوان «پشت سر گذاشتن طوفان: دفاع از حقوق بشر در فضای ترس در ترکیه» نشان می‌دهد که فقط بخش های بسیار کمی از جامعه مدنی ترکیه که زمانی بسیار زنده و پرشور بود از فشار وضعیت اضطراری مداوم در امان مانده است. سرکوب سراسری در کشور به دستگیری ها و اخراج های گسترده، تهی شدن نظام قضایی و به خاموشی کشاندن مدافعان حقوق بشر از طریق تهدید، آزار و زندانی کردن انجامیده است.

عراق: نیروهای محلی خانواده‌های مظنونان داعش را تبعید می کنند

دیده‌بان حقوق بشر ـ  نیروهای محلی در شمال عراق در فوریه ۲۰۱۸ دستوری صادر کردند که بستگان اعضای مردم داعش نمی‌توانند بازگردند. این دستور از بازگشت صدها و شاید هزاران تن به خانه هایشان جلوگیری خواهد کرد. دیده بان حقوق بشر با صدها خانواده دیگر از مظنونان داعش در سراسر عراق که پس از فرار جنگجویان داعش با مجازات مشابهی روبرو بودند گفتگو کرده است. به گفته دو منبع در شهر البعج، جمعیت شهر پیش از آغاز کنترل داعش در سال ۲۰۱۴، ۱۳ هزار تن بود. بیشتر باشندگان از این منطقه فرار کردند و در ۳ جون ۲۰۱۷ به اردوگاه آوارگان رفتند، در این تاریخ نیروهای بسیج مردمی منطقه را از داعش پس گرفتند. از دسامبر ۲۰۱۷، فقط در حدود ۱۰۰۰ تن از باشندگان بازگشته اند.

روسیه: سازمان های امنیتی چگونه آنارشیست ها و ضد فاشیست ها را هدف قرار میدهند

دموکراسی باز ـ سازمانهای امنیت روسیه از پاییز ۲۰۱۷ دست به دستگیری آنارشیست ها و ضد فاشیست ها در سراسر کشور زده‌اند. آنها متهم به عضویت در سازمانی تروریستی به نام شبکه هستند. زندانیان می گویند شکنجه شده اند و مدافعان حقوق بشر معتقد هستند که ادعای سازمان امنیت ساختگی است. سازمان امنیت می گوید فعالیت‌های سازمان تروریستی شبکه را که از سال ۲۰۱۴ فعالیت می کند در نطفه خفه کرده است.

اسرائیل: پنجمین جمعه خونین اعتراضات فلسطینیان در مرز غزه

رادیو زمانه ـ شمار قربانیان اعتراض‌های مرز غزه به دست‌کم ۴۱ تن رسیده. اعتراضات فلسطینیان در مرز غزه با اسرائیل برای پنجمین جمعه متوالی ادامه یافت. این‌ بار نیز اسرائیل علی‌رغم انتقادهای بین‌المللی با خشونت شدید به معترضان غیرمسلح پاسخ داد. سربازان اسرائیلی جمعه ۲۷ آوریل بار دیگر به روی معترضان فلسطینی در مرز غزه آتش گشودند و سه معترض را از پای درآوردند. به ادعای شبکه خبری «الجزیره»، گزارش‌ها از زخمی‌شدن ۹۵۵ فلسطینی دیگر در اعتراضات ۲۷ آوریل حکایت دارند. ۱۷۸ تن از آنها هدف اصابت گلوله‌های جنگی قرار گرفتند و بقیه به خاطر اصابت گلوله‌های فلزی با روکش پلاستیکی یا قرارگرفتن در معرض گاز اشک‌آور تحت مراقبت‌های پزشکی قرار گرفتند.

فرانسه: بازداشت حدود ۲۰۰ نفر در ناآرامیهای روز کارگر در پاریس

کامرون: دستگیری و بازداشت خودسرانه پنج عضو گروه مدافع حقوق دگرباشان جنسی و کارگران جنسی

ترکیه: روز جهانی کارگر: بازداشت ۸۰ نفر در استانبول

گینه استوایی: کارتونیست منتقد دولت ممنوع از خروج

آمریکا: دستگیری خودسرانه، بدرفتاری با فعال حقوق بشر مورو (فیلیپین) و اخراج او

بروندی: مدافع حقوق بشرقربانی مضحکه عدالت، محکوم به ۳۲ سال زندان

افغانستان: ۹ خبرنگار در حمله انتحاری کابل کشته شدند

زندانی کردن روزنامهنگاران از مصر تا ترکیه

ایران:

حمله به مراسم روز جهانی کارگر

اخبار روز ـ  در این تجمع که تحت کنترل شدید نیروهای انتظامی و امنیتی ادامه پیدا کرد حوالی ساعت ۱۱ و بدنبال قرائت قطعنامه گروه اتحاد بازنشستگان و کمیته برگزاری مراسم اول ماه مه (متشکل از سندیکای نقاشان استان البرز، کانون مدافعان حقوق کارگر، انجمن صنفی کارگران برق و فلز کرمانشاه، اتحادیه آزاد کارگران ایران و کمیته پیگیری ایجاد تشکلهای کارگری ایران) مامورین انتظامی و امنیتی با یورش به تجمع کنندگان و پاره کردن پلاکاردها و بنرها که توام با مقاومت تجمع کنندگان بود آنان را به نقطه ای در جلوی مجلس راندند و با ایجاد دیواری دور تا دور تجمع کنندگان، اقدام به بازداشت تعدادی از آنان کردند. حمله به صفوف کارگران در سقز: نیروی های لباس شخصی به صفوف کارگرانی که برای بزرگداشت روز جهانی کارگر در میدان کارگران ساختمانی (چمی ولی خان) تجمع کرده بودند، حمله کردند. چند نفر نیز بازداشت شدند.

اعدام ۱۸ زندانی در یک هفته

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ رئیس کمیته‌ی حقوق بشر پارلمان اروپا آقای پی‌یِر آنتونیو پانزِری با توجه به اعدام‌های اخیر در ایران مخالفت اتحادیه‌ی اروپا با مجازات اعدام را تکرار کرد: «من از گزارشهای مربوط به اعدام ۱۸ زندانی در ایران و انتقال چند زندانی دیگر به سلول انفرادی برای اعدام در هفته گذشته به شدت تکان خورده و غمگین شده‌ام.»

دو سازمان حقوق‌بشری: هفت گور جمعی قربانیان اعدام‌های ۶۷ عامدانه در حال تخریب است

بی‌بی‌سی ـ دو نهاد پیگیر وضعیت حقوق بشر در ایران براساس تحقیقی مشترک درباره هفت “گور دسته‌جمعی” اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی ایران “عامدانه” مشغول از بین بردن “آثار جرم” دفن اعدام‌ شدگان دهه شصت در آن مکان‌ها است. سازمان عفو بین‌الملل و سازمان عدالت برای ایران در این گزارش مشترک اعلام کرده‌اند شواهد جدید از جمله تصاویر ماهواره‌ای، فیلم‌های ویدئویی و عکس‌هایی از تبریز، قروه، مشهد، اهواز و شهرهای دیگر به دست آورده‌اند که نشان می‌دهد بر روی بعضی مکان‌ها بتن ریخته یا با بولدوزر خراب شده است. در این گزارش گفته شده که براساس تصاویر به دست آمده از فاصله خرداد ۱۳۹۵ تا شهریور ۱۳۹۶ در شهر تبریز روی نیمی از محل احتمالی یک گور جمعی بتن ریخته شده است. در شهر قروه در استان کردستان هم مسئولان سنگ قبرها و نشان‌های یادبود خانواده‌های عزادار در گورها را با بولدوزر خراب کرده‌اند.

شرح بازداشت و پابند زدن به مدیرمسئول روزنامه شرق در مشهد

دویچه وله ـ مدیرمسئول روزنامه شرق  که به دلیل انتشار یک گزارش به دادسرای مشهد احضار شد می‌گوید او را با پابند به دادگاه برده‌اند. این گزارش به شرح زندگی اسف‌بار در یکی از محله‌های مشهد و تجاوز و قتل یک دختربچه افغان می‌پردازد.

اعدام‌ها: بندر عباس (۱ تن)؛ اصفهان (۱ تن؛ مواد مخدر)؛ رجایی شهر (۱ تن)؛ ساوه (۱ تن)

یک دختر نوجوان تبریزی در تلاش برای فرار از گشت ارشاد کشته شد

دانشجوی مقیم لندن ۵۰ روز است در بازداشت به سر میبرد

صدور رأی برای برخی از معترضان دیماه به اتهام «اقدام علیه امنیت»

تداوم بازداشت دختر دانش آموز ۱۵ ساله اهوازی مائده شعبانی نژاد در زندان سپیدار

دستور فیلترینگ تلگرام صادر شد

جرمی به نام مخالفت با اعدام

سال گذشته ۷۰ هزار تن به اتهام جرم سایبری بازداشت شدند

بازداشت ها و آزادی ها؛ گزارشی از آخرین وضعیت معترضان عرب در خوزستان

بازداشت یک بهائی در مشهد

آخرین وضعیت درویشان: ۴۰۰ زندانی قربانی

عدالت

بریتانیا و فرانسه: جنایت تجاوز به سرزمین ـ زمان نشان دادن رهبری اصول حقوق بین المللی در دادگاه بین المللی جزایی

دموکراسی باز ـ  ۱۲۳ کشور عضو دادگاه بین المللی جزایی روز ۱۴ دسامبر ۲۰۱۷ در تصمیمی تاریخی صلاحیت دادگاه را درباره تجاوز به سرزمین تأیید کردند. این صلاحیت از ۱۷ جولای ۲۰۱۸ اعتبار خواهد داشت. در اساس، دادگاه ممکن است بتواند رهبران سیاسی یا نظامی کشورها را به خاطر تجاوز به سرزمین به لحاظ کیفری مسئول بداند. اما برای اینکه این اقدام موثر باشد تصویب آن مهم است و فقط چند کشور عضو دادگاه بین المللی مایل هستند این تصمیم را رعایت کنند. به ویژه بریتانیا و فرانسه که از آغاز تشکیل دادگاه از فعالیت آن حمایت کرده اند، به نظر نمی‌رسد مایل به تصویب این تصمیم باشند. مسلماً زمان این کار فرا رسیده است. هدف دادگاه بین المللی جزایی که در سال ۲۰۰۲ تشکیل شد، پایان دادن به معافیت از مجازات مرتکبان مهمترین جنایت‌های مورد توجه جامعه بین المللی و کمک به جلوگیری از ارتکاب چنین جرایمی است. هدف این دادگاه مورد پیگرد قرار دادن مرتکبان نسل‌کشی، جنایت های جنگی و جنایت تجاوز به سرزمین است.کلیه این جنایت‌ها، به استثنای جنایت تجاوز به سرزمین در اساسنامه دادگاه در سال ۲۰۰۲ تعریف شده است. کشورهای عضو دادگاه از آن پس به بحث درباره تعریف جنایت تجاوز به سرزمین پرداخته اند. آنها در سال ۲۰۱۰ در کامپالا در مورد تعریف زیر توافق کردند: برنامه ریزی، تدارک، آغاز و اقدام به تجاوز به سرزمین که با توجه به ماهیت، شدت و گستره آن نقض آشکار منشور سازمان ملل باشد به وسیله شخصی که در مقام اعمال موثر کنترل بر اقدام های سیاسی یا نظامی یک کشور یا هدایت آنهاست. اقدام تجاوز به سرزمین به این معناست: حمله نیروهای مسلح یک کشور به قلمرو کشوری دیگر یا اشغال آن؛ هرگونه اشغال نظامی یا الحاق با استفاده از زور؛ بمباران؛ محاصره بندرها یا ساحل ها؛ تهاجم نیروهای مسلح؛ و اعزام باندها و گروه های مسلح، نیروهای غیر منظم یا مزدوران به وسیله یک کشور یا از طرف آن.

آمریکا: روزنامه نگاران علیه لیست قتل به وسیله پهپاد اعتراض می‌کنند

ریپریو ـ دو روزنامه نگار ـ یکی  شهروند آمریکا و دیگری گزارشگر برجسته شبکه بین المللی خبری الجزیره ـ روز سه شنبه اول ماه مه ۲۰۱۸ برای نخستین بار در دادگاه فدرال به وجود نام خود در لیست قتل محرمانه دولت آمریکا اعتراض کردند. قاضی دست به اقدامی نامعمول زده و دستور بررسی امکان رسیدگی دادگاه به این موضوع را صادر کرده است. دولت ترامپ می‌گوید که اختیار آن برای قرار دادن نام افراد از جمله آمریکایی ها در لیست قتل فراتر از اختیارات رسیدگی دادگاه است. بلال عبدالکریم، شهروند آمریکایی، از آغاز درگیری در سوریه درباره آن گزارش داده است. او در سال ۲۰۱۶ در پنج مورد جداگانه هدف حمله‌های پهپادی قرار گرفت. احمد زیدان، گزارشگر ارشد الجزیره، پیشتر رئیس دفتر این شبکه در پاکستان و نخستین شخصی بود که با اسامه بن لادن در دهه ۱۹۹۰ مصاحبه کرد.

پرو: اعلام جرم علیه فوجیموری، نقطه عطفی در طلب عدالت برای قربانیان عقیم کردن اجباری

عفو بین‌الملل ـ  این سازمان از تصمیم دادستان ارشد برای اعلام جرم علیه رئیس جمهور پیشین آلبرتو فوجیموری و اعضای کابینه او به اتهام مسئولیت در ارتکاب جنایت علیه زنان که به اجبار عقیم شده اند استقبال می‌کند. طی دهه ۱۹۹۰، در حدود ۲۰۰ هزار زن اغلب بومی و کم درآمد بر اساس برنامه تنظیم خانواده عقیم شدند. مدارک محکمی وجود دارد که نشان می دهد کارکنان پزشکی برای دست یافتن به حدنصاب عقیم کردن زیر فشار قرار داشته اند و زنان در اکثر موارد آزادانه و آگاهانه با این موضوع موافقت نکرده‌اند. بسیاری از زنان از دریافت مراقبت پزشکی پس از عمل محروم ماندند و دچار مشکلات سلامتی شدند و ۱۸ تن از آنها درگذشتند.

آمریکا: بازرس ویژه پرونده روسیه، ترامپ را به احضار اجباری تهدید کرد

مکزیک: دادخواهی برای اجرای عدالت در مورد ۱۵ هزار جوان ناپدید شده

حقوق مدنی و سیاسی

استرالیا: قانون پیشنهادی خفقان آور برای سازمانهای غیردولتی باید لغو شود

عفو بین‌الملل ـ  دولت استرالیا باید فوری دو قانون پیشنهادی تازه را کنار بگذارد. این دو قانون در صورت تصویب فضای خفقان آوری برای فعالیت جامعه مدنی ایجاد خواهد کرد، افشاگران را خواهد ترساند و کنترل بر دولت را کاهش خواهد داد.

ایران:

زندان فشافویه، قعر جهنم

رادیو زمانه ـ گزارشی از آنچه بر بازداشت شدگان هشت مارس، روز جهانی زن جلوی وزارت کار گذشت. بلاشک در این زندان، حقوق و کرامت انسانی زندانیان سیاسی با اغراض و کینه ورزی گارد زندان و عدم تفکیک جرائم و شرایط غیرانسانی حاکم بر این زندان، بیش از سایرین لگدمال میگردد.

فعال اصلاح‌ طلب محمدرضا جلایی‌پور در بازداشت اطلاعات سپاه دو بار در تلفن تأکید کرده که قصد «خودکشی در زندان» ندارد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

بودجه نظامی جهان

بی‌بی‌سی ـ موسسه بین‌المللی مطالعات صلح گزارش سالانه خود در مورد بودجه نظامی کشورهای مختلف جهان در سال گذشته میلادی (۲۰۱۷) را منتشر کرده است. براساس این گزارش، جمع بودجه‌های نظامی کشورهای جهان در سال مورد بررسی به یک تریلیارد و ۷۳۹ میلیارد دلار بالغ شد که نسبت به سال ۲۰۱۶ حدود ۱.۱ درصد به قیمت‌های ثابت افزایش داشت. این رقم به معنی ۲.۲ درصد از کل تولید ناخالص جهان یا به طور متوسط، ۲۳۰ دلار برای هر نفر در جهان به مصارف نظامی اختصاص یافت.

* ایالات متحده با ۶۱۰ میلیارد دلار، همچنان بالاترین بودجه نظامی را داشت که از جمع بودجه‌های نظامی هفت کشور بعدی دارای بالاترین بودجه‌ های نظامی در جهان بیشتر بود.

* بیست و نه کشور عضو ناتو (شامل ایالات متحده) در سال ۲۰۱۷ به روی هم ۹۰۰ میلیارد دلار به ارتش‌های خود اختصاص دادند که معادل ۵۲ درصد بودجه نظامی کل جهان بود.

* بودجه نظامی چین در سال گذشته ۵.۶ درصد یا ۱۲ میلیارد دلار نسبت به سال قبل از آن افزایش یافت و به ۲۲۸ میلیارد دلار رسید.

* بودجه نظامی عربستان سعودی که در سال ۲۰۱۶ اندکی کاهش یافته بود، در سال گذشته با افزایش ۹.۲ درصد به ۶۹ میلیارد دلار رسید و پس از آمریکا و چین، در رده سوم جهان قرار گرفت.

* بودجه نظامی هند با افزایش ۵.۵ درصد به ۶۳.۹ میلیارد دلار بالغ شد و کره جنوبی نیز با اختصاص ۳۹.۲ میلیارد دلار به مصارف نظامی، بودجه نظامی خود را ۱.۷ درصد افزایش داد.

* بودجه نظامی روسیه با کاهشی معادل ۲۲ درصد نسبت به سال ۲۰۱۶، به ۶۶.۳ میلیارد دلار تنزل یافت.

ایران:

حق برخورداری از تشکلهای مستقل

روزی ۱۷ اعتراض: از روز کارگر تا روز کارگر

اخراج هفت هزار کارگر طی یک سال در قزوین

دفاع از حقوق بشر

اسرائیل: تحریم تسلیحاتی ضروری است؛ ارتش معترضان غزه را غیرقانونی می‌کشد و ناقص می‌کند

عفو بین‌الملل ـ  اسرائیل با استفاده از نیروهای مسلح خود تهاجم مرگ باری را علیه فلسطینیان معترض در پیش گرفته و تظاهرکنندگانی را که خطر فوری ندارند می کشد یا ناقص می کند. بر اساس آخرین تحقیق این سازمان، در حالیکه اعتراض‌های راهپیمایی بزرگ بازگشت در نوار غزه ادامه دارد، ارتش اسرائیل طی اعتراض‌های گسترده هفتگی که در تاریخ ۳۰ مارچ آغاز شد، ۳۵ فلسطینی را کشته و بیش از ۵۵۰۰ تن را زخمی کرده است. پیداست که بعضی از زخمی ها نیز به عمد قربانی جراحت‌های اساسی شده اند. در پی واکنش نامتناسب اسرائیل به اعتراض‌های گسترده در امتداد نرده مرزی بین نوار غزه و اسرائیل، این سازمان از کلیه دولت‌ها در سراسر جهان خواسته است تا تحریم جامع تسلیحاتی علیه این کشور را اعمال کنند.

سوریه: اشغال فراموش شده: زندگی در بلندی‌های جولان، ۵۰ سال پس از اشغال اسرائیلی

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ المرصاد، سازمان عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در بلندی‌های اشغالی جولان سوریه، کتابی را درباره‌ی اشغال فراموش شده‌ی بلندی‌های جولان سوریه منتشر کرده که داستان زندگی مردم سوری را که پنجاه سال زیر اشغال اسرائیل رنج برده‌اند، بیان می‌کند. در «اشغال فراموش شده: زندگی در بلندی‌های جولان، پنجاه سال پس از اشغال اسرائیلی»، المرصاد صدای بی‌صدایان است. در این کتاب،  سوری‌ها به زبان خود تاثیر اشغال را بر زندگی خود توضیح می‌دهند. سوری‌ها در جولان اشغال شده‌ی سوریه بیش از نیم قرن است که از دوستان و خانواده‌های خود در بخش‌های دیگر سوریه جدا شده‌اند. این کتاب شرح می‌دهد که سوری‌ها چگونه شاهد انتقال و جابجایی اجباری دوستان و خانواده‌ها، تخریب خانه‌ها، مصادره‌ی زمین و ورود اشغالگر خارجی شده‌اند.

روسیه: هزاران نفر در مسکو علیه فیلترینگ تلگرام و سانسور اینترنت تظاهرات کردند

چین: نامه مشترک فدراسیون و کمپین بین المللی تبت  درباره سال توریسم ۲۰۱۸ اتحادیه اروپا ـ  چین

آلمان: پناهندگان با مقاومت جمعی خود جلوی اخراج یک پناهنده را گرفتند

ایران:

کارشناس حقوق بشر سازمان ملل از ایران خواست اجرای اعدام رامین حسین‌پناهی را متوقف کند

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ به گزارش این جامعه‌، امروز ۲ مه ۲۰۱۸ آنیِس کالامار، گزارشگر ویژه برای اعدام‌های فراقضایی، شتابزده یا خودسرانه از ایران خواست اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی را متوقف کند. ماه گذشته، کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل باتوجه به نگرانی‌ها درباره اینکه آقای حسین‌پناهی از محاکمه عادلانه برخوردار نبوده و در زندان مورد بدرفتاری و شکنجه قرار گرفته، از دولتمردان ایران خواستند حکم اعدام او را لغو کنند. به‌روز رسانی: اجرای حکم اعدام رامین حسین‌پناهی که قرار بود فردا انجام شود به کمک فشار افکار عمومی و کوشش‌های حقوق بشری فعلا متوقف شده است.

انتقاد دیدهبان حقوق بشر از فیلترینگ تلگرام

کارزار جدید اعتراض در ایران با صدهزار_اسکناس_سخنگو

زنان

السالوادور: خوددداری از جرم‌زدایی از سقط جنین ضربه بزرگی به حقوق بشر است

عفو بین‌الملل ـ  قصور از تصویب اصلاحات برای جرم زدایی از سقط جنین آخرین دوره قانونگذاری در السالوادور گام بزرگ به عقب برای حقوق بشر است. مجلس قانونگذاری السالوادور چندین فرصت را برای بحث درباره اصلاحات جرم زدایی در سقط جنین در دوره اخیر قانونگذاری که روز ۲۹ آپریل به پایان رسید از دست داده است. السالوادور یکی از معدود کشورهایی در جهان است که سقط جنین در آن هنوز در هر شرایطی ممنوع است. دست‌کم ۲۳ زن و دختر به این خاطر در زندان به سر می‌برند. اصلاحات پیشنهادی در قانون کیفری در شرایط تجاوز، سوء استفاده جنسی از کودکان، خطر برای سلامتی زنان حامله یا در صورت خطر مرگ برای جنین از سقط جنین ‌جرم زدایی می‌کرد.

کنیا: اولین فیلم حاضر در جشنواره کن به دلیل نمایش عشق دو زن در این کشور ممنوع شد

ایران:

گزارش از روز کارگر

عصر نو ـ ما زنان «تریبونی برای زنان چپ» امروز به مناسب روز کارگر از اوایل صبح در سطح شهر تراکت زیر را در محلات مختلف پخش کردیم: روز جهانی کارگر روز همه‌ زحمتکشان ایران؛ روز همبستگی جنبش مستقل زنان و جنبش کارگری؛ ما بخشی از جنبش مستقل زنان خواهان استقرار جامعه‌ای عاری از هر گونه تبعیض جنسیتی، طبقاتی، عقیدتی، نژادی، قومی، ملی هستیم… در ساعت ده صبح به تجمع پنج تشکل مستقل کارگری و اتحاد بازنشستگان در جلوی مجلس، پشت به مجلس و روبه خیابان، پیوستیم. جمعیت بر خلاف انتظار قلیل بود گرچه در اطراف محل و روبروی محل کسانی گرد آمده و به تماشا ایستاده بودند. علت نیز این بود که از روز قبل نیروهای امنیتی با تهدید و حمله به خانه‌ی اعضای این تشکلات کارگری عملا مانع شرکت بسیاری از آنان در این تجمع شده بودند. تا ساعت یازده و نیم جمعیت، که بنرهای بزرگی در گرامیداشت روز اول ماه مه، محکوم کردن فقر و بیکاری، آزادی کارگر زندانی، تشکل مستقل زنان کارگر و … را در دست داشت بدون درگیری ادامه داشت…. زمانی که جمعیت تصمیم گرفت با سردادن شعار «نان، کار، آزادی» و حمل بنرها و پلاکاردهایش به سوی میدان بهارستان حرکت کند نیروی‌های امنیتی مانع شدند و اقدام به پراکنده کردن جمعیت نمودند و برخوردهایی بین معترضین و ماموران امنیتی صورت گرفت و طی آن دست کم شش نفر از تظاهر کنندگان دستگیر شدند که تا کنون خبری از آن ها در دست نیست.

روز همبستگی جنبش مستقل زنان و جنبش کارگری

عصر نو ـ تریبونی برای زنان چپ: ایران خشمگین است، خسته از ستم، معترض به بی عدالتی و نبود آزادی، اعتراض انباشته‌ی چهل ساله، مدتهاست به خیابان کشیده شده وجسورانه به پیش می‌رود. امسال اول ماه مه، روز جهانی کارگر را به نام مردمی که در خیابان‌های ایران به مبارزه برخاسته‌اند گرامی می‌داریم : کارگران، کشاورزان، زنان، معلمان، پرستاران، دانشجویان، بازنشستگان، مالباختگان، دستفروشان، معترضین قومی، نژادی، دینی، فعالین محیط زیست، دانشگاهیان، روزنامه نگاران و دگراندیشان، فعالین جنبش دادخواهی و…. تمامی آنانی که سیستم طبقاتی مردسالار اسلامی جانشان را به لب رسانده و به خیابان ها کشانیده شده‌اند.

زنان کارگر، زنانی که ساکت نمی‌نشینند

ماچولند ـ آنها دیگر ساکت نمی‌نشینند. از روز هشتم مارس که با شعار اشتغال برابر مقابل وزارت کار جمع شدند تا مراسم اول ماه می یا روز جهانی کارگر که بیانیه اتحادیه سراسری زنان کارگر منتشر شد و تجمع در اعتراض به صادر نشدن اجازه تجمع و راهپیمایی، حالا زنان کارگر همه جا حضور دارند.

همیشه تعدیل ها با زنان آغاز می شود

 زنان مهاجر نیروی ارزان برای کار در خانه

در جنبش کارگری تاریخاً یک گرایش غالب کورجنسیتی حاکم است

در سال ۹۶ بیش از هزار و ۴۰۰ ازدواج مربوط به دختران زیر ۱۵ سال در استان تهران ثبت شده است

«دختران خیابان انقلاب» ایران در مجلهآلمانی «اما»

کسب حق رأی، ماندگارترین دستاورد جنبش زنان

فرهنگ

آمریکا: غلطهای تایپی کاخسفید ترامپ؛ از برجام تا خلق کشور جدید

تاجیکستان: درگذشت بازار صابر،شاعر وطنسرایتاجیک در آمریکا

امسال به احتمال قوی از جایزه نوبل ادبیات خبری نیست

ایران:

دیدار در دوزخ

عصر نو ـ دیدار در دوزخ؛ نویسنده: فرزانه راجی. کتاب شامل هشت فصل که ازدیدار یک دوست زندانی به نام غزال، «دراتاقی بزرگ باپشتی های تمیز . ..» بین بازجویان وشکنجه گران درزندان شروع می شود. ازخفقان های ملی, سرکوب ها وجنایت های حکومت نازه به دوران رسیده های اسلامی می گوید؛ محدودیت های خانوادگی و زهرتلخ خاطره های گذشته از مشهد و رفتن به کوهسنگی که پدرش اجازه داده بود: «گاه با دوستانم بروم. صبح های روز جمعه. همان وقت که پدر درخاکستری صبح همچون غولی به نظر می رسید». به هرحال از حضور«خدا» گریزی نبود. از«چشمان ترسان» و وحشت همیشگی مادرش از آن چشم ها، تآکید دارد پدر را بیشتر بشناساند و خدارا !

اندیشه

بازخوانی پوپولیسم به مثابه ایدئولوژی

ایران:

مقاله‌ به زبان فارسی در واشنگتن پست: جیسون رضاییان درباره سازمان مجاهدین خلق و لابی‌گران آن در واشنگتن

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسو، اخبار روز، ایران وایر، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، ماچولند

بایگانی شماره‌های گذشته