تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

سیل در لائوس عکس: سو زیا / رویترز / گاردین

نقض فاحش حقوق بشر

یمن: متحدان آمریکا هزاران غیرنظامی را در حمله های هوایی کشتهاند

واشینگتن پُست ـ پس از کشته شدن ۲۲ تن در یک عروسی، یک روستا می پرسد: چرا ما؟ زمینی که پیشتر چادر عروسی در آن قرار داشت پر از دمپایی های کودکان، ساز های شکسته موسیقی، تکههای لباس جشن و سرور و دیگر بقایای زندگی های از دست رفته است. دندان هایی که هنوز به فک کسی وصل هستند در نزدیکی تزئینات در هم کوبیده افتاده است. پدر عروس با اشاره به تکه های سیاه رنگی بر روی شاخه درختی در نزدیکی می گوید: حتی تکه های گوشت در آنجا باقی مانده است. حمله هوایی به این روستای کوهستانی دور افتاده در ۲۳ آپریل به کشتار ۲۲ غیرنظامی، از جمله ۸ کودک و زخمی شدن دهها تن انجامید. بیش از سه سال از جنگ داخلی یمن می گذرد و بر اساس برآورد دفتر حقوق بشر سازمان ملل بیش از ۱۶۰۰۰ غیرنظامی ـ اکثریت بزرگی از آنها در حمله های هوایی ـ کشته و زخمی شده اند. این دفتر اضافه میکند که این آمار به احتمالی بسیار کمتر از میزان واقعی است. آمریکا نقش مهمی در این جنگ با حمایت از ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی و امارات متحده عربی یعنی پشتیبانان دولت در تبعید یمن علیه شورشیان حوثی بازی میکند. این ائتلاف تنها طرفی در جنگ است که از هواپیماهای جنگی و اغلب هواپیماهای ساخت آمریکا و بریتانیا استفاده میکند. حملههای هوایی بیمارستانها، مدارس، بازارها، هتل ها، قایقهای حامل مهاجران، پمپ بنزینها و حتی مجالس ترحیم را در هم کوبیده اند. بنا به گزارش سازمان ملل در ماه گذشته، ۱۳۱۶ کودک یمنی در سال گذشته کشته یا زخمی شدهاند و نیمی از این تلفات در اثر حمله های هوایی رخ داده است. انتقاد سازمان ملل از ادامه حملات هوایی به بندر حدیده در یمن

اسرائیل: ۶۰۵ فلسطینی در ماه می ۲۰۱۸ دستگیر شدند

الضمیر ـ به گزارش مشترک چهار سازمان حقوق بشر فلسطینی فعال در امور زندانیان، نیروهای اشغالگر طی ماه می ۲۰۱۸ در مجموع ۶۰۵ فلسطینی را دستگیر کردند. از این میان ۹۴ تن از آنها کودک و ۹ زن بودند. شمار زندانیان در حدود ۶ هزار تن است که از این میان ۵۴ تن زن شامل ۶ دختر زیر ۱۸ سال و ۳۵۰ تن کودک هستند.

کلمبیا: قتل ۹ تن در کاتاکومبو نشانه موج خشونت

عفو بینالملل ـ در منطقه التارا در کاتاکومبو ۹ تن از جمله فدرمان کوینترو ـ یکی از رهبران اجتماعی و رئیس کمیته اقدام محلی ـ کشته شده اند. در کاتاکومبو در شمال شرقی کلمبیا موجی از خشونت ناشی از درگیری های بین ارتش رهایی بخش ملی، ارتش رهایی بخش خلق، گروه های شبه نظامی و گروه های تبهکار سازمان یافته گزارش شده است. در اثر این درگیری ها صدها تن از مردم آواره شده اند. گزارشهایی نیز از حمله های مسلحانه حمله های هدفمند، درگیری در مناطقی در نزدیکی مدرسه های روستایی و وجود مینهای ضدنفر در دست است که به بروز ترس و ناآرامی در میان جمعیت غیرنظامی منجر شده است.

عربستان سعودی: سرکوب بی امان؛ دستگیری ۲ زن فعال حقوق بشر دیگر

عفو بینالملل ـ دستگیری سمر بداوی و نسیمه الساده، دو زن سرشناس فعال حقوق بشر دیگر در عربستان سعودی گواه دیگری بر سرکوبی است که نشانی از پایان آن به چشم نمیخورد. این دو زن در آغاز هفته دستگیر شدهاند. آنها بارها مورد آزار قرار گرفته بودند و به خاطر فعالیت حقوق بشری خود از مسافرت ممنوع هستند.

ایتالیا: دولتمردان با سرپیچی از حکم دادگاه اروپا ده ها تن از مردم روما را بی خانمان کردند

عفو بینالملل ـ یکی از مسئولان ارشد این سازمان امروز در واکنش به اقدام دولت مردان ایتالیایی در اخراج دهها خانواده روما از کمپ ریور با سرپیچی از حکم دادگاه حقوق بشر اروپا، گفت: ایتالیا با تخلیه این کمپ در مخالفت با دادگاه اروپا نهتنها خانههای مردم را ویران و زندگی آنها را نابود می کند بلکه تعهدات بین المللی و منطقه ای حقوق بشری خود را زیر پا میگذارد. یک سازمان غیردولتی از دادگاه حقوق بشر اروپا درخواست توقف تخلیه اردوگاه و مشاوره واقعی درباره اسکان دهی مناسب به کلیه ۳۰۰ باشنده اردوگاه کرده بود. این دادگاه نیز به دولتمردان ایتالیا دستور داده بود تا دست کم تا ۲۷ جولای تخلیه اردوگاه را به تعویق بیاندازند.

عراق: قاضی ها ادعای شکنجه را نادیده می گیرند

دیدهبان حقوق بشر ـ قاضی ها در عراق به طور منظم از تحقیق درباره ادعای شکنجه مظنونان به تروریسم به دست نیروهای امنیتی سر باز می زنند. آنها همچنین اغلب ادعای شکنجه را نادیده می گیرند و متهمان را بر اساس اعترافاتی که به گفته متهمان به زور به دست آمده محکوم میکنند. نگرانی درباره استفاده از شکنجه به دست نیروهای امنیتی عراق به ویژه از پس از دستگیری گسترده هزاران متهم به عضویت داعش افزایش یافته است. با وجود این که عراق متعاهد کنوانسیون ضد شکنجه سازمان ملل است، این کشور هیچ قانون یا رهنمودی در مورد اقدام قضایی در صورت ادعای شکنجه یا بدرفتاری متهمان ندارد. این سازمان ۳۰ پرونده را که در سالهای ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۸ در دادگاه های بغداد مورد رسیدگی قرار گرفته و در آنها متهمان ادعای شکنجه کرده بودند بررسی کرده و در جون و جولای ۲۰۱۸ در ۱۸ محاکمه مظنونان به عضویت در داعش در بغداد حضور داشته است. کلیه این محاکمه ها به جز یکی بر اساس قانون ضدتروریسم انجام شده که مجازات اعدام را نیز مقرر میدارد. در ۲۲ مورد، قاضیها حاضر نشده اند به ادعای شکنجه واکنشی نشان بدهند. در چند مورد، قاضی دستور معاینه در پزشکی قانونی را داد و به نشانههای شکنجه دست یافت اما الزاماً دستور محاکمه دوباره یا تحقیقات و پیگرد ماموران متخلف را صادر نکرد.

نیکاراگوئه: بیش از ۴۵۰ کشته در درگیریهای خیابانی

زیمبابوه: سه کشته در اعتراضات پساانتخاباتی

اسرائیل: محکومیت دارین طاطور، شاعر زن فلسطینی به زندان به خاطر تحریک به تروریسم در فضای مجازی

موریتانی: جلوگیری از حضور ۵ مدافع حقوق بشر در اجلاس ۶۴ کمیته ضد شکنجه سازمان ملل

مصر: دادگاه ۷۵ نفر را در رابطه با اعتراضات ۲۰۱۳ به اعدام محکوم کرد

کامبوج: انتخابات قلابی با هدف طولانی کردن حاکمیت اقتدارگرای هان سِن

استرالیا: مرگ پناهجوی ایرانی

ایران:

توطئه ی قتل زندانیان سیاسی در رجایی شهر

اخبار روز ـ ۵ زندانی خارجی (جمهوری آذربایجان، چچن و عراق) متهم به عضویت در داعش که از چند روز پیش از سایر زندانیان منتسب به داعش جدا و به سالن زندانیان سیاسی زندان رجایی شهر (سالن ۱۰ بند ۴ زندان) منتقل کردهاند در هواخوری این بند به جمعی از زندانیان سیاسی حمله کردهاند. در پی این حمله، دست راست سعید شیرزاد شکسته، مچ پای لقمان مرادی در رفته و کمر آرش صادقی جراحت برداشته و سایر زندانیان نیز آسیب دیدهاند. این درگیری تقریبا ۱۵ دقیقهای پس از آن آغاز شده که صالحاف، زندانی داعشی آذربایجانی، جسمی تیز را زیر گلوی هوشنگ رضایی گذاشته و گفته شما کافرید و ریختن خون شما مباح است. با دخالت سایر زندانیان سیاسی برای نجان جان هوشنگ رضایی، سایر داعشیها با آجر و میله به این زندانیان حمله میکنند که در نتیجه آن، سعید شیرزاد، لقمان مرادی و آرش صادقی به شدت آسیب دیده و تعدادی دیگر از زندانیان نیز مجروح شدهاند. وضعیت درمان زندانیان آسیبدیده درگیری در زندان رجاییشهر در هالهای از ابهام: به دنبال درگیری روز یکشنبه ۷ مرداد در زندان رجاییشهر کرج روند درمان آسیبدیدگان این واقعه همچنان به شکلی غیرعادی پیش میرود و برخی از آنان به حال خود رها شدهاند. سعید شیرزاد پس از این حادثه به بیمارستان منتقل شده و در بیمارستان، به ماموران همراه او اعلام شده است هزینه گچ و آتل دست این زندانی سیاسیعلیرغم اینکه اورژانسی اعزام شدهباید از سوی زندانی یا همراهانش پرداخت شود و شب را در بیمارستان بستری باشد. ماموران اما به این بهانه که چنین مجوزی ندارند مانع ادامه درمان سعید شیرزاد شدهاند و او را بدون درمان شکستگی کتفش و صرفا با دادن یک کتف بند و پانسمان، همان شب از بیمارستان به زندان بازگرداندهاند.

اعدامها: ارومیه (۱ تن)؛ بجنورد (۳)

تمدید قرار بازداشت وکیل حقوق بشری نسرین ستوده

در دومین روز اعتراضات خیابانی در شاپور اصفهان، نیروی انتظامی به معترضان حمله کرد

تبلیغ علیه نظاموانتشار نشریه غیر قانونیاتهام دو عضو هیئت دبیران کانون نویسندگان

۱۱ زندانی اعتراضهای سراسری دیماه در شازند به حبس و شلاق محکوم شدند

پدرام پذیره، فعال جریان صنفی دانشجویی، به ۷ سال حبس تعزیری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد

خانوادهفعالان بازداشتشده محیط زیست: فرزندانمان تحت فشار شدید هستند

بازداشت مختار زارعی، فعال سیاسی در سنندج به دلیل انتقاد از رهبر جمهوری اسلامی

احضار مصطفی ترک همدانی وکیل دادگستری به دلیل اظهاراتش درباره پرونده فعالان محیط زیست

ذبیحالله رئوفی شهروند ۶۹ ساله بهایی اهل سنندج به حبس و تبعید محکوم شد

روایت یک وکیل دادگستری از دوره بازداشت: «اثری از حقوق شهروندی نبود»

کسری نوری، از دراویش گنابادی، به ۱۲ سال حبس محکوم شد

فرهاد میثمی فعال مدنی بازداشت شد

تایید حکم یک سال حبس برای محمد ابراهیمی

۵ تن از دراویش گنابادی به طور غیابی به حبسهای بیش از ۱۲ سال محکوم شدند

محمد مهدوی فر، فعال مدنی به حبس محکوم شد

عدالت

آمریکا: شکایت علیه تولید سلاح گرم با چاپگرهای سه بعدی

ایران:

تابستان ۶٧، داستان ناتمام مادران خاوران

ایرانوایر ـ تابستان ۶٧ برای خیلی از خانوادهها فقط خاطره یک تابستان معمولی نیست؛ فصل حسرتی بزرگ و عمیق است که بر جانشان نشسته و فراموش شدنی نیست. آنها به جای فرزندان خود تنها ساکهای کوچکی تحویل گرفتند و بس. خبر مرگ بچههایشان را شنیدند اما نه قبری دیدند و نه جسدی. آنها حتی از برگزاری مراسم عزاداری برای فرزندان خود منع شدند. نزدیک به سه دهه از آن روزها گذشته اما داغ خانوادهها و نزدیکان اعدامیهای دهه ۶٠ که بدون محاکمه یا پس ازگذراندن احکام دادگاه طناب دار به گردنشان افتاد، هنوز تازه است.

جادهسازی روی گورهای جمعی و فردی در اهواز

عفو بینالملل ـ دولتمردان ایران در حال ساختن جاده ای روی یک گور جمعی و شماری قبرهای فردی متعلق به دهها مخالف سیاسی مرد و زن که در دههی ۶۰ و تابستان ۶٧ از زندان فجر اهواز ناپدید و در پی آن به طور فراقضایی اعدام شدند، هستند. عکس ها و ویدئوهایی که از روز ۲۰ جولای ۲۰۱۸ به دست عفو بینالملل رسیده است نشان میدهد که سازه‌‌ بتنی که قبلا نشان گور جمعی واقع در این منطقه بود به علاوه شمار زیادی قبرهای فردی خرد و تکه تکه شدهاند و تمام مزار در حال حاضر زیر تلهای خاک و آوار مدفون شده است. بر روی تابلویی که در محل ساخت و ساز نصب شده نوشته شده است که نام پروژه «احداث بلوار حد فاصل مهدیس و تا فاز ۵ پادادشهر و پارک ۲۱ هکتاری» و کارفرمای آن شهرداری اهواز است.

حقوق مدنی و سیاسی

اسرائیل: آزادی عهد تمیمی لحظه ای از غم و شادی؛ کودکان دیگر فلسطینی در زندان ها

عب ـ آزادی فعال کودک فلسطینی عهد تمیمی که ارتش اسرائیل را به خاطر پول دادن، سیلی و لگد زدن به دو سرباز سراپا مسلح زندانی کرده بود خبر خوبی است اما تداوم نقض حقوق بشر کودکان فلسطینی به دست اسرائیل را یادآوری می کند. مادر او نریمان تمیمی که در پی نشر فیلم درگیری وی با سربازان اسرائیلی دستگیر و به هشت ماه زندان محکوم شده بود نیز آزاد شد.پدر او به این سازمان گفت که با وجود شادی خانواده از آزادی دختر و همسرش، او هنوز نگران پسرش است که در ماه مه ۲۰۱۸ دستگیر شده است. وعد تمیمی ۲۲ ساله از زمان دستگیری به خاطر فعالیت علیه اشغال در زندان نظامی به سر می برد. دادگاه های نظامی فلسطینی ها را به خاطر نقض دستور های نظامی محاکمه میکنند. بسیاری از این دستورها فعالیت های صلح آمیز مثل فعالیت مسالمت آمیز سیاسی یا سازماندهی و حضور در اعتراض ها بدون اجازه قبلی است یکی از فرماندهان ارتش اسرائیل را جرم تلقی می کنند. به گزارش سازمان های محلی حقوق بشر در حال حاضر در حدود ۳۵۰ کودک فلسطینی در زندانها و بازداشتگاه های اسرائیل به سر میبرند. گزارش خبری:‌ عهد تمیمی ۱۷ ساله، نماد اعتراضفلسطینیان، از زندان اسرائیل آزاد شد

آزارگری آنلاین روزنامهنگاران : وقتی ارتش ترولها حملهمیکنند

گزارشگران بدون مرز ـ آزارگری سایبری تهدید تازه علیه روزنامهنگاران در سراسر جهان ابعاد تازه و نگران کنندهای یافته است. ارتش ترولها، افرادی به شکل منفرد و یا مزدوران بهکار گرفته شده به دست دولتهای توتالیتر هستند که آزارگری سایبری را به شکل پردامنه به پیش میبرند. «آزارگری آنلاین روزنامهنگاران : وقتی که ترولها حمله میکنند» حاصل ماهها تحقیقات گزارشگران بدون مرز (RSF) است و هشداری است در باره گسترش و افزایش این تهدید تازه علیه آزادی رسانهها و آزارگری انلاین علیه روزنامهنگاران.

استرالیا: پژوهشگران موفق به ثبت قتلعام بومیان در تاریخ استعمار شدند

ایران:

روزشمار اعتصاب غذای درویش گنابادی ظفرعلی مقیمی به ۱۱۵ رسید

اقلیتها در حکومت دینی، یا زندگی در امپراطوری تبعیضها

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

کودکان مهاجر برای گذر از ایتالیا به فرانسه مورد استثمار جنسی قرار میگیرند

گاردین ـ  بر اساس گزارش انجمن خیریه «کودکان را نجات دهید» کودکان برای اینکه بتوانند امکان مالی گذار از مرز ایتالیا و فرانسه را فراهم کنند مورد سوءاستفاده قرار می گیرند.کودکانی که اغلب از اهالی آفریقای جنوب صحرا هستند اگر نتوانند ۵۰ تا ۱۵۰ دلار به رانندگان برای گذار از مرز را بپردازند وادار به انجام فعالیت های جنسی می شوند. به این کودکان در ازای اعمال جنسی غذا یا سرپناه عرضه می شود. این انجمن خیریه میگوید مدارک زیادی در این زمینه به ویژه از آغاز سال جاری در اختیار دارد. بنا به این گزارش دخترها در خطر جدی سوء استفاده و استثمار قرار دارند و در بسیاری از موارد در وضعیت به شدت تحقیر کننده ای قرار میگیرند.

ایران:

تصمیمگیران نظام ۴۰۰ نفرند که هیچ گاه عزل نمیشوند، هدف از کودتای اقتصادی، براندازیست

ایلناحسین راغفر اقتصاددان گفت: در چهل سال گذشته ۴۰۰ الی ۵۰۰ چهره اصلی در نظام معرفی شدند که آنها تصمیمگیر هستند و مردم هم به خوبی آنها را میشناسند و قطعا همین افراد مسئول پاسخگویی در برابر تخلفهای اقتصادی هستند اما ندیدهایم که یک نفر از این افراد به دلیل بیکفایتی عزل شوند. در خیلی از موارد فسادی صورت گرفته مسئولی را برکنار کردهاند اما پس از مدتی مسئولیت مهمتری را به وی واگذار کردند. وی با تاکید بر اینکه معتقدم این موضوع در قالب یک کودتای اقتصادی که هدف آن براندازی سیاسی است باید ارزیابی کنیم، گفت: در تصمیماتی که رخ داده یک همسویی بسیار بالایی با سیاستهای آمریکا و اسرائیل قابل مشاهده است. پس از افزایش قیمت ارز میبینیم که ۲۰ میلیارد دلار از منابع ارزی کشور به واردات کالای لوکس اختصاص داده میشود این در حالی است که قرار است به زودی با تحریمهای بیسابقهای روبرو شویم و هر دلار موجود در صندوق دولت به بالاترین ارزش خود در ۴۰ سال گذشته حیات جمهوری اسلامی رسیده است.

نماینده مجلس: ۲۰۰ خانواده سرنوشت ایران را به گروگان گرفتهاند

دویچه وله ـبه گفته یک نماینده مجلس، برخی ایرانیان برای تأمین زندگیشان اعضای بدن خود را میفروشند. هدایتالله خادمی با اشاره به استیصال مردم در برابر فقر افزود، ۴۰ سال است که ۲۰۰ خانواده سرنوشت کشور را به گروگان گرفتهاند. او گفت:‌ «مردم ایران را بدبخت کردهاید. احترام و اعتماد به نفس آنها را گرفتهاید. از فقر و بیچارگی نمیدانند چه کنند. برای تامین هزینه زندگی به فروش اعضای بدن از جمله کلیه روی آوردهاند. با کشوری که یک درصد جمعیت جهان و هشت درصد منابع جهان را دارد ببینید چه کردهاید».

افزایش ۱۰۰ تا ۲۰۰ درصدی قیمت دارو

۹۷ درصد مساحت ایران دچار خشکسالی است

قدرت خرید کارگران در تیر ماه نسبت به دی ماه سال گذشته حدود ۴۸ درصد کاهش یافته است

«ورود بیشتر» نظامیان به پروژههای راهسازی؛ «بیکاری گسترده» در بخش خصوصی

مقام بانک مرکزی: امسال نرخ تورم به ۲۵ درصد میرسد

کودکان گرفتارِ ایدز در محلهای تفکیک زباله دفنمیشوند

مرکز آمار: اقلام خوراکی تا ۷۴,۹ درصد گران شدهاند

«نداری» پسر ۱۲ ساله آبادانی را به «دار» آویخت

کابوس دهشتناک قاچاق کودکان

دفاع از حقوق بشر

زیمبابوه: مدافعان حقوق بشر در خطر در آستانه انتخابات

فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر ـ با فرارسیدن انتخابات عمومی در روز ۳۰ جولای ۲۰۱۸ برنامهی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر (مشارکت فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه) یافتههای مقدماتی تحقیقات هیئت اعزامی اخیر به زیمباوه از ۹ تا ۱۳ جولای ۲۰۱۸ را منتشر میکند تا از شرایط فعالیت مدافعان حقوق بشر طی مبارزه انتخاباتی، خشونت بین احزاب و مبارزه برای جانشینی ارزیابی به دست بدهد. برنامهی نظارت نگرانی جدی خود را دربارهی شرایط بیم و هراس و نامطمئنی ابراز می‌‌کند که فضای ملی مدنی را محدود و از فعالیت مدافعان حقوق بشر در این مقطع حیاتی در زندگی دموکراتیک کشور جلوگیری میکند.

بریتانیا: بوریس جانسون ظاهراً از مجازات اعدام بدون محاکمه پشتیبانی می کند

ریپریو ـ وزیر خارجه پیشین بریتانیا، در مقاله ای در مجله اسپِکتِیتور گفت که دولت بریتانیا به خاطر دفاع از خود در برابر خطر فوری از حمله های پهپادی استفاده نمی کند بلکه برای «جبران» یا انتقام آن ها را به کار می گیرد. در واکنش به این اظهارات، رئیس ریپریو گفت: بوریس جانسون می گوید که دولت پیوسته با توجیه استفاده از نیروی مرگبار مردم را گمراه کرده است. او در عمل مجازات اعدام بدون محاکمه را تایید و چندین دهه مخالفت بریتانیا با این مجازات را تضعیف می کند و نیروهای بریتانیایی را در خطر مسئولیت کیفری قرار میدهد.

مصر: پیگیری حبس خودسرانه دکترشادی الغزالی حرب

لهستان: رئیس جمهوری باید قانونی را که استقلال قوه قضاییه را بیشتر تضعیف می کند وتو کند

زنان

شیلی:‌ قصه ی جنبش رو به رشد فمینیستی در دانشگاه ها

دموکراسی باز ـ «انقلاب یا فمینیستی خواهد بود یا اصلاً رخ نخواهد داد این عنوان یکی از بیانیه های پرشماری است که در پی استقرار جنبش فمینیستی در چندین دانشگاه شیلی امروزه در خیابانهای سانتیاگو پخش میشود. جنبش فمینیستی دانشگاه های شیلی در سال ۲۰۱۸ در اصل به علت چندین مورد آزار دانشجویان به دست مدرسان در چند دانشگاه کشور به راه افتاد. آنچه در آغاز شایعهای بیش نبود سپس رازی آشکار درباره مدرسانی شد که به علت بدرفتاری با دختران دانشجو یا با استفاده از قدرت خود میکوشیدند ارتباط عاطفی و یا جنسی با آنها داشته باشند. چند دانشجوی دختر این موارد را به رسانهها گزارش دادند. این جنبش قدرت بیشتری یافت و بیش از ۱۵۰ هزار تن در اعتراضها شرکت کردند. در مه ۲۰۱۸، شکایت ها و درخواست ها برای ثبت آزارها در دانشگاه های بزرگ و نیز چندین دبیرستان راه افتاد. پیش از اعلام این خواست ها، جنبش فمینیستی پرچمهای خود را علیه مردسالاری و خشونت مردان افراشته بود. نخست، با مبارزه علیه زن کشی دائمی و خشونت علیه زنان که با الهام از آرژانتین در سال ۲۰۱۵ آغاز شده بود. در سالهای اخیر سازمان های زیادی به وجود آمدهاند که می کوشند شکاف های جنسیتی را از زاویه های مختلف پرکنند: OCAC به از بین بردن آزار خیابانی توجه دارد؛ Miles Chile به خاطر حقوق جنسی و بازتولید مبارزه می کند؛ La Rebelión del Cuerpo (شورش جسم) درباره آثار منفی کلیشه های جنسیتی آموزش عرضه می کند. مجموعه ها یا هماهنگ کننده هایی نیز به شکل بدون ساختار و افقی به وجود آمده اند که ضد مردسالاری، فمینیست و ضد سرمایه داری  هستند.

کاری که فمینیست ها می توانند برای پسر ها انجام دهند

نیویورک تایمز ـ ما نخست در دفاع از زنان جوان علیه مردسالاری مبارزه کردیم. اما مردسالاران آینده نیز به کمک نیاز دارند. یکی از بسیار طنز های سیاسی زمان ما این است که فمینیسم در نیرومندترین مقطع فرهنگی خود با رشد شدید زن ستیزی همزمان شده است. در حالی که زنان اعتراض میکنند، در انتخابات نامزد می شوند و بالاترین شمار آنها در جنبش برابری جنسیتی شرکت می کنند، نسلی از مردان جوان و اغلب سفید پوست با این اعتقاد که مشکلات آنها ناشی از پیشرفت زنان است در جریان های افراطی ها پا می گیرند. شکی نیست که مداخله برای کمک به پسران آمریکایی بسیار ضروری است. گرچه فمینیست ها همواره رنج رویاروی پسران در نظام مردسالاری را تشخیص داده اند، آنها ساختارهای حمایت از پسران مشابه ساختارهای حمایت از دختران را بنا نکردهاند. اگر می خواهیم مردان جوان به سکسیسم جذب نشوند، باید در این راهکار تغییر ایجاد کنیم. یکی از بزرگترین موفقیت های فمینیسم ایجاد فرهنگ آلترناتیو برای دختران و زنانی بود که در جستجوی رهایی از محدودیت های رایج بودند. پسران و مردان جوانی که در تکاپو هستند از فرهنگ مشابهی بهره مند نیستند.

جنسیت، و سیاست سکولاریسم

سکولاریسم و رهایی زن

فمینیسم فراملیتی: خوانش جنسیتی اینترسکشنالیزم برای همبستگی زنان منطقه و جهان

ایران:

مرکز پژوهشهای مجلس: زنانی که به سینما میروند بدپوششتر هستند

رادیو زمانه ـمرکز پژوهشهای مجلس ایران درباره وضعیت حجاب در ایران گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاستهای حجاب و راهکارهای پیشرو» منتشر کرده. بر اساس این گزارش حجاب شرعی تنها برای حدود ۳۵ درصد افراد جامعه ارزشمند است و نزدیک به ۷۰ درصد جامعه یا اعتقادی به حجاب ندارند یا جزو بدحجابان هستند. وضعیت نگرش جامعه به موضوع حجاب در پنج محور شامل «ارزشمندی حجاب، ضرورت حجاب برای زن مسلمان، حدود حجاب، پیامدهای حجاب و بی‌‌حجابی، مداخله دولت در موضوع حجاب» ارزیابی شده است. بر اساس نتایج این گزارش، سه گروه از افراد، یعنی زنان بیکار، محصلها و کارمندان شرکتهای خصوصی از گروههای بیتوجه به حجاب خوانده شدهاند و  در میان شاغلان نیز کارمندهای شرکتهای خصوصی، بازاریها، کارگران و فعالان رسانهای بد پوشش دانسته شدهاند.

فرهنگ قبیله ای در میان فمینیست ها

دستاوردهای اجرای سند ۲۰۳۰ برای زنان

سکس و دولت: تاملی بر سیاست سکس در جمهوی اسلامی

خشونت جنسی و جنسیتی

سکوت در برابر تجاوز نابخشودنی است

رادیو زمانه ـ «تجاوز جنسی»، «تعرض جنسی» و «آزار جنسی» سه مفهمومی هستند که در ادبیات جنبش زنان به مثابه اشکال خشونت جنسی محسوب می شوند و معانی حقوقی متفاوتی دارند. فصل مشترک تمام اشکال خشونت جنسی آن است که تماس جنسی بدون رضایت کامل و آگاه طرفین صورت می گیرد. در آمریکا، آمارهای نسبتاً دقیقی در زمینه موارد خشونت های جنسی وجود دارد و سازمان ها و نهادهای غیردولتی برای از بین بردن موانع عدم گزارش خشونت های جنسی گام های موثری برداشته اند. طی برآورد تحقیق جامعی که در آن با ۱۶ هزار زن مصاحبه صورت گرفته، ۱۸٫۳ درصد از زنان و دختران در مرحله ای از زندگی خود خشونت جنسی را تجربه کرده اند. از این تعداد ۴۲٫۲ درصد، زیر سن ۱۸ سال تجربه خشونت جنسی را تجربه کرده انددر سال های اخیر به طور فزاینده ای شاهد خشونت های جنسی به اشکالی که در ایران کم تر وجود داشته، بوده ایم. واقعه تجاوز تکان دهنده به کودک خردسال ۵ ساله افغانستانی در خرداد ماه سال جاری در اصفهان که پس از ربوده شدن، مورد تجاوز قرار گرفت، در واقع پرده از آسیب های کلان کودک آزاری و خشونت جنسی برداشت.

ایران:‌ گوشه چشمی به پدیده ی تعرض جنسی به زنان

شاید قربانی بعدی تو باشی: پرونده ی اسیدپاشی های زنجیره ای اصفهان

فرهنگ

آمریکا: «این مرد در کاخ سفید به کو کلوکس کلان چراغ سبز داده است»

گاردین ـ اسپایک لی کارگردان صاحبنام آمریکایی، در فیلم تازه خود قصه کارآگاهی سیاهپوست را روایت می کند که مخفیانه در داخل کو کلوکس کلان تحقیق کرده است. در این گفتگو، اسپایک لی درباره مسائل مختلف از جمله آمریکای ترامپ سخن میگوید. او در سراسر زندگی فیلمسازی خود شنیده است که می گویند بیش از حد با مسائل نژادی مشغول است. مدتها است که اسپایک لی می گوید قصه های آمریکا را باید در چارچوب گذشته خشونت بار نژادپرستانه آن روایت کرد و این چیزی نیست که همگان مایل به شنیدن آن باشند. در این مقطع سیاسی که رئیس جمهوری در کاخ سفید است که وی او را گاز نارنجی می نامد، او بیش از پیش بر این نظر پای می فشارد. آخرین فیلم او درباره حقایق زندگی آمریکایی با عنوان «عضو سیاه پوست کو کلوس کلان» (BlacKkKlansman) که جایزه اصلی جشنواره فیلم کن را دریافت کرد، قصه ی حقیقی ران استالوورت نخستین کاراگاه سیاه پوست در نیروی پلیس کلرادو اسپرینگز است که در سال ۱۹۷۸ مخفیانه وارد کو کلوکس کلان شد پس از حدود ۴۰ سال، فیلم به نوعی پاسخی دیگر این کارگردان به واقعیت تولد یک ملت (The Birth of a Nation) است. این بار، این پاسخ خطاب به ساکن کاخ سفید ـ گاز نارنجی ـ است.  او میگوید: «در صحنه ای از فیلم، ران استالوورت به رئیس خود می گوید: “در این جهان امکان ندارد که در ایالات متحده رئیس جمهوری مثل دیوید دوک* انتخاب شوداگر این نظر در سال ۱۹۷۸ عجیب به نظر می رسید امروز این طور نیست. اسپایک لی میگوید: «این مرد در کاخ سفید به کو کلوکس کلان، دست راستی های قدیمی و نئونازی ها چراغ سبز داده است تا در انظار عمومی ظاهر شوند

* رئیس نژاد پرست کو کلوکس کلان در آن زمان

تاجیکستان: چایخانه راحت؛ بنای شصت ساله در آستانهتخریب

ایسلند: نگاهی به فیلم «زنی در جنگ»

عربستان: پاتوقهای موسیقی قاچاق

ایران:

فیلم: بهای تبعیض، از ژوهانسبورگ تا تهران

ایرانوایر ـ فیلم مستند «بهای تبعیض» موضوعی نوین دارد:‌ مقایسهبین آفریقای جنوبیِ تحتِ حکومتِ آپارتاید و سرکوب اقلیت بهایی توسط جمهوری اسلامی در ایران. اولی یکی از شناختهشدهترین موارد تبعیضِ نظاممند در قرن بیستم است و با ابعاد وسیعِ تبعیض در دومی تازه داریم آشنا میشویم. فیلم میکوشد بامقایسه بین این دو پدیده دردناک درک بهتری از بهای تبیعض نه تنها برای گروههای ستم دیده، بلکه برای کل جامعه ارائه دهد.

اندیشه

جدا کردن ضد یهودیگری از انتقاد از اسرائیل

قنطره ـ ضد یهودیگری هنوز مشکلی جدی است. اما این مشکل همچنین برای درهم کوبیدن همه کسانی که از اشغال سرزمین های فلسطین به دست اسرائیل انتقاد میکنند به کار گرفته میشود. بحث درباره ضد یهودیگری در آلمان داغ تر شده است. چند هفته پیش، دولت آلمان کمیسر ویژه ای برای امور ضد یهودی گری منصوب کرد اما چگونه می توان بین انتقاد از سیاستهای اسرائیل و ضد یهودی گری تفاوت قائل شد؟ آیا انتقاد شدید از سیاست اسرائیل در اشغال سرزمین های فلسطین یا اتهام های مربوط به نقض حقوق بشر حمله های ضد یهودی به شمار میروند؟ بنابر این موضوع اساسی هدف سیاسی و چارچوب کلی چنین انتقادهایی است. اسرائیل از سیاستمدارانی مثل نخست وزیر مجارستان ویکتور اوربان و دولت محافظه کار ملی حاکم در لهستان به گرمی استقبال میکند و آنها را از اتهام موجه ضد یهودیگری بری می سازد فقط به خاطر اینکه آنها خود را دوست اسرائیل وانمود میکنند. گویا حتی به تمسخر گرفتن تاریخ یهودیان در اروپا در مقایسه با حمایت سیاسی بدترین پوپولیست های اروپا اهمیتی برای اسرائیل ندارد. از سوی دیگر، انتقادهای به دقت تنظیم شده از اسرائیل را اگر شهروندان مسلمان ـبه ویژه در آلمان ـ مطرح کنند، فوری به آنها برچسب ضد یهودیگری زده می شود. در نتیجه، حزب دست راستی آلترناتیو برای آلمان از اتهام ضد یهودی گری برای توجیه سیاست های نژادپرستانه ضد مسلمان خود استفاده می کند.

سرنگون کردن دموکراسی بدون تقلب در انتخابات

دموکراسی باز ـ رویدادهای اخیر در بعضی از کشورهای مهم دموکراتیک خطرهای داخلی را آشکار کرده اند که دیدن آنها دشوار و مقابله با آنها دشوارتر است: دیکتاتور نظامی را می توان تشخیص داد. با انتخابات جدل آمیزی که در پاکستان برگزار شد و هند که در بحبوحه تدارک انتخاباتی در سال آینده است دموکراسی موضوع اخبار شده است. دموکرات های واقعی از نقش ارتش پاکستان که بیش از نیمی از ۷۰ سال تاریخ این کشور به طور مستقیم حکومت کرده نگران هستند. و آنها همچنین نشانه های نگران کننده ای از هند که دموکراسی جا افتاده ای است دریافت می کنند. هند باعث نگرانی است زیرا ملی گرایی افراطی، اوباش سالاری، نفرت پراکنی فرقهای، خشونت دینی، تعصب های شدید و سرکوب دگراندیشی در آن پا گرفته است. اینها فاجعه های طبیعی نیستند بلکه رویدادهای انسان ساخته در ارتباط با انتخابات هستند که برای سلامت دموکراسی خطرناک به شمار می روند. سوسیال دموکراتها همیشه گفته اند که سرمایه داری در اساس ضد دموکراتیک است.

آرمانشهر

کتابخانهی آنلاین حقوق بشر آرمانشهر

هدف از راهاندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامعترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامهها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاههای مختلف برگرفتهایم و در همه جا کوشیدهایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقهمند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمانشهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتابها و جزوههای منتشر شده توسط آرمانشهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گسترهی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقالهها، اسناد، اعلامیهها و هرآنچه را از دیدگاه آرمانشهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفتروز نامههای حقوق بشر» (بینالمللی، زنان) در خدمت اطلاع رسانی مسئولانه گام برمیدارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین کننده خط مشی آرمانشهر نیست.

بنیاد آرمانشهر عضو فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمانشهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، الضمیر، ایرانوایر، ایلنا، بیبیسی فارسی، بیدار زنی، پروبلماتیکا،  حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیدهبان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عفو بین الملل، فدراسیون بینالمللی جامعههای حقوق بشر، قنطره، کانون نویسندگان ایران، گاردین، گزارشگران بدون مرز، نیویورک تایمز، واشینگتن پُست.

بایگانی شمارههای گذشته