در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

منا هوبه‌فکراولین زن ایرانی است که ازجام جهانی عکاسی کرده است/ منبع عکس دویچه وله

نقض حقوق بشر

کشته شدن خانواده ۱۴ نفره افغان در حمله هوایی؛ تکذیب مسئولان ارتشی

نیویورک تایمز، ۲۰ ژوئیه ـ ۱۴ عضو یک خانواده، از جمله سه کودک کوچک، در حمله هوایی آمریکا و ویرانی خانه شان در شمال افغانستان کشته شدند. در روندی تکراری، به ویژه در ولایت قندوز که زیر تسلط طالبان است، مسئولان افغانستان و آمریکایی ابتدا کشته شدن غیر نظامیان را در حمله هوایی تکذیب و ادعا کردند که قربانیان جنگندگان طالبان بوده اند. سپس جنازه ۱۱ زن و کودک به بیمارستانی در شهر قندوز در چهار مایلی محل حمله منتقل شد. طالبان جنگجویان زن ندارند و کودکان بسیار خردسال بودند. فرمانده محلی پلیس کمی پس از حمله  گفت که ۱۲ غیرنظامی در حمله هواپیماهای آمریکایی کشته و یک تن زخمی شده است. دو کودک دیگر بعدا در آمار کشته شدگان شمرده شدند زیرا حضور آنها در خانه مشخص بود ولی بقایای آنها در زیر آوار یافت نشد. این سومین بار از سال ۲۰۱۶ در ولسوالی چهار دره و ششمین بار از ۲۰۱۵ در ولایت قندوز است که حمله های هوایی آمریکا باعث مرگ غیرنظامیان می شود. در ماه نوامبر، سازمان ملل تایید کرد که در یک حمله هوایی به روستایی در ولسوالی چهار دره در همان ماه دست‌کم ۱۰ غیرنظامی کشته شده اند. ارتش آمریکا در مخالفت با این یافته ها نتایج تحقیقات داخلی خود را منتشر کرد و خود را از کشتن غیرنظامیان بری دانست.

 

سوریه دیده‌بان حقوق بشر: داعش ۳۶ زن و کودک را در حمله سویدا ربوده است

العربیه، ۳۰ ژوئیه- دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز دوشنبه ۳۰ ژوئیه اعلام کرد که گروه داعش در حمله پنج روز پیش به شهر سویدا، ۳۶ زن و کودک را ربوده است. شبکه محلی «سویدا ۲۴» در وب‌سایت خود گفته است که همه ربوده‌شدگان، از روستای شبکی در حومه شهر سویدا هستند. این شبکه عمر زنان را ۲۰ تا ۶۰ سال ذکر کرده است. در میان ربوده‌ شدگان، ۱۶ کودک هستند.

بازداشت دختر ۱۶ ساله داعشی در ننگرهار افغانستان

 

بردگی جنسی زنان به دست داعش در افغانستان

یورونیوز، ۳ ژوییه- نیروهای داعش در افغانستان با تهدید زنان افغان آنها را به ازدواج اجباری وادار کرده یا به آنها تجاوز می‌کنند. خبرگزاری رویترز با انتشار گزارشی در این زمینه می‌نویسد به دلیل شرایط ویژه فرهنگی و مذهبی افغانستان اطلاع دقیقی از موارد ازدواج اجباری و تجاوز به زنان از سوی اعضا داعش در دست نیست. این خبرگزاری در عین حال به عنوان نمونه، ماجرای تجاوز به برخی زنان در بخش‌های زیر کنترل داعش در افغانستان را منتشر کرده است.

 

افغانستان طالبان زن و دختر جوانش را در فاریاب تیرباران کردند

بی بی سی، ۳۱ ژوئیه- فرماندهی پلیس ولایت فاریاب در شمال افغانستان اعلام کرده است که یک زن و دختر جوانش هنگام سفر به شهر میمنه، مرکز این ولایت در مسیر راه توسط طالبان تیرباران شده‌اند. فرماندهی پلیس فاریاب با انتشار بیانیه‌ای گفته است که صفورا، ۳۵ ساله با چهار کودکش، (دو پسر و دو دختر) حوالی ساعت هشت صبح امروز به وقت محلی از ولسوالی کوهستان فاریاب به طرف شهر میمنه مرکز این ولایت در حرکت بودند که ماشین آنها در مسیر راه توسط طالبان متوقف ‌شد.

 یک مرد بادغیسی همسر نُه ساله‌اش را کشت

بازداشت سه تن در پیوند به لت‌وکوب و حلق‌آویز کردن یک دختر ۱۴ساله در دایکندی

 

نیروهای اسراییلی، یک روزنامه نگار زن فلسطینی را دستگیر کردند

الجزیره، ۲۴ ژوئیه- دست کم ۶۳ زن فلسطینی از جمله چند مادر و روزنامه نگار  در زندان های اسراییل نگهداری می شوند.

هند: دختر هفت ساله در میان دخترانی که در یک خانه امن مورد تجاوز قرار گرفتند

الجزیره، ۳۱ ژوئیه- تجاوز به بک دختر هفت ساله، کوچکترین دختر در میان ۳۴ دختری که در یک مرکز نگهداری کودکان در استان بهار هند، مورد تجاوز قرار گرفتند، باعث خشم ملی از نحوه مدیریت مراکز نگهداری آسیب پذیرترین اقشار جامعه شد. در این مرکز ۴۴ دختری که از خانه های خود فرار کرده اند، یا از ایستگاههای قطار یا خیابانها جمع آوری شده اند، نگهداری می شدند. بزرگترین قربانی این تجاوز، تنها ۱۸ سال دارد.

آمریکا احتمالا ۴۶۳ پدر یا مادر مهاجر بدون کودکان خود اخراج شدهاند

واشینگتن پُست، ۲۳ ژوئیه ـ دولت ترامپ در اطلاع رسانی به دادگاه اعلام کرد که پدر یا مادر ۴۶۳ کودک مهاجر دیگر در آمریکا حضور ندارند که نشان می دهد شمار مادران یا پدرانی که بدون کودکان خود اخراج شده‌اند بسیار بیشتر از شماری است که پیش‌تر تایید شده بود. گزارش به قاضی منطقه ای اعلام می‌کند که ۴۶۳ پرونده در «دست بررسی» است به این معنا که شمار ذکر شده رقم نهایی کلیه پدران و مادران مهاجری نیست که اخراج شده‌اند و کودکان آنها نزد دولت آمریکا به سر می‌برند.

فقط در یک روز ۱۱ زن معترض به حجاب اجباری در دزفول دستگیر شدند

ایران: زندانیانی که برای یک ماه کارسخت ۱۵هزارتومان حقوق می گیرند

 

دفاع از حقوق بشر

ایران دیده‌بان آزار خیابانی شروع به کار کرد

پل هایی برای زنان، ۲۴ ژوئیه- تعدادی از فعالان حقوق زنان در ایران وب‌سایتی را با عنوان «دیده‌بان آزار خیابانی» راه‌اندازی کرده‌اند که هدفش گفت‌وگوی عمومی در زمینه آزار و اذیت زنان و دیگر گروه‌های به حاشیه‌رانده شده در شهر است. در این وب‌سایت زنان می‌توانند مناطقی را که در آن مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و یا شاهد آزار و اذیت دیگری بوده‌اند، ثبت کنند و با بقیه به اشتراک بگذارند.

 

یونان کودکان پناهجویان از رفتن به مدرسه محروم شده اند

دیده بان حقوق بشر، ۱۸ ژوئیه ـ یونان هزاران کودک پناهجو را از حق تحصیل خود محروم کرده است زیرا سیاست مهاجرتی تحت حمایت اتحادیه اروپا این است که آنها را در جزایر دریای اژه به تله بیاندازند. در گزارش «بدون آموزش و پرورش آنها آینده خود را از دست می دهند: محرومیت کودکان پناهجو از آموزش و پرورش در جزایر یونان» مشخص شده که از ۳۰۰۰ کودک مدرسه‌ای پناهجویان در جزایر یونان ۱۵ درصد در مدارس دولتی برای سال ۲۰۱۷–۲۰۱۸ ثبت نام شده اند و در اردوگاه‌های دولتی در جزایر تنها ۱۰۰ کودک که همگی پیش دبستانی هستند به آموزش رسمی دسترسی پیدا کرده اند. کودکان پناهجویان در جزایر از فرصت‌های آموزشی که در سرزمین اصلی یونان می توانستند به آن دست پیدا کنند محروم هستند.

 

عهد تمیمی پس از ۸ ماه حبس از زندان اسرائیل آزاد شد

یورونیوز، ۲۹ ژوئیه- اسرائیل روز یکشنبه عهد تمیمی، نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی را پس از هشت ماه حبس آزاد کرد. این دختر نوجوان در ماه دسامبر سال گذشته به اتهام سیلی زدن به صورت یک سرباز اسرائیلی بازداشت شده بود.

 

فعال سوئدی مانع اخراج پناهجوی افغان شد

پخش اعترافات مائده هژبری از صداوسیما ضد حقوقی بود

اعتراض نرگس محمدی به رییس قوه قضاییه به دلیل ممنوعالخروج شدن خواهرش

 

قوانین و لوایح

ایران مجلس کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان را تصویب کرد

خبرگزاری مهر، ۲۴ ژوئیه- به گزارش خبرنگار مهر، در ادامه جلسه علنی روز سه شنبه مجلس شورای اسلامی بررسی کلیات لایحه حمایت از کودکان و نوجوانان در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفت. موافقان این لایحه معتقد بودند که باید هر چه سریعتر با توجه به حوادثی که اخیرا برای کودکان اتفاق افتاده این لایحه به تصویب برسد اما مخالفان آن معتقدند بودند در شرایط اقتصادی موجود و مشکلات پیش رو بررسی این لایحه فوریت ندارد.

ایران لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان؛ ویترین شیک یا نقطه عطف؟

مجلس ایران تصویب کرد؛ «اطلاع ندادن کودک آزاری جرم است»

رادیو فردا، ۲۹ ژوئیه-  مجلس ایران روز یکشنبه هفتم مرداد بخش‌های دیگری از لایحه «حمایت از کودکان و نوجوانان» را تصویب کرد که در صورت تایید آن از سوی شورای نگهبان، اطلاع ندادن کودک‌آزاری جرم محسوب می‌شود. بر اساس مصوبه مجلس ایران، هرکس از کودک‌آزاری «یا خطر شدید و قریب‌الوقوع علیه طفل و نوجوانی» مطلع بوده و آن را به «مقامات و مراجع صلاحیت‌دار» اطلاع ندهد به مجازات «درجه شش» محکوم خواهد شد.

ایران تشکیل دادگاه ویژه برای افراد زیر ۱۸ سال

خبرگزاری مهر، ۳۱ ژوئیه- محسنی بندپی با اشاره به لایحه قانون حمایت از کودکان و نوجوانان گفت: برای هر فردی که مورد ظلم و خشونت واقع شود، اورژانس اجتماعی با نیروی انتظامی  هماهنگ هستند تا در مواقع لزوم از آنها کمک بگیرند. وی با اشاره به تشکیل دادگاه ویژه ای برای افراد زیر ۱۸ سال گفت: این افراد توسط کانون اصلاح و تربیت تحت مراقبت و توانمندسازی اجتماعی و روانی هستند و کودکان به چرخه تحصیل برگردانده شده و مورد حمایت های همه جانبه سازمان بهزیستی قرار می گیرند.

ایران «همه متهمان پرونده تجمع روز جهانی زن در تهران تبرئه شدند»

رادیو فردا، ۳۰ ژوئیه- وکیل مدافع سه نفر از کسانی که سال گذشته در جریان تجمع روز جهانی زن در تهران بازداشت شده بودند، روز یکشنبه ۳۱ تیر خبر داد که دادگاه بدوی تمامی ۲۱ متهم این پرونده را تبرئه کرده است. زهرا مینویی به خبرگزاری ایسنا گفته است که اتهام یکی از موکلینش «اخلال در نظم عمومی» و اتهام دو موکل دیگر او «اخلال در نظم عمومی و برداشتن حجاب» بوده اما پس از برگزاری دادگاه، شعبه ۱۱۸۰ دادگاه کیفری حکم تبرئه موکلینش را به وی ابلاغ کرده است.

ایران پرونده اسیدپاشی‌های اصفهان ‘مختومه اعلام شد’

بی بی سی، ۱۸ ژوئیه- رسانه های ایران گزارش کرده اند که مقامات قضایی پرونده اسیدپاشی های پاییز ۱۳۹۳ در اصفهان را مختومه اعلام کرده اند. خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل حسین عباس علیزاده، وکیل تعدادی از قربانیان آن حملات، گزارش داده که از “صندوق دیه بیت المال”، به قربانیان وجوهی پرداخت شده است.

سرنوشت مشابه پرونده تجاوزها در ایرانشهر با اسیدپاشی ها در اصفهان؟

برزیل: جرم زدایی از سقط جنین

دیده بان حقوق بشر، ۳۱ ژوئیه- دیده بان حقوق بشر، با انتشار ویدیویی گفت قوانین سقط جنین برزیل، با تعهدات حقوق بشری این کشور، ناسازگار است. سازمان دیده بان حقوق بشر در جلسه عمومی در تاریخ ۳ و ۶ آگوست ۲۰۱۸ به عنوان بخشی از پرونده دیوان عالی کشور برای به چالش کشیدن جرم انگاری سقط جنین در ۱۲ هفته اول حاملگی در برزیل، صحبت خواهد کرد. سازمان دیده بان حقوق بشر از دادگاه خواسته است که تعهدات برزیل تحت قوانین بین المللی را در رسیدگی به حکم خود مورد بررسی قرار دهد.

ایران شیرین عبادی: اعدام خواست مردم نیست ریشه فساد رهبر جمهوری اسلامیست

 

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

مشکلات اشتغال زنان در افغانستان

بی بی سی، ۱۷ ژوئیه- وزارت اقتصاد افغانستان اعلام کرده پنج میلیون زن در این کشور بی‌کار هستند. اگرچه زمینه کار و فعالیت‌های اجتماعی برای زنان تحصیل‌کرده تا حدی هموار شده، اما هنوز برای بخش بزرگی از زنان، شرایط فعالیت در بیرون از خانه مساعد نیست. آریا احمدزی، همکار ما در کابل، به سراغ گروهی از زنانی رفته که خود با ایجاد محیط کاری زنانه، زمینه اشتغال‌شان را فراهم کرده‌‎اند.

 

ایران انتقاد معلمان زن مجرد به حذف حق عایله‌مندی و دلایل آموزش و پرورش

 

سیاست                                                                                                                                                                                                

تبرئه بِمبا پیروزی مهم برای قربانیان خشونت جنسی را بر باد داد

این آفریقاست ـ شعبه تجدیدنظر دادگاه بین المللی جزایی در اوایل ماه جون ژان پی‌یر بِمبا را با اکثریت سه به دو تبرئه کرد. بِمبا دو سال پیش به خاطر نقش خود به عنوان فرمانده نظامی در فجایعی که در جمهوری آفریقای مرکزی رخ داده بود به ۱۸ سال زندان محکوم شد. رای تازه ناظران را حیرت زده کرد. تبرئه نامنتظره با اکثریت کم باعث انتقادهای زیادی شد. دلیل آن این است که محکومیت بِمبا در سال ۲۰۱۶ بسیار مهم تلقی شد. زیرا مسئولیت کیفری را برعهده یک مسئول ارشد نظامی قرار داد که شخصاً به دور از اعمال خشونت بود. این محکومیت همچنین خشونت جنسی را در مرکز اتهام ها قرار داد. خشونت جنسی که جزئی از جنگ است مدت طولانی از لیست اتهام ها در حقوق بین المللی کیفری غایب بوده است. با مسئول دانستن بِمبا در مورد تجاوز هایی که جنگجویان زیر فرماندهی او مرتکب شده بودند، رای سال ۲۰۱۶ پیشرفت عقیدتی مهمی در حقوق بین المللی کیفری تلقی شد. تبرئه بِمبا پیامدهای گسترده ای برای او، دادگاه بین المللی جزایی و حقوق بین المللی کیفری خواهد داشت.

 

تلاش زنان تراجنسی پاکستان برای ورود به مجلس

بی بی سی، ۲۳ ژوئیه- وقتی فقط ۱۳ سال داشت ناچار شد خانه را ترک کند چون از بستگانش آزار جسمی و جنسی می‌دید. چندی بعد هم دوست‌پسر سابقش به او اسید پاشید. زندگی نایب علی به عنوان زنی تراجنسیتی در پاکستان بسیار پر‌تلاطم بوده است. او که از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده است، یکی از چهار نامزد تراجنسی حاضر در انتخابات سراسری پاکستان است.

او به بی‌بی‌سی گفت: “فهمیدم که بدون قدرت سیاسی و بدون حضور در نهاد‌های حکومتی، نمی‌توان به حقوق خود دست یافت”. روز به روز افراد بیشتری از جامعه تراجنسیتی پاکستان دنبال چنین روندی برای دستیابی به حقوقشان هستند.

 

افغانستان تنها ۷ درصد نامزدان شورای ولسوالی‌ها را زنان تشکیل می‌دهند

روزنامه هشت صبح، ۱۸ ژوئیه- کمیسیون مستقل انتخابات فهرست ابتدایی نامزدان شورای ولسوالی‌ها را روز دوشنبه (۲۵ سرطان) اعلام کرد. مطابق این فهرست، در ۳۳ ولایت کشور [بدون غزنی] ۶۱۵۲  تن خود را در انتخابات شورای ولسوالی‌ها نامزد کرده‌اند. عبدالعزیز ابراهیمی، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات می‌گوید که در مجموع ۵۷۲۹ مرد و ۴۲۲ زن خود را برای انتخابات شورای ولسوالی‌ها کاندید کرده‌اند. با این حساب زنان در این روند ۶.۸ درصد سهم گرفته‌اند. مطابق به قانون انتخابات، سهم زنان در انتخابات شورای ولسوالی‌ها ۲۵ درصد تعیین شده است.

 

دستاوردهای اجرای سند ۲۰۳۰ برای زنان

بیدارزنی، ۲۵ ژوئیه- تدوینگران «دستور کار ٢٠٣٠ برای توسعه پایدار» یا همان «سند ۲۰۳۰» معروف به خوبی دریافته‌اند که هیچ توسعه‌ای بدون در نظر گرفتن زنان و برنامه‌ریزی برای توانمندسازی آنان پایدار نخواهد بود از این‌رو درجای جای سند اهداف خرد و کلانی به این منظور گنجانده شده است. این نوشتار با اشاره به این اهداف و ذکر مشکلاتی که زنان ایرانی با آنها دست به گریبان‌اند، یادآوری می‌کند که اجرای سند ۲۰۳۰ می‌تواند در برطرف کردن این موانع و مشکلات یاریگر زنان کشورمان باشد. هدف اصلی ۵ به صورت خاص و ویژه توسعه پایدار جامعه را با اجرای اهدافی برای توانمندسازی زنان دنبال می‌کند و اما در سایر اهداف فرعی در بخش‌های دیگر نیز اهداف خردی برای زنان منظور شده است؛

 

افغانستان انیسه رسولی بار دیگر از سوی اشر‌ف‌‌غنی نامزد عضویت در دادگاه عالی شد

آواپرس، ۳۰ ژوئیه- به گزارش آوا، اشرف غنی؛ رئیس جمهوری، روز یکشنه ۷ اسد، طی دو حکم جداگانه انیسه رسولی و عبدالشکور مهجور را برای عضویت در دادگاه عالی به پارلمان معرفی کرده است. حدود یکسال پس از تشکیل حکومت وحدت ملی، آقای غنی دو عضو جدید دادگاه عالی را به منظور گرفتن رای تایید به مجلس نمایندگان معرفی ‌کرد. خانم رسولی از سوی مجلس نمایندگان رأی تایید نگرفت؛ اما مجلس به سید یوسف حلیم؛ نامزد دیگر برای عضویت در دادگاه عالی رای اعتماد داد.

 

امضای تفاهمنامه در حوزه توانمندسازی زنان بین ایران و اندونزی

خبرگزاری ایلنا، ۳۰ ژوئیه- تفاهمنامه همکاری توسط معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و وزیر توانمندسازی زنان و حمایت از کودکان اندونزی در رابطه با حمایت از کودکان و تاب‌آوری خانواده براساس احترام، نفع متقابل و برابری منعقد شد.

جسد یکی از بنیانگذاران جنبش فمن در آپارتمانش کشف شد

یورونیوز، ۲۴ ژوئیه- بدن بی جان اکسانا شوچنکو، یکی از بنیانگذاران جنبش اعتراضی فمن در آپارتمانش در پاریس، پایتخت فرانسه پیدا شد. گفته می‌شود این فعال فمن که از سال ۲۰۱۳ به فرانسه پناهنده شده بود از افسردگی رنج می‌برده و تا کنون چندین‌بار اقدام به خودکشی کرده است.

 

بازداشت زن ۲۹ ساله‌ی روس به اتهام جاسوسی برای مسکو در واشنگتن

 

نسبت زنان مدیر در کشور به ۳۰ درصد افزایش می‌یابد/ اثرات تبیین منشور حقوق شهروندی در رضایتمندی شغلی

فریده اولادقباد به عنوان رییس جدید فراکسیون زنان انتخاب شد

 ایران ولایتی خبرنگار راشاتودی را وادار به رعایت حجاب اجباری کرد

 

فرهنگ و جامعه

مرکز پژوهش‌های مجلس: زنانی که به سینما می‌روند بدپوشش‌تر هستند

رادیو زمانه، ۲۸ ژوئیه- مرکز پژوهش‌های مجلس ایران درباره وضعیت حجاب در ایران گزارشی با عنوان «عوامل مؤثر بر اجرایی شدن سیاست‌های حجاب و راهکارهای پیش‌رو» منتشر کرده. بر اساس این گزارش حجاب شرعی تنها برای حدود ۳۵ درصد افراد جامعه ارزشمند است و نزدیک به ۷۰ درصد جامعه یا اعتقادی به حجاب ندارند یا جزو بدحجابان هستند.

 

حضور پررنگ جوانان و زنان در هفتاد و دومین جشنواره تئاتر آوینیون

رادیو بین المللی فرانسه، ۲۷ ژوئیه- هفتاد و دومین جشنواره تئاتر آوینیون، یکی از مهمترین جشنواره‌های بین‌المللی تئاتر معاصر بزرگ نمایشی معاصر روز بیست و چهارم ژوئیه پایان یافت. جشنواره‌ای که سال ۱۹۴۷ دو سال پس از پایان جنگ دوم جهانی توسط ژان ویلار بنیان نهاده شد. ماجرا از این قرار بود که در ماه سپتامبر آن سال به ابتکار “رنه شار” شاعر فرانسوی و به همت ژان ویلار، “هفته هنر در آوینیون” برگزار شد که در واقع مجموعه‌ای از چندین اجرای تئاتر معاصر بود. این اجراها در سه نقطه شهر و در سه ساختمان قدیمی آن بود و همین یک هفته ۴ هزار تماشاگر را به آوینیون کشاند و سال بعد از آن، این یک هفته به یک فستیوال تبدیل شد.

ظهور باکتری مقاوم جنسی که زنان را نازا می‌کند

بی بی سی، ۱۱ ژوئیه- متخصصان هشدار می‌دهند که اگر مردم مراقب نباشند یک نوع عفونت جنسی مسری که به تازگی شناسایی شده، ممکن است به سوپرباکتری مقاوم تبدیل شود. مایکوپلاسما اندام‌های جنسی که به اختصار ام‌جی نامیده می‌شود معمولا هیچ عارضه‌ای ندارد اما می‌تواند باعث التهاب رحم شود و در نتیجه بعضی زنان را دچار نازایی کند.

 

معرفی ۱۶ فیلم درباره خشونت علیه زنان

یک دختر سیاه پوست برای اولین بار تاج ملکه زیبایی بریتانیا را برسر گذاشت

اولین عکاس زن ایرانی در جام جهانی: وقتی به چیزی فکر می‌کنی اتفاق می‌افتد

زنان باید هنر جنگیدن را یاد بگیرند

چرا زنان هند در گرما، آب نمیخورند؟

فرانسه ویدئو؛ آزار خیابانی دختر فرانسوی در پاریس

ایران زنان ابتدا امنیت روانی می‌خواهند/۳۰ دستگاه، ۳۰۰ میلیارد تومان برای مبارزه با اعتیاد بودجه می‌گیرند بدون هیچ نتیجه‌ای

ایران روایتِ زندگی یک زنِ جوشکار

ایران وجود سه میلیون زن سرپرست خانوار در کشور

ایران در صعود به هر قله‌ای، تمسخر شدم ولی حمایت ندیدم

ایران دلایل خشونت خانگی در اهواز

افغانستان ترمیم پرده‌ی بکارت در پس‌کوچه‌های کابل

افغانستان هیچ داکتر زن به مناطق محروم نمی‌رود

افغانستان شفیقه حبیبی، بانویی که از تجربه‌ی نیم قرن خبرنگاری می‌گوید

افغانستان از کارکردهای رویا سادات برای سینمای افغانستان قدردانی شد

افغانستان تهداب گذاری ورزشگاه زنانه در غزنی

افغانستان بازگشایی ۱۰۳ مکتب مسدود شده در ولایت لوگر

افغانستان برگزاری نمایشگاه نقاشی بانوان برای حفظ محیط زیست در کابل

 

گزارش، پژوهش و کتاب

ازدواج زیر سن دختران در افغانستان، کاهش یافته است

طلوع نیوز،۳۰ ژوئیه- بربنیاد یک بررسی صندوق حمایت از کودکان سازمان ملل متحد (یونیسیف) و وزارت کار و امور اجتماعی، در پنج سال گذشته، ده درصد ازدواج‌های دختران زیر سن در کشور کاهش یافته اند. این بررسی که در پنج ولایت کشور انجام شده است، نشان می‌دهد که ۴۲درصد خانواده‌‌ها گفته اند که کم از کم یک عضو خانوادۀ شان پیش از سن هژده ازدواج کرده اند.

 

سکس و دولت: تاملی بر سیاست سکس در جمهوی اسلامی

ماهنامه خط صلح، ۳۰ ژوئیه- رابطه میان قدرت و سکس چه در وضعیت طبیعی کمون های نخستین و چه در وضعیت غیرطبیعی جوامع متمدن انکار ناپذیر است. بدوی ترین بازنمود این رابطه رقابت و زورآزمایی بر سر سکس یا انواع آیین های انتخاب جفت است. اما آن چه به طور ویژه به جوامع متمدن تعلق دارد، سیاست سکس است؛ یعنی مجموعه ای از ساز و کارهای قراردادی که سکس را از سطح فعالیتی صرفاً بیولوژیک فراتر می برد و مجموعه پیچیده ای از دلالت ها و ارزش های نمادین را بر آن سوار می کند. به عبارت دیگر، سیاست سکس روابط متنوع میان قدرت و سکس را از طریق این ساز و کارها و به پشتوانه انواع مراقبت و مجازات به شکلی هدفمند و در جهت کنترل گروه های اجتماعی جهت می دهد.

تجاوز جنسی ابزار “پاکسازی” جنسیتی فضای عمومی

ماهنامه خط صلح، ۳۰ ژوئیه- خواستن یا نخواستن در جهان برابر، مرز تفکیک سکس و تجاوز را در روابط جنسی تعیین می کند و بر همین اساس است که گاه مشاهده آمار تجاوز در کشورهایی با قوانین پیشرو خیره کننده به نظر می رسد. در واقع در موارد بسیاری، آن چه مطابق قانون در برخی کشورها تجاوز محسوب می‌شود، در برخی کشورهای دیگر چیزی در حد شوخی است.

از مکزیک تا هند: ضرورت الگوهای تازه برای محو خشونت جنسیتی

دموکراسی باز، ۲۴ ژوئیه ـ رتبه بندی بدترین کشورهای جهان برای زنان به طور معمول یمن هند، پاکستان، چاد، سوریه و ایران را در بر می گیرد. عجیب است که مکزیک در میان کشورهایی قرار ندارد که عدالت، توسعه و امنیت به جمعیت زنان عرضه نمی کنند و زنان در آنها در وضعیت آسیب پذیر قرار دارند. درمکزیک، شکاف عدالتی در این حوزه ها بسیار قابل توجه است زیرا خشونت جنسیتی بسیار شدید است. سطح نابرابر سواد بین مردان و زنان، دسترسی نامشابه به بازار کار، آزار جنسی جنبه های نگران‌کننده دیگر مثل مثله کردن اندام جنسی، ازدواج کودکان، قاچاق انسان و انواع دیگر خشونت جنسیتی بعضی از عواملی هستند که برای قرار دادن یک کشور در این رتبه‌بندی مدنظر قرار می‌گیرند. برای مثال، هند به خاطر قتل نوزادان دختر و تجاوز در این لیست قرار دارد. در مکزیک، طیف وسیعی از خشونت جنسیتی وجود دارد اما ساده ترین شکل آن زن کشی است. معافیت از مجازات، فساد، خشونت خانگی، نبود برابری در آموزش بعضی از عواملی هستند که موج تهاجم علیه زنان را تعیین می‌کنند. از سال ۲۰۰۵ تا سال ۲۰۱۱، ۱۹۹۷ زن در اکاتپک به قتل رسیدند که بیش از شمار زنان به قتل رسیده در سیوداد ژوارز است که در آن ۱۵۳۰ زن از سال ۱۹۹۳ تا سال ۲۰۱۴ به قتل رسیده‌اند. به بیان دیگر، شمار زن کشی در ۶ سال در ایالت مکزیک بیش از شمار قتل های ثبت شده زنان ظرف ۲۰ سال در سیوداد ژوارز است. این قتل ها به دست قاتلی زنجیره ای با انحراف سادیستی انجام نمی شود، بلکه افراد بسیاری در آنها دست دارند که به عنوان بخشی از زندگی روزمره مرتکب خشونت می شوند.

جنس و جنسیت: یک رویکرد رئالیستیِ انتقادی

کارگاه دیالکتیک، ۱۸ ژوئیه- مباحث فمینیستی در فضای فکری سال‌های اخیرِ ایران عمدتا متأثر از دیدگاه‌‌های پسامدرن و پساساختارگرا شکل گرفته‌اند. این تاثیرپذیری نظری و گفتمانی به‌طورکلی پیامدی بود از تقارن تاریخی روندهای سیاسی جامعه‌ی ایران (پس از انقلاب) با کشاکش‌های درونی و تحولات چشم‌گیر در صورت‌بندی‌های نظریه‌ی فمینیستی در سطح جهانی؛ با این ویژگی مهم که هم روند تحولات سیاسی ایرانِ پساانقلابی -به‌منزله‌ی بستر مادی حرکت فمینیست‌های بومی-، و هم روند تحولات جهانی در نظریه‌ی فمینیستی، هر دو کمابیش در دوره‌ی نوپدیدِ افول جهانی چپ شکل گرفتند و یقینا از پیامدهای سیاسی و تاریخی و نظریِ آن (نظیر روگردانی فراگیر از مارکسیسم) متأثر بوده‌اند.

سکولاریسم و رهایی زن

رادیو زمانه، ۲۶ ژوئیه- جون والاک اسکات، یکی از تاریخ‌نگاران مطرح در زمینه مطالعات جنسیت است. کتابی از او، که در سال ۲۰۱۷ زیر عنوان “سکس و سکولاریسم” انتشار یافته بسیار بحث‌انگیز شده است، آن هم از این نظر که او در این کتاب علیه این تز برخاسته که سکولاریسم تضمین‌کننده برابری جنسیتی است و خواست برابری دو جنس در بنیاد آن بوده است.

 

معرفی کتاب: برخلاف میل ما: مردان، زنان و تجاوز

ماهنامه خط صلح، ۳۰ ژوئیه- سوزان براون میلر، نویسنده، روزنامه نگار و فعال فمینیست آمریکایی در شناخته شده ترین کتاب خود یعنی “برخلاف میل ما: مردان، زنان و تجاوز” (Against Our Will: Men, Women and Rape) که در سال ۱۹۷۵ میلادی به رشته تحریر در آورده است، سخنی جنجالی را بیان می دارد: «تجاوز، چیزی نیست غیر از فرایند آگاهانه ای برای ارعاب زنان که توسط “تمام” مردان، علیه “تمام” زنان انجام می شود». براون میلر در این ادعای خود البته رویکردی احساساتی نسبت به زنان ندارد و دلایل خود را برای آن چه ذکر کرده، بیان می کند. این کتاب در زمان خود در مورد مسائل مربوط به تجاوز جنسی پیشرو بود و برخلاف تصور رایج آن زمان مبنی بر این که قربانی تجاوز مستحق آن بوده، استدلال می کند که چگونه تجاوز جنسی یک جنایت است و نه نتیجه شهوت بلکه نتیجه قدرت طلبی و خشونت است.

وقتی توهین و تمسخر، سهم زنان از حضور در «یوتیوب» است

آسو، ۲۲ ژوئیه- نتیجه‌ی پژوهشی تازه نشان داد که زنانی که درباره‌ی موضوعات فن‌آوری، ریاضیات و مهندسی ویدئو تولید می‌کنند، با حجم بیشتری از نظراتی روبرویند که یا بی‌ربط به ویدئو است یا جنسی و جنسیت‌زده. پژوهش‌های دیگر نیز همه تأییدی است از خشونت گسترده علیه زنان در فضای مجازی.

 

ایران چرا خشونت علیه زنان نادیده گرفته می شود

افغانستان؛ چالش میان شوق تحصیل و ترس مرگ

آرمان‌شهر
کتابخانه آنلاین حقوق بشر آرمانشهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: نیویورک تایمز، العربیه، آوا پرس، اخبار روز، واشنگتن پست، طلوع نیوز، ایران وایر، کارگاه دیالکتیک، رادیو زمانه، خبرگزاری مهر، دویچه وله، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، بی بی سی، الجزیره، دیده بان حقوق بشر، رادیو فردا، خبرگزاری بین المللی فرانسه، یورو نیوز، ، خبرگزاری ایلنا، این آفریقاست، خشونت بس است، روزنامه هشت صبح، پل هایی برای زنان، ماهنامه خط صلح، خبرگزاری بانوان افغانستان، کانون زنان ایرانی، آسو، دموکراسی باز، بیدارزنی.