نابرابری ثروت در جهان: هشت تن نیمی از ثروت جهان را در اختیار دارند؛ فقرا ۵۰ درصد دیگر را

نمودار: وبسایت ها ماچ

نقض فاحش حقوق بشر

عربستان سعودی: سازمان ملل: ائتلاف عربستان احتمالاً در یمن مرتکب جنایت جنگی شده

رادیو زمانه ـ کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل می‌گویند ائتلاف عربی به‌رهبری عربستان سعودی با حملات هوایی خود به مکان‌هایی که مردم غیرنظامی یمن در آن‌ها حضور دارند شمار زیادی از آن‌ها را کشته و احتمالاً مرتکب جنایت جنگی شده است. سازمان ملل همچنین حوثی‌های یمن را به‌دلیل حملات موشکی خود به خاک عربستان سعودی، اعمال شکنجه و مسدود کردن ارسال کمک‌ها به مردم شهر تَعِز متهم به جرایم جنگی کرده است. «حملات هوایی نیروهای ائتلافی بیشترین تلفات ثبت‌شده غیرنظامیان را موجب شده است. در سه سال گذشته چنین حملاتی مناطق مسکونی، بازار، مراسم تشییع جنازه، مراسم عروسی، بازداشتگاه‌ها، قایق‌های غیرنظامی و حتی تأسیسات پزشکی را هدف قرار داده‌اند.» براساس این گزارش ۴۱ صفحه‌ای، همه طرف‌های درگیری‌ کودکان بین ۱۱ تا ۱۷ ساله را به خدمت گرفته‌اند و از آن‌ها برای شرکت در درگیری‌های نظامی و همچنین جرایم جنگی استفاده کرده‌اند. دیده‌بان حقوق بشر: اتئلاف عربستان جنایت جنگی در یمن را پنهان می‌کند ؛ حوثی‌های یمن از کشته شدن ۲۲ کودک در حملات هوایی خبر دادند

یمن: ۴۴ قبر کوچک پرسش هایی را درباره سیاست آمریکا مطرح می کند

نیویورک تایمز ـ  اتوبوس پر از بچه بود. روی هر صندلی سه کودک لاغر نشسته بود و آنهایی که دیر می رسیدند در راهروی وسط می‌نشستند. آنها به خاطر گردش یک روزه هیجان زده بودند. ساعتی بعد، اکثر آنها جان باخته بودند. زمانی که اتوبوس در روستای فقیری در شمال یمن توقف کرده بود، حمله هوایی ائتلاف زیر رهبری عربستان سعودی اتوبوس را به تکه های پاره آهن تبدیل و انسان های درون آن را زخمی و مرده به اطراف خیابان پرتاب کرد. مسئولان یمنی گفتند که ۵۴ تن و از جمله ۴۴ کودک کشته و شمار بسیار بیشتری زخمی شدند. حمله روز ۱۹ آگوست به ویژه تکان دهنده بود، حتا در جنگی که کودکان در آن قربانیان اصلی بوده اند و در یکی از بدترین بحران های انسانی جهان در شرایط سوء تغذیه شدید و گسترش وبا به سر می‌برند. دو سال پیش که سازمان ملل به روز کردن آمار مرگ و میر در این کشور را متوقف کرد، بیش از ۱۰ هزار تن در جنگ کشته شده بودند. این حمله هوایی همچنین پرسش هایی را درباره تاکتیک های ائتلاف و حمایت آمریکا از آن را دوباره مطرح کرده است. رهبران نظامی آمریکا که از کشته شدن غیرنظامیان در بازارها عروسی ها و مراسم عزاداری به ستوه آمده‌اند، اصرار می کنند که آمریکا یکی از طرفین جنگ نیست. اما سازمان‌های حقوق بشر می‌گویند آمریکا نمی‌تواند نقش خود را انکار کند زیرا بیلیون‌ها دلار اسلحه به کشورهای عضو این ائتلاف فروخته، اطلاعات در اختیار آنها قرار داده و سوخت گیری هواپیماهای بمب افکن آنها را در آسمان ممکن کرده است.

میانمار:  ارتش علیه مسلمانان روهینگیا مرتکب جنایت علیه بشریت شده

رادیو فردا ـ هیات تحقیق سازمان ملل متحد روز دوشنبه پنجم شهریور اعلام کرد ارتش میانمار «با هدف نسل‌کشی» مسلمانان روهینگیا، روش‌هایی نظیر کشتار جمعی و تجاوز گروهی را به کار برده و فرمانده ارتش آن کشور و پنج ژنرال به خاطر ارتکاب شدیدترین جرایم باید طبق قوانین بین‌المللی محاکمه شوند. هیات تحقیق سازمان ملل در گزارش خود از شورای امنیت خواست با تشکیل یک دادگاه ویژه، مظنونان را محاکمه کرده و یا آنها را به دیوان بین‌المللی کیفری در لاهه ارجاع دهد. شورای امنیت در عین حال باید علیه میانمار تحریم تسلیحاتی وضع کند و افرادی را که مسئولین اصلی این جرایم هستند تحریم کند. دولت خانم سوچی با اجازه دادن به گسترش تنفر، از بین بردن مدارک و عدم حفاظت از غیرنظامیان در برابر جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت «به اجرای جرایم خشونت‌بار کمک کرده است».

لیبی: محکومیت ۴۵ نفر به اعدام برای کشتار سال ۲۰۱۱

دیده‌بان حقوق بشر ـ نگرانی درباره‌ی رویه عادلانه قضایی در دادگاه‌های دسته جمعی: در تاریخ ۱۵ آگوست ۲۰۱۸ قوه قضائیه لیبی ۹۹ نفر از متهمان را در یک محاکمه دسته جمعی محکوم کرد؛ ۴۵ تن به اعدام و ۵۴ تن به ۵ سال زندان. قوه قضائیه لیبی سابقه برگزاری محاکمات غیرعادلانه را دارد. دولت آشتی ملی باید مجازات اعدام را متوقف کند و به سمت لغو کامل مجازات اعدام حرکت کند. دادگاه عالی لیبی در رسیدگی به این احکام در دادگاه تجدید نظر طرابلس باید شواهد پرونده را به‌صورت منتقدانه بررسی کند، از جمله اینکه آیا اعترافات از طریق شکنجه یا سایر ابزارهای غیرفانونی به دست آمده است یا خیر.

سوریه؛ داعش کودکان گروگان را نگه داشته است

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت اسلامی (داعش) در جنوب سوریه دست کم ۲۷ گروگان از جمله دست کم ۱۶ کودک را همچنان به عنوان گروگان نگه داشته است. ساکنان محلی میگویند که داعش گروگانها را در منطقه شرقی صحرای سویدا نگه داشته است و امید دارد که از آنها به عنوان اهرمی در مذاکرات با دولت سوریه و روسیه استفاده کند. داعش این افراد را که ساکن استان سویدا بودند، طی حمله‌ای در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۸ ربود. این منطقه تحت کنترل دولت است. در اوایل ماه آگوست، داعش یکی از گروگانها را سربرید و یک گروگان دیگر در شرایطی نامعلوم درگذشت. گروگانگیری جنایت جنگی محسوب می شود و داعش باید فورا گروگانها را آزاد کند.

ترکیه: پلیس هفتصدمین تجمع مادران کُرد داغدار را سرکوب کرد

آلمان: فیس‌بوک در نفرت‌پراکنی علیه پناه‌جویان نقش مؤثری دارد

آلمان: حمله به خارجی‌ها در کمنیتس؛ فضای شهر همچنان ملهتب است

بلاروس: رهبران اتحادیه کارگری در پی محاکمه ساختگی به اتهام فرار از مالیات مجرم شناخته شدند

تاجیکستان: دادگاه روزنامه نگار حقوق بشری خیرالله میر سعیداُف را آزاد و با وجود این اتهام‌های او را تایید کرد

ایران:

اعدام‌ها: اردبیل (۱ تن)؛ رجایی شهر کرج (۳ تن)

 

بازداشت خودسرانه‌ی دو وکیل حقوق بشری به‌خاطر شرکت در گردهمایی صلح‌آمیز

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اعلام کرد: بر اساس اطلاعات دریافتی، نیروهای امنیتی در روز ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ آقایان قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی را که در یک گردهمایی در جلوی مجلس شورای اسلامی برای اعتراض به نظارت استصوابی شورای نگهبان بر انتخابات و بررسی صلاحیت نامزدها در هر انتخابات و با خواست برزگزاری انتخابات آزاد، عادلانه و شفاف شرکت کرده بودند، دستگیر و به زندان اوین در تهران منتقل کردند. یک وکیل دیگر دادگستری به نام آقای مسعود جوادیه که به همراه آقایان شعله‌سعدی و کیخسروی در جلوی مجلس دستگیر شده بود روز ۲۷ مرداد با قید کفالت آزاد شد و هنوز اتهامی به او تفهیم نشده است. در روز ۲۸ مرداد ۱۳۹۷، آقایان قاسم شعله سعدی و آرش کیخسروی پس از اینکه شعبه‌ی ۵ دادسرا واقع در زندان اوین اتهام «اجتماع و تبانی برای ارتکاب جرم علیه امنیت ملی» را به آنها تفهیم کرد، به زندان تهران بزرگ در فشافویه در خارج از تهران منتقل شدند.

* اتهام‌ جدید علیه نسرین ستوده؛ «کمک به تشکیل کلیسای خانگی»

* نرگس محمدی از بیمارستان به زندان اوین بازگردانده شد

* محمد حبیبی عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان؛ اعزام به بیمارستان و بازگشت به زندان بدون رسیدگی مناسب پزشکی

* حمله ماموران امنیتی به دراویش گنابادی زندانی در فشافویه

* دانشجوی دانشگاه تهران به هفت سال زندان محکوم شد

* سرکوب و بازداشت شماری از یمانی‌های تربت حیدریه

* بیش از یک ماه بی‌خبری از وضعیت آرمان غفوری، فعال محیط زیست

* رویا صغیری، دانشجوی معترض به حجاب اجباری برای گذراندن ۲۳ ماه حبس به زندان می‌رود

* صدور حکم شلاق برای یک فعال تلگرامی در بانه

* نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی، دوباره به زندان بازگشت

* حضور یک هفته در میان در نماز جمعه به مدت دو سال، مجازات دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی سمنان که در اعتراضات سراسری دی ماه شرکت کرده بود

عدالت

 هندوراس: فدراسیون و ۱۲ سازمان ملی و بین المللی بی قاعدگی‌ها در پرونده‌ی قتل رهبر بومی برتا کاسِرِز را محکوم کردند

۱۳ سازمان ملی و بین المللی کارشناس دفاع از حکومت قانون، موازین دادرسی و حقوق بشر نامه‌ای برای دادستان کل هندوراس و رئیس دادستانی عمومی، اسکار چین چیلا، فرستادند که در آن بی قاعدگی‌ها در فرآیند رسیدگی به پرونده‌ی قتل رهبر بومی برتا کاسِرِز را در ۲ مارچ ۲۰۱۶ محکوم کردند. دادستانی عمومی هندوراس در پی نخستین دستگیری‌های مربوط به حمله به خانم کاسِرِز و گوستاوو کاسترو، در تاریخ ۲ می‌۲۰۱۶، مدارک توقیف شده در جستجوی خانه‎‌های متهمان و دفاتر سپاه دسا (DESA Corp) را در اختیار داشته است. با وجود  صدور ۴ حکم دادگاه و بیش از ۳۵ درخواست برای اطلاعات، دادستان‌های دولتی از ارائه‌ی این مدارک به خانواده‌ی خانم کاسِرِز سر باز زده‌اند. با وجود اینکه بنا بود رسیدگی به مدارک در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۱۸ آغاز شود، در تاریخ ۱۶ آگوست به خانواده‌ی کاسِرِز اطلاع داده شد که دادستان عمومی هنوز مدارک در اختیار خود را ارزیابی نکرده است.

آلمان بقایای اجساد قتل‌عام در نامیبیا را به این کشور بازگرداند

حقوق مدنی و سیاسی

ایران:

اعتصاب غذای نسرین ستوده در زندان در اعتراض به فشارهای قضایی و بازداشت‌ها

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ  نسرین ستوده پس از مکاتبات و هشدارهای متعدد و عدم رسیدگی به درخواست‌هایش در زندان از امروز صبح سوم شهریور ۹۷ دست به اعتصاب غذا زد و در نامه ای اعلام کرد: هم‌میهنان گرامی! متعاقب بازداشتم از دو ماه پیش، ماموران وزارت اطلاعات در اقدامی غیرقانونی نه تنها مبادرت به بازداشت شهروند فرهیخته، آقای دکتر فرهاد میثمی نمودند بلکه با تفتیش منزل اینجانب و بستگان و دوستان در صدد کشف! نشان‌های سینه‌ی اعتراض به حجاب اجباری برآمدند. ماموران مربوطه وقتی در تفتیش منزل خواهر همسرم موفق به یافتن چیزی نشدند، در آخرین لحظه رسیور ماهواره‌ی آنها را به یغما بردند. از آنجا که تاکنون کلیه‌ی مکاتبات اینجانب با مسئولان بی‌نتیجه مانده است، ناگزیر در اعتراض به بازداشت و فشارهای قضایی متعدد بر خانواده، بستگان و دوستانم از تاریخ ۳/۶/۹۷ دست به اعتصاب غذا می‌زنم.

* گزارشی از اعتصاب غذای ۹ زندانی در زندان‌های مختلف کشور

* رامین حسین‌پناهی لب‌هایش را دوخت و اعتصاب غذا کرد

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

 بریتانیا: ریاضت اقتصادی کشنده است: آمار های ویرانگر هفته جاری

گاردین ـ امید به زندگی در بریتانیا کوتاه شده است و دلیل آن تنها یک چیز است: سیاست‌های ایدئولوژیک حزب محافظه کار. برای معماران ریاضت اقتصادی ایدئولوژیکی محافظه‌کاران اعلام پیروزی آسان است چون پیامدهای آن آنها را رنج نمی دهد: بیشترین کاهش دستمزدها در کشورهای صنعتی به جز یونان؛ کاهش بیمه تامین اجتماعی برای کارگران کم درآمد؛ رشد فقر کودکان. تحقیقات تازه نشان می دهد که ریاضت اقتصادی نقش اساسی در رای به نفع برکسیت و بحران ملی در بریتانیا داشته است. بر اساس آماری که اداره آمار ملی بریتانیا به تازگی منتشر کرده است، سرعت کاهش بهبود در امید به زندگی در این کشور بیش از همه کشورهای پیشرفته صنعتی، به استثنای کانون بازار آزاد یعنی یالات متحده آمریکا، است.

آمریکا:‌ جنگ مالی جدید ترامپ علیه کشورهای جنوب

روسیه: با افزایش اعتراض‌ها، پوتین طرح بازنشستگی را تعدیل کرد

 تفنگ سالانه بیش از ۲۵۰ هزار قربانی در سراسر جهان می‌گیرد

ایران: رئیس شورای شهر زاهدان : ۵۰ هزار نفر از حاشیه ‌نشینان این شهر شناسنامه ندارند

دفاع از حقوق بشر

بحرین: در پی رای سازمان ملل درباره حبس خودسرانه نبیل رجب ۱۲۷ گروه حقوق بشری خواستار آزادی فوری او شدند

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ کارگروه سازمان ملل درباره حبس خودسرانه برای دومین بار از سال ۲۰۱۳ درباره غیرقانونی بودن حبس آقای نبیل رجب بر اساس حقوق بین المللی حقوق بشر رای داده است. در این رای دوم، این کارگروه اعلام کرده که حبس او نه تنها خودسرانه بلکه در عین حال تبعیض آمیز است. ۱۲۷ گروه حقوق بشری امضاکننده از این رای مهم که روز ۱۳ اوت ۲۰۱۸ منتشر شد و نقش مدافعان حقوق بشر در جامعه و نیاز به حمایت از آنها را تشخیص می دهد، استقبال می کنند. ما دولت بحرین را فرا می خوانیم تا فوری و بر اساس رای اخیر نبیل رجب را آزاد کند.

سازمان ملل باید برای ممنوعیت ربات‌های قاتل دست به اقدام قاطع بزند

عفو بین‌الملل ـ در کنفرانس سازمان ملل متحد در مورد «سلاح‌های مرگبار مستقل» یا «ربات‌های قاتل»، این سازمان خواستار ممنوعیت کامل چنین سیستم‌هایی شده است. این سلاح‌ها می‌توانند ربات‌ها، هواپیماهای بدون سرنشین مرگبار یا زیردریایی‌های بدون سرنشین باشند که انسان هدایت نمی‌کند و خود به‌طور مستقل تصمیم می‌گیرند به چه اهدافی حمله کنند. با توسعه سریع هوش مصنوعی امکان دستیابی به سلاح‌های مستقل فراهم می‌شود. با استفاده از داده‌های کامپیوتری چنین سلاح‌هایی اهداف خود را آن‌طور که به نظر می‌رسند و یا چگونگی حرکت آن‌ها را تشخیص می‌دهند و بر این اساس، بدون هرگونه دخالت انسانی به آن‌ها حمله می‌کنند.

ایران:

احکام سنگین علیه مسیحیان به خاطر ابراز عقاید و انجام اعمال دینی

عفو بین‌الملل ـ مسیحیان ایرانی ویکتور بِت تمرز، همسر او شامیرام عیسوی، امین افشار نادری و هادی عسگری تنها به خاطر عمل به ایمان مسیحی خود، از جمله حضور در گردهمایی‌های مسیحی و برپاکردن کلیساهای خانگی در مجموع به ۴۵ سال زندان محکوم شده‌اند. در صورتی که این افراد دستگیر و زندانی شوند، به عنوان «زندانیان عقیدتی» شناخته خواهند شد. �کشیش ویکتور بِت تمرز و شامیرام عیسوی، که از مسیحیان آشوری هستند و نوکیشان مسیحی امین افشار نادری و هادی عسگری به پنج تا پانزده سال زندان محکوم شده‌اند. آن‌ها تنها به دلیل عمل‌کردن مسالمت‌آمیز به باور مسیحی خود هدف قرار گرفته اند. اساس این احکام فعالیت‌های مسالمت‌آمیزی مانند برگزاری جشن‌های کریسمس، راه‌اندازی و برپاکردن کلیساهای خانگی و مسافرت به خارج از کشور برای شرکت در سمینارهای مسیحی است که دولت‌مردان از آنها با عنوان «فعالیتهای غیر قانونی کلیسایی» و «اقدام علیه امنیت ملی» یاد کرده‌اند. این نامبردگان پس از سپردن وثیقه، اکنون خارج از زندان و در انتظار رأی دادگاه تجدید نظر هستند.

محکومیت بیش از ۲۰۰ درویش

دیده‌بان حقوق بشر ـ محاکمه‌ها حق دفاع قانونی و آزادی‌های اولیه را نقض می‌کنند: از ماه مه ۲۰۱۸ دادگاه‌های انقلاب حداقل ۲۰۸ عضو اقلیت مذهبی دراویش را در محاکمه هایی که ناقض حقوق اولیه‌ی آنها بود به زندان و مجازات‌های دیگر محکوم کرده‌اند. بعد از اعتراض‌های اواخر فوریه که شاهد درگیری‌هایی خشونت‌بار بین معترضان و نیروهای امنیتی در تهران بود دولت‌مردان بیش از ۳۰۰ درویش را بازداشت و به زندان‌های بدنام فشافویه و قرچک منتقل کردند. دادگاه‌ها احکامی از جمله زندان‌هایی از ۴ ماه تا ۲۶ سال، شلاق، تبعید داخلی، ممنوعیت سفر، و ممنوعیت عضویت در گروه‌های سیاسی و اجتماعی صادر کرده‌اند. استفاده از شلاق به عنوان مجازات در حقوق بین‌المللی حقوق بشر گونه‌ای از شکنجه محسوب می‌شود.

رونمایی نخستین پلتفرم چندرسانه‌ای گورهای جمعی و سربه‌نیست‌شدگان

اخبار روز ـ  با وجود گذشت سی سال از کشتار وسیع زندانیان سیاسی در سال ۶۷، جمهوری اسلامی هنوز این حقیقت را که هزاران تن از مخالفان سیاسی خود را سربه‌نیست و در گورهای جمعی دفن کرده انکار می‌کند. تحقیقات عدالت برای ایران نشان می‌دهد اغلب این گورهای جمعی در جریان این اعدام‌های گسترده ایجاد شده اند. بر اساس اسناد و شواهد به دست آمده، در جریان سرکوب‌های سیاسی اوایل دهه ۶۰ نیز تعدادی از اعدام شدگان، در گورهای جمعی دفن شده اند. در فهرست مکان‌هایی که احتمال دارد گورجمعی باشند، تنها دو نقطه است که تاریخ آن به وقایعی پس از دهه ۶۰ مرتبط است. بیش از ۱۲۰ مکان در سراسر ایران وجود دارند که خانواده‌های جان‌باختگان،جان به‌دربردگان، مطلعان، فعالان محلی یا سازمان‌های سیاسی بر این باورند که در آن گورها بیش از سه نفر، به طور جمعی دفن هستند.

* فرهاد میثمى را آزاد و حجاب اجبارى را  لغو کنید

* کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل: حکم اعدام رامین حسین پناهی را لغو کنید

* ۶۰ نفر از نمایندگان پارلمان اروپا در نامه‌ای به حسن روحانی خواهان آزادی نسرین ستوده شدند

زنان و کودکان

پاکستان: عمران خان و زنان

دیپلمات ـ  نخست وزیر تازه پاکستان نو و بهتری به زنان تحویل خواهد داد؟ پیش بینی های زیادی درباره عمران خان، نخست وزیر تازه پاکستان و وعده او در مورد پاکستان نو انجام شده است. بعضی ها میگویند او ساده‌لوحانه وعده غیرممکنی داده است. بعضی دیگر می گویند گذر زمان در او تغییراتی ایجاد خواهد کرد. یک سوال آزار دهنده درباره دوره حکومت او به ویژه با توجه به اظهارنظرهای عمومی او درباره  نقش منفی فمینیسم در پاکستان این است: زنان طی دوره حکومت دولت تحریک انصاف به رهبری عمران خان چه وضعی خواهند داشت؟ یک راه آزمایشی برای پاسخ به این سوال بررسی دستاوردهای حزب عمران خان طی ۵ سال حکومت  محلی در یکی از چهار ایالت پاکستان است. ایالت زیر رهبری او خیبر پاختونخوا تنها  ایالتی بود که از تصویب قانون زن‌محور در مورد خشونت خانگی سر باز زد. عمران خان برای دفاع از اقدام حزب خود به روزنامه‌ها گفت: ما می‌خواهیم زنان را در این ایالت توانمند کنیم. به این دلیل لایحه قانونی را به شورای ایدئولوژی اسلامی ارجاع کرده ایم تا از مشکلاتی مثل ایالت پنجاب پرهیز کنیم.

تونس: عبدالرحیم، پیشروِ زنان تونسی

قنطره ـ روز ۳ جولای، شورای شهر تونس سعاد عبدالرحیم را به عنوان نخستین شهردار زن این شهر انتخاب کرد. این داروساز و نماینده پیشین پارلمان از حزب دموکراتیک مسلمان النهضه نخستین شهردار انتخابی زن در یکی از پایتخت های جهان عرب و بیستمین زن شهردار در سراسر جهان به شمار می رود. اما پیروزی تاریخی عبدالرحیم در پی کمپینی آشکارا متاثر از سکسیسم به دست آمد. روز ۸ مه، فواد بوسلما، یکی از سخنگویان ندا تونس که رقیب اصلی سیاسی النهضه است، ادعا کرد که نامزدی عبدالرحیم در کشوری مسلمان قابل قبول نیست زیرا او به عنوان یک زن نمی تواند در شب بیست و هفتم رمضان در مسجد حضور یابد. شهردار به طور سنتی در مراسمی مذهبی در شب بیست و هفتم یعنی لیله القدر در مسجدی در شهر حضور پیدا می کند. این اظهارات باعث واکنش شدید منفی در رسانه های اجتماعی علیه ندا تونس شد و این حزب سکولار از بوسلما فاصله گرفت. شورای شهر نیز انتقاد سکسیستی بوسلما را رد کرد و پنج عضو سکولار شورا برای انتخاب عبدالرحیم به ۲۱ نماینده النهضه پیوستند و او را با ۲۶ رای در مقابل ۲۲ رای انتخاب کردند. اما روشن نیست که مردم تونس به طور کلی تا چه حد با این اظهارات و احساسات موافق یا مخالف هستند. زیرا عبدالرحیم را شورای شهر انتخاب کرده است و نه مردم. لیست حزب النهضه که عبدالرحیم در رأس آن قرار داشت در انتخابات شورای شهر ۳۳ درصد آرا را دریافت کرد ولی مشارکت مردم بسیار کم بود. در نظرخواهی از حدود ۵۰۰ باشنده شهر تونس پیش از انتخابات شورای شهر ۵۴ درصد با شهردار شدن یک زن موافق بودند که در تناسب با موضع مترقی تر تونس در زمینه حقوق زنان و شمار نسبتاً بالای زنان در پارلمان است. در عین حال، درصد قابل توجهی از مردم یعنی ۳۶ درصد با این نظر موافق بودند که عبدالرحیم به علت زن بودن نباید اجازه شهردار شدن داشته باشد.

نظریات فمینیستی در ابعاد هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی

فمینیسم لیبرال چیزی را تغییر نمی‌دهد

یونان: کودکان در اردوگاه پناهجویان ‘دست به خودکشی می‌زنند’

ایران:

کسی به فکر رنج کودکان پای سفره عقد نیست

اخبار روز ـ در روستاها جمعیت زیادی از دختران کم سن و سال را می‌بینیم که بیوه شده‌اند. یعنی در سن ۱۰سالگی ازدواج کرده ‌و در سن ۱۳ یا ۱۴ سالگی بعد از جدایی از همسر بیوه شده‌اند. مدیرکل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ازدواج های زیر ۱۳سال در استان به یک پدیده تبدیل شده است، گفت: معلوم نیست که این ازدواج‌ها ثبت می‌شوند یا خیر. لایحه حمایت از حقوق کودکان و نوجوانان در حالی در صحن مجلس شورای اسلامی توسط نمایندگان تصویب شده که هنوز ایرادات زیادی بر آن وارد است. از مهم ترین مشکلات این قانون این است که درآن درباره منع ازدواج کودکان و دختران هیچ گشایشی وجود ندارد.

«کودکان کار؛ محصولِ سرمایه داری»

فرهنگ                                                                                              

ایران: کتاب‌خوان؛ آشفته بازار ترجمه و دودی که به چشم مخاطب می‌رود

اندیشه                                                                                                

عربستان سعودی: فریب نخورید، شرکای ما استادان سرکوب هستند

گاردین ـ پنج فعال سعودی با اعدام احتمالی روبرو هستند؛ اما جرم آنها چیست؟ «مشارکت در اعتراض ها»، «سردادن شعارهای دشمنانه  علیه رژیم» و «فیلمبرداری از اعتراض ها و نشر آنها در رسانه های اجتماعی.» این پنج نفر از جمله «اسراء الغمام»، فعال حقوق زنان متعلق به استان شرقی عربستان هستند که اکثریت جمعیت آن را شیعیان تشکیل می دهند. این افراد بیش از دو سال را در زندان سپری کرده اند و حالا دادستان خواهان اعدام آنهاست. وضع آنها نشانگر پوچی ادعاهای عربستان در خصوص آزادی در این کشور است. آری، ملک سلمان به زنان اجازه رانندگی داد تا بتوانند کارهای خود را انجام دهند؛ سینما افتتاح کرد و موسیقی را به روی صحنه برد؛ اما وی حاکم مطلق کشور ماند تا شکنجه کند، مخالفان را سر ببرد و سیاست خارجی وحشیانه را صادر کند که پیگیری یکی از وحشیانه ترین جنگ های عصر جدید در یمن بخشی از آن است. در طول یک سال گذشته، ده ها فعال سعودی، روحانیون، روزنامه نگاران و روشنفکران زندانی شدند؛ آنهم به شیوه ای که سازمان ملل آن را الگوی نگران کننده از بازداشت های گسترده و خودسرانه سیستماتیک خوانده است. دست‌کم ۱۵۴ در سال ۲۰۱۶ و ۱۴۶ تن در سال ۲۰۱۷ در این کشور اعدام شدند. بسیاری از اعدام ها به خاطر مخالفت سیاسی که دولتمردان عربستان «تروریسم» می‌نامند انجام شد. رژیمی که به زنان اجازه رانندگی می دهد اما آنها را به خاطر سخن گفتن بدون اجازه اعدام می کند فقط در رویاهای روزنامه‌نگاران دست به «اصلاحات» زده است.

بریتانیا: حزب کارگر باید تعریف یکجانبه از آنتی سمیتیسم را رد کند

دموکراسی باز ـ  فراخوان جامعه مدنی فلسطینی به حزب کارگر بریتانیا و اتحادیه های کارگری وابسته به آن: ما، اتحادیه‌های کارگری، سازمان ها و شبکه های مردمی که نماینده اکثریت جامعه مدنی فلسطین هستیم از حزب کارگر بریتانیا، اتحادیه‌های کارگری، شوراهای شهر، دانشگاهها و جامعه مدنی به طور کلی می خواهیم تعریف جعلی و ضد فلسطینی اتحاد بین‌المللی یادمان هولوکاست (IHRA) از آنتی سمیتیسم (ضد یهودی گری) را رد کنند. این تعریف غیر الزام آور می کوشد تاریخ فلسطین را از میان بردارد، همبستگی با مبارزه فلسطینی ها برای آزادی، عدالت و برابری را بدنام کند، آزادی بیان را سرکوب کند و رژیم اشغالگر فوق دست راستی اسرائیل، استعمار شهرک‌نشینان و آپارتاید اسرائیلی را از اقدامات موثر پاسخگویی بر اساس حقوق بین المللی محافظت کند. این تعریف به عمد دشمنی با یهودیان یا تبعیض علیه آنها را از یک طرف با نقد به حق علیه سیاست‌های اسرائیل و نظام بی عدالتی آن از طرف دیگر یکسان جلوه می دهد.

مقطع نئوفاشیستیِ نئولیبرالیسم

دموکراسی باز ـ  چگونه می توان اوج گیری همزمان راست افراطی و تحول اقتدارگرایانه نئولیبرالیسم را درک کرد؟ برای این کار نیاز به تفکر ضد فاشیستی داریم که بتواند نقش نئولیبرالیسم را در این مقطع نئوفاشیستی نشان دهد. رییس کمیسیون اروپا از نخست وزیر مجارستان در اجلاس ریگا در سال ۲۰۱۵ با گفتن «سلام دیکتاتور!» استقبال کرد. پیشتر، سناتور جان مک کین با دیکتاتور نئوفاشیست نامیدن ویکتور اوربان به حادثه ای دیپلماتیک دامن زده بود، اما اظهارات ژان کلود یونکر فقط بیانی دوستانه بود. این تناقض با لحنی که در همان زمان اروپا در مورد یونان به کار گرفت تکان دهنده بود: ریاضت اقتصادی شوخی نیست. درست پیش از اینکه سیریزا به قدرت برسد، وزیر خارجه آلمان ولفگانگ شویبله هشدار داد که انتخابات تازه تغییری در توافق‌های دولت یونان نمی‌دهد. برای اتحادیه اروپا، نئولیبرالیسم چیز خنده داری نیست: اهمیت اقتصاد بیش از آن است که آن را به دست مردم بسپارند. چگونه باید این دو پدیده همزمان را توضیح دهیم: اوج گیری راست افراطی در اروپا و جاهای دیگر، و تحول اقتدارگرایانه رژیمهای نئولیبرالی؟ از یک طرف، برتری طلبی سفید پوست ها و بیگانه هراسی سیاسی، از دونالد ترامپ تا ویکتور اوربان یا ماتئو سالوینی را می‌بینیم. و از طرف دیگر آن چه می‌توان «کودتا های دموکراتیک» نامید. نمونه دموکراتیک کودتا نیازمند بانکهاست و نه تانک‌ها. همین موضوع در مورد برزیل درست است. به کودتای نیاز نظامی نیازی نبود. آرای پارلمانی و حکم های قضایی کار را انجام می دهند. البته، خشونت پلیسی هنوز می تواند در سرکوب جنبش های اجتماعی مقاوم در برابر اصلاحات لیبرالی نقش مهمی بازی کند: فرانسه یکی از نمونه‌های آن است. در هر دو سو، آزادی‌های عمومی از دست می‌روند. به علاوه، سیاست‌های نئولیبرالی و سیاست‌های راست افراطی به هیچ وجه ناسازگار نیستند. اتحادیه اروپا اکنون دولت های راست افراطی را پذیرفته است.

نولیبرالیسم، ریشه‌ی مسائل امروز جهان

نقد اقتصاد سیاسی ـ در بروز بحران مالی جهانی، فاجعه‌ی زیست‌محیطی وحتی ظهور دونالد ترامپ، نولیبرالیسم نقش داشته است. چرا نیرو‌های چپ نتوانستند هیج بدیلی ارائه بدهند؟ ایدئولوژی‌ای بر زندگی ما حاکم است که اکثر ما نامش به گوش‌مان نخورده است، تصور کنید مردم اتحاد شوروی (سابق) هرگز نام کمونیسم به گوش‌شان نخورده بود. اگر در صحبت‌ها در درمورد این ایدئولوژی حرف بزنید با بی‌اعتنایی مواجه می‌شوید و حتی اگرمخاطب شما قبلاً این واژه را شنیده باشد در تعریف‌اش مشکل خواهد داشت. بحث بر سر نولیبرالیسم است: آیا می‌دانید نولیبرالیسم چیست؟ گمنامی هم نشانه و هم علت قدرت این مکتب اقتصادی است. این پدیده نقش مهمی در بسیاری از بحران‌های بین‌المللی داشته است: بحران مالی سال‌های ۲۰۰۸/۲۰۰۷، ثروت و قدرت شرکت‌های فرامرزی، که اسناد پاناما فقط گوشه‌ای از آن را نشان می‌دهد، ازبین رفتن تدریجی خدمات بهداشت و آموزش همگانی، شیوع مجدد فقر در میان کودکان، همه‌گیرشدن حس تنهایی، درهم‌پاشی اکوسیستم و ظهور چهره‌هایی مانند دونالد ترامپ. نگاه ما به این پدیده‌ها انتزاعی است و آن‌ها را جدا از هم می‌بینیم، غافل از این که این همه را یک فلسفه‌ی ‌سامانمند ومنسجم تسریع و یا وخیم‌تر کرده‌اند؛ فلسفه‌ای که نامی دارد – یا حداقل داشت. مطلوب‌تراز این که مکتبی بی‌نام و نشان اهداف خود را پیش ببرد چیست.

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH)   است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما:  contact@openasia.org

منابع این شماره: اخبار روز، بی‌بی‌سی فارسی، بیدار زنی، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیپلمات، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو بین‌المللی فرانسه، رادیو فردا، رادیو زمانه، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، قنطره، کانون مدافعان حقوق بشر، کانون مدافعان حقوق کارگر، گاردین، نقد اقتصاد سیاسی، نیویورک تایمز

 

بایگانی شماره‌های گذشته