در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنرچه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است. 

برخورد خشونت آمیز پلیس ترکیه و دستگیری ۲۳ نفر از تجمع کنندگان تظاهرات مسالمت آمیز”مادران شنبه”، مادران زندانیان سیاسی در استانبول/ منبع عکس دویچه وله

نقض حقوق بشر                  

افغانستان در هر صد هزار زایمان، ‌ ۳۲۷ زن می‌میرد

خبرگزاری افق، ۲۷ اوت- با وجود این‌که در سال‌های اخیر کاهش قابل ملاحظه‌ای در مرگ و میر مادران و نوزادان به وجود آمده است؛ اما هنوز هم افغانستان در میان کشورهای جهان و منطقه آمار بلند مرگ و میر مادران را دارد.

سعودی ها یک فعال مدنی زن را با شمشیر اعدام کردند.

اسپوتنیک، ۲۱ اوت- به گزارش اسپوتنیک به نقل از Daily Mail، عربستان سعودی روز گذشته اسراء الغمغام، زن روزنامه نگار و فعال مدنی را با گردن زدن اعدام کرد. بر بنیاد گزارش، اسراء الغمغام در سال ۲۰۱۵ همراه با همسرش در شهر قطیف به اتهام دست داشتن در تظاهرات ضد حکومتی دستگیر شد. پیشتر، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر نگرانی خود را از احتمال اعدام الغمغام اعلام کرده بود إسراء الغمغام، زن مدافع حقوق بشر در خطر اعدام؛ دادستان سعودی مجازات اعدام برای فعالان زن را مورد بررسی قرار می دهد ؛ فعال زن سعودی ‘با خطر صدور حکم اعدام مواجه است؛ دستگیری خودسرانه دو زن مدافع حقوق بشر و نگرانی دیده‌بان حقوق بشر از احتمال اعدام فعالان حقوق بشر در عربستان.

ایران پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران به ۷ سال زندان محکوم شد

خبرگزاری ایسنا، ۲۶ اوت- وکیل مدافع پریسا رفیعی دانشجوی دانشگاه تهران که در اسفند ماه ۱۳۹۶ بازداشت شده بود از محکومیت موکلش به ۷ سال حبس در دادگاه انقلاب تهران خبر داد. سعید خلیلی در این رابطه به ایسنا گفت: شعبه ۲۶ دادگاه انقلاب تهران خانم پریسا رفیعی دانشجوی ۲۱ ساله رشته هنر دانشگاه تهران را به اتهام اجتماع و تبانی به قصد ارتکاب جرم علیه امنیت کشور و فعالیت تبلیغی علیه نظام و اخلال در نظم عمومی جمعا به ۷ سال حبس محکوم کرد.

ایران 

هفت درصد دستگیرشدگان حوادث اخیر کرج را زنان تشکیل می‌دهند

مأموران امنیتی خانه چند فعال ضدحجاب اجباری را در اقدامی هماهنگ بازرسی کردند

زهرا نعمتی، کماندار ایرانی به دلیل سهل انگاری مسئولان از بازی‌های آسیایی حذف شد

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر در بیمارستان بستری شد

پرستو صالحی، بازیگر سینما و تلویزیون احضار و بازجویی شد

مالزی 

محکومیت دو زن به شلاق به خاطر روابط جنسی باید لغو شود

کودکان

گزارش مجلس: سالانه ۴۰هزار دختر ۱۰ تا ۱۴ساله ازدواج می‌کنند

ایران وایر، ۲۱ اوت ـ مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی مفصل، تازه‌ترین وضعیت موجود و ابعاد مساله ازدواج دختران در سنین پایین را در مناطق مختلف ایران مورد بحث و بررسی قرار داده است. گزارش این مرکز که به تازگی منتشر شده، نشان می‌دهد بالا‌ترین فراوانی ازدواج دختران در ایران طی سال های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال با ۱۹۶ هزار و ۵۲۹ مورد و گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال با ۲۰۴ هزار و ۲۰۲ مورد بوده است. در سال‌های ۱۳۹۱ تا ۱۳۹۵، ۹/۴ تا ۶/۵ درصد، یعنی به طور میانگین، سالانه حدود ۴۰ هزار مورد از کل ازدواج‌های ثبت شده در کشور نیز در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ ساله قرار داشته اند.

ایران مرکز پژوهش‌های مجلس: درباره پیامدهای منفی ازدواج دختران نوجوان اغراق می‌شود

ایران وایر، ۲۲ اوت- مرکز پژوهش‌های مجلس در تازه‌ترین گزارش خود ۹پیامد منفی ازدواج دختران در سنین پائین را زیر سئوال برده و اعلام کرده مسئولان و رسانه‌ها در این زمینه «اغراق» می‌کنند. این مرکز با بررسی نتایج چندین پژوهش٬ ادعا کرده برخلاف «بزرگنمایی» صورت گرفته، وضعیت موجود در حوزه ازدواج در سنین پایین آن‌گونه که گفته می‌شود بحرانی و حاد نیست که «براساس آن، سیاستگذار ملزم به تغییر قانون باشد.»

گزارش رسانه استرالیایی از تلاش کودکان پناهجوی ساکن نائورو برای خودکشی

رادیو فردا، ۲۷ اوت- وزیر کشور استرالیا اعلام کرد که نخستین قایق حامل پناهجویان پس از گذشت بیش از چهار سال به این کشور رسیده است. از سوی دیگر، گزارش یک شبکه تلویزیونی استرالیا حاکی از تلاش کودکان پناهجو به خودکشی در نائورو است. به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، پیتر دوتون، ‌وزیر کشور استرالیا، روز دوشنبه پنجم شهریور، گفت که یک قایق ماهیگیری با گروهی از پناهجویان از ویتنام به استرالیا رسیده است و افزود: دولت در حال کار با آژانس ها است تا از بازگشت آنها به کشور اصلی خود اطمینان یابد.

افغانستان

جور روزگار، کودکان بیجاشده را در جوزجان به خشت ریزی واداشته است

ایران

 کودکان کار؛ زباله جمع می‌کنند و جانشان را کف جاده جا می گذارند

 افزایش کودک‌آزاری و همسرآزاری در خراسان جنوبی به دلیل گسترش حاشیه‌نشینی

کودک آزاری یا کودک همسری؟!

یمن

قطع دست، تنها چاره دختری سرطانی در یمن جنگ‌زده

دفاع از حقوق بشر

ایران درخواست عفو بین‌الملل برای آزادی فرهاد میثمی و لغو حجاب اجباری

رادیو فردا، ۲۴ اوت- سازمان عفو بین‌الملل ضمن درخواست برای آزادی فرهاد میثمی، فعال مدنی، اعلام کرد که قوانین و مقررات حجاب اجبارى در ایران باید لغو شود. این سازمان همچنین از اینکه این فعال مدنی به اتهام داشتن نشان سینه با پیام «من به حجاب اجباری اعتراض دارم» به «تهدید علیه امنیت ملى» متهم شده ابراز تاسف کرده است. بر اساس اطلاعیه این سازمان، فرهاد میثمی به دلیل حمایت از اعتراضات زنان ایرانى علیه حجاب اجباری «مورد انواع اتهامات بى‌اساس امنیتى» قرار گرفته است.

جمعیت “خواهران در اسلام” میگوید: هرگز نباید قربانیان آزار جنسی را بخاطر نوع لباسی که به تن داشتند سرزنش کرد.

فمینیسم روزمره، ۲۳ اوت- جمعیت “خواهران در اسلام” معتقد است که آزار جنسی تعرضی جدی و مخرب برای قربانی است که همیشه ناخواسته رخ میدهد. مدیر ارتباطات جمعیت خواهران در اسلام، مجیده هاشم، در بیانیه ای در دوم آگوست اعلام کرد: “اینکه بگوییم زنان برای مصونیت از آزار جنسی باید به شکل خاصی لباس بپوشند نه تنها زنان را در آزادی پوشش و بیان محدود میکند، بلکه بلوغ اجتماعی کل جامعه را نیز زیر سوال میبرد.” وی همچنین از حمایت کامل خواهران در اسلام از طرح نماینده مجلس، ماریا چین عبدالله، برای ایجاد فضائی امن که قربانیان آزار جنسی بتوانند در آن با احساس آرامش و امنیت سخن بگویند خبر داد.

افغانستان کمک هشت میلیون دالری برای زنان باردار و کودکان

روزنامه هشت صبح، ۲۸ اوت- قرار است جاپان (ژاپن) ۸.۱ میلیون دالر را از طریق سازمان یونیسف برای حمایت از «صحت طفل و مادر» به افغانستان کمک کند. سفارت جاپان در کابل روز دوشنبه (۵ سنبله) با پخش خبرنامه‌ای نگاشته است: «این مساعدت مالی بخشی از حمایت‌های مجموعی در راستای تامین سلامتی مادران و کودکان بوده و تمرکز آن بر تغذیه، آب، حفظ صحت و بهداشت می‌باشد.»

 ایران

۶۰ نماینده پارلمان اروپا خواستار آزادی بی‌قیدوشرط نسرین ستوده شدند

قوانین و لوایح

پوشیدن برقع برای زنان در افغانستان آزاد است

فرهنگ پرس، ۱۳ اوت- صابر مومند، سخنگوی وزارت اطلاعات و فرهنگ، در گفت‌وگو با رسانه‌ها، ممنوعیت پوشیدن برقع توسط زنان در این کشور را رد کرد.

قوانین تبعیض آمیز محدودکننده فعالیتهای اقتصادی زنان

زنان و خشکسالی، ۲۷ اوت- پژوهشهای جدید بانک جهانی نشان می دهد که در قانون اساسی ۱۶۷ کشور در جهان حداقل یک قانون وجود دارد که فرصت های اقتصادی زنان را محدود می کند. در ۱۸۹ کشور جهان قوانینی وجود دارند که دسترسی زنان به مشاغل، اموال، عدالت در مالکیت و اعتبارات مالی را محدود کرده و درنتیجه این قوانین زنان با تبعیض سیستماتیکی مواجه هستند که خشونت علیه زنان را تسهیل می کند. طبق گزارش بانک جهانی در برخی از کشورها اصلاحات قانونی محدودی ایجاد شده که شرایط اقتصادی زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. از سال ۲۰۱۶، ۲۸ کشور شرایط شغلی را برای زنان آسان تر کرده اند و ۲۴ کشور محدودیت اخذ اعتبارات مالی را برای زنان لغو کرده اند. یکی از قابل توجه ترین یافته های سال ۲۰۱۶ این است که در ۱۰۴ کشور، زنان را از انجام کار مشابه مردان منع می کنند یعنی« بسیاری از اقتصادها در سراسر جهان برای اشتغال زنان محدودیت سیستماتیک ایجاد می کنند.»

سکس در ملأ عام در مکسیکو آزاد شد

اسپوتنیک، ۲۲ اوت- به گزارش اسپوتنیک، به نقل از NBC واشنگتن، مقامات شهر گوادالاخارا مکسیکو قانون را تصویب  نمودند که بر اساس آن جوانان این کشور اجازه دارند در مکان های عمومی و حتا جاده ها ارتباط جنسی برقرار نمایند. مقامات این کشور معتقد است که پولیس به جای مداخله در کار های شخصی شهروندان؛ بهتر است به مسائل جدی تر بپردازد.

ایران:

 قاچاقچیان اعضای کودکان به ۱۵ سال حبس و تا ۵۵ میلیون جریمه محکوم می‌شوند

حقوق مدنی سیاسی اقتصادی

افغانستان ایجاد دفاتر ثبت ازدواج راهی برای کاهش ازدواج های زیر سن

خبرگزاری بانوان افغانستان، ۲۷ اوت- ایجاد دفاتر عقد نکاح برای ثبت رسمی ازدواج‌ها؛ یکی از راه‌کارهاییست که به باور برخی آگاهان می‌تواند در کاهش ازدواج‌های اجباری و زیرسن دختران موثر باشد. به باور آنان، اساس مشکلات در ازدواج‌های عرفی است و این روشی است که زمینه‌ی ازدواج زیر سن و اجباری دختران را فراهم می‌سازد. شماری از فعالان حقوق زن، عقد ازدواج در مراکز رسمی را یکی از راه‌کارهایی می‌دانند که می‌تواند در کاهش ازدواج زیرسن و اجباری کمک کند.

افغانستان

شکایت زنان تجارت پیشه از کم‌کاری اتاق تجارت زنان در رفع مشکل زنان کارآفرین

زنان کارگر در انتظار تمدید قراردادهای‌شان

سیاست

ترکیه تظاهرات “مادران شنبه” را ممنوع اعلام کرد

دویچه وله، ۲۷ اوت- دولت ترکیه تظاهرات هفتگی مادران زندانیان سیاسی در ترکیه موسوم به “مادران شنبه” را ممنوع کرد. وزارت کشور ترکیه دلیل این امر را ارتباط این گروه از مادران با “سازمان‌های تروریستی” اعلام کرده است. اعضای خانواده و خویشاوندان این زنان سال‌هاست ناپدید شده‌اند و آنها از سال ۱۹۹۵ میلادی با تظاهرات خود خواستار روشن شدن وضعیت آنها هستند. پلیس ترکیه به تظاهرات “مادران شنبه” با خشونت پایان داد

زنان جوان پاکستانی عضو نیروی جدید تکاوران نخبه پاکستان می شوند

صدای امریکا، ۲۵ اوت- در کشور محافظه کار و سنتی همچون پاکستان که اغلب خانه داری را مناسب زنان می دانند، برخی از بانوان بر خلاف عرف جامعه به نیروی پلیس ملحق می شوند، البته تعدادی از زنان جوان پاکستانی عضو نیروی جدید تکاوران نخبه پاکستان شده اند که جزئیات آن را در گزارش تصویری در لینک بالا می توانید ببینید. 

افغانستان

 مریم اصغری، جوانترین نامزد پیرترین حزب سوئد

ایران

 اتهام‌ جدید علیه نسرین ستوده؛ «کمک به تشکیل کلیسای خانگی»

رضا خندان، همسر نسرین ستوده: نسرین تا خواسته‌هایش برآورده نشود دست از اعتصاب نمی‌کشد

گفت‌و‌گو با خدیجه مقدم درباره کارزار تازه مادران صلح: «نه به تحریم، نه به جنگ‌

بریتانیا: نبرد برای آزادی نازنین زاغری ادامه دارد

بین المللی:

مقام پیشین واتیکان: پاپ فرانسیس سال‌ها از اتهام آزار جنسی کشیش آمریکایی خبر داشته است

واکنش پاپ به اتهام اطلاع از رسوایی جنسی در کلیسای کاتولیک: پاسخ نخواهم داد

نخستین شهردار زن تونس، زنی متفاوت

بلا چاو”: انقلابی‌گری به عنوان کالایی جوان‌پسند

درگذشت وی‌اس نایپل؛ اسلام، ایران و رؤیاهای به دار آویخته

فرهنگ و جامعه

تائید گزارش‌ها درباره ارائه خدمات جنسی به مردان عراقی در مشهد

ایران وایر، ۲۷ اوت- رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی گزارش‌ها در مورد «استفاده جنسی مردان عراقی از زنان ایران» در «خانه مسافر‌های» شهر مشهد را تائید کرد. محمد قانعی گفته «در شهرهایی مثل مشهد و قم که زائرپذیر هستند، مراوده و مراجعه افراد غیرایرانی به خصوص عرب‌های عراق خیلی بیشتر مشهود است و حالا با مطرح شدن موضوع ازدواج موقت باید بیشتر مراقب باشیم.»

وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران

نقد اقتصاد سیاسی، ۲۰ اوت ـ متن حاضر، نتایج تحقیقی است در مورد وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران. این تحقیق در بهار و تابستان ۱۳۹۵ انجام شد. اما به دلایلی انتشار آن تا به امروز( مرداد ماه ۱۳۹۷)، امکان پذیر نبود. در این تحقیق، برخی جنبه‌ها‌ی وضعیت رفاهی زنان مهاجر افغان در ایران مورد بررسی قرار گرفته است. لازم به توضیح است که وضعیت رفاهی زنان افغان، جدا از وضعیت رفاهی خانوا‌د‌ه‌هایشان نیست. البته علاوه بر شاخص‌های کلی که در مورد تمام خانوار‌های مهاجران افغان صادق است، شاخص‌‌های دیگری مورد تحقیق قرار گرفت که در واقع مختص به زنان شرکت‌کننده در این تحقیق است. در مجموع، این شاخص‌ها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفت: میزان درآمد ماهانه‌ی خانوار، میزان مصرف پروتئین حیوانی (گوشت، مرغ، و ماهی)، میزان مصرف میوه، میزان تحصیلات، دسترسی به امکانات عمومی (سینما، تئاتر، باشگاه ورزشی،…)، سلامت جسمی، و احساس امنیت اجتماعی.

افغانستان در مزار شریف حجاب سیاه جاگزین چادری(برقع) شده است

خبرگزاری پژواک، ۲۶ اوت- دکانداران چادری فروش در شهر مزارشریف مرکز ولایت بلخ می گویند که درسال های اخیر، فروش چادری به نصف تقرب نموده و جای آن را حجاب سیاه گرفته است. آنها می گویند که میزان استفاده ازچادری درشهرکاهش یافته؛ اما برعکس  کاربرد حجاب سیاه افزایش یافته است.

افغانستان قاضی گفت: چرا خودکشی نمی کنی؟

روزنامه هشت صبح، ۲۷ اوت-در سیاهی نیمه‌شبی نحس به کودکی تجاوز شد. نه در کوچه پس‌کوچه‌ای توسط جوانکی جاهل، بلکه در خانه‌ی خودش، در اتاقِ خودش، توسط پدر خودش. آن کودک «خاطره» نام دارد، خاطره‌ای که کودکی نکرده و خود اکنون مادر دو کودک است. خاطره زمانی که کودکی بیش نبود و بیشتر از ۱۳ سال نداشت، مورد تجاوز پدرش قرار گرفت و این تعرض برای ۱۳ سال و به صورت مداوم ادامه یافت.«هزار و یک زن چون من»؛ فیلمی با فریاد بلند اجتماعی ساخته صحرا موسوی-مانی فسلم مستندی است که از زندگی خاطره ساخته شده است. 

نظریات فمینیستی در ابعاد هستی‌شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی

بیدارزنی، ۲۵ اوت- فمینیسم به دو اعتبار «تاریخی» و «گرایشی» تقسیم می‌شود. در تقسیم‌بندی تاریخی جنبش فمینیسم به سه موج اول، دوم و سوم تقسیم می‌شود و در تقسیم‌بندی گرایشی، شامل فمینیسم پست‌مدرن، لیبرال، مارکسیستی، رادیکال و سوسیال و دیگر انواع فمینیسم می‌شود. در این مقاله تلاش می‌شود تا با نگاهی به چهارچوب‌های فمینیستی از بعد هستی شناختی، معرفت‌شناختی و روش‌شناختی، فلسفه‌ی این اندیشه مورد بررسی قرار گیرد.

تبعیض جنسیتی و افسانه‌ی فرصت های برابر نوشته‌ی کیت فیگز

بیدارزنی، ۲۱ اوت- کتاب زنان و تبعیض نوشته‌ی کیت فیگز به بررسی وضعیت زنان در جامعه به‌خصوص در محیط کار می‌پردازد. فیگز ابتدا تعریفی از تبعیض جنسیتی علیه زنان ارائه و سپس به وضعیت زنان در حوزه‌ی اشتغال و محدودیت‌هایی اشاره کرده است که در محیط کار با آن‌ها مواجه می‌شوند. رویکرد کتاب را می‌توان در زمره‌ی آثار فمینیسم لیبرال جای داد، چراکه تأکید نویسنده بیشتر بر موقعیت اجتماعی زنان و عناصر جامعه‌پذیری است که مانع پیشرفت اجتماعی آن‌ها می شود.

توسعه سرمایه‌داری از منظری فمینیستی

نگاهی به کتاب کالیبان و ساحره اثر سیلویا فدریچی

رادیو زمانه، ۲۵ اوت- در این کتاب، نویسنده از منظر فمینیستی به بازاندیشی توسعه سرمایه­‌داری می‌­پردازد. او با دستگاه مفهومی مارکسی، فوکویی، و فمینیستی، بحث بدن و انباشت بدوی و بازتولید اجتماعی را در تاریخِ سرمایه‌­داری واکاوی می‌­کند. در واقع، پرسش اصلی کتاب عبارت است از: چگونه تاریخِ زنان با تاریخ سرمایه­‌داری تداخل دارد؟

رنج‌های زنان در اتحاد جماهیر شوروی

آسو، ۱۹ اوت- انقلاب کمونیستی روسیه و روی کار آمدن دولت اتحاد جماهیر شوروی با وعده‌های بسیاری برای بهبود بخشیدن به وضعیت زنان و حل کردن مشکلات آنان همراه بود. اما این وعده‌ها عملاً تحقق پیدا نکرد. رژیم بلشویکی ساختار سنتی خانواده را حفظ کرد، و پدرسالاری و مردسالاری ادامه یافت. اخیراً، یک تحقیق مفصل تاریخی به مستندسازی و آسیب‌شناسی این وضعیت پرداخته است.

چگونه خشکسالی موجب انقلاب جنسیتی در جامعه ماسایی در کنیا شد

زنان و خشکسالی، ۲۱ اوت – خشکسالی که آغاز شد، مردم روستای نیکولیله در کنیا به فکر چاره جویی افتادند . مشکلات زندگی در خشکسالی کم کم رخ می نمود و شرایط برای زنان بیش از پیش سخت شد. آنها بزودی دریافتند که برای رسیدن به نتیجه بهتر باید از مدیریت زنان بهره مند شده و نگرشهای زن ستیزانه را کنار بگذارند . زنان به وضوح برای مقابله با این شرایط و سازگاری با وضعیت موجود تواناتر بوده و در نتیجه نقشهای جنسیتی سنتی شروع به تغییر کرد. اکنون زنان و مردان دوشادوش هم برای سازگاری با خشکسالی و کاهش اثر آن بر زندگی شان در تلاشند. آنها به زنان قدرت «تصمیم گیری » دادند و هم اکنون زنان مدیریت زمین و کشت و کار و امور مراتع و دامها را بر عهده دارند.

زنان آفریقائی که دنیا را تغییر دادند

فمینیسم روزمره، ۲۷ اوت- هدا شعراوی در سال ١٨٧٩ در نظام حرمسرایی مصر چشم به جهان گشود. حرمسراها مکانهای محافظت شده ای بودند که در آنها زنان را از مردان جدا نگه میداشتند. اکثر زنان حرمسرا اجازه تحصیل و سواد خواندن و نوشتن نداشتند. اما هدا در حرمسرا آموزش دید …ولی اینکه اجازه تحصیل برابر با برادر خود را نداشت او را آزار میداد. او میگوید: “از اینکه بخاطر دختر بودنم اجازه تحصیلی که میخواستم را نداشتم آزارم میداد و باعث شد از درسهایم در حرمسرا نیز غافل شوم.”

زن ستیزی کهنه‌ترین نوع تبعیض در تاریخ بشری

فمینیسم روزمره، ۲۷ اوت- زن‌ستیزی پدیده‌ای اجتماعی است در پیوند با خشونت بر زنان٬ که در آن زنان با تبعیض یا تنفر روبرو گردیده، یا غیرقابل اعتماد دانسته می‌شوند. زن‌ستیزی محدود به یک قوم، نژاد، قشر و دین نیست. این پدیده اجتماعی در جامعه ما نیز به راحتی قابل مشاهده است. آیا برابر بودن زن ومرد را در عمل پذیرفته ایم؟ آیا ثابت کرده ایم زنان نیز باید از حقوق برابر بهره‌مند باشند؟ آیا دست از اعتقادات و افسانه‌های کهنه درباره زنان برداشته‌ایم؟

ایران

کتاب‌خوان: بانوان زردپوشی که شب‌ها در تهران عربده می‌کشند

گوشه چشمی به پدیده ی تعرض جنسی به زنان

گزارش کمیته ی برگزاری بیست و نهمین کنفرانس بنیاد پژوهش های زنان

غفلت از مطالبات اصلی و همگانی زنان

بین المللی

شکایت از استاد فمینیست دانشگاه نیویورک به اتهام رابطه جنسی بدون «توافق»٬ آزمونی دشوار برای جامعه دانشگاهی و فمینیستها

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید. 

منابع این شماره: دویچه وله، خبرگزاری افق، اسپوتنیک، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، دیده بان حقوق بشر، بی بی سی، رادیو فردا، خبرگزاری ایسنا، ایران وایر، رادیو زمانه، باشگاه خبرنگاران جوان، عفو بین الملل، خبرگزاری پژواک، خبرگزاری ایسنا، فمینیسم روزمره، روزنامه هشت صبح، فرهنگ پرس، زنان و خشکسالی، خبرگزاری بانوان افغانستان، هشدار، صدای امریکا، یورونیوز، رادیو بین المللی فرانسه، نقد اقتصاد سیاسی، طلوع نیوز، بیدارزنی، آسو، اخبار روز.