تنها خبرنامه‌ی فارسی زبانی که هر هفته شمار بزرگی از منابع بین‌المللی را مرور می‌کند و مطالب ارزشمند را در زمینه‌ی نقض فاحش حقوق بشر، عدالت، حقوق مدنی و سیاسی، جهانی سازی و حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حقوق نسل سوم – توسعه، صلح، محیط زیست – زنان، فرهنگ و اندیشه را گرد می‌آورد.

نگرانی از افزایش شمار گرسنگان در جهان عکس: آلیانس / د پ آ در دویچه وله 

نقض فاحش حقوق بشر

مصر: صدور حکم های اعدام و حبس های سنگین در محاکمه شرم‌آور دسته جمعی

عفو بین‌الملل ـ  دادگاه کیفری قاهره امروز در محاکمه دسته جمعی مربوط به شرکت در تحصن الرابعه در تاریخ ۱۴ آگوست ۲۰۱۳،  ۷۵ حکم اعدام، ۴۷ حکم حبس ابد و حکم های سنگین زندان از ۵ تا ۱۵ سال برای ۶۱۲ تن را صادر کرد. محمود ابوزید، عکاس خبری، از جمله محکومان است که به پنج سال زندان محکوم شده است. حتی یک مسئول امنیتی به خاطر رویدادهای ۱۴ آگوست ۲۰۱۳ که مشهور به کشتار الرابعه است مورد بازخواست قرار نگرفته است، در حالی که حمله پلیس برای پراکندن تحصن‌کنندگان دست‌کم ۹۰۰ کشته به جا گذاشت. بر اساس آمار رسمی، ۶ مأمور امنیتی نیز در آن روز کشته شدند. در محاکمه الرابعه، ۷۳۹ معترض به طور دسته جمعی به خاطر قتل ۱۷ تن، از جمله ۷ مأمور پلیس، و نیز اتهام های گردهمایی غیرقانونی، تحریک به قانون شکنی و شرکت در خشونت مورد محاکمه قرار گرفتند.

آمریکا: خشم گروه های کلیسایی از قطع کمک های اساسی به بیمارستان های بیت المقدس

المُنیتور ـ گروهای کلیسایی در آمریکا و اروپا کمپین جهانی را برای مخالفت با آخرین تصمیم دولت دونالد ترامپ برای قطع حمایت از بیمارستان های فلسطینی در بیت المقدس شرقی به راه انداخته‌اند. این مجازات مالی در چارچوب اقدام های قوه مجریه آمریکا برای فشار آوردن بر مذاکره کنندگان فلسطینی قرار می گیرد. بیمارستان ۱۲۷ تختخوابی آگوست ویکتوریا در سال ۲۰۱۷ به ۲۱۴۳۴ بیمار مداوای شیمی درمانی و ۱۹۹۳۶جلسه دیالیز و ۲۲۳۴۹ جلسه اشعه درمانی به بیمارانی از غزه و کرانه باختری ارائه کرد. قطع کمک ۲۵ میلیون دلاری آمریکا به بیمارستان‌های بیت‌المقدس شرقی

آمریکا: صبر زجرآور والدین اخراج شده

دیده بان حقوق بشر ـ این سازمان به همراه سازمان «جاستیس این موشن» با انتشار ویدیویی تازه اعلام کردند: «با وجود گذشت بیش از پنج هفته از حکم دادگاه مبنی بر به هم رسیدن کودکان و والدین جدا شده، صدها کودک هنوز در بازداشت ایالات متحده باقی مانده اند و از والدینشان جدا افتاده اند.» حدود ۳۶۰ نفر از این والدین جدا افتاده، به‌تنهایی و بدون کودکی که با آنها به آمریکا مسافرت کرده بود اخراج شده اند. در دو ماه گذشته، این دو سازمان مصاحبه‌هایی با والدین در السالوادور، هندوراس و گواتمالا انجام داده اند. بسیاری از این افراد گفتند که آنها ماه‌ها بدون اینکه بدانند چرا کودکانشان آزاد نشده یا بازنگشته اند سپری کرده‌اند و این موضوع باعث آسیب روانی شدید به ایشان شده است. ویدئو دو پدر را نشان می دهد که اخراج شده و به گواتمالا بازگردانده شده اند، آنها تجربیاتشان را شرح می دهند.

گواتمالا: ترساندن جامعه مدنی در پی تصمیم به توقف تمدید مأموریت کمیسیون بین المللی تحقیق درباره معافیت از مجازات

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ‌ فعالیت های پلیس برای یافتن رهبران سازمان های حقوق بشر و نیز جاسوسی از دفاتر آنها نمونه هایی از ترساندن جامعه مدنی است که در پی تصمیم رئیس جمهوری برای تمدید نکردن ماموریت کمیسیون بین المللی تحقیق به راه افتاده است. به گزارش واحد حمایت از مدافعان حقوق بشر در گواتمالا، پلیس کشور پیش و بلافاصله بعد از اعلام خاتمه ماموریت کمیسیون بین المللی تحقیق سعی کرده دست کم رهبران ۷ سازمان حقوق بشر را ردیابی کند. بیانیه مشترک درباره عدم تمدید مأموریت کمیسیون بین المللی تحقیق

اسرائیل : چندین حمله به گروه‌های ضد اشغال

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر اطلاع یافته است که دولتمردان اسرائیل در این مورد حمله هایی را به گروه‌های ضد اشغال انجام داده‌اند، از جمله دستگیری خودسرانه رئیس اجرایی سازمان «سکوت را بشکنیم» و مدیر ارتباطات این سازمان، یک وکیل حقوق بشری که مشاور حقوقی این سازمان است و شش عضو گروه ضد اشغال تایوش. به علاوه محدودیت‌هایی بر آزادی بیان گالری باربور برقرار شده است. پلیس مرزی اسرائیل سه فرد نامبرده در بالا را در روز ۳۱ آگوست ۲۰۱۸ دستگیر کرد. این سه مدافع حقوق بشر در آن روز برنامه آموزشی در در تپه های جنوب هبرون برای حمایت از ۶ فعال تایوش که چند روز پیش از آن مورد حمله قرار گرفته بودند، اجرا می‌کردند. ۶ عضو تایوش روز ۲۵ آگوست ۲۰۱۸ زمانی که در حال ثبت ساخت و ساز غیر قانونی در شهرک کوچ نشین یهودی در تپه های جنوب هبرون بودند، مورد حمله ۱۰ کوچ‌نشین قرار گرفتند که دوربین های ایشان را شکستند. چهار تن از این عده در اثر کبودی بازو و پا و ضرب دیدگی دنده ها به بیمارستان منتقل و در پی مداوا مرخص شدند.

مراکش: سرکوب بی امان هزاران مهاجر و پناهجو از جنوب صحرا غیرقانونی است

عفو بین‌الملل ـ سرکوب گسترده هزاران مهاجر، پناهجو و آواره بدون دسترسی به موازین دادرسی به دست مسئولان مراکشی غیرقانونی است. از آخر جولای تاکنون، پلیس مراکش به همراه ژاندارمری سلطنتی و نیروهای کمکی حمله های بزرگی را به محله‌های مورد سکونت مهاجران در چندین شهر، به ویژه در استان‌های شمالی طنجه، نادور و تتوان در همسایگی مرزهای اسپانیا انجام داده‌اند. بر اساس برآوردها ۵ هزار تن در این حمله ها گردآوری و پس از حمل با اتوبوس در مناطق دور افتاده در نزدیکی مرز الجزایر رها شده اند.

چین: سرکوب‌های گسترده در منطقه مسلمانان

دیده‌بان حقوق بشر ـ دولت چین در حال هدایت کردن طرحی علیه مسلمانان ترک سین جیانگ در شمال غربی چین است که حقوق بشر را نقض می کند. در گزارش «ریشه کن کردن ویروس‌های ایدئولوژیک: طرح سرکوب مسلمانان سین جیانگ»، شواهد جدیدی از بازداشت‌های خودسرانه، شکنجه، بدرفتاری و کنترل فراگیر بر زندگی روزمره مردم به دست دولت چین ارائه شده است. در سراسر این منطقه، مسلمانان ترک که جمعیتی بالغ بر ۱۳ میلیون نفر دارند تحت تعلیم و تربیت سیاسی اجباری قرار گرفته اند، به‌صورت جمعی مجازات شده اند، برای جابجایی و ارتباطات ایشان محدودیت ایجاد شده، محدودیت‌های مذهبی علیه ایشان شدیدتر شده و آنها تحت مراقبت شدید گروهی قرار گرفته اند که ناقض حقوق بین المللی حقوق بشر است.

بحرین، عربستان سعودی، اسرائیل و ترکیه در بین ۳۸ کشور ناقض حقوق بشر در جهان قرار دارند

مصر: دادگاه حکم اعدام ۷۵ تن را در ارتباط با اعتراضات ۲۰۱۳ تایید کرد

ازبکستان: دستگیری خودسرانه، جریمه و محرومیت از ویزای خروج مدافع حقوق بشر اعظم تورگونف

آلمان: کشیش‌ها در دهه‌های اخیر ‘بیش از سه هزار کودک را آزار جنسی داده‌اند’

آلمان: جمع‌آوری ۳۶۷۷ سند سوء استفاده جنسی در کلیسای کاتولیک

آمریکا: دستور تعطیلی دفتر سازمان آزادی‌بخش فلسطین را صادر کرد

عربستان سعودی: بازداشت به جرم صبحانه خوردن با یک زن

ترکیه: صلاح‌الدین دمیرتاش، رهبر مشترک پیشین حزب دموکراتیک خلق‌ها به چهارسال و هشت ماه زندان محکوم شد

ایران:

سه جوان کُرد قربانی انتقام‌جویی دولت‌مردان جمهوری اسلامی

جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران ـ در واکنش به اعدام زانیار مرادی، لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی در زندان رجایی شهر کرج، عبدالکریم لاهیجی،‌ رئیس جامعه‌ و رئیس افتخاری فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، گفت: «اعدام زندانیان سیاسی بر اساس اتهام‌های ساختگی، “اعتراف” اجباری در زیر شکنجه و در پی محاکمه‌های ناعادلانه توهین به اساسی‌ترین موازین حقوق بشر است. جامعه‌ی بین‌المللی، سازمان ملل و اتحادیه‌ی اروپا باید قاطعانه قتل دولتی مخالفان به دست مسئولان جمهوری اسلامی را محکوم کنند و از دولت‌مردان ایران خواهان پاسخ‌گویی شوند. دولت‌مردانِ ایران برای هر گونه مخالفتی حکم اعدام صادر و اجرا می‌کنند. حکومت ایران باید فوری حکم‌های اعدام تمام زندانیان عقیدتی و از جمله فعالان جوامع قومی را لغو کند و به روند پرشتاب الغای مجازات اعدام در سراسر جهان بپیوندد.» جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران چند دهه برای الغای مجازات اعدام مبارزه کرده و با این مجازات در هر شرایطی و به هر دلیل و اتهامی مخالف است. اما باید خاطرنشان کرد که اعدام زانیار و لقمان مرادی و رامین حسین‌پناهی نقض فاحش حقوق بین‌المللی حقوق بشر و حتا مقررات قانون پرایراد مجازات اسلامی است. حقوق بین‌المللی حقوق بشر اعدام را فقط به‌خاطر جنایت‌های مهم به معنای جنایت‌های عمدی با پیامدهای مرگبار یا عمده‌ی دیگر مجاز کرده است. به علاوه، بر اساس ماده‌ی ۲۸۸ قانون مجازات اسلامی نیز «هرگاه اعضای گروه باغی، قبل از درگیری و استفاده از سلاح، دستگیر شوند، چنانچه سازمان و مرکزیت آن وجود داشته باشد به حبس تعزیری درجه سه و درصورتی که سازمان و مرکزیت آن از بین رفته باشد به حبس تعزیری درجه پنج محکوم می‌شوند.» گزارش‌های مرتبط: گزارش یک دادرسی؛ زانیار و لقمان مرادی ؛ اعتصاب عمومی در شهرهای کردنشین ایران ؛ نسرین ستوده: اعدام زندانیان کرد نشانه خشونت ذاتی دستگاه قضایی است ؛ کمیسر حقوق بشر سازمان ملل اعدام زندانیان کرد در ایران را محکوم کرد

پخش تلویزیونی «اعترافات» اجباری دو زندانی کرد 

عفو بین‌الملل ـ دو زندانی کرد، هوشمند علیپور و محمد استادقادر در روز ۱۲ مرداد توسط نیروهای امنیتی در نزدیکی شهر سقز به ظن مشارکت در حمله نظامی به یک پایگاه امنیتی در آن شهر بازداشت و هفته‌ها از هرگونه تماس با دنیای بیرون محروم شدند. در ۱۶ مرداد، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران اعترافات آنها علیه خود را پخش کرد. این زندانیان از دسترسی به وکیل انتخابی‌شان محروم مانده‌اند و تماس محدودی با خانوادهایشان داشته‌اند. محمد استادقادر در جریان بازداشت مورد اصابت گلوله قرار گرفت و زخمی شد اما از مراقبت‌های پزشکی محروم مانده است. هر دو مرد را به محلی نامعلوم انتقال دادند و از دسترسی به خانواده و وکیل محروم کردند.

خالد حسینی، مظفرصالح نیا و مختار زارعی به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری ـ خالد حسینی فعال کارگری و از اعضای کمیته هماهنگی و مظفر صالح نیا فعال کارگری و از اعضای اتحادیه آزاد کارگران ایران، به دستور قاضی شاگلدی با قرار وثیقه هر یک ۸۰ میلیون تومانی به زندان مرکزی سنندج منتقل شدند. اتهام این فعالان کارگری تبلیغ برای اعتصاب عمومی در شهر سنندج عنوان شده است. همزمان مختار زارعی، روزنامه نگار اهل سنندج نیر به اتهام اجتماع و تبانی، با قرار وثیقه ۸۰، میلیونی به زندان مرکزی انتقال یافت.

* اعدام‌ها: رجایی‌شهر کرج (۵ تن)؛ رجایی‌شهر کرج (۳ تن)؛ میاندوآب (کمال احمد‌نژاد، زندانی سیاسی کُرد اعدام شد)

* سپاه حمله به مقر حزب دموکرات کردستان در خاک عراق را تأیید کرد

* محکومیت پنج شهروند بهایی اهل شیراز به حبس و تبعید

* دیوان عالی کشور حکم اعدام ۹ نفر را به جرم تجاوز گروهی در یک باغ تایید کرد

* سعید اسدی، رئیس تئاتر شهر و مریم کاظمی، کارگردان تئاتر بازداشت شدند

* بازداشت فعالان حقوق زنان: رضوانه محمدی بازداشت شد

* تایید حکم ۴۸ ماه حبس تعزیری برای ۶ تن از فعالین مدنی ترک

عدالت

آمریکا: دادگاه بین المللی می گوید تهدید های آمریکا آن را “باز نخواهد داشت”

خبرگزاری آسوشیتدپرس ـ مدافعان حقوق بشر روز ۱۱ سپتامبر هشدار دادند که حمله شدید آمریکا به تحقیقات دادگاه بین المللی جزایی درباره جنایت های جنگی فضای معافیت از مجازات در افغانستان را تقویت خواهد کرد و باعث طولانی شدن جنگ و جسور شدن مرتکبان خشونت خواهد شد. نیروهای آمریکایی و سازمان سیاسی‌آی‎اِی به ارتکاب جنایت های جنگی در افغانستان متهم شده اند. رئیس کمیسیون حقوق بشر افغانستان، سیما سمر، گفت: «این مسئله بسیار تاسف آور است زیرا ارائه عدالت به قربانیان به فرآیند صلح در افغانستان کمک خواهد کرد. عدالت یک کالای لوکس نیست، بلکه حقوق اساسی بشر است.» دادگاه بین المللی جزایی در مدت ۳ ماه پیش از ژانویه ۲۰۱۸، ۱.۷ میلیون شکایت در مورد جنایت‌های جنگی دریافت کرد، گرچه بعضی از شکایت ها یک روستای کامل را شامل می شوند. سخنرانی جان بولتون (نگاه کنید به: خبر مربوط در پایین) در شرایطی انجام شده است که یک قاضی دادگاه قرار بود به زودی رأی درباره درخواست دادستان ها برای آغاز رسمی تحقیقات درباره جنایت های ارتکابی به دست نیروهای ملی امنیتی کشور، طالبان و شبکه حقانی و نیز نیروها و ماموران اطلاعاتی آمریکایی از ماه مه ۲۰۰۳ به بعد را اعلام کند. اَمل ناصر، نماینده دائمی فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر در دادگاه بین المللی گفت: فکر می کنم آمریکا این نظر را تبلیغ می‌کند که بالاتر از قانون ایستاده است.

دیوان کیفری‌ بین‌المللی: در مقابل آمریکا عقب نمی‌نشینیم

بی‌بی‌سی ـ دیوان بین‌المللی کیفری‌ ضمن رد تهدیدهای اخیر آمریکا اعلام کرد که در مقابل این تهدیدها عقب نشینی نمی‌کند. این نهاد بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای، بر نقش دیوان به عنوان “ابزاری برای تضمین حساب کشی از جنایت هایی که وجدان بشری را تکان می دهند” تاکید کرد. در واکنشی جداگانه، فرانسه نیز روز سه شنبه ۱۱ سپتامبر به حمایت از دیوان کیفری‌ بین‌المللی پرداخت. دادستان دیوان کیفری لاهه در سال ۲۰۰۷، بررسی‌های ابتدایی خود را درباره وضعیت افغانستان آغاز کرد. افغانستان در سال ۲۰۰۳ عضو دادگاه لاهه شده و این دادگاه صلاحیت رسیدگی به جنایاتی را که پیش از آن در افغانستان رخ ‌داده ندارد. این دیوان صلاحیت رسیدگی به چهار جنایت‌ سنگین را دارد: نسل‌کشی، جنایت علیه بشریت، جنایت جنگی و تجاوز ارضی. ایالات متحده عضو دیوان بین‌المللی کیفری نیست. اما دادگاه لاهه صلاحیت دارد علی‌رغم غیرعضو بودن آمریکا، شهروندان این کشور را که در افغانستان مرتکب جرایم سنگین شده‌اند، مورد پیگرد قرار دهد. دیوان کیفری بین‌المللی با تهدیدهای بولتون «عقب‌نشینی نمی‌کند»

آمریکا: دیوان بین‌المللی کیفری درباره اتهام جنایت جنگی آمریکا در افغانستان تحقیق نکند

بی‌بی‌سی ـ آمریکا اعلام کرد که اگر دیوان بین‌المللی کیفری‌ به تحقیق درباره اتهام جنایت جنگی علیه نیروهای این کشور در افغانستان ادامه دهد، موضع تهاجمی علیه این دیوان می‌گیرد و آن را تحریم می‌کند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا این موضوع را در سخنرانی برای گروه محافظه‌کار “جامعه فدرالیست” در واشنگتن بیان کرد. آقای بولتون دیوان بین‌المللی کیفری‌ را ناکارآمد، نامشروع و خطرناک خواند که بنیانگذارانش قصد داشتند قدرت آمریکا را محدود کنند. به گفته آقای بولتون دیوان بین‌المللی کیفری، رهبری سیاسی آمریکا را نشانه گرفته، اصل تفکیک قوا را نقض می‌کند، پاسخگو نیست، ماهیتش سیاسی است و “بوروکرات های لاهه” می خواهند هر کسی را هر جا که خواستند تحت پیگرد قرار بدهند.

استرالیا: طلب عدالت برای جنایات میانمار

دیده‌بان حقوق بشر ـ چند سازمان حقوق بشری اعلام کردند: دولت استرالیا باید فوری به روابط نظامی خود با میانمار خاتمه دهد. آنها از دولت استرالیا خواستند تحریم‌های هدفمند علیه فرماندهان ارتش که مسئول بی رحمی‌ها علیه قوم روهینگیا هستند اعمال کنند و برای برقراری سازوکاری بین المللی به قصد کمک به پیگردهای قضایی در آینده فعالیت کنند. در زمانی که استرالیا سومین دوره عضویت خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد را آغاز می‌کند، دولت باید برای پاسخ‌گو کردن کسانی که مسئول جنایات بین المللی بزرگ در میانمار هستند قدم بردارد. گزارش نهایی مأموریت بینالمللی حقیقت یاب در میانمار توصیه می‌کند که ژنرال‌های ارشد ارتش باید برای نسل کشی، جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی مورد پیگرد قرار گیرند.

بریتانیا: اعتراض حقوقی به دولت در مورد صدور اجازه شکنجه

ریپریو ـ این سازمان علیه دولت به خاطر استفاده از قانونی مخفی که می‌توان برای صدور اجازه به مأموران اطلاعاتی بریتانیا برای استفاده از شکنجه و اعدام های ظالمانه و غیرانسانی به کار گرفت، اعتراض حقوقی کرده است. فصل ۷ قانون سازمان های اطلاعاتی سال ۱۹۹۴ به وزرا اختیار می دهد تا اجازه ارتکاب اقدام‌های جنایتکارانه را در خارج به مأموران بریتانیا بدهند. در ماه جون، دو گزارش کمیسیون اطلاعات و امنیت پارلمان آشکار کرد که وزرای کنونی و پیشین کابینه، از جمله نخست وزیر کنونی ترزا می، فیلیپ هموند و بوریس جانسون معتقد هستند که می‌توانند اجازه عملیات را صادر کنند حتی در شرایطی که خطر جدی مشارکت در شکنجه یا سوء رفتار وجود دارد.

میانمار: با اعلام صلاحیت دادگاه بین المللی جزایی درباره اخراج ها امید برای قربانیان روهینگیا افزایش یافت

ایران: از مادران میدان دومایوآرژانتین تا مادران پارک لاله

حقوق مدنی و سیاسی

هند: ما با رژیم فاشیستی در این کشور رو به رو هستیم

قنطره ـ داستان نویس و کنشگر اجتماعی مشهور آرونداتی روی در گفتگویی به بحث درباره دستگیری های اخیر روشنفکران چپ در هند می‌پردازد و دولت نخست وزیر مودی را متهم به واژگون کردن قانون اساسی می‌کند: هزاران نفر در ایالت‌های مختلف در زندان به سر می‌برند. کسانی که نامشان معلوم نیست، وکیل ندارند، نمی توانند مصاحبه مطبوعاتی برگزار کنند. پیشترها مردم جامعه بومی «آویداسی»را به عنوان مائوئیست تحت آزار و تعقیب قرار می دادند. اکنون دالیت ها (کاست پایین هندوها) و هر کسی که از آنها حمایت کند در این مقوله قرار می گیرد. ما شاهد کودتایی علیه قانون اساسی هستیم. وضعیت خطرناک تر از شرایط اضطراری سال ۱۹۷۵ است. این دولت قانون اساسی را واژگون می کند تا هند را به عنوان ملت هندو اعلام کند، و مهمتر از آن کاست بالایی ملت هندو که در آن اقلیت‌ها و همه کسانی را که با نظر اکثریتی موافق نیستند می توان مجرم دانست. من گمان می‌کنم تا انتخابات عمومی بعدی سیرک ادامه خواهد داشت: دستگیری‌ها، قتل ها، بمب گذاری ها، آشوبها وکشتارها.

ایرلند: دونالد ترامپ سفر خود را با توجه به اعتراض های گسترده در دابلین لغو کرد

ایندیپندنت ـ با توجه به اعتراض های گسترده ای که برای استقبال از دلالت را در داخل این برنامه ریزی شده، ترامپ سفر آتی خود به ایرلند را لغو کرد. او قرار بود پس از جشن روز آتش‌بس در فرانسه در ۱۱ نوامبر به ایرلند برود. زمانی که سال گذشته برنامه سفر اعلام شد، فعالان برنامه‌ریزی برای تظاهرات گسترده در سراسر ایرلند را آغاز کردند. لغو این سفر در ایندیپندنت ایرلند منتشر شد. گزارش‌های اولیه حاکی است که کاخ سفید هنوز به بررسی امکان دیدار از ایرلند می‌پردازد. رهبر حزب کارگر ایرلند پیش از این گفته بود که آقای ترامپ دوست دموکراسی و حقوق بشر نیست و مردم حوزه انتخابیه خود را تشویق به اعتراض علیه سفر کرده بود.

اسرائیل: پاراگوئه سفارتش را از اورشلیم به تل‌آویو بازگرداند؛ اسرائیل سفیرش را فراخواند

ایران:

* پرونده قتل مریم فرجی؛ دو ماه بعد

* کلانتری: تکلیف فعالان محیط زیستی بازداشت‌شده را مشخص کنید

* بهنام ابراهیم‌زاده، فعال کارگری با قرار وثیقه ۴۰میلیون تومانی آزاد شد

* پیام درفشان و فرخ فروزان، دو وکیل دادگستری با تودیع وثیقه آزاد شدند

* مدیر تئاتر شهر و کارگردان «رویای شب تابستان» آزاد شدند

جهانی سازی & حقوق اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی

نگرانی از افزایش شمار گرسنگان در جهان

ایران:

* طبقه‌ کارگر باید ۷۰ درصد دستمزدش را پای غذا بدهد تا فقط زنده بماند

* سازمان بهزیستی استان تهران: ۷۰ درصد کودکان کار اتباع خارجی هستند

* قوه قضائیه ۱۰ عنوان اتهامی اول کشور را اعلام کرد؛ جرایم مربوط به خانواده، فقر و مشکلات اقتصادی در صدر

* خشونت خانگی، سالمندآزاری و خودکشی بیشترین آمار آسیب‌های اجتماعی

* گالوپ: مردم ایران، هم‌تراز مردم نیجر و فلسطین از نظر تجربه منفی در زندگی

دفاع از حقوق بشر

مجارستان: پارلمان اروپا با رای تاریخی خود از اصول اساسی اتحادیه‌ی اروپا دفاع کرد

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر ـ اعضای پارلمان اروپا امروز با تصویب پیشنهاد ارائه شده در گزارش سارگنتینی تصمیم گرفتند مقررات ماده‌ی (۱)۷ عهدنامه‌ی اتحادیه اروپا را در مورد مجارستان به اجرا بگذارند. فدراسیون از این تصمیم تاریخی که راه را برای پاسخگویی و احتمالاً تحریم مجارستان به خاطر نقض مکرر اصول بنیادی اتحادیه‌ی اروپا باز می‌کند، استقبال می‌کند. تصویب این قطعنامه این پیام روشن را به مجارستان و دیگر کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا می‌دهد که این اتحادیه دیگر زیر پا گذاشتن اصول اساسی خود را تحمل نخواهد کرد. این نخستین بار است که پارلمان اروپا اجرای این رویه را در پیش گرفته است و در عین حال یک پیروزی برای فدراسیون به شمار می‌رود که در چندین سال گذشته وضعیت را در مجارستان ثبت و برای در پیش گرفتن اقدام مشخص نهادهای اروپایی، از جمله در دیدارها با طرف‌های اصلی اتحادیه اروپا، مبارزه کرده است.

آلمان: عفو بین‌الملل خواستار توقف روند اخراج پناهجویان افغان از آلمان و بازگرداندن آنان به افغانستان شد

عفو بین‌الملل ـ فرانسیسکا ویلمار، مسئول امور پناهجویان عفو بین‌الملل در آلمان از این کشور خواست برنامه بازگرداندن جمعی تعدادی از پناهجویان افغان در آلمان را روز ۱۱ سپتامبر، متوقف کند. این پناهجویان کسانی هستند که اداره مهاجرت آلمان تقاضای پناهندگی آنان را رد کرده است. او گفت: «کمیسیون پناهجویان سازمان ملل متحد کابل، پایتخت افغانستان را که محل فرود هواپیماهایی است که از آلمان به کشور وارد می‌شوند، به عنوان شهری ناامن رده‌بندی کرده است. خطر انفجار بمب و عملیات انتحاری در بازار، مدرسه، مطب پزشک و یا دفتر کار، و همه اماکن رفت و آمد، مردم را تهدید‌ می‌کند. هفته گذشته ده‌ها نفر در ورزشگاه کشته شدند.»

گزارش‌گران بدون مرز (RSF) ۷۰ سال پس از اعلامیه جهانی حقوق بشر، تلاش برای تهیه پیش‌نویس « اعلامیه جهانی اطلاعات و دموکراسی» را آغاز کرد

ویتنام: فدراسیون بازداشت خودسرانه و اخراج حتمى دبیر کل خود دبی استوتارد  را به خاطر خطر برای امنیت ملی و نظم اجتماعی  محکوم می کند

هند: لغو قانون ضد هم‌جنس‌گرایی در دیوان عالی کشور

بلاروس: اطلاعات دست اول؛ دعوت به نشست جانبی در ورشو پایتخت لهستان  ۱۲ سپتامبر

سوریه: هشدار دبیرکل سازمان ملل نسبت به ایجاد “حمام خون” در ادلب

ایران:

* اعتراض سازمان دیده‌بان حقوق بشر به شدت گرفتن سرکوب فعالان مدنی

* مادر نرگس محمدی به دادستان تهران: ظلم علیه دخترم تا کجا؟

* نمایشگاه فرانکفورت برای جامعه‌ای بدون زندان

زنان و کودکان

عربستان سعودی: فعالان حق رانندگی را آزاد کنید

دیده‌بان حقوق بشر ـ شرکت‌های بزرگ خودروسازی باید از دولت‌مردان عربستان سعودی بخواهند که ۹ فعال حقوق زنان بازداشت شده را که برای حق رانندگی مبارزه می‌کردند بدون قید و شرط آزاد کنند. شرکت‌های خودروسازی به‌صورت کلی از تصمیم عربستان سعودی مبنی بر برداشتن ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور تقدیر کردند، اما با این که فعالان حقوق زنان در این کشور بازداشت شده‌اند، همچنان ساکت مانده‌اند. چندین تن از این فعالان حقوق زنان بدون اتهام بیش از سه ماه است که در بازداشت باقی مانده‌اند. این کمپین که در ۱۱ سپتامبر سال ۲۰۱۸ آغاز به‌کار کرده، از مردم می‌خواهد که شرکت‌های خودرو سازی را تشویق کنند که از آزادی زنانی که ناعادلانه در عربستان سعودی بازداشت شده‌اند حمایت کنند.

آرژانتین: دو بیانیه از ائتلاف فمینیستی «نی اونا منوس»: خشم و سرخوشی؛ آتش از آنِ ماست

ایران:

* ازدواج در کودکی و آینده از دست رفته

* دو هزار ازدواج زیر ۱۴سال در خوزستان ثبت شده است

* ازدواج ۳۴۴ دختر زیر ۱۴ سال در استان البرز

* همایش ایران‌پژوهی: مردی و مردانگی ایرانی

فرهنگ

آمریکا: مایکل مور در فیلم تازه ترامپ را با هیتلر مقایسه می کند

واشینگتن پُست ـ  مایکل مور در آستانه انتخاباتی حساس در سال ۲۰۰۴ فیلم فارنهایت ۹/۱۱ را به نمایش گذاشت، فیلمی که به بسیاری از لیبرالها سرگیجه و بسیاری از محافظه کاران سکته داد. او دوباره در کار است. در جشنواره بین المللی فیلم تورنتو فیلم فارنهایت ۱۱/۹ را به نمایش می گذارد. این فیلم که در ادامه فیلم انفجاری دوره جورج بوش می آید با تکنیک های مشابه قبلی ساخته شده است. صدای کارگردان همدستی نظام سیاسی را افشا می‌کند و ممکن است در جریان این کار نتیجه انتخابات را تغییر دهد. اما برخلاف فیلم قبلی، رئیس‌جمهوری جمهوریخواه تنها یکی از هدفهای مایکل مور است. این فیلمساز تحریک کننده به همان میزان که رئیس جمهوری ترامپ را به نمایش می‌گذارد مشتاق است دستگاه حزب دموکرات را نیز افشا کند، چون به گفته او این حزب برای پس راندن کاخ سفید یا پیش راندن برنامه مترقی اقدام کافی نکرده است. او در یکی از جدل انگیزترین بخش‌های فیلم مدتی را صرف مقایسه بین ترامپ و آدولف هیتلر می کند، از جمله در یکی از صحنه های فیلم صدای ترامپ را روی ویدیویی از رهبر نازی‌ها در یک گردهمایی می‌گذارد. در پاسخ این پرسش که آیا او به واقع به این مقایسه معتقد است، جواب داد: ترامپ مدتی است که پا در مسیر نازیسم گذاشته است. او هیتلر نیست و هیتلر ترامپ نیست. اما نمی‌توان گفت که فاشیسم به ما درس نمی دهد و شباهتهایی وجود ندارد. به گفته وی آلمان دهه ۱۹۳۰ درست مثل آمریکای دوره مدرن یک دموکراسی با فرهنگ بود. فیلم با مونتاژ زیرکانه این نظر را پیش می گذارد که جنگ نازی ها علیه مطبوعات، کنترل سفت و سخت بر قدرت و اهریمن نمایی مخالفان در حزب جمهوری خواه ترامپ بازتاب یافته است.

تاجیکستان: آلبوم عکس؛ نمایشگاه جنجال برانگیز نقاشی‌های زنان نیم‌برهنه تاجیک

تاجیکستان: روایتی از زندگی یک عضو داعش بر صحنه نمایش

ونیز ۷۵: جشنواره‌ای برای مردان اما در ستایش زنان

درخواست بایکوت مسابقه “یوروویژن” در اسرائیل

ایران:

* روایتی هنرمندانه از انتقال نسل به نسل بار کشتارهای دهه ۶۰

* اشباح ۶۷؛ آکروبات راهش را ادامه‌ می‌دهد، تاریخ به دنبالش می‌دود

* چهره‌ زن در شعر احمد شاملو

* دستگیری تئاتری‌ها؛ کابوس یک شب تابستان در زندان

اندیشه

برداشت‌های مختلف از اصطلاح و منشأ سرمایه‌داری

نقد اقتصاد سیاسی ـ مقاله‌ی حاضر نخستین بار در کتاب «سرمایه‌داری چیست؟» (تهران، کتاب نمونه، ۱۳۵۲) منتشر و در دهه‌ی ۱۳۵۰ بارها تجدید چاپ شد. در این مقاله تلاش می‌شود با مرور دیدگاه‌های اقتصادی گوناگون و برداشت‌های مختلف از اصطلاح سرمایه‌داری، خاستگاه تاریخی سرمایه‌داری به‌اختصار تشریح شود. با وجود کاربرد فراوان اصطلاح سرمایه‌داری توسط اقتصاددانان غربی، تعریف مشخص و دقیقی از مفهوم سرمایه‌داری نشده است. بعضی از اقتصاددانان حتی حاضر نیستند بپذیرند که سرمایه‌داری یک نظام خاص اقتصادی است. در بسیاری از مواقع رد کردن چنین امری ضمنی است: آن‌ها کلمه‌ی سرمایه‌داری را به کار نمی‌برند مگر در رابطه با سیر تکامل اندیشه‌های اقتصادی، و یا اگر این اصطلاح را به کار می‌برند جنبه‌ی سرسری دارد و اهمیتی به تعریف مشخصی از آن نمی‌دهند.

آرژانتین: نظامی‌گری نئولیبرال پیرامونی

 دموکراسی باز ـ  آرژانتین دارای ویژگی‌هایی خاص در چارچوب منطقه ای است. برای نمونه، در زمینه دفاعی و امنیتی، این کشور الگویی مشابه آمریکا را به اجرا گذاشته است. آرژانتین در سال ۱۹۸۳که دموکراسی را گسترش می‌داد این الگو را پذیرفت به این معنا که ارتش در مسائل مربوط به نظم عمومی دخالت نخواهد کرد. یک ویژگی دیگر آرژانتین به موضوع تهدید های تازه مربوط است. پدیده هایی مثل تروریسم، قاچاق مواد مخدر، تکثیر سلاح‌های اتمی در دستان حکمرانان مستبد، کشورهای از هم فروپاشیده و سقوط محیط زیست مسائل جهانی هستند که بر تمامی جامعه بین المللی تاثیر می گذارند، اما خود را در نقاط مختلف جهان به شکل های مختلف نشان می دهند. بحران محیط زیست، فروپاشی کشور، حکمرانی مستبدان و  گسترش سلاح های هسته ای به آرژانتین مربوط نمی شود. اما مواد مخدر در این کشور مشکلی به شمار می رود با وجود اینکه مواد صنعتی تولید یا صادر نمی کند و برخلاف مکزیک ، کلمبیا یا آمریکای مرکزی مشکل مهمی در مورد گروه های تبهکار ندارد. با وجود کم اهمیتی این تهدید های تازه در آرژانتین، از زمانی که رئیس جمهور تازه در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسیده، دولت کوشیده مشارکت ارتش را در زمینه امنیت داخلی آسان‌تر کند. عده‌ای می‌گویند دخالت نیروهای مسلح در مسائل امنیتی داخلی مثل قاچاق مواد مخدر و نگهبانی در مرز شمالی کشور نشانه بازگشت نظامی گری راست افراطی در درون و بیرون ائتلاف دولتی است. بعضی دیگر می‌گویند این اقدام نشانه تمایل آرژانتین به نزدیک شدن به حکومت آمریکا است. به نظر این نویسنده، بدون انکار درستی بعضی از جنبه های توضیح های بالا، این تصمیم رئیس جمهوری در چارچوب منطقی است که می‌توان به آن نظامی‌گری نئولیبرال پیرامونی نام داد.

بریتانیا: سناتور آمریکایی ادعا کرد که سازمان جاسوسی خارجی قصد اجرای حمله های ساختگی شیمیایی در سوریه دارد

ایندیپندنت ـ سناتور ایالتی ویرجینیا ریچارد بلک پس از ملاقاتی با رئیس جمهوری سوریه بشار اسد در تلویزیون عربی المیادین در بیروت ادعایی عجیب درباره یکی از نزدیکترین متحدان آمریکا مطرح کرد و گفت که سازمان اطلاعات خارجی بریتانیا ام آی ۶ در حال برنامه‌ریزی حمله شیمیایی به مردم سوریه است که بعد از آن آقای اسد مقصر قلمداد خواهد شد. آقای بلک بعد گفت که منظورش این بوده که بریتانیایی‌ها حمله را خود انجام نخواهند داد بلکه شورشیان را برای این کار هدایت خواهند کرد یا اینکه حمله ای دروغین به نمایش خواهند گذاشت و بازیگرانی در آن نقش قربانی را ایفا خواهند کرد. آقای بلک همچنین گفت که بعضی از حمله های شیمیایی را که در گذشته در سوریه گزارش شده بریتانیایی‌ها جعل کرده اند و آنها را به کمک داوطلبان مشهور به کلاه سفیدها به اجرا گذاشته اند.

گزارش فارن‌پالیسی از نقش اسرائیل در جنگ سوریه

رادیو فردا ـ  روزنامه آمریکایی فارن پالیسی در دو گزارش با ادعای «گسترش جنگ مخفی اسرائیل علیه ایران» و مشارکت فعالانه اسرائیل در عملیات جنگی سوریه نوشته است که ارتش اسرائیل ۱۲ گروه از شورشی‌های مسلح در جنوب سوریه را تجهیز نظامی کرد و به آنها کمک مالی می‌داد. بر اساس این گزارش‌ها، هدف اسرائیل از یک سو جلوگیری از تثبیت نیروهای داعش در بخش جنوبی سوریه و از سوی دیگر مقابله با احتمال نزدیک شدن همپیمانان ایران به مرزهایش بود. پیش از این، وال استریت جورنال نوشته بود اسرائیل هفت گروه مختلف شورشی را در ارتفاعات سوری جولان تجهیز نظامی می‌کرد، و این کمک‌ها از جمله به گروه فرسان الجولان می‌رسید که ۴۰۰ جنگجوی آن ماهیانه حدود ۵ هزار دلار پول می‌گرفتند. اما بر اساس گزارش جدید فارن پالیسی، اسرائیل از سال ۲۰۱۶ در چارچوب طرح «همسایه خوب»، در کنار کمک بشردوستانه، تجهیزات نظامی مختلف مانند تیربار، خمپاره و نیز خودرو را از سه نقطه مرزی به دست ۱۲ گروه شورشی می‌رساند.

جنگ با تروریسم و آشتی با افراط‌گرایی؛ سیاست پس از یازده سپتامبر

ایران:

گزارش شبکه ۴ انگلیس از کمپ مجاهدین خلق در آلبانی

گویا نیوز ـ سازمان مجاهدین خلق پس از خروج از عراق، به آلبانی نقل مکان کرد. شبکه ۴ انگلیس در گزارشی از وضعیت این گروه در آلبانی به جزییات قابل تاملی دست یافته است. در گزارش زیر، به حمایت های نزدیکان ترامپ از این گروه از جمله جان بولتون و رودی جولیانی در قبال دریافت پول، اشاره شده است. همچنین به قوانین عجیب و سختگیرانه ای که همچنان در اردوگاهشان اعمال می شود. در ویدیو پدر و مادری هم دیده می شوند که از کانادا به آلبانی رفته اند تا بلکه دختر خود را که ۲۰ سال است در اردوگاه مجاهدین به سر می برد ببینند؛ موفق به این کار نمی شوند و تصمیم می گیرند علیه حضور این گروه در آلبانی، بین مردم این کشور، دست به تبلیغ بزنند.

* همایش ایران‌پژوهی: در مرزهای سفیدپوستی و در مصائب پوست تیره

* همایش ایران‌پژوهی: ماجرای قحطی فارس و قیامی که نان نداشت

* همایش ایران‌پژوهی: روایت خاموشان جنگ

* انجمنی برای ایران‌پژوهی، ایران‌پژوهی برای چه؟

* دوازدهمین کنفرانس ایران‌پژوهی؛ مشکلاتی که کلمه ایران درست می‌کند

آرمان‏شهر

کتاب‌خانه‌ی آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر

هدف از راه‌اندازی کتابخانه آنلاین حقوق بشر ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری موجود به زبان فارسی را در یک کتاب‌خانه مجهز گرد آوریم. اسناد و مطالب موجود را از وبگاه‌های مختلف برگرفته‌ایم و در همه جا کوشیده‌ایم منبع نشر ترجمه آنها را ذکر و منبع اصلی این اسناد را نیز ارایه کنیم تا خواننده علاقه‌مند و آشنا به زبان دیگر بتواند از آن بهره ببرد.

انتشارات آرمان‌شهر/ حقوق بشر و عدالت

در این بخش، مجموعه کتاب‌ها و جزوه‌های منتشر شده توسط آرمان‌شهر در این حوزه را به صورت آنلاین دریافت و مطالعه کنید.

گستره‌ی جهان

در این بخش  مجموعه انتشارات، مقاله‌ها، اسناد، اعلامیه‌ها و هرآن‌چه را از دیدگاه آرمان‌شهر به جهان و جهانیان تعلق دارد مطالعه کنید.

«هفت‌روز نامه‌های حقوق بشر» (بین‌المللی، زنان) در خدمت اطلاع ‌رسانی مسئولانه گام برمی‌دارند اما محتوای خبرها لزوما تعیین ‌کننده خط مشی آرمان‌شهر نیست.

بنیاد آرمان‌شهر عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر(FIDH) است .وبسایت آرمان‌شهر  تماس با ما: contact@openasia.org

منابع این شماره: آسوشیتدپرس، اخبار روز، المُنیتور، ایران وایر، ایندیپندنت، بی‌بی‌سی فارسی، پراکسیس، جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران، حقوق بشر ایران، دمکراسی باز، دویچه وله، دیده‌بان حقوق بشر، رادیو فردا، رادیو زمانه، ریپریو، عصر نو، عفو بین الملل، فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، قنطره، کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری، گزارشگران بدون مرز، گویا نیوز، نقد اقتصاد سیاسی، واشینگتن پُست

بایگانی شماره‌های گذشته