در دو هفته ای که گذشت، تجربه زنان در سراسر جهان چگونه بود؟ مهم ترین رویدادهای حوزه زنان، از سیاست تا حقوق بشر، از فرهنگ تا جامعه و هنر چه بود؟ هفت روزنامه ی زنان آرمان شهر با مرور دهها رسانه منطقه ای و بین المللی، مهم ترین اخبار را یک جا برایتان گرد آوری کرده است.

جان‌ست گنل، دختر ۱۸ ساله اهل ترکیه از زنان شرکت کننده در بازی های جهانی عشایر/ رادیو فردا

نقض حقوق بشر

نگرانی کمیسیون حقوق بشر افغانستان از افزایش قضایای خشونت علیه زنان

رادیو آزادی، ۲۷ اوت- پس از اتفاق چند قضیۀ تازه خشونت علیه زنان در برخی ولایات، کمیسیون حقوق بشر افغانستان می‌گوید افزایش روز افزون خشونت‌ها نشان دهنده وضعیت نامناسب زنان افغان بوده که حکومت باید به آن توجه جدی داشته باشد. لطیفه سلطانی مسئول بخش حمایت و انکشاف حقوق زنان در این کمیسیون روز دوشنبه «۰۵ سنبله ۱۳۹۷» به رادیو آزادی گفت که زنان افغان هنوز هم با خشونت‌های حاد چون قتل، تجاوز، بریدن اعضای بدن و پاشیدن تیزاب دست و پنچه نرم می‌کنند.

افغانستان فعالان حقوق زن: هنوز هم ازدواج‌های زیرسن در کندز وجود دارد

رادیو آزادی، ۲ سپتامبر- با وصف آن‌که در سال‌های اخیر کارهای از سوی دولت و تعدادی از نهادهای مدافع حقوق زن برای جلوگیری از این امر صورت گرفته، اما به نظر می‌‏رسد که مشکلات ناشی از ازدواج‌های زیر سن برای دختران از بین نرفته‌اند. خانم ملالی سعد مسئول بنیاد اجتماعی و فرهنگی زنان افغانستان که یک نهاد مدنی و غیر دولتی است میگوید تعداد دخترانی که در سن پایین ازدواج می‌‏کنند کم نیستند.

ایران تداوم آزار قضایی وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری در پی آزادی با قرار وثیقه

فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر، ۳۱ اوت ـ برنامه‌ی نظارت بر حمایت از مدافعان حقوق بشر از طریق جامعه‌ی دفاع از حقوق بشر در ایران (LDDHI) (عضو فدراسیون بین‌المللی جامعه‌های حقوق بشر) از آزادی وکیل حقوق بشری خانم زینب طاهری با قرار وثیقه مطلع شده است. بنا بر اطلاعات دریافتی، خانم زینب طاهری در اواخر ماه ژوئیه ۲۰۱۸ (اوایل مرداد ماه) با قرار وثیقه آزاد شد. بنا بر گزارشها دادسرای فرهنگ و رسانه در کیفرخواستی او را به «نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و تبلیغ علیه نظام» متهم و پروندهی او را به شعبهی ۲۶ دادگاه انقلاب اسلامی تهران ارجاع کرده است. هنوز وقت رسیدگی به این پرونده تعیین نشده است. خانم زینب طاهری روز ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ به طور خودسرانه دستگیر و سپس در انزوای کامل زندانی شد. دستگیری او در پی اعتراض و انتقاد از محاکمهی ناعادلانهی یکی از موکلان وی ـ درویشی که در تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ اعدام شد ـ رخ داد.

ایران دلیل بازداشت فعالان حقوق زنان اعتراض به حجاب اجباری است

رادیو زمانه، ۱۱ سپتامبر- سایت انصاف نیوز  به نقل از یک نماینده مجلس نوشته که دلیل بازداشت دو فعال حقوق زنان اعتراض به حجاب اجباری بوده است.

افغانستان

نگرانی وزارت زنان افغانستان از کمرنگ بودن حضور زنان در پست‌های مهم دولتی!

ایران

بازداشت نجمه واحدی، فعال حقوق زنان

بازداشت رضوانه محمدی فعال حقوق زنان

بازداشت سومین وکیل طی تنها دو روز؛ هدی عمید بازداشت شد

رضا خندان همسر نسرین ستوده به اتهام‌های «تبلیغ علیه نظام» و «اقدام علیه امنیت ملی» بازداشت شد

تمدید دوباره قرار بازداشت موقت وکیل حقوق بشری نسرین ستوده

وخامت حال نسرین ستوده در پی اعتصاب غذا

ترانه علیدوستی بازیگر سینما به‌خاطر توییت هایش بازجویی شده است

امام جمعه اصفهان: دوچرخه‌سواری زنان در فضای عمومی حرام است

آماده باش پلیس برای محرم / برخورد با بدحجابی در خودروها

بین المللی

سودان فضای فعالیت زنان مدافع حقوق بشر تنگ تر می شود

از متلک تا قتل؛ مشکلات زنانی که در خیابان میدوند

کودکان

ایران آموزش و پرورش اعلام کرد که ۱۴۲ هزار کودک بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی برای سال تحصیلی جدید شناسایی شده‌اند

ازدواج در کودکی و آینده از دست رفته

دفاع از حقوق بشر

اعتراض عفو بین‌الملل به سرکوب رو به گسترش جامعه مدنی در ایران با دستگیری وکیلان و فعالان حقوق زنان

رادیو  زمانه، ۴ سپتامبر- سازمان عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای به بازداشت سه وکیل دادگستری و یک فعال حقوق زنان در روزهای گذشته اعتراض کرده و هدف مقامات جمهوری اسلامی از این بازداشت‌های غیرقانونی را سرکوب کامل جامعه مدنی و قرار دادن مدافعان حقوق بشر در جو ارعاب و خفقان دانسته است. فیلیپ لوتر، مدیرتحقیقات بخش خاورمیانه و شمال آفریقای عفو بین‌‌الملل گفته است: «این دستگیری‌ها تلاشی آشکار‌ از سوی مقامات ایران برای خفه کردن صدای کسانی‌ست که برای ترویج حقوق بشر در ایران فعالیت می‌کنند.» به گفته لوتر وضعیت حقوق بشر در ایران به نقطه‌ بحران رسیده است.

کمپینی برای پایان بدرفتاری با زندانیان زن در امارات

اسپوتنیک، ۲۸ اوت- فعالان شبکه های اجتماعی ، کمپین پایان بدرفتاری با زندانیان زن را به خاطر شکنجه زندانیان سیاسی به ویژه زنان به راه انداختند. به گزارش اسپوتنیک به نقل از پایگاه خبری «عربی ۲۱»، تعدادی از حقوقدانان لندن روز دوشنبه با برپایی تظاهرات، پایان دادن به بدرفتاری با زندانیان زن در امارات را خواستار شدند. این تظاهرات به دعوت «کمپین بین المللی آزادی در امارات« (ICFUAE) پس از شهادت های اخیر زنان زندانی در این کشور درباره شکنجه های زیاد توسط زندانبانان صورت گرفت.

ایران حمایت از درخواست “عدالتخانه” فرهاد میثمی در شبکه‌های اجتماعی

دویچه وله، ۱۰ سپتامبر- فرهاد میثمی، فعال حقوق بشر و زندانی سیاسی، از فعالان سیاسی و مدنی خواسته است به جای تمرکز بر شکستن اعتصاب غذای یک فرد، بر خواست “رویه قضایی عادلانه” تمرکز کنند. او “شکسته شدن اعتصاب غذای یک فرد” را مسئله‌ای “خردتر” عنوان کرده و آن را در برابر “مسئله‌ی کلانِ درخواست رویه‌ی قضایی عادلانه” نشانده است. فرهاد میثمی، فعال مدنی، روز ۹ مرداد در کتابخانه شخصی خود بازداشت شد. اتهام او “تبانی و اجتماع به قصد بر هم زدن امنیت کشور” عنوان شده است. میثمی متهم است که نشان‌هایی با شعار «من با حجاب اجباری موافق نیستم»، در اختیار داشته است.

برگزاری کنفرانس منطقه‌ای «توانمندسازی زنان در افغانستان»

کوکچه پرس، ۸ سپتامبر- کنفرانس منطقه‌ای «توانمندسازی زنان در افغانستان» به‌تاریخ ۱۵ سنبله سال جاری به ابتکار جمهوری قزاقستان و در هماهنگی با حکومت افغانستان، در شهر آستانه برگزار گردید. در این کنفرانس، نمایندگان عالی‌رتبه زنان از کشورهای آسیای مرکزی، افغانستان، آذربایجان و جمهوری مردم چین؛ و نماینده سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا اشتراک نموده بودند. علاوه بر بانو عادله راز، معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه، هفت تن از زنان افغان، به‌شمول جلالتمآب دلبر نظری وزیر امور زنان، جلالتمآب حسینه صافی، سرپرست وزارت اطلاعات و فرهنگ، و خانم کامله صدیقی، معین وزارت صنعت و تجارت، در این کنفرانس از افغانستان نمایندگی نمودند.

رادیوی اینترنتی فعالان حقوق زنان عربستان سعودی

بی بی سی، ۱۹ اوت- یک رادیوی اینترنتی که توسط گروهی از فمینیست های عربستان سعودی راه اندازی شده است از یک اطاق کوچک در یک کشور نامعلوم برنامه هایی را پخش می کند که هدف از آن مبارزه برای دستیابی زنان عربستان سعودی به حقوق بیشتر است. گوینده رادیوی “نسویه اف ام” (فمینیسم اف ام) درحالی که یک موسیقی حزن آلود زیرصدای او پخش می شود از خشونت خانگی علیه زنان در کشورهای منطقه خلیج فارس می گوید.

واقعیت پشت ماجرای فمینیست‌های ‘سینه‌بندسوز’

بی بی سی، ۱۱ سپتامبر- پنجاه سال پیش در شهر نیوجرسی اعتراضاتی علیه مسابقه ملکه زیبایی آمریکا راه افتاد و باعث به وجود آمدن جنبش نمادین و افسانه‌ای “فمینست‌های سینه‌بندسوز” شد. گروهی از زنان لوازم آرایش، رژهای لب و صورت را داخل یک سطل زباله که آن را “زباله‌دان آزادی” نامیده بودند، ریختند.

بین المللی

رئیس شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس در پی اتهامات جنسی کناره‌گیری کرد

حمایت اتحادیه تنیس زنان از سرینا ویلیامز

قوانین و لوایح

ایران با تصویب هیئت وزیران هرگونه «منع از تحصیل» ممنوع شد

زیتون، ۱۰ سپتامبر – روز گذشته٬ با تصویب هیئت وزیران٬ هرگونه «منع از تحصیل» شهروندان ممنوع شد. ایسنا خبر داد که هیئت وزیران در جلسه‌‌ای به ریاست حسن روحانی٬ رییس جمهوری٬ لایحه الحاق یک تبصره به قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور را تصویب کرد. به موجب این اصلاحیه، حق آموزش جزء حقوق اساسی افراد است و هیچکس را نمی‌توان به عذری غیر از عدم صلاحیت علمی مقرر، از آموزش در مقاطع مختلف تحصیلی محروم نمود.

قانون جدید لبنان در راستای تساوی حقوق زنان و مردان

اسپوتنیک، ۳۱ اوت- رئیس هیئت سازمان پیشبرد نقش زنان در سیاست لبنان خبر از تصویب قانونی در راستای تساوی حقوق زنان و مردان داد. به گزارش اسپوتنیک، در چارچوب ایجاد حقوق مساوی برای مردان و زنان، لبنان قانونی را تصویب می کند که به واسطه آن زن می تواند به اصطلاح “گذرنامه خانوادگی” که قبلا تنها به مرد خوانواده تعلق می‌گرفت،دریافت کند. در این “گذرنامه” نام کودکان ثبت می شوند و همچنین وجود رابطه فامیلی را تأیید می کند. در این پاسپورت نام بزرگسالی که مسئول در قبال کودکان است درج می‌شود.بدین ترتیب یک زن بیوه می تواند، بدون اجازه خاصی از بستگان خود، کودکان را به خارج از کشور ببرد و در مورد سرنوشت آن‌ها تصمیم بگیرد.

ایران مجلس و بحران مهریه: پرداخت سکه به قیمت روز عقد یا کاهش معیار؟

رادیو زمانه، ۱۰ سپتامبر- فاطمه ذوالقدر، نماینده مجلس شورای اسلامی از پیشنهاد پرداخت سکه مهریه به نرخ روز عقد، یا کاهش معیار ۱۱۰ سکه به نصف در کمیسیون اجتماعی مجلس خبر داده. این پیشنهادها اکنون در حال بررسی است.

ایران رئیس فراکسیون زنان مجلس خواستار «گزارشی مستند از عملکرد گشت ارشاد» شد

رادیو فردا، ۲۵ اوت- پروانه سلحشوری، رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی، روز دوشنبه خواستار ارائه گزارشی مستند از نتایج عملکرد ۱۳ ساله گشت ارشاد شد. او همچنین با انتقاد از رویکرد حسن روحانی در مورد آزادی‌های اجتماعی گفت که «ای کاش روحانی اصلاً این حرف‌ها را نمی‌زد». در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایلنا پروانه سلحشوری خواستار آن شده که اگر گشت ارشاد پس از ۱۳ سال٬ توانسته «نتیجه دلخواهی» بگیرد و «حجاب بهتری» در جامعه ایجاد شده٬ «آن را با سند و مدرک نشان دهند».

بین المللی

اندونزی؛ زنان و مردان بدون نسبت خانوادگی از غذا خوردن در رستوران‌های آچه با هم منع شدند

چرا زنان باید نصف مردان ارث ببَرند؟

سیاست

ایران سند بررسی عملکرد پنج‌ ساله روحانی در حوزه زنان

رادیو زمانه، ۲۸ اوت- هر چند با پایان یافتن دور اول ریاست جمهوری حسن روحانی دیدگاه‌های کلی او در مورد مسائل زنان آشکار شده بود اما شیوه برقراری ارتباط معاون امور زنان و خانواده دولت اول روحانی، شهیندخت مولاوردی، با رسانه‌ها و فعالان جنبش زنان در ایران و حتی خارج از کشور، سبب شده بود تا این دیدگاه در بخش عمده‌ای از جامعه زنان شکل بگیرد که هدف دولت روحانی ارتقاء وضعیت زنان است و با مقاومت روحانیت و بخش‌های قدرتمند حکومت مواجه است. در سند پیش رو که در وب‌سایت ماچولند، یکی از پروژه‌های انجمن مردم‌نهاد اسپکتروم تهیه و منتشر شده است به بررسی عملکرد دولت حسن روحانی در دور اول و یک سال دور دوم پرداخته شده است.

افغانستان وزارت امور زنان: برنامه‌های تساوی جنسیتی موثر واقع نشده است

روزنامه هشت صبح، ۳ سپتامبر- مسئولان وزارت امور زنان راه‌اندازی برنامه‌هایی به منظور تساوی جنسیتی را ناکام می‌دانند و می‌گویند جنبه‌های عملی بیشتر برنامه‌هایی که در بخش تساوی جنسیتی تا کنون راه‌اندازی شده‌اند، محسوس نیست.

اسپوژمی ‌وردک، معین وزارت امور زنان که روز یکشنبه (۱۱ سنبله) در سومین کنفرانس «اصلاحات پالیسی‌ها برای زنان در حکومت» صحبت می‌کرد، گفت با وجود این‌که در جریان بیش از یک‌و‌نیم دههی گذشته برنامه‌های زیادی برای آگاهی‌دهی و ارتقای ظرفیت راه‌اندازی شد و مصارف هنگفتی از سوی نهادهای مختلف صورت گرفت، اما تأثیر مثبتی روی زندگی زنان و تساوی جنسیتی آنان نداشته است.

افغانستان عبدالله عبدالله: به وضعیت زنان بی‌جاشده‌ داخلی کمتر توجه شده است

کوکچه پرس، ۴ سپتامبر- رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی می‌گوید که رسید‌گی به چالش‌های بی‌جاشد‌گان به ویژه زنان از اولویت‌های کاری حکومت است. آقای عبدالله در «نشست شریک‌سازی یافته‌های سلسله مبارزات دیدگاه‌های امنیت بشری برای زنان بیجاشده‌گان داخلی در افغانستان» گفت، این پژوهش‌ها کمک می‌کند تا نیازمندی‌های بی جاشدگان به ویژه بانوان بی‌جاشده برجسته شود و حکومت و نهادهای همکار در راستای رسیده‌گی به مشکلات آنان اقدامات لازم انجام دهند. او با مطرح کردن این‌که به وضعیت زنان بی‌جاشده‌ی داخلی کمتر توجه شده است، گفت: وجود فساد اداری در نهادهای امنیتی و برخورد نامناسب با زنان، دلیل‌های عمده‌ این بی‌توجهی است.

گزارش شکاف جنسیتی در جهان

یورونیوز، ۲ سپتامبر- مجمع جهانی اقتصاد هفته پیش سند مهمی را منتشر کرد و آن «گزارش شکاف جنسیتی در جهان در سال ۲۰۱۵» بود. داده هایی که در این گزارش آمده در مورد رعایت حقوق زنان در ده سال گذشته چندان امیدوار کننده نیست. مثلا این گزارش نشان می دهد که میانگین دستمزد زنان برای کار مشابه با مردان تازه امروز به میانگین ده سال پیش مردان رسیده است. اگر روند برابرسازی حقوق زنان و مردان با آهنگ کنونی پیش برود، دست کم ۱۱۸ سال طول می کشد تا شکاف میان دستمزد زنان و مردان برای شغل مشابه، از بین برود!

شمار زنان هوادار احزاب راست‌گرای پوپولیست افزایش یافته است

کوکچه پرس، ۱ سپتامبر- شمار زنان هوادار احزاب راست‌گرای پوپولیست افزایش یافته است اغلب تصور می‌شود که طرفداران احزاب راست‌گرای پوپولیست در اروپا را مردان سفیدپوست خشمگین تشکیل می‌دهند. اما پژوهشی جدید نشان می‌دهد که شمار زنانی که از این احزاب حمایت می‌کنند رو به افزایش است. علت چیست؟معترضان راست‌گرای افراطی که این هفته در شهر کمنیتس به تظاهرات دست زدند با پرخاشگری از مقامات آلمان خواستند که نسبت به مهاجران سخت‌گیری بیشتری از خود نشان دهند. بیشتر معترضان مرد بودند اما گاه تعدادی زن نیز در میان جمعیت معترضان به چشم می‌خوردند.

سوئد به سوی چشم‌اندازهای مبهم

رادیو فردا، ۸ سپتامبر- انتخابات پارلمانی سوئد که روز یکشنبه برگزار می‌شود به لحاظ شکست احتمالاً تاریخی سوسیال دمکرات‌ها و قدرت‌گیری یک حزب پوپولیست بی‌سابقه است. چشم‌انداز تشکیل دولت با ابهامات و سوال‌های زیادی روبرو است. بیش از صد سال سوسیال دمکرات‌ها به جز برخی دوره‌های کوتاه سکان هدایت سوئد را به دست داشته‌اند و نظام اقتصادی و اجتماعی این کشور مدلی مثال‌زدنی از پیشرفت و رفاه اجتماعی با میزانی محدود از شکاف‌ها و آ‌سیب‌های اجتماعی شناخته می‌شده است. رویکرد منعطف و پذیرای سوئد در قبال پناهجویان و مهاجران هم تا همین چندی پیش زبانزد بود. نشانه‌ها و مولفه‌ها وداده‌های این روزهای سوئد که در آستانه انتخابات پارلمانی احتمالاً بی‌سابقه‌ای قرار گرفته اما روایتی دیگر به دست می‌دهند.

آلمان؛ راست افراطی، مهاجران، مد و حجاب

رادیو فردا، ۲۷ اوت- رویداد تازه‌ای در شرق آلمان بار دیگر نگرانی از نفوذ ایده‌ها و گرایش‌های راست افراطی در جامعه و حتی نهادهای دولتی را تشدید کرده است. همزمان کتابی که به تأثیر مهاجران بر طراحی مد در آلمان و نقش آنها در غنای فرهنگی این کشور می‌پردازد همچنان کتاب مطرح روز است.

«مادران شنبه» در ترکیه چه می‌کنند؟

آسو، ۲۸ اوت- در دهه‌ی ۱۹۷۰ چند ناراضیِ سیاسی در ترکیه ناپدید شدند اما این کودتای سال ۱۹۸۰ بود که شکل جدیدی از خشونت سیاسی را در حوزه‌ی عمومی ترکیه رواج داد زیرا نیروهای نظامی و شبه‌نظامی شروع به دستگیری، شکنجه و سربه‌نیست کردن مخالفان-عمدتاً- در زندان‌ها، کلانتری‌ها، و شکنجه‌گاه‌ها کردند. در دوران کودتا و پس از آن افرادی در سراسر کشور شکنجه و ناپدید شدند. اما این امر، به‌ویژه در دهه‌ی ۱۹۹۰، در بخش شرقی ترکیه، که اکثر جمعیت آن را کردها تشکیل می‌دهند، سازمان‌یافته‌تر بود.

با افزایش اعتراض‌ها، پوتین طرح بازنشستگی را تعدیل کرد

بی بی سی، ۲۹ اوت- ولادیمیر پوتین ،رئیس جمهور روسیه، پس ازاعتراضات گسترده مردم به افزایش سن بازنشستگی و کاهش محبوبیت اش طرح قبلی بازنشستگی را تعدیل کرده است. رئیس جمهور روسیه گفته است که سن بازنشستگی برای زنان از ۵۵ به ۶۰ سال به جای ۶۳ سال افزایش پیدا خواهد کرد اما سن بازنشستگی مردان که ۶۵ سال درنظرگرفته شده بود به قوت خود باقی خواهد ماند.

اعلام کابینه جدید مالی با حضور ۱۱ زن

خبرگزاری ایسنا، ۱۰ سپتامبر- رئیس‌جمهوری مالی در آغاز دومین دور رهبری پنج ساله‌اش وزرای جدید امور خارجه، معادن و دفاع را برای این کشوری که جولانگاه شبه‌نظامیان و خشونت‌های بین قومیتی است، اعلام کرد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، ابراهیم بوباکار کیتا، رئیس‌جمهوری مالی سه‌شنبه گذشته پس از پیروزی قاطع در انتخابات برای بار دوم سوگند یاد کرد؛ این تحولات به‌رغم تشدید حملات شبه‌نظامیان افراطی و درگیری‌های محلی است که جان صدها غیرنظامی را در سال جاری گرفته است.

ایران

سندرم حجاب: رهایی ایران در گرو رهایی زنان

ثبت اطلاعات زنان سرپرست خانوار در سامانه‌ای جامع در برنامه ششم توسعه

وزارت کشور گزارش‌های «سوء استفاده زائران عراقی از زنان ایرانی» را تکذیب کرد

افغانستان

زنان رای می دهند اما به فرمان مردان

فرهنگ و جامعه

وزارت بهداشت افغانستان: ۹ درصد افغان‌ها به خودکشی فکر می‌کنند

بی بی سی، ۱۰ سپتامبر- وزارت بهداشت افغانستان اعلام کرده که بررسی تازه این نهاد نشان می‌دهد که حدود ۹ درصد جمعیت این کشور تمایل به خودکشی دارند. این وزارت اعلام کرده که به منظور جلوگیری از اقدام به خودکشی استراتژی ملی جلوگیری از خودکشی را برای پنج سال تدوین کرده است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که میزان اقدام به خودکشی میان مردان و زنان درافغانستان تقریبا یکسان است.

زنان و آبیاری مشارکتی در تاجیکستان

بی بی سی، ۶ سپتامبر- انستیتوی بین‌المللی مدیریت آب (IWMI) که مقرش در سریلانکا است، با کمک مالی اداره توسعه بین‌المللی آمریکا یا USAID پژوهشی را درباره آبیاری مشارکتی در تاجیکستان انجام داده است که براساس آن نپیوستن زن‌ها به انجمن‌های مصرف‌کنندگان آب باعث می‌شود که زنان کشاورز آب کافی برای مزارع خود دریافت نکنند. اما برخی زنان قالب‌ها را می‌شکنند و به مشکل کم‌آبی رسیدگی می‌کنند.

زنان ایرانی سکوت را در بلغارستان شکستند

یورونیوز، ۶ سپتامبر- لودمیلا یانوا، استاد فرهنگ و ادب فارسی دانشگاه صوفیای بلغارستان تاکنون چندین کتاب از فارسی به بلغاری ترجمه کرده است. آخرین کتاب وی، «ایران، زنانی که ساکت نیستند» روایت تلاش‌های معاصر زنان ایرانی‌، به ویژه زنان نویسنده است: کتاب ۲۷۰ صفحه‌ای با شمار محدود که عمدتا برای دانشجویان ایران‌شناسی نوشته شده، در بیرون از دانشکده زبان‌ها و فرهنگ‌های شرقی هم با استقبال و شگفتی خوانندگان بلغاری روبرو شده است.

درد روسپیان مشهد، گم در میان هیاهوی عرب‌ستیزان، ناموس‌پرستان، و مخالفان حکومت

فمینیسم روزمره، ۱ سپتامبر- سه سال پیش خبرگزاریهای “معاند با نظام” خبر را برای اولین بار منتشر کردند. خبر به سرعت تکذیب شد. به ‌تازگی کلیپی منتشر شد که مردان عراقی با اشاره به بی ارزش شدن ریال ایرانی میگفتند که زنان ایرانی کنیزهایشان هستند، گفتند از سر عداوت با رابطه دوستانه ایران‌و عراق ان کلیپها را میسازند. چند روز پیش اما روزنامه شرق، به نقل از رئیس اتحادیه هتلداران خراسان رضوی، خبر را تایید کرد: زنان روسپی با زائران عراقی در مشهد …

طبق تحقیق انجام شده از مردان، زنان دوست دارند آزار جنسی ببینند

فمینیسم روزمره، ۲۸ اوت- گزارشی در ماه می منتشر شد که در مورد چرایی آزار خیابانی زنان از سوی مردان و عوامل محیطی بود که به این ناهنجاری منجر میشوند. سازمان U.N Women and Promundo، که یک ارگان بین المللی با هدف آگاهی رسانی به مردان و پسران در مورد برابری جنسیتی میباشد، از ۴۸۳۰ مرد در ۴ کشور در خاورمیانه و آفریقای شمالی از جمله مصر، مراکش، لبنان و فلسطین در این زمینه سوالاتی پرسید. بین ۳۱% (در لبنان) و ۶۴% (در مصر) اذعان کردند که با اعمالی از قبیل چشم چرانی و کنایه های جنسی گرفته تا دستمالی کردن و تجاوز باعث آزار جنسی زنان در خیابان شده‌اند. همچنین حدود ۹۰% مردان در مصر گفتند که فقط برای تفریح زنان را در خیابان آزار جنسی میدهند.

دل مادر؛ نمایشنامه‌ وزیر کشور تاجیکستان روی صحنه تئاتر دوشنبه

بی بی سی، ۱۰ سپتامبر- برای نخستین بار در باره پیوستن جوانان تاجیک به گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش نمایشی در تاجیکستان روی صحنه رفته است. نمایش “دل مادر” که در تئاتر دولتی ابوالقاسم لاهوتی شهر دوشنبه اجرا می‌شود، داستان مرد جوانی به نام خورشید است که شستشوی مغزی می‌شود و با هدایت اسلام‌گرایان تندرو به سوریه می‌رود.

افغانستان خواهرم را کشتند

یوتیوب- راحله منجی، یکی از قربانیان حمله بر مرکز آموزشی موعود بود.خانواده راحله، هزینه مراسم فاتحه وی را صرف ایجاد یک کتابخانه کرده اند. برادر او می‌گوید با این کارمی‌خواهند دانایی را گسترش دهند. گزارش تصویری را در لینک بالا ببینید.

ایران حکایت رشته‌ها و طلاهایی که به خاطر حجاب از کف ورزش زنان می‌رود

بیدارزنی، ۵ سپتامبر- بازی‌های آسیایی با رتبه ششم جدول رقابت‌ها برای ایران به پایان رسید، آن‌هم در شرایطی که کاروان کشورمان در ١٠رشته با ارزش ۵۴ مدال طلا به خاطر حجاب نتوانست شرکت کند.

افغانستان

زنان راننده اتوبوس ‘به خیابان‌های کابل بر می‌گردند’

دردسرهای زنان تنهای کابل؛ از اجاره خانه تا محدودیت‌ قانونی

رستورانت سیار دختران افغان داخل بس/ اتوبوس شهری

ایران

گردشگران جنسی در مشهد: صیغه، فحشا یا «توطئه»

جنجال نمایشگاه تهمینه میلانی؛ کپی‌کاری یا الهام ناخودآگاه؟

بار سنگین افزایش قیمت نوار بهداشتی بر شانه‌های کیست؟

بین المللی

ایتالیا‌ انتقادها به شمار کم زنان کارگردان در جشنواره فیلم ونیز

از کمان داران تا سوارکاران غژگاو: زنان در بازیهای جهانی عشایر

وزیر حمل و نقل نروژ برای تحقق رویای همسرش از وزارت استعفا داد

جایزه کارفرمایان موفق آلمان برای زنی ایرانی‌تبار

زنان رانندگان بهتری هستند

گزارش، پژوهش و کتاب

ایران بازخوانی دو گزارش دولت و مجلس درباره متولیان امامزاده ای به نام حجاب

ماهنامه خط صلح، ۲۳ اوت – در فاصله هفت ماه از بهمن ماه سال ۹۶ تا مردادماه سال ۹۷ دو گزارش خبرساز از سوی دو نهاد مهم حکومت جمهوری اسلامی، یعنی مرکز مطالعات استراتژیک دولت و مرکز پژوهش های مجلس منتشر شد که مهم ترین وجه آن، بازگویی ناکارآمد بودن همه قوانین، برنامه ها و سازماندهی های دولتی و حکومتی در خصوص حجاب، بعد از نزدیک به چهار دهه برنامه ریزی در این زمینه بودند.

آمارهای سازمان جهانی بهداشت از آسیب‌های زنان در جهان

خبرگزاری ایسنا، ۱۰ سپتامبر- متخصص سازمان پزشکی قانونی تهران با ارائه گزارشی از آمار آسیب‌های زنان در جهان توسط سازمان جهانی بهداشت، گفت: با توجه به اینکه خشونت علیه زنان منجر به ایجاد عوارض روانی جسمانی و بیماری زنانه در خانم‌ها می‌شود نیاز است تا هر زن آسیب دیده مراجعه کننده قبل از هر چیز از نظر آسیب‌های روانی مورد ارزیابی قرار گیرد.

اسپانیا و آمریکای لاتین ۲۵ بدیل فمینیستی در مقابل رسانه های اصلی

دموکراسی باز، ۲۲ اوت ـ زنان در سراسر جهان از اینترنت برای ابراز نظر و بحث درباره موضوع هایی استفاده می کنند که پیش از این درباره آنها چیزی نشنیده اند. آنها وبلاگهایی برای بازتاب دادن به جنبش و ایجاد مکانی برای هماهنگ کردن و سازمان دادن اقدام های خود درست کرده اند. ما قدرت آنها را در رسانه‌های اجتماعی دیده ایم. در سال ۲۰۱۷ در یک روز بیش از ۱۲ میلیون مطلب اظهار نظر و واکنش درباره «من هم» (#MeToo) در فیس بوک منتشر شد. انقلاب دیجیتالی در اسپانیا و آمریکای لاتین نیز اثر داشته است. وبلاگ ها و روزنامه های اینترنتی بسیاری با دیدگاه فمینیستی در این کشورها منتشر می شوند. ده ها پروژه که در دهه اخیر به راه افتاده، نظر های متنوعی را درباره جریان‌های فمینیستی متفاوت و مسائل و جوامع محلیمنتشر می کنند که در رسانه‌های اصلی بازتاب نمی‌یابند. در اینجا ۲۵ وبسایت اسپانیایی و آمریکای لاتینی معرفی می‌کنیم که تعهد خود به کیفیت بالای اطلاعات را با ارزش‌های فمینیستی ترکیب کرده اند….

زنان، عدالت اجتماعی و احزاب راست افراطی

یورو نیوز، ۳۱ اوت- اگرچه معمولا «مردان سر تراشیده خشمگین» نماد نئونازی ها، افراطی ترین گروه های راست گرا هستند اما تحقیقات نشان می دهند که زنان اروپایی بیش تر از مردان جذب احزاب راست گرای افراطی می شوند. بنیاد فریدریش ابرت در مطالعات خود نشان می‌دهد چگونه زنان جذب این گروه ها می شوند. این بنیاد مدت ها روی گروه های راست افراطی در آلمان، فرانسه، یونان، لهستان، سوئد و مجارستان تحقیق کرده است. زنان یکی از عوامل اصلی پیروزی و ورود راست گرایان افراطی به بوندستاگ، پارلمان آلمان، در انتخابات سال ۲۰۱۷ آلمان بوده اند.

فمینیسم چه‌کاری می‌تواند برای پسران انجام دهد؟

اخبار روز ـ باورهای فمینیستی می‌تواند به مردان نیز کمک کند. این باورها می‌تواند به مردان بیاموزد چگونه جواب نه شنیدن و احترام به آن می‌تواند مردان را قدرتمند سازد و یا چگونه آموختن این باورها می‌تواند به شکسته شدن سکوت مردان در ارتباط با خشونت‌های جنسی که روبه‌رو می‌شوند منجر شود. پسران به فرهنگی که برای دخترانمان ساختیم، نیاز دارند.

ایران زن‌های ملّت: زن‌ها یا همسرانِ ملّت؟

پروبلماتیک- چند اثر تحقیقیِ فارسی‌زبان و انگلیسی‌زبان، جزئیاتِ مشارکتِ زنانِ ایرانی در فعالیت‌های اجتماعی، سیاسی و ادبی، در دورۀ مشروطه را شرح داده‌اند. مقالۀ حاضر تلاش دارد به گفتمان‌های شکل‌دهنده و به نوبۀ خود بازسازی‌شده و دگرگون‌شده توسط این فعالیت‌ها نگاهی انتقادی داشته باشد. استدلال خواهد شد که در سال‌های اول قرن بیستم خود مفهومی که از کلمۀ «زن» مراد می‌شد محل نزاع بود؛ ابهامِ ناشی از تشابه اسمی –دلالت همزمان بر دو معنای زن و همسر- حاکی از ابهام در حس زنانگی بود.

ایران پیشروی آرام زنان

هامون ایران- آصف بیات در کتاب خود تحت عنوان «زندگی همچون سیاست» ایده ی “ناجنبش” و “پیشروی آرام” را مطرح و به این مساله اشاره می کند که «پیشروی آرام؛ پیشرفت خاموش، طولانی اما فراگیر مردم عادی به سوی مالکان، قدرتمندان یا حوزه عمومی برای بقا یا بهتر شدن زندگی شان است. پیشروی آرام نمی تواند به خودی خود “جنبش اجتماعی” تلقی شود» اما این ناجنبش ها می تواند تاثیراتی آرام بر زندگی روزمره مردم داشته باشد. بر اساس این ایده، کنشگری محدود زنان، همان “نا جنبش” هایی هستند که با خود “پیشروی آرام” را به همراه دارند و تاثیرات آن را می توان درطی سالیان متمادی دید.

ایران

بررسی گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص حجاب؛ در گفتگو با ناهید توسلی

توسری به اسم “حجاب”: از اجباری شدن تا موضوع پژوهش

مسئله حجاب

تن‌فروشی نام دیگر فقر است

آرمان‌شهر

کتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر آرمان‌شهر/ زنان

آرمان‌شهر، صفحه‌ای ازکتاب‌خانه آنلاین حقوق بشر خود را به زنان اختصاص داده‌ است. هدف از راه‌اندازی «کتابخانه آنلاین حقوق بشر» ایجاد جامع‌ترین پایگاه اطلاعاتی در این زمینه است. کوشش ما بر این است که تمام عهدنامه‌ها و اسناد حقوق بشری به زبان فارسی را در یک کتابخانه مجهز گرد آوریم. در این بخش می‌توانید از اسناد بین‌المللی و ملی، مقالات، گزارش‌ها، اعلامیه‌ها و گزارش‌های چندرسانه‌ای بهره‌مند شوید.

منابع این شماره: رادیو فردا، رادیو آزادی، فدراسیون بین المللی جامعه های حقوق بشر، رادیو زمانه، سایت خبری تحلیلی زیتون، مانیتورینگ حقوق بشر در ایران، خبرگزاری ایسنا، بی بی سی، اسپوتنیک، دویچه وله، کوکچه پرس، یورونیوز، ماچولند، روزنامه هشت صبح، آسو، تز یازدهم، خبرگزاری بانوان افغانستان، فمینیسم روزمره، بیدارزنی، ماهنامه خط صلح، دموکراسی باز، اخبار روز، پروبلماتیک، هامون ایران.